Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi valt nu en dan weg

Pagina: 1
Acties:

• bandidoloco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 16:37

bandidoloco

Buy a Mac or install Linux

Topicstarter
Ik ben een tijdje geleden verhuist naar een nieuwe woning en heb enorm veel problemen met mijn Wifi-verbinding. Nu en dan gebeurt het dat mijn netwerk weg is voor 1 à 2 minuten en dan terug is, dit was aanvaardbaar op mijn smartphone & tablet maar nu ik een Chromecast & Netflix heb aangeschaft is het streamen enorm irritant geworden. Zo gebeurt het (vooral 's avonds) dat de serie/film die ik bekijk om de 5 minuten voor 2 minuten pauzeert om opnieuw te bufferen.

Ik heb reeds de volgende stappen geprobeerd:
- Manueel een ongebruikt kanaal geselecteerd
- Andere router als access point gebruikt (TP-Link TL-WR1043N)
- Mixed mode gewijzigd naar n only

Het probleem blijft hetzelfde.
Binnenshuis zijn er geen apparaten die kunnen storen, mijn buren hebben echter een automatische garagepoort (garage net naast mijn woning) en ik heb al gemerkt dat mijn draadloze verbinding voor langere duur wegvalt als de poort open & dicht gaat (kan toeval zijn, geen idee op welke frequentie dit werkt)

Er is geen overvloed aan SSID's in de buurt (ik vind er meestal 3 à 5) en deze zitten mooi gespreid in de kanalen.

Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt en/of een oplossing weten?
Alle hulp is welkom zodat ik weer volop kan Netflixen zonder haperingen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Zo te zien heb je de meeste zinnige opties al uitgeput. Enige wat ik zo kan bedenken is uitwijken naar de 5 GHz-band of een spectrum analyzer opduiken om te bevestigen dat er iets interfereert.

Ik herinner een vergelijkbaar topic te hebben gelezen, waar TS uiteindelijk wel wist vast te stellen dat er inderdaad een interferentiebron was (let wel, met een spectrum analyzer), maar niet wist te achterhalen waar het nu precies vandaan kwam.

Babyfoons en camerasystemen (en magnetrons?) zijn andere beruchte boosdoeners. Als je weet dat je buren een v/d twee hebben is het mogelijk handig om even te testen of het daaraan ligt. Of even navraag doen op het moment dat je WiFi platligt..

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
- Wat bij mij hielp qua signaalverbetering was om de 2.4GHz band op 20MHz te zetten (ipv 40MHz).
zie ook dit topic : Ik wil een 2e router op de 2e verdieping.

- Als je huidige apparatuur en infrastructuur het toelaten dan kun je de 5GHz band kiezen, zoals Thralas al zei.

[ Voor 17% gewijzigd door EverLast2002 op 29-09-2014 10:32 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Een slecht afgeschermde magnetron kan de oorzaak zijn, die werken ook op 2.4GHz. Als je buren meewerken is dat eenvoudig te testen.

• bandidoloco

bandidoloco

Topicstarter
Allereerst bedankt voor al jullie hulp.

@Thralas:
Geen van beide boosdoeners, magnetron staat aan de andere kant van de woning.
Ik maak voornamelijk gebruik van mijn Chromecast, 5 GHz is dus jammer genoeg geen optie.

@EverLast2002:
Gecheckt en staat by default al op 20 MHz

@Ploink:
Tot hoeveel meter denk je dat ik rekening zou moeten houden met magnetrons?
Geen idee hoever die straling gaat...

Deze avond heb ik trouwens nog iets raars opgemerkt:
Als de problemen in mijn Wifi netwerk optreden zie ik in Wifi Analyzer dat bij de "TELENETHOMESPOT" (hotspot gedoe van Telenet hier in BE, Upc heeft iets gelijkaardigs dacht ik) hier net naast channel & mac address niet langer worden weergegeven, als mijn internet terug is staat channel & mac addr van de homespot er ook terug. Channel is echter 6 en bij mij 11, zou dus niet mogen overlappen.
Zou het kunnen dat die router slecht is afgesteld waardoor de frequentie uit de range gaat?

Voor de zekerheid heb ik mijn netwerk op kanaal 13 gezet om nog minder risico te lopen. Nog niet lang genoeg geleden om conclusies te trekken...

[ Voor 0% gewijzigd door bandidoloco op 30-09-2014 22:58 . Reden: typo ]

Verwijderd

Een neef van mij heeft dit ook aan de hand gehad..
toen hebben we ook vanalles geprobeerd en uiteindelijk is telenet langsgeweest die hebben nieuwe kabels getrokken waarvoor mijn neef moest betalen en het zogezegd opgelost moest zijn.
WIFI/LAN werkte beide niet fatsoenlijk, seeds gingen ze idd voor een tijdje offline.

nu na één maand werkt het wel weer.
zonder veranderingen te doen.

gister begon een kennis het zelfde verhaaltje te vertellen (ook klant van telenet)

groetjes

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
bandidoloco schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:57:
@Ploink:
Tot hoeveel meter denk je dat ik rekening zou moeten houden met magnetrons?
Geen idee hoever die straling gaat...
Een magnetron is 600-1000W, wifi is wettelijk 0.1W maximaal, meestal 0.035W. Normaal is het deurtje goed afgeschermd, maar als het ding gammel is en de rubber afdichting stuk dan kan er veel straling weglekken. Ook al lekt er maar 1% weg, dan kan het nog sterk genoeg zijn om de wifi van de buren weg te drukken.

Ik woon in een flat en heb het wel eens meegemaakt. Elke 30 seconden was het signaal even 10s helemaal weg en na 10 min ofzo hield het op, karakteristiek voor een magnetron in de ontdooi stand. Dit gebeurde regelmatig rond etenstijd, maar een paar maanden later was het probleem weg.

Hou het in de gaten, noteer wanneer het gebeurt en kijk buiten even wie er thuis is ;)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zag het er zo niet bij staan maar, op het moment dat je wifi wegvalt heb je dan nog wel (bedraad) internet?
Een hele tijd terug had een kennis hetzelfde/vergelijkbaar probleem, ook verhuisd en hadden ADSL op het oude adres en wilde Ziggo op het nieuwe adres. Omdat hij ook alles draadloos had dacht hij dat zijn wifi er ook klapte.

Modems/routers lijken te 'resetten' als het internet signaal wegvalt, hier heb ik zelf ook eens last van gehad jaren geleden maar kwam hier snel achter omdat mijn pc bedraad was en dan aangaf dat er 'gelimiteerde verbindings mogelijkheden' waren ofzo.

Kun je eens kijken of je nog wel bedraad internet hebt op het moment dat je je wifi signaal verliest?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• bandidoloco

bandidoloco

Topicstarter
Bedraad internet blijft perfect werken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Tja er is maar 1 manier om hier achter te komen en dat is aan de gang te gaan met een spectrum analyzer. En dan is het nog behoorlijk lastig om het apparaat te vinden die de storing veroorzaakt.

Oplossingen zijn dus:
- Apparaat vinden wat storing veroorzaakt en deze uitschakelen/afschermen
- Verhuizen
- Op een andere frequente (5Ghz) gaan zitten. JE devices dus vervangen dat ze 5Ghz kunnen
- Alles op kabel

Nog 1 laatste middel:
Probeer ieder kanaal op je Wifi en kijk of er 1 kanaal wellicht buiten de storing valt en gebruik deze.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 01-10-2014 15:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1