SSD overzetten naar moederbord met ander chipset

Pagina: 1
Acties:

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-02 11:21
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje en hoop hier een eenduidig antwoord op te krijgen.

Heb nu een pc met een p55 chipset en ben van plan over te stappen naar een x79 moederbord + dito processor (2e hands).
Nu is de rest van mijn pc nog prima (gtx 670 OC, 2 SSD's (wilde ze in raid 0 zetten maar dat kon niet op mijn oude moederbord en 2 256 GB SSD's waren goedkoper dan 1 512 GB), 16 gig corsair RAM, corsair ax760 voeding).

Nu wil ik dus eigenlijk al mijn componenten incl mijn systeem SSD aan het nieuwe moederbord hangen en gewoon verdergaan waar ik gebleven was.

Nu is mijn vraag, is dit nu wel of niet mogelijk? Heb Windows 8.1.

Heb bijvoorbeeld onderstaand topic gelezen en daar wordt door een paar mensen gezegd dat het niet kan en een paar dat het wel kan. Dus ik vraag mij af kan dit en in hoeverre heb ik daarvoor een startup repair nodig?

Vraagje van iemand met beperkt PC verstand

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 21:16
Het zal misschien wel werken (ik heb een keer een SSD vanuit een laptop overgezet naar mijn desktop PC) maar het is een stuk beter om daarna windows er opnieuw op te zetten ivm met drivers.

Ik raad een clean install aan.

• frankyboy707
Basekid schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:02:
Het zal misschien wel werken (ik heb een keer een SSD vanuit een laptop overgezet naar mijn desktop PC) maar het is een stuk beter om daarna windows er opnieuw op te zetten ivm met drivers.

Ik raad een clean install aan.
Maar dit zijn dan toch alleen de verschillende moederbord drivers? Dat lijkt me niet teveel werk en zou me best veel werk van het herinstalleren schelen.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

frankyboy707 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:59:
(wilde ze in raid 0 zetten maar dat kon niet op mijn oude moederbord en 2 256 GB SSD's waren goedkoper dan 1 512 GB)
Je snapt dat 2 keer 256 in raid 0 je maar 256 gb aan ruimte bied toch? <--- dit is foutive informatie, sorry daarvoor.

[ Voor 7% gewijzigd door garriej op 18-09-2014 12:25 ]

• frankyboy707
garriej schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:05:
[...]

Je snapt dat 2 keer 256 in raid 0 je maar 256 gb aan ruimte bied toch?
Huh weet je het zeker? Ben je niet in de war met raid 1?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2x 256GB in RAID 0 biedt je 512GB bruikbare ruimte.

Het nadeel alleen is (zelfs op high-endcontrollers) dat je accesstimes omhoog gaan. Dus netto heb je er niet veel aan om ze in RAID te draaien.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

frankyboy707 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:07:
[...]

Huh weet je het zeker? Ben je niet in de war met raid 1?
EDIT: ik heb inderdaad foute informatie lopen verkondigen, excuses. :+

[ Voor 77% gewijzigd door garriej op 18-09-2014 12:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

garriej schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:21:
[...]

Nee ik vergis me niet, raid 0 is een stripe(of ook wel stripped) en dat betekend dat hij de data verdeeld wegschrijft. dus deel A1 naar schijf 1 en deel A2 naar schijf 2. Hierdoor maak je snelheidswinst(op papier, dit merk je niet in de praktijk)

[afbeelding]

Raid 1 is voor hoe het eruit ziet in windows het zelfde. Echter is raid 1 de veilige oplossing, die zijn namelijk gespiegeld, dus op allebei de schijven staat de zelfde data. Raid 1 is trager als raid 0.

[afbeelding]

[...]

nee dus, zie mijn toelichting.
Je vergist je dus wel. Want hij striped.
Bij een mirror heb je netto maar de helft van je ruimte, omdat de data 2 keer opgeslagen wordt. Bij een stripe heb je wel 100% van de ruimte.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

TERW_DAN schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:23:
[...]

Je vergist je dus wel. Want hij striped.
Bij een mirror heb je netto maar de helft van je ruimte, omdat de data 2 keer opgeslagen wordt. Bij een stripe heb je wel 100% van de ruimte.
Ik was in de war, omdat ik ooit een raid 0 had gehad met schijven van verschillende formaten, daar kwam mijn verwarring vandaan. Maar je hebt inderdaad gelijk, raid 0 geeft je gewoon je volledige ruimte.

Ik heb mijn andere posts ook geedit om er voor te zorgen dan mensen niet foutieve informatie leren :P

• frankyboy707
TERW_DAN schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:20:
2x 256GB in RAID 0 biedt je 512GB bruikbare ruimte.

Het nadeel alleen is (zelfs op high-endcontrollers) dat je accesstimes omhoog gaan. Dus netto heb je er niet veel aan om ze in RAID te draaien.
Daar had ik niet bij stilgestaan (dat de accesstimes omhoog gingen) maar is dit merkbaar tijdens het gebruik?

Ik wilde ze vooral in raid 0 zetten vanwege het gemak van 1 grote partitie (dus in feite was een 512 gb schijf ook prima geweest maar deze was duurder :+ )

Maar dit is even iets om los te overwegen (raid 0 of niet).

Mijn vraag blijft bestaan of het handig is om mijn SSD gewoon over te zetten of helemaal opnieuw installeren. Ik denk namelijk dat het installeren van de verschillende moederbord drivers minder moeite is dan een volledige windows herinstallatie + alle bijbehorende software.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

frankyboy707 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:49:
[...]

Daar had ik niet bij stilgestaan (dat de accesstimes omhoog gingen) maar is dit merkbaar tijdens het gebruik?

Ik wilde ze vooral in raid 0 zetten vanwege het gemak van 1 grote partitie (dus in feite was een 512 gb schijf ook prima geweest maar deze was duurder :+ )

Maar dit is even iets om los te overwegen (raid 0 of niet).

Mijn vraag blijft bestaan of het handig is om mijn SSD gewoon over te zetten of helemaal opnieuw installeren. Ik denk namelijk dat het installeren van de verschillende moederbord drivers minder moeite is dan een volledige windows herinstallatie + alle bijbehorende software.
Je kan hem ook in je PC stoppen en kijken of het werkt :P als het niet werk opnieuw installeren, schone install kan natuurlijk nooit kwaad en is altijd beter.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:47
Inderdaad, sowieso backup maken en dan gewoon proberen.
Ik heb mijn SSD ook overgezet van een netbook naar een servertje, na een x aantal keer rebooten met windows dvd erin werkte het wel, maar erg stabiel leek het niet te zijn.
Advies is dus om wel opnieuw te installeren.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Bij Windows 8 kan je overzetten, als ie boot een refresh doen. Daarmee herinstalleert Windows de systeem onderdelen.

Probleem is dat de manier waarop windows gebouwd is het systeem erg afhankelijk is van bestaande ID's en locaties van hardware. Bij het opstarten wordt er gewoon domweg een lijstje afgewerkt, en als er iets niet meer is werkt windows gewoon niet.

Nu heb je soms dat er dingen overeen komen tussen twee systemen. Of dat er zulke generieke adressen en drivers gebruikt worden dat het niet uit maakt welke onderdelen er op je moederbord zitten. Dat kan. En dan werkt het in meer of mindere mate wel.

• frankyboy707
johnkeates schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:14:
Bij Windows 8 kan je overzetten, als ie boot een refresh doen. Daarmee herinstalleert Windows de systeem onderdelen.
Kan je hier iets meer over vertellen, hoe en waar moet ik een refresh doen dan? En wat gebeurt er dan precies? Software ed. blijven wel bestaan incl instellingen?

Ah heb iets gevonden. Maar dit heeft verder niet zoveel nut voor mij aangezien de programmas er toch vanaf gegooid worden, dan kan ik net zo goed een hele nieuwe installatie uitvoeren, het installeren van Windows zelf is niet het grootste probleem... (en yay dat apps uit de windows store wel gewoon blijven bestaan, al heb ik er geen :+ )
Probleem is dat de manier waarop windows gebouwd is het systeem erg afhankelijk is van bestaande ID's en locaties van hardware. Bij het opstarten wordt er gewoon domweg een lijstje afgewerkt, en als er iets niet meer is werkt windows gewoon niet.

Nu heb je soms dat er dingen overeen komen tussen twee systemen. Of dat er zulke generieke adressen en drivers gebruikt worden dat het niet uit maakt welke onderdelen er op je moederbord zitten. Dat kan. En dan werkt het in meer of mindere mate wel.
Dus eigenlijk is het gewoon zwaar af te raden?

Maar ja dan twijfel ik of ik nu wel wil upgraden, als het zoveel werk is (voordat ik al mijn software weer geinstalleerd en geconfigureerd heb ben ik wel weer een tijdje zoet), dan kan ik beter tot de kerst wachten, dan heb ik waarschijnlijk meer tijd...

[ Voor 12% gewijzigd door frankyboy707 op 18-09-2014 13:26 ]

Verwijderd

Zou gewoon schoon installeren, het zal vast en zeker werken, maar je krijgt geheid vreemde problemen.
Omdat de drivers niet meer kloppen zal het niet zo goed werken als een schone windows, en de oude drivers krijg je er ook niet allemaal meer uit.
Daarbij als je raid wil gaan doen, moet je zoeizo opnieuw installeren als je windows daarop wil.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2014 14:51 ]

• frankyboy707
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:49:
Daarbij als je raid wil gaan doen, moet je zoeizo opnieuw installeren als je windows daarop wil.
Ik had het idee om daarvoor de ene SSD te clonen (de andere staan al mijn games op, die download ik wel weer via steam/origin/uplay) op een harde schijf van 500 gb, daarna de raid 0 aan te maken en weer terug te clonen. Maar ik denk dat ik het allemaal theoretisch mooier heb bedacht dan het in de praktijk kan...

Nouja dan maar lijstjes maken met geïnstalleerde software en aangepaste instellingen (en locaties programma bestanden) en een verse install doen... Zucht

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:48

Quad

Doof

Ik heb laatst een Windows 8.1 systeem op een AMD Athlon X2 2800+ cpu systeem gestart, deze kwam vanaf een Intel Core i5 2410M notebook systeem af. :Y)

De SSD startte per ongeluk door, en tot mijn verbazing werkte ook alles.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Ik weet niet meer precies hoe dat zit, maar volgens mij kan dat ook niet zomaar.
Omdat je windows nu in AHCI of IDE staat, kan je hem niet zomaar omzetten naar RAID als ik het mij goed herinner.
Pagina: 1