Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Wat ga je met je laptop doen?
+ De Laptop gaat alleen gebruikt worden voor de opleiding Communication & Multimedia Design (4 Jaar).
+ Adobe Creative Suit (Photoshop, After effects, Illustrator, etc.), Microsoft Office, 3D en programmeren.
+ Bijzaak, maar mits mogelijk sporadisch een game als Battlefield 3/4 op medium settings

Wat is je budget?
±1000 euro, minder is beter.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
+ De Laptop wordt 5 dagen per week van en naar school meegenomen, waarbij de reistijd middels het openbaar vervoer gemiddeld 60 minuten bedraagt (totaal 2 uur per dag onderweg). Wel overweeg ik een kluis gezien ik thuis over een prima desktop beschik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
+ Voor alternatieven sta ik absoluut open! In de tussentijd is overigens middels vergelijken het volgende naar voren gekomen.

Uitkomst Laptops (niet perse voorkeur):
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56JN-CN035H€ 809,-€ 809,-
1Asus N56JN-CN090H€ 876,-€ 876,-
+ of eventueel een (2e hands) Macbook pro

Uitkomst SSD's (niet perse voorkeur):
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 99,99€ 99,99

Onderbouwing Laptops:
  • ± 15 inch - (voldoende werkruimte en net aan 'redelijk' om mee te nemen, anders 13'')
  • 1920x1080(+) - ('veel' pixels gezien het gebruik van Adobe CS, meer lijkt mij fijner)
  • Quad core i7 - (4 kernen lijkt mij prettiger werken)
  • 8(+) GB RAM - (gezien Adobe CS + 3D, al dan niet door bij te prikken/ vervangen)
  • 250 (+) GB SSD, naast een normale HDD - (SSD snelheid + 'goedkope' HDD opslag, meer is beter)
+ Na me te hebben ingelezen op laptop gebied, heb ik criteria opgesteld zoals ik dat zou doen bij een desktop, waar bovenstaande uit is gekomen.

+ Een groot fan van laptops ben ik niet gezien de huidige zelfbouw desktop (Windows) die thuis staat aan mijn wensen (Games op high, Adobe CS en Office) voldoet en ik voorheen onderweg en bij eerdere opleidingen voldoende had aan een iPad als het aankwam op het maken van aantekeningen.

+ Een (2e hands) Macbook Pro heb ik er bij gezet omdat ik mogelijk iets over het hoofd zie (95% loopt met Apple rond), maar ik zie niet zo goed waarom ik 2000 euro voor een laptop met gelijkende specs zou neertellen (op het retina scherm na). Mits mogelijk ontvang ik daarover dan ook enige feedback.

+ Verder is een DVD schrijver/lezer niet nodig en gebruik ik naar alle waarschijnlijkheid evengoed een losse muis.

Onderbouwing SSD's:
  • EVO 840: Sneller, duurder
  • MX100: Veiliger, goedkoper
+ De vraag is echter of de 'Power-loss-caps' (condensators om stroomverlies op te vangen) van de MX100 het verschil gaan maken bij laptop met eigen batterij. Daar tegenover staat de vraag in hoeverre het merkbaar is dat de EVO 840 op papier sneller.

Kanttekening:
+ Deze redenatie is puur op basis van hoe ik naar een desktop zou kijken en wat ik heb gelezen op verscheidene nieuwssites + fora. Mocht ik er geheel naast zitten of een belangrijk aspect over het hoofd zien hoor ik het graag.

+ Graag hoor ik of en zo ja wat de (betere) alternatie zijn voor wat ik met de laptop wil gaan doen. Ik ben een groot voorstander van ''Bang for the buck'' dus mocht ik voor weinig extra, bovenop mijn budget, er enorm op vooruit gaan of juist voor een stuk minder een laptop krijgen die ook prima volstaat voor mij doeleinden, hoop ik dat terug te mogen lezen in de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door PixellBox op 08-09-2014 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het feit dat 95% met Apple rondloopt komt niet door de specs of door het (al lang niet meer geldende) idee dat je grafisch alleen op Apple systemen kan doen, maar door de productiviteit. Om een of andere reden zijn erg veel studenten grafisch op Mac OS X gewoon productiever dan op Windows. Dat heeft niet zo veel met hardware te maken denk ik, maar vooral met integratie en de interface.

Als dat voor jou niks uit maakt heeft het geen zin om een Apple computer te kopen.

Qua SSD zou ik altijd voor veiliger kiezen. Die caps hebben ook hun werking als windows een BSOD krijgt en je moet herstarten, of als je accu leeg loopt of als je een harde reboot moet doen om een andere reden.

Wat ik tenminste op HBO-niveau grafisch scholen gezien heb is dat de meeste mensen thuis een flink werkstation hebben staan (dat is 50-50 Windows/Apple) en dan vaak een recente Mac mee nemen naar school, en dan vaak een 13 inch. De mensen zonder werkstation thuis hebben vaker een 15 inch.

Docenten hebben vaak ook een Apple computer met Mac OS X, en de vaste systemen en uitleen systemen die op kunstacademies en hoge scholen voor grafisch beschikbaar zijn, zijn in 99.9999% van de gevallen ook Macs.

Wat ik zou doen, ongeacht wat je kiest, is voor mobiliteit gaan. Als je thuis al een werkstation hebt heeft het geen zin om een workstation-class systeem voor onderweg mee te slepen. Toen ik zelf grafisch deed heb ik dat ook met een 13" MacBook Pro gedaan terwijl thuis gewoon een PC en een extra Mac stonden met dual 24" setups (eerst Samsungs, later Dells om dat die qua kleuren toch net wat beter zijn en nauwelijks wat meer kosten - Eizo of Apple schermen waren toen nog te duur voor me).

Meestal als je wat aan het doen bent op school is het niet zozeer het uitwerken van een idee, maar het opzetten. Tijd om het af te maken heb je daar toch niet, dus dat doe je eigenlijk altijd wel thuis. En de paar keer dat je wel een paar uur op school op een groter scherm wil werken zijn er vaak zat 24"+ iMacs of LCD's beschikbaar.

Eigenlijk zou ik aanraden niet eerst iets te kopen en daarna je koop proberen te rechtvaardigen tijdens gebruik. Dat is iets wat veel mensen doen, en het loopt eigenlijk bijna nooit goed af. Ik zie ook veel mensen met midrange Toshiba's, Acers, Asussen enz. na 2 jaar al defecten hebben om dat ze gewoon constant high loads en transport niet aan kunnen. Dat zijn de ±600 euro modellen, eigenlijk alles tussen 2009 en 2014 wat ik gezien heb.

Dus als je een laptop kiest, zorg er dan voor dat het niet een ouderwetse onderkant van gatenkaas is (roostertjes overal enz. slecht plan), geen standaard plastic constructie (gaat ie niet overleven). Zo veel mogelijk metaal vinden, of als je een van ABS kan vinden met een magnesium frame wil het ook nog wel. Je moet hem eigenlijk met 1 hand aan 1 hoek horizontaal vast kunnen houden zonder dat ie kraakt of breekt.

Daarnaast moet je afhankelijk van het type opleiding wat je doet misschien nog wel meer spullen mee nemen dan alleen een laptop. Als je naar een $random hoge school ergens gaat waar massa's lesprogramma's aangeboden worden, dan zal je misschien wat lichter bepakt kunnen reizen, maar als je naar een volledige HBO kunstacademie gaat, dan mag je er van uit gaan dat je tenminste 2 jaar lang minimaal 2x per week ook minstens 5 kilo aan 'analoog' materiaal mee mag slepen. Dus als je dan ook al een 15" laptop bij je hebt gaat dat aardig wat wegen en ruimte gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 08-09-2014 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gaan voor een Apple Macbook Pro. Dit beeldscherm heeft een 100% weergave van het sRGB spectrum, dat is iets wat niet gemakkelijk te vinden is bij Windows notebooks. Ik kan me herinneren dat er wel een bepaald Acer model was met een heel goed scherm maar verder niet. Dat is deze: reviews: Laptop Best Buy Guide: oktober 2013 die heeft een beeldscherm van 84% Adobe RGB (dit is een stuk groter spectrum dan sRGB). Nadeel deze heeft een Utrabook i7 en is dus niet zo krachtig al de MBP.

• PixellBox
Mogelijk een geval TL:DR. Scroll dan mits mogelijk naar mijn onderste drie vragen

johnkeates schreef op maandag 08 september 2014 @ 03:32:
Het feit dat 95% met Apple rondloopt komt niet door de specs of door het (al lang niet meer geldende) idee dat je grafisch alleen op Apple systemen kan doen, maar door de productiviteit. Om een of andere reden zijn erg veel studenten grafisch op Mac OS X gewoon productiever dan op Windows. Dat heeft niet zo veel met hardware te maken denk ik, maar vooral met integratie en de interface.
Na het nodige te hebben rondgevraagd is reden voor een Mac voornamelijk dat ervaringen met Windows computers minder zijn (problemen op de meest uiteenlopende gebieden) of dat er al enige tijd met Mac OS wordt gewerkt, hetgeen (t.o.v. Windows) naar hun mening fijner zou zijn.

Nu kan ik er in komen wanneer Mac OS minder onderhoud vergt en het voor een aantal zaken simpeler in gebruik is, al zie ik dat bij Windows niet als een obstakel.
Wat ik zou doen, ongeacht wat je kiest, is voor mobiliteit gaan. Als je thuis al een werkstation hebt heeft het geen zin om een workstation-class systeem voor onderweg mee te slepen. Toen ik zelf grafisch deed heb ik dat ook met een 13" MacBook Pro gedaan terwijl thuis gewoon een PC en een extra Mac stonden met dual 24" setups (eerst Samsungs, later Dells om dat die qua kleuren toch net wat beter zijn en nauwelijks wat meer kosten - Eizo of Apple schermen waren toen nog te duur voor me).
Mobiliteit is absoluut een punt dat zwaar meeweegt. Wat echter nu wel het geval is dat ik slechts 1 of enkele readers mee hoef te nemen in tegenstelling tot mijn vorige opleiding waar ik een behoorlijk aantal boeken (economische opleiding) mee moest nemen. Vervang de boeken door de gemiddelde 15 inch laptop en je komt op vrijwel hetzelfde uit. Minder kilo's is echter altijd beter.

Daarnaast voelt het heel krom om of relatief iets minder te betalen voor een 13 inch laptop met veel slechtere specificaties of juist gek veel meer te betalen voor gelijkende specificaties van 15 inch laptop.
Meestal als je wat aan het doen bent op school is het niet zozeer het uitwerken van een idee, maar het opzetten. Tijd om het af te maken heb je daar toch niet, dus dat doe je eigenlijk altijd wel thuis. En de paar keer dat je wel een paar uur op school op een groter scherm wil werken zijn er vaak zat 24"+ iMacs of LCD's beschikbaar.
Beide punten vallen na 2 weken enigszins tegen. Werkcolleges kunnen gerust 3/4 uur duren en dan zijn er nog de vele tussenuren op een dag. Daarnaast zijn er naar blijkt helemaal geen PC's/schermen beschikbaar, laat staan iMacs (HvA, Theo Thijssenhuis).
Eigenlijk zou ik aanraden niet eerst iets te kopen en daarna je koop proberen te rechtvaardigen tijdens gebruik. Dat is iets wat veel mensen doen, en het loopt eigenlijk bijna nooit goed af. Ik zie ook veel mensen met midrange Toshiba's, Acers, Asussen enz. na 2 jaar al defecten hebben om dat ze gewoon constant high loads en transport niet aan kunnen. Dat zijn de ±600 euro modellen, eigenlijk alles tussen 2009 en 2014 wat ik gezien heb.

Dus als je een laptop kiest, zorg er dan voor dat het niet een ouderwetse onderkant van gatenkaas is (roostertjes overal enz. slecht plan), geen standaard plastic constructie (gaat ie niet overleven). Zo veel mogelijk metaal vinden, of als je een van ABS kan vinden met een magnesium frame wil het ook nog wel. Je moet hem eigenlijk met 1 hand aan 1 hoek horizontaal vast kunnen houden zonder dat ie kraakt of breekt.
Kijkende naar jouw advies (waarbij geen verder model wordt genoemd) lijken Asus laptops uit mijn begin post aardig te voldoen. i7 Quad 4e gen, 6/8GB RAM (upgrade tot 32GB), voldoende pixels (1920x1080) en ruimte voor zowel een SSD(optioneel) als HDD (ingebouwd). Verder is de laptop grotendeels vervaardigt uit aluminium. Mogelijk zit ik er evengoed geheel naast en sta dan ook open voor suggesties.
Daarnaast moet je afhankelijk van het type opleiding wat je doet misschien nog wel meer spullen mee nemen dan alleen een laptop. Als je naar een $random hoge school ergens gaat waar massa's lesprogramma's aangeboden worden, dan zal je misschien wat lichter bepakt kunnen reizen, maar als je naar een volledige HBO kunstacademie gaat, dan mag je er van uit gaan dat je tenminste 2 jaar lang minimaal 2x per week ook minstens 5 kilo aan 'analoog' materiaal mee mag slepen. Dus als je dan ook al een 15" laptop bij je hebt gaat dat aardig wat wegen en ruimte gebruiken.
Een compacte etui, iPad air, Readers/schets-/schrijfblok (opgeteld 1 KG?).

3 Vragen

+ Hoe verstandig doe ik er aan mijn budget omhoog bij te stellen en zoja naar welk bedrag? Verspreid over 4 jaar is het te overzien als ik er een bedrag van 1500 - 2000 van maak.

+ BTO heeft hardware die aansluit bij mijn wensen, al hoor ik gemixte verhalen over de levensduur, warmte en verdere problemen. wat en waarom zou er in het geval van BTO aangeraden worden?

+ De Lenovo y50 met zowel Full HD als 4K scherm zijn heel degelijk voor het bedrag al is het voornamelijk het scherm dat niet helemaal tof is (wel van belang voor een grafische opleiding). Is het scherm vervangen (+100 euro) een optie die wordt aangeraden?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:44
Werken alle programma's van Adobe CS al fatsoenlijk met Windows scaling?
Als dat niet het geval is, zou ik geen 4K kiezen.

• PixellBox
wappiewappie schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 09:36:
Werken alle programma's van Adobe CS al fatsoenlijk met Windows scaling?
Als dat niet het geval is, zou ik geen 4K kiezen.
Voor zover ik gelezen heb wel

+ BTO valt af gezien de vele verschillende negatieve verhalen (of een mede tweaker moet mij nog kunnen overhalen).

+ Hoe verstandig doe ik er aan mijn budget omhoog bij te stellen en zoja naar welk bedrag? Verspreid over 4 jaar is het te overzien als ik er een bedrag van 1500 - 2000 van maak.?

+ De Lenovo y50 met Full HD scherm, welke voor het bedrag (998,-) heel degelijk is in combinatie met een nieuw scherm?

Verwijderd

Die Lenovo Y50 lijkt me verder een prima laptop, maar wel met een ander scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
+ Na het nodige te hebben vergeleken lijkt het toch een laptop uit de ASUS N56JN serie te worden. Over onderstaande modellen heb ik echter nog twee vragen.

+ Mits ik mij niet vergis hebben beide laptops de zelfde specificaties met, naast de prijs, als enige verschil 6GB (2+4) RAM bij de ASUS N56JN CN093H, tegenover 8GB (4+4) RAM bij de ASUS N56JN CN090H.

+ Voor wat ik begrepen heb werkt het model met 6GB geheugen als ''asymmetrical dual channel'' en het model met 8GB als standaard dual channel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56JN-CN090H€ 872,99,-€ 872,99
1Asus N56JN-CN093H€ 842,16€ 842,16

Vragen
1. Ga ik het verschil tussen ''asymmetrical'' en ''normaal'' dual channel merken (al dan niet in benchmarks en/of real world performance)?

2. Doe ik er verstandig aan het model met 6GB geheugen te kopen, er vervolgens 2GB uit te halen en er 8 GB bij te prikken (12GB totaal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een paar procent verschil tussen dual en single channel geheugen.
Here's where it gets a bit more interesting. Our single-channel encoding pass results averaged out to around 236s (3m 56s); dual-channel averaged out at 229s (3m 49s), for a delta of about 3.01% in favor of dual-channel memory configs. Not massive, but for people who dedicate tremendous time doing rendering, it could be a big difference. Still, that's only a 2-minute gain per hour of rendering downtime. I often have systems rendering for 20 hours per day during conventions, so that could be upwards of 40 minutes saved, which starts to get significant.
bron: http://www.gamersnexus.ne...e-channel/Page-3?showall=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
Bedankt voor de verdere informatie, dan blijft echter de vraag of ik met mijn eisen en budget beter voor 12 of 8 GB kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

13art

Moderator Mobile
Als je met grote bestanden werkt (wat je volgens mij met Adobe programma's al snel doet) dan is meer werkgeheugen wel zo prettig. Wat kost een beetje werkgeheugen tegenwoordig. Valt op zich wel mee toch? Desnoods gewoon de geheugenmodule die je er uit haalt weer verkopen. Scheelt weer iets.

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 23-09-2014 16:27 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Pagina: 1