Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• pielzor
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-08 15:06
Hallo medetweakers,

Ik ben voornemens een geluidssysteem aan te schaffen. Echter heb ik nog geen ervaring op dit gebied. Vandaag heb ik een set Klipsch speakers (zuilen uit de rf-serie) gehoord en dit beviel mij zeer goed. Om te beginnen zit ik te denken aan:

2x Klipsch RF-82K
1 x Klipsch C20 of 1 x Klipsch RC-42 II

Dit moet dan worden aangestuurd door een:

Denon AVR-X1000

Voor speakers achter moet ik nog even doorsparen. Is dit een mooie set om mee te beginnen? Dekt dit de lading wat betreft muziek luisteren én films kijken én gewoon televisie kijken?

Verder twijfel ik over het feit of de receiver past bij de set en of deze voldoende vermogen levert. Ik ben niet iemand die de set vol open schroeft..

Mijn budget voor de receiver kan nog wat omhoog. Maar vanwege student zo laag mogelijk houden.

Dank jullie wel alvast!!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Heb je alleen de Klipsch speakers gehoord of je deze geselecteerd na een luistersessie? Ik heb zelf ervaren bij de aanschaf van mijn speakerset hoe groot de verschillen kunnen zijn tussen de diverse merken en typen. De verschillen in klank kunnen erg groot zijn.

Wat betreft vermogen hoef je jezelf niet zo druk te maken. Zeker niet met relatief eenvoudig aan te sturen speakers zoals Klipsch meestal zijn. Lees ook eens de FAQ Audio.

Als je een center koopt, houdt het dan binnen dezelfde serie. Dan zit je qua geluidsbeeld goed en het ziet er ook veel mooier uit, de RC-42 zou mijn voorkeur hebben.

• pielzor
Bedankt voor de reactie. Goede tips wat betreft de center en vermogen. De FAQ even doorgelezen en ik heb zeker wat aan deze informatie.

Ik heb inderdaad verschillende speakers gehad. Klipsch, Quadral en Harmon Kardon. Verder nog wat verschillende minisets van Onkyo, Pioneer e.d.. Deze konden niet tippen aan de vloerstaande speakers waar ik naar geluisterd heb. He geluid uit de Klipsch vond ik het mooiste en gaf me direct het gevoel: Deze wil ik!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

pielzor schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 10:54:
... en gaf me direct het gevoel: Deze wil ik!
Dat is wel een valkuil. Speakers die meteen opvallen doen iets extra's met het geluid. Mijn ervaring is dat speakers die niet meteen opvallen op langere termijn fijner zijn. Veelal zie je dat speakers die meteen opvallen op den duur zorgen voor luistermoeheid. Zorg er dus voor dat je de speaker lange tijd achter elkaar beluisterd voor aanschaf. Niet enkele tientallen minuten bij de winkel. Als je na die tijd nog steeds het goede gevoel hebt kan je met een gerust hart tot koop over gaan.

Ik had exact hetzelfde met mijn speakers. Ik wilde eerst de Chorus 836V omdat deze lekker aanwezig waren in het laag én hoog. Maar na een lange tijd luisteren begon ik me aan die eigenschappen te ergeren. Daarom ben ik voor de wat meer ingetogen 826W gegaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Luistertip: zet de speaker die je mooi vindt eens een stukje zachter dan de anderen tijdens je luistertest, het menselijk gehoor is geneigd om de hardste speaker het mooist te vinden en de RF-82K is toevallig ook nog eens een zeer efficiente/gevoelige speaker, dus als je die in een luisterruimte omschakelt, zal ie gauw harder klinken dan de rest.
Er is verder niets mis met emotie tijdens het kopen van speakers, maar het helpt wel als je kunt plaatsen waarom je de ene speaker mooier vindt dan de ander.

Door de gevoeligheid van de RF-82K is die versterker echt meer dan voldoende, als je dan toch omhoog wilt zou ik het niet per se in het aantal watts zoeken, maar meer in een mooier opgebouwde versterker. Maar dan spreken we echt over een extra stukje verfijning, die receiver voldoet in principe prima, en wil je een serieuze stap hoger dan heb je het ook over andere bedragen.

Met 2 zuilen en een center dek je de meeste scenario's wel, rears zijn toch de icing on the cake die ook nog eens tot z'n recht moet komen in je ruimte. Een setje bookshelfs uit dezelde serie of in ieder geval met een vergelijkbaar karakter zouden je dan met een bescheiden investering een 5.0-setup opleveren, een sub zou ik me niet zoveel zorgen om maken als je fronts tot 33Hz gaan, want dat is echt wel al een bak laag.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf een Klipsch 5.1 set staan uit de Synergy serie. Inclusief de C20.
Prima centerspeaker, maar aangezien je voor de reference serie gaat zou ik voor de technische en esthetische matching voor de RC center gaan.

En verder idd wat mijn voorganger zegt: Klipschen zijn relatief makkelijk aan te sturen, dus die X1000 zou voldoende moeten zijn. Ik heb zelf een Denon AVR2311 en die trekt het op zijn sloffen. Zo hard ga je op je studentenkamer echt niet draaien ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pielzor
Bedankt voor de tips en de adviezen. Ik heb het meegenomen in mijn keuze. Na het starten van het topic ben ik weer gaan luisteren en deze keer een langere tijd. Wederom kwam ik uit bij Klipsch. De verkoper bij correct heeft mijn vermoeden bevestigd over de receiver van Denon. Uiteindelijk ben ik dus met de set naar huis gegaan die ik in de OP heb opgesomd. En ik moet zeggen: Ik ben er superblij mee. In eerste instantie was ik een beetje bang dat ze te groot waren voor mijn woonkamer, maar tijdens het luisteren kan ik niet anders dan deze bewering ontkrachten. Groot zijn ze overigens wel.. :) Wat Solarsparc zegt kan ik alleen maar bevestigen. Ze gaan zo laag dat een sub echt overbodig is. De receiver bevalt ook prima. Hij stuurt het goed aan imo, hij werkt naar de behoren en de functionaliteiten bevallen me uitstekend.

Echter heb ik nog geen centerspeaker. Ik wil in ieder geval in de Reference serie blijven en ik wil het ook bij Klipsch houden voor 'eenzijdigheid' in klank. Ik wil hier echter wat geld op besparen, dus ik houd marktplaats goed in de gaten. Ik kwam er trouwens achter dat zowel de receiver als de center niet in mijn tv-meubel passen. Fijne ontdekking als je het spul al gekocht hebt :D Maar het is niet anders, ik heb de TV opgehangen en de receiver en de center komen daaronder te staan.

De rears moeten nog even wachten, ook al begint het al te kriebelen.

In ieder geval bedankt voor de adviezen, het heeft me goed geholpen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Receiver die niet in meubel past is herkenbaar (Ikea Besta in mijn geval). Ik heb hem er uiteindelijk maar bovenop gezet :) Alternatief is natuurlijk de achterkant uit het meubel halen.
Center pastte bij mij wel, al moest ik wel een plank een stukje naar onder zetten. Gelukkig heeft Ikea van die flexibele planken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1