Advies herstructureren netwerk voor internet & IP TV

Pagina: 1
Acties:

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-07 12:00
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een All-in-one pakket van XS4ALL aangeschaft, gebruik makende van onze glasvezel aansluiting. In ons huis loopt er vanuit onze meterkast een enkele UTP kabel naar "Kamer 1".
Vanuit Kamer 1 is het mogelijk om alle andere kamers (Kamer 2, Logeerkamer, zolder) te voorzien van internet middels switches.

Het probleem
XS4ALL laat het TV signaal op LAN 4 van het FritzBox 7490 modem binnen komen. LAN1 t/m LAN3 heeft het internet signaal. Met de modem in de meterkast en een enkele UTP kabel naar Kamer 1, wordt het niet mogelijk gemaakt om het TV signaal (ik maak voor het gemak even onderscheid tussen tv signaal en internet signaal) op te vangen in de kamers. Ook is er dan nog steeds geen internet en tv in de woonkamer.

De tijdelijke oplossing
Om mijn moeder toch te voorzien van TV in haar kamer (Kamer 2), heb ik het volgende gedaan:
  • Modem verplaatst naar Kamer 1
  • LAN 4 verbonden met "TV switch"
  • kabels voor TV signaal verbonden met "TV switch"
  • LAN 2 verbonden met "Internet switch"
  • kabels voor Internet signaal verbonden met "Internet switch"
Dit ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2qtyepz.png

Zo heeft iedereen internet en een TV signaal. Dit geldt dan alleen voor de kamers met uitzondering van de woonkamer.

Wat zou ik graag willen?
  • Dat de tv in de woonkamer zowel het TV signaal heeft als het Internet signaal (voor smart TV functionaliteit).
  • Nettere oplossing dan twee aparte switches, voor TV en internet signaal.
Waar ben ik al achter gekomen?
  • Dat managed switches VLAN functionaliteit hebben zodat je met 1 switch de verschillende signalen (TV en internet) kan verdelen
  • Met een MoCa kastje je de woonkamer kan voorzien van het Internet of TV signaal.
  • Met PowerLine adapters je tevens het Internet of TV signaal kan verkrijgen (heb hier al ervaring mee)
  • Het is (waarschijnlijk) mogelijk om een tweede UTP kabel te trekken naar Kamer 1 voor het TV signaal.
Gezien het bovenstaande. Wat kunnen jullie mij aanraden om te doen? Budget kan op het moment achterwege gelaten worden.

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 22:07
Vorig jaar heb ik obv deze review mijn thuisnetwerk aangepast. Er loopt nu 1 netwerk kabel van de meterkast waarover twee VLAN's lopen. Bij de TV staat nog een switch die het weer uit elkaar haalt.

Let wel; je zult dus in elke kamer dan een switch moeten neerzetten die het verkeer weer uit elkaar trekt obv VLANs

majime-it.nl

• cacao70
Gophlin schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:10:
Vorig jaar heb ik obv deze review mijn thuisnetwerk aangepast. Er loopt nu 1 netwerk kabel van de meterkast waarover twee VLAN's lopen. Bij de TV staat nog een switch die het weer uit elkaar haalt.

Let wel; je zult dus in elke kamer dan een switch moeten neerzetten die het verkeer weer uit elkaar trekt obv VLANs
Bedankt voor je reactie! Ik snap alleen niet zo goed hoe dit in mijn situatie moet passen.
Je geeft aan dat ik in elke kamer zo een managed switch moet plaatsen om het signaal te scheiden.
Houdt dit dan in dat ik de kabel van de meterkast naar Kamer 1 moet pluggen in de NTU, en in kamer 1 een unmanaged switch moet plaatsen waarin alle kabels naar de kamers lopen. Vervolgens in elke kamer de managed switch om het signaal te "scheiden" ? Is dat wat je in gedachte had?
Hoe zit het dan met het signaal voor de tv in de woonkamer?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

cacao70 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:05:
[...]Het is (waarschijnlijk) mogelijk om een tweede UTP kabel te trekken naar Kamer 1 voor het TV signaal...
Die optie heeft de voorkeur, wat mij betreft.
Als het mee zit kun je 2 nieuwe kabels aan de oude (enkele) vastknopen. Terwijl je de oude eruit trekt, komen de nieuwe dan automatisch op z'n plaats
Je hebt dan twee netwerken, dus je zult één of meerdere switches moeten aanschaffen. Maar dat kunnen dingen van twee tientjes zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• cacao70
Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:08:
[...]

Die optie heeft de voorkeur, wat mij betreft.
Als het mee zit kun je 2 nieuwe kabels aan de oude (enkele) vastknopen. Terwijl je de oude eruit trekt, komen de nieuwe dan automatisch op z'n plaats
Je hebt dan twee netwerken, dus je zult één of meerdere switches moeten aanschaffen. Maar dat kunnen dingen van twee tientjes zijn
Klopt, maar hoe kom ik dan aan het internet signaal en tv signaal in de woonkamer. Dat mist er dan ..

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 22:07
cacao70 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:07:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik snap alleen niet zo goed hoe dit in mijn situatie moet passen.
Je geeft aan dat ik in elke kamer zo een managed switch moet plaatsen om het signaal te scheiden.
Houdt dit dan in dat ik de kabel van de meterkast naar Kamer 1 moet pluggen in de NTU, en in kamer 1 een unmanaged switch moet plaatsen waarin alle kabels naar de kamers lopen. Vervolgens in elke kamer de managed switch om het signaal te "scheiden" ? Is dat wat je in gedachte had?
Hoe zit het dan met het signaal voor de tv in de woonkamer?
De Fritzbox heeft VLAN support (ik weet alleen niet hoe 'open' deze staat en hoeveel je kan aanpassen). Idealiter configureer je daar een van die poorten als trunk poort met beide signalen. Naar alle kamers loopt dan 1 netwerkkabel. In elke kamer zet je dan een switch met vlan support neer met untagged poorten (dus een poort waar het TV signaal op zit, en poorten met alleen internet).

TV's die over 1 netwerkkabel zo slim zijn om zowel het TV als internet signaal op 1 netwerkaansluiting binnen te krijgen heb ik nog niet gezien. Heb je sowieso geen settopbox nodig voor TV?

majime-it.nl

• cacao70
Gophlin schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:47:
[...]

...

TV's die over 1 netwerkkabel zo slim zijn om zowel het TV als internet signaal op 1 netwerkaansluiting binnen te krijgen heb ik nog niet gezien. Heb je sowieso geen settopbox nodig voor TV?
Waar het bij mij bij de woonkamer tv om ging is dat daar geen fysieke kabels lopen. Ik zou hier dan gebruik moeten maken van een powerline adapter of een MoCa kastje (Coax naar UTP). Als de router in Kamer 1 zit, dan kan ik de aansluiting voor de Powerline adapter of Moca nergens in kwijt.

In de woonkamer zit hoe dan ook inderdaad de Settop Box voor het TV signaal en en het internet signaal gaat gewoon direct de smart tv in.

• cacao70
Beste Tweakers,

Na een beetje rondgelezen/gekeken te hebben, heb ik het volgende bedacht:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/vqr237.png
  • Door een switch met VLAN ondersteuning te plaatsen wil ik op bepaalde plekken het signaal scheiden en bepaalde plekken het signaal samengevoegd laten.
  • Met een Coax naar Ethernet kastje (Hirschmann MOKA 16) wil ik het signaal oppakken bij de tv en daar weer scheiden middels een switch met VLAN ondersteuning.
  • Naar kamer 1 gaat het gecombineerde signaal, waarna deze gesplitst wordt naar elke kamer.
  • De FritzBox zit aan de switch in Kamer 1 verbonden en verzorgd de IP-adressen middels DHCP.
  • De FritzBox (blijft) fungeren als DECT-station en als Wireless AP
  • Het ingestelde profiel gaat van XS4ALL FTTH IPTV naar XS4ALL FTTH
Is dit een acceptabele oplossing? Weet iemand ook of dit werkt? Vragen die bij mij opkomen zijn hetvolgende:
  • Krijgen alle devices een lokale IP adres ? (192.168.178.x bij de FB)?
  • Werkt mijn telefonie nog steeds?
  • Kan ik een gecombineerd signaal met de MOKA 16 versturen?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Aangezien de Fritzbox VLAN ondersteuning heeft vraag ik me af of je niet met 1 Netgear minder af kan.
Elk apparaat wat via het netwerk aan de internetfeeds (LAN 1 2 en 3) van de Fritzbox hangt krijgt automatisch een ipnummer.
Je telefonie is een DECT-station dus die heeft nergens last zolang de Fritzbox internetsignaal krijgt.
Mijn ervaring met mijn eigen IP apparatuur is dat als het geen VLAN ondersteuning heeft het rucksichtlos alle signaal over de verbinding gooit maar ik heb geen ervaring met MOKA.

• cacao70
synoniem schreef op donderdag 18 september 2014 @ 00:30:
Aangezien de Fritzbox VLAN ondersteuning heeft vraag ik me af of je niet met 1 Netgear minder af kan.
Elk apparaat wat via het netwerk aan de internetfeeds (LAN 1 2 en 3) van de Fritzbox hangt krijgt automatisch een ipnummer.
..
De FritzBox kan VLAN4+6 inderdaad zelf splitten. Dat is in de huidige situatie het geval. Dan heb je op LAN2 t/m LAN3 het internet signaal, Op LAN1 komt hij gecombineerd binnen. LAN4 is dan het TV signaal.
Ik moet dan met 2 switches gaan werken, aangesloten op de FB. Dit wil ik vermijden. Vandaar de VLAN switch in Kamer 1.

[ Voor 30% gewijzigd door cacao70 op 18-09-2014 01:07 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10
setup lijkt mij prima, indien je nog ondersteuning nodig hebt voor de configuratie, hier staat het mooi uitgelegd:
http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/

CISSP! Drop your encryption keys!

• cacao70
laurens0619 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 08:28:
setup lijkt mij prima, indien je nog ondersteuning nodig hebt voor de configuratie, hier staat het mooi uitgelegd:
http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/
Bedankt voor je toevoeging!
Ik heb gekeken naar de link die je hebt geplaatst. Op het plaatje zie ik dat de router verbonden is met de NTU en vandaar uit naar de 1e VLAN switch gaat. Dit kan ik in principe ook doen. Dan weet ik zeker dat iedere apparaat een IP krijgt, en dan hoef ik in principe niks te wijzigen aan de instellingen (XS4ALL profiel etc) van de modem.

Je krijgt dan dit:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/28jz53o.png

De NTU is zoals gewoonlijk verbonden met LAN1 van de FB.
LAN2 (Internet) naar de switch. LAN3 op Alarmsysteem. LAN4 (TV) naar de switch.
De switch combineert dan het VLAN4 en VLAN6 voor het MoCa kastje en de switch die in Kamer 1 zit.

Nu is mijn vraag, met deze opstelling, is het mogelijk dat de switch VLAN4 en VLAN6 weer kan combineren?

Anoniem: 203842

Je kan gewoon over één kabel, zowel TV als internet laten lopen.

Nadeel: internet is maximaal 100 Mbps, maar dat is voor de meesten snel genoeg. Voor de TV al helemaal.

Je kan het fysiek uitsplitsen met stekkertje, maar je hebt ook kant en klare blokjes, die je in de muur steekt, en als een soort "splitter" werken. Dus één poort in, en twee uit. En aan de modem kan ook eentje.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Anoniem: 203842 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:37:
Je kan gewoon over één kabel, zowel TV als internet laten lopen.

Nadeel: internet is maximaal 100 Mbps, maar dat is voor de meesten snel genoeg. Voor de TV al helemaal.

Je kan het fysiek uitsplitsen met stekkertje, maar je hebt ook kant en klare blokjes, die je in de muur steekt, en als een soort "splitter" werken. Dus één poort in, en twee uit. En aan de modem kan ook eentje.
over kabel is het juist meer dan bij wifi en zeker meer dan 100mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Als ik kies voor de opstelling die hier staat beschreven, kan ik dan wel het internet signaal verkrijgen in mijn woonkamer? De PPPoE verbinding wordt immers pas opgebouwd in de FritzBox. Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zat te denken aan een opstelling waar je op de Fritzbox LAN 1 je NTU als inkomend aansluit en op LAN 2,3 en 4 VLAN 4 en 6 combineert en dat op de switches weer splitst in TV en IP. Tenslotte kan je op de switch per poort instellen welk VLAN je wil koppelen. Daarbij ga ik er dan vanuit dat je powerline verbinding het VLAN protocol 1 op 1 doorlaat maar dat weet ik dus niet zeker.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:42
Ben je bekend met http://netwerkje.com/ ? Denk dat je een heel eind moet komen hier mee :)

• cacao70
Bedankt allen, ik heb uiteindelijk gekozen voor deze oplossing: cacao70 in "Advies herstructureren netwerk voor internet & IP TV"
Pagina: 1