iPhone 5 buiten afspraak verkocht Vraag & Aanbod

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 431433

Topicstarter
Iedereen kent het wel: Een familielid wil (en 'moet') een iPhone.

Dat is bij mij ook het geval, mijn zus heeft de Androids inmiddels 'wel bekeken' en wil graag een iPhone.

Vanwege beperkt budget is ze begonnen bij het rondspeuren op marktplaats, maar aangezien ik wel eens wat rondneus op tweakers, heb ik voor haar in de Vraag & Aanbod gekeken.
En jawel, daar was 'ie: Een iPhone 5, in het silver/wit, met 32gb opslag en met een afstand van 50km van huis ook nog wel te overzien.

Na een paar berichten over en weer uiteindelijk besloten om de iPhone voor €325,- op zaterdag 20 september om 10:30 op te halen.

Prima dus, zou je zeggen.

Maar helaas niet! Vanochtend (iets na de afspraak) werd ik door mijn zusje boos opgebeld: 'Hij heeft de iPhone snel aan iemand anders verkocht! :( '

Hierdoor heeft ze, samen met d'r vader, 100km afgelegd om de iPhone op te halen, welke snel buiten de afspraak om is verkocht aan een ander zonder dat de tweaker hierover bericht heeft geven! :(

Nu begrijp ik uit de Algemene Voorwaarden dat er binnen Vraag & Aanbod geen plicht is tot kopen/verkopen, maar als ik bij het juridisch loket kijk, vind ik:
'Ons advies:
Als de afspraak tot aankoop definitief is, mag de verkoper de aankoop niet annuleren. Het moet dan voor zowel u als de verkoper duidelijk zijn dat u een afspraak had gemaakt.'

Aangezien hier een afspraak was tussen de verkoper en koper en er vervolgens door de koper onnodig naar de verkoper is gereden (zonder enige communicatie over het reeds verkopen van de iPhone), is mijn vraag:

Valt hier verder (juridisch) nog iets aan te doen?

Groet,

Pruttle

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Dat het een nare streek is kan ik niet ontkennen maar wat wil je er aan doen? De reiskosten verhalen? De verkoper de telefoon laten terugkopen en dan aan je zus verkopen?

Veel meer dan negatieve feedback achterlaten kan je mijns inziens niet.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zoiets is ooit bij de rijdende rechter geweest... al een aantal jaren gelden. De schade, inderdaad reiskosten, moesten vergoed worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik verplaats dit naar het V&A forumdeel:

SF >> VA

Op Tweakers is er niet meer te doen dan een negatieve feedback achter te laten om zo volgende klanten van die persoon te waarschuwen voor deze praktijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tjah ... je gelijk krijgen en je gelijk halen ... Ik zou mn verlies nemen en negatieve feedback geven.

https://discord.com/invite/tweakers

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04 00:23
Op marktplaats is dat schering en inslag, maar van Tweakers mag je fatsoenlijk gedrag verwachten (oke, tikkeltje naïef). Misschien contact opnemen met de tweakers redactie ?

Als je zelf nu spontaan een slechte beoordeling gaat geven dan kun je verwachten dat je zo'n zelfde negatieve beoordeling terug krijgt ook al is dat onterecht. Misschien kan dat in samenspraak met de redactie wel.

[ Voor 38% gewijzigd door lazybones op 20-09-2014 16:03 . Reden: toevoeging ]

• Hahn
  • Laatst online: 11:52
lazybones schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 16:02:
Op marktplaats is dat schering en inslag, maar van Tweakers mag je fatsoenlijk gedrag verwachten (oke, tikkeltje naïef). Misschien contact opnemen met de tweakers redactie ?
Wat heeft de redactie hiermee te maken? Die gaan niet over Vraag & Aanbod.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 20-09-2014 16:03 ]

The devil is in the details.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04 00:23
Hahn schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 16:03:
[...]

Wat heeft de redactie hiermee te maken? Die gaan niet over Vraag & Aanbod.
Nou ja, geen redactie, maar je snapt best wat ik bedoel.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

lazybones schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 16:02:
Als je zelf nu spontaan een slechte beoordeling gaat geven dan kun je verwachten dat je zo'n zelfde negatieve beoordeling terug krijgt ook al is dat onterecht. Misschien kan dat in samenspraak met de redactie wel.
Als iemand overduidelijk een wraakreview schrijft, kun je vragen om die te laten verwijderen, zie How to - V&A feedback laten aanpassen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 20:58

Mimiix

Professioneel Prutser

Volgens mij in het zo dat hij je verplicht is die deal te geven of een andere oplossing die beide partijen accepteren

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Hahn
D3nnisd schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 16:24:
Volgens mij in het zo dat hij je verplicht is die deal te geven of een andere oplossing die beide partijen accepteren
Heb je dat ook ergens zwart op wit staan? Want volgens mij is dat niet zo ;) Bij eBay heb je je echt te houden aan afspraken, maar bij bijvoorbeeld Marktplaats en Vraag & Aanbod op Tweakers is het niet zo streng geregeld.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Toch wel, dacht ik: een veiling-uitkomst is hier niet bindend, maar als er na wat DM- of mailcommunicatie duidelijk een koopovereenkomst is gesloten, dan is dat juridisch bindend.

(over "Heb je dat ook ergens zwart op wit staan": gewoon, het wetboek even doorlezen, stukje over koopovereenkomsten en zo.)

Zou je dit keihard spelen, dan zou koper alsnog die telefoon moeten leveren voor het overeengekomen bedrag. Kan hij dat niet meer, dan is een schadevergoeding zeker redelijk.

Maar realistisch gezien zou ik als eerste bij verkoper aankloppen voor een vergoeding van de afgelegde kilometers en daarna een review over het geheel schrijven (en dan het wel-of-niet vergoeden van de kilometers daarin meenemen).

En daarna verder zoeken naar een andere iPhone - het aanbod zal komende weken door de release van de '6' flink toenemen. Maar het is waarschijnlijk de moeite niet waard om het juridische pad in te slaan.

[ Voor 7% gewijzigd door vanaalten op 20-09-2014 17:05 ]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hahn schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 16:32:
[...]

Heb je dat ook ergens zwart op wit staan? Want volgens mij is dat niet zo ;) Bij eBay heb je je echt te houden aan afspraken, maar bij bijvoorbeeld Marktplaats en Vraag & Aanbod op Tweakers is het niet zo streng geregeld.
Hier https://www.juridischloke...rktplaats/#tree-1907-1912

• Hahn
Kan je specifieker zijn? Want ik zie daar alleen maar dingen staan over miskopen, niet over heel de afspraak afblazen zonder communiceren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 20-09-2014 17:12 ]

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
Hahn schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 17:10:
[...]

Kan je specifieker zijn? Want ik zie daar alleen maar dingen staan over miskopen, niet over het niet daadwerkelijk leveren wat de afspraak was.
beter kijken? :P
er staat een duidelijk scenario dat overeenkomt en waarbij de koper (eigenlijk) verplicht is te leveren..

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 23:07

3DDude

I void warranty's

Wat een leier dan die verkoper.

Schrijf een uitgebreide review bij diegene aub, daar wil ik namelijk geen zaken mee doen!

@t Kahn, klik op Gekocht via marktplaats en dan de 4e
Verkoper akkoord, maar annuleert verkoop.

Die directe URL - werkt niet ;) je moet dus even op de vierkantjes klikken.

[ Voor 92% gewijzigd door 3DDude op 20-09-2014 17:17 ]

Be nice, You Assholes :)

• Hahn
Snowdog schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 17:12:
[...]

beter kijken? :P
er staat een duidelijk scenario dat overeenkomt en waarbij de koper (eigenlijk) verplicht is te leveren..
Ik zie 'm niet, kan je 'm eens kopiëren dan?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hahn schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 17:14:
[...]

Ik zie 'm niet, kan je 'm eens kopiëren dan?
ls de afspraak tot aankoop definitief is, mag de verkoper de aankoop niet annuleren. Het moet dan voor zowel u als de verkoper duidelijk zijn dat u een afspraak had gemaakt.

Wat kan ik doen?

U kunt de verkoper aanschrijven dat u alsnog het product wilt ontvangen. Het wordt een probleem als u niet voldoende contactgegevens heeft van de verkoper. Of als het product al is verkocht en/of de verkoper wilt het u niet toesturen.

En dan?

Het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen. Of heeft u niet de (juiste) gegevens van de verkoper. Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact op het Juridisch Loket.

• Hahn
Ah, die zat verder weggestopt dan ik had verwacht dan :P Maar goed, het blijft zijn woord tegen het jouwe. Je kan proberen om in ieder geval de reiskosten vergoed te krijgen. Wil 'ie dat niet, dan kan je niet heel veel beginnen zonder zelf nog meer geld kwijt te zijn.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37

MsG

Forumzwerver

Iemand die zo horkerig is om zonder aankondiging hem zomaar aan iemand anders te verkopen gaat echt niet zondermeer reiskosten vergoeden. Ik zou het er bij laten, er is echt geen instantie die zich hier mee bezig gaat houden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

MsG schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 18:47:
Iemand die zo horkerig is om zonder aankondiging hem zomaar aan iemand anders te verkopen gaat echt niet zondermeer reiskosten vergoeden. Ik zou het er bij laten, er is echt geen instantie die zich hier mee bezig gaat houden.
Je kan een civiele zaak op zetten

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
civiele zaak?
Wat is concreet de schade? Ongeveer 20 euro reiskosten.
Veel meer dan een duidelijke negatieve review zit er niet in.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

sambalbaj schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 19:06:
civiele zaak?
Wat is concreet de schade? Ongeveer 20 euro reiskosten.
Veel meer dan een duidelijke negatieve review zit er niet in.
Andere onkosten door dat er een andere iPhone gezocht moest worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 07:52

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Een tweaker die relatief vaak koopt en verkoopt op V&A zal het niet fijn vinden als zo'n verhaal tussen z'n beoordelingen verschijnt. Je mag op z'n minst verwachten dat iemand je het laat weten dat hij de koop afblaast, in zo'n geval zou ik balen dat ik weer op zoek moest maar dan is er nog geen man overboord. 100km voor niks reizen kost tijd en geld en dat is een stuk vervelender.

Mocht het zo zijn dat de verkoper regelmatig handelt hier dan zou je dat kunnen gebruiken om hem te vragen de reiskosten te vergoeden, maar dat is denk ik het uiterste wat je zou kunnen bereiken wat de moeite waard is. Anders, een negatieve beoordeling achterlaten en erop toezien dat er geen onterechte terugkomt maar let wel dat je absoluut gelijk moet hebben anders zullen de mods zich er ook niet in willen mengen als het uit de hand loopt.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Pagina: 1