Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Advies] Drie auto's, één dilemma?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Tja, freude am fahren he :P Ben het dus wel met Roenie eens.
Also, zie m'n ondertitel hieronder.

[ Voor 23% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-09-2014 20:07 ]

There is no replacement for displacement!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
je zoekt een auto die iets van het rijplezier van de MG combineert met een beetje meer verstand en dagelijkse bruikbaarheid. Dat doet een BMW uitstekend. En je hebt ook genoeg budget om een goede te kopen. Overweeg eventueel ook een 3-serie. Voor dit budget koop je ook een goede en leuke E90.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
bedenk eerst eens of je een automaat wil, zo ja de polo.
een dsg bak rijdt geweldig maar als je rijbeleving zoekt dan past de bmw wellicht beter, de coupe is ook een "sportief" model

een 208 gti is mijn inziens niet spannend genoeg.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

De tijden dat sportief niet samenging met automaat zijn bij de meeste merken inmiddels wel voorbij. Het is meer een kwestie van smaak (of vooroordelen) dan van prestaties.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:18
Bij de 1-serie zou ik zeker voor de 125i gaan ipv 120i. Ook omdat je al gewend bent aan het rijden met een 330Ci, dan komt dat blokje uit de 120i echt tekort.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 13:43

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Roenie schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:48:
Wil je beleving: BMW
Wil je van alles wat, zonder dat het wat zegt: Peugeot
Wil je dure soberheid: VW

Maar goed dat is mijn mening uiteraard. Gezien het gevoel dat de BMW je geeft zou ik voor die gaan. En dat terwijl ik niet zo van BMW ben.
Bedankt. Is er een reden voor het feit dat je "niet zo van BMW bent"? Misschien vanwege die soms tegenvallende betrouwbaarheid? Of kostentechnisch?
Tomatoman schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:49:
Goed uitgewerkte startpost d:)b. Als het gaat om rijplezier vermoed ik dat je de Polo wat minder gaat vinden, maar dat ga je zelf aan den lijve ervaren.

De rationele selectie heb je al gedaan, nu resteren de emotionele factoren. Volgens mij gaat het er nu vooral om welke auto de grootste glimlach op je gezicht tovert. Welke auto is dat?
Bedankt. We doen ons best ;)

Ik ga het inderdaad meemaken. Ik word als het goed is aankomende week gebeld voor een rit.

Mhm, dat vind ik dus lastig. Zowel de BMW en Peugeot toveren een brede smile op mijn gezicht. Qua feeling wil ik ze allebei wel. Op basis van de rationele punten kom ik er ook niet helemaal uit. BMW heeft geen beste naam m.b.t. betrouwbaarheid, maar PSA staat er ook om bekend om voor veel cruciale parts plastic te gebruiken wat ook snel slijt. Dat zal vooral bij een pittigere bak als een 208 GTi meer wear and tear opleveren schat ik. Dat maakt de keuze ook zo onmogelijk moeilijk en vandaar ook de post.

Ik krijg de balans niet lekker opgemaakt.
_eXistenZ_ schreef op zondag 28 september 2014 @ 20:06:
Tja, freude am fahren he :P Ben het dus wel met Roenie eens.
Also, zie m'n ondertitel hieronder.
Haha, jullie maken het er ook niet makkelijker op :+
t_captain schreef op zondag 28 september 2014 @ 21:01:
je zoekt een auto die iets van het rijplezier van de MG combineert met een beetje meer verstand en dagelijkse bruikbaarheid. Dat doet een BMW uitstekend. En je hebt ook genoeg budget om een goede te kopen. Overweeg eventueel ook een 3-serie. Voor dit budget koop je ook een goede en leuke E90.
Mee eens, dat doet de BMW uitstekend. Comfort, maar ook gewoon fun. Maar zijn precies die twee eigenschappen die mij gebracht hebben bij de 208, die beide rollen ook goed voor me kan vervullen. Zoals ik aangeef in mijn reactie naar Tomatoman krijg ik op basis van rationaliteit de balans niet opgemaakt en qua gevoel ontlopen de auto's elkaar nauwelijks.

Ik heb ook gekeken voor een 3-serie, maar met mijn huidige budget en eisen is het behoorlijk krap. Ik vind het uiterlijk van de nieuwere (2011+) 3-serie coupés ook niet echt je van het.
wd200 schreef op zondag 28 september 2014 @ 21:46:
bedenk eerst eens of je een automaat wil, zo ja de polo.
een dsg bak rijdt geweldig maar als je rijbeleving zoekt dan past de bmw wellicht beter, de coupe is ook een "sportief" model

een 208 gti is mijn inziens niet spannend genoeg.
Ik heb vrij weinig moeite met een automaat. Ik vind een handbak sportiever, maar kan ook prima met een automaat omgaan. Vandaar dat ik toch wel benieuwd ben naar de dual-clutch bak van Volkswagen. Alleen ben ik, ondanks 4 jaar garantie toch een beetje bang voor het falen van de automaat, hij moet namelijk langer mee dan 4 jaar. Ook dat stop-start systeem zal extra slijtage met zich meebrengen.

Ik heb ook specifiek op een coupé gezocht. De hatchback 1-serie spreekt mij niet aan. En ja, de rijbeleving mag er inderdaad wezen.

Voor mij is de 208 GTi een mooie balans en voor mij spannend genoeg :+ Ik heb bijvoorbeeld een Ford Fiesta ST2 geprobeerd, maar ik vond hem persoonlijk te stug, te zenuwachtig en hij schakelde niet helemaal lekker. Dat is één van de weinige alternatieven voor een 208 GTI (prijsklasse, prestaties e.d.).
Het Fantoom schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:04:
Bij de 1-serie zou ik zeker voor de 125i gaan ipv 120i. Ook omdat je al gewend bent aan het rijden met een 330Ci, dan komt dat blokje uit de 120i echt tekort.
Ik vrees dat dit boven mijn budget is. Ik ben ook niet expliciet op zoek naar een auto die qua prestaties de eerder genoemde Mercedes of BMW gaat evenaren, als het maar sportiever en vlotter is dan mijn huidige Ds3. Vandaar ook dat ik uitgekomen ben op deze auto's. Om in de buurt te komen zou de Peugeot wel een zeer geschikte keus zijn (330Ci 6,9s / E320 CDI 6,8s / 208 GTi 6,8s).

Misschien had ik het ook wat duidelijker in mijn opening post moeten zetten dat de BMW en Peugeot voor mij beide een ontzettend goed gevoel geven en dat ik ze eigenlijk op de rationele voor en nadelen wil beoordelen in plaats van op gevoel. Bij beide kan ik qua gevoel de plank gewoon niet mis slaan. In ieder geval al bedankt voor de input! Ik merk dat er toch wel enige liefde voor de BMW hier is haha.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Het Fantoom
Al aan een GT86 gedacht? Toyota, dus betrouwbaar. Geen turbo die stuk kan (waar je blijkbaar bang voor bent). Goedkoop onderhoud en geen buitensporig hoog verbruik. Wel rwd en dikke drivingfun volgens de reviews (zelf nooit mee gereden).

[ Voor 17% gewijzigd door Het Fantoom op 28-09-2014 23:21 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Het Fantoom schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:20:
Al aan een GT86 gedacht? Toyota, dus betrouwbaar. Geen turbo die stuk kan (waar je blijkbaar bang voor bent). Goedkoop onderhoud en geen buitensporig hoog verbruik. Wel rwd en dikke drivingfun volgens de reviews (zelf nooit mee gereden).
Bedankt voor je suggestie. Ik ben bekend met het model, maar ben niet gecharmeerd van het uiterlijk helaas. Jammer, want het schijnen inderdaad geweldige auto's te zijn :(

Het is niet zo zeer dat ik bang ben voor een kapotte turbo, echter (zo voelt het tenminste) dat motoren met turbo meer onderhoud vergen. Alfa perst bijvoorbeeld 170pk uit een 1.4 blok, knap, maar volgens mij krijgt zo'n blok wel stevig op z'n kloten. Ik ben dus wel wat bang voor vroegtijdige slijtage. En mocht een turbo ook nog eens kapot gaan kost het helemaal zwaar geld. Iets waar niemand echt vrolijk van wordt denk ik ;)

Het kan ook zijn dat ik dit verkeerd benader natuurlijk, dna hoor ik het graag.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het idee dat een turbo onderhoudsgevoeliger is vind ik onzin. Ze gaan net zo lang mee doorgaans als niet-turbo motoren. Overigens zijn tegenwoordig alle diesel wel met een turbo uitgerust, veel van de kleinere benzinemotoren in de eco-wagentjes ook om er nog vermogen uit te persen.

Het enige verstandige met een turbo is om na een rit waarbij de turbo flink zijn best heeft moeten doen de auto even 30 seconden na te laten draaien voordat je de motor uitzet. Als je de motor uitzet dan stopt ook meteen de oliepomp en krijgt de turbo terwijl die nog ronddraait geen koeling omdat de olie niet meer rondgepompt wordt.

Tja, als je zoveel pret had van je MG dan denk ik dat deze auto's dat moeilijk na gaan doen. Engelse auto's zijn erg leuk (en ook wat onvoorspelbaar. :P )

Ik heb zelf ervaring wel met de Polo in Bluemotion uitvoering. Mijn advies, niet doen. Ik weet niet of de BlueGT dezelfde motor heeft als de Bluemotion, maar die 1.2 liter TDI Bluemotion had net zo goed de Slowmotion kunnen heten.
Die auto was niet vooruit te branden. Ik hoef niet te racen, maar met dat ding hield je bij het stoplicht altijd de boel op. Als je de schakelindicator volgde dan was het echt onprettig rijden, onder de 1800 rpm had ik altijd het idee alsof de motor zo af kon slaan omdat je in een te hoge versnelling zat.

Het uitrustingsniveau was ook bedroevend. Je kreeg dan wel cruisecontrol erop, maar enkel omdat het onderdeel was van de zuinigheid. Maar voor de rest was kennelijk alles een optie, die tedens zie je wel meer bij de VAG groep. Zelfs een temperatuurmeter voor het koelwater van de motor kon er kennelijk niet af. Zuinig was 'ie ook niet. 1 op 14 scoorde ik ongeveer. Boekje claimt 1 op 30, nou is dat ook niet haalbaar, maar er zit iets in het midden zou ik toch denken.

De BMW en de Peugeot doen mij persoonlijk weinig. De BMW zal overigens vermoed ik wel Duitse degelijkheid zijn. Eigenlijk gaat er niet boven een Brit. ;)

• Het Fantoom
wjjkoevoets schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:29:
[...]
Bedankt voor je suggestie. Ik ben bekend met het model, maar ben niet gecharmeerd van het uiterlijk helaas. Jammer, want het schijnen inderdaad geweldige auto's te zijn :(
Oké, maar wel apart dat je deze afkeurt op uiterlijk en dan wel een Polo in je shortlist hebt staan :D

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De 208 is in principe op hetzelfde platform als de DS3? (de DS3R heeft dezelfde motor, met turbo, als de 208), dus dat ik overeenkomsten ziet snap ik...

Achterwielaandrijving is niet zo boeiend, ik zou die 15% sneller naar de 100, en hoger uitrustingsniveau meer waarderen.

Turbo en stukgaan valt trouwens wel mee, zolang je de olie maar regelmatig ververst, te lang doorrijden met de olie is niet goed bij deze motoren, omdat ze niet zo veel oliecapaciteit hebben, en de olie dus relatief snel (te) vervuild raakt, waardoor de aanvoerleiding van de turbo vol gaat zitten met prut, en de turbo kapotloopt.

[ Voor 37% gewijzigd door AlexanderB op 29-09-2014 00:09 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
wjjkoevoets schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:10:Bedankt. Is er een reden voor het feit dat je "niet zo van BMW bent"? Misschien vanwege die soms tegenvallende betrouwbaarheid? Of kostentechnisch?...
Niet de kosten of betrouwbaarheid. Een andere reden die BMW liefhebbers waarschijnlijk een rode waas bezorgt ;) Maar het is hoe ik het merk zie, simpel. Ik vind BMW een paupermerk. Ordinair, agressieve berijders, et cetera. De 1 serie is dan wel te doen vind ik. Puur emotioneel argument dus, precies zoals het 'hoort' bij het kopen van een auto :-)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:24
Is er een specifieke reden dat je niet kijkt naar de 308? Hij past binnen je budget en ik vind hem persoonlijk, afgezien van het formaat (wel praktisch), toch een stuk sportiever/ volwassen eruit zien. De nieuwe 308 ziet er echt strak uit. Ik krijg zelf de 308sw binnen een weekje of 3 dus ik ben niet helemaal onpartijdig overigens.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als ik de wensen zo lees dan zou ik voor de Polo links laten liggen en voor 1 serie gaan (de Peugeot is een goed alternatief, maar toch een ander soort auto).. Als je echt zorgen maakt om het verbruik dan zou ik naar de 120d/123d kijken (meeste zijn met automaat en voordeliger vanwege hogere km stand, blijft een diesel hé). De 1 serie coupe is overigens ook vrij "exclusief" en je ziet ze te weinig rijden.

Edit: Ik heb overigens ergens van een vogeltje gehoord dat moderne turbo's door blijven draaien (incl noodzakelijk onderdelen) indien dit nodig is nadat de motor is uitgeschakeld (soms hoor je dit ook duidelijk).

[ Voor 28% gewijzigd door Deveon op 29-09-2014 11:13 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 15:53
gezien de opties van de auto's zou ik zeker voor de 208 gaan. Sportieve auto en veel meer waar voor zijn geld.

BMW is ook leuk, maar die 120 ga je echt tekort aan schieten qua rij gevoel. Dat rijdt niet vlot genoeg ben ik bang.

En turbo's moet je niet bang voor zijn. Minuutje je motor laten draaien zodra je op je plek van bestemming komt (of ietsje langer als je flink hebt lopen planken).

Verwijderd

Ik zou voor de BMW gaan.

Die Peugeot heeft een iets te hoog 'kapstersauto' gehalte en die Polo's zijn redelijk saai in mijn ogen.

Daarnaast geeft een BMW met achterwielaandrijving+handbak het meeste plezier denk ik. Ik rij nu zelf bijvoorbeeld een V70 T5 met automaat maar ik moet zeggen dat dat alleen 'fun' geeft als je snoeihard vooruit wilt op de autobahn. (het is wel ontiegelijk comfortabel hoor zo'n slagschip, prima reiswagen) Zo'n BMW lijkt mij veel leuker om te rijden op b.v. een bergpas.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-11 11:45
CMD-Snake schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:43:
Ik heb zelf ervaring wel met de Polo in Bluemotion uitvoering. Mijn advies, niet doen. Ik weet niet of de BlueGT dezelfde motor heeft als de Bluemotion, maar die 1.2 liter TDI Bluemotion had net zo goed de Slowmotion kunnen heten.
Die auto was niet vooruit te branden. Ik hoef niet te racen, maar met dat ding hield je bij het stoplicht altijd de boel op. Als je de schakelindicator volgde dan was het echt onprettig rijden, onder de 1800 rpm had ik altijd het idee alsof de motor zo af kon slaan omdat je in een te hoge versnelling zat.

Het uitrustingsniveau was ook bedroevend. Je kreeg dan wel cruisecontrol erop, maar enkel omdat het onderdeel was van de zuinigheid. Maar voor de rest was kennelijk alles een optie, die tedens zie je wel meer bij de VAG groep. Zelfs een temperatuurmeter voor het koelwater van de motor kon er kennelijk niet af. Zuinig was 'ie ook niet. 1 op 14 scoorde ik ongeveer. Boekje claimt 1 op 30, nou is dat ook niet haalbaar, maar er zit iets in het midden zou ik toch denken.
Ikzelf heb een Polo Slowmotion (2013 zonder TDI), maar alles wat je hier zegt ondervindt ik zelf niet.

Hij is niet snel nee, maar ik rij makkelijk 1 op 20-24. Ook het schakelen gaat prima.
Stilstaan bij het stoplicht ligt echt aan jezelf.

Mijn buurman heeft een nieuw Polo slowmotion (2014) en die is wel even wat sneller.
Veel "klachten" die men had zijn ook opgelost. Deze heeft meer koppel en rijdt volgens mijn buurman ook 1 op 20.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Over smaak valt niet te twisten, maja je vraagt erom ;)

VW, gewoon niet doen als particuliere koper, vanwege een onwaarschijnlijke lijst problemen. BMW 1 serie, poehe, niet echt mijn smaak. Heb je het 1 serie aankoopadvies op autoblog al gezien trouwens (http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-1-serie-e87-occasion-video-aankoopadvies-65306)? Peugeot, niet echt een mening over, behalve dat het de leukste van het stel is (vermogen, opties, techniek). Zelf zou ik nog gaan rijden met een oud model clio RS zonder cuponderstel en/of een volvo c30, en dan eigenlijk alleen de t5. Kies je voor de fun dan wordt het de RS, wil je ook lekker rustig lange stukken kunnen rijden de c30.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30
hij is wel lekker die 1-serie coupe, maar de prijs vind ik wel erg stevig. kun je ook een aardige 3-serie voor vinden.

ik vind dit een realistischer aanbod, BMW 1 Serie 120i Business Line Ultimate Edition 2011 - 35.996 km

• JT
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Clio RS is een goede, zou ik zeker op de lijst zetten. Laatste model Fiesta ST wellicht?
wjjkoevoets schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:29:
[...]

Subaru BRZ? Net een tikkeltje anders maar dezelfde auto :P Misschien moet je er eens in gaan rijden, dat is gratis :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Lees nou eens goed de topicstart, dan zie je dat er maar drie keuzes zijn, al die suggesties voor andere auto's zijn irrelevant :z

• JT

JT

VETAK y0

Tomatoman schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:28:
Lees nou eens goed de topicstart, dan zie je dat er maar drie keuzes zijn, al die suggesties voor andere auto's zijn irrelevant :z
Lees jij hem eens goed, nergens zie ik namelijk staan dat andere modellen per definitie zijn uitgesloten :z Het kan heel goed zijn dat de TS wellicht een model over het hoofd heeft gezien ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:18:
Ik zou voor de BMW gaan.

Die Peugeot heeft een iets te hoog 'kapstersauto' gehalte en die Polo's zijn redelijk saai in mijn ogen.

Daarnaast geeft een BMW met achterwielaandrijving+handbak het meeste plezier denk ik. Ik rij nu zelf bijvoorbeeld een V70 T5 met automaat maar ik moet zeggen dat dat alleen 'fun' geeft als je snoeihard vooruit wilt op de autobahn. (het is wel ontiegelijk comfortabel hoor zo'n slagschip, prima reiswagen) Zo'n BMW lijkt mij veel leuker om te rijden op b.v. een bergpas.
Dit!
Van deze 3 auto's duidelijk de BMW.
En persoonlijk zou ik voor iets anders gaan, een GT86, Focus RS of 3 MPS o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Zoek eens op THP motor op google daar word je niet blij van.

• JT

JT

VETAK y0

Als dat zo is dan zou ik van de 3 sowieso de BMW kiezen. VW is niet (meer) zo betrouwbaar als het was en als je bijv de ESP implementatie op de laatste Golf GTI bekijkt...triest voor een gewone auto, nog meer voor een GTI.

Ecodan warmtepomp

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Met het vermogen en gewicht van de BMW gaat de achterwiel-aandrijving niet echt een doorslaggevende factor zijn. Totale balans van het onderstel is dan veel belangrijker. Ken de genoemde auto's verder niet, kan ik weinig over zeggen.

Wat is het werkelijke verbruik van de genoemde auto's? Hoewel verbruik bij dit soort auto's niet het eerste is waar naar gekeken wordt, kan het wel degelijk een doorslag geven in het totale kostenplaatje. Ik noem met name 'werkelijke' verbruik, overigens. Die kleine turboblokjes zijn een meester in het verhullen van verbruik tijdens de officiele tests :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:56
Verbruik kun je goed zien op www.spritmonitor.de
Dat zijn waardes die berekend zijn adhv. gebruikers die hun tankbonnetjes invoeren :)

• JT

JT

VETAK y0

ijdod schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:20:
Met het vermogen en gewicht van de BMW gaat de achterwiel-aandrijving niet echt een doorslaggevende factor zijn. Totale balans van het onderstel is dan veel belangrijker. Ken de genoemde auto's verder niet, kan ik weinig over zeggen.
RWD is niet alleen anders in de hoeveelheid vermogen die je op de weg kan zetten ;) Meestal rijdt het ook anders, ook met minder vermogen.

Ecodan warmtepomp

• ijdod
Er zijn wel verschillen ja, maar dat is in deze context gerommel in de marge. (heb zelf een auto met RWD)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
Ik vind dat iedereen hier wel heel makkelijk BMW roept om eerlijk te zijn. Het zijn supermooie wagens maar de 120i die in dit voorbeeld wordt genoemd (en dan hou ik me tot de shortlist) is nou niet de meest sportieve BMW.

Daarbij:
is hij 3000 euro duurder als de peugeot, heeft hij 45000 km meer gelopen en is deze 2 jaar ouder. Ook verwacht is dat de gebruikerskosten van de 208 een stuk lager zijn als een BWM. Tot slot durf stellig te zeggen dat de peugeot je meer rijplezier geeft als 'deze' BMW. De BMW is meer een kilometervreter en comfortabele snelwegkruiser terwijl de GTI gewoon een giftig racemonstertje is. Ga je omhoog in de BMW hierarchie naar bijvoorbeeld een 130i dan is het opeens hele andere koek en is de keuze niet zo moeilijk meer als het financieel allemaal past.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Quadradial schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:22:
Ikzelf heb een Polo Slowmotion (2013 zonder TDI), maar alles wat je hier zegt ondervindt ik zelf niet.

Hij is niet snel nee, maar ik rij makkelijk 1 op 20-24. Ook het schakelen gaat prima.
Stilstaan bij het stoplicht ligt echt aan jezelf.

Mijn buurman heeft een nieuw Polo slowmotion (2014) en die is wel even wat sneller.
Veel "klachten" die men had zijn ook opgelost. Deze heeft meer koppel en rijdt volgens mijn buurman ook 1 op 20.
Ik reed toen een 1.2 TDI uit 2010. Het probleem was niet het schakelen zelf, maar dat de motor onder de 2000 rpm nauwelijks vermogen had. Het start-stop systeem gebruikte ik nooit, dat hele starten en stoppen vind ik persoonlijk zo vervelend. Je was zonder al langzaam genoeg weg bij het stoplicht.

Misschien dat benzine dan beter is, maar die diesel was niet te harden. En ik ben wel een fan van diesels. Maar goed, mijn voorkeur ligt dan ook bij grotere diesels met iets van 2,5 liter inhoud of 3,0 liter. Zo'n groot blok rijdt veel relaxter. Ik denk eigenlijk dat daarom de BMW misschien wel van de drie hier een goede keuze is.

• Pixeltje
  • Laatst online: 20-11 11:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb zelf een polo bluemotion, dus niet bepaald vergelijkbaar met de BlueGT, maar die heb ik eens meegenomen als vervangend vervoer. Wat me opviel was, in vergelijking met de BM, dat de BlueGT strakker aanvoelt op de weg en uiteraard een dot sneller is.

Wat betreft uitrustingsniveau hoeft het niet alleen maar kommer en kwel te zijn met VW; ik rij zelf in een vrij rijk uitgeruste versie; het enige wat ik mis is audiobediening op het stuur en climate controll. Verder alles erop; cruise controll, airco, iPhone aansluiting, goed geluid uit de radio (niet alleen vergeleken met gelijk geprijsde auto's trouwens), spiegelverwarming (heerlijk in de winter) etc etc. Wat betreft onderhoud.. is lastig over te oordelen omdat sommige exemplaren volgens internet bijna wekelijks in de garage staan, maar mijn polotje doet al 80k vrij zware kilometers prima zijn best. Ik rij dagelijks over een onaangenaam stuk bouwweg waar de kuilen groter zijn dan mijn wielen en de modder / zandcement mix zit tot binnenkant motorkap, maar geen vreemde mankementen aan de auto.

Ik heb ook een tijdje in een 208 GTI gereden (van moeders). de vergelijking met de blueGT is een kromme in mijn ogen; de 208 is veeeel explosiever, trekt als een beest door alle versnellingen en is een vrij potent en goed uitgerust scheurijzer. Het is een heerlijke auto maar ik zou 'm niet willen voor veel kilometers, daarvoor vond ik 'm veel te onrustig. In mijn ogen is het verder wel een degelijke voiture, met een goede geluidsinstallatie en voor relatief weinig geld, relatief veel luxe-opties. Daarnaast is het ook wel een mooi ding om te zien.

Hoop dat je er iets aan hebt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:16

Metalfreak

Hoije woh!

Als ik tussen die drie moest kiezen was het zonder twijfel de BMW alleen al door de achterwielaandrijving en het sportieve weggedrag van BMW. De 208 zou al afvallen omdat hij Frans is en die Polo is toch wel het schoolvoorbeeld van saaiheid, ook al is het de GT uitvoering.

Maar persoonlijk zou ik zonder twijfels voor een GT86 kiezen met dat budget :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:08:
Dat was een ramp motor, met BMW ontwikkeld meen ik. Die krachten op de distri riem is apart.

De Polo, na ruim 30 0000km met een Polo in een jaar tijd kan ik vertellen dat ik het onderstel maar matig vind. Zeer weinig feedback wanneer je op de grens gaat rijden (rotondes met stenen aan de buitenkant zijn dan spannend te noemen), Maar de variant die ik heb gereden was qua vermogen wel heel interresant, vooral de automaat variant is zalig rijden.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2014 13:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Chevy454 schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:54:
[...]
Dat was een ramp motor, met BMW ontwikkeld meen ik. Die krachten op de distri riem is apart.
Klopt maar hij zit niet op de bmw uit de begin post en wel op de Peugeot, als je dit weet zul je wel snappen dat de onderhoudskosten voor de Peugeot nog vele malen hoger zullen liggen!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ik heb regelmatig in een MG F gereden en ken dat rijplezier dat je beschrijft. Mijn vorige leaseauto was een VW Polo Bluemotion (ook wel slowmotion genoemd)
In het begin was ik erg blij met de polo, het reed prima en ook aardig uitgerust maar na een tijdje was de nieuwigheid er vanaf en beleefde ik er geen plezier meer aan. Mijn huidige leaseauto is een BMW 116i, een stuk prijziger dan de polo (19K, 14% vs 31K, 20%) maar het gaf (en geeft) mij wel het rijplezier weer terug, het is heerlijk om de bochten lekker in te zetten ook al is de 116i motor niet bijzonder sterk.
De 1-serie coupe vind ik ook een mooie auto (de nieuwe 2 coupe ook) dus als je dat rijplezier terug wilt zou je denk ik voor de BMW moeten gaan

• ijdod
Dat laatste is zonder meer waar. Een auto met een goed onderstel geeft je sowieso lol, ook al is het motorisch onderbemeten. Maar daar heb je geen BMW voor nodig; dan zijn er prijstechnisch gunstiger opties :D.

Verwijderd

Ik heb hier veel goede verhalen over gehoord:
http://link.marktplaats.nl/m849508309

• Carfanatic
-

[ Voor 99% gewijzigd door Carfanatic op 29-09-2014 16:07 . Reden: verkeerde topic ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat betreft wegligging en rijgedrag had ik de Mazda 3 ook nog meegenomen in je lijst.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Ook geen gekke auto inderdaad. Zelfs nog een stuk goedkoper ook.

Persoonlijk zou ik voor de Peugeot gaan als de keuze gelimiteerd is tot de 3 genoemd in de TS. Puur omdat ik van hot hatches houdt. De BMW kan je geen hot hatch noemen en de Polo is een behoorlijk kale auto.

Ook qua kilometerstand en de prijs zou de Peugeot voor mij de nr 1 zijn. De BMW heeft er al 47k opzitten, de Polo is gelijk duizend euro minder waard zo gauw je bij de dealer weg rijdt.

• JT

JT

VETAK y0

Fiesta ST, dat zeg ik :P

Ecodan warmtepomp

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De BMW. De reden heb je zelf al gegeven. Hij is dan wel uit 2011, maar dat betekent dat de kop eraf is en je dus niet wakker ligt van de afschrijving de eerste jaren :)

• Bommes
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

wjjkoevoets schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:10:

Ik heb bijvoorbeeld een Ford Fiesta ST2 geprobeerd, maar ik vond hem persoonlijk te stug, te zenuwachtig en hij schakelde niet helemaal lekker. Dat is één van de weinige alternatieven voor een 208 GTI (prijsklasse, prestaties e.d.).
Leuk geprobeerd maar TS heeft deze al afgewezen

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik zie erg veel vergelijkingen gemaakt worden van de Polo BlueGT met de Polo BlueMotion. Ik wil even benadrukken dat deze auto's in de VERSTE VERTEN niet met elkaar te vergelijken zijn (en dit kan ik als berijder van een BlueGT inmiddels aardig weten :)). Op het moment dat ik in een "standaard" polo (alles onder Highline) instap heb ik het gevoel dat ik in een rijdend derdewereld land terechtgekomen ben (en vooral de BlueMotion met zijn schuddende en trillende grasmaaiermotor is hier een goed voorbeeld van). En dit komt vooral door hoe je in de BlueGT verwend wordt. Strak onderstel, goede stoelen, mooie bekleding, mooie afwerking.

Voor wat betreft rij-eigenschappen liggen de BlueMotion en BlueGT ook ver uit elkaar. Zo staat de BlueGT op 215 en de BlueMotion op 185, staat de BlueGT standaard op 17", heeft de BlueGT een 140pk TSI (mijn versie) vs. 75pk TDI en heeft de BlueGT een andere stuurophanging, sportonderstel en een (softwarematig) sperdifferentieel.

Het blijft een turbomotor (onderin net iets minder power, koppelkromme loopt volgens mij niet zo vlak als dat ze verkopen), is vlot genoeg, maar is geen sprintkanon. Het voelt meer als een koppelrijke diesel, geen superscherpe edge maar meer vloeiend vermogen. Ik vind het erg fijn, maar de auto is zoals hij heet, een Gran Turismo. Vergis je niet, hij gaat wel serieus snel.

Qua zuinigheid is het sterk afhankelijk van je rechtervoet. Als ik een rustige periode heb kan ik 1 op 20 redden, maar wordt het allemaal wat agressiever rijd ik meestal zo'n 1 op 15 op een tank.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om voor het nieuwste model BlueGT te gaan maar voor een tweedehandsje van het "oude model" (en dat terwijl de mijne pas 10 maanden oud is, haha). Deze staan over het algemeen redelijk op marktplaats voor zo'n 16-20k.

Mocht je vragen hebben over de BlueGT kun je ook even DM'en :)

[ Voor 3% gewijzigd door Throduss op 29-09-2014 17:08 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Wat een berg reacties! Ik zat vanmiddag in mijn pauze al een reactie op alles te typen, maar ik kwam pauze tekort haha. Ik moet zo met de hond naar de dierenarts dus een reactie volgt nog!

• Bommes
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Aahh een hond... Dan moet het toch een Volvo V70 T5 worden :+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 12:44
Ik vind alle keuzes eigenlijk niks. Grijze eenheidsworst waar heel veel mensen mee rijden. Je wil toch wel eens iets aparts uit de garage kunnen halen, toch?
Misschien zoiets erbij voor de lol en het echte pure rijden? Gaat als een raket, menig motorrijder houdt je niet bij en je merkt weer eens wat autorijden is. Niks automatisch, alles zelf doen.
Kost je ca. €30,-/maand aan WB en verzekering

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:01:
V70R wel te verstaan!
@Hierboven, een Lotus Superseven achtige auto is echt alles behalve geschikt voor dagelijks gebruik, denk dat de TS daar niet echt op zit te wachten.

Vaak bu'j te bang!

• wd200
  • Laatst online: 21:05
als we andere auto's mogen aanreiken
C30 T5
Golf R32 / Audi A3 3.2
Audi TT V6

135i cabrio :o
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Die 135i cabrio is leuk, maar meer dan € 20.000 voor een ruim 6 jaar oude 1-serie slaat natuurlijk nergens op. Zeker aangezien de accessoirelijst nogal karig is.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Het idee dat een turbo onderhoudsgevoeliger is vind ik onzin. Ze gaan net zo lang mee doorgaans als niet-turbo motoren. Overigens zijn tegenwoordig alle diesel wel met een turbo uitgerust, veel van de kleinere benzinemotoren in de eco-wagentjes ook om er nog vermogen uit te persen.

Het enige verstandige met een turbo is om na een rit waarbij de turbo flink zijn best heeft moeten doen de auto even 30 seconden na te laten draaien voordat je de motor uitzet. Als je de motor uitzet dan stopt ook meteen de oliepomp en krijgt de turbo terwijl die nog ronddraait geen koeling omdat de olie niet meer rondgepompt wordt.
Het punt is volgens mij niet zo zeer dat turbo-motoren minder lang mee gaan, maar wel meer onderhoud vergen. Wanneer je uit een 1.4 blok 170 pk perst zal deze volgens mij flink belast worden lijkt me. Het lijkt me minder stressvol voor een atmosferish 2.0 blok. Derhalve verwacht ik kortere onderhoudsintervallen en dus min of meer meer onderhoudskosten. Dit is overigens puur een gevoel (ik ben geen auto expert).
Tja, als je zoveel pret had van je MG dan denk ik dat deze auto's dat moeilijk na gaan doen. Engelse auto's zijn erg leuk (en ook wat onvoorspelbaar. :P )
De MG was fantastisch inderdaad en vooral in de sneeuw bijzonder onvoorspelbaar, maar wel heel leuk om mee te rijden. Denk dat alle drie de auto's wat dat betreft wel wat beschaafder zijn.
Voor zo ver ik weet heeft de Polo een 1.4 blok benzine en is hij op papier net zo snel in de sprint naar de 100 als de BMW. Ik begrijp eigenlijk dat de Polo een sportieve versie is, maar wel voorzien is van alle eco-meuk (start/stop, "uitschakelen" van cylinders etc.). Ik mag dan toch wel enigzins hopen dat het geen trage auto zal zijn.
Dit is volgens mij geen VAG probleem, maar een probleem wat bij ieder merk standaard is geworden. Koop een BMW 7-serie en je krijgt ook een kale auto en mag je vrolijk voor allerlei standaard zaken volle pond betalen.
De BMW en de Peugeot doen mij persoonlijk weinig. De BMW zal overigens vermoed ik wel Duitse degelijkheid zijn. Eigenlijk gaat er niet boven een Brit. ;)
Sjah, als men bij Rover de zaken op orde had gehad was ik misschien wel voor een 2013 MG TF gegaan ;)
Het Fantoom schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:43:
[...]

Oké, maar wel apart dat je deze afkeurt op uiterlijk en dan wel een Polo in je shortlist hebt staan :D
Ik hou niet zo van te uitgesproken auto's. Alle drie de auto's in mijn lijst vind ik niet echt uitgesproken. Eerlijk is eerlijk, van de drie is de Polo wel het saaist, maar een strakker zakelijk uiterlijk kan ik ook best wel waarderen.
AlexanderB schreef op maandag 29 september 2014 @ 00:02:
De 208 is in principe op hetzelfde platform als de DS3? (de DS3R heeft dezelfde motor, met turbo, als de 208), dus dat ik overeenkomsten ziet snap ik...

Achterwielaandrijving is niet zo boeiend, ik zou die 15% sneller naar de 100, en hoger uitrustingsniveau meer waarderen.

Turbo en stukgaan valt trouwens wel mee, zolang je de olie maar regelmatig ververst, te lang doorrijden met de olie is niet goed bij deze motoren, omdat ze niet zo veel oliecapaciteit hebben, en de olie dus relatief snel (te) vervuild raakt, waardoor de aanvoerleiding van de turbo vol gaat zitten met prut, en de turbo kapotloopt.
Het zijn beide PSA auto's, dus het was inderdaad te verwachten. Ik heb overigens bewust geen Ds3 racing in het vergelijk meegenomen, omdat ik juist geen Ds3 meer wil. Overigens is het blok wat ik in mijn Ds3 heb liggen nagenoeg gelijk aan het blok wat in de Ds3 racing en 208 GTi ligt, alleen dan met andere cilinderkoppen en een turbo.

Dan zou ik het puur voor de 15% moeten doen. Qua uitrusting heeft de BMW een voorsprong in deze.

Duidelijk, daar hoef ik me dus niet al teveel zorgen voor te maken. Wees lief voor je turbo en hij gaat prima mee.
Roenie schreef op maandag 29 september 2014 @ 08:01:
[...]
Niet de kosten of betrouwbaarheid. Een andere reden die BMW liefhebbers waarschijnlijk een rode waas bezorgt ;) Maar het is hoe ik het merk zie, simpel. Ik vind BMW een paupermerk. Ordinair, agressieve berijders, et cetera. De 1 serie is dan wel te doen vind ik. Puur emotioneel argument dus, precies zoals het 'hoort' bij het kopen van een auto :-)
Zeg, noem jij mij nu een ...? :+ Duidelijk, ik ken het gevoel. Zo heb ik een beetje een aversie tegen oudere opgefokte "ge-tunede" golfjes met een "petje" erin. Niks tegen Golf rijders verder ;)
Craven schreef op maandag 29 september 2014 @ 08:12:
Is er een specifieke reden dat je niet kijkt naar de 308? Hij past binnen je budget en ik vind hem persoonlijk, afgezien van het formaat (wel praktisch), toch een stuk sportiever/ volwassen eruit zien. De nieuwe 308 ziet er echt strak uit. Ik krijg zelf de 308sw binnen een weekje of 3 dus ik ben niet helemaal onpartijdig overigens.
Sorry, niet lullig bedoeld, maar ik deel je mening niet helemaal. Die achterkant, brrr... Verder is een station al helemaal geen optie, past totaal niet bij me.
Deveon schreef op maandag 29 september 2014 @ 08:30:
Als ik de wensen zo lees dan zou ik voor de Polo links laten liggen en voor 1 serie gaan (de Peugeot is een goed alternatief, maar toch een ander soort auto).. Als je echt zorgen maakt om het verbruik dan zou ik naar de 120d/123d kijken (meeste zijn met automaat en voordeliger vanwege hogere km stand, blijft een diesel hé). De 1 serie coupe is overigens ook vrij "exclusief" en je ziet ze te weinig rijden.

Edit: Ik heb overigens ergens van een vogeltje gehoord dat moderne turbo's door blijven draaien (incl noodzakelijk onderdelen) indien dit nodig is nadat de motor is uitgeschakeld (soms hoor je dit ook duidelijk).
Ik maak me niet heel veel zorgen over het verbruik, maar het moet niet de pan uitrijzen. Gelukkig lijkt het met alle drie de auto's best mee te vallen. Een diesel is voor mij geen optie, ik rij er te weinig kilometers voor en voor mij geen BMW met automaat ;)

Dat is zeker zo, zowel de 1 coupé alsmede de 208 GTi zijn nou niet echt auto's die je iedere dag tegen komt dus dat geeft me stiekem toch ook wel een beetje fun ;)

Met betrekking tot je edit: Interessant en ook wel logisch! Kan me voorstellen dat je niet altijd in de gelegenheid bent om even rustig een minuutje in de auto te blijven zitten. Iets om bij de dealer nog eens na te vragen! Tkx.
PdeBie schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:56:
gezien de opties van de auto's zou ik zeker voor de 208 gaan. Sportieve auto en veel meer waar voor zijn geld.

BMW is ook leuk, maar die 120 ga je echt tekort aan schieten qua rij gevoel. Dat rijdt niet vlot genoeg ben ik bang.

En turbo's moet je niet bang voor zijn. Minuutje je motor laten draaien zodra je op je plek van bestemming komt (of ietsje langer als je flink hebt lopen planken).
Zo voelt het wel. Ik heb echt het idee dat je inderdaad een hele nette auto voor het geld krijgt. Sportief, snel, goed uitgerust en rijdt super.

Zo heb ik het niet ervaren tijdens de proefrit. In vergelijking zijn alle drie de auto's toch een stuk pittiger en sportiever dan mijn huidige Ds3 dus is er is een wezelijk verschil. Wat mij vooral verraste bij de BMW was de gas respons (ik had niet het idee dat de auto koppel tekort kwam, wat bij de Ds3 nog wel eens het geval wil zijn). In zijn zesde versnelling vond ik dat hij ook nog best redelijk ging.

Dat wordt me lanzaam wel duidelijk. Zo vaak "plank" ik ook weer niet dus ik heb met goed onderhoud weinig te vrezen lijkt het.
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:18:
Ik zou voor de BMW gaan.

Ik snap je punt. Voor een auto met 200 pk oogt de Peugeot best braaf. Al helemaal in tegenstelling tot haar concurrenten als de Ford Fiesta ST2. Ik heb daar zelf geen problemen mee. Voor het uiterlijk zal ik hem niet laten staan ;)

Ik ben het wel met je eens dat qua uiterlijk de Polo wel het minste is. Niet zo zeer saai, maar "gangbaar". Uniek is het i.t.t. de BMW en 208 niet.

Beetje het BMW / Mercedes verhaal wat ik eerder noemde. Die Mercedes, ook zo'n slagschip reed heerlijk comfortabel en op een recht stuk was het ook een beest, maar echt feeling heb ik er niet bij.
maggoo schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:49:
Over smaak valt niet te twisten, maja je vraagt erom ;)

VW, gewoon niet doen als particuliere koper, vanwege een onwaarschijnlijke lijst problemen. BMW 1 serie, poehe, niet echt mijn smaak. Heb je het 1 serie aankoopadvies op autoblog al gezien trouwens (http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-1-serie-e87-occasion-video-aankoopadvies-65306)? Peugeot, niet echt een mening over, behalve dat het de leukste van het stel is (vermogen, opties, techniek). Zelf zou ik nog gaan rijden met een oud model clio RS zonder cuponderstel en/of een volvo c30, en dan eigenlijk alleen de t5. Kies je voor de fun dan wordt het de RS, wil je ook lekker rustig lange stukken kunnen rijden de c30.
Dit blijft altijd een lastig punt. Iedere auto heeft een serie problemen en je moet maar net geluk hebben. De MG TF die ik had stond er bekend om haar dramatisch slechte koppakking waardoor menig Rover K-series blok naar de gallemiezen is gegaan. Ik heb met die auto motorisch geen centje pijn gehad (ca. 52.000 km gereden met die auto, stond 24.000 km op toen ik hem kocht). Mijn ouders hebben een anderhalf jaar lang pech gehad met een spiksplinternieuwe Mercedes, gewoon veel pech, maar uiteindelijk wel allemaal netjes opgelost door de dealer.

Voor zo ver ik weet spelen de meeste motorische problemen van de 1-serie zich af in het hogere segment (135i HPFP problemen, Turbo problemen etc.) en niet zo zeer in het lagere segment.

Met Renault heb ik helaas echt geen gevoel en ik vind de Clio geen mooi model. Een C30 T5 is een toffe auto, behalve die afgrijselijke kont! Alleen de kont van een 1-serie hatchbak is volgens mij lelijker. Het oog wil ook wat (vandaar dat bijvoorbeeld een GT86 hem ook niet gaat worden, ondanks dat het een puike bak is).

Overigens rij ik zowel lange als korte stukken. Ik rij ook regelmatig en het is vrij afwisselend. Ik denk dat de de Peugeot en BMW in ieder geval beide het nodige comfort geven.
Carfanatic schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:05:
hij is wel lekker die 1-serie coupe, maar de prijs vind ik wel erg stevig. kun je ook een aardige 3-serie voor vinden.

ik vind dit een realistischer aanbod, BMW 1 Serie 120i Business Line Ultimate Edition 2011 - 35.996 km
Bedankt. Dit ben ik ook zeker met je eens. Echter is een degelijke, evengoed uitgeruste 3-serie van hetzelfde bouwjaar en km-stand een stuk duurder. Ook vind ik de looks van de 3-serie coupé niet zo mooi als de 1-serie coupé. Een sedan zou eventueel een optie zijn, maar dat is toch weer een stuk minder sportief. Vandaar ook de keuze voor een 1-serie.

Als het een coupé was geweest :(
JT schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:24:
Clio RS is een goede, zou ik zeker op de lijst zetten. Laatste model Fiesta ST wellicht?

[...]

Subaru BRZ? Net een tikkeltje anders maar dezelfde auto :P Misschien moet je er eens in gaan rijden, dat is gratis :)
Bedankt voor je suggesties. Zowel de Clio en Fiesta vallen af. De Clio vind ik gewoonweg niet mooi en heb totaal geen gevoel bij Renault. De Ford Fiesta ST2 vind ik te stug, te zenuwachtig en hij schakelt niet zoals ik het graag wil. Geen auto om lange afstanden mee te rijden (ik was het al na 10 minuten beu).

De Subaru BRZ is qua specificaties niet erg aantrekkelijk (30 pk meer dan die BMW, maar amper sneller ondanks dat de auto ook nog minder weegt?).
Tomatoman schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:28:
JT schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:12:
Als dat zo is dan zou ik van de 3 sowieso de BMW kiezen. VW is niet (meer) zo betrouwbaar als het was en als je bijv de ESP implementatie op de laatste Golf GTI bekijkt...triest voor een gewone auto, nog meer voor een GTI.
Ik ben inderdaad niet op zoek naar andere auto's. Dat gezegd hebbende kan er natuurlijk altijd een model bij zitten wat ik over het hoofd heb gezien en wat zeker de moeite waard is.
-tom-562 schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:05:
[...]

Dit!
Van deze 3 auto's duidelijk de BMW.
En persoonlijk zou ik voor iets anders gaan, een GT86, Focus RS of 3 MPS o.i.d.
Ik heb het al eerder aangegeven, de GT86 spreekt me niet aan qua looks. Wat betreft de Focus RS en een Mazda 3 MPS, dat is een beetje teveel van het goede haha ;)

Mag ik overigens vragen waarom je uit deze drie de BMW zou kiezen en niet de Peugeot (die goedkoper is, nagenoeg even goed uitgerust is en geen kilometers heeft gemaakt) of de Polo?
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:08:
Ik ben niet helemaal op de hoogte, maar ik dacht dat alleen 1st gen THP motoren serieuze problemen hadden? Is dat niet reeds opgelost?
JT schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:12:
Weinig liefde voor Volkswagen merk ik hier :+

Waarom zou je overigens de BMW verkiezen boven de Peugeot als ik vragen mag?
ijdod schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:20:
Zo ver gaat mijn kennis helaas niet dus ik kan er niks over zeggen.
ijdod schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:20:Wat is het werkelijke verbruik van de genoemde auto's? Hoewel verbruik bij dit soort auto's niet het eerste is waar naar gekeken wordt, kan het wel degelijk een doorslag geven in het totale kostenplaatje. Ik noem met name 'werkelijke' verbruik, overigens. Die kleine turboblokjes zijn een meester in het verhullen van verbruik tijdens de officiele tests :P
ThinkPadd schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:24:
Verbruik kun je goed zien op www.spritmonitor.de
Dat zijn waardes die berekend zijn adhv. gebruikers die hun tankbonnetjes invoeren :)
Handige website. Ik heb eens even gekeken, daar komt het volgende uit:

120i: ~7,5l / 100km
208 GTi: ~7,5l / 100km
BlueGT: ~6,5l / 100km *

* Oude model met 140 pk

Het ontloopt elkaar dus niet heel veel al zal de Polo wel zuiniger zijn. Nog niet eens zo gek voor die Peugeot en BMW. Ds3 zit ongeveer op hetzelfde.
Rene schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:40:
Ik vind dat iedereen hier wel heel makkelijk BMW roept om eerlijk te zijn. Het zijn supermooie wagens maar de 120i die in dit voorbeeld wordt genoemd (en dan hou ik me tot de shortlist) is nou niet de meest sportieve BMW.

Daarbij:
is hij 3000 euro duurder als de peugeot, heeft hij 45000 km meer gelopen en is deze 2 jaar ouder. Ook verwacht is dat de gebruikerskosten van de 208 een stuk lager zijn als een BWM. Tot slot durf stellig te zeggen dat de peugeot je meer rijplezier geeft als 'deze' BMW. De BMW is meer een kilometervreter en comfortabele snelwegkruiser terwijl de GTI gewoon een giftig racemonstertje is. Ga je omhoog in de BMW hierarchie naar bijvoorbeeld een 130i dan is het opeens hele andere koek en is de keuze niet zo moeilijk meer als het financieel allemaal past.
Een dergelijke reactie is nog best lang uitgebleven. Het wordt kennelijk vaak niet als probleem ervaren dat een auto wat ouder is en war meer kilometers heeft (persoonlijk vind ik het ook niet heel erg, als je dan maar wel een toffe auto kan kopen voor het geld).

Dit is waarom het een dillemma is. Ondanks die twee overduidelijk "mindere" eigenschappen (km-stand en bouwjaar) rijdt de auto wel potnondeju fantastisch, maar zoals aangegeven doet de Peugeot dat ook. Je zou denken dat de keuze dan makkelijk is, maar dat is hij helaas niet :(
Pixeltje schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:41:
Ik heb zelf een polo bluemotion, dus niet bepaald vergelijkbaar met de BlueGT, maar die heb ik eens meegenomen als vervangend vervoer. Wat me opviel was, in vergelijking met de BM, dat de BlueGT strakker aanvoelt op de weg en uiteraard een dot sneller is.

Wat betreft uitrustingsniveau hoeft het niet alleen maar kommer en kwel te zijn met VW; ik rij zelf in een vrij rijk uitgeruste versie; het enige wat ik mis is audiobediening op het stuur en climate controll. Verder alles erop; cruise controll, airco, iPhone aansluiting, goed geluid uit de radio (niet alleen vergeleken met gelijk geprijsde auto's trouwens), spiegelverwarming (heerlijk in de winter) etc etc. Wat betreft onderhoud.. is lastig over te oordelen omdat sommige exemplaren volgens internet bijna wekelijks in de garage staan, maar mijn polotje doet al 80k vrij zware kilometers prima zijn best. Ik rij dagelijks over een onaangenaam stuk bouwweg waar de kuilen groter zijn dan mijn wielen en de modder / zandcement mix zit tot binnenkant motorkap, maar geen vreemde mankementen aan de auto.

Ik heb ook een tijdje in een 208 GTI gereden (van moeders). de vergelijking met de blueGT is een kromme in mijn ogen; de 208 is veeeel explosiever, trekt als een beest door alle versnellingen en is een vrij potent en goed uitgerust scheurijzer. Het is een heerlijke auto maar ik zou 'm niet willen voor veel kilometers, daarvoor vond ik 'm veel te onrustig. In mijn ogen is het verder wel een degelijke voiture, met een goede geluidsinstallatie en voor relatief weinig geld, relatief veel luxe-opties. Daarnaast is het ook wel een mooi ding om te zien.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Toch nog iemand die iets leuks kan vertellen over de Polo! Ik heb ook niet echt het idee dat het qua uitrusting zo bedroevend is. Het model dat ik voor ogen heb heeft eigenlijk alles wat ik zou willen, dus daar zou het niet aan liggen.

Wat betreft het onderhoud, sjah, zoals ik al in een eerdere reactie aangeef moet je hier geluk mee hebben.

Moeders in een 208 GTi? Ik zal het niet tegen de mijne zeggen, die krijgt meteen weer ideeën! Het vergelijk is ook niet helemaal eerlijk, dat begrijp ik ook zeker wel. Ik vergelijk hier een laagliggende sportieve coupé met een hot hatch en met een semi-eco semi-sport hatch.

Als ik je goed begrijp zeg je dat zowel de Polo alsmede de 208 GTi geen slechte keuze zou zijn.
Metalfreak schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:54:
Als ik tussen die drie moest kiezen was het zonder twijfel de BMW alleen al door de achterwielaandrijving en het sportieve weggedrag van BMW. De 208 zou al afvallen omdat hij Frans is en die Polo is toch wel het schoolvoorbeeld van saaiheid, ook al is het de GT uitvoering.

Maar persoonlijk zou ik zonder twijfels voor een GT86 kiezen met dat budget :P
Howel ik op basis van je beredenatie de keuze begrijp kan ik me er niet in vinden. Het logo op de motorkap vind ik niet interessant en het land waar de auto gemaakt is vind ik ook niet zo spannend (de auto zal ongeacht met merk toch wel een samenraapsel zijn van nationaliteiten).

Ook die beredenatie snap ik ;)
Chevy454 schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:54:
[...]

De Polo, na ruim 30 0000km met een Polo in een jaar tijd kan ik vertellen dat ik het onderstel maar matig vind. Zeer weinig feedback wanneer je op de grens gaat rijden (rotondes met stenen aan de buitenkant zijn dan spannend te noemen), Maar de variant die ik heb gereden was qua vermogen wel heel interresant, vooral de automaat variant is zalig rijden.
Ik heb heb het al in een eerdere reactie gevraagd, maar is dat nog steeds van toepassing op de nieuwere modellen? Je mag toch verwachten dat een fabrikant dergelijke gebreken oplost. Ik weet wel dat de samenwerking tussen PSA en BMW niet echt een bepaald succes was, maar toch.

Mag ik vragen wat voor Polo het was? De BlueGT heeft kennelijk een ander onderstel dan andere Polo's.
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:13:
[...]

Klopt maar hij zit niet op de bmw uit de begin post en wel op de Peugeot, als je dit weet zul je wel snappen dat de onderhoudskosten voor de Peugeot nog vele malen hoger zullen liggen!
Zie vorige reactie. Is dat nog steeds van toepassing? Op Google vind ik voornamelijk berichten uit 2012.
gise schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:27:
ik heb regelmatig in een MG F gereden en ken dat rijplezier dat je beschrijft. Mijn vorige leaseauto was een VW Polo Bluemotion (ook wel slowmotion genoemd)
In het begin was ik erg blij met de polo, het reed prima en ook aardig uitgerust maar na een tijdje was de nieuwigheid er vanaf en beleefde ik er geen plezier meer aan. Mijn huidige leaseauto is een BMW 116i, een stuk prijziger dan de polo (19K, 14% vs 31K, 20%) maar het gaf (en geeft) mij wel het rijplezier weer terug, het is heerlijk om de bochten lekker in te zetten ook al is de 116i motor niet bijzonder sterk.
De 1-serie coupe vind ik ook een mooie auto (de nieuwe 2 coupe ook) dus als je dat rijplezier terug wilt zou je denk ik voor de BMW moeten gaan
Dan denk ik dat we elkaar wel enigzins begrijpen (kennelijk wijken de F en TF qua fun en rijgedrag niet veel van elkaar af). En dat is juist iets wat ik hoog in het vaandel heb staan: fijn, rijplezier. Dat hebben beide auto's waarin ik heb proef mogen rijden mij gegeven :)
ijdod schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:45:
Dat laatste is zonder meer waar. Een auto met een goed onderstel geeft je sowieso lol, ook al is het motorisch onderbemeten. Maar daar heb je geen BMW voor nodig; dan zijn er prijstechnisch gunstiger opties :D.
Dat vat ik dan op als "zoals bijvoorbeeld een 208 GTi". Mag dat? ;)
Helaas valt deze auto helaas af vanwege redenen die ik eerder opgenoemd heb. Nice try JT :P
Martijn19 schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:29:
[...]
Persoonlijk zou ik voor de Peugeot gaan als de keuze gelimiteerd is tot de 3 genoemd in de TS. Puur omdat ik van hot hatches houdt. De BMW kan je geen hot hatch noemen en de Polo is een behoorlijk kale auto.

Ook qua kilometerstand en de prijs zou de Peugeot voor mij de nr 1 zijn. De BMW heeft er al 47k opzitten, de Polo is gelijk duizend euro minder waard zo gauw je bij de dealer weg rijdt.
Bedankt, duidelijk! Overigens is dit wel de reden waarom ik liever een jong gebruikte koop.
Bigs schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:56:
De BMW. De reden heb je zelf al gegeven. Hij is dan wel uit 2011, maar dat betekent dat de kop eraf is en je dus niet wakker ligt van de afschrijving de eerste jaren :)
Duidelijk :)
Throduss schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:01:
Ik zie erg veel vergelijkingen gemaakt worden van de Polo BlueGT met de Polo BlueMotion. Ik wil even benadrukken dat deze auto's in de VERSTE VERTEN niet met elkaar te vergelijken zijn (en dit kan ik als berijder van een BlueGT inmiddels aardig weten :)). Op het moment dat ik in een "standaard" polo (alles onder Highline) instap heb ik het gevoel dat ik in een rijdend derdewereld land terechtgekomen ben (en vooral de BlueMotion met zijn schuddende en trillende grasmaaiermotor is hier een goed voorbeeld van). En dit komt vooral door hoe je in de BlueGT verwend wordt. Strak onderstel, goede stoelen, mooie bekleding, mooie afwerking.

Voor wat betreft rij-eigenschappen liggen de BlueMotion en BlueGT ook ver uit elkaar. Zo staat de BlueGT op 215 en de BlueMotion op 185, staat de BlueGT standaard op 17", heeft de BlueGT een 140pk TSI (mijn versie) vs. 75pk TDI en heeft de BlueGT een andere stuurophanging, sportonderstel en een (softwarematig) sperdifferentieel.

Het blijft een turbomotor (onderin net iets minder power, koppelkromme loopt volgens mij niet zo vlak als dat ze verkopen), is vlot genoeg, maar is geen sprintkanon. Het voelt meer als een koppelrijke diesel, geen superscherpe edge maar meer vloeiend vermogen. Ik vind het erg fijn, maar de auto is zoals hij heet, een Gran Turismo. Vergis je niet, hij gaat wel serieus snel.

Qua zuinigheid is het sterk afhankelijk van je rechtervoet. Als ik een rustige periode heb kan ik 1 op 20 redden, maar wordt het allemaal wat agressiever rijd ik meestal zo'n 1 op 15 op een tank.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om voor het nieuwste model BlueGT te gaan maar voor een tweedehandsje van het "oude model" (en dat terwijl de mijne pas 10 maanden oud is, haha). Deze staan over het algemeen redelijk op marktplaats voor zo'n 16-20k.

Mocht je vragen hebben over de BlueGT kun je ook even DM'en :)
Kijk, dat is ook eens leuk om te horen, weer een positieve Polo ervaring. Bedankt dat je er de tijd en moeite voor hebt genomen. Het maakt mij dan ook des te meer benieuwd over hoe deze zal rijden. De auto komt wat gebalanceerder en "vriendelijker" over dan de andere twee.
Bommes schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:01:
Haha, daar hebben mijn ouder een C4 Aircross voor :P Ik vrees dat er van alle drie de auto's weinig over blijft als ik die twee monsters achterin stop :P
Ramon 73 schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:15:
Ik vind alle keuzes eigenlijk niks. Grijze eenheidsworst waar heel veel mensen mee rijden. Je wil toch wel eens iets aparts uit de garage kunnen halen, toch?
Misschien zoiets erbij voor de lol en het echte pure rijden? Gaat als een raket, menig motorrijder houdt je niet bij en je merkt weer eens wat autorijden is. Niks automatisch, alles zelf doen.
Kost je ca. €30,-/maand aan WB en verzekering
Nee, sorry dit gaat me te ver (overigns WB en verzekering wel heel cheap!) :+
-tom-562 schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:21:
[...]

V70R wel te verstaan!
@Hierboven, een Lotus Superseven achtige auto is echt alles behalve geschikt voor dagelijks gebruik, denk dat de TS daar niet echt op zit te wachten.
Brrr... station! En inderdaad, de auto moet wel praktisch zijn voor dagelijks gebruik. Howel een kitcar zonder twijfel rijervaring naar een nieuwe hoogtepunt brengt is het nou niet echt handig.
wd200 schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:17:
als we andere auto's mogen aanreiken
C30 T5
Golf R32 / Audi A3 3.2
Audi TT V6

135i cabrio :o
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
Bedankt.

C30 T5, mooie auto, behalve dat achterwerk
Golf R32, nieuwe niet te betalen en tweedehands krijg ik er direct een "afgetrapt door petje" gevoel bij
Audi A3 3.2, nieuw niet te betalen en tweedehands ook niet (niet met mijn eisen in ieder geval, bj 2011 of nieuwer, <50.000km)
Audi TT V6, ik heb er eerlijk gezegd niet op gezocht, maar ik vrees dat ook dit een budget probleem gaat worden met mijn eisen

Die 135i is een zeer toffe auto (ziet er nog goed uit, wit staat ze ook mooi!), maar is te oud en heeft teveel kilometers naar mijn idee. Ook erg prijzig voor de geboden uitrusting.
Tomatoman schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:25:
Die 135i cabrio is leuk, maar meer dan € 20.000 voor een ruim 6 jaar oude 1-serie slaat natuurlijk nergens op. Zeker aangezien de accessoirelijst nogal karig is.
Dit dus.

Verwijderd

Pixeltje schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:41:
Sorry, maar zo'n auto 'vrij rijk' uitgerust noemen en niet verder komen dan spiegelverwarming en het gebrek aan climate control en stuurbediening gaat er bij mij niet in. Dat noem ik gewoon een kale VW. (Ik kom zelf van een 'vrij rijk' uitgeruste A4, maar die was ook eigenlijk nog steeds kaal voor dat geld)

• JT

JT

VETAK y0

wjjkoevoets schreef op maandag 29 september 2014 @ 23:40:

[...]

Bedankt voor je suggesties. Zowel de Clio en Fiesta vallen af. De Clio vind ik gewoonweg niet mooi en heb totaal geen gevoel bij Renault. De Ford Fiesta ST2 vind ik te stug, te zenuwachtig en hij schakelt niet zoals ik het graag wil. Geen auto om lange afstanden mee te rijden (ik was het al na 10 minuten beu).

De Subaru BRZ is qua specificaties niet erg aantrekkelijk (30 pk meer dan die BMW, maar amper sneller ondanks dat de auto ook nog minder weegt?).
Als de BRZ je qua uiterlijk niet tegenstaat dan zou ik de specs even vergeten en er gewoon een proefrit in maken. Na alles wat ik erover gelezen heb zou ik er niet over twijfelen als het nummer 4 in de lijst was, zelfs zonder dat ik erin heb gereden :P
[...]

Weinig liefde voor Volkswagen merk ik hier :+

Waarom zou je overigens de BMW verkiezen boven de Peugeot als ik vragen mag?
Ik vind de Peugeot ronduit saai ogen. Ik heb niet veel met Peugeot. En alhoewel ik altijd een van de eerste ben die roept dat je ook met FWD erg veel kunt bereiken mits de fabrikant weet wat hij/zij doet, telt de RWD van de BMW voor mij toch op bij bovenstaande punten. Daarnaast denk ik dat de Peugeot gewoon een boodschappenkar on steroids is ipv een uitgewogen auto waar niet al teveel compromissen aan zijn gedaan. Ik heb er nooit in gereden maar dat zijn de meeste hot hatches vandaag de dag en het uiterlijk doet me niet anders vermoeden. Wellicht dat een ritje me zou overhalen :P Maar als een Fiesta ST te hard is dan is een 208 GTi misschien toch wel iets voor je. Als ik het lees zoek je meer een GT dan een stuiter hatch.

Overigens, gegeven dat alle variabelen gelijk blijven zou een turbo motor minder betrouwbaar moeten zijn. Er zijn echter zoveel variabelen dat je dit niet zomaar kunt stellen. Een slecht gebouwd 2.0 blok met 125pk kan veel minder lang meegaan dan een goed gebouwd 2.0 turbo blok met 250pk. Met regelmaat zie ik bijvoorbeeld Integra Type R's en Civic Type R EK9 (Japans model Type R) te koop staan met 2+ ton. De motoren in deze auto's halen respectievelijk 200pk uit een 1.8 en 185pk uit een 1.6 en draaien 8400/8600rpm tot de revlimiter. En dan is de 1.6, die nog net iets meer vermogen per liter eruit perst nog net een tikkeltje betrouwbaarder dan de 1.8!

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 30-09-2014 00:14 ]

Ecodan warmtepomp

• Carfanatic
Het punt is volgens mij niet zo zeer dat turbo-motoren minder lang mee gaan, maar wel meer onderhoud vergen. Wanneer je uit een 1.4 blok 170 pk perst zal deze volgens mij flink belast worden lijkt me. Het lijkt me minder stressvol voor een atmosferish 2.0 blok. Derhalve verwacht ik kortere onderhoudsintervallen en dus min of meer meer onderhoudskosten. Dit is overigens puur een gevoel (ik ben geen auto expert).
dan zou ik eerst eens kijken naar bijvoorbeeld de onderhoudsinterval die de fabrikant aanhoud, of fora die op een bepaald merk/model gericht zijn. zeker bij zo'n nieuwe auto zou ik me er niet druk om maken.

het lijkt er bijna op dat je keuze op de bmw is gevallen. Dit is overigens puur een gevoel ;)

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik heb zelf een 116i en in de vakantie gereden in een vrij nieuwe Polo Bluemotion en ik was niet erg onder de indruk. Er zit nog wel aardig wat vaart in, als je maar een beetje later durft door te schakelen, maar de afwerking vond ik soms echt triest en het volgen van de schakelindicator zorgt ervoor dat de auto constant het gevoel geeft alsof hij af gaat slaan.

Hij is natuurlijk wel een stuk zuiniger (mijn 1 serie haalt meestal 1 op 15 gemiddeld deze 1 op 20) maar voor het plezier, stilt, luxe en snelheid zou ik het wel weten ;)

edit: oh ik heb natuurlijk niet in de BlueGT gereden dus dat zal je zelf moeten testen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Afvalzak op 30-09-2014 08:47 ]

Last.fm | Code Talks

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Waarom ik voor de BMW zou kiezen ipv de Peugeot? Een BMW is een BMW, en een Peugeot, tja, blijft een Peugeot :+ Auto's kiezen is niet alleen puur op papier dingen vergelijken ;) Het is ook een gevoel. En dat is dus ook de reden dat ik b.v. voor een GT86 zou gaan, mss op papier niet beduidend sneller, maar ik durf te wedden dat deze nog een stuk leuker is dan de BMW

Vaak bu'j te bang!

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Een leuk filmpje van Autoblog over de BlueGT (ja, ik ben fan van mijn eigen auto).

http://www.abhd.nl/video/volkswagen-polo-blue-gt/

Overigens is het uiterlijk van de BlueGT ook wel een stuk anders dan de reguliere polo - maar je moet hem gewoon een keer in het echt gaan bekijken en er een rondje in sturen :)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
Waarom perse de eisen van 2011> en <50.000 km?

Voor veel minder geld kan je net zoveel plezier hebben terwijl het veel betaalbaarder is. Ook qua onderhoudskosten zal het wel meevallen als je nog een beetje een leuk model haalt.
Zoiets als een Focus RS uit 2006

don't mind me

Verwijderd

Ah ja je hebt gelijk auto's vanaf 2010 hebben het probleem niet meer met de THP motor dat wist ik nog niet. In dat geval klinkt 200pk van de Peugeot wel aantrekkelijk.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:16

Metalfreak

Hoije woh!

JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:14:
[...]

Als de BRZ je qua uiterlijk niet tegenstaat dan zou ik de specs even vergeten en er gewoon een proefrit in maken. Na alles wat ik erover gelezen heb zou ik er niet over twijfelen als het nummer 4 in de lijst was, zelfs zonder dat ik erin heb gereden :P
Maar ja, hij vindt de GT86 qua uiterlijk niet mooi, dan lijkt het me sterk dat hij de BRZ wel mooi vindt aangezien het exact dezelfde auto is ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:05:
[...]

Sorry, maar zo'n auto 'vrij rijk' uitgerust noemen en niet verder komen dan spiegelverwarming en het gebrek aan climate control en stuurbediening gaat er bij mij niet in. Dat noem ik gewoon een kale VW. (Ik kom zelf van een 'vrij rijk' uitgeruste A4, maar die was ook eigenlijk nog steeds kaal voor dat geld)
Sorry, dat ligt meer aan de website van VW. Hier een wat completer, maar nog altijd incompleet lijstje:

Middenarmsteun vóór met opbergvak
Mirrorlink
Spraakbediening (Voice Control)
Telefoonvoorbereiding (Bluetooth)
USB-aansluiting
Diefstalalarm
Zes luidsprekers (4x20 Watt), vier vóór, 2 achter
16,5 cm kleuren touchscreen display
Radio/cd-speler met mp3/wma-afspeelmogelijkheid en titelweergave
Aux-in aansluiting voor externe audiosystemen
SD-kaartlezer (2x)
Navigatiesysteem 'Discover Media'
Elektrisch verstel- en inklapbare spiegels
Alarm plus
Park Distance Control
Radio 'Composition Media'
Sport-Select pakket
Xenon-verlichting

Hij is wel mindder goed uitgerust dan de andere twee kandidaten, dat wel.
De beredenering is duidelijk, maar heb er al meteen geen lekker gevoel bij. Ik ken mezelf, dat gaat hem niet worden.
Ik vind de Peugeot ronduit saai ogen. Ik heb niet veel met Peugeot. En alhoewel ik altijd een van de eerste ben die roept dat je ook met FWD erg veel kunt bereiken mits de fabrikant weet wat hij/zij doet, telt de RWD van de BMW voor mij toch op bij bovenstaande punten. Daarnaast denk ik dat de Peugeot gewoon een boodschappenkar on steroids is ipv een uitgewogen auto waar niet al teveel compromissen aan zijn gedaan. Ik heb er nooit in gereden maar dat zijn de meeste hot hatches vandaag de dag en het uiterlijk doet me niet anders vermoeden. Wellicht dat een ritje me zou overhalen :P Maar als een Fiesta ST te hard is dan is een 208 GTi misschien toch wel iets voor je. Als ik het lees zoek je meer een GT dan een stuiter hatch.
Dat is het inderdaad. De Ford Fiesta ST2 vind ik gewoon niet lekker rijden. De Peugeot levert hetzelfde vermorgen, maar dan wel met het comfort. Ik stoor me niet aan het kapsterauto uiterlijk ;)
Overigens, gegeven dat alle variabelen gelijk blijven zou een turbo motor minder betrouwbaar moeten zijn. Er zijn echter zoveel variabelen dat je dit niet zomaar kunt stellen. Een slecht gebouwd 2.0 blok met 125pk kan veel minder lang meegaan dan een goed gebouwd 2.0 turbo blok met 250pk. Met regelmaat zie ik bijvoorbeeld Integra Type R's en Civic Type R EK9 (Japans model Type R) te koop staan met 2+ ton. De motoren in deze auto's halen respectievelijk 200pk uit een 1.8 en 185pk uit een 1.6 en draaien 8400/8600rpm tot de revlimiter. En dan is de 1.6, die nog net iets meer vermogen per liter eruit perst nog net een tikkeltje betrouwbaarder dan de 1.8!
Hmm, dat is best knap. Ik denk alleen niet dat de BMW motor en de Peugeot motor vergelijkbaar zijn aan Japanse motoren. Maar goed, je zegt zelf al het is allemaal afhankelijk van een aantal factoren. Geluk zla ook een belangrijke zijn ;)
Carfanatic schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:36:
dan zou ik eerst eens kijken naar bijvoorbeeld de onderhoudsinterval die de fabrikant aanhoud, of fora die op een bepaald merk/model gericht zijn. zeker bij zo'n nieuwe auto zou ik me er niet druk om maken.

het lijkt er bijna op dat je keuze op de bmw is gevallen. Dit is overigens puur een gevoel ;)
Hmm, goed idee! Zal ik eens tegen elkaar zetten!

Ik neig momenteel meer naar de 208 GTi.
Afvalzak schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:45:
Ik heb zelf een 116i en in de vakantie gereden in een vrij nieuwe Polo Bluemotion en ik was niet erg onder de indruk. Er zit nog wel aardig wat vaart in, als je maar een beetje later durft door te schakelen, maar de afwerking vond ik soms echt triest en het volgen van de schakelindicator zorgt ervoor dat de auto constant het gevoel geeft alsof hij af gaat slaan.

Hij is natuurlijk wel een stuk zuiniger (mijn 1 serie haalt meestal 1 op 15 gemiddeld deze 1 op 20) maar voor het plezier, stilt, luxe en snelheid zou ik het wel weten ;)

edit: oh ik heb natuurlijk niet in de BlueGT gereden dus dat zal je zelf moeten testen ;)
Hoe bevalt de 116i?

Ik denk dat een Bleumotion Polo niet helemaal vergelijkbaar is met een BlueGT dus ik zal dat nog wel mee gaan maken één dezer dagen ;)
-tom-562 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:58:
Waarom ik voor de BMW zou kiezen ipv de Peugeot? Een BMW is een BMW, en een Peugeot, tja, blijft een Peugeot :+ Auto's kiezen is niet alleen puur op papier dingen vergelijken ;) Het is ook een gevoel. En dat is dus ook de reden dat ik b.v. voor een GT86 zou gaan, mss op papier niet beduidend sneller, maar ik durf te wedden dat deze nog een stuk leuker is dan de BMW
Haha, precies de reden waarom ik niet kies voor bijvoorbeeld een Renault. Maar duidelijk, bedankt voor de toelichting.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:48:
[...]

Hoe bevalt de 116i?

Ik denk dat een Bleumotion Polo niet helemaal vergelijkbaar is met een BlueGT dus ik zal dat nog wel mee gaan maken één dezer dagen ;)
Zeer goed, het is (zoals te verwachten bij de 116i) een vrij standaard versie, geen cruise control bijvoorbeeld maar het was ook vrij lastig om die te vinden bij de 1-series. Die ga ik er zelf dan ook nog inbouwen, maar het rijgedrag en comfort in de auto is meer dan prima te noemen.

Het verschil tussen het dicht doen van een deur van de gemiddelde VW en een BMW geeft het verschil in kwaliteit w.m.b.t. zeer goed weer. :)

Last.fm | Code Talks

Verwijderd

Afvalzak schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:56:
[...]
Het verschil tussen het dicht doen van een deur van de gemiddelde VW en een BMW geeft het verschil in kwaliteit w.m.b.t. zeer goed weer. :)
hmmmmm… heerlijk! Een Volvo deur dichtslaan in een parkeergarage :9~

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Afvalzak schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:56:
[...]

Zeer goed, het is (zoals te verwachten bij de 116i) een vrij standaard versie, geen cruise control bijvoorbeeld maar het was ook vrij lastig om die te vinden bij de 1-series. Die ga ik er zelf dan ook nog inbouwen, maar het rijgedrag en comfort in de auto is meer dan prima te noemen.

Leuk om te horen dat de auto goed bevalt.

Dat klopt, dat merk je zelf al binnen het merk zelf (Een deur van ee 5-serie voelt net wat degelijker aan dan die van een 3-serie, LET OP: Gevoel! :P).
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:02:
[...]

hmmmmm… heerlijk! Een Volvo deur dichtslaan in een parkeergarage :9~
Een degelijke Volvo deur klinkt inderdaad anders dan die van een Daihatsu Cuore uit 1991 :P

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Ik zou de MX5 met neerklapbare hardtop kiezen (roadster coupé). In principe met alle luxe die je wilt te vinden.
- achterwielaandrijver.
- licht.
- perfecte balans.
- geen ongewenste passagiers. ;)
- xenon.
- leren bekleding.
- Bose systeem.
- cabrio.

Ik heb zelf de eerste versie gehad en dit was toch één van de leukste auto's om te rijden, vooral als je nog niet op zoek moet naar gezinsauto's, zou ik nu je kans grijpen. ;) Anders moet je 20 jaar wachten. :P

Van jouw shortlist.
BMW: is dit na het oude of nieuwe model? Qua achterkant zijn de nieuwe 1 en de nieuwe Polo praktisch eender voor mij. Ben er niet kapot van qua uiterlijk, maar achterwielaandrijving altijd +1. Ik zou me wel het meeste zorgen maken over de kosten bij een BMW. Onderdelen zijn duur en komen vaak in de vleet. Als ik de familie elke keer aanhoor over hun issues met hun BMW. :X

208: Ik vond het een dramabak om te rijden, mijn rant staat hier vast nog wel ergens, maar ik vond het 3x niks. Nu kan de GTi wel verbeterd zijn t.o.v. de standaard, maar de verschillen zijn in de regel niet zo groot dat het opeens een wereldauto wordt.

Polo: degelijk, wel vrij klein als je een wat forser postuur hebt. Rijdt voorspelbaar, restwaarde is altijd wel ok.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Pixeltje
  • Laatst online: 20-11 11:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

- nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Pixeltje op 30-09-2014 14:46 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Verwijderd

Niets tegen de mensen die de VW Blue GT kaal noemen hoor, maar dit zit er standaard op:

http://www.volkswagen.nl/...ab=standaard%20uitrusting

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:51:
Niets tegen de mensen die de VW Blue GT kaal noemen hoor, maar dit zit er standaard op:

Inderdaad zo kaal nog niet!
Je krijgt er zelfs make-up spiegels, opbergvakken en als klappen op de vuurpijlen 2(!) volwaardig stalen reservewielen bij! :+

• JT

JT

VETAK y0

wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:48:
[...]

[...]

De beredenering is duidelijk, maar heb er al meteen geen lekker gevoel bij. Ik ken mezelf, dat gaat hem niet worden.
Proefritje kost niks en kan heel leuk zijn, los van of je hem koopt ;) Als je de BRZ beter vind qua uiterlijk dan doe je jezelf imho tekort door niet even een gratis testritje te doen :P

Ecodan warmtepomp

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Uit de accessoirelijst van de Polo:
Volkswagen dakspoiler..................................................................................................€ 485
..let op: prijs is incl. spuit- en montagekosten

Volkswagen soundsysteem...........................................................................................€ 629
- vijfkanaals klasse AB-versterker met 480 Watt muziekvermogen
- digitale soundprocessor
- subwoofer in reservewielruimte
..let op: niet i.c.m. optie volwaardig reservewiel
Mag ik hieruit afleiden dat het soundsysteem niet inclusief montagekosten is? :+

Ik moet toegeven dat die BlueGT goed is aangekleed en er zowel van buiten als van binnen niet verkeerd uitziet. Helaas deelt hij veel fysieke eigenschappen met alle andere Polo's, zoals de isolatie die vergelijkbaar is met een rol beschuit en natuurlijk de afmetingen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Señor Sjon schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:26:
Polo: degelijk, wel vrij klein als je een wat forser postuur hebt. Rijdt voorspelbaar, restwaarde is altijd wel ok.
Wil niet je bubble door prikken hoor maar die Polo's hebben tegenwoordig veelal juist veel problemen. :X Dus hoezo 'degelijk'?

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:16:
[...]

Proefritje kost niks en kan heel leuk zijn, los van of je hem koopt ;) Als je de BRZ beter vind qua uiterlijk dan doe je jezelf imho tekort door niet even een gratis testritje te doen :P
Toen ik op de Subaru-website keek wat voor auto de BRZ is, begreep ik toen ik een foto zag onmiddellijk dat BRZ voor Breezer staat. Met zijn uiterlijk lijkt hij te zijn ontworpen voor petjesvolk, breezermeisjes en iedereen die zijn Honda CRX wil inruilen voor iets nieuwers.

Anders gezegd: niet mijn smaak :)

• JT

JT

VETAK y0

Tomatoman schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:53:
[...]

Toen ik op de Subaru-website keek wat voor auto de BRZ is, begreep ik toen ik een foto zag onmiddellijk dat BRZ voor Breezer staat. Met zijn uiterlijk lijkt hij te zijn ontworpen voor petjesvolk, breezermeisjes en iedereen die zijn Honda CRX wil inruilen voor iets nieuwers.

Tja, zo parkeer je wel erg makkelijk mensen met een andere smaak dan jij in een hele negatieve hoek :) Zo kan ik ook een hele rant beginnen over alles wat behoudend en ouderwets is en bij een saai leven hoort.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

[...]

+1

En dan lekker met z'n allen op de parkeerplaats bij de McDonalds gaan staan… automeetings :') :')

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:07:
[...]

Tja, zo parkeer je wel erg makkelijk mensen met een andere smaak dan jij in een hele negatieve hoek :) Zo kan ik ook een hele rant beginnen over alles wat behoudend en ouderwets is en bij een saai leven hoort.
Tja, dat is het lot van iedere autobezitter :). Ongeacht waar je in rijdt is er altijd een grote groep met een andere smaak die jouw auto helemaal niets vindt. Waarschijnlijk vind jij mijn autokeuze behoudend en ouderwets en bij een saai leven horen. En daar heb ik vrede mee.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05
Op papier spreekt de enige hot hatch uit het rijtje mij aan, de Peugot. De BMW en Polo zijn gewoon weinig spannende maar vlotte doorsnee auto's waar je met de Peug rondjes omheen kunt rijden. Maar dat is persoonlijk. Voor sommige mensen maakt het feit dat er een blauw-witte propellor voorop staat het de beste auto (ik heb ook liever een BMW dan een Peug, maar liever een 208 GTI dan een 120i als het om lol gaat :) ).

Ik neem aan dat je in beide gereden hebt? Neem degene die de grootste lach op je gezicht tovert. Maak je niet druk over techniek want tegenwoordig wordt geen rommel meer gemaakt; je kunt overal een maandagochtendmodel aantreffen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JT

JT

VETAK y0

Tomatoman schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:26:
[...]

Tja, dat is het lot van iedere autobezitter :). Ongeacht waar je in rijdt is er altijd een grote groep met een andere smaak die jouw auto helemaal niets vindt. Waarschijnlijk vind jij mijn autokeuze behoudend en ouderwets en bij een saai leven horen. En daar heb ik vrede mee.
Nou nee hoor, een dergelijk oordeel over andermans smaak laat ik achterwege, ik koop gewoon iets wat ik leuk vind. Wat ik schreef was om aan te tonen hoe makkelijk je iets negatief kan maken, veel makkelijker dan respecteren dat iemand anders een smaak heeft zonder die gelijk de grond in te trappen ;)

Ecodan warmtepomp

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Daar heb je natuurlijk gelijk in en het was ook zeker niet mijn bedoeling om te trollen :). Meestal probeer ik wat meer nuance aan te brengen in mijn reacties, maar in dit geval heb ik dat bewust achterwege gelaten vanwege het feit dat dit specifieke topic juist draait om de subjectieve component van de autokeuze, het gevoel dat de auto oproept. Bij sommige auto's krijg je meteen een goed gevoel, ondanks dat er allerlei imperfecties en nadelen aan kleven. Bij andere auto's gebeurt juist het tegendeel: je vergeet ze direct weer of je hoopt ze zo snel mogelijk weer te vergeten. Bij de Subaru BRZ kreeg ik op slag het gevoel dat dat absoluut geen auto is waar wjjkoevoets (en ook ikzelf) blij van wordt.

Puur op basis van uitstraling - buitenkant maar ook interieur - spreekt de Polo me eerlijk gezegd nog het meeste aan. De BMW komt op plaats twee en de 208 GTI vind ik maar matig. Hoewel de 208 qua prestaties volgens mij het meest in de buurt komt van wat de topicstarter aanspreekt, maakt hij maar weinig bij me los.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Throduss schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 10:16:
Een leuk filmpje van Autoblog over de BlueGT (ja, ik ben fan van mijn eigen auto).

http://www.abhd.nl/video/volkswagen-polo-blue-gt/

Overigens is het uiterlijk van de BlueGT ook wel een stuk anders dan de reguliere polo - maar je moet hem gewoon een keer in het echt gaan bekijken en er een rondje in sturen :)
Gedoogd op de linkerbaan haha. Mooi, goed om te weten :) Ik ga hem zeker uitproberen, ze verwachten hem morgen binnen dus ik hoop aankomend weekend een ritje te kunnen maken.
JeroenF schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 10:59:
Waarom perse de eisen van 2011> en <50.000 km?

Voor veel minder geld kan je net zoveel plezier hebben terwijl het veel betaalbaarder is. Ook qua onderhoudskosten zal het wel meevallen als je nog een beetje een leuk model haalt.
Zoiets als een Focus RS uit 2006
Persoonlijk heb ik minder moeite met een wat hogere kilometerstand ( <100.000 km). Qua bouwjaar zou ik liever niet ouder willen dan 2011 uiterlijk 2010. Mijn vader vindt het geen goed idee om een auto te kopen die ouder is of meer kilometers heeft gelopen dan mijn huidige auto, want dat zou achteruitgang zijn (zelf overigens wel een Merc uit 2007 met 33K ingeruild voor een BMW 330Ci uit 2003 met over 100k aan kms :P). Wat betreft het bouwjaar kan ik me daar wel in vinden, qua kilometerstand niet (immers moet een goed onderhouden bak met 80.000 km ook nog een ton mee kunnen gaan zonder al te veel gezeik.

Als ik voor 30.000km meer een veel toffere en betere auto kan kopen zou dat mijn voorkeur hebben, echter, zoals ik al aangeef denkt men daar thuis anders over ;) Zo is het volgens mij ook niet helemaal duidelijk dat de BMW in een andere segment valt van de Polo en Peugeot. Ik wil daarbij wel de kanttekening plaatsen dat de Peugeot in ieder geval niet voor de BMW onder doet.

De Ford die je als voorbeeld geeft vind ik zelf persoonlijk te oud (ondanks dat het waarschijnlijk best een toffe auto is).
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:00:
Ah ja je hebt gelijk auto's vanaf 2010 hebben het probleem niet meer met de THP motor dat wist ik nog niet. In dat geval klinkt 200pk van de Peugeot wel aantrekkelijk.
Verder kan ik ook weinig negatieve verhalen vinden, dus met goed onderhoud mag het allemaal gene probleem zijn lijkt me.
Metalfreak schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:22:
[...]

Maar ja, hij vindt de GT86 qua uiterlijk niet mooi, dan lijkt het me sterk dat hij de BRZ wel mooi vindt aangezien het exact dezelfde auto is ;)
Mee eens, is niet mijn soort auto.
Ik zou de MX5 met neerklapbare hardtop kiezen (roadster coupé). In principe met alle luxe die je wilt te vinden.
- achterwielaandrijver.
- licht.
- perfecte balans.
- geen ongewenste passagiers. ;)
- xenon.
- leren bekleding.
- Bose systeem.
- cabrio.

Ik heb zelf de eerste versie gehad en dit was toch één van de leukste auto's om te rijden, vooral als je nog niet op zoek moet naar gezinsauto's, zou ik nu je kans grijpen. ;) Anders moet je 20 jaar wachten. :P
Voorlopig nog geen gezinsauto haha ;) Ik weet niet of het echt de auto is die ik zoek (weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet vinden). De MG was ook wat minder praktisch juist omdat het een cabrio was en ik heb ook geen zin om geld uit te geven aan een dak.
Van jouw shortlist.
BMW: is dit na het oude of nieuwe model? Qua achterkant zijn de nieuwe 1 en de nieuwe Polo praktisch eender voor mij. Ben er niet kapot van qua uiterlijk, maar achterwielaandrijving altijd +1. Ik zou me wel het meeste zorgen maken over de kosten bij een BMW. Onderdelen zijn duur en komen vaak in de vleet. Als ik de familie elke keer aanhoor over hun issues met hun BMW. :X

208: Ik vond het een dramabak om te rijden, mijn rant staat hier vast nog wel ergens, maar ik vond het 3x niks. Nu kan de GTi wel verbeterd zijn t.o.v. de standaard, maar de verschillen zijn in de regel niet zo groot dat het opeens een wereldauto wordt.

De achterkant van een 1-serie coupé is nagenoeg 1 op 1 hetzelfde gebleven (of je nu die van <2011 pakt of die van >2011). Dat is ook wel iets waar ik me wel van bewust ben, daarom wil ik ook de onderhoudsintervallen eens bekijken e.d.

Ik ken de "normale" 208 niet. Ik weet niet in hoeverre ze van elkaar afwijken.

Mjah, zo komt de auto ook wel over. Ben niet zo heel groot of fors en pas met gemak in al de auto's ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:51:

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:58:
Inderdaad zo kaal nog niet!
Je krijgt er zelfs make-up spiegels, opbergvakken en als klappen op de vuurpijlen 2(!) volwaardig stalen reservewielen bij! :+
Tomatoman schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:30:
Uit de accessoirelijst van de Polo:
Mag ik hieruit afleiden dat het soundsysteem niet inclusief montagekosten is? :+

Ik moet toegeven dat die BlueGT goed is aangekleed en er zowel van buiten als van binnen niet verkeerd uitziet. Helaas deelt hij veel fysieke eigenschappen met alle andere Polo's, zoals de isolatie die vergelijkbaar is met een rol beschuit en natuurlijk de afmetingen.
Er zit zelfs een stuurwiel op! jokes aside, de uitrusting is dus zeker wel volledig te noemen en geen reden om de Polo te laten staan. Is de isolatie echt zo slecht? Ik ben qua herrie wel iets gewend (cabrio), maar het is niet altijd even fijn, vooral als je wat vermoeid bent kan het erg storend zijn.
GoldenSample schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:39:
[...]

Wil niet je bubble door prikken hoor maar die Polo's hebben tegenwoordig veelal juist veel problemen. :X Dus hoezo 'degelijk'?
Dat is helaas zo, zoals andere al hebben aangehaald is de DSG wat gevoelig, maar de BMW en de Peugeot zullen ook allebei hun fouten hebben. Je moet er maar net geluk mee hebben.
[...]

JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:07:
[...]

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:16:
[...]

+1

En dan lekker met z'n allen op de parkeerplaats bij de McDonalds gaan staan… automeetings :') :')
Tomatoman schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:26:
[...]

JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:44:
[...]

Nou nee hoor, een dergelijk oordeel over andermans smaak laat ik achterwege, ik koop gewoon iets wat ik leuk vind. Wat ik schreef was om aan te tonen hoe makkelijk je iets negatief kan maken, veel makkelijker dan respecteren dat iemand anders een smaak heeft zonder die gelijk de grond in te trappen ;)
Tomatoman schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 17:26:
Daar heb je natuurlijk gelijk in en het was ook zeker niet mijn bedoeling om te trollen :). Meestal probeer ik wat meer nuance aan te brengen in mijn reacties, maar in dit geval heb ik dat bewust achterwege gelaten vanwege het feit dat dit specifieke topic juist draait om de subjectieve component van de autokeuze, het gevoel dat de auto oproept. Bij sommige auto's krijg je meteen een goed gevoel, ondanks dat er allerlei imperfecties en nadelen aan kleven. Bij andere auto's gebeurt juist het tegendeel: je vergeet ze direct weer of je hoopt ze zo snel mogelijk weer te vergeten. Bij de Subaru BRZ kreeg ik op slag het gevoel dat dat absoluut geen auto is waar wjjkoevoets (en ook ikzelf) blij van wordt.

Puur op basis van uitstraling - buitenkant maar ook interieur - spreekt de Polo me eerlijk gezegd nog het meeste aan. De BMW komt op plaats twee en de 208 GTI vind ik maar matig. Hoewel de 208 qua prestaties volgens mij het meest in de buurt komt van wat de topicstarter aanspreekt, maakt hij maar weinig bij me los.
Ik wilde het eigenlijk niet zo stellen en niemand in een hokje plaatsen, maar het beeld wat Tomatoman schetst is ook wel een beetje wat bij mij opkomt (niet alleen bij die Subaru overigens). Tomatoman geeft dan ook terecht aan dat het niet het soort auto is wat ik zoek (ik denk ook wel dat e.e.a uit mijn keuzes blijkt). Mij zal je in ieder geval nooit met een "getjoende" BMW 1-serie die 2mm boven de grond hangt op de parkeerplaats van de MC vinden. Ieder zijn ding, live and let live.
Abbadon schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:31:
Op papier spreekt de enige hot hatch uit het rijtje mij aan, de Peugot. De BMW en Polo zijn gewoon weinig spannende maar vlotte doorsnee auto's waar je met de Peug rondjes omheen kunt rijden. Maar dat is persoonlijk. Voor sommige mensen maakt het feit dat er een blauw-witte propellor voorop staat het de beste auto (ik heb ook liever een BMW dan een Peug, maar liever een 208 GTI dan een 120i als het om lol gaat :) ).

Ik neem aan dat je in beide gereden hebt? Neem degene die de grootste lach op je gezicht tovert. Maak je niet druk over techniek want tegenwoordig wordt geen rommel meer gemaakt; je kunt overal een maandagochtendmodel aantreffen.
Ach wat er voor op de motorkap staat interesseert me geen bal. Had mij 4 jaar geleden gevraagd of ik ooit in een Citroën zou rijden en ik had je vierkant uitgelachen. Echter is mijn Citroën ervaring alles behalve negatief geweest. Je beredenatie is in iedver geval duidelijk.

Bedankt voor de suggestie, maar dat is juist het probleem. Ze maken me allebei bijzonder vrolijk. Ik kan volgens mij net zo goed een munt opwerpen :+

===

Heeft iemand misschien een overtuigend argument om toch voor een auto met meer kilometers te gaan? Gaat het lukken om een significant betere auto te kopen als ik een hogere kilometerstand voor lief neem? Qua bouwjaar wil ik toch wel rond de 2010, 2011 blijven. Ik denk wel dat ik bij mijn keuzes blijf, maar toch... Het geeft wel wat meer speelruimte.

Overigens bedankt voor de constante input, meningen, inzichten en gedachtes. Op het moment neig ik lichtjes naar de Franse appeltaart, maar die Duitse bosse bol blijft ook rondspoken. Uitspraak over de Duitse worst zal nog moeten volgen :+

• JT

JT

VETAK y0

wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:17:
Ik wilde het eigenlijk niet zo stellen en niemand in een hokje plaatsen, maar het beeld wat Tomatoman schetst is ook wel een beetje wat bij mij opkomt (niet alleen bij die Subaru overigens). Tomatoman geeft dan ook terecht aan dat het niet het soort auto is wat ik zoek (ik denk ook wel dat e.e.a uit mijn keuzes blijkt). Mij zal je in ieder geval nooit met een "getjoende" BMW 1-serie die 2mm boven de grond hangt op de parkeerplaats van de MC vinden. Ieder zijn ding, live and let live.
Ah ok, je vind het een sjonniebak :) Dat is prima, ik vind het alleen jammer dat de GT86 en BRZ op 1 hoop worden gegooid met slecht gestyle monster bumper E36jes die een drempel niet overkomen, dan doe je de auto imho echt tekort :) Maar goed, wellicht is het voor jou echt hetzelfde.

Ecodan warmtepomp

• Señor Sjon
De MX5 heeft een elektrisch stalen klapdak (zoek op roadster coupé, anders kom je stoffen kappen tegen). Het is geen pk monster (max 160 pk), maar ik zou hem zeker eens proberen op een bochtig weggetje. ;)

BMW coupé vind ik net niet eigenlijk. Auto is iets te klein t.o.v. 3 serie of A5.

• JT

JT

VETAK y0

Uit ervaring kan ik je vertellen dat 160pk op iets meer dan 1000kg bijzonder goed gaat :Y)

Ecodan warmtepomp

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:29:
[...]

Ah ok, je vind het een sjonniebak :) Dat is prima, ik vind het alleen jammer dat de GT86 en BRZ op 1 hoop worden gegooid met slecht gestyle monster bumper E36jes die een drempel niet overkomen, dan doe je de auto imho echt tekort :) Maar goed, wellicht is het voor jou echt hetzelfde.
Nou ja "sjonniebak" gaat me wat ver, maar het is niet mijn smaak en het roept wel een bepaald beeld op wat niet bij mij als persoon past., Tomatoman heeft het volgens mij in iets grovere taal beter uitgelegd :)

Overigens is dit wat mij betreft grotendeels merk-onafhankelijk. Je kan nog zo'n mooie Porsche hebben, maar als jij er een er een uitlaat op zet met de grootte van een betonmolen en een plastic uitbouw kit er aan vast plakt is het gewoon een lelijke domme auto.
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:56:
De MX5 heeft een elektrisch stalen klapdak (zoek op roadster coupé, anders kom je stoffen kappen tegen). Het is geen pk monster (max 160 pk), maar ik zou hem zeker eens proberen op een bochtig weggetje. ;)

BMW coupé vind ik net niet eigenlijk. Auto is iets te klein t.o.v. 3 serie of A5.
Ik heb in principe voorgenomen geen cabrio te nemen vanwege het dak, daarbij weet ik ook niet goed wat ik van de MX5 moet vinden. Vrij weinig pks en in de praktijk met een sportievere rijstijl een vrij hoog verbruik in vergelijking met de auto's op mijn lijst. Het zal waarschijnlijk wel net zo'n stijf bochtenmonster zijn als de MG haha. Mocht ik er echt niet uitkomen kan ik het altijd nog proberen.

Ik ben overigens niet op zoek naar een grote auto. Een vriendin heb ik toch niet en af en toe rijdt er is een maat of twee mee. Anders was ik uiteraard gegaan voor een uiterst handige "ruige" MPV :+
JT schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:11:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat 160pk op iets meer dan 1000kg bijzonder goed gaat :Y)
Ik vond 136pk bij 1100kg al goed gaan, dus dat zal ook absoluut het probleem niet zijn! Zoals ik in mijn vorige reactie al stel: Mocht ik er echt niet uitkomen kan ik het altijd nog proberen.

• Señor Sjon
Verbruikscijfers zou ik van sprintmonitor.de halen. Fabrieksopgaves heb je niets aan, vooral bij kleine turboblokken kan het een boel schelen.

Verwijderd

wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:20:
[...]
Ik vond 136pk bij 1100kg al goed gaan, dus dat zal ook absoluut het probleem niet zijn! Zoals ik in mijn vorige reactie al stel: Mocht ik er echt niet uitkomen kan ik het altijd nog proberen.
Ik heb jaren rondgereden met +/-100pk, geen enkel probleem hoor. In het normale verkeer kom je prima mee.
Maar 2,5x zoveel is wel leuk :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16

vhal

ಠ_ಠ

Tsja, eigenlijk gezegd zijn alle 3 de opties relatief saai te noemen. Voor het geld zijn er genoeg alternatieven maar het spectrum waar TS naar kijkt is niet zo breed.

Overigens moet je de mensen die de BRZ en de Toyotavariant de grond in boren maar niet al te serieus nemen, ondergewaarde auto's maar erg fijn om in te rijden.

Strava

• Pindakaas
als je bereid bent iets meer kilometers op de teller te hebben staan zijn er genoeg leuke opties:
-Volkswagen Golf GTI met 210PK
-Seat Leon FR met 210 PK
-Audi A3 180PK
- Alfa romeo Guilietta met 235 PK
(vooral de alfa lijkt me zelf wel leuk >:) )

[ Voor 5% gewijzigd door Pindakaas op 01-10-2014 09:31 ]

don't mind me

• Deveon
  • Niet online
VAG of Alfa. Ik weet niet of ik dat risico met een prive auto zou willen lopen... Niet dat ze allemaal slecht zijn, maar er zitten gevallen tussen... Daarnaast is de kans groot dat dit soort type auto's niet "juist" behandeld is door de vorige eigenaar.

• Pindakaas
staan zat van dat soort auto's op internet aangeboden. Kwestie van een mooie er uit zoeken die goed is onderhouden lijkt mij. (dan nog steeds geen garanties, maar dat heb je bij geen enkele auto)

don't mind me

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tomatoman schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 17:26:
Daar heb je natuurlijk gelijk in en het was ook zeker niet mijn bedoeling om te trollen :).
Doe dat dan ook niet.
Meestal probeer ik wat meer nuance aan te brengen in mijn reacties, maar in dit geval heb ik dat bewust achterwege gelaten vanwege het feit dat dit specifieke topic juist draait om de subjectieve component van de autokeuze, het gevoel dat de auto oproept. Bij sommige auto's krijg je meteen een goed gevoel, ondanks dat er allerlei imperfecties en nadelen aan kleven. Bij andere auto's gebeurt juist het tegendeel: je vergeet ze direct weer of je hoopt ze zo snel mogelijk weer te vergeten. Bij de Subaru BRZ kreeg ik op slag het gevoel dat dat absoluut geen auto is waar wjjkoevoets (en ook ikzelf) blij van wordt.
Al eens nagedacht wat z'n reactie toevoegt in z'n topic? Juist, (behalve dat 't toch als een troll fungeert), niets omdat het juist zo persoonlijk is.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:17:

Er zit zelfs een stuurwiel op! jokes aside, de uitrusting is dus zeker wel volledig te noemen en geen reden om de Polo te laten staan. Is de isolatie echt zo slecht? Ik ben qua herrie wel iets gewend (cabrio), maar het is niet altijd even fijn, vooral als je wat vermoeid bent kan het erg storend zijn.
Ik vind het lawaai bij de VW Polo juist meevallen. Mogelijk ligt dit aan de uitvoering, Ik heb geruime tijd gereden in een Highline TSI uitvoering en vind de polo qua lawaai prettiger dan een Opel Corsa, Seat Ibiza en Renault Clio. Allen tussen het bouwjaar 2011-2014.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 23:15:
Verbruikscijfers zou ik van sprintmonitor.de halen. Fabrieksopgaves heb je niets aan, vooral bij kleine turboblokken kan het een boel schelen.
Ja klopt, ik heb dan ook gekeken op sprintmonitor voor het verbruik van de auto's in mijn lijstje en de suggesties (een andere tweaker attendeerde me eerder op deze website).
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 23:51:
[...]

Ik heb jaren rondgereden met +/-100pk, geen enkel probleem hoor. In het normale verkeer kom je prima mee.
Maar 2,5x zoveel is wel leuk :)
Pks wil niet altijd iets zeggen nee. Ik wil gewoon dat de auto sneller is dan mijn huidige, of dat nou met 150pk is of met 200pk :P
vhal schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 08:31:
Tsja, eigenlijk gezegd zijn alle 3 de opties relatief saai te noemen. Voor het geld zijn er genoeg alternatieven maar het spectrum waar TS naar kijkt is niet zo breed.

Overigens moet je de mensen die de BRZ en de Toyotavariant de grond in boren maar niet al te serieus nemen, ondergewaarde auto's maar erg fijn om in te rijden.
Oh jawel, het valt allemaal best mee. Mijn vader zei in eerste instantie dat er maar weinig keus was, maar dat valt echt reuze mee. Oké, niet alles spreekt mij aan, maar keuzes genoeg. Om er een aantal the noemen; Clio RS, Peugeot 208 GTi, Ford Fiesta ST, BMW 1-serie, BMW 3-serie, Mercedes A, Mercedes C, Alfa Romeo Giulieatta, Mazda MX5 en ga zo maar door.

Nee, doe ik ook niet. Ik geloof best dat het prima rijdt hoor, het is alleen mijn smaak niet. Dat heeft niet zo veel te maken met wat er in dit topic verder gezegd is :)
JeroenF schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:29:
als je bereid bent iets meer kilometers op de teller te hebben staan zijn er genoeg leuke opties:
-Volkswagen Golf GTI met 210PK
-Seat Leon FR met 210 PK
-Audi A3 180PK
- Alfa romeo Guilietta met 235 PK
(vooral de alfa lijkt me zelf wel leuk >:) )
Als er meer kilometers op staan zouden dat juist niet mijn keuzes zijn. M.u.v. de A3 (en zelfs dat is twijfelachtig) krijg ik ook meteen weer dat aftrap gevoel. Ook al is dat niet zo, ik zou me er gewoon niet fijn bij voelen. Vooral niet bij die Golf, ondanks dat het een prima auto is. Voor mijn budget koop ik liever een Mercedes C met wat meer kilometers bijvoorbeeld.

Overigens rijden die Guilietta's ook heel fijn.
Deveon schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:39:
VAG of Alfa. Ik weet niet of ik dat risico met een prive auto zou willen lopen... Niet dat ze allemaal slecht zijn, maar er zitten gevallen tussen... Daarnaast is de kans groot dat dit soort type auto's niet "juist" behandeld is door de vorige eigenaar.
Vooral dat stukje behandeling van de vorige eigenaar vind ik een heikel punt.
JeroenF schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:54:
staan zat van dat soort auto's op internet aangeboden. Kwestie van een mooie er uit zoeken die goed is onderhouden lijkt mij. (dan nog steeds geen garanties, maar dat heb je bij geen enkele auto)
Dat klopt. Het is voor mij eigenlijk een basale risicoafweing en een gevoelskwestie. Daarom gaat die BMW met wat meer kilometers er bij mij prima in, maar een Golf die evenveel kilometers heeft gelopen en 200pk heeft niet. Ook dit is niet negatief tegen Golf rijders ofzo, maar het roept bepaalde beelden op.

=================================================================================

Ik heb even de voorlopige balans opgemaakt:

BMW 120i Coupé High Executive:
De BMW wordt het meeste geadviseerd als het gaat om pure rij ervaring. Verder is de uitrusting prima in orde en valt de auto in een "hoger" segment dan de concurrentie. Qua verbruik presteert de auto vergelijkbaar met de Peugeot 208 GTi en wijkt het amper af van mijn huidige auto (op basis van sprintmonitor gegevens). De auto heeft geen grote hoeveelheid nare structurele problemen. Onderhoudsinterval 30.000 km / 2 jaar.

Pluspunten:
- Dealeronderhouden
- 2 jaar merkgarantie (en alle "flauwekul" die erbij komt)
- Uitrusting
- Rijervaring
- Beperktere afschrijving

Minpunten:
- Bouwjaar (2011)
- KM-stand (47.000 km)

Peugeot 208 GTi:
De Peugeot wordt vooral gewaardeerd voor de specificaties. De uitrusting is vrijwel hetzelfde als de BMW. De auto valt in een "lager" segment dan de BMW. Het verbruik is vrijwel gelijk aan de BMW en wijkt amper af van het verbruik van mijn huidige auto (op basis van sprintmonitor gegevens). De auto heeft geen grote hoeveelheid nare structurele problemen. Onderhoudsinterval 20.000 km / 1 jaar.

Pluspunten:
- Dealeronderhouden
- Uitrusting
- Rijervaring
- Beperktere afschrijving
- Acceleratie 0-100km/h 6,8s
- Bouwjaar (2013)
- KM-stand (2.600 km)

Minpunten:
- "Maar" 1 jaar merkgarantie (en alle "flauwekul" die erbij komt)

Volkswagen Polo BlueGT:
De Polo wordt niet helemaal gezien als vergelijkbaar met de andere twee auto's. De uitrusting is prima, echter wel iets minder dan de concurrentie. De auto valt in een "lager" segment dan de BMW. De pk/verbruik verhouding is echter wel veel beter dan de concurrentie. De DSG automaat kan een punt van aandacht zijn. Onderhoudsinterval 15.000 km / 1 jaar.

Pluspunten:
- Bouwjaar (2015)
- KM-stand (0 km)
- 4 jaar merkgarantie (en alle "flauwekul" die erbij komt)
- Zuinig

Minpunten:
- Afschrijving
- Prijs

Twee vragen:
- Is, objectief bekeken, het bouwjaar van de BMW een minpunt op zichzelf EN in vergelijking met de andere twee?
- Is, objectief bekeken, de km-stand van de BMW een minpunt op zichzelf EN in vergelijking met de andere twee?

Wat betreft de garantie van de Peugeot, die vind ik in vergelijking tegenvallen (Binnen een jaar gezeik met de auto lijkt me ook onwaarschijnlijk). Het is praktisch een nieuwe auto, daar mag je dan wat mij betreft ook prima minstens twee jaar garantie geven. BMW geeft twee jaar op een gebruikte en Volkswagen 4 jaar op een nieuwe.

Verder denk ik dat het beeld vrij realistisch is.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
zou plus en min bij de kilometerstand van de Peugeot en BMW omdraaien. Die is met 47k uit 2011 juist erg netjes terwijl 2600 bij een jaar oud nog niet eens ingereden is. Vervang de Polo voor een Golf en je kan die wat beter vergelijken.

• Señor Sjon
Bij de Peug hekel ik het te kleine stuur en daardoor moeizame afleesbaarheid van de tellers, de navigatie die QWERTY als invoer nog niet ontdekt heeft (alleen ABCD) en qua reisprognose denkt dat we autobahnsnelheden kunnen rijden in woonwijken. Verder zat er bij mijn uitvoering een glimmende, zwarte strip op de tellerhuizen die zonlicht uit alle hoeken focust op je ogen (aka verblind).

Ik heb er eerder een kleine rant over geschreven:

Señor Sjon in "Ruime, kleine auto. Maar welke?"
Twhomp schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:31:
Xander: inderdaad, wellicht was dat het dan :)

Misschien maar eens in een Fiat Punto 1.3 gaan zitten. Of een Colt.
Die heeft geen sportstoelen, dus heeft een hogere zithoogte.
[...]

Ook maar eens op oriënteren dan :)

[...]

Hoezo? Deze zit al goed in de richting (zo op het oog, even een zuinige genomen). En als blijkt dat een 208 de auto voor mij is, dan zal ik toch de knip moeten durven trekken ;)
Ik heb er dinsdag afscheid van genomen na 3 maanden. Samen met de Opel Corsa de slechste auto's die ik heb gereden de laatste jaren.

Deze ervaring heb ik op een crewforum hier achtergelaten:
quote: Señor Sjon schreef op dinsdag 06 mei 2014
Ik vind het echt een klotehok en ik moet er nog ruim een maand mee. :X

Tankdop (met sleutel :X) moet je aan een lipje onderaan je tankklepje hangen. Daar bungelt ie tot een windvlaag hem eraf wipt.

Nu ik een kinderzitje achterin heb, staat de passagiersstoel verder naar voren en kan ik mij in linkerbochten daaraan afzetten met mijn elleboog. Maar ik vind die auto doodeng met harder remmen. Het is net een soort boot en je moet niet remmen én corrigeren, want dan sla je om. :P De stoel is net een krukje zo hoog zit je.

De 'designers' vonden zwart glimmend plastic op de tellerbehuizing en allerlei andere plekken een goed idee. Dus ik zit permanent met mijn zonnebril in de auto aangezien dat spul spiegelt als een malle, je hebt altijd wel ergens een extra 'zon'. Dan heb ik het nog niet eens over het ontwerp *kuch* van de zijkant. De spiegelsteun, het dashboard en het deurpaneel zijn niet even hoog, waardoor ze maar een soort plint gemaakt hebben.

Ook heb ik de 5-deurs die voor mijn postuur te klein is. Ik zit dus klem tegen de B-stijl. De climate control probeert een visstick van je been te maken terwijl de rest relatief warm is. De TMC leidt je eerder richting een file of negeert het compleet. Soms geeft ie gewoon foute aanwijzingen (rechts aanhouden i.p.v. links is bij een rotonde vrij kritisch). De BT-streaming negeert elke map op je telefoon en pleurt gewoon alle nummers op één plek. Bij de Botlektunnel verlies ik standaard telefoongesprekken terwijl in de vorige auto (Golf) dat geen probleem was. Tot slot moet je de bekleding verraggen om een ISOFIX stoeltje te plaatsen, want er zitten geen geleiders richting de chassisbeugels. Dus je ramt gewoon de steun half door de bekleding heen.
De cruise control rijdt liefst 1km langzamer of harder dan de ingestelde snelheid... WHY?!

En weet je, ik heb een 205 gehad en dat was een heerlijke gooi- en smijtkart.

Volgens prognose komt op 13 juni mijn bestelde Octavia Combi. Ben blij dit ding ergens achter te laten.
</rant>
Zo zijn er meerdere die soortgelijke ervaringen hebben.

Dus nee, ik zou de Peug niet meer op mijn shortlist hebben. :+

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Waarom denk je dat de afschrijving van de Peugeot voordeliger is dan de VW?

Ik heb altijd het idee dat BMW, Audi en VW waarde vaster zijn dan Peugeot, Alfa, Kia e.d..

• Deveon
  • Niet online
Overigens ben ik wel benieuwd naar de geschiedenis van de 208 GTI. Na 2600 km wisselen van eigenaar voorspelt weinig goeds. De auto beviel deed niet aan verwachting, er is iets mis mee of de proefrit-auto en heeft dus 75% (met koude motor) op vol vermogen gedraaid.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 01-10-2014 16:43 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
sambalbaj schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 13:32:
zou plus en min bij de kilometerstand van de Peugeot en BMW omdraaien. Die is met 47k uit 2011 juist erg netjes terwijl 2600 bij een jaar oud nog niet eens ingereden is. Vervang de Polo voor een Golf en je kan die wat beter vergelijken.
Pardon my ignorance, maar wat zou het dat die Peugeot niet ingereden is?

Een Golf is helaas geen optie. Nieuw zijn deze te duur en tweedehandse golfjes hebben mij een imagoprobleem.
Señor Sjon schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 13:35:
Bij de Peug hekel ik het te kleine stuur en daardoor moeizame afleesbaarheid van de tellers, de navigatie die QWERTY als invoer nog niet ontdekt heeft (alleen ABCD) en qua reisprognose denkt dat we autobahnsnelheden kunnen rijden in woonwijken. Verder zat er bij mijn uitvoering een glimmende, zwarte strip op de tellerhuizen die zonlicht uit alle hoeken focust op je ogen (aka verblind).

Ik heb er eerder een kleine rant over geschreven:

Señor Sjon in "Ruime, kleine auto. Maar welke?"

[...]

Die heeft geen sportstoelen, dus heeft een hogere zithoogte.

[...]

Ik heb er dinsdag afscheid van genomen na 3 maanden. Samen met de Opel Corsa de slechste auto's die ik heb gereden de laatste jaren.

Deze ervaring heb ik op een crewforum hier achtergelaten:

[...]

Zo zijn er meerdere die soortgelijke ervaringen hebben.

Dus nee, ik zou de Peug niet meer op mijn shortlist hebben. :+
Zo haha, jij bent duidelijk niet tevreden over de 208 :+

Dat gedoe met fabrikanten die nog altijd geen QWERTY input gebruiken is inderdaad belachelijk. Nou is navigatie voor mij niet per se een must, maar als het erop zit wil je het wel goed kunnen gebruiken. Wat betreft de prognose en instructies, is dit niet gewoon een firmware probleem? Wel eens bij de dealer aangekaart?

Verder zit er in mijn Ds3 ook aardig wat "glossy" spiegelend materiaal, maar ik heb het tot nu toe nooit als storend ervaren:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2iuzwie.jpg

Tijdens de proefrit (toch een zonnige dag) is het me ook niet opgevallen, misschien heb ik in een auto gereden die minder "bling bling" op de tellers had zitten :+

Opel viel voor mij al snel af. Doorgaans te druk interieur en waarom moet een Astra 1470kg wegen? Hebben ze een blok beton achterin gegooid voor de wegligging?

Wel naar dat je de auto als vervelend hebt ervaren.
TheJason schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:07:
Waarom denk je dat de afschrijving van de Peugeot voordeliger is dan de VW?

Ik heb altijd het idee dat BMW, Audi en VW waarde vaster zijn dan Peugeot, Alfa, Kia e.d..
Hij is niet nieuw, lijkt me dan dat de afschrijving beperkter is dan een nieuwe auto.

Waarde vastheid, volgens mij is Mercedes daar best wel "goed" in. Die vragen gerust 20k voor een Mercedes C200 uit 2006 met anderhalve ton op de teller. Heb je daar toevallig een bron voor?
Deveon schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:42:
Overigens ben ik wel benieuwd naar de geschiedenis van de 208 GTI. Na 2600 km wisselen van eigenaar voorspelt weinig goeds. De auto beviel deed niet aan verwachting, er is iets mis mee of de proefrit-auto en heeft dus 75% (met koude motor) op vol vermogen gedraaid.
Demo auto, maar de baas van de dealer heeft er het meeste mee gereden.

Ik snap je punt overigens wel hoor. Ik mezelf de vraag ook gesteld toen ik de Ds3 kocht met 12.000 km. Waarom doet iemand een prima auto weg na 12.000 km? Probleem auto? Ik heb er zelf geen centje pijn mee gehad (ca. 45.000 km) op 1 jaar en 10 maanden (zoveel rij ik overigens nu niet meer ;)).

Aan de andere kant, zoals ik al eerder aangaf hebben mijn ouders een Mercedes ingeruild na 2 jaar met 33K op de teller. Nog niet al te lang geleden hebben ze een Ds3 ingeruild met amper 8.000 km. Niet omdat er iets mee mis mee was, maar omdat ze een auto wilden hebben die wat meer praktisch was.

Overigens wil ik bij pluspunten vermelden dat de BMW een facelift model is (wie wil er nou geen sexy ledstrip :+)

• Señor Sjon
De 208 was een voorloper. Die uitvoering had een hoogglans strip bovenop de tellers. Bij het testen van de auto waren ze er direct achtergekomen.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 19:26:
De 208 was een voorloper. Die uitvoering had een hoogglans strip bovenop de tellers. Bij het testen van de auto waren ze er direct achtergekomen.
Ah zo. Dat verklaart het e.e.a.

Na een korte periode van afwezigheid meld ik mij weer in dit topic. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt in de Volkswagen Polo Blue GT. Deze auto is mij na al het commentaar hier helemaal niet slecht bevallen. In tegendeel zelfs.

Inmiddels heb ik ook een beslissing gemaakt over welke auto ik zou willen hebben. Het is na veel gepieker uiteindelijk de BMW geworden. Qua rijervaring vond ik deze auto net een stukje beter. De Peugeot viel voor mij als eerste af vanwege de gelijkenissen en het volledige kostenplaatje. De Polo staat solide op plek twee. Ik laat nog wel weten wanneer alles rond is :)

In ieder geval erg bedankt voor alle tips, reacties en opmerkingen!

Pagina: 1 2 Laatste