Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 20:10

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik ben nu samen met mijn vriendin op het punt aangekomen in ons leven dat we "echt" gaan samenwonen en de rekeningen bij elkaar schuiven.

De situatie is als volgt:

Vriendin: 30K spaargeld
Ik: 15k (25K studieschuld)

Bruto inkomen beiden: 2.400 met een uitzicht over 3 jaar beiden rond de 2.800 (starter naar meer ervaring)

Voor mijn nieuwe baan verhuis ik naar Scheveningen, ik huur dit via via. Alleen nu geeft de verhuurder mij een optie om na een tijdje (onbepaald) het pand te kopen. Kosten ongeveer 95.000. Maar dit moet wel flink verbouwd worden en kost minimaal 35.000 Euro.

Nu heb ik eigenlijk helemaal niets met Scheveningen en niks met het "strand". Dus daar langer dan 3 jaar wonen zit er voor mij niet in, maar mijn vriendin vindt het helemaal geweldig :) Nu hadden wij een plannetje om het eventueel te kopen, laten verbouwen en er zelf 3 jaar in te wonen. (kosten hypotheek per maand ongeveer 550 Euro).

Na deze periode willen wij hier een vakantieappartement van maken, dus verhuren voor korte/langere periodes en we schatten hier in de winter mee break-even te draaien en in de zomer 200+ p/m.

Wat vinden jullie van zo een plan. Want zodra wij eruit gaan, moet er natuurlijk ook huur/hypotheek betaald worden over een ander pand EN we hebben nog geen kids. Maar die zitten in de planning ( +- 5 jaar)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Misschien moet je dit topic vast eens doorlezen: Investering studio appartementen.

Als je nu voor het eerst gaat samenwonen, lijkt me kopen echt onverstandig. Dromen dat verhuren geld op gaat leveren ook :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Om maar willekeurige wat punten op te rakelen uit het topic waar Gambieter naar verwijst:

Als je het pand hebt om te verhuren krijg je geen hypotheekrenteaftrek. Tevens blijf je kosten houden aan het pand, niet alleen hypotheek. Je moet gas en licht blijven betalen plus je zal het moeten blijven onderhouden. Dat kost je ook geld. Eventueel moet je ook belastingen betalen over je inkomsten uit verhuur. De bank mag er overigens ook iets van vinden als je gaat verhuren. Je moet hun toestemming hebben daarvoor.

Wat is er mis met iets huren voor een paar jaar? Dan kan je eerst eens kijken of jij en je vriendin ook elkaar nog zo leuk vinden als je onder een dak woont. Als je samen iets koopt dan zal de bank ook vaak iets eisen als een geregistreerd partnerschap, dit om meer zekerheid te hebben. Mocht je dan uit elkaar gaan dan is het praktisch je eerst echtscheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Nog een puntje: met de opkomst van Airbnb worden gemeentes kritischer over het onttrekken van huizen uit de woningvoorraad. Die zullen het je steeds lastiger proberen te maken. Amsterdam loopt hierin voorop, maar je kan er donder op zeggen dat Den Haag zal volgen hierin. Dat lastig maken kunnen ze bijvoorbeeld doen door van je te eisen dat je woning voldoet aan allerlei eisen die er zijn voor hotels e.d., en je vervolgens geen bouwvergunning te geven voor de noodzakelijke aanpassingen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:07

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Er zit misschien wel toekomst in, maar bedenk je ook goed dat je dadelijk een 2e hypotheek nodig hebt (na die 3 jaar wat je aangeeft) voor je echte huis. Verder is het denk ik ook erg afhankelijk van de locatie en verbindingen (ben zelf niet echt bekend met de infra in Scheveningen).

Ik zou in ieder geval ook onderzoek doen naar de huidige gelijksoortige verblijfsaccommodaties in de buurt en kijk eens steekproefsgewijs naar bezettingsgraad hiervan. Pas hier ook je concept op aan. Zorg dat je er iets van maakt dat er uitspringt. Is er veel in het goedkope segment te huur, dan moet je niet hetzelfde concept willen. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Zorg ook dat je genoeg marge hebt indien er een slechte zomer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CMD-Snake schreef op maandag 22 september 2014 @ 06:27:
Als je samen iets koopt dan zal de bank ook vaak iets eisen als een geregistreerd partnerschap, dit om meer zekerheid te hebben. Mocht je dan uit elkaar gaan dan is het praktisch je eerst echtscheiding.
Ik ben het helemaal eens met de mensen hierboven, maar dit klopt zeker niet. Ik heb nog nooit gehoord dat de bank een geregistreerd partnerschap eist, maar dat levert natuurlijk ook geen enkele extra zekerheid op. Voor de hypotheek zal je gewoon beide moeten tekenen, en je bent dus beide hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 17:12
Scheveningen is alleen leuk als:
1. je scheveninger bent..
2. een dagje naar het strand gaat..

Als je er gaat wonen zit je in een soort van permanent vakantieoord..
Heb deze ervaring met Noordwijk.. nog te doen in de winter, maar in de zomer sta je overal in de rij. Je auto kan je niet kwijt en je vrienden komen niet meer want parkeren is crimineel duur. (als er al een plek te vinden is op een zonnige dag).

Verhuren kan geld opleveren. Maarrrr... het kost je meer tijd en inspanning dan je zelf denkt. Vraag maar eens bij de locale VVV.. In Noordwijk hadden (hebben?) ze een service daarvoor. Kun je horen wat zij ervan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Jeetje 30K gespaard... Als ik zoiets lees denk ik altijd bij mezelf: waarom ben ik nooit gaan sparen? Dom natuurlijk. Maar nu ik ook overweeg een huis te kopen merk ik wel dat ik veel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 20:10

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties:

Pros:
Leuk appartementje voor jezelf in de zomer
Potentie om extra inkomen te genereren

Cons

- Geen HRA
- Toestemming nodig van bank, gemeente, omringende bewoners
- Vaste lasten rond de 800,- per maand (minimaal) (G/W/L - internet - Gemeentelijke belastingen etc)
- Duurdere (zakelijke hypotheek, verzekeringen)
- Onderhoud (CV, brandblussers etc) en aanpassen van het appartement voor veiligheidseisen
- Onderhoud/vervanging inboedel (wat snel kan gaan met toeristen)
- Verplicht nabij wonen, of iemand betalen voor sleuteloverdracht/poetsen/controle
- 24 uur standby, bijvoorbeeld voor calamiteiten of gewoon de sleutel kwijt zijn om 3 uur s'nachts)
- Eventuele verandering van regelgeving mbt verhuren aan toeristen (Gemeente/AirBnB argument)
- Redelijk wat uren die er in gaan zitten ( administratie, schoonmaak, actief huurders zoeken)
- Beperking in het kiezen van een 2e huis, je zit immers al een hypotheek vast

En hetgeen Waarnemer aangeeft lijkt voor mijn gevoel ook wel te kloppen, lekker rustig en prettig wonen in de winter, maar een "hel" als inwoner in de zomer. Hier permanent wonen mocht het mislukken zit er dus voor mij ook niet in.

Na zorgvuldige afweging van dit lijstje heb ik besloten het te doen.. Nee geintje, je moet financieel wel heel erg stabiel staan om dit als een optie te overwegen en ook al kun je makkelijk de maandelijkse lasten betalen is het een behoorlijke money en time sink. (mits mits mits, je alles voor elkaar krijgt en je 20+ dagen per maand een huurder hebt)
B00st3r schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:59:
Jeetje 30K gespaard... Als ik zoiets lees denk ik altijd bij mezelf: waarom ben ik nooit gaan sparen? Dom natuurlijk. Maar nu ik ook overweeg een huis te kopen merk ik wel dat ik veel mis.
Mijn vriendin heeft altijd grof gespaard, en zet ze ook nog per maand rond de 700 - 800 opzij. MAAR, ze leeft wel heel bewust. Ze let echt op koopjes, en leeft echt zuinig (eten/drinken/gadgets). Daarentegen als ze iets "groots" wilt kopen, koopt ze ook meestal het beste en wat jaren meegaat. Ze is absoluut niet gierig, maar als ik bij een tankstation stop wil ik altijd een broodje, koffie en kauwgum etc. Zij haalt uit haar tasje een broodje omelet en een flesje water...

[ Voor 19% gewijzigd door SerealKiller op 22-09-2014 12:08 ]

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
*knip* Daar zijn andere plekken voor.

Interessant, Scheveningen is altijd in trek en de huizen worden altijd heel snel verkocht vooral de kleinere! Ook is de plaats heel erg belangrijk/ Duindorp = not done !

[ Voor 59% gewijzigd door Krisp op 22-09-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:27
Je zal dan toch in de buurt moeten blijven wonen of iemand moeten aannemen om het appartement schoon te maken en te controleren als het het verhuurd. Of wil je het voor langere tijd (lees maanden) verhuren of ook weekjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
basjuhh schreef op maandag 22 september 2014 @ 12:45:
Je zal dan toch in de buurt moeten blijven wonen of iemand moeten aannemen om het appartement schoon te maken en te controleren als het het verhuurd. Of wil je het voor langere tijd (lees maanden) verhuren of ook weekjes ?
Bij een vakantieappartement kan je zoiets wel laten regelen via 1 of ander bureau.
Inclusief sleutels, bijhouden inventaris, reinigen, verzekeringen, ...

Je houdt wel minder over - maar veel minder administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Is vastgoed op de lange termijn niet nog steeds de meest gegarandeerde investeringsmethode?
Als jullie van plan zijn om te beleggen en je de kosten er nu al uit hebt zal het appartement toch alleen maar meer waard worden?

Mij is wel eens verteld dat als je niet hoeft te verkopen je het ook niet moet doen. Een vastgoedportfolio is een mooie pot waar je later best wat mee kan MITS je het geld dus kan missen en het als een belegging kan zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

SerealKiller schreef op maandag 22 september 2014 @ 00:57:

Maar dit moet wel flink verbouwd worden en kost minimaal 35.000 Euro.
dat lijkt me in je verhaal een van de grootste risico's..
an sich zou met jullie spaargeld een groot deel van de koopwaarde afgedekt zijn en kunt je relatief onafhankelijk zijn van eventuele financierders (en sowieso is nu de rente extreem laag).
Financieel lijk je niet zo'n heel groot risico te nemen.

enkel, dan zit je dus wel met de investeringen die je aan verbouwen zult gaan moeten doen en dat kost én bakken met geld, geeft ook makkelijk oplopende kosten (als tijdens het verbouwen dat er grotere 'mangel' blijkt te zijn dan initieel gedacht... zeker in die gebieden komt dat vaker voor, rondom scheveningen staan veel van die 'armeluidjes-huisjes die behoorlijk bouwvallig kunnen zijn) ..
en vergeet ook niet dat je ook nog eens een behoorlijke tijd in de troep van die verbouwing zult zitten en er misschien ook zelf veel tijd in moet investeren.

Of je het wil doen is uiteindelijk jouw keuze, maar ik zou je wel aanraden dan heel goed af te wegen hoeveel tijd,geld en moeite dat verbouwen gaat kosten en in hoeverre het ook je woongenot teniet zal doen en misschien ook een belasting voor je relatie kan vormen (ik ken genoeg bevriendde paren die na een stevige verbouwing of huisbouw idd hun relatie eveneens 'opgebroken' zagen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
Vergeet niet de volgende punten: Hypotheek rente aftrek ben je sowieso kwijt. En niet geheel onbelangrijk, MAG je de woning wel verhuren van je bank? Als je geen toestemming hebt, kun je mega boetes krijgen. Of je moet het zwart doen.
Pagina: 1