De conventionele wijsheid is dat een condensdroger (traditioneel, niet WP) efficiënter is als deze op een instelling voor lage temperatuur wordt gebruikt. Ik kan hier echter geen goede verklaring voor vinden of bedenken en ook geen betrouwbare bron voor vinden.
Mijn redenatie is dat een condensdroger efficiënter zou moeten zijn (of minstens vergelijkbaar efficient) op een hoge temperatuur, de capaciteit van lucht om waterdamp te bevatten neemt exponentieel toe in verhouding tot de temperatuur van de lucht (zie Mollier diagram hieronder).

Mijn overwegingen:
Heeft iemand hier nauwkeurig aan gemeten of een goede bron voor gevonden?
Mijn redenatie is dat een condensdroger efficiënter zou moeten zijn (of minstens vergelijkbaar efficient) op een hoge temperatuur, de capaciteit van lucht om waterdamp te bevatten neemt exponentieel toe in verhouding tot de temperatuur van de lucht (zie Mollier diagram hieronder).
Mijn overwegingen:
- De lucht in het apparaat, het apparaat en het wasgoed dienen tot een hogere temperatuur verwarmd te worden, maar deze warmtecapaciteit valt waarschijnlijk in het niet bij de verdampingswarmte van het water.
- De toegenomen temperatuur zal voor een groter warmteverlies door de wanden van het apparaat zorgen, maar dit wordt gecompenseerd door een kortere bedrijfstijd.
- De motoren van de trommel en ventilatoren zullen minder lang draaien (hoewel dit waarschijnlijk een klein deel van het energieverbruik is en de restwarmte deels bijdraagt aan de opwarming van het wasgoed en de lucht in het apparaat).
- De verdampingswarmte van het water moet in beide situaties geleverd worden is in beide situaties gelijk (t.o.v. de temperatuur van het wasgoed als dit uit de wasmachine komt, of deze warmte eerst in opwarming gaat zitten of niet maakt voor de totale verdampingswarmte (inc. de opwarming) niets uit)
- De efficiëntie van een elektrisch verwarmingselement is niet afhankelijk van de temperatuur.
Heeft iemand hier nauwkeurig aan gemeten of een goede bron voor gevonden?