Vraagje van iemand met beperkt PC verstand

Pagina: 1
Acties:

• Vinno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-03-2025

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Hallo,

ff een vraagje, wat voor (sommige van jullie) misschien gesneden koek is.
Ik heb nu een AMD processor en bijpassend moederbord (A10-5800K met bijpassend moederbord).

Als ik over wil stappen naar een i5 of i7 met bijpassend moederbord en verder de rest (videokaart/geheugen/harde schijf/etc) hetzelfde wil houden, moet ik dan de PC opnieuw installeren? Qua Windows enzo?
Of is het omwisselen, opstarten en alles doet het weer?

Ik heb namelijk de PC tijd geleden gekocht bij een sjappie die die dingen bouwt en dan verkoopt, maar nooit een CD of iets van Windows erbij gekregen... Het is wel legaal, maar een PC-bouwers versie van Windows ofzo...?

Thnx alvast voor reply's :)

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
En kan ik dan trouwens zomaar het geheugen overzetten?
Heb zo'n Corsair 8GB DDR3 reepje...

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:04

Wish

ingwell

Ja, dan moet je alles opnieuw installeren. Heb je de key nog van de Microsoft installatie?

No drama

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ja, aangezien je Windows, je huidige modebord drivers heeft moet hij nu de andere mobo drivers installeren

Johann Sebastian Bach

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:13
Ligt eraan wat voor Windows versie je gaat gebruiken.

Ik geloof dat Windows 7 voornamelijk kijkt naar je Chipset, dus als je van AMD naar Intel heb je een andere chipset dus moet je opnieuw installeren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je overschakelt van platform is het verstandig wel te herinstalleren, dat zal behoorlijk wat instabiliteit schelen.

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Okay, dat wordt dus Windows ook kopen...

Geheugen kan ik wel overzetten?

• Wish

Wish

ingwell

Vinno schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:13:
Okay, dat wordt dus Windows ook kopen...

Geheugen kan ik wel overzetten?
Windows hoef je niet te kopen volgens mij - als je de key mag kan hergebruiken (en eventueel laten re-activeren door je vrienden van Microsoft).

Of je je geheugen kan overzetten, vind je terug in de QVL lijst van je nieuwe moederbord (wat je niet genoemd hebt....)

No drama

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:22
Je huidge Windows key kun je achterhalen met Magical Jelly Bean Keyfinder

I see red pixels.

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Wish schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:15:
[...]

Windows hoef je niet te kopen volgens mij - als je de key mag kan hergebruiken (en eventueel laten re-activeren door je vrienden van Microsoft).

Of je je geheugen kan overzetten, vind je terug in de QVL lijst van je nieuwe moederbord (wat je niet genoemd hebt....)
Ja ik weet nog niet precies wat.
Ben een beetje aan het zoeken wat goed en betaalbaar is...

Wil denk ik 250 ofzo uitgeven aan moederbord en i5 of i7 (via V&A)... Puur voor gamen.
En dan wil ik mijn HD 7850 overzetten en deze over een tijdje vervangen... (tegen de tijd dat BF4 uitkomt ;) )

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Stel dat ik een 3570K kies, met een MSI Z77A-G45 zoals uit het Best Buy dingetje.
Kan ik dan mijn geheugen over zetten?

• Wish

Wish

ingwell

Ken je edit-knop (en wat het doet...)
En: wat zegt de QVL lijst van dat moederbord over jouw geheugen?

No drama

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48
Als het relatief recent ddr3 geheugen is dan zal het wel goed zitten.

Opnieuw installeren is aan te raden, maar ik heb het zelf al een aantal keer laten staan bij een mobo wissel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Wish schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:40:
Ken je edit-knop (en wat het doet...)
En: wat zegt de QVL lijst van dat moederbord over jouw geheugen?
Haha ja ken ik ja, goed punt :)

QVL bedoel je dit?
Support four DDR3 DIMMs 2667*(OC)/ 2400*(OC)/ 2133*(OC)/ 1866*(OC)/1600/ 1333/ 1066 DRAM (32GB Max)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:06
Vinno schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:46:
[...]
QVL bedoel je dit?
Support four DDR3 DIMMs 2667*(OC)/ 2400*(OC)/ 2133*(OC)/ 1866*(OC)/1600/ 1333/ 1066 DRAM (32GB Max)
Of niet dan???
Nee, niet dan nee.

Zoek in de handleiding van je moederbord naar de QVL, dat staat bij waar de instructies om het RAM te plaatsten staat.

[ Voor 6% gewijzigd door bas-r op 12-06-2013 12:49 ]

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21
De QVL is qualified vendor list. Dit is geheugen wat getest is (althans dat wordt beweerd) i.c.m. met dat moederbord. Het is soms raadzaam hier even op te kijken, weet je vrij zeker dat het goed gaat werken.
Deze staat op de site van de moederbordfabrikant.

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
bas-r schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:48:
[...]

[...]

Nee, niet dan nee.

Zoek in de handleiding van je moederbord naar de QVL, dat staat bij waar de instructies om het RAM te plaatsten staat.
Haha dan moet ik hem eerst kopen. ;)
Maar lees in de post erna dat het op de site staat, ga eens ff zoeken dan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MSIbordjes zijn in de regel niet zo kieskeurig. Dus ook al staat 't niet op de QVL, is de kans dat het gaat werken alsnog groot.
Alleen bij Asus zou ik uitkijken, omdat die nogal wel eens flink kieskeurig kunnen zijn met betrekking tot 't geheugen.

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Je hebt wel kans dat als je je moederbord etc vervangt dat je even de windows dvd er in moet doen om een boot repair uit te voeren.

Dat was bij mij in elk geval wel het geval toen ik alles verving behalve de harde schijf, en ik las op internet dat dat vaker voorkomt.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Nee, sinds Windows Vista is het niet meer nodig om een herinstallatie te doen, omdat er maar één HAL overgebleven is. Vroeger had je inderdaad E_ISA en ACPI, maar tegenwoordig is alles AACPI.

De Windows "Setup" op DVD is namelijk ook gewoon een Sysprep image, die op een compleet ander systeem is gemaakt.

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Nightquest77 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:58:
Je hebt wel kans dat als je je moederbord etc vervangt dat je even de windows dvd er in moet doen om een boot repair uit te voeren.

Dat was bij mij in elk geval wel het geval toen ik alles verving behalve de harde schijf, en ik las op internet dat dat vaker voorkomt.
Okay... Ja de CD heb ik sowieso niet...
Matig, maarja, vind het sowieso wel fijn om dat gewoon te hebben.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Puur voor gamen voldoet de A10 imo nog wel (het is een redelijk recente quadcore), ik denk dat je meer hebt aan een nieuwe videokaart (al weet ik niet welke je nu hebt, de 7850 in je wenslijst???).
Zonde als je straks 300 euro uitgeeft aan een i5 + mobo en er amper wat op vooruit gaat.

Voorbeeldje:
http://www.tomshardware.c...e-performance,3427-5.html

Gemiddeld inderdaad wat langzamer dan de i5 (maar nog ruim voldoende), hij zet daarnaast wel de laagste frame latency neer...

[ Voor 33% gewijzigd door mitsumark op 12-06-2013 13:46 ]

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:39:
Puur voor gamen voldoet de A10 imo nog wel (het is een redelijk recente quadcore), ik denk dat je meer hebt aan een nieuwe videokaart (al weet ik niet welke je nu hebt, de 7850 in je wenslijst???).
Zonde als je straks 300 euro uitgeeft aan een i5 + mobo en er amper wat op vooruit gaat.

Voorbeeldje:
http://www.tomshardware.c...e-performance,3427-5.html

Gemiddeld inderdaad wat langzamer dan de i5 (maar nog ruim voldoende), hij zet daarnaast wel de laagste frame latency neer...
Okay, ik heb nu al de HD 7850...

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Windows 7 of 8 wordt met herinstallatie bij invoeren key keihard geweigerd met activatie, echter krijg je de mogelijkheid voorgeschoteld telefonisch contact op te nemen. Je krijgt een reeks cijfers voorgeschoteld die je invoerd en voila, hij is op de nieuwe geactiveerd. En op de oude cpu/mb niet meer.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Ik zou eerlijk gezegd nu de 7850 verkopen en je geld uitgeven aan een videokaart (7950/7970/770), en mocht het dan nodig zijn over 1-2 jaar dán pas de processor vervangen.

Of je moet games spelen die zwaar op een hoge singlecore performance leunen, of op een lage resolutie...

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:24:
Ik zou eerlijk gezegd nu de 7850 verkopen en je geld uitgeven aan een videokaart (7950/7970/770), en mocht het dan nodig zijn over 1-2 jaar dán pas de processor vervangen.

Of je moet games spelen die zwaar op een hoge singlecore performance leunen, of op een lage resolutie...
Oke, ga ik daar eens naar kijken!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Sa.Tan schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:39:
Windows 7 of 8 wordt met herinstallatie bij invoeren key keihard geweigerd met activatie, echter krijg je de mogelijkheid voorgeschoteld telefonisch contact op te nemen. Je krijgt een reeks cijfers voorgeschoteld die je invoerd en voila, hij is op de nieuwe geactiveerd. En op de oude cpu/mb niet meer.
1. De oude activatie blijft intact
2. Als je de OEM certificaten gebruikt, dan hoef je niet eens te activeren.
Pagina: 1