[€1000] High-end Gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:47
Een hele goeie dag mede-Tweakers!

Ik ben weer toe aan een nieuwe gamebak, en nu leek me een mooi moment aangezien Nvidia haar nieuwe kaarten heeft gelanceerd, en aangezien die ToekomstVanAMD een hoax blijkt te zijn. Ik zat te denken aan een stil H97, Intel i5, GTX 970, 8GB RAM, 3TB HDD, 256GB SSD Micro-ATX systeem, maar suggesties voor Mini-ITX systemen zijn ook zeker welkom! :) Prijs range is zo rond de €1000, maximaal €50 erover heen. Dit is alleen de PC, dus geen monitoren, software of andere randapparatuur.

Allereerst het verplichte formulier:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is de zwaarste taak die erop gedaan wordt, dus daar moet het systeem op gefinetuned worden. Zo nu en dan wordt er wat foto en video bewerkt, maar dat is absoluut niet essentieel. Verder het standaard spul, office, internet, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1.000 voor het systeem zelf, randapparatuur komt appart of heb ik al. Max €50 erboven. In elkaar schroeven doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, helemaal niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan 128GB RAM, een groot serverrack en 1.024 Raspberry Pi's O-).

Gewoon een kast met alle essentiële componenten erin :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, helemaal geen. Alles is prima, alleen het ene merk heeft nu eenmaal een betere assortiment dan het andere O-).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stroomverbruik maakt me geen donder uit, of ik nu mijn PC of kachel wat hoger zet :7. Geluidsproductie hangt daar echter wel mee samen (want warmteafvoer), dus uiteindelijk wel. Ik ben best bereid een paar tientjes meer uit te geven voor een stil systeem.

Formaat wil ik maximaal Micro-ATX, maar ik wil eigenlijk zelfs Mini-ITX. Dat laatste maakt het systeem vaak wel luidruchtiger, dus ervaringen daarover zijn van harte welkom. Hoeveel ruimte hij inneemt om m'n bureau maakt met niet uit, het gaat er vooral om dat ik hem nog wel eens een keertje mee wil nemen naar een LAN-party. Dus kasten met handvatten (bijv. a la Mac Pro) behoren ook tot de opties.

Ga je overklokken?
Nope, gamen gaat prima op een stock i5'je.

Waar zat ik zelf aan te denken? Hier even per component opgesplitst.
CPU:
Genoeg performance maar geen overkill was hier voor mij de belangrijkste eigenschap, en daarbij kwam ik uit op de Intel Core i5 4590. Niet overclockbaar en niet de hoogste clocks, maar gelukkig kan ik dankzij het H97 moederbord altijd nog naar een (i7) Broadwell CPU upgraden mocht ik in de toekomst te weinig performance hebben.

Moederbord:
Ik zit nog te twijfelen tussen H97 en Z97. Z97 bied wel meer qua overclocken (mogelijke upgrade naar Broadwell i7 5xxxK), SLI (een GTX 970 erbij) en vaak betere componenten, maar is wel weer minimaal €50 duurder. Verder sws een Micro-ATX, maar ik zou het ook leuk vinden om wat Mini-ITX opties te horen. Verder niks bijzonders, alleen een M.2 slot vind ik wel leuk met een oog op de toekomst. Ik dacht nu aan deze: MSI H97M-G43

GPU:
Na alle features gehoord te hebben die de GTX 970 heeft, samen met de enorme performance, het lage energieverbruik en de stilte die dat met zich mee brengt is het denk ik wel duidelijk dat in die prijsrange de GTX 970 domineert. De vraag is alleen nog: Welke :+.

Ik wil graag een hoog geclockte versie, die ook erg stil is (dat wordt een uitdaging). Stroomverbruik interesseert me minder, dus een iets duurdere optie met forse koeler en hoge clocks behoord tot de opties. Ook wil ik graag een semi-passieve versie, dus eentje die onder temperatuur X de ventilatoren stil laat staan. Tot slot wil ik een versie met minimaal 3x DisplayPort 1.2, 1x HMDI 2.0 en 1x DVI-I. De Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD voldoet daar het meest aan, maar is niet semi-passief en is erg lang. Suggesties zijn welkom!

HDD:
Gewoon een simple populaire 3,5" 7200RPM HDD, de Seagate Desktop HDD, 3TB. Volgens mij is dit een prima HDD voor massa-opslag van films, foto's en games.

Behuizing:
Voor een Micro-ATX behuizing zat ik naar de Cooler Master Silencio 352 te kijken. Redelijk compact, koel prestaties zijn prima en genoeg ruimte voor een flinke videokaart. Ook hier zijn suggesties welkom, ook qua koeling (extra fans etc.)!

CPU-koeler:
Voor een processor koeler zat ik te denken aan de (dure) maar erg stillen Scythe Mugen 4 PCGH Edition. Hierdoor hoop ik de CPU erg koel en het systeem stil te houden, maar mijn vraag is: Is deze te duur/overkill voor een i5 4590? Ook ben ik geen expert op gebied van koelpasta, dus daar hoor ik ook graag nog een suggestie voor.
De hoogte van deze koeler is trouwens 156,45mm, en het maximale wat in de kast past 155mm. Gaat dat een probleem worden, of past dat met subtiel manoeuvreren en een beetje kracht? :P.

RAM:
Op gebied van werkgeheugen is het Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU setje erg populair, en dat zal vast met een reden zijn dus dan gaan we die maar nemen. Lage CAS-timings, low-profile en low-voltage zijn volgens mij de voordelen.

Voeding:
Voedingen zijn van die dingen waar je het liefst niet te veel aan uitgeeft en meestal als laatste komen, maar ik vind een goede en stille voeding wel erg belangrijk. Zelf zat ik te twijfelen tussen de Seasonic S12II-Bronze 520W en de Cooler Master V550 Semi-Modular, is het verschil in geluid, Gold vs Bronze certificaat en algemene kwaliteit die €25 extra waard, of is het overkill?

SSD:
Het is erg jammer dat er nog steeds geen betaalbare PCIe (M.2) SSD's op de markt zijn, laat staan NVMe. Maar van de SATA-600 SSD's lijkt mij de MX100 (256GB) de beste prijs/performance/capaciteit verhouding hebben.

Tot slot dus het lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,85€ 169,85
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 354,-€ 354,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 89,-€ 89,-
1Cooler Master Silencio 352€ 48,-€ 48,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,01€ 52,01
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 981,21

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Hier op Tweakers zijn wat verhalen bekend over de layout van dat bordje, je kunt nu een ander mATX pakken of overgaan naar ATX. pricewatch: Asus H97M-E en pricewatch: Asus H97M-PLUS zouden dit probleem niet hebben, volgens mij.

Ik weet dat de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 'semi-passief' is, wel aan de duurdere kant.

Die Mugen is een beetje overkill voor een niet-overklok setup, de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 heeft half Tweakers en is erg goed voor z'n prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door jorisvdelsen op 24-09-2014 15:56 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ten eerste, hulde aan je openingspost. _/-\o_ _/-\o_

Je systeem ziet er prima uit naar mijn mening. Ik zou wel een andere processorkoeler kiezen als ik jouw was.
Aangezien je toch niet gaat overklokken zal een Gelid Solutions Tranquillo Rev 2 ook voldoen aan je eisen. Deze is ook stil genoeg en scheelt je ruim 10 euro. :)

Ik weet niet hoeveel je gaat foto/video bewerken, en ik weet ook niet op welk niveau. Het kan prima met een i5. Maar als je het echt veel doet kan een i7 toch misschien fijner zijn. :)

Je hebt een mooie kast uitgezocht, ik heb hier echter een kast voor je die wel wat prijziger is, maar toch wel een stuk strakker naar mijn mening. Deze is trouwens ook vrijwel niet te horen, hierbij doel ik op de Fractal Design Define R4 Pearl Black. Hij heeft trouwens een klein broertje, dat is de Fractal Design Define Mini. Dit is trouwens wel persoonlijke smaak haha. :9

[ Voor 49% gewijzigd door JST94 op 24-09-2014 16:24 ]

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Volgens wat reviews die ik heb gelezen zijn het beide prima voedingen van een prima bouwkwaliteit.
De grootste verschillen zijn de gold vs bronze certificering en niet-modulair vs semi-modulair.
Persoonlijk zou ik die 25 euro extra alleen betalen indien ik een semi-modulaire voeding prefereer.

• Balance
jorisvdelsen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:55:
Hier op Tweakers zijn wat verhalen bekend over de layout van dat bordje, je kunt nu een ander mATX pakken of overgaan naar ATX. pricewatch: Asus H97M-E en pricewatch: Asus H97M-PLUS zouden dit probleem niet hebben, volgens mij.

Ik weet dat de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 'semi-passief' is, wel aan de duurdere kant.

Die Mugen is een beetje overkill voor een niet-overklok setup, de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 heeft half Tweakers en is erg goed voor z'n prijs.
Goed punt, dat wist ik niet! Ik zal een ander bord pakken. Ik zit nu te denken aan een low-end Micro-ATX Z97 bord, zodat ik overclock opties overhoud mocht ik ooit nog eens willen upgraden. Ik heb hier een vergelijking van 3 borden, ik neig zelf naar die van MSI (vooral vanwege het M.2 slot), is dat een verstandige keus?
JustMU schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:13:
Ten eerste, hulde aan je openingspost. _/-\o_ _/-\o_

Je systeem ziet er prima uit naar mijn mening. Ik zou wel een andere processorkoeler kiezen als ik jouw was.
Aangezien je toch niet gaat overklokken zal een Gelid Solutions Tranquillo Rev 2 ook voldoen aan je eisen. Deze is ook stil genoeg en scheelt je ruim 10 euro. :)

Ik weet niet hoeveel je gaat foto/video bewerken, en ik weet ook niet op welk niveau. Het kan prima met een i5. Maar als je het echt veel doet kan een i7 toch misschien fijner zijn. :)

Je hebt een mooie kast uitgezocht, ik heb hier echter een kast voor je die wel wat prijziger is, maar toch wel een stuk strakker naar mijn mening. Deze is trouwens ook vrijwel niet te horen, hierbij doel ik op de Fractal Design Define R4 Pearl Black. Hij heeft trouwens een klein broertje, dat is de Fractal Design Define Mini. Dit is trouwens wel persoonlijke smaak haha. :9
Thnx! Ik vind zelf de kasten van Fractal Design erg mooi, maar het formaat van zelfs de Mini is behoorlijk groot. Als ik voor een ATX build was gegaan had ik zeker de R4 genomen, maar ik heb nu eenmaal geen 4 grafische kaarten en 6 HDD's nodig. Hier een vergelijking tussen de huidige en de Mini, en de Fractal Design is toch 2cm hoger, 1cm breder en 4cm langer. Goed, dat maakt niet veel uit, maar hij is wel 2x zo zwaar! (4,7 vs 9,5kg). Daarvoor krijg je wel een erg robuuste kast terug, maar ook weer voor mij een beetje overkill. En hij is €25 duurder :P. Maar je had me wel aan het twijfelen gekregen!

Het i7 advies snap ik, en ik zou het liefst nu meteen een i7 4790K Devils Canyon CPU kopen, maar daar is nu even geen geld meer voor :+. Over een jaartje vast wel weer, en dan komt er een mooie overclockbare i7 5xxxK processor in dat Z97 moederbord 8).

Die koeler dan, ik heb het idee dat ik voor dat tientje behoorlijk wat stilte terug krijgt. Ik heb de review van Tweakers eens doorgespit, maar ik vind de data soms nog lastig te interpreteren, vooral omdat je geen grafiek vind waarin je zowel de temperatuur als de geluidsproductie ziet bij een koeler.

Hoe zit het verder met ventilatoren in de kast? Kan iemand daar nog wat over zeggen, ik weet er zelf bar weinig van.
bieske schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:33:
Volgens wat reviews die ik heb gelezen zijn het beide prima voedingen van een prima bouwkwaliteit.
De grootste verschillen zijn de gold vs bronze certificering en niet-modulair vs semi-modulair.
Persoonlijk zou ik die 25 euro extra alleen betalen indien ik een semi-modulaire voeding prefereer.
Oké, ik ben van gedachte veranderd, een (semi-)modulaire voeding is nu wel een must. Ik wil zo min mogelijk zooi in m'n kast, laat staan kabels. Dit is een volledig modulair 520 Watt model voor €60. Is ie prima of te mooi om waar te zijn?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 22:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Balance schreef op woensdag 24 september 2014 @ 18:22:

Het i7 advies snap ik, en ik zou het liefst nu meteen een i7 4790K Devils Canyon CPU kopen, maar daar is nu even geen geld meer voor :+. Over een jaartje vast wel weer, en dan komt er een mooie overclockbare i7 5xxxK processor in dat Z97 moederbord 8).
Dan moet er wel ineens een 5xxx op die socket uit de hoge hoed getoverd worden...
Oké, ik ben van gedachte veranderd, een (semi-)modulaire voeding is nu wel een must. Ik wil zo min mogelijk zooi in m'n kast, laat staan kabels. Dit is een volledig modulair 520 Watt model voor €60. Is ie prima of te mooi om waar te zijn?
Dat is een hele goede voeding, zeker niet te mooi om waard te zijn.

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Balance schreef op woensdag 24 september 2014 @ 18:22:

Hier een vergelijking tussen de huidige en de Mini, en de Fractal Design is toch 2cm hoger, 1cm breder en 4cm langer. Goed, dat maakt niet veel uit, maar hij is wel 2x zo zwaar! (4,7 vs 9,5kg). Daarvoor krijg je wel een erg robuuste kast terug, maar ook weer voor mij een beetje overkill. En hij is €25 duurder :P. Maar je had me wel aan het twijfelen gekregen!

Die koeler dan, ik heb het idee dat ik voor dat tientje behoorlijk wat stilte terug krijgt. Ik heb de review van Tweakers eens doorgespit, maar ik vind de data soms nog lastig te interpreteren, vooral omdat je geen grafiek vind waarin je zowel de temperatuur als de geluidsproductie ziet bij een koeler.

Hoe zit het verder met ventilatoren in de kast? Kan iemand daar nog wat over zeggen, ik weet er zelf bar weinig van.
Ah, scheelt dus inderdaad wel met een fractal design. Maar de kast die jij kiest is ook een uitstekende kast! ;)

Je kan natuurlijk altijd kijken hoeveel fans er in de kast zitten, en die vervangen door andere fans. Bijvoorbeeld fans van Noctua. Zijn wel erg prijzig vind ik, het lijkt me ook dat als Cooler Master een stille kast produceert ze ook letten op fans die stil zijn.

Je kan natuurlijk gewoon de PC bestellen, en als later de casefans niet bevallen deze alsnog vervangen. :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

JustMU schreef op woensdag 24 september 2014 @ 18:41:
Je kan natuurlijk altijd kijken hoeveel fans er in de kast zitten, en die vervangen door andere fans. Bijvoorbeeld fans van Noctua. Zijn wel erg prijzig vind ik, het lijkt me ook dat als Cooler Master een stille kast produceert ze ook letten op fans die stil zijn.

Je kan natuurlijk gewoon de PC bestellen, en als later de casefans niet bevallen deze alsnog vervangen. :)
Ik zou het laatste doen, 9/10 keren zijn de standaard koelers stil genoeg.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:18
Vervang wel de HDD door een toshiba variant. De seagate hdds zijn atm erg onbetrouwbaar (mainpage heeft er vandaag nog een artikel bij gekregen hierover)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Uit artikel:
Een precieze reden waarom de 3TB-schijven van WD en Seagate relatief snel uitvallen, geeft Backblaze niet. Mogelijk zijn deze consumentenschijven niet goed bestand tegen plaatsing in een datacenter of het gaat fout bij het verwijderen van een schijf uit een externe usb-behuizing, zo speculeert het bedrijf.
Ik zou het nog steeds niet zo nauw nemen, lees ook dit artikel dat geschreven is na de vorige update van Backblaze.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Dat is enkel als je die HDD's in een server gebruikt.
Voor consumenten heeft dat artikel praktisch 0 waarde.

(Brooky was nog sneller...)

[ Voor 15% gewijzigd door Robbedem op 24-09-2014 19:04 ]

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-03 15:10
Ik had laatst een wenslijstje gemaakt van een zo klein mogelijk systeem dat met een gtx 970 kan. Ik ben hier op uit gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 204,90€ 204,90
1MSI Z97M-G43€ 84,95€ 84,95
1Inno3D GeForce GTX 970 OC 4GB€ 0,-€ 0,-
1Cooltek C2 Zilver€ 41,55€ 41,55
1Cryorig C1€ 56,40€ 56,40
1Corsair RM450€ 62,95€ 62,95
1Crucial MX100 512GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,60

Zoals je ziet staat er geen prijs bij de videokaart omdat die in de tussentijd uit de lijst is gehaald. Dat terwijl hij wel nog te koop is bij Maxict (325 euro). Het systeempje heeft een inhoud van 12 liter. Kleiner kan niet met deze prestaties.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:18
Als we de gebruikersreviews erbij pakken, dan zie je ook een hoop ontevreden mensen. (aangezien er meerdere batches zijn die als dezelfde schijf worden verkocht, 1 uit china en 1 uit taiwan) Ik zou de gok in ieder geval niet nemen.

Dat het onderzoek niet erg betrouwbaar is ben ik met je eens, maar dat doet niet afbreuk dat de HDD van seagate atm van wisselvallige kwaliteit zijn.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Budgetguy schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:06:
Ik had laatst een wenslijstje gemaakt van een zo klein mogelijk systeem dat met een gtx 970 kan. Ik ben hier op uit gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Inno3D GeForce GTX 970 OC 4GB€ 0,-€ 0,-
1Cooltek C2 Zilver€ 41,55€ 41,55
1Cryorig C1€ 56,40€ 56,40
1Corsair RM450€ 62,95€ 62,95
1Crucial MX100 512GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,60

Zoals je ziet staat er geen prijs bij de videokaart omdat die in de tussentijd uit de lijst is gehaald. Dat terwijl hij wel nog te koop is bij Maxict (325 euro). Het systeempje heeft een inhoud van 12 liter. Kleiner kan niet met deze prestaties.
...

Overklokken? In godsnaam waarom?

En die voeding is een no-go, vanwege matige interne componenten (CapXon).

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Centelte
jorisvdelsen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:13:
[...]

...

Overklokken? In godsnaam waarom?

En die voeding is een no-go, vanwege matige interne componenten (CapXon).
Omdat ik het leuk vind :P. Dit lijstje had ik al klaar liggen. Voeding is prima volgens reviews. Je kritiek klopt deels: "The primary capacitor is made by Panasonic yet again. We find secondary ones from Nippon Chemi-Con and CapXon, the latter of which seems to be a popular Chinese supplier these days.". Toch heeft deze voeding voordelen tegenover bijv de v550s.
-hij is tot 200 watt belasting passief en daarna ook erg stil
-goedkoper
-volledig modulair
-scoort goed in reviews

[ Voor 13% gewijzigd door Centelte op 24-09-2014 20:55 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Neem dan op zijn minst een bordje waar je lekker op kan overklokken. Dan ben je al weer 40 euro verder. Die koeler is overigens wel een redelijke vondst :).

• Centelte
br00ky schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:53:
[...]

Neem dan op zijn minst een bordje waar je lekker op kan overklokken. Dan ben je al weer 40 euro verder. Die koeler is overigens wel een redelijke vondst :).
Zoals? De asus vind ik ruimschoots te duur en met de gigabyte en asrock waren weer andere nadelen.. Toch? Ik hoef hem niet naar 5ghz te brengen dat kan ook niet in een 12 L case :P. De cooler is de beste luchtkoeler die ik onder de 80mm kon vinden :P

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik had dat over het hoofd gezien. Imo moet je overklokken helemaal niet willen in een kleine case, maar goed, misschien ben ik te conservatief. Maar goed, TS geeft aan niet te gaan overklokken, dus is dit niet echt relevant.

• Balance
Bedankt allemaal voor de geweldige hoeveelheid feedback! :) _/-\o_

br00ky, ik dacht dat Intel al aanhad gegeven dat Broadwell op H97/Z97 borden past, en dat pas bij Skylake een nieuwe chipset wordt geïntroduceerd? Verder goed om te weten dat het gewoon een prima voeding is!

De kast ga ik inderdaad gewoon kopen, en mocht ik betere fans willen komen die achteraf wel :).

De Seagate-betrouwbaarheids discussie: Ik heb Blackblaze vaker hard horen schreeuwen, maar keiharde cijfers hebben ze niet en hun testomstandigheden zijn ook nog eens discutabel. Ik denk dat ik de gok ga nemen, behalve als iemand een beter alternatief heeft in dezelfde prijscategorie.

Overclocken past helaas even niet in het budget, en qua moederbord zoek ik gewoon een leuk Micro-ATX H97/Z97 bordje van onder de 90 euro (zie post en vergelijking hierboven).

Budgetguy ik vind het een erg leuke build! 12liter is erg compact, voor zelfs iets te. Ook met ook op de toekomst denk ik dat de kast die ik nu op het oog heb (zie OP) het beste gebalanceerd voor mijn gebruik is. Maar ik vind het zeker een leuke build!

Ik zoek nu dus nog een paar dingen, over de rest ben ik redelijk uit (behalve als iemand nog een erg goede suggestie heeft):
1) Een geschikte GTX 970 model. Mijn ideale kaart waarvan ik verwacht had dat elke fabrikant hem zou maken bestaat blijkbaar (nog) niet, of zie ik wat over het hoofd? In de OP staan de eisen voor de videokaart.
2) Een geschikt Z97/H97 moederbord. Ook daarvoor zie de OP en de vergelijking in mijn vorige post.
3) Koelpasta: Wat meegeleverd wordt met de koeler is goed genoeg, of moet ik wat anders aanschaffen?
4) Kabeltjes: Worden SATA en stroomkabels (bij de voeding) meegeleverd, of moet ik nog het een en ander hebben?
Als iemand me daarbij nog kan helpen ben ik helemaal in de wolken :D.

• Centelte
1) vele zullen voldoen aan je eisen waarvan ik denk dat de msi het beste is. link
2) dit is een prima msi bord met m.2 en het is natuurlijk micro atx. Link
3) wat meegeleverd wordt is prima ookal heb je beter zoals artic silver e.d. er is daar een topic op tweakers van waarbij het wordt vergeleken. Link
4) nope die worden meegeleverd

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Balance schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:30:
br00ky, ik dacht dat Intel al aanhad gegeven dat Broadwell op H97/Z97 borden past, en dat pas bij Skylake een nieuwe chipset socket wordt geïntroduceerd? Verder goed om te weten dat het gewoon een prima voeding is!
De 5xxx die jij aanhaalt zijn er al, pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed bijv. Dat zijn 2011-3 socket cpu's. Als Broadwell ook 5xxx heet, heb ik niks gezegd :).
2) Een geschikt Z97/H97 moederbord. Ook daarvoor zie de OP en de vergelijking in mijn vorige post.
Wil je nou wel of niet overklokken, zo niet dan is H97 al prima.

Het bord dat hierboven wordt gelinkt is niet echt lekker qua layout. De RAM sleuven zitten te dicht op de PCIe, waardoor het in knoop kan en zal komen met een videokaart. Dat is het manco van veel micro-ATX bordjes. Asus heeft 2 H97 bordjes die kleinere, onbeweeglijke krammetjes heeft aan de kant van de PCIe zodat het wel zou moeten passen.

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 24-09-2014 21:55 ]

• Balance
Geupdate lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,85€ 169,85
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 359,-€ 359,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 89,-€ 89,-
1Cooler Master Silencio 352€ 48,-€ 48,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Seasonic M12II Evo 620W€ 69,95€ 69,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,60

Moederbord: MSI H97M-G43 --> MSI Z97M-G43
Voor €10 meer toch maar voor de Z97 chipset gegaan, voor als ik nog eens wil upgraden naar iets overclockbaars.
CPU-koeler: Scythe Mugen 4 PCGH Edition --> Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Een iets goedkopere minder overkill CPU-koeler.
Voeding: Seasonic S12II-Bronze 520W --> Seasonic M12II Evo 620W
Een volledig modulaire voeding en 100W meer voor overclocken :)

Het enige waar ik nog niet over uit ben is de videokaart. Ik zit nu te denken aan de Palit GeForce GTX 970 4GB JetStream. Deze is semi-passief, hoog geclockt, klein en heeft 3x Mini Displayport en Mini-HDMI. Hij is dus bijna perfect, op de poorten na. Ik had liever full-size DP gewilt, en van HDMI kan ik niet vinden of het versie 2.0 is of niet. Bovendien is hij ook nog niet te koop :P.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als je een overclock bordje wil, neem dan direct een goede:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-D3H

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1