Budget HTPC, Rarren, Parren en occasional low setting gaming

Pagina: 1
Acties:

• Inodder
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 18:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals uit de TT al wel blijkt zal het systeem vooral voor downloaden (nieuwsgroepen) en videoweergave (1080p) dienst gaan doen. Met het oog op de nabije toekomst moet dit ook zonder problemen met 4K materiaal mogelijk zijn.
Het systeem staat veelal 24/7 aan (al dan niet in de slaapstand). Vaak meerdere venster/programma's tegelijk open. (spotnet, newsleecher, web browser, media player, mail, verkenner, enz.)
Momenteel game ik eigenlijk niet, en stel ik hier dus geen eisen aan. maar heel mischien wil ik in een verre toekomst ooit nog eens een simpel videokaartje steken en een spelletje oppakken (low/medium)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut maximum. Wil het graag rond de 500 Euro houden. Maar als er hele goede argumenten zijn mag het iets meer worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een pricewatch: LG 42LH3010 zal dienst doen als monitor. Het is de bedoeling dat Video en audio via 1 HDMI kabel naar de TV gestuurd worden. De TV zal de audio doorgeven aan de LG versterker. Zo is de huidige laptop ook aangesloten

Oude NEC ND-2500A DVD brander.
Deze drive is 1 van de weinige welke goed een backup van mij navigatie DVD wil branden. Zou deze graag in de nieuwe setup hebben.

pricewatch: Logitech Pro 2800 Cordless Desktop

pricewatch: Q-Tec, 350W (ATX) Q-tec ADT-350 PSU

pricewatch: Iomega HD Select Portable 1TB Zwart Deze wil ik demonteren en de schijf in de nieuwe build plaatsen.

De oude pricewatch: Toshiba Satellite L550-139 en pricewatch: Acer Aspire 5025WLMi mogen gestript worden voor parts als jullie denken dat daar nog iets bruikbaars in zit. (denk bijvoorbeeld aan de dvd-brander als er geen goede mogelijkheden zijn om de eerder genoemde NEC te gebruiken.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, processor, SSD, RAM, kast (met) voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, enigszins redelijke kwaliteit voor een redelijke prijs. hoeft niet het beste van het beste te zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou mooi zijn als de kast in mijn audiomeubel past (390x120x450) (bxhxd).
2e keus is boven op het meubel. (445x285x450)
Dit is echter geen absolute must. Als het flink duurder uitpakt zoek ik er nog wel een ander plekje voor.

Geluid is niet echt een issue, evenmin als energieverbruik.

Ga je overklokken?
Hier heb ik nog geen kaas van gegeten, en wil het systeem niet ten nadele van zijn levensduur extra belasten. Als jullie menen dat dit geen enkel probleem is en wellicht zelfs aan te raden valt wil ik mij er wellicht wel eens in verdiepen en aan wagen. Dit is echter totaal geen wens.

Dit zal mijn allereerste build worden!

Ik wil graag leren, maar neem niet zomaar van alles aan. Ik hoor dan ook erg graag duidelijk onderbouwde argumenten waarom iets wel of niet kan en/of iets wel of niet verstandig is.

Ik heb dus nog geen enkele ervaring. Ik hoop dat jullie geduld met mij hebben, en begrip hebben voor het feit dat ik veel uitleg en onderbouwing nodig zal hebben.

Graag jullie mening over de door mij gekozen componenten.
Daarbij denk ik voornamelijk aan compatibiliteit. Het meeste zorgen maak ik mij over de behuizing. (past hier alles wel probleemloos in?) Daarnaast weet ik niet hoe ik (goed) kan berekenen hoe zwaar een voeding zal moeten zijn.
Ook vraag ik mij nog enigszins af of ik wel alle benodigdheden heb. (kabels en ander klein materiaal bijvoorbeeld).
Ik sluit absoluut niet uit dat er nog veel meer dingen zijn waar ik aan zou moeten denken of waar ik rekening mee zou moeten houden.

Hierbij mijn eerste opzet: Edit: Deze in inmiddels grondig gewijzigd zie onder
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4370 Boxed€ 141,-€ 141,-
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Cooler Master Mini 210€ 79,45€ 79,45
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 56,-€ 56,-
1LG GH24NSB0 Zwart€ 12,80€ 12,80
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,70

Meest recente setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,85€ 169,85
1Asus H97M-E€ 78,-€ 78,-
1Compucase Micro ATX Desktop€ 81,61€ 81,61
1Iomega HD Select Portable 1TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1NEC ND-2500 (Zilver)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,91

Mijn grootste vragen op dit moment zijn hierbij nog:

Is mijn huidige processor keus een goede gulden middenweg of doe ik er verstandig aan 2 tientjes extra neer te leggen voor de pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed ?
Is het weggegooid geld, en kan ik beter juist een stap lager gaan en kiezen voor de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed ?

Mogelijkheden/kosten om de pricewatch: NEC ND-2500 (Zilver) in te passen

Is de pricewatch: Q-Tec, 350W (ATX) werkelijk troep en beter bestemd voor het grof huisvuil? (graag argumenten/onderbouwingen)

Rarren en parren wel/niet op de SSD (waar rekening me te houden/hoe dit te realiseren)

Gaat er eventueel ooit nog een videokaart in de case passen en gaat de voeding dit ook trekken?

[ Voor 63% gewijzigd door Inodder op 25-09-2014 16:29 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan je niet veel beter voor het budget of basis systeem gaan?

reviews: Desktop-BBG: september 2014

Pas ook op met je ssd. Parren/rarren/downloaden doe je wellicht op je HD, maar hou er rekening mee dat veel programmas alles eerst in een temp map gooien (inclusief windows zelf). Deze temp mappen staat default op de C schijf. Maar goed dat is van latere zorg.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-03 15:21

amas

Law of Nature: Chaos

Ik zou rarren en parren juist op de SSD doen. In mijn eigen ervaring (i5 2500K + Kingston SSD), blijkt de SSD alsnog de bottleneck te zijn. En daarom is rarren parren op een HDD geen goed idee omdat dat dus veel langer duurt.

Als je Sabnzbd gebruikt voor het downloaden via newgroups dan zou ik iig een quad-core CPU aanraden aangezien het meegeleverde parring programma multi-core ondersteunt. pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed bijvoorbeeld.

Let er op dat dat geheugen slecht leverbaar is bij de goedkoopste aanbieder. Net als de behuizing die eigenlijk niet leverbaar is. Wellicht is de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart een goed idee omdat je ook nog extra schijven kan toevoegen? Dan heb je wel een kleiner mobo nodig natuurlijk: pricewatch: ASRock B85M-ITX.

Ook heb je uiteraard nog een voedig nodig. pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt 80+ Gold vanwege de 24/7 eis.

Samenvattend:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,80€ 158,80
1ASRock B85M-ITX€ 68,-€ 68,-
1WD Green WD20EZRX€ 70,18€ 70,18
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,03

Eventueel een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 toevoegen voor meer stilte.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Inodder
Reepje schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:34:
Kan je niet veel beter voor het budget of basis systeem gaan?

reviews: Desktop-BBG: september 2014

Pas ook op met je ssd. Parren/rarren/downloaden doe je wellicht op je HD, maar hou er rekening mee dat veel programmas alles eerst in een temp map gooien (inclusief windows zelf). Deze temp mappen staat default op de C schijf. Maar goed dat is van latere zorg.
De budget en basissystemen had is ik te licht bevonden vandaar dat ik meer de game systemen als uitgangspunt had genomen en daar de onnodige componenten van achterwege heb gelaten.

Waarom moet ik oppassen met de SSD?
Overigens staan Newsleecher en dergelijke momenteel wel ingesteld dat ze hun Temp op de D-schijf hebben...
Een gelijksoortige opzet had ik voor op het nieuwe systeem in gedachten.

• Inodder
amas schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:51:
Ik zou rarren en parren juist op de SSD doen. In mijn eigen ervaring (i5 2500K + Kingston SSD), blijkt de SSD alsnog de bottleneck te zijn. En daarom is rarren parren op een HDD geen goed idee omdat dat dus veel langer duurt.
Jij zegt dus juist wel Temp mappen op de SSD? en dan laten verplaatsen naar de HDD when finished? Of pak je dat beter op een andere wijze aan?
In mijn huidige setup gaat het downloaden naar de D-schijf hier slaat NL ook zijn temp bestanden op. Finished downloads worden nu verplaatst naar de externe HDD
Als je Sabnzbd gebruikt voor het downloaden via newgroups dan zou ik iig een quad-core CPU aanraden aangezien het meegeleverde parring programma multi-core ondersteunt. pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed bijvoorbeeld.
Ik gebruik een oudere versie Newsleecher (wel met repair and extract) Ik weet niet of deze dit ook ondersteund. soms par ik handmatig met Multi-par. (is dat toevallig het programma dat ook door Sabnzb gebruikt word?)
Als De voordelen van een i5 (quad core) werkelijk duidelijk aanwezig zijn ga ik liever voor de eerder genoemde
Intel Core i5-4590 Boxed of zelfs de Intel Core i5-4690 Boxed aangezien de 4460 bij single treaded werk (waarvan ik dacht dat in mijn geval het meest sprake was) toch een stuk langzamer is dan de i3 welke ik in mijn orginele lijstje heb staan.
Let er op dat dat geheugen slecht leverbaar is bij de goedkoopste aanbieder. Net als de behuizing die eigenlijk niet leverbaar is. Wellicht is de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart een goed idee omdat je ook nog extra schijven kan toevoegen? Dan heb je wel een kleiner mobo nodig natuurlijk: pricewatch: ASRock B85M-ITX.

Ook heb je uiteraard nog een voedig nodig. pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt 80+ Gold vanwege de 24/7 eis.
Damn... Ik had inderdaad geheel niet naar de leverbaarheid gekeken...
Eigenlijk wilde ik graag een case in de vorm van de Cooler Master Mini 210Die past namelijk prachtig in mijn audio meubel... Het is geen must, maar dan moet ik een ander plekje voor de kast verzinnen.

Het B85 mobo dat je nu kiest komt niet met nadelen t.o.v. het H97 bord dat ik had?
Ik zie dat je voor een 360W voeding kiest. De 300W welke met de Cooler Master Mini 210 komt zou niet voldoende geweest zijn? Ook niet met de i3 processor?
Samenvattend:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,80€ 158,80
1ASRock B85M-ITX€ 68,-€ 68,-
1WD Green WD20EZRX€ 70,18€ 70,18
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,03
Valt me nog op dat je voor een andere HDD hebt gekozen, en het geheugen is gehalveerd (4GB ivp 8GB) Wat is de reden hiervoor?
Eventueel een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 toevoegen voor meer stilte.
De huidige laptop staat hier met een kapot lager bijna constant te blazen... geluid zal in eerste instantie geen issue zijn, gezien alles beter is als nu.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wat vind je van deze case:
pricewatch: Cooltek G3
Lijkt me perfect voor in een TV-meubel :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Inodder
MK1998NL schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:51:
Wat vind je van deze case:
pricewatch: Cooltek G3
Lijkt me perfect voor in een TV-meubel :)
Dan was idd mijn 2e keus in het geval jullie me zouden melden dat ik al die meuk niet in de coolermaster kwijt zou gaan worden...

Helaas past ie echter niet in het meubel, (390x150x450) (bxhxd) maar wel er op, dus wel een goede 2e optie.
(de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart past er zelfs niet (mooi) boven op, dus daarvoor zou ik helmaal een andere plek moeten zoeken)

Kan je zo een ding pricewatch: LC-Power LC-1400mi ook probleemloos op zijn kant kunnen gooien?

Maar goed zou ik daar dan ook alles nog in kwijt kunnen?
En de 200W voeding lijkt me erg aan de lage kant niet? amas stelde zelfs al 360W voor...

[ Voor 26% gewijzigd door Inodder op 21-09-2014 21:13 ]

• amas

amas

Inodder schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:46:
[...]
Jij zegt dus juist wel Temp mappen op de SSD? en dan laten verplaatsen naar de HDD when finished? Of pak je dat beter op een andere wijze aan?
In mijn huidige setup gaat het downloaden naar de D-schijf hier slaat NL ook zijn temp bestanden op. Finished downloads worden nu verplaatst naar de externe HDD
Ik heb de luxe van een dedicated SSD voor usenet downloads, maar kan hier net zo goed: Hier download ik alles heen. Zodra ik klaar ben met het bestand verwijder ik hem of ik verplaats hem naar een andere schijf. Automatisch verplaatsten kan natuurlijk ook, heb ik ook een tijdje gedaan. Maar dan krijg de First World Problem dat je naast het wachten op het parren ook nog eens moet wachten op het verplaatsen van de file ;)
[...]

Ik gebruik een oudere versie Newsleecher (wel met repair and extract) Ik weet niet of deze dit ook ondersteund. soms par ik handmatig met Multi-par. (is dat toevallig het programma dat ook door Sabnzb gebruikt word?)
Als De voordelen van een i5 (quad core) werkelijk duidelijk aanwezig zijn ga ik liever voor de eerder genoemde
Intel Core i5-4590 Boxed of zelfs de Intel Core i5-4690 Boxed aangezien de 4460 bij single treaded werk (waarvan ik dacht dat in mijn geval het meest sprake was) toch een stuk langzamer is dan de i3 welke ik in mijn orginele lijstje heb staan.
Multi-par, zou heel goed kunnen. Ik weet iig dat alle cores worden belast hier bij het repareren. Je moet vervolgens zelf weten natuurlijk hoeveel geld je wilt investeren in extra snelheid.
[...]

Damn... Ik had inderdaad geheel niet naar de leverbaarheid gekeken...
Eigenlijk wilde ik graag een case in de vorm van de Cooler Master Mini 210Die past namelijk prachtig in mijn audio meubel... Het is geen must, maar dan moet ik een ander plekje voor de kast verzinnen.

Het B85 mobo dat je nu kiest komt niet met nadelen t.o.v. het H97 bord dat ik had?
Ik zie dat je voor een 360W voeding kiest. De 300W welke met de Cooler Master Mini 210 komt zou niet voldoende geweest zijn? Ook niet met de i3 processor?
Tja, als de kast in een meubel moet staan, dan moet je zelf even zoeken naar een geschikte behuizing. Ik weet alleen dat ik de Node 304 een hele mooie kast vind :)

B85 heeft m.i. geen nadelen tov een H97 chipset. Als je de nieuwste BIOS hebt dan worden alle nieuwe CPU's gewoon ondersteund. Verder zijn er 2 meer USB3.0 sloten aanwezig en is er ondersteuning voor de nieuwe M.2 SSD standaard. Je kunt natuurlijk ook gewoon een H97 miniITX bord nemen, maar die zijn €30 duurder.

De voeding in die CM is hoogstwaarschijnlijk een budget voeding die niet efficiënt is en minder lang meegaat dan mijn genoemde voeding. Omdat je je PC altijd aan hebt staan zou ik niet besparen op de voeding. 300W is overigens wel genoeg hoor, dit systeem zal hoogstens 70W trekken, maar de 360W is simpelweg de kleinste 80+ Gold voeding.
[...]

Valt me nog op dat je voor een andere HDD hebt gekozen, en het geheugen is gehalveerd (4GB ivp 8GB) Wat is de reden hiervoor?
Ik heb gekozen voor een Green HDD omdat je alle acties op de SSD doet en de HDD alleen als opslag dient. Green HDD's zijn zuiniger dan normale HDD's. Iets wat handig is een HTPC die altijd aan staat.

4GB geheugen omdat dat simpelweg voldoende is. Er is geen reden om meer RAM te nemen als je het toch niet gebruikt.
[...]

De huidige laptop staat hier met een kapot lager bijna constant te blazen... geluid zal in eerste instantie geen issue zijn, gezien alles beter is als nu.
Daarom zette ik het er ook als optie bij. Je kunt deze namelijk altijd nog aanschaffen mocht je dat willen.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Inodder
amas schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:16:
[...]

Ik heb de luxe van een dedicated SSD voor usenet downloads, maar kan hier net zo goed: Hier download ik alles heen. Zodra ik klaar ben met het bestand verwijder ik hem of ik verplaats hem naar een andere schijf. Automatisch verplaatsten kan natuurlijk ook, heb ik ook een tijdje gedaan. Maar dan krijg de First World Problem dat je naast het wachten op het parren ook nog eens moet wachten op het verplaatsen van de file ;)
Ik zei het niet helemaal goed besef ik me... Na het parren en eventueel repair volgt de unrar rechtstreeks naar de externe HDD. Verplaatsen was dus niet geheel de juiste woordkeus.
Tja, als de kast in een meubel moet staan, dan moet je zelf even zoeken naar een geschikte behuizing. Ik weet alleen dat ik de Node 304 een hele mooie kast vind :)
Het is geen kwestie van moeten. Ik houd de opties nog open. Ik was zelf al naarstig op zoek, maar weet niet goed of alles ook zou gaan passen in mijn opties.
B85 heeft m.i. geen nadelen tov een H97 chipset. Als je de nieuwste BIOS hebt dan worden alle nieuwe CPU's gewoon ondersteund. Verder zijn er 2 meer USB3.0 sloten aanwezig en is er ondersteuning voor de nieuwe M.2 SSD standaard. Je kunt natuurlijk ook gewoon een H97 miniITX bord nemen, maar die zijn €30 duurder.
ehhmm... volgens mij is het juist andersom, mijn pricewatch: MSI H97M-G43 heeft toch juist 2 USB 3.0 aansluitingen meer, en het M.2 slot.... Of ik begrijp je verkeerd.
De voeding in die CM is hoogstwaarschijnlijk een budget voeding die niet efficiënt is en minder lang meegaat dan mijn genoemde voeding. Omdat je je PC altijd aan hebt staan zou ik niet besparen op de voeding. 300W is overigens wel genoeg hoor, dit systeem zal hoogstens 70W trekken, maar de 360W is simpelweg de kleinste 80+ Gold voeding.
Hoe moeten we dat berekenen? In de specificaties van de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed staat al 84 Watt?

Overigens betaal is slechts een klein gedeelte van de stroomrekening hier >:) (medehuurders) stroomverbruik is dus niet een heel groot issue.
4GB geheugen omdat dat simpelweg voldoende is. Er is geen reden om meer RAM te nemen als je het toch niet gebruikt.
De huidige laptop beschikt ook over 4GB welke volgens mijn vaak bijna volledig benut word. wat extra marge lijkt mij dus voor zo'n 20 euro extra niet verkeerd...
Hoor hier graag nog de meningen van anderen over...

• Inodder
Verder heeft niemand op of aanmerkingen?
Ik had nog een hoop vragen open staan...
Hopelijk heeft hier nog iemand de antwoorden op.

Tot nog toe gaat mijn voorkeur uit naar het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 189,90€ 189,90
1Cooler Master Mini 210€ 79,45€ 79,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,55

Ik heb nog even gecheckt de case is volgens de site van max-ict gewoon binnen 3 dagen leverbaar.

Is deze setup goed verenigbaar met wat ik wil? De video/audio over HDMI mag geen probleem zijn? ook 4K wanneer er in de nabije toekomst een ander scherm komt?

Een i5 is daadwerkelijk beter voor wat ik wil dan de eerder genoemde i3 ?

Of zit ik wellicht kompleet in de verkeerde richting en zijn er voor dit geld meer prestaties te behalen met een compleet andere setup?

[ Voor 6% gewijzigd door Inodder op 21-09-2014 23:50 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik weet niet of je wel iets wil kopen bij Max ICT na het lezen van deze reviews.

Anders wel een aardig lijstje.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Inodder
MK1998NL schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:49:
Ik weet niet of je wel iets wil kopen bij Max ICT na het lezen van deze reviews.

Anders wel een aardig lijstje.
Hmmm ik zie het... Dat is wel een punt...
De site zegt 90 stuks op voorraad en levertijd 1-3 dagen....
Dan zal het toch ook wel komen? al is het een paar dagen of een week later?
En anders... Iedereen heeft geloof ik uiteindelijk wel zijn geld teruggekregen toch?
Ik heb van hun enkel die case nodig...
Bestel ik die eventueel eerst en de rest pas als ik de case binnen heb.
Heel veel goede andere opties heb ik nu even niet. De rest is of veel duurder of lelijk, of voldoet niet geheel aan mijn wensen...

Tenzij jullie mij kunnen vertellen dat deze pricewatch: LC-Power LC-1400mi ook geschikt is en prima plat gelegd kan worden. Maar volgens mij ontbreekt het hier aan een interne bay
Hetgeen deze pricewatch: LC-Power LC-1350mi volgens de specs dan weer wel heeft echter ga ik hier niet voldoende hebben aan de voeding ben ik ban.

[ Voor 9% gewijzigd door Inodder op 22-09-2014 00:09 ]

• Inodder
Alle hulp is welkom!

[ Voor 90% gewijzigd door Inodder op 22-09-2014 00:14 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Topics die hard gaan zijn voornamelijk geopend door mensen die er weinig kaas van gegeten hebben. Elke scheet wordt besproken. Jij hebt meteen een solid build in elkaar gezet, dan valt er gewoon weinig op aan te merken.

Kick trouwens niet steeds je topic. Je kan je (laatste) reactie gewoon wijzigen en meerdere quotes in één reactie plaatsen :).

• Inodder
br00ky schreef op maandag 22 september 2014 @ 00:16:
Topics die hard gaan zijn voornamelijk geopend door mensen die er weinig kaas van gegeten hebben. Elke scheet wordt besproken. Jij hebt meteen een solid build in elkaar gezet, dan valt er gewoon weinig op aan te merken.

Kick trouwens niet steeds je topic. Je kan je (laatste) reactie gewoon wijzigen en meerdere quotes in één reactie plaatsen :).
Sorry :X

Had alleen op iets meer reactie gehoopt... Die solid build is dan echt meer geluk dan wijsheid. voor mijzelf heb ik namelijk een hoop vraagtekens... Maar ik moet dus concluderen dat die onterecht zijn en ik het hele ding zo prima in elkaar kan bouwen en hij aan al mijn wensen zal voldoen. :o

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik zou MaxICT gewoon vermijden :+

Ik heb eens even gekeken, maar als het goed is zou deze case ook moeten passen:
pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ01
Mag prima op zijn zij gelegt worden, ik weet niet of dat bij die LC-Power's mag. Hiervoor heb je wel een duurdere en speciale SFX voedig nodig:
pricewatch: Silverstone SFX 450W Bronze
En als we dat hebben gedaan, moet er voor die case een kleiner moederbord:
pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac
Of met oudere chipset (=goedkoper):
pricewatch: ASRock B85M-ITX

• Inodder
MK1998NL schreef op maandag 22 september 2014 @ 07:16:
Ik zou MaxICT gewoon vermijden :+

Ik heb eens even gekeken, maar als het goed is zou deze case ook moeten passen:
pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ01
Mag prima op zijn zij gelegt worden, ik weet niet of dat bij die LC-Power's mag. Hiervoor heb je wel een duurdere en speciale SFX voedig nodig:
En als we dat hebben gedaan, moet er voor die case een kleiner moederbord:
pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac
Of met oudere chipset (=goedkoper):
pricewatch: ASRock B85M-ITX
Yikes....

Dat maakt de totale build ruim 100 Euro duurder.... zelfs als ik 1 stapje terug ga in processor...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,89€ 169,89
1ASRock H97M-ITX/ac€ 92,-€ 92,-
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 77,-€ 77,-
1Silverstone SFX 450W Bronze€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 650,14

Alle andere kasten met bijvoorbeeld een ingebouwde voeding daarin ga ik het hele verhaal niet kwijt worden?
De 2 interne bays zijn het grote probleem ben in bang he? Zou ik de SSD niet gewoon ergens tussen weg kunnen moffelen bij die kasten?

• MK_
  • Niet online

MK_

Volgens mij past het er wel in, maar LC-Power heeft volgens mij niet de beste voedingen (en de beste kwaliteit kasten).

Als je je dan nu het B85-bordje neemt, doet precies hetzelfde, alleen kan je niet upgraden naar de volgende generatie CPU's.

Deze voeding gaat trouwens ook werken volgens mij:
pricewatch: Silverstone SFX 300W

In de Raven is er plaats voor een zelfs 3 2,5" SSD/HDD en een 3,5" HDD, dus als het goed is zou alles moeten passen.

• Inodder
MK1998NL schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:08:
Volgens mij past het er wel in, maar LC-Power heeft volgens mij niet de beste voedingen (en de beste kwaliteit kasten).

Als je je dan nu het B85-bordje neemt, doet precies hetzelfde, alleen kan je niet upgraden naar de volgende generatie CPU's.

Deze voeding gaat trouwens ook werken volgens mij:

In de Raven is er plaats voor een zelfs 3 2,5" SSD/HDD en een 3,5" HDD, dus als het goed is zou alles moeten passen.
CPU Upgraden zal de komende tijd niet nodig zijn hoop ik.
De reden dat ik in eerste instantie voor de H97 pricewatch: MSI H97M-G43 ging was het M.2 slot. Ik neem aan dat we over een jaar of 2 daar gewoon 1 of 2 TB SSD in pluggen...
Maar nu zie ik dat de pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac dat ook helemaal niet heeft.
Daarvoor zou ik in de m-itx form zelfs verder moeten kijken naar de pricewatch: Asus H97I-PLUS Wat zelfs nog weer flink meer kosten met zich mee brengt...

Al met Al is het wellicht toch verstandiger om het bij Micro-ATX te laten en daar een geschikte kast bij te vinden.
Wellicht moet ik dan toch loslaten hem in het audio meubel te willen plaatsen.
-O-

• MK_
  • Niet online

MK_

M.2 krijg je meestal toch niet in zo'n kast, aangezien deze rechtstreeks uit het moederbord steken (zonder kabels, dus 1 lang ding) en in zo'n kleine behuizing past dat niet.

Eventueel zou je wel in de toekomst een PCIe SSD kunnen aansluiten, zijn meestal groot en nóg sneller.

Edit: zoiets als dit:
pricewatch: Plextor M6e 512GB

[ Voor 18% gewijzigd door MK_ op 22-09-2014 18:39 ]

• Inodder
MK1998NL schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:38:
M.2 krijg je meestal toch niet in zo'n kast, aangezien deze rechtstreeks uit het moederbord steken (zonder kabels, dus 1 lang ding) en in zo'n kleine behuizing past dat niet.

Eventueel zou je wel in de toekomst een PCIe SSD kunnen aansluiten, zijn meestal groot en nóg sneller.

Edit: zoiets als dit:
pricewatch: Plextor M6e 512GB
Des te meer reden om toch bij mijn oorspronkelijke Micro-ATX build te blijven en wellicht een net wat hogere kast te kiezen nietwaar?

Ps wat betreft die voeding is het trouwens wellicht niet zo heel onverstandig om toch voor de wat zwaardere te gaan, mocht ik het ooit nog eens in mijn kop krijgen om toch nog een videokaartje er bij te steken... :X

Even helemaal wat anders BTW...
(verwoede pogingen om nog ergens op te besparen :P )
Ik ben/was van plan om een keer een nieuwe externe HDD aan te schaffen. Een USB gevoede 2.5" ipv mijn oude 3.5" pricewatch: Iomega HD Select Portable 1TB Zwart met een lompe voeding welke 24/7 aan blijft.
Nu bedenk ik me dat ik straks voldoende interne opslag heb, en ik dus wellicht zelfs wel zonder af kan. Voor het echte mobiele mee neem werk kan ik dan zelfs wel toe met dit ding welke ik toevallig bij Conrad zag (maar niet in de pricewatch kan vinden) of een kleinere externe HDD. (Zon stick is denk ik nog een stuk sneller als een HDD?)

Nu zit ik dus te denken.... Kan ik de schijf niet uit de pricewatch: Iomega HD Select Portable 1TB Zwart slopen in in de nieuwe build proppen en zo dus weer een nieuwe HDD uitsparen? :o

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik kan alleen merken met de gegevens die jij mij geeft :)

Als mATX kast kan, dan zijn er meer opties.

USB 3.0 sticks zijn zeker niet langzaam, anders even benches opzoeken op google om te zien wat sneller is.

En als de externe HDD een interne aansluiting heeft in de vorm van een SATA poort, dan is dat prima mogelijk (denk ik :P )

• Inodder
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,89€ 169,89
1Silverstone Milo ML03B€ 62,50€ 62,50
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,59

Wat vinden jullie hier van dan?
Moet ik dus mijn schijf uit de ext HDD trekken...

• MK_
  • Niet online

MK_

Mwah, bordje heeft een vrij beroerde lay-out (achterkant van een eventuele GPU gaat waarschijnlijk tegen de RAM sloten zitten... maar dit is toch een grootte misschien dus ik laat hem zitten.

Lijkt mij wel prima!

• Inodder
MK1998NL schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 07:09:
Mwah, bordje heeft een vrij beroerde lay-out (achterkant van een eventuele GPU gaat waarschijnlijk tegen de RAM sloten zitten... maar dit is toch een grootte misschien dus ik laat hem zitten.

Lijkt mij wel prima!
Het MB komt uit de BBG dus ging er juist van uit dat het een goede was en niet 1 met een beroerde layout :o
Weet je een betere?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pricewatch: Asus H97M-PLUS
pricewatch: Asus H97M-E

Of van bijv. de onderste gebruik maken van de pricewatch: ASRock B85M Pro4. Dan heb je wel PCIe 2.0 16x ipv. 3.0 16x. Maakt voor de huidige kaarten niks uit.

Die hebben beiden onbewegelijke krammetjes aan de kant van de GPU waardoor het wel zou moeten passen.

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 23-09-2014 17:23 ]

• Inodder
Okay thnx!

Ik probeer even te begrijpen wat nou het probleem is met die andere...
Hier reviews: Desktop-BBG: september 2014 gebruiken ze hem toch ook in combinatie met een GPU?

• MK_
  • Niet online

MK_

Inodder schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:11:
Okay thnx!

Ik probeer even te begrijpen wat nou het probleem is met die andere...
Hier reviews: Desktop-BBG: september 2014 gebruiken ze hem toch ook in combinatie met een GPU?
En daardoor zijn we erachter gekomen dat het niet past :)
BBG mainstream gpu past niet in mobo

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De BBG is altijd theoretisch. Hij wordt nooit echt gebouwd door Tweakers. Dit soort onvolkomenheden komen heel soms voor en komen we dus pas achter als mensen het gaan bouwen. Inmiddels staat er dus ook een update bij.

/edit: overigens, zonder backplate past die wel. Dus in principe kan je dat bord ook bestellen met een kaart zonder backplate (een non-Club3d in dit geval).

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 23-09-2014 18:14 ]

• Inodder
MK1998NL schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:13:
[...]

En daardoor zijn we erachter gekomen dat het niet past :)
BBG mainstream gpu past niet in mobo
Oh haha!
Het is me nu helemaal duidelijk! d:)b
Thnx...

Kan iemand die BBG niet ff heel snel aanpassen dan! straks zijn er talloze mensen met dat bord...
(of overschat ik nu zwaar de populariteit van die BBG's?)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat wordt voor nu wel voldoende ondervangen met die update.

• MK_
  • Niet online

MK_

Er is een disclaimer:

Let op: niet alle combinaties van hardware zijn getest; waar mogelijk controleren we op de correcte werking van de verschillende onderdelen, maar we kunnen niet garanderen dat alle componenten 100% compatibel zijn.
:)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Om toch wat discussie punten te krijgen :
Ik zit zelf ook aan een budget htpc/download bak te denken.
ALleen vind ik die i3 eigenlijk te duur hiervoor. Ik zat zelf meer aan een g1840 te denken.
Maar het word me eigenlijk niet duidelijk hoeveel snelheid je inlevert.
Ik dacht altijd dat unrarren/parren vooral beperkt werd door de hd ?

Dat zie ik iig wel op mijn relatief trage athlon x3 die ik nu daarvoor gebruib

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Inodder
Mijn voorkeur gaat (wellicht onterecht?) uit naar de 2 Asus bordjes, mede vanwege de M.2 slots en de nieuwere chipsets.
pricewatch: Asus H97M-PLUS
pricewatch: Asus H97M-E
Kan iemand het verschil/voor- en na-deel uitleggen? Ik zie kat de een (nog) 2 PCI ports heeft...
Heeft de Intel chip nog voordelen t.o.v. de realtek?

[ Voor 6% gewijzigd door Inodder op 23-09-2014 18:41 ]

• Inodder
heuveltje schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:28:
Om toch wat discussie punten te krijgen :
Ik zit zelf ook aan een budget htpc/download bak te denken.
ALleen vind ik die i3 eigenlijk te duur hiervoor. Ik zat zelf meer aan een g1840 te denken.
Maar het word me eigenlijk niet duidelijk hoeveel snelheid je inlevert.
Ik dacht altijd dat unrarren/parren vooral beperkt werd door de hd ?

Dat zie ik iig wel op mijn relatief trage athlon x3 die ik nu daarvoor gebruib
Als je mijn laatste setup bekijkt zie je dat ik De i3 zelfs vervangen heb voor een i5.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H97M-E€ 78,-€ 78,-
1Silverstone Milo ML03B€ 62,50€ 62,50
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,55

Was zelf eerst ook wel een beetje bang dat het overkill was.
Maar met het ook op de vrij recente toekomst 4K lijkt het me toch wel een lekkere processor en gezien ik heel misschien toch nog wel weer eens een keer een game wil gaan spelen.

Voor een paar tientjes meer die i5 dus...

Maar als ik met een iets mindere processor het echt veel goedkoper kan wil ik nog wel eens heroverwegen.

ps... Post jouw build eens anders (i dont mind hijacking...) :P

[ Voor 54% gewijzigd door Inodder op 23-09-2014 18:41 ]

• Inodder
Nog even een vraagje voor de experts.

Ik heb nog een Q-tec ADT-350 PSU gevonden. Zou deze (voorlopig) nog passen in de nieuwe build?

• MK_
  • Niet online

MK_

Zou het passen? Ja. Zou je hem willen hebben? Nee.

• Inodder
MK1998NL schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:06:
Zou het passen? Ja. Zou je hem willen hebben? Nee.
Onverstandig dus? Want? Andere/missende aansluitingen?
Zolang ik geen videokaart plaats moet deze voeding het prima kunnen trekken toch?
Energie besparing weegt natuurlijk nooit op tegen de aanschaf van een nieuwe voeding.

Zo heb ik ook nog een oude NEC ND-2500A DVD brander.
Deze drive is 1 van de weinige welke goed een backup van mij navigatie DVD wil branden. Zou deze graag in nieuwe setup hebben bedenk ik me nu.
Hierbij eigenlijk dezelfde vraagen...

[ Voor 12% gewijzigd door Inodder op 23-09-2014 22:05 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die DVD is een pata-drive, die krijg je niet zonder adapter aangesloten op je moederbord. En die voeding, dat zal wel een oudje zijn uit een OEM (HP/dell/medion/...) bak? Die zijn geschikt voor waar ze ingebouwd zijn.

• Inodder
br00ky schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:00:
Die DVD is een pata-drive, die krijg je niet zonder adapter aangesloten op je moederbord. En die voeding, dat zal wel een oudje zijn uit een OEM (HP/dell/medion/...) bak? Die zijn geschikt voor waar ze ingebouwd zijn.
Is zon adapter goedkoop/simpel aan te sluiten? (Reden zie edit boven..)

Nee die voeding komt uit een PC van Progress Hengelo of de locale PC boer hier. Welke van de 2 weet ik niet meer. (is inmiddels 10 jaar geleden ofzo...)
Afbeeldingslocatie: http://i88.photobucket.com/albums/k165/Inodder/Fok/IMAG2450_zps6klw0dcl.jpgAfbeeldingslocatie: http://i88.photobucket.com/albums/k165/Inodder/Fok/IMAG2447_zpsdyv0jadg.jpg

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Qtec zijn notoire computer opblazers, snel bij de recycling daarmee.

• Inodder
wagenveld schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:24:
Qtec zijn notoire computer opblazers, snel bij de recycling daarmee.
Goh wat hebben we dan 10 jaar lang mazzel gehad met deze.
Nu moet hij natuurlijk wel elk moment ontploffen...
Wacht ik zet hem snel ergens anders dan op mijn slaapkamer. :o

Zonder gekheid... Ding heeft 9 jaar dienst gedaan en zeker in de begin jaren onder zware last in een "game pc".

• Inodder
OP even flink geupdate....

En weer een aanpassing in de lijst...

Meest recente setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H97M-E€ 78,-€ 78,-
1Compucase Micro ATX Desktop€ 81,61€ 81,61
1Iomega HD Select Portable 1TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1NEC ND-2500 (Zilver)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,91

Mijn grootste vragen op dit moment zijn hierbij nog:

Is mijn huidige processor keus een goede gulden middenweg of doe ik er verstandig aan 2 tientjes extra neer te leggen voor de pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed ?
Is het weggegooid geld, en kan ik beter juist een stap lager gaan en kiezen voor de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed ?

Is de pricewatch: Q-Tec, 350W (ATX) werkelijk troep en beter bestemd voor het grof huisvuil? (graag argumenten/onderbouwingen)

Rarren en parren wel/niet op de SSD (waar rekening me te houden/hoe dit te realiseren)

Gaat er eventueel ooit nog een videokaart in de case passen en gaat de voeding dit ook trekken?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik ben het niet helemaal eens met de meningen van collega tweakers hierboven over je setup. Ik ben namelijk van mening dat het systeem behoorlijk ongebalanceerd is en je teveel geld uitgeeft aan bepaalde zaken terwijl je op cruciale punten juist verkeerd bezuinigd.

Ten eerste: De CPU, als ik dit zo lees is totaal overkill. Wat wil je nu precies op deze machine gaan doen? Downloaden en HTPC taken. Dit gaat al prima op een celeron. Voor de ondersteuning qua video (bijv 3D) kun je voor de zekerheid voor een i3 gaan. Deze zijn al prima geschikt om 4k materiaal af te spelen
De H.264 decoder van de Nvidia-videokaarten, de Intel Haswell-processors en de Intel Celeron 1037U hebben geen enkel probleem met H.264 in 4K-resolutie. De bestanden worden op deze platformen keurig afgespeeld met een beperkte CPU-belasting van in alle gevallen minder dan 10%.
uit http://nl.hardware.info/r...-hd-vaak-goed-niet-altijd

Zelfs softwarematig kan een i3 dit makkelijk aan. Een i5 zal inderdaad sneller zijn bij het parren/rarren. Maar alleen natuurlijk wanneer je dit op de SSD doet. En denk je echt dat je pas een film gaat downloaden 10 minuten voordat je hem daadwerkelijk wilt gaan kijken? Persoonlijk heb ik een x aantal films op mijn HTPC klaarstaan om gekeken te worden, ik hoeft nooit te wachten.

Gamen kan een argument zijn om een iets zwaardere CPU te nemen, maar ik zie geen behuizing waar je ook daadwerkelijk een high-end videokaart in kwijt kan. Bij je meest recente behuizing ben je zelfs gelimiteerd tot een low profile kaart. Waarom een Low end GPU combineren met een high end CPU? Onbalans.

Ook bespaar je op de voeding, in mijn optiek altijd een slecht idee een oude voeding die al van slechte kwaliteit is nog eens in een build te gaan gebruiken die een paar jaar mee moet. Je denkt niet dat die slechte condensatoren ondertussen kunnen beginnen met lekken? En dat een stervende voeding je andere hardware mee kan nemen naar de schroothoop? Dat hij het nu 10 (!) jaar heeft gedaan wil niet zeggen dat hij het nog 10 jaar gaat volhouden, integendeel.

Daarnaast is het uitbouwen van een externe HDD een prima idee. Maar denk je niet dat je aan 1TB te weinig gaat hebben? Je hebt het over 4k video, en het regelmatig downloaden, denk je niet dat die TB zo vol is?

• Inodder
jaapsander schreef op donderdag 25 september 2014 @ 10:20:
Ik ben het niet helemaal eens met de meningen van collega tweakers hierboven over je setup. Ik ben namelijk van mening dat het systeem behoorlijk ongebalanceerd is en je teveel geld uitgeeft aan bepaalde zaken terwijl je op cruciale punten juist verkeerd bezuinigd.

Ten eerste: De CPU, als ik dit zo lees is totaal overkill. Wat wil je nu precies op deze machine gaan doen? Downloaden en HTPC taken. Dit gaat al prima op een celeron. Voor de ondersteuning qua video (bijv 3D) kun je voor de zekerheid voor een i3 gaan. Deze zijn al prima geschikt om 4k materiaal af te spelen

[...]

uit http://nl.hardware.info/r...-hd-vaak-goed-niet-altijd

Zelfs softwarematig kan een i3 dit makkelijk aan. Een i5 zal inderdaad sneller zijn bij het parren/rarren. Maar alleen natuurlijk wanneer je dit op de SSD doet. En denk je echt dat je pas een film gaat downloaden 10 minuten voordat je hem daadwerkelijk wilt gaan kijken? Persoonlijk heb ik een x aantal films op mijn HTPC klaarstaan om gekeken te worden, ik hoeft nooit te wachten.
Allereerst dank voor je reactie, je input word gewaardeerd!

Last minute downloads zijn hier juist wel vaak aan de orde. Het is eerder regel dan uitzondering dat bezoek met een titel komt en die nog even snel binnengehengeld word.
Gamen kan een argument zijn om een iets zwaardere CPU te nemen, maar ik zie geen behuizing waar je ook daadwerkelijk een high-end videokaart in kwijt kan. Bij je meest recente behuizing ben je zelfs gelimiteerd tot een low profile kaart. Waarom een Low end GPU combineren met een high end CPU? Onbalans.
Ik ga er van uit dat de high-end kaarten van nu de midrange kaarten zullen zijn van de toekomst. (en hopelijk dan ook in een low-profile vormfactor beschikbaar zullen zijn.) Dan is de balans weer terug toch? Zo ben ik mooi klaar voor de komende jaren, zonder dat ik dan nog een processor hoef te updaten.
Ook bespaar je op de voeding, in mijn optiek altijd een slecht idee een oude voeding die al van slechte kwaliteit is nog eens in een build te gaan gebruiken die een paar jaar mee moet. Je denkt niet dat die slechte condensatoren ondertussen kunnen beginnen met lekken? En dat een stervende voeding je andere hardware mee kan nemen naar de schroothoop? Dat hij het nu 10 (!) jaar heeft gedaan wil niet zeggen dat hij het nog 10 jaar gaat volhouden, integendeel.
Jullie hebben me overtuigt dat het geen goed idee is de oude voeding te hergebruiken. Dit idee zal ik dus vanaf nu laten varen.
Daarnaast is het uitbouwen van een externe HDD een prima idee. Maar denk je niet dat je aan 1TB te weinig gaat hebben? Je hebt het over 4k video, en het regelmatig downloaden, denk je niet dat die TB zo vol is?
Ik vertelde reeds dat last minute downloads hier aan de orde van de dag zijn. Al het materiaal word na het kijken direct weer verwijderd. Tot nog toe heb ik het prima kunnen doen met 1TB.
Daarnaast is het een tijdelijke oplossing. Zodra de 4K schermen goed betaalbaar zijn en het downloaden van 4K materiaal regel word zal de opslag inderdaad een probleem gaan vormen. Ik hoop dat tegen die tijd SSD's en HDD's in prijs zullen zijn gezakt en ik een grote SSD en/of goedkope HDD bij kan plaatsen (vandaar ook de keus voor een moederbord met M.2 slot)

Al met al geen hele gekke gedachtes toch?
Pleas DO correct me if im wrong!

• Inodder
Terugkomend op het voedingen verhaal....

De pricewatch: Compucase Micro ATX Desktop in mijn laatste lijstje heeft standaard al een voeding aan boord.

Namelijk: pricewatch: HEC 300FB

Details
  • 80PLUS Bronze
  • activ PFC
  • S-ATA
  • Over current protection (OCP)
  • Over voltage protection (OVP)
  • Overload protection (OLP/OPP)
  • Short circuit protection (SCP)
Description:
  • Very high performance for maximum compatibility
  • Extremely high efficiency
  • Extremely Quiet in operation
  • Active PFC, 110/230 Vac
  • complies EU Energy Star 5.0 requirements
  • SLI™ und CrossFire X™ qualified
  • TÜV
  • With full protection functions such as OPP, SCP, OVP
  • MTBF: 100.000 Hours
  • specifically for the 7K-Enclosures
bron

Denken jullie dat dit een geschikte voeding is?

De kast is namelijk ook zonder voeding verkrijgbaar.
pricewatch unsorted: Compucase 7K09B-U3 computerbehuizing
Ik zou dus ook een andere voeding kunnen kiezen.

De voeding die met de behuizing komt is een TFX12V v2.3.
Is 1 van deze vijf (andere) TFX voedingen een betere keus,
of moet het echt 1 van deze drie 12V 3.2's zijn?

De pricewatch: Seasonic SS-350TGM 350W 80+ Gold Full Modular (OEM) is overigens als enigste modulair. Kan imand mij uitleggen wat dit inhoud, en wat hier de voor- en/of nadelen van zijn?

Hopelijk kunnen jullie mij weer het een en ander uitlegen en zo helpen een gegronde keuze te maken!
Bij voorbaat dank wederom!

Ps. Onderstaande eerder genoemde punten zou ik graag ook nog meer discussie/advies over voeren/horen.

Is er een merkbaar verschil tussen volgende processoren?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,74€ 158,74
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 189,80€ 189,80

Kiezen voor de gulden midden weg , 2 tientjes bijleggen en een merkbaar snellere processor hebben, of geld op zak houden. want er is geen merkbaar verschil? Dat zijn de mogelijke scenario's die in mij opkomen. Wat komt het dichtst bij de werkelijkheid?

Gaat de (standaard pricewatch: HEC 300FB) voeding een (toekomstige) low-profile videokaart (vergelijkbaar met de huidige high-end kaarten) kunnen trekken?

[ Voor 55% gewijzigd door Inodder op 27-09-2014 19:15 ]

• Inodder
Niemand die zich geroepen voelt om op de laatste posts te reageren? :X

• Inodder
Kan ik wellicht beter in de individuele componenten topics terecht met mijn vragen?

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik zal wel even zo aardig zijn om te reageren :)

CPU gewijs zou ik gewoon een i5 4460 nemen, ik denk dat je het niet gaat merken.

Dan, de kast. Voedingen die je met de kast krijgt zijn 9/10 keer prut. Modulair wil betekend dat de kabels los zit en dat je kan kiezen welke kabel je wilt gebruiken, en de kabels die je niet wilt gebruiken laat je gewoon eruit.

• Inodder
MK1998NL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 13:56:
Ik zal wel even zo aardig zijn om te reageren :)
Waarvoor dank!
CPU gewijs zou ik gewoon een i5 4460 nemen, ik denk dat je het niet gaat merken.
Heb je hier een onderbouwing en argumenten voor?
Je gaat er vanuit dat mijn gebruik zelfs de minste processor niet gaat beproeven, ook niet bij singletreaded use voor b.v. quickpar?
Dan, de kast. Voedingen die je met de kast krijgt zijn 9/10 keer prut.
Maar van deze specifieke voeding weet je het niet?
Modulair wil betekend dat de kabels los zit en dat je kan kiezen welke kabel je wilt gebruiken, en de kabels die je niet wilt gebruiken laat je gewoon eruit.
Okay thnx... Ik had het net zelf gevonden idd. Kan idd een handige optie zijn, geen losse ongebruikte kabels in de kast. Maar noodzaak lijkt het me iig niet.

Advies over welke voeding te kiezen kan je me helaas niet geven? (mocht deze meegeleverde voeding idd prut zijn.)

• amas

amas

Inodder schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 14:20:
[...]

Waarvoor dank!

[...]
Je gaat er vanuit dat mijn gebruik zelfs de minste processor niet gaat beproeven, ook niet bij singletreaded use voor b.v. quickpar?

[...]

[...]

Okay thnx... Ik had het net zelf gevonden idd. Kan idd een handige optie zijn, geen losse ongebruikte kabels in de kast. Maar noodzaak lijkt het me iig niet.

Advies over welke voeding te kiezen kan je me helaas niet geven? (mocht deze meegeleverde voeding idd prut zijn.)
De keuze voor de CPU ligt vooral aan jezelf. Het zijn alledrie dezelfde CPU alleen met een andere kloksnelheid. 10% hogere klok zal ook betekenen dat parren 10% sneller zal gaan (ruwweg, en als de CPU de bottleneck is natuurlijk).

Reviews van jouw genoemde voeding zijn niet echt te vinden. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen of het wel of niet een goede voeding is. Ik deel wel de mening met MK dat meegeleverde voeding vaak minder presteren en dus een kortere levensduur hebben (gemiddeld! Het kan dus zijn dat jij een goede hebt en de voeding nog prima dienst doet).

• MK_
  • Niet online

MK_

Inodder schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 14:20:
[...]

Waarvoor dank!

[...]
Een i5 4690 zal ietsjes sneller zijn, in de praktijk maar een paar procent snellen. De kloksnelheid is theoretisch gezien 10% hoger, maar dat betekend niet dat hij alles 10% sneller doet. Reken op zo'n 5%, moet je zelf nagaan of je het de 30 euro meer waard vind.
[...]
Inderdaad zoals hierboven gezegd weinig over te vinden.
Kan ik zeker :)

pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
pricewatch: be quiet! SFX Power 2 400W

Dit zijn volgens mij de enige goede niet overpriced SFX voedingen.

• Inodder
MK1998NL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:39:
[...]

Een i5 4690 zal ietsjes sneller zijn, in de praktijk maar een paar procent snellen. De kloksnelheid is theoretisch gezien 10% hoger, maar dat betekend niet dat hij alles 10% sneller doet. Reken op zo'n 5%, moet je zelf nagaan of je het de 30 euro meer waard vind.

[...]

Inderdaad zoals hierboven gezegd weinig over te vinden.

[...]

Kan ik zeker :)

pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
pricewatch: be quiet! SFX Power 2 400W

Dit zijn volgens mij de enige goede niet overpriced SFX voedingen.
Damn.... MY BAD!
Ik denk waar tover jij die voedingen nu vandaan.... Die had ik niet gevonden....
Maar Het betreft TFX voedingen, geen SFX SORRY :$

Ik zal mijn posts snel editen....

• MK_
  • Niet online

MK_

Ligt niet alleen aan jou, ik had het ook moeten zien :*)

Die be quiet! is er ook in TFX formaat:
pricewatch: be quiet! TFX Power 2 300W Bronze
Of gold (=efficiënter):
pricewatch: be quiet! TFX Power 2 300W Gold

De Seasonic SS's hebben slechte secundaire caps, dus dan blijft eigenlijk alleen de be quiet! over :)

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
@op
Betreffende last minute downloaden en al dan niet unrarren op SSD. Ik doe dit momenteel op mijn ondertussen al 4 jaar oude laptop en persoonlijk denk ik dat je lijnsnelheid nog altijd de grootste bottleneck is. Ik denk niet dat het het geld waart is om voor de snellere processors te gaan. Mijn laptop unrart een 720p of 1080p film typisch in een paar minuten. Dan gaat het verschil let een snellere processor hoogstens een paar seconden zijn.
De reden waarom je niet zou downloaden naar je SSD is omdat deze maar een beperkt aantal schrijfacties aankunnen (zal straks even Googlen naar het aantal bij nieuwe SSD's is dit dus een miljoen writes per cel. In het slechtste geval moet je hem over een paar jaar vervangen maar dan mag je al serieus data beginnen weg te schrijven). Persoonlijk trek ik mij daar niet al te veel van aan. Als je een programma hebt dat de S.M.A.R.T. Status van je schijven monitort weet je dat alles nog goed gaat. En het unpacken gaat zo veel sneller! Bovendien kan je SABnzbd+ zo instellen dat hij op je SSD download en dan unpackt naar ja HDD. Dan zit je ook niet meer met het first world problem van hierboven waar je moet wachten om alles te verplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door sw3ex op 28-09-2014 10:28 ]

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

• Inodder
MK1998NL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 20:33:
Ligt niet alleen aan jou, ik had het ook moeten zien :*)

Die be quiet! is er ook in TFX formaat:
pricewatch: be quiet! TFX Power 2 300W Bronze
Of gold (=efficiënter):
pricewatch: be quiet! TFX Power 2 300W Gold

De Seasonic SS's hebben slechte secundaire caps, dus dan blijft eigenlijk alleen de be quiet! over :)
Grrr... nu weet ik het ook niet meer, in het voedingen topic kreeg ik juist 2 Seasonic SS-en aangeraden....
8)7

• MK_
  • Niet online

MK_

Inodder schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:52:
[...]

Grrr... nu weet ik het ook niet meer, in het voedingen topic kreeg ik juist 2 Seasonic SS-en aangeraden....
8)7
Kan natuurlijk ook zijn dat ik fout zit he :)

Had mijn oordeel gevestigd op deze review.
The Good:
  • efficient
  • extremely good voltage regulation
  • quiet
The Bad:
  • secondary side capacitors are questionable quality

• Inodder
sw3ex schreef op zondag 28 september 2014 @ 10:20:
@op
Betreffende last minute downloaden en al dan niet unrarren op SSD. Ik doe dit momenteel op mijn ondertussen al 4 jaar oude laptop en persoonlijk denk ik dat je lijnsnelheid nog altijd de grootste bottleneck is. Ik denk niet dat het het geld waart is om voor de snellere processors te gaan. Mijn laptop unrart een 720p of 1080p film typisch in een paar minuten. Dan gaat het verschil let een snellere processor hoogstens een paar seconden zijn.
De reden waarom je niet zou downloaden naar je SSD is omdat deze maar een beperkt aantal schrijfacties aankunnen (zal straks even Googlen naar het aantal bij nieuwe SSD's is dit dus een miljoen writes per cel. In het slechtste geval moet je hem over een paar jaar vervangen maar dan mag je al serieus data beginnen weg te schrijven). Persoonlijk trek ik mij daar niet al te veel van aan. Als je een programma hebt dat de S.M.A.R.T. Status van je schijven monitort weet je dat alles nog goed gaat. En het unpacken gaat zo veel sneller! Bovendien kan je SABnzbd+ zo instellen dat hij op je SSD download en dan unpackt naar ja HDD. Dan zit je ook niet meer met het first world problem van hierboven waar je moet wachten om alles te verplaatsen.
Dank voor de info! De redenen zijn mij nu duidelijk!
Ik heb momenteel een zelfde opzet (ook 4 jaar oude laptop pricewatch: Toshiba Satellite L550-139) Echter werk ik niet met SAB maar met Newsleecher. Deze geeft nog geregeld de melding"pausing newsleecher temporarely : waiting for download queue catch up"" Par/repair doet deze ook automatisch waarna hij hem naar de externe HDD extract... Eigenlijk een gelijke setup dus. alleen dan zonder SSD

Op het nieuwe systeem zal ik dit dan ook waarschijnlijk doen zoals je zegt; gewoon op de SSD dus en dan extracten naar de HDD.

Als er geen fouten zijn gaat het parren idd wel snel maar als er veel blocks missen kan het best lang duren. ik denk vooral hier voordeel te gaan zien van een snellere processor. Mijn eerste keus was ook een snelle i3. Mensen wezen mij er hier op dat een quad core wel degelijk voordelen zou hebben. En met het oog op de toekomst en over een paar jaar eventueel toch nog een videokaart te gaan steken voor wat games kan de i5 ook geen kwaad denk ik.

• Inodder
MK1998NL schreef op zondag 28 september 2014 @ 15:56:
[...]

Kan natuurlijk ook zijn dat ik fout zit he :)

Had mijn oordeel gevestigd op deze review.

[...]
Ik zie wat je bedoelt...
verder wel erg mooie cijfers...

Performance
9

Functionality
8

Value
10
Pagina: 1