Beste Tweakers,
Onlangs had ik een topic geopend over het herstructureren van mijn netwerkje i.v.m aanschaf van het Alles-in-1 glasvezel pakket van XS4ALL. Ik ben nu aangekomen bij het configureren van de componenten. Ik heb al enkele voorbeelden gezien van mede-tweakers en het een en ander ook gelezen. Ik wil - voordat ik alles aansluit - toch even laten nakijken of alles goed is geconfigureerd.
Het topic m.b.t de netwerkenstructuur hier te vinden. In dit topic staat het uiteindelijk te realiseren schema en is als volgt:

De volgende componenten heb ik aangeschaft:
FritzBox 7490
De configuratie laat ik ongewijzigd van de FritzBox en is als volgt:
De GS105Ev2 krijgt zijn signalen van de FritzBox binnen en zou als volgt moeten zijn:
Voor VLAN identifier 4 op poort 01,02,04 heb ik Tagged staan omdat de switch de Tag VLAN4 moet meegeven. Weet niet of dit klopt.
Voor VLAN identifier 6 op poort 01,02,03 heb ik Tagged staan omdat de switch de Tag VLAN6 moet meegeven. Weet niet of dit klopt.

Configureren GS116Ev2
De GS116Ev2 krijgt zijn gecombineerde signaal (VLAN4+6) van de GS105Ev2:
Poort 01 en 02 blijven Tagged
De rest untagged.

Komt de configuratie in de netgear configuratie tool overeen met het netwerkschema die is aangegeven?
Onlangs had ik een topic geopend over het herstructureren van mijn netwerkje i.v.m aanschaf van het Alles-in-1 glasvezel pakket van XS4ALL. Ik ben nu aangekomen bij het configureren van de componenten. Ik heb al enkele voorbeelden gezien van mede-tweakers en het een en ander ook gelezen. Ik wil - voordat ik alles aansluit - toch even laten nakijken of alles goed is geconfigureerd.
Het topic m.b.t de netwerkenstructuur hier te vinden. In dit topic staat het uiteindelijk te realiseren schema en is als volgt:

De volgende componenten heb ik aangeschaft:
- Netgear GS105Ev2 (meterkast)
- Netgear GS116Ev2 (kamer 1)
FritzBox 7490
De configuratie laat ik ongewijzigd van de FritzBox en is als volgt:
- LAN 1: Ingang glasvezel/NTU (VLAN4 = IPTV, VLAN6 = Internet(+telefonie)
- LAN 2: Internet
- LAN 3: Internet
- LAN 4: IPTV
De GS105Ev2 krijgt zijn signalen van de FritzBox binnen en zou als volgt moeten zijn:
- Poort 01: VLAN4+6
- Poort 02: VLAN4+6
- Poort 03: FB LAN2 (in feite VLAN6)
- Poort 04: FB LAN4 (in feite VLAN4)
- Poort 05: VLAN4+6 ?? (management??)
Voor VLAN identifier 4 op poort 01,02,04 heb ik Tagged staan omdat de switch de Tag VLAN4 moet meegeven. Weet niet of dit klopt.
Voor VLAN identifier 6 op poort 01,02,03 heb ik Tagged staan omdat de switch de Tag VLAN6 moet meegeven. Weet niet of dit klopt.

Configureren GS116Ev2
De GS116Ev2 krijgt zijn gecombineerde signaal (VLAN4+6) van de GS105Ev2:
- Poort 01: VLAN4+6
- Poort 02: VLAN4+6 ?? (management??)
- Poort 03 t/m 12: Internet
- Poort 13 t/m 16: IPTV
Poort 01 en 02 blijven Tagged
De rest untagged.

Komt de configuratie in de netgear configuratie tool overeen met het netwerkschema die is aangegeven?