Cat5e vs Cat6 vs Cat7

Pagina: 1
Acties:

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:18
Thuis ga ik een kabel over de voorgevel trekken (in een PVC buis) en binnen afmonteren met zo'n wall socket. Om future proof te zijn lijkt het me aangewezen om minstens een Cat6 of Cat7 kabel te trekken.

Wat ik op internet echter niet meteen terugvind (ongetwijfeld omdat ik niet weet op wat ik juist moet zoeken), is of er verschillen zijn in de wall sockets / RJ-45 conncetoren voor de verschillende types kabel.

Waarmee moet ik rekening houden bij de aankoop van materialen? (krimptang heb ik al liggen, maar moet nog een kabel kopen en connectoren/sockets)
Ik zou in de kelder gewoon een connector krimpen, en boven in de kamer een contactdoos in de muur werken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:53

lier

MikroTik nerd

Welkom op GoT!

Lees Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels en Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 even...daar staat (denk ik) alles wat je wil weten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-09 18:23

chrisros

I turn coffee into code

Hallo,
het verschil tussen cat. 5(e), 6 en 7 zit 'm in de shielding, hoe de aders gedraaid zijn, en of er een plastic schotje tussen zit. (zie: http://www.widercable.com...2013/12/Cat5e-vs-Cat6.jpg)
In principe kan cat5(e) 1Gbit net als cat6, maar door het gebrek aan shielding is het storings gevoeliger, en aangezien het prijs verschil tussen 5(e) en 6 minimaal is, zou ik voor cat 6 gaan, (cat7 is relatief duur en heeft op relatief korte afstanden niet zo veel voordelen).

Verder, voor het afmonteren, maakt het niet zo veel uit, over een cat 5(e) wandcontactdoos krijg je ook gewoon 1Gbit, simpelweg omdat het zo'n klein stukje is dat niet/slecht afgeschermd is, dat het verwaarloosbaar is, hetzelfde geld voor de RJ45 kopjes.

overigens kan ik de spullen van digitus aanraden, deze zijn relatief goedkoop, en goede kwaliteit, hierover kun je gegarandeerd 1Gbit halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenBeke
Allebei bedankt voor de reactie!

Het verschil tussen de kabels kende ik. Maar ik wist niet dat er op de connectoren ook nog eens een verschil zat.
Cat5e ga ik sowieso niet leggen, minstens Cat6. Cat7 zou ik overwegen omdat er in de kelder nogal wat elektriciteitsleidingen vertrekken, en dat de kabel daar een meter of twee naast komt te liggen.

Uiteindelijk kunnen connectoren achteraf altijd vervangen worden, maar ik werk toch liefst ineens deftig :)

• DenBeke
Bijkomende vraag: moet ik een stugge kabel hebben of niet?
Want er zitten wel wat hoeken van 90° in...

En een stugge zal ik ook niet kunnen hergebruiken om connectortjes op te zetten?