2e hands vs prive lease vs elektrische fiets?

Pagina: 1
Acties:

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-04 23:43
Ha,

Ik kan maandag aan de slag bij mn nieuwe functie, 18km bij huis vandaan (15 met de fiets). Nu ben ik aan het denken over hoe ik daar ga komen. Ik woon nu bij m'n ouders, en wil binnen 1 jaar verhuizen.

Ik zie drie opties, OV is niet echt een optie omdat het bedrijf slecht te bereiken is met het OV.

Elektrische fiets (tot 40km/h)

voordelen:
- goedkoop (aanschaf ~3400, afschrijving over 4 jaar betekend 70 euro per maand + evt klein beetje onderhoud

nadelen:
- regen/sneeuw etc
- bij eventueel verhuizen mag de afstand niet groter worden, dit maakt het zoeken van een huis lastig

Auto
Bij deze berekeningen ga ik uit van benzine, 12000km/jaar en €1,80 benzineprijs

1. kopen
Aanschaf €2500
duur afschrijving 3jaar
verzekering €70/maand (0 schadevrije jaren)
wegenbelasting €35
verbruik 1:15 (l:km)
onderhoud €500/jaar
pechhulp €88/jaar

totaal: €4k/jaar / €334/maand

Voordeel: snel te verkrijgen
Nadeel: risico, zelf onderhoud etc.

2. Leasen (prive)
Een andere optie is prive leasen.
Voordelen zijn: 0 risico, zekerheid, nieuwe auto met leuke opties.
Nadelen zijn: hoger bedrag per maand.
prijs per maand: 279, of 249 bij minder opties of 309 zonder reclame
brandstof: €105/maand
totaal: v.a. €4.25k/jaar / €354/maand

https://leasen.nl/model/f...65pk-reclame/configureer/

Wat zouden jullie doen? Nieuw autotje leasen of 2e hands kopen? Echt een auto expert ben ik zelf niet...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:03

-tom-562

Oliesjeik

2e hands kopen.

Vaak bu'j te bang!

• 2pietjuh2

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik zou een tweedehands auto en een fiets kopen. Wat betreft je rekensom, ik heb zelf een auto voor iets minder aangeschaft en rij hiermee 1 op 20 en betaal maar 18 euro wegenbelasting in de maand. Dus dat valt wel wat goedkoper uit qua maandlasten.
Naast een dergelijke auto zou ik gewoon een goede fiets tweedehands kopen en bij redelijk weer altijd lekker gaan fietsen. Dan dring je de autokosten terug, en het is goed voor de gezondheid. 15km moet gewoon kunnen zonder elektrische fiets, voor een gezond mens. Als je een goeie citybike hebt, of eventueel zelfs een wielrenfiets.

Als je nog moet verhuizen zou ik niet aan prive lease beginnen, want je weet niet wat straks je situatie is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Anoniem: 217290

Elektrische fiets voor 15km?? Gewone fiets werkt ook nog prima hoor. Weet niet of er medische redenen voor zijn? En anders een scooter?

• EnzoMatrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-03-2020

EnzoMatrix

Kruisje

onderhoud 500 per jaar? optimistisch, niet? altijd ietsje meer berekenen, net als je al doet bij de benzineprijs ;) (of uhm...) je geeft aan dat je geen auto expert ben, dus dan gaat ie bij een beetje goeie pech naar de garage, dan is 500 in totaal best weinig. 2e hands kopen is altijd een gok. Kun je nog zo'n mooie duitse degelijk aanschaffen, het blijft een gok.

Als ik 18x5x52 doe kom ik net onder de 5K uit. Dat bereken je dan wel netjes ruim, doe dat dan ook met de rest.

En leasen brengt nog steed risico's met zich mee. Want vergeet maar eens een kras op de verf te verantwoorden. Die mag je zelf fixen of een boete betalen bij inleveren.

Enzo Blogt. Diablo 3| "It's possible that you stepped into a time displacement machine during a nexus moment in a quantum field."

• Fiber
  • Laatst online: 16:16

Fiber

Beaches are for storming.

Gewone fiets. Veel gezonder als je niet oud of gehandicapt bent...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 20:39
wat !null zegt. maar dan moet je jezelf echt aanleren dat je de auto laat staan en de fiets neemt.

Maar goede fiets zal voldoen voor 15km, en het fietsen in de winter valt ook wel mee mits je je goed aankleed. Als je vanwege het weer niet meer kunt fietsen, zal je ook minder over de weg kunnen rijden. Probeer het wellicht eens, enkel fietsen? een auto is binnen een a twee weken op de kop getikt.

• 2pietjuh2
EnzoMatrix schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:04:
onderhoud 500 per jaar? optimistisch, niet? altijd ietsje meer berekenen, net als je al doet bij de benzineprijs ;) (of uhm...) je geeft aan dat je geen auto expert ben, dus dan gaat ie bij een beetje goeie pech naar de garage, dan is 500 in totaal best weinig. 2e hands kopen is altijd een gok. Kun je nog zo'n mooie duitse degelijk aanschaffen, het blijft een gok.

Als ik 18x5x52 doe kom ik net onder de 5K uit. Dat bereken je dan wel netjes ruim, doe dat dan ook met de rest.

En leasen brengt nog steed risico's met zich mee. Want vergeet maar eens een kras op de verf te verantwoorden. Die mag je zelf fixen of een boete betalen bij inleveren.
waar haal je 18x5x52 vandaan?

En als 500/jaar onderhoud optimistisch is, word 2e hands kopen dus alleen duurder...

Bij leasen is er de mogelijheid om de auto over te nemen na je contract, dan zit je niet met krasjes etc. Anders heb je een eigenrisico van 300 euro aan schade op je eigen auto. Is te overzien dus.
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:03:
Elektrische fiets voor 15km?? Gewone fiets werkt ook nog prima hoor. Weet niet of er medische redenen voor zijn? En anders een scooter?
15km vind ik eigenlijk net iets te veel door weer en wind, puur luiheid...

[ Voor 62% gewijzigd door 2pietjuh2 op 28-08-2014 14:11 ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 20:39
2pietjuh2 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:06:
[...]

15km vind ik eigenlijk net iets te veel door weer en wind, puur luiheid...
Hoe meer je fiets, hoe meer 't went. Maargoed, een elektrische fiets verdient zich gezien de geringe kosten zo terug (enkel aanschaf, onderhoud vrij weinig). en verhuizen vereist spaargeld, hoe meer hoe beter. Ik zou lekker fietsen, en het geld opzij zetten voor het huis.

• Fiber
  • Laatst online: 16:16

Fiber

Beaches are for storming.

Drie kwartier fietsen op normale snelheid en het spaart je ook weer een tijd en geld voor de sportschool uit...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
EnzoMatrix schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:04:
500 euro per jaar aan onderhoud vind ik heel redelijk. Duits en degelijk is vaak duurder als japanners.
Gun die arme jongen ook is een vrije dag!
En niet te vergeten verzekering toeslag voor <25 jaar (waarschijnlijk) en een hoog eigen risico.

Vergeet niet dat de TS het heeft op over een elektrische fiets die tegen de 40 km/u gaat. Dat red je niet op een oma fiets.

Mijn advies is zoek een klein autotje op marktplaats voor +/- 500 euro. Kan vrij weinig aan mis gaan en als het niks is stop je hem in kliko.

Wat je ook kan overwegen is je huidige fiets ombouwen tot elektrische fiets (bijv. met een illegale 350-500 watt motor ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 28-08-2014 14:20 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-04 23:25
Bij leasen.nl betaal je de wegenbelasting ook nog zelf, vergeet dat niet.
Kijk anders ook eens bij toplease.nl een polo/clio heb je voor ca 300 pm bij 15k all in. Een Citygo/aygo voor ca. 250 pm.
Houd ook rekening met eigen risico bij schades. Als je vaker schades hebt gaat dat tap omhoog.

Ik vind het niet raar om voor 15km naar een elektrische fiets te kijken. Zeker als je tunnels of bruggen hebt onderweg. Dat lijkt mij de beste optie. Eventueel een Daihatsu Charade o.i.d. er naast voor slecht weer e.d.

• EnzoMatrix

EnzoMatrix

Kruisje

18 km rijden, 5x per week (nieuwe functie dus ik neem even aan: werk) doe dat eens een jaar, 52 weken.
En toch zeg je 12K per jaar. Dat is natuurlijk ook normaal. Dat je dat ding voor andere zaken gebruikt.
Maar 5K op de weg of 12K op de weg, maakt alleen de kans groter dat je onderhoud nodig hebt.

Ik bedoel, 500 euro totaal. Antivries hier, wasbeurtje daar....koppakking hier... verroeste uitlaat daar.....

Dat doe je misschien niet allemaal in 1 jaar tijd. Maar een verroeste uitlaat bij de garage fixen, ik vind het niet gek als dat 300 euro is. dan heb je nog 200 onderhoudskosten voor je jaar. Die rekensommetjes zijn natuurlijk mooi. Maar ik zie het je niet ruim nemen.

Je noemt wel pechhulp, maar de ANWB rekent natuurlijk kosten voor alles wat ze niet met een stukje touw kunnen fixen.

Enzo Blogt. Diablo 3| "It's possible that you stepped into a time displacement machine during a nexus moment in a quantum field."

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
15 kilometer steek je toch in je holle kies? OK, je zult af en toe een buitje meemaken, maar er zijn goede regenpakken te koop. Spaar je het geld en het gezeik van een auto toch uit :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Anoniem: 145013

nare man schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:20:
15 kilometer steek je toch in je holle kies? OK, je zult af en toe een buitje meemaken, maar er zijn goede regenpakken te koop. Spaar je het geld en het gezeik van een auto toch uit :)
Ligt echt aan je woonplaats in Nederland. Hier in het noorden kom je zonder auto niet vlot ergens. Het OV is zo uitgekleed dat altijd lang duurt en je niet brengt van waar je bent naar waar je wilt zijn. Veel verbindingen zijn maar 1x per uur.

Anoniem: 93248

Ik vind de redenatie 'bij eventueel verhuizen mag de afstand niet groter worden, dit maakt het zoeken van een huis lastig' een beetje vreemd; alsof je je droomhuis zou laten schieten omdat je nog een fiets in de schuur hebt staan...

• EnzoMatrix

EnzoMatrix

Kruisje

maak ik best een grote fout, want het is natuurlijk x2, want je moet retour :)

Dan vind ik 2K extra over een heel jaar ook nog best wel krap.
2pietjuh2 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:26:
@alle comments over afstand hierboven over afstand: 15/18 km is enkele reis, dus 30/36km per dag wat voor auto uitkomt op 36*5*49 (beetje vakantie) = 8820 km, dus dan zit de 12k best redelijk (bijna krap zelfs)
8) :>

[ Voor 54% gewijzigd door EnzoMatrix op 28-08-2014 14:27 ]

• 2pietjuh2
@alle comments over afstand hierboven over afstand: 15/18 km is enkele reis, dus 30/36km per dag wat voor auto uitkomt op 36*5*49 (beetje vakantie) = 8820 km, dus dan zit de 12k best redelijk (bijna krap zelfs)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Denk dat je lijstje sowieso aangevuld zou moeten worden met:
- Scooter (koop je voor VEEL minder dan een elektrische fiets en denk dat het effect hetzelfde is, je trapt niet ;-))
- Gewone fiets.

En voor de auto, heb je daar ook andere doelen voor? Ga je die ook gebruiken buiten je woon-werk? Als je bijv nu altijd een auto leent zul je daar bij verhuizen ook weer rekening mee moeten houden.

Uiteindelijk zul je zelf de afweging moeten maken:
- Fiets > Goedkoopst en sportief, maar wel kans op bui en zweterig aankomen
- Scooter/Brommer > Iets minder goedkoop, nog steeds bui-kans
- Electrische fiets > Imho erg duur voor wat je krijgt/wil, nog steeds kans op nat worden
- Auto 2e hands > Stuk duurder, je zit droog, kunt hem voor andere dingen gebruiken nadeel is onderhoud + hogere kosten.
- Auto leasen > Duurst van allemaal, je zit droog, rijdt nieuw maar betaald de hoofdprijs en hebt na afloop van de lease niks.

[ Voor 40% gewijzigd door Sander op 28-08-2014 14:29 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Ik zou ook een scooter overwegen voor deze afstand. Heb het vroeger niet gedaan toen mijn werk op 12km lag, maar dat kwam omdat de autoroute een stuk korter was dan de andere route en je scooter/fiets ongeveer gegarandeerd gejat/gesloopt werd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• 2pietjuh2
Sander schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:26:
Denk dat je lijstje sowieso aangevuld zou moeten worden met:
- Scooter (koop je voor VEEL minder dan een elektrische fiets en denk dat het effect hetzelfde is, je trapt niet ;-))
- Gewone fiets.

En voor de auto, heb je daar ook andere doelen voor? Ga je die ook gebruiken buiten je woon-werk?

Als je bijv nu altijd een auto leent zul je daar bij verhuizen ook weer rekening mee moeten houden.
scooter zit je ook met brandstofkosten en verzekering, en degelijke scooter kost €1500 (of meer als je nieuw zoekt), vervolgens €15 verzekering en dan rustig ook 40 euro per maand brandstof. Vaste kosten per jaar zijn (excl onderhoud, afschrijving) ((15+40)*12=) 660 euro. Ook hierbij word je nat..
Significant goedkoper dan een auto, maar stuk duurder dan een snelle electrische fiets als je kijkt over iets langere periode.

Gewone (goede) fiets heb ik dus zou kunnen proberen hoelang dat leuk is.

Ik leen nu regelmatig een auto van m'n ouders als ik bijv ga vissen. Dus op t moment dat ik op mezelf ga wonen moet ik toch kijken hoe ik dat ga doen..

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:03

-tom-562

Oliesjeik

Koop een Toyota Starlet/Yaris voor 2/3k euro, reserveer 750 euro aan onderhoud, en je bent klaar

Vaak bu'j te bang!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
2pietjuh2 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:35:
[...]

scooter zit je ook met brandstofkosten en verzekering, en degelijke scooter kost €1500 (of meer als je nieuw zoekt), vervolgens €15 verzekering en dan rustig ook 40 euro per maand brandstof. Vaste kosten per jaar zijn (excl onderhoud, afschrijving) ((15+40)*12=) 660 euro. Ook hierbij word je nat..
Significant goedkoper dan een auto, maar stuk duurder dan een snelle electrische fiets als je kijkt over iets langere periode.

Ik leen nu regelmatig een auto van m'n ouders als ik bijv ga vissen. Dus op t moment dat ik op mezelf ga wonen moet ik toch kijken hoe ik dat ga doen..
1500,- is in mijn ogen wat hoog als aanschaf, en laadt je de elektrische fiets gratis op?

• EnzoMatrix

EnzoMatrix

Kruisje

die 5,50 euro in de week....die zou zelfs ik niet berekenen :P Die zit toch in een ander maandbedrag.

• Nivado
Sander schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:48:
[...]
1500,- is in mijn ogen wat hoog als aanschaf, en laadt je de elektrische fiets gratis op?
1500 is een prima bedrag. Voor minder koop meestal (oude) rommel. En die Chinese namaak troep moet je in het geval van scooters met een grote boog omheen lopen, ook nieuw. Die kosten veel meer om ze rijdend te houden. Voor woon/werk wil je natuurlijk een scooter die het blijft doen.

• EnzoMatrix

EnzoMatrix

Kruisje

Volgens mij moet je gewoon kijken wat voor budget je hebt straks. je noemt lease. je noemt koop (en best leuke bedragen). Maar wat je moet bedenken is dat lease straks een lopende kostenpost is, en met je salaris (gaan we vanuit) te dragen is. Als jij nu zonder blikken of blozen van je bankrekening 2500 euro kan halen, tja, dan moet je gewoon een autootje kopen, dan kun je vast wel wat reserves opbouwen de eerste 2 maanden.

Het heeft niet veel zin kosten te gaan calculeren, waarvan we eigenlijk nog niks weten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Vergeet niet dat nadat je het huis uit bent je ook heel wat andere kosten erbij hebt. Ik zou de auto dan voor nu even laten voor wat het is en kijken naar een fiets of een scooter. Persoonlijk vind ik de elektrische fiets overhyped en duur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 20:49
Ik vind 18 km net iets teveel, en vermoed dat ik dat met 15 km ook heb. Ik fiets nu 11km per keer, elke dag. Dus 22km/d. Dat is nog net leuk, maar moet niet meer worden.

Ik zou zeker niet gaan leasen, maar beginnen met een fiets. Heb je later een auto nodig, dan kan je die altijd nog kopen.

Mijn ervaring is dat als je een auto voor de deur hebt staan, dat je 'm ook gebruikt. Mijn huidige werkgever is hartje centrum Rotterdam, waar ik vervolgens leegloop op parkeerkosten voor de parkeerkosten, dus ík heb een goede incentive om te fietsen, maar ik weet ook hoe het is als je de auto voor de deur hebt staan, en 'm snel kan pakken.

Dit, of geen auto, en direct een elektrische fiets. Ik vind ze alleen nog duur...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-04 15:42
Ik meen me te herinneren dat TS nog een Vespa heeft staan, dus ik zou die oplappen en lekker heen en weer gaan knorren. Als het regent, doe je een regenbroek aan.

Sowieso lijkt het me handig om "expendable" scootertjes te gaan rijden. Je aanschafwaarde is 300-400 euro max, en als ie dr mee ophoudt, gooi je hem terug op marktplaats (150-200 euro?), en fiets je een paar dagen totdat je een nieuwe van marktplaats hebt gevist.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

En deel voor de grap de maandelijkse kosten van je auto eens door je uurloon. Dit werk je elke maand extra voor nop

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• FastFred
  • Laatst online: 15:36
Deveon schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:10:
500 euro per jaar aan onderhoud vind ik heel redelijk. Duits en degelijk is vaak duurder als japanners.
Duits en degelijk gaan ook niet altijd samen, lees voor de grap de laatste 10 or so pagina's van het Volkswagen topic eens door :X

• EnzoMatrix

EnzoMatrix

Kruisje

beetje raar gezegd. Natuurlijk zijn vaste kosten een aanslag op je loon...... :)

Anoniem: 145013

BCC schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:33:
En deel voor de grap de maandelijkse kosten van je auto eens door je uurloon. Dit werk je elke maand extra voor nop
Je werkt toch ook zodat je jezelf wat luxe kan permitteren? Een beetje simpele redenatie.
Alles wat je uitgeeft "werk je voor nop" want dat geld zie je niet meer terug.

Goededag zeg! Dit soort redenaties zie je normaal gesproken alleen in de comment section van NU.nl voorbij komen 8)7

Als ik TS was zou ik een goedkope tweedehands auto kopen, kan hij gelijk lekker mee gaan vissen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Krijg je in je nieuwe functie een kilometervergoeding voor woon-/werkverkeer? Zo ja, dan mis ik die in je berekening. Zo nee: ik heb niets gezegd.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

ralpje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:18:
Krijg je in je nieuwe functie een kilometervergoeding voor woon-/werkverkeer? Zo ja, dan mis ik die in je berekening. Zo nee: ik heb niets gezegd.
Ja, leuk en aardig die kilometervergoeding maar zolang er geen controle/restricties gehandhaafd worden wat je precies met dat geld doet hoef je het ook niet apart te berekenen. Ik zie het gewoon als deel van mijn loon en ga het echt niet apart budgetteren onder 'reiskosten'.
Of je het geld nou aan benzine of melk uitgeeft, onder aan de streep komt het allemaal samen.

• 2pietjuh2
hjkv schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:32:
Ik meen me te herinneren dat TS nog een Vespa heeft staan, dus ik zou die oplappen en lekker heen en weer gaan knorren. Als het regent, doe je een regenbroek aan.

Sowieso lijkt het me handig om "expendable" scootertjes te gaan rijden. Je aanschafwaarde is 300-400 euro max, en als ie dr mee ophoudt, gooi je hem terug op marktplaats (150-200 euro?), en fiets je een paar dagen totdat je een nieuwe van marktplaats hebt gevist.
Vespa is al lang weg ... En ding van 300-400 nah zoek wel iets dat gewoon start en blijft rijden...
Bruto loon van 2500, dus ik werk 6 uurtjes per week voor een auto...
ralpje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:18:
Ja zit iets van 90 euro vergoeding bij, maar daar mag ik ook een fiets van onderhouden. Staat niet bij dat ik daar perse auto voor moet rijden.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Waarom mag je alleen als je oud en gehandicapt bent op een elektrische fiets? Ik heb zelf ook zo'n ding (en ja ik ben gehandicapt, maar dat staat los van het fietsen. Ik kan ook prima op een gewone fiets fietsen)

Ik merk zelf dat ik juist door een elektrische fiets makkelijker de fiets pak als het weer even niet meezit, bijvoorbeeld windkracht 5 tegen. Ik woon 20 km van mijn werk (enkele reis) en pak hierdoor vaker de fiets. Als ik een gewone fiets had dan zou ik niet snel 40 km per dag gaan fietsen van en naar mijn werk. Nu dus wel.

Maar goed, ik heb deze fiets ook nog via een fietsplan kunnen aanschaffen, dus ik was voor 1000 euro klaar. :) Helaas bestaat het fietsplan nu niet meer.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

rimave schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:29:
Maar goed, ik heb deze fiets ook nog via een fietsplan kunnen aanschaffen, dus ik was voor 1000 euro klaar. :) Helaas bestaat het fietsplan nu niet meer.
Het bestaat nog tot eind van dit jaar, dus wellicht is het voor de topicstarter nog een optie.

Ik heb vroeger ook 18 kilomter moeten fietsen, en zou dat toch graag niet meer doen, het kost je toch twee uur van je dag en daarna heb je niet veel energie meer over voor andere dingen. Op een sportievere fiets zou het misschien makkelijker gaan, maar dan kom je al snel in dezelfde prijscategorie als een elektrische fiets. Voor mensen die zeggen dat fietsen sportiever en gezonder is; je kan op een electrische fiets ook minder of geen ondersteuning instellen, of je inspanning gebruiken om harder te rijden.

Ik zou dus voor de elektrische fiets gaan, het scheelt je een hoop geld tegenover een auto, in de winter is het misschien een beetje afzien, maar als je jezelf goed aankleed is het zeker wel te doen, zeker omdat je jezelf op een elktrische fiets niet zo hoeft in te spannen, zeker als je jezelf beseft dat je er maandelijks honderden euro's mee uitspaart.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens, met 8k km kan het bij een lichte auto al lonen om naar LPG G3 te kijken. Die heb je ook < EUR 1k. Wegenbelasting is iets hoger, maar veel lagere verbruikskosten verdienen dat al snel terug (mijn auto zou dat rond de 4k km al doen :o ). Als je besluit een auto te nemen iets om naar te kijken.

Trouwens, kijk wat verder dan woon-werk, neem ook sociale contacten en vakanties mee. Wij doen totaal geen woon-werk met de auto (ik 9.5km meestal fietsend, af en toe OV, zij 1km meestal fietsend, af en toe lopend), maar komen met trips naar schoonouders en vrienden aan andere kant van het land, plus af en toe autovakantie toch rond de 7.5k km/j uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Financieel is het beste om nooit te wennen aan de luxe van je eigen auto...

Misschien is het wel interessant om een tweedehandse auto te kopen en deze door RDW te laten herkeuren als brommobiel? Scheelt behoorlijk in je vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Deveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:08:

Misschien is het wel interessant om een tweedehandse auto te kopen en deze door RDW te laten herkeuren als brommobiel? Scheelt behoorlijk in je vaste lasten.
Serieus? ik zie echt geen enkele goede reden om dat te doen. Zeker niet als je al een rijbewijs hebt. En dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop ze het doen (versnellingsbak blokkeren op de 1e versnelling, het is echt niet goed voor een auto om 6500 toeren rij draaien op 45 km/u.)

Als je een auto niet kan betalen, neem dan geen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-03 15:05
Deveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:08:

Als je dat doet als gezond mens dan heb je het al opgegeven in het leven naar mijn mening :')
Hier rijdt ook zo'n type rond, het wekt alleen maar irritatie op want niemand snapt waarom die normale auto niet gewoon doorrijdt.

Zelf heb ik aardig wat auto ellende doorstaan helaas. Nu ben ik de trotse eigenaar van een Honda accord 1.8 met een nieuwe lpg installatie. 3 jaar garantie op de installatie.
Wat een verademing na die andere kostenposten (bmw 3 serie en ford mondeo)

Het staat ook gewoon gelijk aan heel wat vrijheid imo, betaalbaar kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 19:47

Metro2002

Memento mori

Ik zou blij zijn met slechts 15km woon-werk, bij mij momenteel 24km en dat fiets ik ook op een gewone fiets (welliswaar niet elke dag) maar voorheen had ik 10km en dat fietste ik wel elke dag, 15km zou ik ook nog wel de meeste dagen in de week fietsen. Evt koop je voor het geld van 1 electrische fiets een gewone fiets en een scooter en wissel je af.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 29-08-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 15:58

JT

VETAK y0

Johnny schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:28:
[...]
Ik heb vroeger ook 18 kilomter moeten fietsen, en zou dat toch graag niet meer doen, het kost je toch twee uur van je dag en daarna heb je niet veel energie meer over voor andere dingen.
Dan moet je aan je conditie werken ;) Mijn vriendin met serieuze rugproblemen fietst dat zonder problemen en heeft daarna nog energie over en ik al helemaal. Van 36km word ik echt niet moe.
Op een sportievere fiets zou het misschien makkelijker gaan, maar dan kom je al snel in dezelfde prijscategorie als een elektrische fiets. Voor mensen die zeggen dat fietsen sportiever en gezonder is; je kan op een electrische fiets ook minder of geen ondersteuning instellen, of je inspanning gebruiken om harder te rijden.
Dat heet nou een wassen neus: een fiets met ondersteuning kopen en het vervolgens structureel niet gebruiken ;) Ieder z'n eigen ding hoor maar het verbaast mij hoeveel mensen er tegenwoordig een electrische fiets hebben. Daar zitten echt wel mensen tussen die medische problemen hebben maar als ik recreatief fiets dan heeft 75> procent een elektrische fiets. Het is gewoon hetzelfde als met de roltrap. Die was ontworpen om de doorstroming te bevorderen maar ipv daarvan gaan mensen stil staan, simpelweg omdat doorsnee genomen de mens lui is. Die electrische fiets is echt niet ontworpen en gemaakt met het idee dat kerngezonde mensen er gebruik van gingen maken (maar dat heten de fabrikanten uiteraard heel erg welkom) maar toch doen ze het want dan kun je lekker lui zijn ipv inspannen :) Gezondheid komt toch vaak ergens op plek 9 ofzo. Nogmaals, ieder z'n ding maar zo sta ik erin. En dat zeg ik als autoliefhebber ;)

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 29-08-2014 14:53 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gewone fiets. Lekker even het hoofd leegmaken, genieten van het buiten zijn en werken aan je conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
pjlgt schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:59:
Gewone fiets. Lekker even het hoofd leegmaken, genieten van het buiten zijn en werken aan je conditie.
Afbeeldingslocatie: https://haagsepraatjes.files.wordpress.com/2013/12/storm-5-december-foto-anp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 27-04 15:58

JT

VETAK y0

Pussy :D Zelfs kinderen rijden gewoon door de regen naar school :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nivado schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:23:
[...]

Serieus? ik zie echt geen enkele goede reden om dat te doen. Zeker niet als je al een rijbewijs hebt. En dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop ze het doen (versnellingsbak blokkeren op de 1e versnelling, het is echt niet goed voor een auto om 6500 toeren rij draaien op 45 km/u.)
Als het puur voor woon-werkverkeer is dan ontkom je aan wegenbelasting, APK en heb je een lagere verzekering, maar je komt wel elke dag droog aan. De aanpassing voor RDW keuring draai je daarna gewoon terug (maar houdt je nog steeds aan de verkeersregels voor de brommobiel).
Als je een auto niet kan betalen, neem dan geen auto.
Stoer hoor.
Piekartz87 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:39:
Als je dat doet als gezond mens dan heb je het al opgegeven in het leven naar mijn mening :')
De schoonheidsprijs win je niet nee...
Hier rijdt ook zo'n type rond, het wekt alleen maar irritatie op want niemand snapt waarom die normale auto niet gewoon doorrijdt.
En niemand die denkt: "Hey, wat een gek kenteken!"? Ik weet even niet wat zieliger is...

[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 29-08-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ga gemiddeld 2x in de week op de fiets naar het werk, is dus gemiddeld 4 x een uur à 25 km. Kan het aantal keer dat ik het afgelopen jaar zeikenat ben geregend op 1 hand tellen. En wat dan nog, je bent niet van suiker toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 19:47

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 145013 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:40:
[...]

Je werkt toch ook zodat je jezelf wat luxe kan permitteren? Een beetje simpele redenatie.
Alles wat je uitgeeft "werk je voor nop" want dat geld zie je niet meer terug.
Ligt eraan of je die auto ook gebruikt voor andere dingen of echt alleen voor woon-werk. In dat geval is het gewoon wel zo dat je gewoon een complete dag in de week kwijt bent aan de keuze voor een auto.

Als je die dag niet zou werken is elk ander vervoersmiddel minder tijdrovend. :)

Gebruik je de auto ook voor andere dingen of heb je hem sowieso dan is het een iets ander verhaal en moet je naar variabele kosten per kilometer kijken.

Dan is de volgorde vrij simpel: Auto, scooter, electrische fiets, fiets, lopen.
2pietjuh2 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:53:
[...]

Bruto loon van 2500, dus ik werk 6 uurtjes per week voor een auto...
Dat is netto ongeveer 1900 euro = €11,87 per uur
500 euro betekent dus ruim 10 uur werken per week, geen 6.
pjlgt schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:49:
[...]

Ga gemiddeld 2x in de week op de fiets naar het werk, is dus gemiddeld 4 x een uur à 25 km. Kan het aantal keer dat ik het afgelopen jaar zeikenat ben geregend op 1 hand tellen. En wat dan nog, je bent niet van suiker toch?
Moet eerlijk zeggen dat ik dit jaar wel heel erg vaak natgeregend ben maar normaliter valt het idd wel mee. Misschien 1 keer per maand. Afgelopen jaar was het gemiddeld 1 keer per week waarbij de afgelopen 3 weken bijna dagelijks :(

[ Voor 35% gewijzigd door Metro2002 op 29-08-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
Ieder zijn ding, ik heb een hekel aan fietsen of hardlopen. Ik vindt krachttraining dan weer leuk om te doen.
Maar dat doe ik wanneer het mij uitkomt. Ik heb weinig zin om smorgens voor 7 uur me in het zweet te werken op de fiets. Daarna de hele dag werken en dan weer terug.
(voor mij maakt het sowieso niet uit want ik moet 40km enkele reis.)

Overigens heb ik als kind altijd 12km enkele reis moeten fietsen met grote tas en altijd tegenwind :P (ik moest langs een kanaal met weilanden, veel wind) dus praat me niet van genieten van het mooie weer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:33
Piekartz87 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:56:
Ieder zijn ding, ik heb een hekel aan fietsen of hardlopen. Ik vindt krachttraining dan weer leuk om te doen.
Maar dat doe ik wanneer het mij uitkomt. Ik heb weinig zin om smorgens voor 7 uur me in het zweet te werken op de fiets. Daarna de hele dag werken en dan weer terug.
Je kunt een elektrische fiets niet vergelijken met een fiets en je zult je zeker niet in het zweet werken (tenzij je de motor uit zet natuurlijk ;) ) . Als je een fatsoenlijke hebt ziet het er nog steeds uit als fietsen, maar inspannen doe je je niet. Je kunt het beter als een brommer zien dan als fiets :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 22:03
net je eerste baan en gelijk een auto willen leasen, ik kan daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:18
het hangt er helemaal vanaf of je graag een auto wilt of niet. De afstand kan met de auto maar ik zou het 100x liever met de fiets doen. Weet niet wat voor werk het is, of je in pak moet bijv. en of het actief is of niet.

Mijn ervaring afgelopen twee jaar met kantoorbaan was dat ik fietsen prefereer boven autorijden. Puur het feit dat ik wel moest bewegen op de fiets tegenover het makkelijke/luie van gewoon in de auto zitten maakte dat ik me veel beter/actiever/gezonden voelde.

over natregenen: Het regent niet zo vaak als je denkt http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/ Daarnaast ben je met een regenpak een heel eind, anders droge broek op je werk klaarleggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000

Destruction

(ex-)Automonteur

Mijn duit in het zakje: Scooter, of auto.

Mbt een electrische fiets, ik heb er geen maar ik zou (mits ze wat goedkoper worden) er mogelijk wel een aanschaffen. Vooral in de zomer periode heb ik met hooikoorts/astma al snel last van benauwdheid, dat nodigt niet uit om eens lekker te gaan fietsen. Als ik zo'n ding dan licht kan laten ondersteunen en het me in die periodes dus minder energie kost, dan zal ik absoluut vaker fietsen :)

Als je voor een auto gaat, ga dan voor een lichte benzine auto, of zoals dion_b vermeldt een lichte auto op lpg-g3. Dan kost een liter brandstof ineens maar 75 cent in plaats van 1.80 ;) De wegenbelasting word iets hoger (hoewel, bij een auto onder de 850kg niet!) maar dat is tientjes werk, ik heb een auto van 1109kg op lpg-g3 en die kost 55 euro per maand wegenbelasting. Op benzine zou hij 42 per maand kosten. Die 13 euro.. wauw :+ Onder de streep word je prijs per kilometer gewoon erg laag. En ook hierbij is het weer relevant om te kijken of je kilometer vergoeding krijgt. Je zal de eerste niet zijn die met een zuinige benzine/ lpg-g3 uit komt op een kilometerprijs van 12 cent (of minder) en per kilometer 19 cent vergoed krijgt :Y)

Een vriend van me die ook op LPG rijdt lacht zich kapot; de kilometer vergoeding die hij krijgt is (ruim) voldoende om alle kosten voor de auto te dragen. Het ding staat letterlijk gratis voor de deur.

Bij mij komen de kilometers vooral vanuit privé trouwens, voor woon/werk heb ik hem in principe niet nodig. Behalve dan wanneer weersomstandigheden dat vereisen (als ik toch al verzekering en belasting betaald heb, zou ik niet blij zijn om nat te regenen op de fiets terwijl de auto voor de deur staat..), of vaak in combinatie met boodschappen op de terugweg naar huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 30-08-2014 22:33 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

Nivado schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:18:
Bij leasen.nl betaal je de wegenbelasting ook nog zelf, vergeet dat niet.
Kijk anders ook eens bij toplease.nl een polo/clio heb je voor ca 300 pm bij 15k all in. Een Citygo/aygo voor ca. 250 pm.
Houd ook rekening met eigen risico bij schades. Als je vaker schades hebt gaat dat tap omhoog.

Ik vind het niet raar om voor 15km naar een elektrische fiets te kijken. Zeker als je tunnels of bruggen hebt onderweg. Dat lijkt mij de beste optie. Eventueel een Daihatsu Charade o.i.d. er naast voor slecht weer e.d.
Meld zich. Op de kop getikt voor €350 eentje uit 97.
Rijdt er nu 2,5 jaar mee amper onderhoud.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
ik zou zeggen scooter

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:40
motorscooter piaggio mp3 voor als je niet over een motorrijbewijs beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:33

Denko

|{ing Øf ßlitz

Mijn mening: tomos 25 km snorfiets. Heb je eentje voor 400 a 500 euro 2e hands. Rijdt 1 op 30 ongeveer. Verzekering is een lachertje onderhoud ook eigenlijk. Heb er een gekocht voor 200 euro 8 jaar terug, rijdt mijn oon nu 5 km per dag op.... 80 euro onderhoud zover.

Auto is echt een andere koek kwa kosten, en een goede fiets is ook niet veel goedkoper

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wd200 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 19:25:
motorscooter piaggio mp3 voor als je niet over een motorrijbewijs beschikt.
Doe dat nou niet :X

Het mag, maar verstandig is anders. Zo'n MP3 mag dan volgens de letter van de wet een driewieler zijn die met B te besturen is, maar in alles wat relevant is qua rijden erop en bovenal plaats in het verkeer werkt het als een tweewieler. Een van de eerste dingen die je bij motorrijlessen leert, is dat je met je B eigenlijk nog vrijwel niets weet. Als je kijkt naar het gedrag van veel mensen op een MP3 wordt dat pijnlijk duidelijk...

Afgelopen vrijdag moest ik onverhoopt met de auto door de A'damse binnenstad tijdens de middagspits. Was dus erg druk. Er reden wat motoren en en MP3 waar ik achter terechtkwam. Die kerel reed de helft van de tijd alsof hij fietste (rechts op rijbaan aanhouden ipv midden), remde herhaaldelijk om onduidelijke/onverklaarbare redenen, liet gaten waar een auto door zou passen liggen maar probeerde zich op gegeven moment tussen auto en stoep te wurmen waar het echt niet kon en hij bijna omviel. Een voorbijrijdende motorrijder keek hoofdschuddend toe - en nam de veel ruimere gat links van zelfde auto... Ik heb extra afstand gehouden, al was het maar voor eigen veiligheid - maar desondanks lukte het me om hem tussen de Wibautstraat en de Ijtunnel in te halen om er vanaf te zijn. Ja, middenin de spits middenin een stad haalde ik een motor-achtig voertuig in met een lompe auto en dat zonder enige halsbrekende toeren 8)7

Wil niet zeggen dat iedereen die op een MP3 kruipt zo kansloos is, maar ik zou het echt, echt afraden om zo'n ding te nemen omdat je A niet wilt of kunt halen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zou inderdaad zoals dion_b hierboven ook al aangeeft niet op zo'n MP3 stappen, zonder minimaal een paar rijlessen A gevolgd te hebben zodat je wat beginselen snapt van het op 2 wielen rijden. IMO zouden ze voor B zo'n opleidings traject ook mogen invoeren (dus eerst de behendigheid trainen op afgesloten terrein dmv diverse oefeningen, examen en dan op de openbare weg leren rijden), maar dat is weer een andere discussie :+

Mijn rij-instructeur bij A had het regelmatig over "Die koekblikkers die het allemaal niet snappen", en inderdaad kom je er bij rijlessen voor de motor achter dat je eigenlijk nog vrijwel niets van het verkeer wist, je gaat heel anders tegen het verkeer aankijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 22-09-2014 00:10 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het gaat inderdaad om die verkeersinzicht, niet zozeer om voertuigbeheersing. Die voertuigbeheersing komt meestal wel, maar je hebt iemand die het snapt en uitleg kan geven nodig om de inzicht te verkrijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dion_b schreef op maandag 22 september 2014 @ 08:42:
Het gaat inderdaad om die verkeersinzicht, niet zozeer om voertuigbeheersing. Die voertuigbeheersing komt meestal wel, maar je hebt iemand die het snapt en uitleg kan geven nodig om de inzicht te verkrijgen.
Jammer alleen dat een heel groot gedeelte (zowel met A als B ) dat verkeersinzicht niet heeft/krijgt. Dat verhaal van verkeersinzicht die je bij A pas zou krijgen is leuk, maar naar mijn idee heb je dan toch al tijden iets fout gedaan als je dat dan pas leert. Plaats op de weg zul je inderdaad moeten leren omdat je een ander voertuig hebt, de rest zou je toch grotendeels echt al moeten weten (b.v. ver vooruitkijken, altijd er van uit gaan dat de ander net dat doet wat je niet verwacht, zorgen voor ruimte om uit te kunnen wijen e.d.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

redwing schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:17:
[...]

Jammer alleen dat een heel groot gedeelte (zowel met A als B) dat verkeersinzicht niet heeft/krijgt. Dat verhaal van verkeersinzicht die je bij A pas zou krijgen is leuk, maar naar mijn idee heb je dan toch al tijden iets fout gedaan als je dat dan pas leert. Plaats op de weg zul je inderdaad moeten leren omdat je een ander voertuig hebt, de rest zou je toch grotendeels echt al moeten weten (b.v. ver vooruitkijken, altijd er van uit gaan dat de ander net dat doet wat je niet verwacht, zorgen voor ruimte om uit te kunnen wijen e.d.)
Leg dat uit aan die passieve bestuurders die uitsluitend voor zich kijken, niet spiegelen en dus totaal niet op de hoogte zijn van wat er om hun auto heen gebeurd.

Je moet er maar eens op letten, als er een ambulance bijvoorbeeld met sirenes en zwaailichten aankomt, dan zijn het de types automobilisten die pas op het allerlaatste moment reageren op de aanwezigheid van die ambulance. Zelf hoor ik hem op afstand al, weet ik dus al waar hij vandaan komt en als het noodzakelijk is dat ik hem ruimte geef, dan heb ik dat ruim optijd al gedaan. De passieve bestuurder zal als de ambulance op enkele meters na genaderd is uit paniek en zonder spiegelen de auto de berm in sturen. Ik heb hier al eens een auto in zo'n situatie tegen een boom geparkeerd zien worden. Total los 8)7

[/off-topic]. Anders moeten we misschien eens een algemeen verkeers discussie topic openen ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Destruction schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:29:
[...]
Leg dat uit aan die passieve bestuurders die uitsluitend voor zich kijken, niet spiegelen en dus totaal niet op de hoogte zijn van wat er om hun auto heen gebeurd.
Zie mijn eerste regel ;) Helaas vallen er gewoon veel mensen in die categorie.....
[/off-topic]. Anders moeten we misschien eens een algemeen verkeers discussie topic openen ofzo :+
Goed idee :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:07
Na 1 jaar fietsen heb je de aanschafwaarde van de fiets (die je imo zeer ruim hebt ingeschat) er bijna alweer uit. Dan kan je over een jaar, mocht je verhuist zijn, opnieuw bekijken of je wilt doorfietsen of een auto wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:38
2pietjuh2 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:35:
[...]

Scooter: 1000 euro. (kan je best een deftige tweedehands krijgen)
Verzekering: 10 euro per maand (120 per jaar)
Brandstof (15km x 2 x 5*52)/30 = 260 liter = 468
totale "variabele" kosten per jaar = €588,- (exclusief afschrijving en onderhoud)

Zelf rijd ik ook een scootertje en vooral die afschrijving en onderhoud is minder leuk dan je denkt. Garage zegt dat je wel minimaal elke 1000 km een beurtje moet doen. Ook gaan scooters niet zo lang mee als een auto natuurlijk. (en met bijna 8000 km in een jaar gaat dat heel erg rap!) Laten we zeggen dat we 150 euro p/maand kwijt zijn aan onderhoud en afschrijving. (afschrijven in 2 jaar)

Totale kosten per jaar: 588/12 = 49
onderhoud en afschrijving: 150
totaal: 200 euro per maand. (koop dan gewoon gelijk een auto!)

[ Voor 3% gewijzigd door Pindakaas op 22-09-2014 16:42 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kan best begrijpen dat je niet alleen van een fiets afhankelijk wil zijn. Ik vind het op regenachtige dagen ook heerlijk om de auto te pakken of als je vanaf je werk nog ergens anders langs moet wat niet op weg naar huis ligt...

Maar de vergelijking gaat eigenlijk al in de TS fout. 3400 euro voor een elektrische fiets is echt bizar duur. Daarbij ben ik het met de mensen eens die zeggen dat je voor 15 km enkele reis geen elektrische fiets zou moeten kopen als je een goede gezondheid hebt. 15km moet je met enige conditie makkelijk binnen een uur kunnen fietsen en hetregentbijnanooit natuurlijk :P

In jouw situatie (proeftijd waarschijnlijk, je woont nog thuis bij je ouders) zou ik kijken voor een klein Japans autootje. Een Yaris of Corolla zouden mijn favoriet zijn, maar ook een Micra/Alto/Swift zou prima voldoen. Een auto leasen lijkt me echt een heel slecht idee :D

Een scooter zou ik alleen nemen als reistijd heel belangrijk voor je is. Een collega van me doet mijn woon-werkafstand van 12km op zijn scooter in 15-20 minuten, terwijl ik zo'n 30-40 minuten onderweg ben. En zo'n geweldige conditie heb ik (nog) niet. Dat scheelt dus een kleine drie kwartier per dag. Maar ja, daar kleeft ook een prijskaartje aan en dat heb ik er niet voor over :) Bovendien lost een scooter het probleem met regen niet op en is het in de winter nog veel kouder dan de fiets. Ik heb het op de fiets alleen de eerste kilometer wat koud in de winter, maar op een scooter vang je meer wind (want je gaat harder) en word je niet warm door lichaamsbeweging.

Dan zou ik voor de combinatie fiets + 2e hands auto gaan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Grrrrrene schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:07:
Maar de vergelijking gaat eigenlijk al in de TS fout. 3400 euro voor een elektrische fiets is echt bizar duur.
Eens.
Daarbij ben ik het met de mensen eens die zeggen dat je voor 15 km enkele reis geen elektrische fiets zou moeten kopen als je een goede gezondheid hebt. 15km moet je met enige conditie makkelijk binnen een uur kunnen fietsen en hetregentbijnanooit natuurlijk :P
Dit is echt een bizar generaliserend statement! Wat is goede gezondheid, wat als er veel bruggen/dijken of andere hellingen zijn, wat als je altijd haast hebt en daardoor altijd eigenlijk net iets te snel fiets, wat als je gewoon wat sneller wilt zijn dan 15 km/u, wat als je liever niet bezweet op je werk aan komt. Bovendien is de drempel naar de e-bike veel lager (mensen zijn van nature lui). Er zijn dus echt een heleboel redenen om een e-bike te willen, anders dan bejaard zijn.
Kortom, in mijn ogen beledig je iedereen die een e-bike heeft, dan wel zou willen, die niet bejaard is.
Dit is niet persoonlijk aan Grrrrrene gericht, maar aan iedereen die fel tegen de e-bike ageert om bovenstaande reden.
In jouw situatie (proeftijd waarschijnlijk, je woont nog thuis bij je ouders) zou ik kijken voor een klein Japans autootje. Een Yaris of Corolla zouden mijn favoriet zijn, maar ook een Micra/Alto/Swift zou prima voldoen. Een auto leasen lijkt me echt een heel slecht idee :D
Goed advies, echter is een betaal bare yaris of corolla vaak moeilijk te vinden of heeft heel veel kilometers, een starlet of charade/sirion is net zo goed (daihatsu = toyota, starlet = yaris) en meestal veel goedkoper. Allemaal afhankelijk van je budget dus. Een private lease auto kan heel voordelig zijn, omdat het all-in is en omdat je de risico's afdekt Echter zou ik het ook niet in mijn proeftijd doen. Maar als je zeker weet dat je hem kan blijven betalen, ook bij baan verlies, dan is het risico niet groter dan bij een eigen auto.
Een scooter zou ik alleen nemen als reistijd heel belangrijk voor je is. Een collega van me doet mijn woon-werkafstand van 12km op zijn scooter in 15-20 minuten, terwijl ik zo'n 30-40 minuten onderweg ben. En zo'n geweldige conditie heb ik (nog) niet. Dat scheelt dus een kleine drie kwartier per dag. Maar ja, daar kleeft ook een prijskaartje aan en dat heb ik er niet voor over :) Bovendien lost een scooter het probleem met regen niet op en is het in de winter nog veel kouder dan de fiets. Ik heb het op de fiets alleen de eerste kilometer wat koud in de winter, maar op een scooter vang je meer wind (want je gaat harder) en word je niet warm door lichaamsbeweging.
Voordeel van de scooter is dat je je er beter op kunt kleden. Door gebrek aan inspanning warm je niet (langzaam) op. Als je dus een lekker warme (waterdichte) ski/regen/mororbroek aan doet, in combinatie met een dito jas, goeie handschoenen en geschikte schoenen, hoef je het niet koud te hebben, noch nat te worden. Terwijl als je met regenkleding gaat fietsen, je niet nat wordt van het fietsen, dan word je dat wel van het zweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nivado schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:41:
[...]
Eens.

[...]

Dit is echt een bizar generaliserend statement! Wat is goede gezondheid,
Geen hartklachten, geen zeer zware asthma, geen aandoeningen aan knieen en benen. Meer heb je niet nodig.
wat als er veel bruggen/dijken of andere hellingen zijn,
Ocharme... tenzij TS in Zuid-Limburg woont hebben we het over max een paar tientallen meter, in de Randstad zullen bruggen inderdaad grootste obstakels zijn, maar zelfs Brienenoord is met twee vingers in neus te doen. Als je een brug niet opgefietst komt, zie punt 1 (en doe er iets aan, want met zo weinig conditie ga je grotere problemen hebben dan geen 15km kunnen fietsen)
wat als je altijd haast hebt en daardoor altijd eigenlijk net iets te snel fiets,
Dan plan je niet goed en moet je onthaasten.
wat als je gewoon wat sneller wilt zijn dan 15 km/u,
Dan fiets je wat harder.
wat als je liever niet bezweet op je werk aan komt.
Dan fiets je wat minder hard. Overigens hebben veel werkplekken waar bezweet zijn ongewenst is een douche.
Bovendien is de drempel naar de e-bike veel lager (mensen zijn van nature lui).
Prijs degelijke 2e hands fiets: EUR 100
Prijs degelijke 2e hands e-bike: EUR 1000

Ik zie daar toch echt een 10x hogere drempel.
Er zijn dus echt een heleboel redenen om een e-bike te willen, anders dan bejaard zijn. Kortom, in mijn ogen beledig je iedereen die een e-bike heeft, dan wel zou willen, die niet bejaard is.
Dit is niet persoonlijk aan Grrrrrene gericht, maar aan iedereen die fel tegen de e-bike ageert om bovenstaande reden.
[/]
Kom op zeg... het aantonen dat waar een wil is, ook een weg is, is volstrekt niet beledigend. Je zegt zelf hierboven dat mensen lui zijn. Dat is een stuk beledigender dan wat hierboven tegen e-bikes gezegd is :z

Een e-bike kan een perfect valide keuze zijn, maar wel een behoorlijk dure voor wat je doet, en geen *nodige*. Je kunt prima 15km enkele reis fietsen, maar zoals je zelf zegt ben je lui en wil je dat niet. Prima, maar doe niet alsof het niet mogelijk zou zijn en dat iedereen die zegt dat het wel mogelijk zou zij je beledigt oid 8)7

Overigens voor mij ook relevant, ik woon nu op 9km van het werk, maar sta op het punt 6km verderop te verhuizen. Nu fiets ik 3 van de 4 dagen, straks wil ik dat ook doen waar enigszins haalbaar. Zo niet loopt er gelukkig een metrolijn die het in 25 min doet. Ook een keuze ;)
[...]

Goed advies, echter is een betaal bare yaris of corolla vaak moeilijk te vinden of heeft heel veel kilometers, een starlet of charade/sirion is net zo goed (daihatsu = toyota, starlet = yaris) en meestal veel goedkoper. Allemaal afhankelijk van je budget dus. Een private lease auto kan heel voordelig zijn, omdat het all-in is en omdat je de risico's afdekt Echter zou ik het ook niet in mijn proeftijd doen. Maar als je zeker weet dat je hem kan blijven betalen, ook bij baan verlies, dan is het risico niet groter dan bij een eigen auto.
Private lease is stukken duurder dan een goedkope barrel. Risico boeit minder als je binnen budget gewoon een nieuwe barrel kan kopen als de oude 'op' is. EUR 500 voor een lichte koekblik, minimale belasting, minimale verzekering en zodra reparaties >EUR 500 nodig zijn: next!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dion_b schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 02:06:
Kom op zeg... het aantonen dat waar een wil is, ook een weg is, is volstrekt niet beledigend. Je zegt zelf
Helemaal mee eens, ook met de rest van je verhaal. Als je regelmatig fiets haal je die 15 km makkelijk binnen 45 minuten zonder moe te worden. Daarnaast is een e-bike inderdaad ook echt alleen nodig als je bejaard/niet 100% gezond bent. Voor de rest kan het een handige keuze zijn, maar nodig absoluut niet. Dat is totaal geen belediging maar gewoon een constatering. Kijk, als je last van je rug/benen hebt waardoor je moeilijk kracht kunt zetten heb je hem inderdaad nodig. Een gezond iemand kan er redenen voor verzinnen (moet hij helemaal zelf weten), maar ga dan niet zeggen dat je hem nodig hebt. Een e-bike is dan nl. puur gemak.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 31-03 04:20
Niet iedereen heeft zin om elke dag 30km woon/werk verkeer te fietsen. Begrijp ik wel.
Elektrische fiets lijkt me hier veruit de beste keus. Maar dan niet zo'n duur 40km/h ding. Koop gewoon voor 1000 max 1500 een 25km/h e-bike en je bent er in 40 minuten.

Doe zelf veel aan wielrennen maar als ik nog eens een baan op 15km afstand heb dan neem ik misschien wel een elektrische fiets, gewoon voor het gemak.

[ Voor 23% gewijzigd door Makkelijk op 23-09-2014 07:57 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Velomobiel, lekker vlot fietsen en je zit heerlijk droog. Tas gaat zonder problemen mee en je kan nog een ventilatortje plaatsen voor verkoeling :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Waarom niet een Peugeot 107 / Toyota Aygo / Citroen C1 uit zeg medio 2008 met circa 50 Dkm op de teller.
Die moet met goed zoeken voor € 3000,-- te vinden zijn.
Wegenbelasting is ongeveer € 19,-- p/maand. Daadwerkelijk verbruik om de nabij 1 op 19.
Dus waar jij ook besluit te gaan wonen. En zelfs als je met mooi weer gaat fietsen zijn de maandlasten zeer redelijk ? En ik heb onlangs nabij Alkmaar nog benzine getankt voor € 1,65

B.v --> http://link.marktplaats.nl/m820770309
Pagina: 1