Beste Tweakers,
Ik heb onlangs een All-in-one pakket van XS4ALL aangeschaft, gebruik makende van onze glasvezel aansluiting. In ons huis loopt er vanuit onze meterkast een enkele UTP kabel naar "Kamer 1".
Vanuit Kamer 1 is het mogelijk om alle andere kamers (Kamer 2, Logeerkamer, zolder) te voorzien van internet middels switches.
Het probleem
XS4ALL laat het TV signaal op LAN 4 van het FritzBox 7490 modem binnen komen. LAN1 t/m LAN3 heeft het internet signaal. Met de modem in de meterkast en een enkele UTP kabel naar Kamer 1, wordt het niet mogelijk gemaakt om het TV signaal (ik maak voor het gemak even onderscheid tussen tv signaal en internet signaal) op te vangen in de kamers. Ook is er dan nog steeds geen internet en tv in de woonkamer.
De tijdelijke oplossing
Om mijn moeder toch te voorzien van TV in haar kamer (Kamer 2), heb ik het volgende gedaan:

Zo heeft iedereen internet en een TV signaal. Dit geldt dan alleen voor de kamers met uitzondering van de woonkamer.
Wat zou ik graag willen?
Ik heb onlangs een All-in-one pakket van XS4ALL aangeschaft, gebruik makende van onze glasvezel aansluiting. In ons huis loopt er vanuit onze meterkast een enkele UTP kabel naar "Kamer 1".
Vanuit Kamer 1 is het mogelijk om alle andere kamers (Kamer 2, Logeerkamer, zolder) te voorzien van internet middels switches.
Het probleem
XS4ALL laat het TV signaal op LAN 4 van het FritzBox 7490 modem binnen komen. LAN1 t/m LAN3 heeft het internet signaal. Met de modem in de meterkast en een enkele UTP kabel naar Kamer 1, wordt het niet mogelijk gemaakt om het TV signaal (ik maak voor het gemak even onderscheid tussen tv signaal en internet signaal) op te vangen in de kamers. Ook is er dan nog steeds geen internet en tv in de woonkamer.
De tijdelijke oplossing
Om mijn moeder toch te voorzien van TV in haar kamer (Kamer 2), heb ik het volgende gedaan:
- Modem verplaatst naar Kamer 1
- LAN 4 verbonden met "TV switch"
- kabels voor TV signaal verbonden met "TV switch"
- LAN 2 verbonden met "Internet switch"
- kabels voor Internet signaal verbonden met "Internet switch"

Zo heeft iedereen internet en een TV signaal. Dit geldt dan alleen voor de kamers met uitzondering van de woonkamer.
Wat zou ik graag willen?
- Dat de tv in de woonkamer zowel het TV signaal heeft als het Internet signaal (voor smart TV functionaliteit).
- Nettere oplossing dan twee aparte switches, voor TV en internet signaal.
- Dat managed switches VLAN functionaliteit hebben zodat je met 1 switch de verschillende signalen (TV en internet) kan verdelen
- Met een MoCa kastje je de woonkamer kan voorzien van het Internet of TV signaal.
- Met PowerLine adapters je tevens het Internet of TV signaal kan verkrijgen (heb hier al ervaring mee)
- Het is (waarschijnlijk) mogelijk om een tweede UTP kabel te trekken naar Kamer 1 voor het TV signaal.