Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vervanging Panasonic 32" TV-LCD?

Pagina: 1
Acties:

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zoek een
Vervanging van een Panasonic 32" (HDReady) met een mat Alpha 100hz IPS scherm (superieure kijkhoek en zwart waarden) door een FullHD 42-48" TV met eveneens mat scherm en brede kijkhoek. Smart functionaliteit is niet noodzakelijk (ik heb Chromecast). Actieve (of passieve) 3D heeft m.i. nauwelijks meerwaarde.

Wat is je budget?
300<1500 (arbitrair)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor ......
Films (Netflix, DvD, Usenet/Mediaplayer/NAS), sport samenvattingen en incidenteel TV (DVB-C/Ziggo) kijken. Ik gebruik de TV overigens in combinatie met de Marantz Network AV receiver (1604). Een HDMI aansluiting is dus genoeg.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als leek ben ik uit gegaan van het recente onderzoek van de Consumentenbond (CB). Daarbij vallen 2 fabrikanten op:
- Samsung (Beste uit de test)
- LG (Beste koop)

Andere wereldmerken heb ik wel naar gekeken (46-48") maar bij de waardering van 7.0 en hoger komen behalve LG en Samsung alleen de Philips 47PFL7008K voor. De rest van de fabrikanten scoren 6.9 of lager.

Helaas, mat scherm >32" wordt kennelijk niet meer geproduceerd. Bovendien, alle door de CB geteste merken (geen Smart/3D) scoren m.b.t. snelle beelden onvoldoende (geen vloeiend en matig beeld). Smart TV's scoren in dat opzicht beter. Je komt dan in de categorie TV's (duurder) waarbij Smart en 3D standaard ingebouwd zijn.

De LG 42 en 47LB630v zijn volgens de CB beste koop, maar deze review is bepaald niet positief (6300 is equivalent aan 630v), evenals deze bijdrage van een gebruiker. LG heb ik daarover een email gestuurd, maar de inhoudelijke reactie van de technische dienst is bagatelliserend.

De CB schrijft expliciet dat de 42LB630v hinderlijk reflecteert. Inderdaad, ik heb bovendien gezien dat de reflecterende lampen in sommige 42" LG schermen, in tegenstelling tot 47", omgeven worden door de kleuren van de regenboog. 42" LG is voor mij een dealbreaker.

Over de LG47LB730v (passieve 3D) zijn de reviews uiteenlopend. Digitalversus kraakt de LB730v af. Daarentegen zijn avforms en whathifi positiever.

De Samsung UE48H6400 (actieve 3D) wordt in diverse reviews (afgezien van de kijkhoek) als zeer goed gekwalificeerd: whathifi en hdtvtest.
De Samsung UE46F6320 is volgens digitalversus eveneens een prima TV.
Onder andere de Samsung UE46H7000 is, volgens de CB, beste uit de test maar daarin grossiert Samsung. Reflecties van invallend licht blijft evenwel een probleem, hoewel sommige Samsung modellen minder last van reflecties hebben dan LG.

LG gebruikt voor de LB630/730 IPS (Direct LED) panelen, waardoor de kijkhoek breder is dan van de bovenvermelde Samsungs. Daarentegen heeft Samsung (gebruikt ander type paneel) weer betere zwartwaarden dan de LG LB630/730. De verminderde kijkhoek van de Samsung is wellicht op te lossen met een draaibare wandsteun als je met partner vanuit dezelfde zithoek TV kijkt.

Gezien de sterk uiteenlopende reviews van de LG47LB730 is Samsung met de consistente (goede) reviews van de H6400/7000 in het voordeel. In reviews van gebruikers kom ik o.m. DSE en clouding klachten tegen. Daarom neig ik om mijn Panasonic voorlopig te handhaven omdat m.i. de kijkervaring er niet beter op wordt met de aanschaf van een van de onderhavige Full HD TV's.

Ik sluit echter niet uit dat ik wat over het hoofd gezien heb en hou mij daarom aanbevolen voor relevante suggesties, aan- of opmerkingen.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Eigenlijk zou een IPS model met echte local dimming wel in het plaatje passen maar volgens mij kom je dan alleen op de Panasonic AS800 uit met ook gemengde reviews. Anderen zijn alleen in groter formaat verkrijgbaar ...
Maar de Panasonic IPS modellen lijken in ieder geval hun eigen IPS panelen te gebruiken (onder de 50" ; 50" en hoger zijn van LG); of dat dan automatisch ook die alpha's zijn durf ik niet te zeggen maar gezien de reviews lijkt het er niet op.

Op zich zijn de consumentenbond reviews wel van praktisch nut voor de gemiddelde consument die het puur van de tv moet hebben; gezien het gewicht wat ze aan alle randzaken geven in de eindscore komt Samsung wel erg vaak als beste koop/keus uit de bus jaar op jaar.
Voor av fanaten met hun superdeluxe thuisbioscoop opstellingen telt eigenlijk (of in eerste instantie) alleen puur de beeldkwaliteit in een verduisterde/ donkere ruimte en dan valt het gebrekkige zwart van een IPS des te meer op. Of je je daar aan stoort is een andere zaak ...

Een wat goedkopere optie dan pricewatch: LG 47LA9609 Zwart of pricewatch: Sony Bravia KD-49X8505B Zwart is misschien de Sony 48W605B. In de winkel ook zien staan en voor een niet-IPS (VA) model was de kijkhoek best goed te noemen imo.
De 48H6400 heeft zeker een mooi beeld wanneer je er recht voor zit maar wanneer je iets afwijkt van het midden neemt het best sterk af. Nu is dit inherrent aan de techniek van een VA type paneel maar er zit wel verschil in hoeveel slechter het beeld erop wordt ... Zou best kunnen dat direct-LED daarbij helpt.

[ Voor 95% gewijzigd door apis29 op 28-09-2014 00:55 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 12:40
Zoals in de voorgaande topics al wel vaker is gezegd kun je eigenlijk niet om Samsung heen als je op zoek gaat naar een nieuwe Led TV van 42-48 inch. Natuurlijk maken andere merken als LG en Sony ook prima tv's maar zeker als je kijkt naar smart TV wint samsung het eigenlijk toch weer.

Uit ervaring weet ik dat samsung TV's erg prettig werken als je ze gebruikt in combinatie met Netflix (Smart TV). Heb zelf ervaring met de D6500, F6500 en de F7000. Voor mij persoonlijk zijn de Samsung Tv's pas interessant vanf de 6500 serie, dit met name om de refreshrate van 100 HZ, de touch AB, en de sneller smart TV functie. Ook het design, wat ik persoonlijk erg belangrijk vind, word stukken beter "vanaf 6500"; Minder plastic en smallere bezels.

Als je echter zoals je aangeeft minder geïnteresseerd bent in de exra's maar vooral kijkt naar de beeldkwaliteit en weerspeigeling etc, loop dan vooral even langs de MM en vraag of ze demo's uitzetten en gewoon wat 'normale' content af kunnen spelen. Dan weet je meteen welke tv het beste bij de past; één HDMI aansluiting hebben ze namelijk allemaal wel!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
Van de televisies die je anno 2014 kunt kopen ben ik van mening dat de televisies met een VA-paneel doorgaans beter presteren dan de televisies met een IPS-paneel. Diepe zwartwaarden en daardoor goede contrasten zorgen voor een veel betere beleving dan dat een betere kijkhoek dit doet. Vooral als je nauwelijks met een hoek naar de televisie zal kijken.

Naar de reviews van de consumentenbond zou ik overigens niet teveel kijken. De laatste keer dat ik een review las was dit een subjectieve review waar men een mening gaf over de beeldkwaliteit en dit niet gemeten werd. Zo ook bij de HDMI kabels die door de "experts" van de consumentenbond werden beoordeeld. Gewoon een paar televisies en dan kijken. En vervolgens beoordelen dat de goedkoopste de beste beeldkwaliteit heeft.. Een echte expert houd je daarmee niet voor de gek.

Maar dat geldt wel voor meer zaken. Koelkasten, boilers, ik ben het er nooit echt mee eens geweest.

Matte LCD-panelen kom je nauwelijks meer tegen. Je kunt beter kijken naar de reflectie van de televisie. Rtings meet hier bijvoorbeeld op zoals je ook bij de LG B6300 kunt zien. Het grappige is zelfs dat bepaalde plasmamodellen er beter uit komen. De vorm van de reflectie is dan wel duidelijk, maar de mate van reflectie is minder.

Gezien je budget zou je ook plasma kunnen overwegen, zoals dus de pricewatch: Panasonic TX-P50GT60 Zwart. Qua beeldkwaliteit gewoonweg zeer goed en voldoet aan de meeste eisen. Natuurlijk is de televisie niet perfect en heeft ook deze televisie bepaalde nadelen maar over het algemeen presteert de televisie erg goed. Lees ook de review van HDTVTest.co.uk
Als je echter zoals je aangeeft minder geïnteresseerd bent in de exra's maar vooral kijkt naar de beeldkwaliteit en weerspeigeling etc, loop dan vooral even langs de MM en vraag of ze demo's uitzetten en gewoon wat 'normale' content af kunnen spelen. Dan weet je meteen welke tv het beste bij de past; één HDMI aansluiting hebben ze namelijk allemaal wel!
Absoluut af te raden. Ook met ander materiaal dan de demo's kun je geen conclusie trekken wat betreft beeldkwaliteit in een winkel zoals de Media Markt. Er zijn teveel factoren die de beeldkwaliteit beïnvloeden waarvan de grootste het omgevingslicht is. Dat kun je niet zomaar even uitzetten.

• BasvanS
Dimens schreef op zondag 28 september 2014 @ 13:05:
Absoluut af te raden. Ook met ander materiaal dan de demo's kun je geen conclusie trekken wat betreft beeldkwaliteit in een winkel zoals de Media Markt. Er zijn teveel factoren die de beeldkwaliteit beïnvloeden waarvan de grootste het omgevingslicht is. Dat kun je niet zomaar even uitzetten.
Je kunt niet alles zien, maar je kunt wel degelijk de kaf van het koren scheiden...

• Dimens
guppie schreef op zondag 28 september 2014 @ 13:12:
[...]

Je kunt niet alles zien, maar je kunt wel degelijk de kaf van het koren scheiden...
Dat is ook niet waar.

Als ik niets van televisie zou afweten en ik zou mijn keuze moeten maken door naar de televisies van de Media Markt te kijken, dan zal dat geen plasma zijn. En dat terwijl ik een enorme fan van plasma ben door de zeer goede beeldkwaliteit. Plasma presteert gewoon ontzettend slecht bij veel omgevingslicht, kun je dus niets mee.

Ook de kwaliteit van LCD gaat achteruit bij veel omgevingslicht. Zo is het niet mogelijk om te zien welk model diepe contrasten heeft waardoor ik het voordeel van een VA-paneel niet zie tegenover IPS. Wel het nadeel, namelijk de geringe kijkhoeken die bij IPS doorgaans beter is.

Dus nee. Ik ben het absoluut niet met je eens.

• BasvanS
De topic starter geeft aan dat hij kijkhoek en zwartwaarden een pluspunt vind bij zijn huidige TV, dit zijn eigenschappen die ook zeker bij veel omgevingslicht van belang zijn en te bekijken zijn, het is niet voor niets dat mensen die hun tv bijvoorbeeld altijd in een ruimte met veel licht gebruiken beter voor een LED tv kunnen kiezen dan voor een Plasma. Mocht je de TV alleen maar gebruiken in donkere ruimtes, bijvoorbeeld een thuisbioscoop of heel vaak kijken als het donker ('s avonds laat ofmet de grodijnen dich) dan zijn de plasma's in het voordeel.

Natuurlijk is de het licht bij de MM kunstmatig, maar kijkhoeken, refreshrates, zwartwaarden, contrast en helderheid zijn nog zeker wel te onderscheiden op goed of slecht; iig beter of slechter.

• Dimens
guppie schreef op zondag 28 september 2014 @ 13:25:
De topic starter geeft aan dat hij kijkhoek en zwartwaarden een pluspunt vind bij zijn huidige TV, dit zijn eigenschappen die ook zeker bij veel omgevingslicht van belang zijn en te bekijken zijn, het is niet voor niets dat mensen die hun tv bijvoorbeeld altijd in een ruimte met veel licht gebruiken beter voor een LED tv kunnen kiezen dan voor een Plasma. Mocht je de TV alleen maar gebruiken in donkere ruimtes, bijvoorbeeld een thuisbioscoop of heel vaak kijken als het donker ('s avonds laat ofmet de grodijnen dich) dan zijn de plasma's in het voordeel.
Dat is een andere discussie.
Natuurlijk is de het licht bij de MM kunstmatig, maar kijkhoeken, refreshrates, zwartwaarden, contrast en helderheid zijn nog zeker wel te onderscheiden op goed of slecht; iig beter of slechter.
Door de hoeveelheid licht is het absoluut niet te vergelijken met een huiskamersituatie waardoor je ook over bepaalde genoemde punten geen uitspraak kunt doen. Zaken als contrast en zwartwaarden zijn niet te bepalen in een winkel zoals de Media Markt. Al het zwart ziet er zwart uit omdat het omgevingslicht te fel is.

• BasvanS
Dimens schreef op zondag 28 september 2014 @ 13:36:
Door de hoeveelheid licht is het absoluut niet te vergelijken met een huiskamersituatie waardoor je ook over bepaalde genoemde punten geen uitspraak kunt doen. Zaken als contrast en zwartwaarden zijn niet te bepalen in een winkel zoals de Media Markt. Al het zwart ziet er zwart uit omdat het omgevingslicht te fel is.
Nou, ik zie bij de MM echt wel het verschil in beeldkwaliteit van bijvoorbeeld de UE55H5000 of de UE55H8000. Het verschil ik zeker minder groot dan thuis in de woonkamer maar je ziet het wel, ook bij de MM! Kijkhoeken, reflecties en refreshrates zijn zeker duidelijk zichtbaar. Ook de felle kleuren van een Samsung moet je kunnen waarderen, je moet hiervoor toch echt een keer naar de tv kijken. En ook dit kleurverschil tussen bijv. een Samsung en LG is bij de MM echt wel zichtbaar.

edit: Morali van de verhali: staar je niet blind op wat je ziet bij de MM, maar het kan wel degelijk helpen in de besluitvorming?

[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 28-09-2014 13:47 ]

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 19:51
Het is moeilijk om in een winkel de kwaliteit echt te kunnen beoordelen. Tijdgebrek, belichting (maar dat geldt ook voor de andere uitgestalde tv's), maar vooral het gebrek aan (goed) beoordelingsmateriaal.
Zeker bij de MM waar constant de rood-witte reclame (alleen maar tekst) uiting wordt getoond.

Ik was gisteren bij Expert (vanwege de 20% kortingsactie) waar gewone tv programma's werden getoond (niet live maar over HDMI) zodat je je een indruk kunt vormen van de tv met gewone en bewegende beelden. Dan kun je echt wel enkele verschillen waarnemen. Zo zijn er duidelijke verschillen waarneembaar tussen LG, Samung en Panasonic (Sony's stonden er ook maar die heb ik niet bekeken). De Panasonics ASx50 (ASx40 niet aanwezig) hadden stuk voor stuk een streeppatroon (vertikale lijnen/strepen) langs de linker- en rechter schermrand (de strepen zijn iets donkerder van kleur). Bij bewegende beelden vallen deze meer op. Bij Scheer en Foppen in het zelfde winkelcentrumpje idem dito.
Een probleem dat de 40AS640 trouwens ook heeft. Dit model heb ik zelf in bezit gehad maar door velerlei bijkomende mankementen heb teruggestuurd (tot drie maal toe). Afgezien daarvan, terugkerend bij alle drie de exemplaren zijn de vertikale lijnen langs de rand (HDMI) en ook horizontale lijnen (digitale tv, Ziggo; een soort van 'kader effect' langs de beelschermrand van een tot een paar pixels breed) en clouding/DSE (maar dit is meer exemplarisch de kans hierop bij een Samsung, LG of Sony tv is waarschijnlijk niet veel kleiner).

Het is misschien verstandig om een aantal Duitstalige audio/video tijdschriften te downloaden. Die Duitsers meten graag. Bijvoorbeeld: Heimkino, Audiovision, Digital Home.
Iets wat ik zelf heb gedaan omdat ik net als Dimens nog wel eens moeite heb met een test(methode) van de CB. Maar ik wel daar wel aan toevoegen dat de conclusies van de CB - van de tv-modellen die ik op mijn lijstje had staan - qua beeld en geluidskwaliteit wel overeenkomen met de conclusies van reviews/tests waarbij echte metingen zijn uitgevoerd (zoals bijvoorbeeld de genoemde Duitse bladen) en met eigen waarneming onder winkelomstandigheden. Met de kanttekening dat in Duitsland soms ook andere of iets afwijkende modellen worden verkocht dan in NL.

Het blijft lastig om een goede keuze te maken. Een VA-paneel geeft betere zwartwaarden maar heeft een beperkte kijkhoek. IPS geeft een betere kijkhoek maar mindere zwartwaarden en spiegelt ook vaak meer (maar ik denk dat dat een keuze van de fabrikant is omdat een spiegelende tv als-ie uit staat beter oogt dan een matte tv).
Helaas zijn tv's zonder 3D functie dun gezaaid, vaak zijn alleen de goedkopere modellen 3D vrij.
Ik had graag een tv met alleen 2D gehad maar met een goed/beter paneel. Helaas, zijn die niet te koop.

Als je geen haast hebt om je huidige tv te vervangen kun nog beter even wachten.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• wsmaal
  • Niet online
Plasma is inderdaad een te overwegen optie nu blijkt dat LCD schermen > 32" glossy zijn. De Samsung H7000 reflecteert relatief minder dan de LG 47LB630v. Dat is ook het enige dat ik in de winkel (BCC) heb kunnen constateren. Rtings heeft overigens niet opgemerkt dat het scherm van de 47LB6300 minder reflecteert dan de 42LB6300 die Rtings heeft getest. De opmerkingen die @Dimens heeft gemaakt over winkelbezoek ben ik het eens.

De bevindingen van de consumentenbond gebruik ik als basis. V.w.b. TV's komen deze doorgaans overeen met de professionele reviews.

De Samsung H6400 lijkt lip-sync problemen te hebben en de H7500 een audio/video probleem. Ik word niet vrolijk van de wijze waarop Samsung daarmee omgaat.

Gelukkig heb ik geen haast met de vervanging van mijn Panasonic en wacht ik voorlopig even af...

[ Voor 2% gewijzigd door wsmaal op 29-09-2014 12:25 . Reden: 2e alinea opbouw tekst gewijzigd ]

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
bij mijn ouders heb ik laatst de 42LB630V opgehangen. voor de prijs een uitstekende tv.
let wel op backlightbleeding. kan voorkomen, maar verschilt nogal in de mate.
die bij mijn ouders heeft er nauwelijks last van, maar zie ook foto's voorbij komen dat het echt niet leuk meer is.
kijkhoeken zijn goed, kleurproductie is uit de doos al goed, maar is ook nog te verbeteren.
response is goed, al heb je af en toe kleine haperingen in het WebOS gebeuren.

p.s. de 630 is zo goed als mat. dus geen glossy gebeuren en reflecteert een heel stuk minder dan de glazen plaat van een plasma.

[ Voor 12% gewijzigd door MartijnAbel op 29-09-2014 11:37 ]

• wsmaal
  • Niet online
Staat haaks op mijn waarneming ;-)
De CB schrijft expliciet dat de 42LB630v hinderlijk reflecteert. Inderdaad, ik heb bovendien gezien dat de reflecterende lampen in sommige 42" LG schermen, in tegenstelling tot 47", omgeven worden door de kleuren van de regenboog. 42" LG is voor mij een dealbreaker.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
wsmaal schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:40:
[...]

Staat haaks op mijn waarneming ;-)

[...]
Als dat haaks staat op jou waarneming, dan zou ik plasma ook maar links laten liggen. Dat is gewoon puur glas.
Tevens is het, naar mijn weten, gewoon een kwestie van gewenning. Ik heb al jaren plasma en stoor me er totaal niet aan.

• Dimens
wsmaal schreef op maandag 29 september 2014 @ 00:01:
De Samsung H6400 lijkt lip-sync problemen te hebben en de H7500 een audio/video probleem. Ik word niet vrolijk van de wijze waarop Samsung daarmee omgaat.

Gelukkig heb ik geen haast met de vervanging van mijn Panasonic en wacht ik voorlopig even af...
De H7000 en HU7500 zijn wel heel verschillend van elkaar. De H7000 is over het algemeen een hele goede televisie waar de HU7500 nogal wat kwaaltjes heeft.
MartijnAbel schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:36:
p.s. de 630 is zo goed als mat. dus geen glossy gebeuren en reflecteert een heel stuk minder dan de glazen plaat van een plasma.
Een mat paneel wil niet direct zeggen dat het minder reflecteert. Dat is een veel gemaakte fout. Het enorm glossy glasplaat van bepaalde Panasonic plasmamodellen reflecteren minder dan de meeste matte panelen dit doen. Zoals ook in de testen van Rtings duidelijk wordt.

• wsmaal
  • Niet online
Dimens schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:30:
[...]

De H7000 en HU7500 zijn wel heel verschillend van elkaar. De H7000 is over het algemeen een hele goede televisie waar de HU7500 nogal wat kwaaltjes heeft.
De Samsung H7000 is op mijn (korte) shortlist naar positie 1 geschoven, ondanks de geringere kijkhoek in vergelijking met de LG LB730v. Daaraan zijn de minder goede berichten van gebruikers over de LB630v in deze thread debet.. Rtings heeft de LB7200 (=730v) niet getest, maar verwijst v.w.b. het panel naar de resultaten van de LB6300 (=LB630v).

Als mijn Panasonic het nog even volhoudt (de laatste jaren schakelt deze soms pas na enkele pogingen aan) dan komt wellicht OLED in beeld als de recente prijsdaling (van €9K naar €3K) in 2015 doorzet ;-)
Pagina: 1