EverLast2002 schreef op zondag 28 september 2014 @ 22:12:
[...]
Ik had hem net al van 40 naar 20MHz gezet, en het lijkt inderdaad iets te doen in positieve zin.
Thanks voor de tip
- Vandaag zag ik dat het wifi signaal in de TV gehalveerd was (van 150 naar 65 Mbps).
Ik heb het AP weer terug naar 40MHz gezet en meteen was de volle 150Mbps ook weer terug...
Dat is nogal logisch
Kijk eens hier:
Wikipedia: IEEE 802.11n-2009
Wat je uitleest is de theoretische bandbreedte op basis van aantal spatial streams, modulatievorm coding rate, guard band interval en kanaalbreedte. In dit geval lijk je op MCS 7 gezeten te hebben, dat met 40MHz kanaalbreedte en short interval inderdaad theoretisch 150Mbps doet. Als je kanaalbreedte halveert is ook logisch dat de data rate gehalveerd wordt. Dat het 65Mbps ipv 75Mbps werd ligt aan de guard intervals, blijkbaar pakt hij bij 20MHz lange.
Maar: dit zijn theoretische maxima bij goed signaal. Bij slecht signaal stort de boel in. Met 40MHz ben je 3dB gevoeliger voor ruis/interferentie, en penetreer je 3dB minder goed door muren dan met 20MHz. Vrij vertaald: 20MHz is VEEL stabieler dan 40MHz en die hogere snelheid bij 40MHz valt in praktijk ook mee.
Bij 5GHz is de situatie anders, daar heb je veel minder storing dus zijn kanalen van 40MHz of zelfs 80MHz goed te doen. Waar je daar op moet letten is dat je AP/router DFS ondersteunt. Zo ja heb je bovengenoemde 19 kanalen ter beschikking, zo nee slechts 4 - die je allemaal gebruikt met één 80MHz apparaat

Om het nog leuker te maken zijn er low-power en high-power 5GHz kanalen. Alle high-power kanalen (>100) vereisen DFS, dus zonder zit je in low-power vast.
Helaas zie je DFS support bijna nooit in de specs, maar je ziet het als je kijkt naar de beschikbare 5GHz kanalen. Als de hoogste kanaal 48 is, heb je het niet en zou ik het apparaat afraden. Kom je verder (>100), dan heb je ze wel.
Voor aanschaf kun je dit vaak niet zien, maar het is redelijk merkgebonden. Sitecom doet het hoegenaamd niet, Asus en TP-Link wel in de US maar niet in EU (

) en Netgear, Ubiquiti en EnGenius altijd wel (zij het dat je DFS bij EnGenius handmatig aan moet zetten).
[
Voor 26% gewijzigd door
dion_b op 29-09-2014 18:37
]