Opensource audio streamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:36
Het valt mij op dat in het mediaspeler forum vaak de Raspberry wordt aangewezen als een goedkope oplossing voor een trage maar kwalitatief goede mediaspeler. Hier in het audio subforum blijft het angstvallig stil. Soms wordt de muziekspeler in XBMC genoemd. In dit topic laat ik graag wat mogelijkheden zien om de Raspberry als dedicated audiostreamer in te zetten. Zelf draai ik nu Sqeeuzeplug. In het kort gezegd alle mogelijkheden van de Sqeeuzebox en meer.

Afbeeldingslocatie: http://www.techshout.com/img/squeezebox-controller-app.jpg

Iets langere toelichting: Je kunt icm de juist software de Raspberry echt zien als Sonos vervanger. Het is mogelijk om je eigen digitale muziek via een android/apple app af te spelen Je muziek kan op een NAS staan maar ook via een externe HDD op de raspberry worden aangesloten. Je kunt net als met Sonos met verschillende clients werken. Speel op iedere locatie gesynchroniseerd hetzelfde af, of kies de muziek per zone. Naast je eigen collectie is het ook mogelijk om internetradio en Spotify af te spelen (premium benodigd).
Daarnaast is het mogelijk om Airplay en DLNA te gebruiken. Hij speelt FLAC bestanden af.

Dit klinkt allemaal erg goed, maar er zijn ook wat nadelen.
1. Niet plug & play, alle afzonderlijke handelingen zijn allemaal niet zo moeilijk, maar als dit de eerste keer is dat je met een Pi en/of LMS werkt ben je toch wel even bezig voor het werkt.
2. Als apple het Airplay protocol aanpast, dan werkt airplay niet meer. Als Spotify de spotify API aanpast dan ....
3. Er zijn verschillende squeezebox en mpd apps, maar allemaal niet zo gelikt als de Sonos app
4. Een raspberry kost €35 lekker goedkoop dus, er zit alleen een addertje onder het gras. Koop je alle accessoires erbij dan zit je zo over de €100 (het is per situatie anders welke accessoires je nodig hebt) en dan is het ineens niet meer zo goedkoop.
5. De pi beschikt over 2 audio-outs, een analoge 3.5 aansluiting die onbruikbaar is wegens de slechte DAC, een hdmi out (die werkt goed). Wil je de pi anders dan via HDMI aansluiten dan moet je een usb-geluidskaart of een hifiberry kopen en gaan de kosten weer omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://www.kiwi-electronics.nl/image/cache/data/products/raspberry-pi/rasppi-mod-b-1-800x533.jpg

Maar voor mij voldoet de raspberry perfect. Ik gebruik slechts 1 zone en heb hem via hdmi op mijn reciever aangesloten. De geluidskwaliteit is goed (Up to 192kHz/24bit). De pi heeft voldoende kracht om tot 192kHz/24bit te verwerken en digitaal te versturen. (Ook een analoge DAC is mogelijke)

Ik hoop met dit topic wat mensen enthousiast te krijgen om een raspberry als dedicated audio streamer in te zetten. Gebruik je de raspberry zelf al of wil je deze gaan gebruiken, laat het horen.

http://www.squeezeplug.eu/
http://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi/board-and-kits
http://www.hifiberry.com/

[ Voor 5% gewijzigd door Bisti op 07-10-2014 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Bisti schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:20: De geluidskwaliteit is perfect aangezien de pi het geluid digitaal verstuurd en ik de DAC van mijn reciever gebruik.
"Perfect" is erg subjectief in de wereld van muziekweergave. Zo zijn er mensen die beweren verschillen te horen tussen de digitale optische uitgang/kabel en de digitale coaxiale uitgang/kabel. Zelfs tussen verschillende optisch kabels, of zelfs usb kabels.Alleen op een goede set natuurlijk. Op een sonos play 1, 3 of 5 of playbar zul je het verschil niet eens horen tussen MP3 en FLAC.

Het succes van Sonos zit hem volgens mij in het feit dat de vrouw soms teveel te zeggen heeft gekregen in het interieur en grote speakers niet meer kunnen. :P Ja, laten we eerlijk zijn. Door deze trend zijn veel mensen niet meer bekend met een echt goede geluidsweergave, waarvoor nu eenmaal een bepaald formaat nodig is. Dan lijkt al snel iets goed te zijn.

Sonos levert natuurlijk objectief gezien prullen van speakers voor best veel geld. Ik zou er niet mee kunnen leven. Maar ze zijn klein en schattig en makkelijk te bedienen. Dit laatste is voor velen dus ook de reden om nooit voor een open source oplossing te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
JAHRASTAFARI schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:35:
[...]
"Perfect" is erg subjectief in de wereld van muziekweergave. Zo zijn er mensen die beweren verschillen te horen tussen de digitale optische uitgang/kabel en de digitale coaxiale uitgang/kabel. Zelfs tussen verschillende optisch kabels, of zelfs usb kabels.
Ik zal opzoek gaan naar een andere term. Maar de pi heeft simpelweg wel voldoende rekenkracht om de audio af te spelen en digitaal te versturen. De geluidskwaliteit is dus afhankelijk van de set die je hebt staan. Ik denk dat het publiek wat verschil hoort tussen 2 usb kabels sowieso al niet geïnteresseerd is in een raspberry als audiostreamer. Voor de rest is het gewoon goede
[...]
Sonos levert natuurlijk objectief gezien prullen van speakers voor best veel geld. Ik zou er niet mee kunnen leven. Maar ze zijn klein en schattig en makkelijk te bedienen. Dit laatste is voor velen dus ook de reden om nooit voor een open source oplossing te kiezen
Mijn vriendin is erg blij met mijn raspberry. Ik heb hem volledig uit het zicht onder mijn tv meubel liggen. Met haar iphone moet ze op het airplay tekentje klikken en de muziek begint te spelen. Lekker simpel. Ze weet niet eens dat het een raspberry is.

Dus het gebruiksgemak is top. Of de boxen die je erbij koopt klein en schattig zijn, of groot en kwalitatief. Dat moet je zelf met je vriendin uitvechten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:03

Moofnor

King of my castle

Bisti schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:29:
Ik denk dat het publiek wat verschil hoort denkt te horen tussen 2 usb kabels sowieso al niet geïnteresseerd is in een raspberry als audiostreamer.
There, I fixed that :+

Ik heb zelf ook een Raspberry liggen, allereerst gekocht om flacs mee af te spelen. Ik heb dan ook zelf goeie ervaringen met http://volumio.org.
Mooie layout, responsive website, en een app op in ieder geval android. Komt ook met airplay en internet radio.

Momenteel draai ik nu OpenElec op mijn Pi, voor videos uitermate geschikt. Probleem is alleen dat het afspelen van Flac opeens stukken minder is geworden. XBMC is niet primair bedoeld om muziek af te spelen, en dat is al te merken in de manier van bedienen. Verder is kennelijk de combinatie van flac afspelen en het draaien van XBMC voor de Pi net wat te veel. Waar mkv's van 15gB met gemak worden afgespeeld, begint het geluid bij het afspelen van een beetje Flac te haperen.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 19:08
Leuk weer een topic over het Squeeze eco systeem. Kijk ook eens in dit topic...

Ik heb deze DAC aan mij Pi hangen en voor mij is de geluidskwaliteit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:03
Ik draai zelf piCore op m'n Raspi met LMS draaiend op m'n Xpenology build. Jarenlang een Squeezebox Duet gehad, maar deze de deur uit gedaan vanwege het toch niet gebruiken van de trage Duet remote. De Pi aangesloten via HDMI op m'n Pioneer receiver, waardoor een dure DAC onnodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:16

JT

VETAK y0

Wat is het squeeze ecosysteem? Een Google query brengt me niet zoveel. Is dit nu van Logitech? Of hoe zit het?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
JT schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:10:
Wat is het squeeze ecosysteem? Een Google query brengt me niet zoveel. Is dit nu van Logitech? Of hoe zit het?
Logitech heeft de squeezebox in de markt gezet, je kunt het zien als een alternatief (of zelfs voorloper, geen idee eigenlijk) van Sonos. Het is gebaseerde op een Media Server welke toegang heeft tot muziek en verschillende clients die de muziek kunnen afspelen (gesynchroniseerd of allen andere content.) Via een app op je telefoon laat je weten welke muziek je via de server naar een muziekspeler (client) stuurt.

De Logitech Media Server (LMS) kan door iedereen gedownload worden en behalve de producten van logitech zijn er ook opensource software players als client in te zetten.

Door op een raspberry (of iedere andere computer) LMS en een squeezeplayer (squeezeslave / squeezelite) te installeren kun je dus gebruik maken van alle functionaliteiten van de squeezebox. Download vervolgens een squeezecontroller (de officiele van Logitech of een open source variant) en je kunt aan de gang.

[ Voor 6% gewijzigd door Bisti op 30-09-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik gebruik Pi MusicBox: http://www.pimusicbox.com/

Een kan-en-klare image die je zo op een SD-kaart kan zetten en na wat klein configureerwerk kan gebruiken als een headless mediaspeler. Te bedienen met diverse MPD apps en een webinterface.

Ik ben geen audiofiel en heb dus een 3,5mm jackplug aangesloten op de momenten dat ik de Pi Musicbox gebruik in mijn schuur. Ik vind het goed genoeg klinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Pimusicbox heb ik ook even gedraaid maar ik vond met name de spotify intergratie niet zo goed als bij squeezeplug. Zoeken en afspeellijsten ging niet zo soepel Was volgens mij wel direct plug en play terwijl ik bij squeezeplug nog via ssh wat instellingen moest doen.

Maar leuk om te horen dat de pi's vaker als audiostreamer worden gebruikt. Ik heb ook nog geen stabiliteitsproblemen gehad. Geen sd-kaart corruptie net zoals bij openelec maar dat komt misschien ook omdat ik geen overklock gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus61
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 23:35
Hoi, leuk om het topic te lezen. Ik ben zelf ook erg tevreden met mijn raspberry audio streamer.
Ik heb zelf een HifiBerry Digi gekocht: dit kaartje komt bovenop de Raspberry te zitten en die sluit ik aan op mijn DAC. (Je hebt ook een HifiBerry DAC, deze kun je rechtstreeks aansluiten op je versterker). Met de Digi kun je FLAC en HighRes MP3 afspelen.
Vervolgens heb ik verschillende software uitgeprobeerd, Volumio, RuneAudio, piCoreplayer, maar ik zit nu op SqueezePlug en die bevalt prima.
Op de SD kaart staat alles: de Logitech Media Server, de squeezeplayer en mijn muziekverzameling. Als ik in de tuin wil zitten, dan sluit ik de Raspberry aan op een battery-pack en neem mijn koptelefoon mee. Als ik films wil kijken, verwissel ik de SD kaart voor een SD kaart met OpenElec/XBMC. In de slaapkamer heb ik nog een oude Logitech Squeezebox staan, die gebruik maakt van de LMS op de Raspberry.
Ik heb nu voor niet al te veel geld ( Raspberry (35,-) + Digi(35,-) +SD kaart(35,-) het geluid zoals ik het wil hebben (Flac en HighRes), via mijn eigen DAC.
Ik heb een keer problemen gehad met het opstarten van de Raspberry, maar dat bleek de voeding te zijn, Voor de rest werkt het iedere dag naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Het is niet alleen mogelijk om te streamen met een RaspberryPi. Voor de mensen met een HTPC (of gewone pc) kan squeeze ook een mooie aanvulling zijn. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. Squeezelite of Xsqueeze.

Xsqueeze is een addon voor XBMC. Doordat XBMC vooral op video gericht is, is de audioplayer (en ook de aansturing ervan in yatse) niet ideaal. Xsqueeze is een extra audioplayer die aangestuurd kan worden dmv de squeezebox app. Een mooie upgrade voor XBMC. (laat je beeldscherm lekker uitstaan).
Het is ook mogelijk om Xsqueeze te gebruiken op je Raspberry met Openelec / Raspbmc. Wel moet je dan LMS ergens anders op geïnstalleerd hebben.

Voor gewone pc's (waar niet continu XBMC openstaat) is squeezelite een mooiere oplossing. Squeezelite is een klein headless programmatje welke altijd op de achtergrond standby staat. Start je een liedje met behulp van je app dan begint hij gelijk te spelen.

Op die manier hoef je niet eens te investeren in een Raspberry.

[ Voor 8% gewijzigd door Bisti op 02-10-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:08

servies

Veni Vidi Servici

Bisti schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:39:
[...]

Logitech heeft de squeezebox in de markt gezet...
Niet helemaal. Dat was Slimdevices. Je kunt beter zeggen dat Logitech het heeft verkwanseld...
Het was er iets eerder dan Sonos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

servies schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:37:
[...]

Niet helemaal. Dat was Slimdevices. Je kunt beter zeggen dat Logitech het heeft verkwanseld...
Het was er iets eerder dan Sonos...
Inderdaad, zo is het, Logitech heeft na de overname een prachtproduct met een actieve community om zeep geholpen. De audiofiel is in de steek gelaten voor makkelijke mainstreamrommel zoals de SB radio & Boom. Juist door het unieke los te laten zullen ze het gaan verliezen.

Ergens hoop ik dat de LMS technologie/broncode wordt vrijgegeven en het systeem in een open vorm (en met standaard hardware zoals XBMC/Rpi) kan herrijzen. Liefst nog met een audiofiele en energiezuinige SB reciever versie, daar moet vast een business model voor zijn. De behoefte is nog best groot als je ziet wat er op Marktplaats voor een SB touch wordt geboden.

[ Voor 6% gewijzigd door JPS op 02-10-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:08

servies

Veni Vidi Servici

JPS schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:22:
[...]

Inderdaad, zo is het, Logitech heeft na de overname een prachtproduct met een actieve community om zeep geholpen. De audiofiel is in de steek gelaten voor makkelijke mainstreamrommel zoals de SB radio & Boom. Juist door het unieke los te laten zullen ze het gaan verliezen.

Ergens hoop ik dat de LMS technologie/broncode wordt vrijgegeven en het systeem in een open vorm (en met standaard hardware zoals XBMC/Rpi) kan herrijzen. Liefst nog met een audiofiele en energiezuinige SB reciever versie, daar moet vast een business model voor zijn. De behoefte is nog best groot als je ziet wat er op Marktplaats voor een SB touch wordt geboden.
De community is overigens nog vrij actief en aan LMS wordt ook nog steeds door de community ontwikkeld. Tevens zijn er een aantal bezig met het ontwikkelen van een nieuwe 'opensource' hardware speler...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:59
[...]
"Perfect" is erg subjectief in de wereld van muziekweergave. Zo zijn er mensen die beweren verschillen te horen tussen de digitale optische uitgang/kabel en de digitale coaxiale uitgang/kabel. Zelfs tussen verschillende optisch kabels, of zelfs usb kabels.Alleen op een goede set natuurlijk. Op een sonos play 1, 3 of 5 of playbar zul je het verschil niet eens horen tussen MP3 en FLAC.
Dat kan subjectief zijn, maar de dingen die je hier noemt zijn gewoon onzin. Digitaal is digitaal, hoe audiofiel je ook bent denkt te zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

servies schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:41:
[...]

De community is overigens nog vrij actief en aan LMS wordt ook nog steeds door de community ontwikkeld. Tevens zijn er een aantal bezig met het ontwikkelen van een nieuwe 'opensource' hardware speler...
Nav dit topic heb weer even op het slimdevices forum rondgekeken. Gelukkig is het daar niet stilgevallen maar een mooie opensource en audiofiele speler is er toch nog niet?
En begrijp ik van jou dat de LMS broncode is vrijgegeven aan ontwikkelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
Voor zover ik weet is LMS gewoon "open source" is het behoorlijk leesbaar hoor zoals hieronder op m'n Linux server

jakke@datavault:/usr/sbin# more squeezeboxserver
#!/usr/bin/perl

# Logitech Media Server Copyright 2001-2009 Logitech.
# This program is free software; you can redistribute it and/or
# modify it under the terms of the GNU General Public License,
# version 2.
#
# This program is distributed in the hope that it will be useful,
# but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
# MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the
# GNU General Public License for more details.
#

require 5.008_001;

Uiteraard zit er ook een database engine achter (SQLite) en wat webservices, maar da's behoorlijk allemaal
"open" hoor voor zover ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ok, dat is bij mij dan een misvatting. Ik vraag me wel af waarom er nog geen kant en klare hardware alternatieven op de markt zijn gekomen, misschien dat Logitech hier nog patenten heeft o.i.d. die nieuwe toetreders voorkomt.

Het LMS platform is natuurlijk een prima basis voor een huis muzieksysteem. Ik gebruik het al jaren op mijn Synology en zou niet weten wat een mooi en betaalbaar alternatief is. Zonder nieuwe hardware zal de community steeds kleiner worden en het platform langzaam uitsterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kan squeeze eigenlijk ook multiroom synchroon afspelen? Maw meerdere squeeze devices tegelijk hetzelfde af laten spelen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

JT schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 09:54:
Kan squeeze eigenlijk ook multiroom synchroon afspelen? Maw meerdere squeeze devices tegelijk hetzelfde af laten spelen?
Jazeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat is hetgeen ik nu mis met DLNA :P Dan is dit topic ineens een heel stuk interessanter geworden voor mij :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
JT schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 10:42:
Dat is hetgeen ik nu mis met DLNA :P Dan is dit topic ineens een heel stuk interessanter geworden voor mij :D
Op wat voor hardware zou je het willen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:04
Is het ook mogelijk om een soort rechten in te stellen dat bepaalde gebruikers alleen muziek in de afspeellijst kan zetten (soort request methode/Jukebox) ipv. dat ze het nummer direct op kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
impactftw schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:43:
Is het ook mogelijk om een soort rechten in te stellen dat bepaalde gebruikers alleen muziek in de afspeellijst kan zetten (soort request methode/Jukebox) ipv. dat ze het nummer direct op kunnen zetten.
Ik draai zelf squeezeplug, hierin is het volgens mij niet mogelijk om rechten toe te kennen aan gebruikers. Hierdoor heeft iedereen die in je netwerk zit en de app installeert dezelfde rechten. Wel kun je er natuurlijk in de app aangeven of je een liedje direct wilt afspelen of in de afspeellijst plaatst.

Maar het hele stemmen etc. Ik ken zo niets wat het opensource kan. Spotify heeft een dergelijke functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Voor wie €80 veel te weinig vindt voor een raspberry met de hifiberry DAC kan natuurlijk ook een whopping €399 betalen.

http://www.digitalhifi.nl...ct&path=77&product_id=114

Met die prijs moet de geluidskwaliteit wel goed zijn. En door er een extra grote case omheen te bouwen lijkt het ook nog eens een flink apparaat. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bisti schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:41:
[...]

Op wat voor hardware zou je het willen draaien?
Heb al een NAS, speler zou dan een rpi kunnen zijn.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
JT schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 20:01:
[...]

Heb al een NAS, speler zou dan een rpi kunnen zijn.
Mooi,

Je zou de LMS eventueel op je NAS kunnen installeren.
Daarna heb je 2 mogelijkheden voor multiroom
Of 1 Rpi met verschillende usb geluidskaarten of meerdere Rpi's.

(met dank aan het lezen van dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1549571)

Bij het instellen van squeezeplug krijg je wat vragen of je gebruik wilt maken van Multiroom met de waarschuwing dat perfect gesynchroniseerd met verschillende hardware lastig wordt. (zelf manueel buffers instellen). Maar als je alleen gebruik maakt van Pi's en zelfs de LMS nog ergens anders op installeert dan moet het zeker lukken.

Zelf heb ik maar 1 zone. Als ik ga updaten dan wil ik wss iets draagbaars voor buiten. Maar hoewel het leuk is om in elkaar te zetten wordt het al snel duur.
Rpi + dac + wifi ontvanger + versterkertje + luidspreker + accu + krat + overige meuk. Dan zit je al snel aan de prijs van een sonos.

[ Voor 23% gewijzigd door Bisti op 09-10-2014 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee man :) Hifiberry (70), mobiele router (20), TA2024 versterkertje (25), leuke speakers (40 op Marktplaats), accu is nog het duurste. Ruim onder de 200, heb je een Sonos alternatief mét accu :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Voornamelijk in andere topics merk ik dat mensen op zien tegen het instellen van de Raspberry.
Het zou te moeilijk zijn en teveel tijd kosten ten opzichten van een out of the box oplossing.
Omdat het al zo vaak gedaan is bestaan er voor iedere stap hele uitgebreide handleidingen.
Die handleidingen heb ik onder elkaar proberen te zetten, zodat in 1 overzicht alle stappen te vinden zijn om van je raspberry een audio streamer te maken.

* Ik weet zeker dat je in 1 avond klaar bent met je pi bij het volgen van deze handleiding
* Je hoeft geen verstand te hebben van linux en niet te coderen
* Als het draait, dan blijft hij stabiel
* Het lijkt erg veel, dit is omdat alle stappen uitgebreid behandeld worden (ala ga met je muis naar de rechterbovenhoek)
* Veel mogelijkheden betekent veel keuze. Ik zet hier (de voor mijn gevoel) meest gebruikte keuzes.
* De eerste keuze die ik heb gemaakt is voor de Distro Squeezeplug.

Squeezeplug installeren op een Raspberry pi
Ik heb 4 stappen opgesteld voor het installeren van de Pi.

1. Hardware kopen en aansluiten
2. Software downloaden en op SD kaart plaatsen
3. Squeezeplug & LMS configureren
4. Android/iphone apps downloaden en installeren

1. Hardware kopen en aansluiten
Allereerst moet je natuurlijk een Raspberry aanschaffen. De Raspberry is enkel een printplaat, er zit niets bij zelfs geen stroomvoorziening. Websites die de pi verkopen leveren echter ook setjes. Ik heb zelf ervaring met http://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi/board-and-kits maar ook http://www.sossolutions.nl/ zou kunnen.

1. Raspberry Pi model B €35
2. Hifiberry DAC/DIGI €35 (Voor het aansluiten anders dan HDMI)
3. SD Kaart 4 Gig €7
4. Micro-usb adapter €5
5. Case €15 (Let op heb je wel of geen hifiberry)
6. Powered USB hub €15 (voor het aansluiten van een externe harde schijf, micro usb adapter vervalt dan)
7. Wifi module €18 (Enkel als bedraad onmogelijk is)

Koop je simpelweg alles dan kost het €125. Maar dit is in de praktijk niet nodig. Ik heb zelf de Pi + sd kaart + USB hub aangeschaft. Dit heeft me €57 gekost. Ik heb een externe harde schijf aangesloten, deze is in je netwerk bereikbaar. Mijn vriendin gooit er ook back-ups van schoolbestanden op. De pi ligt zonder case onder mijn tv meubel (lekker uit het zicht). De usb-hub heb ik wel in het zicht geplaatst, zodat je er makkelijk iets op kunt aansluiten.

Als je alles gekocht en ontvangen hebt dan moet je alles aansluiten. Heb je een case gekocht dan moet je met een schroevendraaier 2 schroefjes indraaien. Verder stelt het niet zo veel voor. De hifiberry klikt op de raspberry. Sluit de voeding aan en plug de audio uitgang in je versterker. (Voor het eerste gebruik moet je ook een toetsenbord en beeldscherm aansluiten. voor de instellingen)

2. Software downloaden en op SD kaart plaatsen
De software is te vinden op http://www.squeezeplug.eu/?page_id=52, download The Standard Version for Raspberry Pi op dit moment 7.07. Als hij gedownload is krijg je een .zip bestand. Deze moet je uitpakken op een willekeurige plaats op je computer. Je eindigt dan met een squeezeplug.img bestand.

De squeezeplug.img moet op de SD kaart gezet worden, gebruik hiervoor deze handleiding:
https://www.google.nl/url...g2=fpHPaai1ue_u2iFW8OWYQg

Vervang in de handleiding het woordje OPENELEC voor squeezeplug ;)

Je sd kaart is klaar, stop hem in de Raspberry en start de raspberry op. (Geen aan/uit knop maar de stroom eraf halen en er weer op zetten).

3. Squeezeplug & LMS configureren
De eerste keer dat je squeezeplug opstart moet je hem configureren. Hiervoor moet je kunnen typen. Doe dit door simpel een beeldscherm (HDMI) en een toetsenbord aan te sluiten. (Ik weet het je kunt ssh gebruiken, maar als je daar al aan denkt heb je deze handleiding niet nodig)
Je ziet een hoop code lopen (heel indrukwekkend je hoeft er niks mee te doen). Hij stop bij login as.
Als je dan op scherm kijkt zie je ergens zoiets staan My IP adres: 192.168.2.8 Schrijf het IP adres wat op je beeldscherm staat op. Nu ga je configureren.

type bij login as: [root] en sluit af met enter
daarna verschijnt root@squeezeplug password: type [nosoup4u] en sluit af met enter. (Let op! als je het wachtwoord intypt verschijnt er niets zelfs geen *** dit is normaal voor linux)

Als je hebt ingelogd wordt het scherm blauw en kom je in de basisconfiguratie van squeezeplug.
Vanaf dit moment is de youtube tutorial handiger: https://www.youtube.com/watch?v=wIlj_4mFQwg#t=541

Een basisinstallatie bestaat denk ik uit de volgende servers & players.
1. LMS (De server voor squeeze)
2. Minidlna server (Speel bijvoorbeeld bestanden die op je telefoon staan)
3. Squeezelite (De speler voor squeeze)
4. Shairport (Oftewel Airplay)

Configureer LMS door op je computer (die op hetzelfde netwerk als de Pi zit) naar deze link te gaan:
[url]http://squeezeplug:9000[/url]

Op LMS kun je je muziekcollectie toevoegen etc. Ik kan zelf niet zonder de Triode Spotify plugin kunnen.
Deze plugin is te vinden in de lijst met plugins door onderaan de 3rd party plugins te openen.
Installeer de plugin en ga naar settings voor deze plugin. Zet de stream kwaliteit op hoog.

Je hebt nu alles ingesteld. Als je alles goed hebt aangesloten kun je beginnen met muziek afspelen. Op [url]http://squeezeplug:9000[/url] is ook de player te vinden. Je kunt dus direct beginnen met muziek af te spelen. Aangestuurd vanaf je computer.

4. Android/iphone apps downloaden en installeren
Je wilt natuurlijk niet iedere keer je computer opstarten om muziek af te spelen. Daarvoor heb je verschillende apps tot je beschikking. (Voor Iphone is Airplay natuurlijk super handig). Voor squeeze heb je de officiële logitech squeeze controller app dit is een gratis App. Daarnaast heb je de keuze uit andere apps zoals squeezer/squeeze controller/squeeze commander. De functionaliteiten zijn hetzelfde dus het is vooral welke jij het mooiste vindt.

Voor DLNA gebruik ik de imediashare app, maar hiervoor zou je ook bijvoorbeeld DLNA server kunnen gebruiken.

Wanneer je een app voor de eerste keer opent zal hij moeten zoeken naar de Raspberry, vaak gaat dit automatisch. Maar als hij hem niet gevonden krijgt heb je het IP adres van de Raspberry nodig. Deze heb je in stap 3 opgeschreven bij My IP adres: 192.168.2.8.

Geniet van de muziek
Je hebt nu alle stappen doorlopen en de configuratie is klaar. Ontkoppel het beeldscherm en het toetsenbord. Je pi is klaar voor gebruik als audio streamer.

Ik ben me er van bewust dat er veel stappen staan. Dus hier volgt de korte handleiding voor mensen die denken dat een korte handleiding voor minder werk staat:
Koop de Pi, download de laatste rpi image van Squeezeplug, write de image op je sd kaart, start je pi en volg alle stappen van de configuratie, volg daarna de stappen van LMS op je computer. Download squeezer en volg de stappen. KLAAR!

Ik hou vast aan de richttijd van 1 avond om alles draaiend te krijgen. Als je het eenmaal een keer gedaan hebt ben je de keer erna in een uurtje klaar.

* Heb je vragen stel ze gerust.

[ Voor 4% gewijzigd door Bisti op 10-10-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
JT schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:29:
Nee man :) Hifiberry (70), mobiele router (20), TA2024 versterkertje (25), leuke speakers (40 op Marktplaats), accu is nog het duurste. Ruim onder de 200, heb je een Sonos alternatief mét accu :P
Hmm met jouw berekening zit ik al op €155 zonder sd-kaart / stroom / behuizing / accu. Ben bang dat het niet zo ruim onder de €200 blijft. (Voor die prijs heb je natuurlijk wel iets beters ;) )

Verder ben ik aan het kijken of ik een youtube speler erbij kan installeren. Er staan ontzettend veel live concerten op youtube. Het lijkt me gaaf om die te kunnen luisteren via squeezeplug.

Ik kan omnxplayer installeren met daarop een youtube-dl. Dan kan ik youtube filmpjes bekijken. Maar nu wil ik natuurlijk de filmpjes via mijn android telefoon aansturen. Maar volgens mij hebben de omx remotes geen youtube functionaliteiten. Iemand hier bekend mee?
(Binnenkort maar eens proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sonos kost veel meer dan 200 :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

JT schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:06:
Sonos kost veel meer dan 200 :)
Nope, 199 euro en dan ook met speaker. Grootste voordeel van de Sonos is toch wel het erg fijne bedieningsgemak van de app.

Een opensource streamer is natuurlijk heel leuk voor de hobby en het gepiel. Maar het blijft toch zelfbouw met veel compromissen.

Afbeeldingslocatie: http://www.iphone-ticker.de/wp-content/uploads/2013/10/sonos-play-1-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24

SED

Nadeel van die sonos is natuurlijk wel dat het ding permanent stroom staat te slurpen. Geen standby modus beschikbaar.
Daarnaast heb je niks aan dat ding zonder internet.
Dus niet echt vergelijkbaar met een lokaal draaiende LMS server en RPi of Squeezeplug.

Dan kun je beter investeren in een Logitech radio die nog steeds verkocht worden. Dan ben je voor 150 euro klaar en ben je veel flexibeler. Die kun je naast een RPi gebruiken bijv met dezelfde server als basis.
( al is de sync tussen software en hardware players wel een aandachtspuntje)

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik ben het niet helemaal met SED eens, Sonos zonder internet verbinding gaat prima, sterker nog.. je heb juist een draaiende LMS nodig voor Squeeze* , de Sonos kan het af met een share.
Maar goed, ik heb altijd een Classic gehad, beviel bijzonder goed, nu een Playbar en een play3 in de keuken, squeezebox is wat mij betreft geen concurentie.
Om ontopic te blijven, ik heb een rasspberry/hifiberry met Volumio aan een Muse t-amp, dat bevalt ook zeer goed en sinds kort ook squeezelite geïnstalleerd naast Volumio op de Raspberry.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:18
Ik heb gisteren een opensource streamer "gebouwd" op basis van een HP T5730 Thin Client. Ik wilde toch iets meer rekenkracht en ergonomie dan een Raspberry Pi me kon bieden, heb nog een model A liggen maar alle projectjes die ik daarmee gedaan heb, waren enorm traag en ik had altijd gedoe met PSU's, stroomvretende USB-apparaten en SD-kaarten die naar de knoppen gingen.

De T5730 heeft een mobile AMD Sempron 2100+ met een TDP van 9W, het hele systeem zou rond de 19W-24W max. verbruiken (ik zal er eens een meter opzetten). Verder 1GB RAM en 1GB flashgeheugen, Gbit ethernet, 6x USB. Afmetingen: 255 x 46 x 216. Fanless, ook niet onbelangrijk.
HP gebruikt voor de meeste van z'n thin clients gewoon normale BIOS'en, dus geen ge-emmer met chips flashen, etc.

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/i0K7pGprweqoo.png

Ik verwacht door de snellere CPU meer detail en dynamiek in het geluid, en door de 1GB RAM passen ook geluiden met lange golflengten in het geheugen, waardoor er meer laag te horen zou moeten zijn vergeleken met een Raspberry Pi. Grapje, maar toch stiekem een kritische knipoog naar wat mensen verwachten van de invloed van componenten op het geluid

Als platform gebruik ik Daphile. Daphile is een mini-Linuxdistro voor x86 gebouwd rond Logitech Media Server en is ontworpen om headless te draaien. Het heeft dan ook geen lokale gebruikersinterface, als je het opstart staat er zoiets als "ready, use your webbrowser to connect".

Daphile heeft een schil gebouwd om LMS die via de webbrowser te bedienen is, dit werkt vrij gemakkelijk. Naast het bedienen van LMS kun je daar ook de instellingen veranderen, CD's rippen en er is een simpele file manager. LMS zelf draait op de gewoonlijke poort, dus als je dat prettiger vindt, kun je dat ook gebruiken. Tevens werken alle Squeezebox-apps gewoon. Daphile is trouwens een combinatie van een squeezeserver en squeezeplayer, maar je kunt het servergedeelte ook uitzetten om het als een pure player te gebruiken, handig als je bijvoorbeeld al een NAS hebt waar LMS op draait.
Daphile boot standaard van USB (of CD maar wie doet dat nog) als een soort LiveCD, vanuit de webinterface kun je het installeren naar interne storage (indien je dat nodig vindt, je kunt ook gewoon vanaf USB blijven draaien).
Hoewel het onder de motorkap Linux is, is het echt opgezet als een appliance, er is bijvoorbeeld geen ssh-toegang. Met andere woorden: het blijft bij de featureset die geboden wordt. Dat kan een pluspunt of een minpunt zijn, de echte Tweaker is misschien teleurgesteld, maar het vergt daardoor veel minder onderhoud en is gemakkelijk in het gebruik, plug&play om het maar zo te noemen. Persoonlijk vind ik de opzet heel prettig, ik ben een erg selectieve Tweaker, naar m'n films en muziek heb ik het liefst zo min mogelijk omkijken, knutselen doe ik wel met andere dingen. Er zit ook een update-faciliteit in de webinterface, ook niet onbelangrijk.
Verder moet ik wel opmerken dat het ontwikkelproces niet heel open verloopt: er is geen github, niet een eigen online community (wel een aantal grotere topics op diverse hifi-forums) en er is maar 1 ontwikkelaar (die er al wel een paar jaar mee bezig is en vlot reageert op feedback). Voor degenen die nu een GPL-violation ruiken: de ontwikkelaar voldoet aan de meest minimale eis van de GPL: hij noemt alle licenties voor de gebruikte onderdelen in een credits-scherm en geeft aan dat je "op schriftelijk verzoek" source code kunt krijgen van de GPL-onderdelen.
Een standaardinstallatie is echt een peulenschil (selecteer drive -> klik op install), ik moest iets meer moeite doen omdat de webinterface minimaal 2GB opslag wil zien en ik per se de interne storage van 1GB wilde gebruiken, dus ik moest even handmatig partitioneren en een bootloader installeren. Overigens heeft de T5730 een verborgen compartiment met 2 USB-aansluitingen, ideaal als je van USB wilt draaien maar niet zo'n USB-stick uit de achterkant wilt zien steken.
Ik heb nu 600MB voor het systeem en de rest is user storage (library, settings, etc.), mijn muziek staat op een NAS dus meer heb ik niet nodig. De ~400MB voor user storage lijkt meer dan genoeg te zijn (1144 albums, 12423 songs in de library), de tijd zal uitwijzen of dat in de toekomst zo blijft.

Over het gebruik van dit systeem ben ik in tot nu toe zeer positief. De webinterface werkt vlot en heeft praktisch alle opties die je maar kunt wensen, bovendien werkt hij ook zeer redelijk op telefoons en tablets, en anders zijn er natuurlijk de squeezeboxapps, maar het is zeer handig dat je niet altijd per se iets hoeft te installeren. Tot nu toe nog geen enkel hikje gehad qua performance of geluidskwaliteit, het systeem reageert supervlot. Ik heb het systeem trouwens aangesloten op een Burr Brown PCM2704-gebaseerde DAC waarvan ik de optische uitgang gebruik. Het ingebouwde geluid gebruik ik dus niet (niet eens geprobeerd), maar dat is een beetje dezelfde situatie als de hifiberry: iets externs voor geluid/DA-conversie is wel ernstig aan te raden.

Een deel van de reden om voor deze oplossing te gaan was toch ook wel het kostenplaatje: de T5730 heeft mij 25 euro (wel gebruikt) gekost. De DAC was ~50 dollar, maar ik heb net voor 11 dollar een andere besteld, ook op PCM2704 gebaseerd maar zonder pre-amp, omdat ik het analoge gedeelte toch niet gebruik (m'n speakers doen DA-conversie). Dus voor een slordige 36 euro heb ik een systeempje wat veel sneller is dan een Raspberry Pi en... toch ook niet echt onderdoet voor Sonos. Zoals je (hieronder) ziet heb ik er nog een Sonos Connect naast staan, maar ik schat de kans erg groot dat die de deur uitgaat als de T5730 door z'n proeftijd komt. De bediening van Daphile/Squeezebox is niet eens echt slechter dan de Sonos-app (voor mijn gebruiksmodel dan, maar ik gebruik bijv. wel Spotify en dat gaat ook perfect), en er zijn voordeeltjes die Sonos niet heeft (webinterface, uitgebreide XBMC-plugin).

Wat betreft de geluidskwaliteit: mijn mening is dat een bitperfect stream over SPDIF altijd hetzelfde zal klinken. Daphile is in ieder geval zo slim opgezet dat die bitperfect stream waar mogelijk ook wordt aangeleverd (is uitgebreid te configureren, maar de defaults zijn voor bitperfect, volumecontrols worden bijv. omzeild, geen samplerateconversie indien niet nodig). Hoe het bij een ander klinkt, ligt natuurlijk aan de DAC die er aanhangt, maar in mijn oren klinkt deze setup zo goed als zou kunnen. Waarbij ik moet zeggen dat ik persoonlijk geen enkel verschil hoor tussen mijn OpenELEC-machine, de Sonos en de T5730 (ze gaan door dezelfde DAC).

Nog wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/ibpxkBCMB54Hxn.png

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/ibpp7NBWTJaqPt.png

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/iq4MUA1DCf5O.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joslohuis
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:22
Ik ga dit ook proberen, heb al een thin client besteld wel met 4 gb flash. Dan zou de installatie van Daphile zonder problemen(partitioneren) moeten verlopen. Ik heb wel een een vraag over de de dac:
PCM2704 gebaseerd maar zonder pre-amp.
Ik zit te dubben of ik de dac aansluit via RCA of digitaal op mijn receiver, welke dac zonder preamp heb jij gekocht?
Gr Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Solarsparc schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:31:
Een deel van de reden om voor deze oplossing te gaan was toch ook wel het kostenplaatje: de T5730 heeft mij 25 euro (wel gebruikt) gekost. De DAC was ~50 dollar, maar ik heb net voor 11 dollar een andere besteld, ook op PCM2704 gebaseerd maar zonder pre-amp, omdat ik het analoge gedeelte toch niet gebruik (m'n speakers doen DA-conversie). Dus voor een slordige 36 euro heb ik een systeempje wat veel sneller is dan een Raspberry Pi
Heel goed gevonden en absoluut een optie! Hij is alleen natuurlijk wel groter, tweedehands en zal toch nog een 4 keer zoveel stroom als een RPi :P Alles heeft z'n voor en nadelen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik zit te dubben of ik de dac aansluit via RCA of digitaal op mijn receiver, welke dac zonder preamp heb jij gekocht?
deze

Als DAC vertrouw ik hem niet 100%, maar ik ga het wel kort proberen, ben stiekem ook wel benieuwd wat er uit de line-out komt.
Hij is alleen natuurlijk wel groter
Ja maar dat is ook pure wanhoop, de Sonos kan straks de deur uit en de speakers zijn actief, dus die receiver in het midden staat er ook al een tijdje voor niets. Ik heb niet genoeg apparaten voor in het kastje, dus zo lijkt het tenminste nog wat :P

[ Voor 9% gewijzigd door Solarsparc op 12-10-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Lol :D Ik vind hem in ieder geval wel goed gevonden, voor een dergelijke prijs kan je snel aan de slag met een redelijk zuinig systeempje. Voor mij is de formfactor van de Pi juist een reden om daar dan voor te kiezen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Als geld geen rol had gespeeld had ik waarschijnlijk een NUC gekozen, maar dan praat je toch algauw over 150 euro voor een DN2820FKYH met wat geheugen, iets meer als je er nog een SSD bij wilt. Als deze oplossing bevalt, heb ik dat er misschien nog wel een keer voor over, maar aan de andere kant is zo'n thin client ook nog wel redelijk te verstoppen, hij kan ook achter het kastje. Maar wat moet er dan in dat kastje? Kaarsjes? Beeldjes???

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 12-10-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Dit is wel een hele mooie oplossing.

Als ik van de website moet uitgaan is het na de installatie van het OS een perfect systeem voor mijn ouders (en dus een legio aan andere gebruikers). Geen SSH, maar 1 omgeving waarin je moet instellen En afspelen. Hoewel hij groter is, is een thin client natuurlijk wel veel meer "af" dan een rPi. Geen gekloot met een powerd-usb hub voor een externe harde schijf en natuurlijk een fatsoenlijke aan/uit knop.

Wat bedoel je met de uitgebreide XBMC plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

SED schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:56:
Nadeel van die sonos is natuurlijk wel dat het ding permanent stroom staat te slurpen. Geen standby modus beschikbaar.
Daarnaast heb je niks aan dat ding zonder internet.
Dus niet echt vergelijkbaar met een lokaal draaiende LMS server en RPi of Squeezeplug.

Dan kun je beter investeren in een Logitech radio die nog steeds verkocht worden. Dan ben je voor 150 euro klaar en ben je veel flexibeler. Die kun je naast een RPi gebruiken bijv met dezelfde server als basis.
( al is de sync tussen software en hardware players wel een aandachtspuntje)
Dat is flauwekul. Standby van die Play 1 is 3,5 Watt. En zonder internet is het ook prima streamen vanaf je computer of een NAS. De software van een Sonos is up to date, die Logitech wordt niet meer gemaakt, dus support kun je ook vergeten.

Maar het ging hier om de open source streamer. Mijn punt is dat closed source soms helemaal niet zoveel duurder is en zeker gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 15:24

SED

Dat is flauwekul. Standby van die Play 1 is 3,5 Watt.
de play 1 heeft geen standby
de play verbruikt in rust ( dat is wat anders dat standby 4 watt
http://sonos-nl.custhelp....bruik-wanneer-niet-actief

De logitech software wordt nog steeds doorontwikkeld, support van logitech is prima.
Of closed source gebruiksvriendelijker is lijkt me een wat zinloze generalisatie. De LMS server en de client software is supervriendelijk in gebruik en open source dus zelf waar wenselijk aan te passen.

edit: typefout wattage verwijderd

[ Voor 3% gewijzigd door SED op 14-10-2014 19:43 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Wat bedoel je met de uitgebreide XBMC plugin?
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Add-on:XSqueeze

Het geinige van XSqueeze is dat het zowel een player als een remote control voor een bestaande player kan zijn. In mijn geval staan beide machines naast elkaar dus ik gebruik het laatste, big screen playback info + ik kan m'n IR-afstandsbediening gebruiken. Maar als je XBMC-machine dus ergens anders staat, kun je er dus ook eenvoudig een extra zone mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Aha, XSqueeze ken ik inderdaad. Dit is de add-on waardoor ik mijn pi van mediaspeler naar audiostreamer heb omgezet. Ik had gehoopt dat er wat functionaliteiten (met name videospeler) van xbmc in Daphile zou zitten. Ik ben namelijk nog steeds opzoek naar een mogelijkheid om liveconcerten die op Youtube staan naar mijn Hifi te streamen. (Het is veel te zwaar om op de PI zowel XBMC als LMS te draaien).

Ik ben er al wel achter dat ik als ik mijn android root ik met behulp van een DLNA audio cast het geluid door kan streamen. http://www.androidpolice....-any-upnp-or-dlna-device/
Dit is alleen niet ideaal omdat het batterij vreet op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik zou denk ik een extra Pi of PC met XBMC aan de Hifi hangen, die headless houden en met bijv. Yatse de Youtube-streams naar XBMC sturen (share -> send to XBMC), via de app kun je dan verder play/pause etc. regelen, of je hangt er nog IR aan.
Of een headless Chromecast ofzo, desnoods met HDMI-to-SPDIF-splitter als je hifi geen HDMI heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Solarsparc op 13-10-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Anoniem: 616444 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:17:
[...]

Maar het ging hier om de open source streamer. Mijn punt is dat closed source soms helemaal niet zoveel duurder is en zeker gebruiksvriendelijker.
Niet aanvallend bedoeld, maar volgens mij is de €350 voor een Sonos Connect een stuk meer dan de €36 euro in de oplossing met een Thin client. Daarnaast heb je de keuze voor betaalde squeeze apps (van 3 a 4 euro) die de app een stuk gebruiksvriendelijker maken. De laatste versie van Daphile is van 17-September-2014, voor Squeezeplug is dit April-2014. Dus beide systemen zijn nog erg goed up-to-date.

Qua functionaliteiten zijn Opensource audiostreamers een stuk verder dan Sonos. Bijvoorbeeld met Airplay en DLNA. Heb ik muziek op een USB stick staan dan plug ik hem simpelweg in de Pi. Daarnaast gebruik ik mijn Pi om back-ups van word bestanden mee te maken. Wat de veelzijdigheid ten goede komt.
Ik heb dus eerder het gevoel dat ik met de Sonos een compromis zou moeten doen.
Het hobby en gepiel komt enkel omdat ik het leuk vindt om te hobbyen en te pielen. Voor de gewone (eerste) gebruiker duurt het een avond om het op te zetten. Daarna heb je er geen omkijken meer na.

Je zult vast al een Sonos hebben, maar als je nog een keer voor die keuze zou staan, zou ik toch serieus een opensource optie overwegen. Niet alleen voor de centen maar ook voor de geboden mogelijkheden en keuzes die je kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Solarsparc schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:32:
Ik zou denk ik een extra Pi of PC met XBMC aan de Hifi hangen, die headless houden en met bijv. Yatse de Youtube-streams naar XBMC sturen (share -> send to XBMC), via de app kun je dan verder play/pause etc. regelen, of je hangt er nog IR aan.
Of een headless Chromecast ofzo, desnoods met HDMI-to-SPDIF-splitter als je hifi geen HDMI heeft.
Weetje ik heb een prima smarttv waarop ik Youtube kan streamen, geluid gaat via hdmi naar mijn reciever. Dus het is goed genoeg om niet in te investeren. Het is vooral voor de hobby leuk om te kijken of ik die 2 functionaliteiten kan combineren, omdat ik het een leuke toevoeging aan Squeezeplug zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen 98675432
  • Laatst online: 15-09-2021
Ik heb een Raspberry Pi model B+ en een HifiBerry DAC+ aangeschaft en na het opstarten van Squeezeplug werken de USB en LAN poorten niet.
Na lang zoeken kwam ik onderaan op deze pagina de volgende oplossing tegen:

Hi there,

I have just managed to get my B+ to work with a HiFiBerry Dac+ and SqueezePlug; I thought that I would share a problem that I had and its solution. While I was setting up SqueezeLite, I selected the HiFiBerry Dac driver option but then I could not get any sounds out of the HiFiBerry unit apart from an annoying squeal. Long story short, Daniel at HiFiBerry looked at the output that send him of various tests and informed me that I had the wrong driver running. The correct driver could be installed by following the instructions on http://www.hifiberry.com/guides/hifiber ... iguration/ and my problem was solved! It now sounds awesome.

The other issue that I had was that the boot sequence switched off the USB and network sockets. This was solved by replacing some of the files in the boot partition on the Pi's SD card. I have zipped the files and uploaded them to www.slavetoreason.com/files/Boot_files_for_B+.zip to make it easy for anyone else that hits this issue.

Chris

Alle credits naar Chris (Slave2Reason) maar m'n Raspberry B+ werkt nu super met Squeezeplug _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Jammer dat Squeezeplug nog geen release heeft met de nieuwe B+-firmware, is toch al een poosje bekend. Hebben ze geen bugtracker of supportforum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:12

Zjemm

...

zo'n pi met amp addon van hifiberry, zal dat een beetje draaien met twee speakers (bijvoorbeeld Boston acoustics a25)

kan me het gewoon niet echt voorstellen dat het genoeg power heeft, zo wel dan heb je een complete oplossing voor weinig centen, en geen extra versterker nodig

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddevreede
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-01-2023
Inmiddels heeft de squeezplug een nieuwe versie die ook draait op B+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb dit een tijdje terug geprobeerd met de squeezeserver op een Pi, squeezelite op m'n Mac Mini (met plex etc) en nog een Pi met de player. Aangezien ik alles afspeel vanaf Spotify gelijk daaraan gekoppeld en dat als belangrijkste bron gebruikt. Ik vond het echt traag als dikke stront op de Pi. Ik weet niet in hoeverre de server veel beter werkt mocht ik hem op de Mac Mini zetten, maar het was echt waardeloos om die web app te bedienen. Iemand wat tips ten aanzien van implementaties die wat beter werken? Anders ben ik toch geneigd bij m'n Airfoil + Spotify Connect/Airfoil Speakers oplossing te blijven waarbij ik via airplay meerdere kamers kan aansturen.

En zijn er toch nog leuke all-in-one speakers beschikbaar zoals bijv Sonos Play 1/Play 3? Om nou voor elke kamer Pi + Dac/versterkertje + speakers te gaan regelen wordt ook een kostbare en rommelige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesClever
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 12:28
Zjemm schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:55:
zo'n pi met amp addon van hifiberry, zal dat een beetje draaien met twee speakers (bijvoorbeeld Boston acoustics a25)

kan me het gewoon niet echt voorstellen dat het genoeg power heeft, zo wel dan heb je een complete oplossing voor weinig centen, en geen extra versterker nodig
Heb even rondgesnuffeld op internet, maar kan zo niet vinden welke chip gebruikt wordt als amp.
Op de site staat dat er gebruik wordt gemaakt van een Class D amp.
Ik gebruik zelf een Class D amp (SMSL SA50) om mijn Dali Zensor 1 aan te sturen, en dat gaat heel goed.

De vervorming van zo'n chip neemt boven de helft van het max vermogen aardig toe, in mijn geval is er onder de 25 watt <0.5% THD, bij de maximale 50 watt zo'n 10% THD. Dus als je max 12.5 watt van zo'n versterker vraagt zal die het prima doen. (En heb je nog redelijk wat reserve mocht het nodig zijn.)

Met de BA A25 komt die 12.5 watt neer op 97dB als je 2 meter van de speakers af zit, wat meer dan luid genoeg is voor thuisgebruik.

Berekend via: http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html.
BA 25 specs: http://www.bostonacoustic...aster/US/A_series_lit.pdf
TDA 7492 (de amp chip van mijn versterker) specs: http://www.st.com/web/en/.../datasheet/CD00205863.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:12

Zjemm

...

Nice, nou ja het was voor de woonkamer dus de afstand is iets meer dan 2 meter. Heb nu de play5 staan van Sonos en dat geluid bevalt prima. maar mis wel de tweakbaarheid om bijvoorbeeld airplay te gebruiken.

Kan er wel een pi aanhangen maar dan had ik net zo goed daar een amp van kunnen maken.

Maar ja getrouwd en de vrouw is de baas he

<3

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Inmiddels heb ik wat gerommeld met Volumio en Squeeze. Volumio is een mooi systeem maar voor het synchroon afspelen ben je afhankelijk van een app die is ontwikkeld door 1 persoon en ik kon niet vinden hoe dit werkte. Dus ik vind dat wat te shaky om van afhankelijk te zijn. Met Squeeze ging het vele malen makkelijker. Dat draaide in no-time synchroon. Dus als je opensource multiroom wil spelen en het moet synchroon zijn dan lijkt Squeeze de enige fatsoenlijke optie te zijn. Het enige wat ik er nog aan mis is de mogelijkheid om via DLNA muziek vanaf een device te streamen.
Anoniem: 616444 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:13:
Nope, 199 euro en dan ook met speaker. Grootste voordeel van de Sonos is toch wel het erg fijne bedieningsgemak van de app.
Ik was laatst in de MM. Ik kreeg het niet voor elkaar om in enkele minuten een muziekje naar meerdere speakers te streamen op een iPad dus gebruiksgemak is toch wel subjectief ;) En die Play1 is wel een klein speakertje :P Daarnaast wordt je door proprietary Sonos in mijn beleving juist eerder beperkt (compromissen). Hét voordeel van Sonos is gewoon dat het amper tijd kost. Als je het met opensource wil doen dan moet je er zelf wat tijd in steken. En mensen zijn bereid grof te betalen om ergens niks voor te hoeven doen. Daar speelt Sonos goed op in.
Sander schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:33:
Ik heb dit een tijdje terug geprobeerd met de squeezeserver op een Pi, squeezelite op m'n Mac Mini (met plex etc) en nog een Pi met de player. Aangezien ik alles afspeel vanaf Spotify gelijk daaraan gekoppeld en dat als belangrijkste bron gebruikt. Ik vond het echt traag als dikke stront op de Pi. Ik weet niet in hoeverre de server veel beter werkt mocht ik hem op de Mac Mini zetten, maar het was echt waardeloos om die web app te bedienen. Iemand wat tips ten aanzien van implementaties die wat beter werken? Anders ben ik toch geneigd bij m'n Airfoil + Spotify Connect/Airfoil Speakers oplossing te blijven waarbij ik via airplay meerdere kamers kan aansturen.
Met LMS op mijn Synology draait het hier erg soepel als ik stream naar mijn inmiddels aangeschafte Pi. Dus wellicht server op NAS draaien of op een ander iets steviger device?
En zijn er toch nog leuke all-in-one speakers beschikbaar zoals bijv Sonos Play 1/Play 3? Om nou voor elke kamer Pi + Dac/versterkertje + speakers te gaan regelen wordt ook een kostbare en rommelige oplossing.
Dat ben ik niet met je eens ;) Om te streamen:
Pi met accesoirres uit China = 35 euro
HifiBerry DAC = 35 euro
70 euro voor een streaming device, kost bij Sonos 349 euro. Als je een Sonos Play 1 pakt dan heb je nog 130 euro om een actieve speaker uit te zoeken, als je tweedehands kiest dan ben je voor 40 euro klaar met veel beter geluid ;) In het geval van het budget van een Play 3 kun je voor 230 euro iets kopen. Daar kun je erg veel leuks voor vinden!

Je kunt het ook anders aanpakken:
Pi met accessoires uit China = 35 euro
HifiBerry amp = 65 euro
Tweedhands 19v laptopvoeding van Marktplaats = 20 euro
Totaal 110 euro voor een streamingdevice met versterker die een watt of 15 bij <1% THD uitstuurt per kanaal. Minder dan de Sonos amp maar dat rechtvaardigt echt niet het prijsverschil van 390 euro :D Voor 390 euro speel je 5db harder, verre van dubbel zo hard voor het gehoor :P

Dus nee, het is zeker niet net zo duur als Sonos.
JamesClever schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 15:45:
[...]

Heb even rondgesnuffeld op internet, maar kan zo niet vinden welke chip gebruikt wordt als amp.
Staat op een grote versie van de foto ervan: TAS5713. Uit de specsheet:
18V, 10% THD, 1-kHz, 21.5w
18V, 7% THD, 1-kHz, 20.3w
12V, 10% THD, 1-kHz, 9.6w
12V, 7% THD, 1-kHz, 9.1w
8V, 10% THD,1-kHz, 4.2w
8V, 7% THD, 1-kHz, 4w

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 10-01-2015 23:27 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Ik ben juist van squeeze overgestapt naar Volumio. Gebruik geen multiroom en ga daar het komende jaar niet op investeren. Voordeel aan Volumio voor mij: het kleine Android appje Volumio Spotify Share.

Hierin kun je in de Spotify App afspeellijsten naar Volumio sturen. Dichter bij Spotify Connect komt het nog niet. Ik zit er wel aan te denken om een BananaPi aan te schaffen en daar Android met Spotify op te zetten.

Eigenlijk is het jammer dat ik te afhankelijk ben van Spotify. Als ik mijn eigen muziek collectie had was ik zeker tevreden met Squeeze of Volumio maar nu ben ik vooral opzoek naar een perfecte Spotify intergratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Inmiddels toch de volgende stap gewaagd met de volgende setup inmiddels:
- Mac mini met LMS en Squeezelite (via optical aan receiver)
- Raspberry Pi met USB geluidskaartje, SA-50 D-AMP en 2 x Q Acoustics 2010i

Geluid loopt 9 van de 10 keer mooi synchroon, wel een paar kleine glitches hier en daar. Grootste frustratie is nu dat de Pi (en de el-cheapo USB kaart) allebei niet in staat zijn ruis-vrij geluid uit te sturen naar de speakers. Heb dus als volgende stap toch maar een DAC'je besteld uit China om eens te kijken of dat beter gaat, maar dan moet er ook weer een powered USB hub aan de Pi. Zo langzamerhand begint het een aardige opstelling te worden voor 1 setje speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Waarom geen HifiBerry DAC?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 16:14

MikeVM

- Baloo -

ik heb nu al een tijdje Squeezelite/Max2play in gebruik op de RPI hier, (icm Hifiberry Digi)

meestal staat hij 24/24 een radiostream te spelen, (die ik helaas om de 2 dagen moet opnieuw starten)
dat werkt op zich wel leuk, maar ik zou ook graag men google music willen afspelen hierop,
via een app op android lukt dit wel, maar dan streamt mijn telefoon alles, waardoor de batterij snel leegloopt.

LMS draait nu op mijn synology.

zijn er nog andere (windows) programmas waarmee ik kan streamen naar de rpi (

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Je kunt Volumio gebruiken met onderstaande guide:
https://volumio.org/forum...le-drive-files-t1580.html

Je kunt naast Volumio volgens mij prima squeezelite installeren om ook te fungeren als Squeezeplayer als je dat wilt:
https://volumio.org/forum...-volumio-rasppi-t657.html

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:15
Is er eigenlijk al een spotify connect achtige functionaliteit voor de pi? Ik speel nu via airplay en xbmc maar die hapert nogal snel (bij vermoedelijk packet loss oid)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
NoepZor schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:45:
Is er eigenlijk al een spotify connect achtige functionaliteit voor de pi? Ik speel nu via airplay en xbmc maar die hapert nogal snel (bij vermoedelijk packet loss oid)
Nee helaas niet. Het beste wat er is:

https://play.google.com/s...abnd.volumiospotifyhelper

Een plugin voor Spotify waarbij je afspeellijsten naar Volumio kunt sturen. Werkt opzich best goed maar is nog geen Spotify Connect.

Dit ligt niet aan de Rpi maar aan het feit dat de Spotify Connect API niet is vrijgegeven. Het wordt al sinds 2013 gevraagd in de community. Maar Spotify zal liever geld zien voor bedrijven die Spotify Connect intergreren in een product dan Spotify Connect beschikbaar maken voor iedereen met opensource oplossingen.

https://community.spotify...-speaker-API/idi-p/520890

Maar als je dan weer zoekt op "reverse engineering spotify connect" dan lijkt het weer alsof hier goede stappen mee worden gemaakt. Maar zodra dat gebeurt en Spotify connect is voor het grote publiek bereikbaar, dan zal Spotify wel het protocol aanpassen.

http://divideoverflow.com/2014/08/reversing-spotify-connect/

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 15:27
iemand ervaring met de Cubox icm met audio streamen via bluetooth?

• Joen
NoepZor schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:45:
Mopidy heeft een Spotify plugin: https://www.mopidy.com/
En met de Pi Musicbox heb je een kant-en-klare image voor een headless muziekspeler met SPotify ondersteuning (Mopidy zit geïntegreerd in Pi Musicbox): http://www.pimusicbox.com/
Het is geen Spotify Connect, maar simpelweg het inladen van afspeellijst van Spotify,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:32

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Mmmh, eens proberen ipv. RuneAudio.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:16
Ik gebruik LMS nu al een jaar of 2, nog steeds zeer tevreden met het resultaat.
De LMS staat bij mij op een zelfbouw NAS met Ubuntu en 4x2TB WD.

Ik heb nu een stuk of 6 spelers aan de LMS hangen, allen met een goedkope Chinese DAC op de RPI.
Voor +/- 18 euro heb je die al en het geluid is meer dan prima.

Ik heb een aantal uitgerust met een Wifi usb kaartje en het totaal ingebouwd in diverse minisetjes in huis.
Voor een paar tientjes een prachtige PMS... (Poor Mans Sonos)

Ik heb verschillende software geprobeerd als player, uiteindelijk blijven steken bij PiCorePlayer
Spelers booten binnen enkele seconden en werken uitstekend met de extra I2c DAC

Het totaal afgemaakt met de App Squeeze Commander.

1,4 Tb lossless muziek, Tune-in radio en Spotify...

[ Voor 16% gewijzigd door _root op 25-09-2015 22:30 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 19:51
Ik heb een hele tijd lopen kl*ten met dit: https://dedicatedspotifyserver.wordpress.com/ en Volumio/PiMusicbox op de Pi.

Maar nu toch een KPN Music Box gekocht.. Wat een verademing! Spotify Connect was het enige wat ik eigenlijk wilde kunnen gebruiken en dat werkt echt top.

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Aniki schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:15:
iemand ervaring met de Cubox icm met audio streamen via bluetooth?
Ik heb een tijdje een Cubox 1 via een oude Belkin bluetooth dongle naar een Logitech mini boom laten streamen. MPD draaide lokaal. Het werkte best aardig, totdat de Cubox begon vast te lopen.
Nu heb ik een hummingboard via SPDIF (coaxiaal) gekoppeld aan mijn receiver. Bediening gaat via Ampache (op andere server), die MPD op de hummingboard aanstuurt. Bluetooth gebruik ik met deze set-up (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 15:27
heb dit kastje maar gekocht:
http://www.amazon.co.uk/d...e_385721_51767431_TE_dp_1

Werkt uitstekend (voor de prijs dan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Llewy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:30:
Ik heb een hele tijd lopen kl*ten met dit: https://dedicatedspotifyserver.wordpress.com/ en Volumio/PiMusicbox op de Pi.

Maar nu toch een KPN Music Box gekocht.. Wat een verademing! Spotify Connect was het enige wat ik eigenlijk wilde kunnen gebruiken en dat werkt echt top.
Het schijnt nu wel te kunnen. Uit het Raspberry Pi topic:
voorstad schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:59:
Eindelijk! Spotify Connect voor de Raspberry Pi!

Vanaf Volumio 2 standaard (https://volumio.org/forum/spotify-connect-t2811.html) maar met deze instructies (https://github.com/Fornoth/spotify-connect-web) heb ik het werkend op een Raspberry Pi -B (256 Mb).

En dat op de dag dat dit verschijnt: http://tweakers.net/nieuws/105742/spotify-voorziet-zijn-apps-van-chromecast-ondersteuning.html. nu dus op voor chromecast op de Pi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:41

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

Ik heb deze week via marktplaats een rPi model B gekocht speciaal om Volumio op te draaien en dat werkt heel mooi. Muziek staat op een Nas, veelal in Flac. Ik meende nogal wat opmerkingen te lezen over de bedenkelijke kwaliteit van de analoge uitgang van de rPi dus ik heb ervoor gekozen om er een Hifiberry aan te koppelen. Om de kosten laag te houden (het moet een Sonos-vervanger zijn on a budget, het geheel komt in de keuken) heb ik, wederom via MP een set redelijke pc-speakers gekocht.
Dit alles aan elkaar geknoopt is mijn opvatting van een goedkope manier om een Sonos (of concurrererend product) te benaderen. Ben vooral benieuwd of de speakers (Creative T20) wel of niet goed genoeg zijn om de Hifiberry te benutten.
Uiteindelijk lijkt het me leuk om de hele opstelling (rPi + speakers + 2 voedingen) in 1 (houten) (klank)kastje onder te brengen. Iemand al nagedacht over een zelfde soort benadering ?

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
Joen schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 01:02:
[...]

Het schijnt nu wel te kunnen. Uit het Raspberry Pi topic:

[...]
Het kan inderdaad, heb het zojuist werkend gekregen via de "pre-built chroot".
Hoewel je wat basic commands moet gebruiken om het draaiend te krijgen is het goed te doen.

Ben nu aan het genieten van Spotify-connect op mijn raspberry met Volumio.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/75YzKT4.png

[ Voor 7% gewijzigd door Bisti op 21-10-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:46

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Goed, even dit topic schoppen. Ik heb recent een PiZero en een AudioIQ Pi DACZero DAC aangeschaft. Ik was wel gecharmeerd van de kleine formfactor i.c.m. de PCM5122 DAC. In combinatie met Volumio, ondanks dat de installatie hiervan niet zonder kleerscheuren verliep, ben ik momenteel zeer tevreden met het resultaat! Zowel de hardware als de kwaliteit van de DAC. Het wachten is momenteel op de SMSL Q5 Pro, nog een setje aardige speakers erbij voor in de woonkamer en het plaatje is compleet. Binnenkort de mogelijkheden van Volumio maar eens gaan verkennen!

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er cool uit :) Op een blauwe maandag wil ik nog een keer de set van Polyvection proberen, inclusief open source behuizing :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

JT schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:19:
Ziet er cool uit :) Op een blauwe maandag wil ik nog een keer de set van Polyvection proberen, inclusief open source behuizing :D
Die had ik ook gezien ja, ziet er ook netjes uit (lees lekker klein). Inc een nette behuizing, dat is wat er nog ontbreekt bij de DacZero :| Schijnbaar heeft AudioIQ de afgelopen dagen een case aangekondigd welke nog in design fase is, mijns inziens slaan ze de plank volledig mis, zeg maar dag ;w tegen de small form factor |:(

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CdxeGKUW4AAIBG2.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door WeaZuL op 24-03-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kolere wat een unit :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ondertussen heb ik de SMSL q5 binnen en ben ik erg content mee. Wat betreft Volumio, ja het werkt echter ligt de ontwikkeling stil momenteel, men is wel bezig met Volumio 2 maar dat is ongoing en het draait momenteel (nog) niet op de Zero.

Heeft iemand ervaringen hier met de overige opensource audio streaming pakketten gelijkende Volumio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:16
WeaZuL schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:31:
Ondertussen heb ik de SMSL q5 binnen en ben ik erg content mee. Wat betreft Volumio, ja het werkt echter ligt de ontwikkeling stil momenteel, men is wel bezig met Volumio 2 maar dat is ongoing en het draait momenteel (nog) niet op de Zero.

Heeft iemand ervaringen hier met de overige opensource audio streaming pakketten gelijkende Volumio?
Ik ben zelf al jaren tevreden gebruiker van Logitech Media Server, inmiddels zijn ook vrienden, collega's en kennis aangestoken door mijn enthousiasme en hebben ook een compleet systeem staan met tussen 2 en 9 spelers..

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 00:59
Gisteren eens even gespeeld met Volumio2 RC1. Het lijkt alsof eea heeft stilgelegen maar er is op de achtergrond hard gewerkt. Volumio2 ziet er goed uit en reageert wat vlotter, het is nog niet 100% af maar werkt wel al prima; ik ben benieuwd waar het heen gaat.
Daarnaast wordt waarschijnlijk Snapcast geintegreerd, wat ook erg mooi werkt (en ik in dit topic nog niet terug heb gezien). Het is ook nog in ontwikkeling maar de basis is nu wel redelijk stabiel. Het mag nog wat gebruiksvriendelijker maar dat zit er ook aan te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

offtopic:
Ik weet niet zo goed wat de policy is met betrekking tot het reageren op oude topics, maar dit is relevant voor mijn interesse.

Wat is de meerwaarde van nieuwe headless players als Volumio2 @Thedr? Ik gebruik zelf sinds jaar en dag MPD, daar kan je veel mee en draait erg vlot. Ik heb nooit een gemis gevoeld waardoor ik op zoek ging naar een alternatief, maar misschien is er een meerwaarde waarvan ik nog niet weet dat ik het wil hebben. :)

Zo had ik een poosje met een pythonscript en GPIO een Pi radio met LCD en prev/next knopjes in gebruik. Als iemand er mee wil spelen kan je 'm hier vinden: https://github.com/Redsandro/RadioPi/#radiopi

Tegenwoordig gebruik ik echter vooral Android: MPDroid als afstandsbediening om de Music Player Daemon te bedienen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 00:59
Ik heb al een hele tijd niet meer met Volumio2 gespeeld. Helaas even geen tijd gehad om er mee te hobbyen. Het mooie aan Volumio 1 vond ik juist dat het eigenlijk een frontend is voor MPD, wat nog steeds ook mijn voorkeur heeft. Werkt uitstekend, stabiel en MPDroid is een fijne afstandsbediening, naast de schier oneindige sloot aan plugins en andere manieren om het aan te sturen. Waar ik zelf uiteindelijk mee wil gaan spelen is één of meerdere MPD servers in combinatie met Snapcast servers en clients. Meestal is het prima om door het hele huis dezelfde muziek(bron) te hebben, maar soms wil je wel eens wat anders :).
Pagina: 1