• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening / ervaringen naar (on)eerlijke reiskosten vergoedingen.
Op pagina 2 heb ik mijn *aangepaste* berekening staan, aangezien in de topic start een fout zat 8)7 |:( (my bad)

Dit topic is bedoeld om de discussie los te maken of de reiskosten (on)eerlijk zijn en of een werkgever kan verlangen dat je zelf moet (bij)betalen om op het werk te komen.

De rede dat ik dit topic ben begonnen is omdat ik het gek vind, dat ik nu ruim 125 km enkele rit heb (en daardoor een projectgebonden lease auto) en straks naar een project dichter bij huis ga (< 25km en zonder projectgebonden lease auto) en hierdoor er netto op salaris moet inleveren. M.a.w. het kost mij straks meer geld om < 25 km te reizen, dan wanneer ik 125 km moet reizen.

[ Voor 84% gewijzigd door BastaRhymez op 18-09-2014 16:54 ]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-07 21:31
Simpel: Je mag ook fietsen.

Niemand verplicht jou om een auto aan te schaffen.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Het gaat je ook enorm veel uren schelen. Kijk eens wat die waard zijn, en doe je berekening dan nog eens...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe reken je dan? Als je 10.000 km per jaar gaat rijden (50 weken maal 40 kilometer per dag), dan levert dat je 1900 per jaar aan vergoeding op. Daarbij kost dit je aan benzine zo'n 850 euro (1:20 rijden, 500 liter, 1,70 per liter). Dat betekent dat je nog 1050 euro overhoudt om aan verzekering en wegenbelasting en onderhoud te spenderen. Dat wordt wat krap, maar voor 1050 euro moet je toch een auto kunnen verzekeren en belasting betalen? En voor 10.000 kilometer per jaar hoef je nou ook niet elke twee maanden nieuwe banden en een grote beurt te laten doen, dunkt me. Dus hoe jij er 165 euro op achteruit gaat is me een raadsel. Daarbij hoef je nu ook nog eens geen bijtelling meer te betalen over de leaseauto die je niet meer hebt, en je houdt 2 uur per dag over. Daarin zou je eventueel een krantenwijk kunnen nemen om die 165 euro terug te verdienen ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Met 20KM is een brommer geen optie als je het fietsend te ver vind ? Oh je hebt natuurlijk een auto nodig voor je privé kilometers ?

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 18-09-2014 14:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Idd niemand verplicht dat je een auto koopt
20km, schaf een scooter aan. Dan maak je er winst op, en gaat met een beetje veel stadsverkeer nog sneller ook :P

Maar simpelweg, je bent met bovenstaande afspraken akkoord gegaan, dus je hebt sowieso geen poot op te staan, maar vragen kan altijd.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:54
Kurkentrekker schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:20:
Hoe reken je dan? Als je 10.000 km per jaar gaat rijden (50 weken maal 40 kilometer per dag), dan levert dat je 1900 per jaar aan vergoeding op. Daarbij kost dit je aan benzine zo'n 850 euro (1:20 rijden, 500 liter, 1,70 per liter). Dat betekent dat je nog 1050 euro overhoudt om aan verzekering en wegenbelasting en onderhoud te spenderen. Dat wordt wat krap, maar voor 1050 euro moet je toch een auto kunnen verzekeren en belasting betalen? En voor 10.000 kilometer per jaar hoef je nou ook niet elke twee maanden nieuwe banden en een grote beurt te laten doen, dunkt me. Dus hoe jij er 165 euro op achteruit gaat is me een raadsel. Daarbij hoef je nu ook nog eens geen bijtelling meer te betalen over de leaseauto die je niet meer hebt, en je houdt 2 uur per dag over. Daarin zou je eventueel een krantenwijk kunnen nemen om die 165 euro terug te verdienen ;)
Bij 10.000 km per jaar krijgt die zelfs meer, want 32 cent waarvan 19 onbelast. Laten we zeggen ongeveer 2500 euro vergoeding. Dan heb je na de benzinekosten ongeveer 140 euro per maand voor verzekering, afschrijving en onderhoud. Voor dergelijke kms heb je echt niet heel veel meer nodig dan een Aygo. Dus ik zie de achteruitgang ook niet echt.

Bijtelling is een goede vraag, betaal je natuurlijk alleen als je ook prive rijdt. Ik denk niet dat dat van toepassing is. Maar dat mag de TS verhelderen.

edit: zo te zien mag TS wel prive rijden, dus dan zou die ook bijtelling moeten betalen. Dan gaat het verhaal al helemaal niet meer op

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 18-09-2014 14:33 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja zie hier waarom half Nederland een leaseauto rijd. Hoewel je inderdaad je bijtelling vergeet.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

1:20 rijden en €1,70 per liter is totaal niet realistisch. De adviesprijs van euro95 is al €1,817 (brandstof-zoeker.nl) en gemiddeld verbruik eerder 1:14.

Verder heb je wel gelijk, vooral die krantenwijk is een goed idee.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• BastaRhymez
  • Niet online
MuddyMagical schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:58:
Simpel: Je mag ook fietsen.

Niemand verplicht jou om een auto aan te schaffen.
Klopt, ik kan ook gaan wandelen of kruipen...
Als je niks te melden hebt, ga dan lekker ergens anders bashen!
ATS schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:17:
Het gaat je ook enorm veel uren schelen. Kijk eens wat die waard zijn, en doe je berekening dan nog eens...
Mee eens, vrije tijd is ook zeker wat waard. Echter staat dat imho los van het feit of het "rechtvaardig" is om te moeten betalen om op je werk te komen...
Ik heb als volgt (snel) gerekend:
Reiskostenvergoeding:
46 km * € 0,19 (onbelast) + 46 km * € 0,13 (belast) = € 12,21 netto (€ 4,37 + € 2,99 * 0,58%)

Brandstofkosten:
46 km / 5,5 (gemiddeld verbruik van 5,5 / 100 op benzine) = 8,36 liter * € 1,817 per liter (GLA even genomen). Komt uit op brandstofkosten van € 15,20.

Per dag zou mij dit dus al geld kosten...

Daarnaast de verzekering bij CBA even genomen (ivm collectiviteitskorting), kom ik uit op een jaarpremie van € 1.200,- obv 0 schade vrije jaren (ivm leaseauto bouw je zelf geen schade vrije jaren op).

Wegembelasting kost € 392,- per jaar.

Misschien niet heel fair dat ik deze kosten allemaal mee neem, maar nu heb ik ze namelijk nog niet. Vandaar dat ik die nu wel even heb meegepakt.

Vervolgens heb je nog het onderhoud en de afschrijving (welke sterk afhankelijk is van bouwjaar en type auto).

Daarnaast "bespaar" ik op mijn leasekosten, maar voor een VW Polo is dat niet heel veel :)
DukeBox schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:26:
Met 20KM is een brommer geen optie als je het fietsend te ver vind ? Oh je hebt natuurlijk een auto nodig voor je privé kilometers ?
Fietsen of brommer, beide is acceptabel. Maar ja, na 3,5 jaar ben je wel redelijk gewend aan de luxe van een auto. Dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Plus het feit dat met een kind het ook wel handig is als je een keer ergens naar toe wilt gaan (natuurlijk is het hebben of aanschaffen van een auto een luxeprobleem).
heuveltje schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:27:
Idd niemand verplicht dat je een auto koopt
20km, schaf een scooter aan. Dan maak je er winst op, en gaat met een beetje veel stadsverkeer nog sneller ook :P

Maar simpelweg, je bent met bovenstaande afspraken akkoord gegaan, dus je hebt sowieso geen poot op te staan, maar vragen kan altijd.
En met name naar jouw laatste opmerking was ik benieuwd. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook mee te maken hebben gehad :9

http://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/42904540/0
Zie reactie hierboven. Aangezien ik de auto ook privé wil gebruiken (en een kind heb) is een Aygo niet heel handig :+ Nogmaals, ja het is een luxe probleem als ik wat anders zou nemen / willen
evilution schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:40:
[...]

1:20 rijden en €1,70 per liter is totaal niet realistisch. De adviesprijs van euro95 is al €1,817 (brandstof-zoeker.nl) en gemiddeld verbruik eerder 1:14.

Mwa, krantenwijk vind ik zelf een minder goed idee :+

• Blik1984
evilution schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:40:
[...]

Dat is wel de adviesprijs aan de snelweg, die 1,70 is een prima rekenprijs op dit moment.

En gemiddeld gebruik moet je niet kijken naar al het wegverbruik, maar gewoon realistisch met een klein autotje. Veel meer heb je niet nodig voor dergelijke afstanden

• Blik1984
BastaRhymez schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:54:
[...]

Brandstofkosten:
46 km / 5,5 (gemiddeld verbruik van 5,5 / 100 op benzine) = 8,36 liter * € 1,817 per liter (GLA even genomen). Komt uit op brandstofkosten van € 15,20.

Per dag zou mij dit dus al geld kosten...
Doe deze berekening nog maar een keer opnieuw, je rekent met het verbruik van een Ferrari

[ Voor 25% gewijzigd door Blik1984 op 18-09-2014 14:58 ]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mee eens, vrije tijd is ook zeker wat waard. Echter staat dat imho los van het feit of het "rechtvaardig" is om te moeten betalen om op je werk te komen...
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien.
Is het rechtvaardig dat jij al die tijd voor een gedeelte gesponsord word voor je reiskosten naar het werk ?

46 km / 5,5 (gemiddeld verbruik van 5,5 / 100 op benzine) = 8,36 lite
Hier gaat iets ernstig fout ! je rijd nu 1 op 5. das wel heel erg slecht :P

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 18-09-2014 15:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-07 10:33

Momentumlol

Car Fanatic

Moraal van het verhaal. Het is vooral het extra stukje luxe waar je voor zult betalen. Daarnaast betaal je een stukje extra voor het feit dat de auto je bezit zal zijn, en je er dus mee doen en laten kan wat je wilt. Het is naar mijn inziens een eerlijke reiskostenvergoeding, maar het zal altijd sub optimaal zijn aan de lucratieve leaseauto.

Je kan ook met het OV gaan zoals je zelf al noemde, echter kost dat jou extra reistijd. Het bedrijf heeft daar weinig mee te maken. Die zal min of meer de positie aannemen a la ''dan moet je maar wat vroeger opstaan voor je werk''.

Vergeet niet dat een lease-auto op zichzelf al een soort luxe is, aangezien zakelijk rijden (incl. bijtelling) nou eenmaal een heel goedkope manier van rijden is. Dat je deze luxe kwijt raakt, dat is inderdaad helaas pindakaas. Die onkosten vergoedingen dekken helaas nou eenmaal niet het reizen naar je werk + de kosten van het bezit van een eigen auto.

Misschien proberen of je alsnog de, desnoods een wat kleinere of goedkopere, leaseauto kan houden door het als een secundaire arbeidsvoorwaarde los te weken?:) Voordeel is wel, als je een eigen auto hebt kunnen ze deze ook moeilijk van je afnemen. :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Momentumlol op 18-09-2014 15:04 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29
Brandstofkosten:
Dit klopt dus niet

5,5/100 is grofweg 1:18. Je moet dus (2*46)/18,18 = 5.06 liter * 1.817 = € 9.19 betalen aan brandstof per dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Domino op 18-09-2014 15:00 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Klopt, ik kan ook gaan wandelen of kruipen...
Als je niks te melden hebt, ga dan lekker ergens anders bashen!
Ik lees er geen bash in, 20 km kun je best fietsen. Werd in 2e hands vs prive lease vs elektrische fiets? ook aangeraden.
[...]
46 km * € 0,19 (onbelast) + 46 km * € 0,13 (belast) = € 12,21 netto (€ 4,37 + € 2,99 * 0,58%)
46 km / 5,5 (gemiddeld verbruik van 5,5 / 100 op benzine) = 8,36 liter * € 1,817 per liter
Domino schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:00:
5,5/100 is grofweg 1:18. Je moet dus (2*46)/18,18 = 5.06 liter * 1.817 = € 9.19 betalen aan brandstof per dag.
http://castingoutnines.wo...nding-of-the-equals-sign/

• Blik1984
Ik wil voorstellen dat TS een reëel kostenplaatje maakt, want de berekeningen slaan echt nergens op:

- bijtelling wordt niet meegenomen als kostenpost
- benzineprijs niet realistisch
- Benzineverbruik verkeerd gerekend
- absurd hoge verzekeringskosten

Kortom, allerlei zaken worden negatiever neergezet dan ze daadwerkelijk zijn.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:44
@TS heb je voor je berekening ook rekening gehouden met de kosten (belastingen) die je moet betalen op de lease wagen?

Dus zet hier je eigen berekening eens ff neer. Dan kan men daar misschien iets beter op reageren.

Maar ik dacht dat in NL een bedrijfswagen niet altijd interessant was, lees: vaak goedkoper om een goede 2e hands zelf aan te schaffen.

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

chime schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:04:
@TS heb je voor je berekening ook rekening gehouden met de kosten (belastingen) die je moet betalen op de lease wagen?

Dus zet hier je eigen berekening eens ff neer. Dan kan men daar misschien iets beter op reageren.

Maar ik dacht dat in NL een bedrijfswagen niet altijd interessant was, lees: vaak goedkoper om een goede 2e hands zelf aan te schaffen.
een ''goede'' tweedehands inderdaad. Maar wat juist een lucratief punt is van een leaseauto op dat vlak is dat je reparaties bij het maandbedrag inzitten, en dat je juist de gok niet hoeft te nemen op toekomstige reparaties bij het aanschaffen van een tweedehands auto.

Daarnaast zijn lease-auto's meestal vrij modern en best goed uitgevoerd, en dus rijdt je relatief vaak in een ''chique' auto.

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 22:21
Daarnaast de verzekering bij CBA even genomen (ivm collectiviteitskorting), kom ik uit op een jaarpremie van € 1.200,- obv 0 schade vrije jaren (ivm leaseauto bouw je zelf geen schade vrije jaren op).
Kijk eens of je geen verklaring van je leasemaatschappij kunt krijgen, voor wat betreft je schadevrije jaren. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar wel van diverse collega's vernomen dat zij soms wel een verklaring af willen geven, die je aan je verzekeraar kunt geven.

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:37

Wegembelasting kost € 392,- per jaar.
Wat voor auto gebruik je voor die berekening?

Voor mijn auto (Renault Clio 2009) kom ik met 0 schadevrije jaren op iets meer dan 600 euro uit. All Risk verzekering.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:04:
Ik wil voorstellen dat TS een reëel kostenplaatje maakt, want de berekeningen slaan echt nergens op:

Het is volgens mij vrij eenvoudig. TS wilt perse gecompenseerd worden dus zoekt nu naar medestanders om dat te ondersteunen ipv naar meningen van anderen om objectief naar zijn situatie te kijken.

Naar mijn mening zijn de regels die het bedrijf gebruikt zeer redelijk. In plaats van 250km per dag gaat hij 40km per dag rijden, daar horen andere voorwaarden bij. Een elektrische scooter kan bijvoorbeeld ook prima. Zijn werkgever moet zorgen dat hij op kantoor komt. Dat hoeft niet in een dure all-risk verzekerde auto met alle comfort die daar bij hoort.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Blik1984
rutgerw schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:16:
[...]

Voor mijn auto (Renault Clio 2009) kom ik met 0 schadevrije jaren op iets meer dan 600 euro uit. All Risk verzekering.
Ik begrijp die kosten ook niet, ik zat bij Inshared op 40 euro per maand voor een Toyota Yaris uit 2008. Ook all-risk.

• Blik1984
Tsurany schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:19:
[...]

Het is volgens mij vrij eenvoudig. TS wilt perse gecompenseerd worden dus zoekt nu naar medestanders om dat te ondersteunen ipv naar meningen van anderen om objectief naar zijn situatie te kijken.

Naar mijn mening zijn de regels die het bedrijf gebruikt zeer redelijk. In plaats van 250km per dag gaat hij 40km per dag rijden, daar horen andere voorwaarden bij. Een elektrische scooter kan bijvoorbeeld ook prima. Zijn werkgever moet zorgen dat hij op kantoor komt. Dat hoeft niet in een dure all-risk verzekerde auto met alle comfort die daar bij hoort.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar dan heeft die aan mij een verkeerde ;)

• BastaRhymez
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:57:
[...]

Dat is wel de adviesprijs aan de snelweg, die 1,70 is een prima rekenprijs op dit moment.

En gemiddeld gebruik moet je niet kijken naar al het wegverbruik, maar gewoon realistisch met een klein autotje. Veel meer heb je niet nodig voor dergelijke afstanden
zoals aangegeven, het GLA was even mijn uitgangspunt (en zoals onder al wordt aangegeven, met een grove rekenfout erin)
Blik1984 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:58:
[...]

Doe deze berekening nog maar een keer opnieuw, je rekent met het verbruik van een Ferrari
check, zie het na alle reacties :p
heuveltje schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:58:
[...]

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien.
Is het rechtvaardig dat jij al die tijd voor een gedeelte gesponsord word voor je reiskosten naar het werk ?

46 km / 5,5 (gemiddeld verbruik van 5,5 / 100 op benzine) = 8,36 lite
Hier gaat iets ernstig fout ! je rijd nu 1 op 5. das wel heel erg slecht :P
check
Momentumlol schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:00:
Moraal van het verhaal. Het is vooral het extra stukje luxe waar je voor zult betalen. Daarnaast betaal je een stukje extra voor het feit dat de auto je bezit zal zijn, en je er dus mee doen en laten kan wat je wilt. Het is naar mijn inziens een eerlijke reiskostenvergoeding, maar het zal altijd sub optimaal zijn aan de lucratieve leaseauto.

Je kan ook met het OV gaan zoals je zelf al noemde, echter kost dat jou extra reistijd. Het bedrijf heeft daar weinig mee te maken. Die zal min of meer de positie aannemen a la ''dan moet je maar wat vroeger opstaan voor je werk''.

Vergeet niet dat een lease-auto op zichzelf al een soort luxe is, aangezien zakelijk rijden (incl. bijtelling) nou eenmaal een heel goedkope manier van rijden is. Dat je deze luxe kwijt raakt, dat is inderdaad helaas pindakaas. Die onkosten vergoedingen dekken helaas nou eenmaal niet het reizen naar je werk + de kosten van het bezit van een eigen auto.

Misschien proberen of je alsnog de, desnoods een wat kleinere of goedkopere, leaseauto kan houden door het als een secundaire arbeidsvoorwaarde los te weken?:) Voordeel is wel, als je een eigen auto hebt kunnen ze deze ook moeilijk van je afnemen. :*)
het is inderdaad een lxue probleem en daar zit wellicht ook wel een deel van de "pijn" (financieel gezien) aan mijn kant. Aangezien ik wel een aantal wensen heb mocht ik zelf een auto aanschaffen
Blik1984 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:04:

- bijtelling wordt niet meegenomen als kostenpost -> deze heb ik reeds opgeteld bij de km vergoeding (dus naast km vergoeding "ontvang" ik fictief ook de bijtelling terug. Echter bij een Polo is dat netto niet zo heel veel)
- benzineprijs niet realistisch -> dit is de GLA, kijk nu niet wat een litertje kost met de tankpas
- Benzineverbruik verkeerd gerekend -> klopt, moet ik nog ff opnieuw uitrekenen en zal een flink deel schelen
- absurd hoge verzekeringskosten -> dit komt er uit als je de gegevens invult bij CBA. Kosten zouden de helft zijn wanneer ik bijv. 5 schade vrije jaren zou hebben. Echter niet mee gerekend, omdat lease niet als schade vrije jaren rekenen (kan mogelijk wel worden aangevraagd)
chime schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:04:

ja, heb ik rekening mee gehouden
zal de berekening ff opnieuw maken en hier ook plaatsen (mogelijk morgen)
Momentumlol schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:07:
[...]

een ''goede'' tweedehands inderdaad. Maar wat juist een lucratief punt is van een leaseauto op dat vlak is dat je reparaties bij het maandbedrag inzitten, en dat je juist de gok niet hoeft te nemen op toekomstige reparaties bij het aanschaffen van een tweedehands auto.

Daarnaast zijn lease-auto's meestal vrij modern en best goed uitgevoerd, en dus rijdt je relatief vaak in een ''chique' auto.
zoals al meermaals aangegeven, het is inderdaad een luxe probleem
zou inderdaad een andere (goedkopere) auto / alternatief (brommer, fiets) kunnen kiezen
Shakespeare2000 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:08:
[...]

Kijk eens of je geen verklaring van je leasemaatschappij kunt krijgen, voor wat betreft je schadevrije jaren. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar wel van diverse collega's vernomen dat zij soms wel een verklaring af willen geven, die je aan je verzekeraar kunt geven.
moet ik inderdaad even uitzoeken, heb hier ook geen ervaring mee
maar zoals 3 reacties hierboven zou dat inderdaad al een flink deel schelen (geloof bijna 50%!)
rutgerw schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:16:
[...]

Een (nieuwe) Clio Estate Dynamique uitvoering
[...]

Regels zijn inderdaad helder en die bediscusieer ik ook niet. Zoals in de eerste post ook staat aangeven
Echter voelt het enigszins vreemd. Dichter bij huis werken, maar meer kosten hebben...

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:02

[...]

Brandstofkosten:
Dit klopt niet. Als je 5,5 liter verbruikt voor 100km, dan verbruik je voor 46km dus 46*5,5/100 = 2,53 liter. Dat kost je €4,60 en geen €15,20.

Ik heb zojuist >€200 per maand voor je verdiend, gefeliciteerd.

• mesa57
  • Laatst online: 27-07 13:39
In 2008 stond de reiskosten vergoeding al op 19ct.
Veel te laag om de kosten te dekken.
Lees het protest van de FNV :
http://www.infrasite.nl/n...?ID_nieuwsberichten=10602

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BastaRhymez schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:24:
Regels zijn inderdaad helder en die bediscusieer ik ook niet. Zoals in de eerste post ook staat aangeven
Echter voelt het enigszins vreemd. Dichter bij huis werken, maar meer kosten hebben...
Als je zo selectief blijft rekenen zal het altijd duurder uitkomen. Zeker als je een nieuwe Clio Estate gaat vergelijken met een oudere Polo, constant de hoogste bedragen rekent en niet naar alternatieven willen kijken die juist met een kortere afstand bruikbaar worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]
Zijn werkgever moet zorgen dat hij op kantoor komt. Dat hoeft niet in een dure all-risk verzekerde auto met alle comfort die daar bij hoort.
Misschien wat nitpickerig, maar imho net een beetje de crux van dit verhaal.

De werkgever moet helemaal niet zorgen dat de werknemer op kantoor kan komen..
De werkgever moet een km vergoeding geven van 19ct p/km zoals afgesproken. (en ik meen wettelijk geregeld zelfs)

Of het mogelijk is daarmee ook daadwerkelijk de vervoerskosten naar het werk te dekken, en met wat voor ongemak, en hoe de werknemer dit oplost. Is niet de verantwoording/probleem van de werkgever. !

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:59
1. Maak inderdaad de berekeningen eens opnieuw, maar hou wel rekening met de bijtelling, catalogusprijs van een polo ligt ergens ronmd de 15.000 dus dat betekent bij een bijtelling van 25% en een IB tarief van 42% netto een bedrag van € 1.500 per jaar oftewel € 125 per maand.
Kijk voor berekenmodules eens op berekenhet.nl

2. Als je de berekening hebt gemaakt kijk dan eens of een auto van je werkgever nog steeds een wens is, wellicht kun je wat regelen? Zij betalen je per jaar aan kilometervergoeding bijna € 3.000 per jaar (214 * 46 * 0,32 = € 3.150. dus wellicht willen ze dat wel gebruiken om voor jou een auto van de zaak te geven. Als ze daar niet mee uit komen, wat ik denk maar dan kun je voorstellen om zelf een bijdrage privé gebruik te betalen, scheelt jou weer bijtelling...

• Blik1984
[...]

[...]

- bijtelling wordt niet meegenomen als kostenpost -> deze heb ik reeds opgeteld bij de km vergoeding (dus naast km vergoeding "ontvang" ik fictief ook de bijtelling terug. Echter bij een Polo is dat netto niet zo heel veel)
- benzineprijs niet realistisch -> dit is de GLA, kijk nu niet wat een litertje kost met de tankpas
- Benzineverbruik verkeerd gerekend -> klopt, moet ik nog ff opnieuw uitrekenen en zal een flink deel schelen
- absurd hoge verzekeringskosten -> dit komt er uit als je de gegevens invult bij CBA. Kosten zouden de helft zijn wanneer ik bijv. 5 schade vrije jaren zou hebben. Echter niet mee gerekend, omdat lease niet als schade vrije jaren rekenen (kan mogelijk wel worden aangevraagd)
Die bijtelling mag je uitleggen, want die heb je "verrekend". Hoe je erbij komt dat die bijtelling niet zoveel zou zijn is mij een raadsel. Bij een Polo van 20.000 euro en 14% bijtelling is dat 2800 euro bijtelling. Dat is gewoon 100 euro per maand en vrij significant.

Verder maakt het mij niet uit waar jij je verzekeringspremie berekent en of er wel/geen schadevrije jaren worden meegeteld. Het punt is dat die 1200 euro per jaar gewoon niet realistisch is.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Reken nu eens andersom. Stel, je was begonnen op een project vlak bij je woonplaats. Dan wordt je ingezet op een project waar je per dag twee uur extra reistijd krijgt. Twee uur, waar je geen enkele compensatie voor krijgt. Zou je dat normaal vinden? Nu heb je die compensatie (in de vorm van een gunstige regeling voor je vervoer) en die raak je kwijt omdat je dichterbij gaat werken en jij je twee uur reistijd terug krijgt. Ik zie het probleem niet.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Blik1984
mesa57 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:29:
In 2008 stond de reiskosten vergoeding al op 19ct.
Veel te laag om de kosten te dekken.
Lees het protest van de FNV :
http://www.infrasite.nl/n...?ID_nieuwsberichten=10602
De werkgever geeft 32 cent, waarvan 19 cent onbelast, dus de relevantie van je bericht ontgaat me

• Sander
  • Niet online
[...]

Je ontvangt niets fictief. Je krijgt gewoon per maand netto er 100 euro bij, uitgaande van 14% Polo zonder eigen bijdrage. Snap niet hoe je zegt dat je er 'veel' op achteruit gaat en tegelijkertijd 100,- een klein bedrag noemt?

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 11:49
Je hebt nog mazzel, voor mijn vrouw is het max wat ze krijgt 55 euro per maand.
Om er te komen moet ze al 250 euro tanken en dan nog de afschrijving en verzekering.

dus, niet zo zeuren.

( ze zou wel gratis met de trein mogen, mag jij dat ook? want wat ik wel normaal vind is dat je eigen keuze geld kost. Zeker aangezien fietsen reeel is over 20km)

[ Voor 30% gewijzigd door DaTimMan op 18-09-2014 16:06 ]

• BastaRhymez
  • Niet online
Goed, ik krijg een hoop reacties, dank daarvoor!

Zoals al meerdere malen aangegeven, er zaten wat fouten in de topic start, dus hieronder even een nieuwe met alle gegevens.

Uitgangspunten
Woon-werk afstand enkele rit is 23 km (4 dagen per week)
€ 0,32 kilometer vergoeding (waarvan € 0,19 onbelast)
GLA is € 1,817 per liter (zal goedkoper kunnen, maar dit is nu eenmaal de GLA)
Idee is om mogelijk een (nieuwe) Clio Estate Dynamique aan te schaffen € 18.200,- (ja, dit is een luxe keuze, kan ook voor een 10 jaar oude auto kiezen van € 1.000,- feit is dat dit niet het geval zal zijn)
Gecombineerd verbruik is 5,5 /100 (conform de boekjes)
Allrisk verzekering is bij CBA met 0 schade vrije jaren € 1.200,- (moet goedkoper kunnen, zeker als ik de schade vrije lease jaren mee kan nemen)
Wegenbelasting is € 392,- (niet zeker of die ook voor de Clio Estate betaald moet worden)

Inkomsten
Onbelaste vergoeding (€ 0,19 / kilometer): 23 km * 2 ritten * 4 dagen * 4 weken (periodiek loon) = € 139,84
Belaste vergoeding (€ 0,13 / km): 23 km * 2 ritten * 4 dagen * 4 weken (periodiek loon) = € 95,68
Na belasting (42%) op de belaste vergoeding blijft over: € 55,49
Leasebedrag (betaal ik nu, maar straks dus niet meer en zijn dus “inkomsten”): € 91,39
Totale inkomsten zijn dus € 286,72 per salarisperiode

Uitgave:
Zakelijke kilometers: 23 km * 2 ritten * 4 dagen * 4 weken = 736 km
Met gecombineerd verbruik (zie uitgangspunt) heb je 40,48 liter brandstof nodig
Brandstofkosten: 40,48 liter * € 1,817 (GLA) is € 73,55
Daarnaast heb ik nog nodig:
Allrisk verzekering: € 1.200,- per jaar (o.b.v. 0 schade vrije jaren bij CBA; voor wie me niet geloofd, check het zelf maar op hun site).
Wegenbelasting: € 392,- per jaar
Renault Onderhoudsbeurt: € 244,- per keer / jaar
Afschrijving (in 5 jaar met € 7.500,- restwaarde): € 2,140,- per jaar
Totale uitgave per jaar: € 3.976,- per jaar (of € 305,84 per salarisperiode).

Inkomsten minus brandstofkosten en uitgaven: € 286,72 minus € 73,55 minus € 305,84 resulteert in € -92,67 per vier weken.

Daarnaast mis ik straks ook nog het stukje privé kilometers, welke ik nu wel kan rijden.

Maar nogmaals:
ja, dit is het contract dat ik heb getekend;
ja ik kan er van vinden wat ik wil, maar ik was met name benieuwd naar jullie ervaringen;
ja, het is een luxe probleem en misschien moet ik ook niet zo zeiken
ja, de verzekering en GLA zijn misschien niet realistisch

MAAR de discussie is wel op gang >:) en met name daarin was ik benieuwd naar een ieder zijn mening!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

Het is niet oneerlijk. Je zat in een heel luxe positie waarbij je je project-auto privé mocht gebruiken.

Ik zit ook detachering en mijn werkgever wil geen leaseauto's verstrekken.
Wel 40 cent/km reiskostenvergoeding (deel natuurlijk belast), maar daar ga je inclusief afschrijving altijd op bij moeten leggen. Hoe minder zakelijke kilometers, hoe meer je in verhouding betaald.

Mijn afstand is 180km/dag, dan loopt de vergoeding behoorlijk op. De auto is al afgeschreven.
Mijn auto is uit 2004 en het onderhoud is dit jaar en vorig jaar opgelopen tot +-€2500/jaar.
Dan lijkt het alsof je iedere maand een hoop netto inkomsten krijgt, maar die moet ik gewoon opzij zetten. :)

Bottomline: probeer een 'gewone' lease-auto te regelen en zo niet, ben je gewoon de klos. :)

Dividend for Starters

• Kalentum
  • Laatst online: 17:37
Ik kan ook de oneerlijkheid niet zien. Je kiest zelf voor een relatief dure auto en voor een idioot dure verzekering. Auto's zijn nou eenmaal duur. Je kan natuurlijk altijd nog proberen om je salaris omhoog te krijgen

• Ardana
  • Laatst online: 27-07 22:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind het ook niet reëel om, als je 0-schadevrije jaren hebt, direct een nieuwe auto te willen kopen. Gebruikelijk is eerder dat je de eerste jaren in een 2e handsje rijdt, deze niet all-risk verzekerd, om zo goedkoop schadevrije jaren op te bouwen.

En de volledige kosten van de auto willen overhevelen op die paar zakelijke kilometers die je dan nog maakt, vind ik ook niet reëel. Je gaat toch zeker ook privé-kilometers rijden?

Overigens kun je prima iets leuks voor veel minder rijden. Wij zijn van Cuore uit 1994 (bezine) overgestapt naar een C3 uit 2004 (diesel). Buiten aanschaf en onderhoud zijn we nu € 10 pm meer kwijt, voor een veel luxere en grotere wagen. 't Bleek dat ons belangrijkste punt het verbruik was: zolang dat onder de 4.8 bleef, zouden we er niet zo heel erg veel op achteruit gaan. Lange tijd heb ik bij het zoeken alleen gekeken naar gewicht en verzekeringskosten, maar als je redelijk wat kilomters krijdt, is je verbruik veel belangrijker.

En heel eerlijk: ik vind € 100 per maand aan (privé)kosten om een (redelijk luxe station) auto voor de deur te hebben staan niet eens heel gek (ervan uitgaande dat je berekeningen kloppen, wat ze m.i. niet doen, maar goed, je mag het zo gek maken als je zelf wil). Je zult zelf moeten afwegen of je het dat waard vind.

Even gecontroleerd op Independer: voor jouw auto, als je uit 1970 komt, in het midden van het land woont en sinds je 20e je rijbewijs hebt, is de auto-verzekering € 52,76 pm, all risk. Dat is wel wat anders dan jouw € 1.200 per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 18-09-2014 18:10 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Jarod
  • Niet online
Je vergeet trouwens dat je na vijf jaar nog een auto hebt met een waarde van 7500 euro, bij je leaseauto heb je aan het einde van het contract niets meer. Als je die restwaarde terugslaat over die 5 jaar is dat 125 euro per maand. Je kwam zelf om 92 euro negatief uit, tel daar de 125 euro bij op en dan blijft er dus nog 33 euro over voor je prive-kilometers en dat levert dan ((33/1,817)*18,18) 330 kilometer per maand op die je privé kunt rijden op basis van je kilometervergoeding.

• Sander
  • Niet online
BastaRhymez schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:46:

Zoals al meerdere malen aangegeven, er zaten wat fouten in de topic start, dus hieronder even een nieuwe met alle gegevens.

Uitgangspunten
Idee is om mogelijk een (nieuwe) Clio Estate Dynamique aan te schaffen € 18.200,- (ja, dit is een luxe keuze, kan ook voor een 10 jaar oude auto kiezen van € 1.000,- feit is dat dit niet het geval zal zijn)
Allrisk verzekering is bij CBA met 0 schade vrije jaren € 1.200,- (moet goedkoper kunnen, zeker als ik de schade vrije lease jaren mee kan nemen)
Wegenbelasting is € 392,- (niet zeker of die ook voor de Clio Estate betaald moet worden)

Inkomsten
Onbelaste vergoeding (€ 0,19 / kilometer): 23 km * 2 ritten * 4 dagen * 4 weken (periodiek loon) = € 139,84
Belaste vergoeding (€ 0,13 / km): 23 km * 2 ritten * 4 dagen * 4 weken (periodiek loon) = € 95,68
Leasebedrag (betaal ik nu, maar straks dus niet meer en zijn dus “inkomsten”): € 91,39

Uitgave:
Allrisk verzekering: € 1.200,- per jaar (o.b.v. 0 schade vrije jaren bij CBA; voor wie me niet geloofd, check het zelf maar op hun site).

Inkomsten minus brandstofkosten en uitgaven: € 286,72 minus € 73,55 minus € 305,84 resulteert in € -92,67 per vier weken.

Daarnaast mis ik straks ook nog het stukje privé kilometers, welke ik nu wel kan rijden.

Maar nogmaals:
ja ik kan er van vinden wat ik wil, maar ik was met name benieuwd naar jullie ervaringen;

MAAR de discussie is wel op gang >:) en met name daarin was ik benieuwd naar een ieder zijn mening!
toon volledige bericht
Kijk nu eens wat er gebeurd als je diezelfde auto op de kop af nieuw koopt, van bijv half jaar tot een jaar oud met wat km's er al op. Dat scheelt je zo 4.000 euro aanschaf, en dus ook afschrijving en in je all-risk verzekering. Vervolgens laat je je leasemaatschappij een verklaring opstellen dat je de afgelopen X jaar schadevrij hebt gereden en dien je die in bij je verzekeraar, zo startte ik keurig op 4 jaar schade vrij met de 1e auto na mijn laatste lease-bak

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 18-09-2014 19:58 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
En CB is niet echt de goedkoopste. Nationale Nederlanden was bij mij de laatste keer het goedkoopste en een leaseverklaring is zo geregeld.

Overigens sla je alle kosten om op je werk, privé heb je er ook voordeel van. En met de Directlease tankapp vind je zo de goedkope pompen. Reken rustig 10ct/km minder.

Was je Polo ook 18k? Anders is het geen eerlijke vergelijking.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Blik1984

Uitgangspunten

Inkomsten

Uitgave:

Maar nogmaals:

toon volledige bericht
Het gaat wat mij betreft in je uitgangspunten al mis:
- waarom een gloednieuwe auto kopen, terwijl je ook een 4 of 5 jaar oude auto kunt kopen. Aanschaf lager, afschrijving lager. Misschien wel iets hoger onderhoud.
- 1200 euro verzekering is gewoon onzin, als je bij centraal beheer zo wordt afgezet moet je naar een andere gaan. Zoals ik al eerder zei, voor een Yaris betaalde ik 40 euro per maand all-risk en glasverzekering voor een Yaris van 17k bij inshared.
- daarnaast ga je uit van de GLA, wat in principe gewoon de duurste prijs is want dat is de prijs aan de snelweg. Als het uit je eigen portemonnee komt tank je niet aan de snelweg. Scheelt misschien maar 4 euro in je rekenvoorbeeld, maar toch.

Die 3 punten pakkende, en dan zal je ongeveer quitte spelen. Is dat leuk, je krijgt er 2 uur per dag tijd bij je gezin voor terug, dus het lijkt me een uitermate goede deal

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Blik1984 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:44:
[...]

- waarom een gloednieuwe auto kopen, terwijl je ook een 4 of 5 jaar oude auto kunt kopen. Aanschaf lager, afschrijving lager. Misschien wel iets hoger onderhoud.
- 1200 euro verzekering is gewoon onzin, als je bij centraal beheer zo wordt afgezet moet je naar een andere gaan. Zoals ik al eerder zei, voor een Yaris betaalde ik 40 euro per maand all-risk en glasverzekering voor een Yaris van 17k bij inshared.
- daarnaast ga je uit van de GLA, wat in principe gewoon de duurste prijs is want dat is de prijs aan de snelweg. Als het uit je eigen portemonnee komt tank je niet aan de snelweg. Scheelt misschien maar 4 euro in je rekenvoorbeeld, maar toch.

Die 3 punten pakkende, en dan zal je ongeveer quitte spelen. Is dat leuk, je krijgt er 2 uur per dag tijd bij je gezin voor terug, dus het lijkt me een uitermate goede deal
Ik sluit me hier volledig bij aan. En kijk anders eens naar een Clio Estate van 2-3 jaar oud, die zijn eigenlijk nog praktisch nieuw gewoon en dat scheelt je al een hoop. d:)b

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als ik eerlijk ben vind ik 32 cent per km nog een nette vergoeding. Genoeg detacheerders doen enkel de wettelijke 19 cent per km bieden.

Het beleid wanneer je een auto van de zaak tot je beschikking hebt is helemaal over de aan de werkgever. Als je daar niet mee eens bent kan je altijd op zoek gaan naar een werkgever die je permanent een lease auto geeft. Die zijn er zat in de IT detachering.

Ik zou het zo zien, als de vergoeding van je baas de benzine of diesel dekt die je nodig hebt om naar je werk te komen is het goed. Zelf reken ik voor mijn auto nooit posten als afschrijven e.d.. Alles wat je overhoudt van je km-vergoeding na het afrekenen van de brandstof kan je als extraatje zien voor bij de vaste lasten als wegenbelasting/onderhoud/verzekering. Ik zie wel wanneer ik een nieuwe koop, dat moment staat nooit vast voor mij. Bovendien heb je van een eigen auto ook plezier buiten naar werk komen om. Van boodschappen doen tot op vakantie gaan, het kan er allemaal mee.

Overigens, een nieuwe auto all-risk met nul schadevrije jaren? Je loopt ook kans dat verzekeringen je dan weigeren omdat ze het risico niet kunnen inschatten of te hoog achten. En qua verzekering kan je heel goed rond shoppen. Zat websites helpen je met vergelijkingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Jarod schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:45:
Je vergeet trouwens dat je na vijf jaar nog een auto hebt met een waarde van 7500 euro, bij je leaseauto heb je aan het einde van het contract niets meer. Als je die restwaarde terugslaat over die 5 jaar is dat 125 euro per maand. Je kwam zelf om 92 euro negatief uit, tel daar de 125 euro bij op en dan blijft er dus nog 33 euro over voor je prive-kilometers en dat levert dan ((33/1,817)*18,18) 330 kilometer per maand op die je privé kunt rijden op basis van je kilometervergoeding.
Daar heb je gelijk in, de restwaarde is voor mij welke ik nu (met lease) niet heb.
Señor Sjon schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:40:
En CB is niet echt de goedkoopste. Nationale Nederlanden was bij mij de laatste keer het goedkoopste en een leaseverklaring is zo geregeld.

Overigens sla je alle kosten om op je werk, privé heb je er ook voordeel van. En met de Directlease tankapp vind je zo de goedkope pompen. Reken rustig 10ct/km minder.

Was je Polo ook 18k? Anders is het geen eerlijke vergelijking.
10c/km scheelt 4 euro op een tankbeurt, alle beetjes helpen :)

Polo was +/- 20k dus qua prijs blijf ik rond dezelfde klasse hangen
Blik1984 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:44:
[...]

verzekering is indd erg duur en kan (veel) goedkoper. Had gister even snel bij CBA gekeken omdat we daar collectiviteitskorting krijgen. Via InShared kwam ik al op de helft uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik snap niet dat mensen altijd maar denken dat naar het werk gaan, ze niets mag kosten.
Natuurlijk kost dat geld en als jij ervoor kiest om daarvoor een nieuwe auto aan te schaffen, dan heeft dat niets met wel of niet eerlijk te maken.

Het is jouw keuze en de gevolgen zijn voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:40

Het valt me vooral op dat als je deze 2 wel realistisch pakt je bijna gelijk speelt en als je dan ook nog een auto van een paar jaar oud pakt je een hele goede vergoeding krijgt en makkelijk uit de kosten komt. Als je de auto daarna verder op rijdt zijn de maandlasten nog een stuk lager omdat de afschrijving dan steeds minder wordt (geldt zelfs als je toch per se een nieuwe dure auto wilt hebben)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jarod schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:45:
Maar daar moet die wel eerst een uitgave van doen van ruim 18.000 euro. Anders heeft die geen auto.

Hoe het nu in het rekenvoorbeeld staat is correct, het verschil tussen aanschafwaarde en restwaarde is de afschrijving, die is meegenomen als kostenpost.

Persoonlijk zou ik een paar jaar oude auto kopen, scheelt gewoon fors in aanschaf/afschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

KillerAce_NL schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 07:48:
Ik snap niet dat mensen altijd maar denken dat naar het werk gaan, ze niets mag kosten.
Natuurlijk kost dat geld en als jij ervoor kiest om daarvoor een nieuwe auto aan te schaffen, dan heeft dat niets met wel of niet eerlijk te maken.

Het is jouw keuze en de gevolgen zijn voor jou...
Het gaat ook niet om die 'extra' kosten, maar een terugval in 'luxe'. Je had iets 'gratis' (mensen vergeten vaak 'eventjes' de aanschaf van een nieuwe auto) en nu moet je daar op inleveren omdat werkgever de luxe gaf op lange afstanden een leasewagen in het pakket te doen ipv kale reiskosten, wat hij niet doet op korte ritjes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn reiskostenvergoedingen zijn nooit voldoende geweest. Tegenwoordig woon ik in Belgie en bij mijn laatste werkgevers wordt enkele reis vergoed en dan een vergoeding waar je net de benzine mee kan betalen (ik doe 130 km per dag, dus dan slijt de auto ook wel behoorlijk van woon/werk verkeer).

Op zich vind ik de gedachte dat de werkgever de helft vergoed trouwens niet onredelijk. Wat ik wel onredelijk vind is dat hij tegenwoordig ook een parkeervergoeding vraagt van 75 euro. Ik parkeer dan ook niet meer op de zaak, maar dat geeft natuurlijk ook weer overlast en parkeerproblemen in de buurten als alle bedrijven dat zo doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:12

Cliffie

Trompetslet

Hier hetzelfde, de vergoeding die ik bij mijn nieuwe baan krijg is gebaseerd op het OV. Het is genoeg om de kosten te dekken voor een jaartrajectkaart + bus + evt. fietsenstalling.

Als ik met de auto zou komen, dan kost mij dat gewoon geld. De vergoeding is dan gewoon net kostendekkend voor de brandstof. Aangezien ik dan misschien nog een 25 euro in de maand over hou voor onderhoud en dergelijke is dan niet de verstandige keuze. Praten ook over 45000 kilometer op jaarbasis, daar ga ik op leeglopen met onderhoud met mijn auto.

Zit niet in de detachering, dat moet ik er dan wel bijzeggen :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27
Simpel. Ik zou het spelen op dat de auto bij je basis inkomen hoort gezien je hem "zo lang hebt gehad". Auto inleveren prima, maar dan moet daar financieel iets tegenover staan in de zin van een salaris verhoging.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Even buiten het directe financiele aspect zou ik niet blij worden van een werkgever die mij verplicht in mijn eigen auto naar klanten laat rijden. Als je bij een werkgever op een vaste locatie gaat werken dan is dat een bewuste keuze, en kun je daar je eigen vervoer op inrichten.

In dit geval waar het blijkbaar om een dienstverlener gaat waar je elke keer bij een andere klant zit zou ik persoonlijk niet verplicht met eigen vervoer willen gaan. Nu moet je bijvoorbeeld een auto aanschaffen ( Vaak staat er nog ergens in de regels dat deze verplicht all-risk verzekerd moet zijn om zo claims richting de werkgever te voorkomen ), maar misschien zit je volgende maand wel weer bij een klant aan de andere kant van het land.

Bij dit soort dienstverleners hoort het vervoer van en naar de klant IMHO gewoon bij de bedrijfsmiddelen. Daar hoeven ze je natuurlijk niet perse prive gebruik van te laten maken ( Behalve als dat bij de arbeidsvoorwaarden is afgesproken natuurlijk ), maar verplichten om met je eigen vervoer te gaan omdat je blijkbaar even in de buurt zit zou ik niet accepteren. Maar ook dat moet je natuurlijk al regelen voordat je in dienst treedt.

Dat veel dienstverleners alsnog een keuze hebben om wel in een prive auto te rijden is natuurlijk mooi, maar dan is het wel een bewuste eigen keuze, en niet opgelegd aan de hand van een tijdelijke situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 19-09-2014 10:39 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Woy schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:38:
Even buiten het directe financiele aspect zou ik niet blij worden van een werkgever die mij verplicht in mijn eigen auto naar klanten laat rijden. Als je bij een werkgever op een vaste locatie gaat werken dan is dat een bewuste keuze, en kun je daar je eigen vervoer op inrichten.

In dit geval waar het blijkbaar om een dienstverlener gaat waar je elke keer bij een andere klant zit zou ik persoonlijk niet verplicht met eigen vervoer willen gaan. Nu moet je bijvoorbeeld een auto aanschaffen ( Vaak staat er nog ergens in de regels dat deze verplicht all-risk verzekerd moet zijn om zo claims richting de werkgever te voorkomen ), maar misschien zit je volgende maand wel weer bij een klant aan de andere kant van het land.

Bij dit soort dienstverleners hoort het vervoer van en naar de klant IMHO gewoon bij de bedrijfsmiddelen. Daar hoeven ze je natuurlijk niet perse prive gebruik van te laten maken ( Behalve als dat bij de arbeidsvoorwaarden is afgesproken natuurlijk ), maar verplichten om met je eigen vervoer te gaan omdat je blijkbaar even in de buurt zit zou ik niet accepteren. Maar ook dat moet je natuurlijk al regelen voordat je in dienst treedt.

Dat veel dienstverleners alsnog een keuze hebben om wel in een prive auto te rijden is natuurlijk mooi, maar dan is het wel een bewuste eigen keuze, en niet opgelegd aan de hand van een tijdelijke situatie.
HIer ben ik het wel mee eens. Gezien de wisselende aard van werkomstandigheden zou een mobiliteitsbudget voor de medewerker een ideale mogelijkheid zijn voor de werknemer en werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
roelieboelie schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:17:
Simpel. Ik zou het spelen op dat de auto bij je basis inkomen hoort gezien je hem "zo lang hebt gehad". Auto inleveren prima, maar dan moet daar financieel iets tegenover staan in de zin van een salaris verhoging.
Zeer waarschijnlijk hebben ze wel een policy waarin staat wanneer je wel/niet een lease-auto krijgt. En als dat zo is is het niet zo simpel om het hier op te gooien. De situatie is nl. verandert waardoor je je niet kunt beroepen op dat je hem zo lang hebt gehad. Je hebt hem dan gehad omdat dat nodig was voor je werk, aangezien je nu weer dichterbij zit heb je hem niet meer nodig.
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:42:
[...]
HIer ben ik het wel mee eens. Gezien de wisselende aard van werkomstandigheden zou een mobiliteitsbudget voor de medewerker een ideale mogelijkheid zijn voor de werknemer en werkgever
Dit lijkt me er vooral aan liggen hoe variabel de opdrachten zijn van BastaRhymez. Als dit maandelijks kan veranderen ben ik het er helemaal mee eens. Gebeurt dit eens in de paar jaar kun je je er best op aanpassen.

Maar wat ik in de tussentijd wel zie is dat BastaRhymez door wat aanpassingen in de berekening er nu plotseling op vooruit gaat in plaats van achteruit. Probleem opgelost ? :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-07 15:48
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:47:
Even een alternatieve berekening. :)

Uitgangspunten
Brandstof is € 1,75 per liter (zal ook duurder kunnen...)
Idee is om mogelijk een KIA PICANTO aan te schaffen € 9195,- (ja, dit is een prima keuze, het gaat namelijk over woon-werk-verkeer van 23 km. Een kwartiertje hou je het gemakkelijk uit op die stoelen)
Gecombineerd verbruik is 5,3 /100 (http://www.autoweek.nl/ve...or?merk=Kia&model=picanto)
Allrisk verzekering is bij CBA met 0 schade vrije jaren € 709,- (Univé)
Wegenbelasting is € 232,-

Inkomsten

Uitgave:
Allrisk verzekering: € 709,- per jaar (o.b.v. 0 schade vrije jaren bij CBA; voor wie me niet geloofd, check het zelf maar op hun site).
Wegenbelasting: € 232,- per jaar
Onderhoudsbeurt: € 244,- per keer / jaar
Afschrijving (in 5 jaar met € 4000,- restwaarde): € 1.039,- per jaar
Totale uitgave per jaar: € 2.067,- per jaar (of € 172,30 per salarisperiode).

Conclusie:
Je kan meteen met verdienen beginnen! :>
toon volledige bericht
vind dit nog steeds wat te kort door de bocht.
Afschrijving en onderhoud heb je niet meegenomen in je berekening. Daarnaast tel je de bijtelling die je nu betaalt ook weer op bij je inkomsten.

Nu heb je een auto waar je ook prive mee kunt rijden en alles is daarmee gedekt. Onderhouds etc..

Als jij die kia aanschaft kun je op basis van je vergoeding, verzekering en wegenbelasting voordeliger zijn. Maar als je daar onderhoud, apk, en alle prive km mee gaat tellen ben je toch echt duurder uit.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
koentjuh1987 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:08:
[...]

vind dit nog steeds wat te kort door de bocht.
Afschrijving en onderhoud heb je niet meegenomen in je berekening. Daarnaast tel je de bijtelling die je nu betaalt ook weer op bij je inkomsten.

Nu heb je een auto waar je ook prive mee kunt rijden en alles is daarmee gedekt. Onderhouds etc..

Als jij die kia aanschaft kun je op basis van je vergoeding, verzekering en wegenbelasting voordeliger zijn. Maar als je daar onderhoud, apk, en alle prive km mee gaat tellen ben je toch echt duurder uit.
Onderhoud en afschrijving zit er toch gewoon in?

En de privé-kilometers, ik zie niet wat de werkgever daarmee te maken heeft. TS heeft gewoon geluk gehad dat die een lease-auto kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
redwing schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:47:
[...]

Zeer waarschijnlijk hebben ze wel een policy waarin staat wanneer je wel/niet een lease-auto krijgt. En als dat zo is is het niet zo simpel om het hier op te gooien. De situatie is nl. verandert waardoor je je niet kunt beroepen op dat je hem zo lang hebt gehad. Je hebt hem dan gehad omdat dat nodig was voor je werk, aangezien je nu weer dichterbij zit heb je hem niet meer nodig.

[...]

Dit lijkt me er vooral aan liggen hoe variabel de opdrachten zijn van BastaRhymez. Als dit maandelijks kan veranderen ben ik het er helemaal mee eens. Gebeurt dit eens in de paar jaar kun je je er best op aanpassen.

Maar wat ik in de tussentijd wel zie is dat BastaRhymez door wat aanpassingen in de berekening er nu plotseling op vooruit gaat in plaats van achteruit. Probleem opgelost ? :+
Uit de OP blijkt dat het om opdrachten gaat die niet op kantoor plaatsvinden maar bij een klant. Dan is het vrij normaal dat er een lease-auto als secundaire voorwaarde bij zit. Dat krijg je bij iedere detacheerder/mensenschuiverd.Ook als je opdrachten langer van aard zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
redwing schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:47:
[...]

Dat zou mij eigenlijk niks uitmaken, bij het aangaan van de overeenkomst weet je niet waar je aan toe bent, en elk jaar kiezen of je wel/niet een auto moet hebben is verre van optimaal. Het is heel anders als je bij een bedrijf inhouse, vast op lokatie werkt.

Voor mij is de stelregel: Flexibele werkplek == Optie tot vervoer van werkgever
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:18:
[...]

Onderhoud en afschrijving zit er toch gewoon in?

En de privé-kilometers, ik zie niet wat de werkgever daarmee te maken heeft. TS heeft gewoon geluk gehad dat die een lease-auto kreeg
Bijtelling moet je eigenlijk niet meenemen met je berekening. Ja natuurlijk krijg je netto meer uitgekeerd als je geen bijtelling hebt, maar daarbij verlies je ook het genot van het gratis prive rijden. Dus als je het vervallen van de bijtelling meetelt als inkomsten, moet je ook alle prive KM's in je kosten meenemen.

Als de werkgever prive km's niet als secundaire arbeidsvoorwaarde wil bieden kan hij ook gewoon de leaseauto niet prive laten gebruiken. Verder staat de bijtelling natuurlijk sowieso buiten de overeenkomst met de werkgever.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
Als je 100 euro overhoudt uit alle gerekende kosten op je w-w verkeer, dan kan je daar makkelijk 2x per maand van tanken. Dat is rustig 1.000km, oftewel 12.000km/jaar die je uit de reiskostenvergoeding haalt. Immers, afschrijving et al zitten al in de woon/werk berekening.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BastaRhymez schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:53:
M.a.w. het kost mij straks meer geld om < 25 km te reizen, dan wanneer ik 125 km moet reizen.
Je werkgever is niet verplicht jouw vervoer te betalen. Plus: het scheelt je uren per dag, dat is die paar euro reiskosten toch wel waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Woy schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:26:
Als de werkgever prive km's niet als secundaire arbeidsvoorwaarde wil bieden kan hij ook gewoon de leaseauto niet prive laten gebruiken. Verder staat de bijtelling natuurlijk sowieso buiten de overeenkomst met de werkgever.
Buiten de overeenkomst inderdaad , maar staat wel in het plaatje 'wat hou je over per maand'.

Maar de berekening zit je nog steeds met 1 punt, aanschaf. Je kan wel met afschrijving komen, maar als je absoluut wil kijken wat je per maand meer/minder overhoud, heb je bij de start al 10k minder. Heb je de 10k al op je rekening, gemiste rente inkomsten, via een PL dus rentekosten erbij. Zeker die laatste ramt er hard in.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik denk dat de eindconclusie is dat de regeling van zijn werkgever niet onredelijk is en zeker niet oneerlijk, maar wel dat het altijd beter zou kunnen :). Dat was de oorspronkelijke stelling van de OP

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 19-09-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
SinergyX schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:35:
[...]
Buiten de overeenkomst inderdaad , maar staat wel in het plaatje 'wat hou je over per maand'.
Maar het telt op dit moment ook niet mee in het plaatje van wat je vervoer kost, want het gaat alleen over prive km's. Dus als je het mee telt zul je ook de prive km's aan de andere kant mee moeten tellen.
Maar de berekening zit je nog steeds met 1 punt, aanschaf. Je kan wel met afschrijving komen, maar als je absoluut wil kijken wat je per maand meer/minder overhoud, heb je bij de start al 10k minder. Heb je de 10k al op je rekening, gemiste rente inkomsten, via een PL dus rentekosten erbij. Zeker die laatste ramt er hard in.
Klopt, je zult zeker financieringskosten mee moeten tellen. Tevens loop je extra risico, aangezien je bij een lease-auto zelf geen enkel risico loopt, maar bij een eigen auto kan je extra kosten krijgen door schade. Voor dat risico is het IMHO ook eerlijk om een opslag te rekenen.
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:37:
Ik denk dat de eindconclusie is dat de regeling van zijn werkgever niet onredelijk is en zeker niet oneerlijk, maar wel dat het altijd beter zou kunnen :). Dat was de oorspronkelijke stelling van de OP
Financieel komt het misschien wel uit, maar ik zou er meer principele bezwaren tegen hebben dat de werkgever je bijna dwingt om toch een flinke investering te doen en daar risico mee te lopen, terwijl het gewoon om zakelijke KM's gaat. ( Bij een dienstverlener tel ik woon-werk verkeer ook gewoon mee als zakelijk, bij een vaste standplaats zou ik dat meer als prive zien ).

Wat nou als de TS op dit moment helemaal geen geld heeft om een auto te kopen? Moet hij dan maar gaan lopen? IMHO een onredelijke eis van de werkgever om dat van de werknemer te verlangen, het gaat immers om een aanpassing vanaf zijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27
Precies, dus gewoon overleggen met de werkgever en dicht bij je zelf blijven met formuleren, dan gaat dat helemaal goed komen. Verder ben je niet getrouwd met het bedrijf dus tja.... ;)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:37:
helemaal mee eens.

Beter kan het altijd maar er zijn beroerdere situaties te beschrijven ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Woy schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:43:
[...]

Financieel komt het misschien wel uit, maar ik zou er meer principele bezwaren tegen hebben dat de werkgever je bijna dwingt om toch een flinke investering te doen en daar risico mee te lopen, terwijl het gewoon om zakelijke KM's gaat. ( Bij een dienstverlener tel ik woon-werk verkeer ook gewoon mee als zakelijk, bij een vaste standplaats zou ik dat meer als prive zien ).

Wat nou als de TS op dit moment helemaal geen geld heeft om een auto te kopen? Moet hij dan maar gaan lopen? IMHO een onredelijke eis van de werkgever om dat van de werknemer te verlangen, het gaat immers om een aanpassing vanaf zijn kant.
Tsja, het is niet zo dat TS dit niet al wist toen hij zijn contract kreeg. Dus dat had die aan moeten kaarten bij de start van zijn contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:56:
[...]

Tsja, het is niet zo dat TS dit niet al wist toen hij zijn contract kreeg. Dus dat had die aan moeten kaarten bij de start van zijn contract
Daar ben ik het dan helemaal mee eens, ik zou niet snel akkoord gaan met een dergelijke overeenkomst in ieder geval ;) ( Al denk ik persoonlijk dat veel mensen dit soort dingen helemaal niet lezen/beseffen op het moment dat ze een overeenkomst aangaan, maar dat is wel eigen verantwoordelijkheid )

Overigens zijn er ook gevallen waar de werkgever later dit soort regels invoert, zie bijvoorbeeld het CGI topic, of in mindere mate het Cap topic ( Waar opeens betaald moet worden voor verbruik boven de fabrieksopgave )

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 19-09-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
terwijl die fabrieksopgave ook niet altijd haalbaar is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Woy schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:26:
[...]

Voor mij is de stelregel: Flexibele werkplek == Optie tot vervoer van werkgever
Dat zou het bij mij ook zijn, maar dan moet dat wel in je voorwaarden/contract staan. Als je dit toen niet hebt afgesproken zal het un lastig zijn om dat te veranderen.
Dus als je het vervallen van de bijtelling meetelt als inkomsten, moet je ook alle prive KM's in je kosten meenemen.
Klopt, om het goed te doen moet je kijken wat je nu gemiddeld aan privekms rijdt en die meenemen in de berekening.
Woy schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:43:
[...]
Het is 25km, normaal gesproken makkelijk te doen met OV of fiets/brommer. Daarnaast is het misschien wel een aanpassing van de werkgever zijn kant, maar wel een aanpassing die je (neem ik aan) al had kunnen verwachten in het werk. Onredelijk zou ik het dus niet willen noemen. Aan de andere kant kun je dit wel proberen te gebruiken om een betere regeling te krijgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:35:
[...]
Punt is gewoon dat TS een dure auto ambieert, en ervan uitgaat dat zijn baas die voor hem wil betalen.
Ik probeer met mijn post aan te geven dat de vergoeding van zijn baas kostendekkend kan zijn. Als TS enige luxe wil, moet hij daar IMHO terecht gewoon zelf voor betalen.
En hier ben ik het helemaal mee eens. Het is wel duidelijk dat het plaatje goed kostendekkend te maken is. Door de (niet noodzakelijke) eisen van TS zelf wordt het een duurdere auto waardoor het vooral door afschrijving echter lastig kostendekkend te krijgen is.

Conclusie lijkt mij dat het dus niet onredelijk/oneerlijk is, maar afhankelijk van de werkzaamheden zou het misschien logischer zijn als er standaard een lease-auto geregeld zou worden.

[ Voor 24% gewijzigd door redwing op 19-09-2014 12:21 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
koentjuh1987 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 12:13:
terwijl die fabrieksopgave ook niet altijd haalbaar is.
offtopic:
Fixed that for you ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:35:
[...]

Onderhoud: Kia heeft 7 jaar garantie. Oke, misschien dat je een keer een band versleten hebt. 't Zal niet veel zijn iig.
Die garantie geldt alléén als je precies het door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsschema volgt. Dat onderhoud moet je natuurlijk gewoon zelf betalen, evenzo verbruiksartikelen als banden en ruitenwissers.

Overigens denk ik dat dit soort reiskostenvergoedingen in Nederland vooral cultureel gegroeid zijn omdat het belastingtechnisch aantrekkelijk was voor beide partijen. Uiteraard is bij detachering in de ICT een bedrijfsauto niet ongebruikelijk, maar zeker geen recht. Ten opzichte van veel andere sectoren is dat nog steeds een goudgerande secundaire arbeidsvoorwaarde, ook voor gedetacheerde mensen.

Ik zou gewoon genieten van de extra vrije tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 27-07 22:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als ik mijn inschatting van het gevoel van TS mag geven:

TS verliest een stukje luxe en gemak (luxe lease-auto waar hij geen omkijken naar heeft) doordat hij nu dichter bij huis gaat werken. Hiervoor krijgt hij in ruil meer vrije tijd.

En als je niet graag thuis bent, kan ik me goed voorstellen dat je daar niet blij van wordt :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1