Ontevreden over huidig draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 22:25
Goedemorgen,

Draadloos internet is hier inmiddels jaren geïnstalleerd. Het is correct geïnstalleerd, want het werkt. Minpunt is dat de ruimtes te groot zijn voor de standaard meegeleverde router van Ziggo. Ik kan in mijn omgeving niet bij iemand terecht voor goed advies, vandaar dat ik hier hoop wat info te krijgen.

Heb even een simpele schets gemaakt, waarbij de router in de meterkast staat. De rode streep heb ik getrokken, omdat aan de bovenkant van de streep regelmatig de verbinding er niet is of extreem traag/zwak. Ter info, de totale breedte is 10m en de lengte is 15m.

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/kixszv3en/Untitled_1.jpg

Aanwezige netwerkproducten:
- Ubee EVW3200 (meegeleverd door Ziggo)
- Sweet Powerline LC086 (setje van 2)
- Merkloze Wifi Repeater (ergens voor 15,- gekocht)

Aanwezige apparaten op het netwerk
- tot 3 iPhones
- 1 iPad
- 1 Macbook
- 1 iMac

Situatie
De Ubee router van Ziggo haalt het niet om de achterkant van het huis ook te voorzien van goedwerkend draadloos internet. Daarvoor heb ik eens een merkloze wifi repeater gekocht en aangesloten. Echter wordt het signaal verlengd (in de desbetreffende ruimtes ineens volledig bereik) maar websites en dergelijke worden niet geladen. Het apparaat werkt dus niet goed. Ik heb de repeater momenteel ontkoppeld.

Na wat uitzoekwerk merkte ik dat veel mensen niet volledig tevreden zijn over de meegeleverde Ubee Router. Ook lees ik dat sommige routers zoveel keer sterker en sneller zijn dan de 'standaard router'. Als ik zeker kan worden dat het draadloos internet merkbaar versterkt met een nieuwe router, koop ik die graag. Door mijn prettige ervaring met Apple-producten, zal een Airport Extreme dan een mogelijke keuze zijn. Maar met de grootte van dit huis (ook een tweede verdieping) zal alléén de Airport Extreme waarschijnlijk niet voldoende zijn. Ik las over een Airport Express die het signaal zou kunnen verlengen.

Nu is mijn vraag. Als ik beide producten aanschaf (200,- en 100,-) zou dit dan een gewenst resultaat kunnen opleveren? Ik ben bereid een dergelijk bedrag uit te trekken, maar dan wil ik wel verbetering zien. Ik ben geen expert in alle termen van draadloos internet.

Bij voorbaat veel dank!

Jordy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01

lier

MikroTik nerd

Mijn advies:

Schaf twee goede accesspoints aan en plaats deze op de begane grond en op de 1ste verdieping ergens in het midden. Op die manier heb je waarschijnlijk de grootste dekking. Consequentie is wel dat je draden moet trekken, maar dat is per definitie de beste aanpak (en vaak kan het ook).

Afhankelijk van je eisen en wensen kan je bijvoorbeeld aan Ubiquiti denken, maar er zijn veel mooie alternatieven (waaronder ook Apple).

Maar...zekerheid krijg je niet zonder een (professionel) meeting!

O ja...op GoT zijn meer dan 100-en-1 van "dit soort topics" te vinden, zoeken loont de moeite!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

lier schreef op zondag 21 september 2014 @ 11:23:
Mijn advies:

Schaf twee goede accesspoints aan en plaats deze op de begane grond en op de 1ste verdieping ergens in het midden. Op die manier heb je waarschijnlijk de grootste dekking. Consequentie is wel dat je draden moet trekken, maar dat is per definitie de beste aanpak (en vaak kan het ook).

Afhankelijk van je eisen en wensen kan je bijvoorbeeld aan Ubiquiti denken, maar er zijn veel mooie alternatieven (waaronder ook Apple).

Maar...zekerheid krijg je niet zonder een (professionel) meeting!

O ja...op GoT zijn meer dan 100-en-1 van "dit soort topics" te vinden, zoeken loont de moeite!
Ik ben het helemaal eens met lier. Ik zou zelf voor ubiquiti unifi gaan, gebruik het ook zelf, werkt heerlijk :)
Je moet er echter wel rekening mee houden dat als je alles van een fatsoenlijk signaal wilt voorzien je meerdere access points nodig hebt. Hoeveel dit er zijn is afhankelijk van de grote van je huis en wat er voor spul in je muren/plafond zit (en zo zijn er nog tig factoren)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
Veel dank voor de reacties.

Ik ben het ermee eens dat er vast identieke situaties zijn op het forum, maar ik snap sommigen termen gewoonweg niet en wilde daarom een eigen draad openen. Wat voornamelijk belangrijk is, is dat de begane grond fatsoenlijk wordt voorzien van draadloos internet. Hier worden de telefoons, tablet, laptop voornamelijk gebruikt en hier staat tevens de iMac. Als ik er eenmaal aan begin, wil ik inderdaad wel de bovenverdieping aanpakken en dan begrijp ik het verhaal van de access points.

Na wat google'n kwam ik erachter dat een access point iets anders is dan een router, maar is dit dan ook weer anders dan de 'repeater' die ik al (weliswaar een goedkope versie) heb?

Helaas zijn bij het kopen van dit huis de pijpen en kabels zoveel mogelijk weggewerkt, dus ik weet niet in hoeverre het kan om een kabel (netjes) naar boven te trekken. Werken die access points alléén als je een kabel naar boven trekt?

En in geval je die access points aanschaft, vervangt het access point op de begane grond dan het uitzenden van het signaal van de originele (Ziggo) router OF blijf je die originele router ook gebruiken?

Ik weet niet hoe goed jullie zijn met internet en technologie, maar is dat Ubiquiti Unifi gemakkelijk aan te sluiten en in te stellen? De reviews op internet geven mij namelijk het gevoel dat de Airport Extreme erg gemakkelijk aansluit. Eenvoud spreekt mij het meest aa, al luister ik graag naar jullie enthousiasme over dit merk.

Nogmaals dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 13:17
Zowieso is het eerste wat je doet de router uit de meterkast halen. Ik werk als student bij als problem solver, en bijna in alle gevallen word het signaal vele malen beter als de router buiten de meterkast plaatst.

Verder kun je inderdaad kijken naar een extra accespoint, de router die je hebt is ook prima mits op de juiste plek, maar dan plaats je bijvoorbeeld een extra accespoint boven. Doe die wifi repeaters overigens het liefst weg want die maken het er alleen maar erger op en snelheid bieden ze niet, ze halveren juist je snelheid.

Wat je ook aansluit, probeer zo ver mogelijk te komen met kabel voordat je draadloos gaat, want dat is altijd beter. Ook kun je bijvoorbeeld inssider gebruiken om te scannen of je veel andere wifi netwerken in de buurt hebt, soms kan alleen een wisseling van kanaal al veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb een vergelijkbare indeling in mijn woning (alleen extra kamer) en heb gewoon een Engenius AP ECB350. De fritzbox zorgt voor de woonkamer en de ECB350 de rest ik ben zeer te spreken over Engenius apparatuur.

Bij mij hangen er 3 tabs, 4-5 telefoons, 3 laptops en heb een extra AP voor signaal buiten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Het modem van ziggo hoeft niet perse in de meterkast te staan. Deze kan ook best in de woonkamer staan waar de coax uit de muur komt. Je startpunt is dan ineens de woonkamer geworden.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 13:17
Je moet er wel op letten dat je de ziggo modem plaatst op de plek waar je digitale signaal binnen komt, soms is dag de meterkast en dan gaat er een simpel coaxje richting huiskamer, maar dat is dan niet de beste ziggo plek. Dat is echter per huis verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:47
JoRDozZzz schreef op zondag 21 september 2014 @ 18:39:
Na wat google'n kwam ik erachter dat een access point iets anders is dan een router, maar is dit dan ook weer anders dan de 'repeater' die ik al (weliswaar een goedkope versie) heb?
Een repeater is via WiFi verbonden met het netwerk, een access point met een kabeltje. Afhankelijk van het access point heeft deze mogelijk nog wat extra functionaliteit (VLANs etc.), maar dat heb je waarschijnlijk niet nodig.
Werken die access points alléén als je een kabel naar boven trekt?
Ja. Een access point zonder kabel is een repeater, en dat is een onwenselijke oplossing (heeft per definitie slechts de helft van de bandbreedte van je 'main'-accesspoint).
En in geval je die access points aanschaft, vervangt het access point op de begane grond dan het uitzenden van het signaal van de originele (Ziggo) router OF blijf je die originele router ook gebruiken?
Dat kun je zelf bepalen. In geval van meerdere Unifi-accesspoints zou het wel eens slim kunnen zijn om het WiFi van je Ubee uit te zetten, die Unifi's kunnen 'samenwerken', maar niet met de Ubee.
Ik weet niet hoe goed jullie zijn met internet en technologie, maar is dat Ubiquiti Unifi gemakkelijk aan te sluiten en in te stellen? De reviews op internet geven mij namelijk het gevoel dat de Airport Extreme erg gemakkelijk aansluit. Eenvoud spreekt mij het meest aa, al luister ik graag naar jullie enthousiasme over dit merk.
Zie \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Meer dan 500 posts met ervaringen (niet voor niets zoveel posts, mag ik aannemen). Ik meen gelezen te hebben dat het vrij makkelijk instelbaar is met de bijbehorende software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Kabel van Ziggo kun je zonder al te veel gevolg verlengen.
Je moet wel de juiste dikte aanschaffen en goed isoleren. Dan kun je hem in de woonkamer of eetkamer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En om even een misverstand uit de weg te ruimen:

Je kamers zijn absoluut niet te groot voor WiFi (ongeacht modem/router/AP), WiFi kan met gemak 300m ver reiken in het open veld zonder obstakels. Je probleem is gewoon de obstakels, de muren in jouw geval, en alles wat erop zit.

Daarom dat je huidige modem/router dus niet slecht is an sich, je huis is gewoonweg niet geschikt om vanuit een enkele AP bediend te worden. Daarom 100% eens met adviezen: je hebt meerdere AP's nodig. De AP in je kabelmodem/router kan daar een van zijn. En mbt netwerkbekabeling: tja, 10 jaar terug had men het normaal gevonden om kabels te leggen. Anno 2014 is dat niet minder nodig, WiFi is een aanvulling op een bedraad netwerk binnenhuis, niet een vervanging ervan :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-07 15:56
raydekok schreef op zondag 21 september 2014 @ 18:49:
Het modem van ziggo hoeft niet perse in de meterkast te staan. Deze kan ook best in de woonkamer staan waar de coax uit de muur komt. Je startpunt is dan ineens de woonkamer geworden.
Dit is nou niet bepaald advies wat ik zo maar zou geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Extra AP's zijn gewoon de oplossing, gaan lopen klooien met verplaatsen van modem e.d. is gewoon irritant.

Ik zie het al voor me dat ik in mijn situatie m'n modem moet verplaatsen, 4 ethernet kabels (3 x netwerk 1 x TV) verleggen/opnieuw trekken. Nee dat is echt geen oplossing.

Het mooiste zou een 2.4/5ghz AP zijn, gelijk voorbereid op de toekomst.
Als ik bij mij in de buurt kijk ben ik de enige met 5ghz, de eerst volgende is 3 straten verderop.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

raydekok schreef op zondag 21 september 2014 @ 18:49:
Dat is niet waar. Dat is compleet afhankelijk van hoe daar alles aangesloten zit.
Ja, het kan maar afhankelijk van z'n aansluiting heeft ie nieuwe WCD's, kabels en de hele meuk nodig.

OT: Mijn aanraden is (gezien ik persoonlijk geen fan ben van modemrouters) om een aparte router te kopen, zet hier wireless op uit. Koop een aantal ubiquiti UniFi access points, en laat deze al het werk doen, dan heb je 1 groot netwerk, wat heel simpel op te zetten is, zonder al te veel gedoe.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
Wat een top reacties allemaal, zeer veel dank voor alle aandacht en moeite!

Ik vergat in mijn eerdere posts te melden dat ik al volgens aanwijzingen Ziggo heb gewijzigd van 40 Hz naar 20 Hz (weet eigenlijk niet wat dat inhoudt). Ook heb ik het kanaal van Auto gewijzigd naar kanaal 1 (er werd 1 of 13 geadviseerd). Ik ga morgen dat Inssider eens proberen. Ken het niet, maar misschien geeft dat het beste kanaal aan.

@Sinnsyk
Ik twijfelde al enorm aan de wifi repeater, maar ik dacht dat dit de oplossing zou zijn. Ik stond al op het punt om deze weg te doen, maar bij gebrek aan kennis durfde ik dat nog niet aan. Bij deze verdwijnt hij.. dank je.

@Thralas
Dank voor je duidelijke antwoorden. Ik ben inmiddels aan het kijken/rondvragen hoe we bekabeling naar boven kunnen trekken. Het is een oud huis, dus er is enige angst dat er scheuren/barsten ontstaan bij het maken van een gleuf. Maar gezien jouw (en andere) reactie, wordt het draadloze netwerk niet veel beter als er geen kabels worden getrokken. Weinig keuze dus voor echt goed internet. Dit is prio #1.

@dion_b goede samenvatting. Vooral laatste zin is duidelijk en waardevol. Goede bekabeling als basis voor het draadloos.

Momenteel openstaande vragen:
- Prutser001 heeft het over 2.4/5 Ghz AP wat houdt dit precies in? (bereik o.i.d.)
- Ik overweeg nog steeds een nieuwe router en daarop de straks aan te schaffen Ubiquiti Unifi AP’s aan te sluiten. Is het handig om dan ook de router van Ubiquiti aan te schaffen, of is de Airport Extreme dan wel handig qua gemak? (of staar ik teveel naar Apple)
- Voldoet een AP van dit merk zoals die rond de 70 euro of moet ik dan echt in het topic zijn over dat merk? Ik zie uiteenlopende prijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
andy88 schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:17:
[...]

Dit is nou niet bepaald advies wat ik zo maar zou geven..
Jawel, zorg alleen voor juiste kabel en sluit het goed aan. Je verlengt hiermee de kabel.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

JoRDozZzz schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:10:

- Prutser001 heeft het over 2.4/5 Ghz AP wat houdt dit precies in? (bereik o.i.d.)
- Ik overweeg nog steeds een nieuwe router en daarop de straks aan te schaffen Ubiquiti Unifi AP’s aan te sluiten. Is het handig om dan ook de router van Ubiquiti aan te schaffen, of is de Airport Extreme dan wel handig qua gemak? (of staar ik teveel naar Apple)
- Voldoet een AP van dit merk zoals die rond de 70 euro of moet ik dan echt in het topic zijn over dat merk? Ik zie uiteenlopende prijzen..
5Ghz is minder gebruikt, en heeft dus relatief minder interferentie wat voor meer snelheid kan zorgen.
Echter vergt 5Ghz meer kracht om uit te zenden en zal een 5Ghz signaal zwakker zijn dan 2.4Ghz. Al hangt de impact daarvan heel erg af van je setup en omgeving.

Voor welke router je gaat hangt ook af van je technische kennis. Ja, de airport exteme is heel gemakkelijk in te stellen, al moet ik zeggen dat ik 'm te duur vind voor wat ie levert, en voor wat je kunt veranderen qua instellingen. (Beetje de hele apple ideologie) Als je 'n simpele router wilt zou ik gaan voor deze pricewatch: TP-Link Archer C7 (Ik heb een wat duurder model gepakt zodat ie in ieder geval de wan->lan snelheid haalt, geen idee wat je abbo snelheid is). Heb je wat meer technische kennis dan kun je voor een ubiquiti of mikrotik router gaan. Deze dingen zijn razendsnel en kunnen alles, echter moet je wel weten wat je doet om ze in te stellen. Al gaat dat bij de ubiquiti's nog het makkelijkst met de nieuwe versie van de controller.

Ubiquiti heeft meerdere versie's van de UniFi APs
Het standaard model, "UniFi AP" kost ong. 70 euro. En heeft alleen 2.4Ghz
De "UniFi AP LR" (LR= Long Range) claimt een beter bereik te hebben maar heeft ook alleen 2.4Ghz en kost ong 80 euro.
De "UniFi AP Pro" is een LR model met 2.4Ghz én 5Ghz en kost ong 180 euro
De "UniFi AP AC" beschikt over wireless AC en heeft daarmee vanzelfsprekend 2.4 en 5Ghz en kost ong. 250 euro.

Ik heb zelf 2 'normale' UniFi APs hangen, en ik haal 60-80Mbit/s daarover met m'n laptop, dus voor mij is 5Ghz geen eis. ('t is n studentenbuurt hier, centrum Eindhoven, dus heel veel netwerken, en toch werkt alles prima)

Meer info: http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/

Overigens een goed dingetje om te weten, alle fabrikanten adverteren met: 300Mbps snelheid e.d. maar dit zijn opgetelde snelheden. WiFi is half-duplex wat al de snelheid halveert (150Mbps) en als je dan de overhead en interferentie eraf haalt zijn 60-80Mbit/s prima snelheden voor 2.4Ghz WiFi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JoRDozZzz schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:10:
Wat een top reacties allemaal, zeer veel dank voor alle aandacht en moeite!

Ik vergat in mijn eerdere posts te melden dat ik al volgens aanwijzingen Ziggo heb gewijzigd van 40 Hz naar 20 Hz (weet eigenlijk niet wat dat inhoudt).
40MHz naar 20MHz ;)

Dat is de breedte van het kanaal. Twee keer zo brede kanaal levert onder ideale omstandigheden twee keer zoveel snelheid, maar doordat je max zendvermogen gelijk blijft, is je signaal bij 40MHz de helft (3dB minder) van wat het bij 20MHz is. Dit is dus goed advies geweest, eerste wat je moet doen bij problemen. Sterker nog, ik zou in de 2.4GHz band altijd aanraden om 20MHz te gebruiken, tenzij je letterlijk op de hei zit zonder muren, vloeren of welke interferentie dan ook.
Ook heb ik het kanaal van Auto gewijzigd naar kanaal 1 (er werd 1 of 13 geadviseerd). Ik ga morgen dat Inssider eens proberen. Ken het niet, maar misschien geeft dat het beste kanaal aan.
Kan, maar:
- interferentie van andere bronnen dan WiFi (babyfoons :X ) kun je er niet mee zien, dus wat je wel ziet is maar halve info. Ik zou eerder gewoon handmatig alle 13 de kanalen aflopen en kijken wat het beste werkt.
- je grootste probleem is niet interferentie maar demping (door muren), alle kanaalwijzigingen gaan in zo'n geval gerommel in de marge zijn.
[...]

@Thralas
Dank voor je duidelijke antwoorden. Ik ben inmiddels aan het kijken/rondvragen hoe we bekabeling naar boven kunnen trekken. Het is een oud huis, dus er is enige angst dat er scheuren/barsten ontstaan bij het maken van een gleuf. Maar gezien jouw (en andere) reactie, wordt het draadloze netwerk niet veel beter als er geen kabels worden getrokken. Weinig keuze dus voor echt goed internet. Dit is prio #1.
Kijk naar de trap. In oude huizen is langs de onderkant van de trap leiden van een kabel vaak verreweg makkelijkste manier. Vervolgens boven vanaf trap naar gewenste plek leiden langs plint.
[...]

Verschillende frequentiebanden met verschillende fysische eigenschappen en dus ook verbindingseigenschappenn. 2.4GHz is relatief traag maar robuust, 5GHz is relatief snel maar penetreert niet. Dat laatste boeit alleen weinig als je 2.4GHz ook al niet door muren heen komt. Let op dat nagenoeg alle devices die 5GHz aankunnen ook 2.4GHz aankunnen. Het hoeft niet of/of te zijn, kan ook zijn en/en.
Ik zie geen reden om andere router te kopen. Geen van de problemen die je meldt hebben met de router te maken, enkel met het draadloze. Natuurlijk kan een andere router meer toeters en bellen toevoegen, maar niet meer dan dat.
Voor EUR 70 heb je 2.4GHz-only. Zou ik niet doen, ik zou sowieso dualband nemen, en dat is bij Ubiquiti duur. Je krijgt wel waar voor je geld, want volledig managed netwerk. De vraag is of je dit nodig hebt. Ik zou denken dat 'gewone' unmanaged 5GHz-AP's die je qua zendsterkte zodanig inregelt dat je nauwelijks overlap hebt (en/of min RSSI instelt) prima zouden voldoen in zo'n geval. Dan heb je het over EUR 60/stuk voor dualband (uitgaande van bijv Netgear WNDR4300 routers die je als AP instelt).

Wel harde eis bij gebruik meerdere APs in zelfde huis met 5GHz: DFS-support. Zonder DFS alleen 4 kanalen beschikbaar, waar iedere AP minimaal 2 van zal pakken (met 40MHz kanalen, wat bij 5GHz de norm is). Bij 3 of meer AP's ga je met jezelf interfereren :X Met DFS 19 kanalen beschikbaar. Bovendien zijn de 4 kanalen zonder DFS low-power kanalen terwijl bij DFS 11 van de 19 high-power kanalen zijn. Uitdaging is alleen om te vinden welke AP's DFS ondersteunen. Dat kun je per merk min of meer zeggen. Ubiquiti en EnGenius iig wel (al moet je bij EnGenius wel DFS handmatig inschakelen...), qua goedkopere spullen alleen Netgear altijd. Bij TP-Link verschilt het maar de meeste hebben het niet, Asus en Sitecom hebben op geen enkele apparaat in EU DFS certificering :(
ShadowAS1 schreef op maandag 22 september 2014 @ 00:45:
[...]

Ubiquiti heeft meerdere versie's van de UniFi APs
Het standaard model, "UniFi AP" kost ong. 70 euro. En heeft alleen 2.4Ghz
De "UniFi AP LR" (LR= Long Range) claimt een beter bereik te hebben maar heeft ook alleen 2.4Ghz en kost ong 80 euro.
LR doet wat het moet doen - maar daar heb je binnenhuis dus niets aan. Je gaat er geen muur mee penetreren die de reguliere UniFi niet aankan.
De "UniFi AP Pro" is een LR model met 2.4Ghz én 5Ghz en kost ong 180 euro
De "UniFi AP AC" beschikt over wireless AC en heeft daarmee vanzelfsprekend 2.4 en 5Ghz en kost ong. 250 euro.
Je kunt de AC iets goedkoper krijgen, waardoor prijsverschil met de 'Pro' klein is. Als je toch al dit soort bedragen uitgeeft kun je net zo goed voor de AC gaan. Maar het blijft een stevige investering.
Ik heb zelf 2 'normale' UniFi APs hangen, en ik haal 60-80Mbit/s daarover met m'n laptop, dus voor mij is 5Ghz geen eis. ('t is n studentenbuurt hier, centrum Eindhoven, dus heel veel netwerken, en toch werkt alles prima)

Meer info: http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
Ubiquiti heeft een erg goede managementplatform die het beste haalt uit de mogelijkheden die een device heeft. Als er in de 2.4GHz bruikbare bandbreedte is spoort het die op en gebruikt het. Je moet er alleen rekening mee houden dat er situaties kunnen zijn (juist in dat soort drukke buurten) waarin er gewoon niets vrij is. Zelfs Ubiquiti kan daar niet bij helpen. Voor jou trouwens grotere risico dan voor TS: hij zit in een bunker waar 2.4GHz zelfs binnenhuis niet door de muren heen komt. Dan gaat hij geen enorme last hebben van buren. Maar goed, performance van 2.4GHz is ook niet bepaald geniaal. Beter dan de 80Mbps die jij haalt ga je niet snel krijgen, terwijl 5GHz makkelijk 200Mbps kan leveren (met n, met ac natuurlijk veel meer)
Overigens een goed dingetje om te weten, alle fabrikanten adverteren met: 300Mbps snelheid e.d. maar dit zijn opgetelde snelheden. WiFi is half-duplex wat al de snelheid halveert (150Mbps) en als je dan de overhead en interferentie eraf haalt zijn 60-80Mbit/s prima snelheden voor 2.4Ghz WiFi :)
Beetje klok-klepelverhaal, al klopt de strekking wel ;)

Die marketingsnelheden tellen vrijwel alles bij elkaar op, maar uitgerekend niet de twee kanten van de duplex.

Hoe zo'n snelheid berekend wordt:
a) maximale snelheid per stream op 40MHz kanaalbreedte (ook op 2.4GHz waar je dat niet wilt/zinnig kunt)
b) max aantal gelijktijdige streams (MiMo)
c) bovenstaande zaken bij 2.4GHz en 5GHz opgeteld indien van toepassing.

"300Mbps" wil meestal zeggen 2.4GHz only, max 150Mbps per stream en twee gelijktijdige streams (2x2 MiMo). Nu, je gaat in verreweg meeste gevallen maar 20MHz kunnen gebruiken, in praktijk kun je dat halveren naar 150Mbps. Vervolgens moet je om hoogst haalbare throughput te berekenen de overhead eraf trekken. Als je met .72 vermenigvuldigt kom je aardig in de buurt, dus wordt dat 108Mbps. Nu komt wel het duplexverhaal om de hoek kijken: dat is 108Mbps totale throughput ongeacht richting. Alleen met een zuiver unidirectionele UDP-stream ga je dat kunnen halen, mits je ook nog perfecte verbinding hebt. Bij TCP moeten er altijd bevestigingen terug waardoor je zelfs bij een unidirectionele download enige upload gebruikt wat van je downloadsnelheid af gaat. In praktijk kom je met 60% van de max carrier rate in de buurt van wat je idealiter kunt halen, wat in dit geval rond de 90Mbps zou zijn. Jij zit er met 80Mbps niet ver naast.

Bovenstaande verhaal kan soms ingewikkeld worden bij bepaalde marketingcijfers omdat er meerdere mogelijkheden zijn. Neem bijv "750Mbps". Dat kan zijn:

- 2x2 MiMo 2.4GHz n (='300', zie hierboven) + 3x3 MiMo 5GHz n (='450')
- 3x3 MiMo 2.4GHz n (='450') + 2x2 MiMo 5GHz n (='300'
- 2x2 MiMo 2.4GHz n (='300') + 1x1 no MiMo 5GHz ac (='433' wat dan weer naar 450 omhoog gerond wordt).

Moge duidelijk zijn dat in bijna alle gevallen een apparaat met de bovenste configuratie het beste zal werken, en dat optie drie ronduit idioot is (dus geen TP-Link Archer C2 of Asus RT-AC52U kopen :o )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
raydekok schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:53:
[...]

Jawel, zorg alleen voor juiste kabel en sluit het goed aan. Je verlengt hiermee de kabel.
Mensen zijn huiverig om dat kastje uit de meterkast te halen.

De meest simpele oplossing is om eens te kijken of de router een stuk beter presteert buiten de meterkast. Probleem in die ruimte is dat het bijna als een kooi van faraday werkt en heel veel signalen dempt/blokkeert.

Jammer genoeg houden veel mensen zich aan het advies om de router zo dicht mogelijk bij binnenkomst te houden, en proberen ze een matig bereik op te lossen met andere middelen waaronder repeaters. Alleen zorgen die voor vervuiling en dus ook overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:04
is er geen mogelijkheid om een aparte router meer in het midden van het huis te plaatsen, dus inderdaad uit de meterkast. Als de router op een meer centraal punt in het huis zit, hoef je ook geen tig van die accespoints te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:06

FreakNL

Well do ya punk?

Iblies schreef op maandag 22 september 2014 @ 12:19:
[...]

Mensen zijn huiverig om dat kastje uit de meterkast te halen.

De meest simpele oplossing is om eens te kijken of de router een stuk beter presteert buiten de meterkast. Probleem in die ruimte is dat het bijna als een kooi van faraday werkt en heel veel signalen dempt/blokkeert.

Jammer genoeg houden veel mensen zich aan het advies om de router zo dicht mogelijk bij binnenkomst te houden, en proberen ze een matig bereik op te lossen met andere middelen waaronder repeaters. Alleen zorgen die voor vervuiling en dus ook overlast.
Dat is niet voor niets! Op die manier is je verbinding gewoon het stabielst. Wie weet heeft de TS nog wel een aftakking op zijn coax zitten in de meterkast (bijvoorbeeld voor de slaapkamer?), op het moment dat je je modem dan in de huiskamer zet dan zit je modem dus achter deze afsplitsing. Dat is verre van ideaal.

Ik vind de adviezen om de modem/router uit de meterkast te halen dan ook niet slim.

Ik zou het echt anders oplossen:

0) Zet het modem/router van Ziggo in bridge mode (kan de helpdesk je mee helpen) en zet er een degelijke router achter (hoeft geen WiFi te hebben)
1) Trek kabels vanuit de meterkast naar verschillende ruimtes in huis (strategisch bepaald) en zet daar AP's neer.

Stap nul kun je eventueel overslaan, het Ziggo ding mag best blijven routen, maar zet dan iig de WiFi uit.

Ik heb zelf vanuit de meterkast 2 utp kabels getrokken. 1 gaat naar zolder en 1 naar de woonkamer (beiden in een loze leiding waar eerste een telefoonkabel in zat). In de woonkamer staat een Airport extreme en op zolder staat een Airport express. Deze maken samen 1 wifi netwerk, en ik heb overal in (en rondom) het huis perfect bereik.

Nu kan je dit overigens ook prima bereiken met andere merken hoor. De crux zit hem gewoon in de kabels trekken...

En ja, dit is even een gedoe (en ook een investering), maar als je in ieder geval zorgt dat je bekabeling goed is (cat6 ofzo) dan kun je nog jaren vooruit. En anders blijf je kutten met repeatertjes, powerline dingen, etc...

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 22-09-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
ShadowAS1
Als niet-technicus wordt het voor mij sowieso geen ubiquiti of mikrotik als jij dat zo noemt. Jij raadde de TP-Link Archer C7 aan. Ik begrijp dat de Apple Airport Extreme in ieder geval niet minder is dan deze? (mn huidige iPhone is qua specificaties ook niet de beste, maar qua gebruikersgemak zou ik niet anders willen en betaal daardoor graag wat extra)

Dion_B
Dat idee van de traphal en bekabeling werd hier thuis niet heel welkom ontvangen. Daarnaast is de indeling ook heel onhandig om die kabels mooi weg te werken. We gaan kijken waar de telefoon/tv-buizen en kabels lopen en wellicht kunnen we daarvan één laten vervangen door een internetkabel. Dan hoeft er niets "extra" gesleuteld te worden.

Dion_B
Kun je aan mij uitleggen wat je bedoelt met "Geen van de problemen die je meldt hebben met de router te maken, enkel met het draadloze", want dat draadloze zou een (betere) router toch kunnen overnemen en daardoor ietwat verbeteren op de begane vloer?

Dion_B
Sommigen termen ken ik niet die je gebruikt (zal later proberen te weten te komen), maar dat DFS-support in AP's kan ik nog begrijpen. Het is nu alleen nog een raadsel om erachter te komen of het in een product zit dat ik wil aanschaffen. Want als ik er inderdaad 2 moet aanschaffen van Unifi AC, dan is dat alleen al 500 euro samen.

FreakNL
Is het uitzetten van draadloos signaal (om een andere router daarop aan te sluiten) de omschrijving van de bridge-modus of iets anders?
En is de Bridge op jouw zolder prima om die verdieping volledig en met goede snelheid te dekken als je (zoals jij hebt) een kabel naar zolder hebt?

Ik had nooit gedacht dat het zo ingewikkeld zou zijn. Daarnaast is er niet slechts één wijze goed, maar zijn diverse forumleden tevreden over hun situatie. Vind het nog erg moeilijk allemaal, maar erg dankbaar voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-07 15:56
Als niet-technicus wordt het voor mij sowieso geen ubiquiti of mikrotik als jij dat zo noemt. Jij raadde de TP-Link Archer C7 aan. Ik begrijp dat de Apple Airport Extreme in ieder geval niet minder is dan deze? (mn huidige iPhone is qua specificaties ook niet de beste, maar qua gebruikersgemak zou ik niet anders willen en betaal daardoor graag wat extra)
In dat geval zou ik 2 maal een Airport Express kopen en deze op 2 strategische punten neerzetten, zou normaal andere merken adviseren maar dit werkt wanneer je de simpelheid van Apple producten waardeert goed.

Deze vervolgens bekabeld aan modemrouter van Ziggo hangen en de Airports instellen als acces point, dit kan makkelijk met het Airport configuratieprogramma. Dan nog even WiFi in het modem uitzetten (routerfunctie dus aanlaten) en klaar is kees.

De nieuwste Express doet trouwens ook simultaan 2,4 en 5 ghz, kosten 99 p/stuk.

[ Voor 10% gewijzigd door andy88 op 22-09-2014 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:06

FreakNL

Well do ya punk?

Als je je modem/router in bridge laat zetten is hij enkel nog modem en geeft hij op 1 van de lan poorten het WAN IP uit. Ik doe dat zelf omdat ik een Tomato router heb met meer mogelijkheden dan de standaard router van Ziggo en wellicht iets stabieler. Strikt noodzakelijk is dit echter niet, je kunt ook gewoon je ziggo modem in de router/modem status laten staan, dat is niet zo'n ramp verder. Ik zou dan alsnog de WiFi uitzetten, maar ook dat is niet strikt noodzakelijk, ik zou dat alleen doen om niet te gaan mixen met verschillende apparaatmerken die je WiFi verzorgen. Theoretisch zou je echter gewoon je SSID gelijk kunnen houden op je Ziggo router en je aanvullende AP's, dat zou gewoon moeten werken.

Ingewikkeld zou ik het overigens niet noemen hoor :)

Overigens zorgt de Express op zolder voor prima signaal, ook voor de beneden gelegen slaapkamers. Ik heb het een beetje gecontroleerd, en als ik met mijn iPad of iPhone naar boven loop schakelt deze automatisch over naar de Express op zolder. Beneden en in de tuin is de Extreme dan weer het AP waar over het algemeen naar geconnect wordt....

Ik heb overigens recentelijk een coax kabel naast mijn UTP kabel getrokken richting zolder (UTP lag er al). Dat ging op zich prima, maar zorg er wel voor dat je dan een nylon trekveer gebruikt (met een metalen kan je de bestaande kabel kapot trekken). Als je twee kabels tegelijk trekt in een lege buis is een metalen trekveer weer eerder aan te raden.

Het ging hier trouwens om slechts een meter of 6, aangezien ik met de loze leiding op de logeerkamer uitkom. Daarna via een gat in het plafond naar zolder doorgegaan, kwam precies netjes achter mijn computerbureau uit :D De loze leiding op de logeerkamer kwam toevallig op een plek uit waar we sowieso een schuifwandenkast gaan maken dus straks werken we de kabel weg met een net gootje langs de muur en bouwen we de schuifwandenkast ervoor en je ziet er helemaal niets meer van. Zo zie je maar, met creativiteit kom je een heel eind en waar het soms onmogelijk lijkt om een kabel te trekken (ik zat ook te dubben hoe ik nou op zolder kon komen) is bij wat doordenken altijd wel een creatieve oplossing te bedenken :)

Overigens, doe jezelf een plezier en bestel dit:
http://www.elektrobode.nl...MqVo_Dn9cACFSflwgods7gApw

Echt een aanrader!! Al heel veel gebruikt tijdens het klussen in mijn huis, ook voor het bijtrekken van aardedraard bij niet-geaarde stopcontacten bijvoorbeeld... Ga aub niet met zeepsop aan de gang, dat werkt wel maar is een crime als je later nog een keer iets wilt veranderen. In mijn oude huis wilde ik de UTP kabel uit een leiding trekken die ik een paar jaar geleden met zeepsop had ingesmeerd. Geen doen, zat helemaal vast. Heb hem dan ook maar laten zitten en hoop dat de volgende bewoner er iets aan heeft :)

/edit
@andy88, inderdaad, een Extreme is niet nodig! De enige reden dat ik die in de woonkamer heb is omdat ik daar ook bekabeld nog wat op aansluit (Humax en AppleTV). Had natuurlijk ook weer met een extra switchje gekund, maar ik heb al weinig ruimte in mijn TV kastje, dus dit was een handigere oplossing :)

[ Voor 68% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2014 00:02 ]

• JoRDozZzz
Om te beginnen schoot mij iets te binnen. Maanden geleden heb ik die goedkope Repeater geinstalleerd en gekoppeld aan het huidige Ziggo-netwerk. Zoals Synnsik reeds schreef moet ik die repeater weghalen. Kan ik deze 'gewoon' uit het stopcontact halen of moet ik deze ook echt ontkoppelen uit het netwerk?

Wat ik mij ook afvroeg. Er zit ook een Powerline in de router en de andere kant zit boven. De powerline van boven heeft een kabel naar de vaste computer. De vaste computer gebruik ik niet, maar de gebruiker ervaart het internet als prima en zonder problemen.

Stel dat ik die kabel NIET in de vaste computer doe, maar in een Airport Express, verspreid die dan met goede kwaliteit een draadloos signaal? Mijn gedachte: dan kan die computer draadloos verbinden met die Airport Express en is het signaal sterk genoeg om door de muur de slaapkamer erachter te bereiken.

Wat Powerline betreft, is de Devolo 1200+ een waardevolle optie of verlies je echt teveel op die manier? Boven wordt hoogstens wat gedaan met e-mail, internet en op youtube. Die Devolo is nog niet op veel plaatsen te krijgen en er is nog geen review op deze site helaas, maar ik zag dat deze wél de 1000 haalt.

@andy88
Die nieuwe Airport Express is 99 euro zeg je. Via Tweakers Pricewatch zie ik ze vanaf 88 Euro. Het design is hetzelfde als die op de Apple site. Kunnen er nog verschillen in firmware (oid) inzitten of is het hetzelfde type als hij dit design heeft?

@FreakNL
Thanks voor je tips en trics. Die lees ik later nog zeker eens door. Moeten eerst het weekend eens goed overleggen, en kijken hoe of wat, wat betreft aanleggen van een kabel. Hoop na alle reacties dat dat enigszins mogelijk is. Kom daarop zeker terug.

[ Voor 4% gewijzigd door JoRDozZzz op 24-09-2014 23:49 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1