mybook wd 3tb werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-01 10:23
Ik heb sinds een jaar een 3tb mybook essentials van Western Digital.
Ik heb bijna alles gebackupped behalve de laatste vakantie fotos en wat ander spul.
Ik heb hem encrypted met windows bitlocker.

Gisteren begon hij ineens een paar keer opnieuw op te starten (popte telkens open in windows).
Vandaag deed hij niks.
Ik kijken bij mijn apparaten. Ziet hem wel. (Bios natuurlijk ook)
Naar schrijf beheer. Kan geen drive aanwijzen maar ziet hem wel (zwart balkje en onbruikbaar).

De schrijf hoor je gewoon zoals het hoort.

Wat kan het zijn en kan ik hem nog laten maken?

Ik baal flink er staan ook wat werken op die ik had gebackupped op een hardeschrijf (ook van WD) die toevallig nu ook stuk is sinds een week.
Ik had eigenlijk alles meteen weer moeten backuppen (zucht)

Ik heb de hardeschrijf trouwens al aangesloten op een sata slot. Maar precies hetzelfde verhaal.

Alvast bedankt.

Mitchell

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Formatteren lijkt me de enige oplossing. Als Schijfbeheer dit niet lukt, kun je nog altijd in cmd proberen doormiddel van diskpart. Anders via Easeus Partition Manager.

(het is trouwens schrijf zonder "r", als in "rond ding" ;) )

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-01 19:15
Zou hem niet direct formateren, wanneer je hem wel ziet in schijfbeheer en in de bios zijn er vast nog wel wat tools om enige data te redden.

• damitch300
Nou ja ik ga hem niet formateren.
Er staan nog vet veel dingen op die ik toch niet heb gebackupped.
(Bedenk ik me nu)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Windows zal de schijf niet herkennen in je pc, omdat hij voorzien is van een linux filesystem (ext4?)
Als je een linux live cd (of usb stick) in een pc propt, en die schijf op die pc aansluit, moet je de data er waarschijnlijk wel af kunnen halen.

Windows snapt dit soort filesystems niet, dus dan zal hij inderdaad zeggen dat hij onbruikbaar is...

• damitch300
Ik heb deze hardeschrijf al een jaar gebruikt.
Hoezo stopt hij er dan nu mee?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
damitch300 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:11:
Hoe lang gaat een schijf mee, antwoord, 1 seconde.(ook als de schijf nieuw is).
Je probleem is dat je geen backup hebt.
En voor backup alghemeen, bijna iedereen doet dit niet goed genoeg, omdat men niet weet hoe dit gaat, dus zoek goed uit hoe je een backup maakt.

Op internet zie ik dat je schijf ntfs is geformateerd.
Probeer andere data kabel.(lange kabels kunnen problemen geven).
Probeer andere usb poort.
Probeer andere pc.

Als niks werkt dan hier op het forum zoeken, daar is een stuk over data recovery/harde schijf recovery, daar zie je welke programma's je kunt gebruiken om proberen je files terug te krijgen.
Thematopic: Datarecovery
Recovery is ook moeilijk, dus eerst uitzoeken hoe dit gaat, dan pas je hd weer aanzetten en proberen.

En dus nooit formateren.
Ook als windows de hd niet ziet of als niet goed ziet, met speciale recovery software kun je dit overbruggen, in windows of buiten windows.

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 19-09-2014 21:38 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
damitch300 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:11:
Waarschijnlijk omdat die kapot gegaan is? 8)7

• nick_haak
Shit, verkeerd gelezen, nam aan dat het een NAS was, die draaien meestal wel op linux, vandaar mijn EXT4 suggestie.

Recovery software lijkt inderdaad het beste idee, en als data echt cruciaal is, kan je het laten doen door een bedrijf, maar dit zal flink in de papieren lopen.

• damitch300
Ik gebruik nu Ontrack easyrecovery professional software.
Overal zegt hij Unidentified 2743GB files.
Hij kan ze niet allokeren in een specifiek data sector (fat,ntfs).
Ook zegt de software dat de hardeschrijf gewoon goed werkt.

Beetje apart.
Ik heb zelf niet zoveel verstand van hardeschrijven helaas.

Iemand enig idee wat ik nu kan doen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Heb je eerst een copie gemaakt van je hd?
Voordat je ook maar iets met je hd doet!
Als je eerst uitzoekt hoe recovery gaat dan had je dit gedaan.
Copie maken, dan nog een lege schijf om naar toe te schrijven, zodat je niet op de defecte gaat schrijven.

Geef in je rcovery software aan dat het om ntfs gaat, tenminste indien je niks gewijzigd(file systeem).

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Niemand in je kenniskring die hiervan wat meer kaas heeft gegeten? want hoe meer je aanmoddert hoe kleiner de kans dat je iets terugkrijgt ;w ;w

• damitch300
Ik ben niet aan het terughalen maar aan het lokeren.
Is dat ook schadelijk?
En hoe maak je een copy?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat Venom al zei: ga niet aanmodderen als je niet weet wat je aan het doen bent.

Nu zeg je zelf, ik ben aan het lokeren. Wat is dat (google geeft geen resultaten, google ik op lokeren file, dan krijg ik verkeersinformatie).

Het terughalen van een file system kan makkelijk gaan, maar je kan evengoed een nog bestaand filesystem om zeep helpen door willekeurige software een willekeurig "ding" te laten doen waarvan je geen enkel idee hebt wat het is, of hoe het je zou kunnen helpen.

• nick_haak
Ik neem aan dat hij lokaliseren bedoelt :)
En inderdaad, hoe langer de schijf aan staat, hoe makkelijker er (zonder jouw weten) data naartoe geschreven kan worden, en daarmee de belangrijke data beschadigd kan raken.

pak een lege hdd, maak een 1 op 1 kopie (bij voorkeur met een linux livedisk zoals clonezilla), en koppel na gebruik de originele schijf los, nu kan je veilig proberen data terug te halen van je nieuwe schijf, zonder het risico dat je de oude data sloopt.

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Mocht je er niet uitkomen kan je naar de WD Support Portal gaan, daar kan je garantie aanvragen en krijg je een overzicht van bedrijven die data-recovery uitvoeren.

• damitch300
Hmm dan moet ik dus eerst een nieuwe 3TB hdd halen. De rest zijn allemaal 500gb t/m 1.5tb

Ik heb nu al iets gedaan en las dit pas terwijl ik weg was. Kwam net thuis gelijk gekeken maar was al klaar.
Heb ik het nu verpest?

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/4h49dk.png

• nick_haak
Niet noodzakelijk, maar wat je ook doet, SCHRIJF NIETS NAAR DEZE SCHIJF!!!
Als je dit wel doet, wordt de kans op herstel wel heel erg klein namelijk...

• damitch300
Ok dus als ik doorga met wat je ziet op deze screenshot, maar telkens een deel naar andere hardeschrijven stuur dan beschadig ik de hardeschrijf die niet werkt niet?

Want dan ga ik dat gewoon doen.

• nick_haak
Dat zou ik persoonlijk niet doen, wat ik probeerde te zeggen, is dat de data nog niet beschadigd hoeft te zijn door deze actie, maar zeker weten kan ik dit niet.

Hoe meer je doet, hoe groter de kans dat je dingen kwijt raakt.

Begin nou eerst met een volledige kopie naar een nieuwe schijf, dan kan je daarop naar hartelust proberen te recoveren, zonder dat je originele data gevaar loopt.

Het kan goed gaan, zoals je het nu doet, maar het is nooit zonder risico.

Weg is dan echt weg helaas...

• damitch300
Ik had toevallig nog een kapotte hardeschrijf (al 2 jaar stil liggend kapot) gepakt en open gemaakt. Heb toen op Youtube gezocht naar meest voorkomende fouten.
Heb ze allemaal 1 voor 1 toegepast.
Deze hardeschrijf heeft precies hetzelfde als mijn 3TB.
Gewoon te zien in bios en schijfbeheer. Maar niet te openen.
Heb de arm in standby positie gezet en aan een sata kabel gekoppeld. En werkte weer.
Alleen dit is een oude Seagate 750GB 7200.12. Anders als die WD.
Ik denk dat ik mijn hardeschijf voor diagnostiek ga wegbrengen naar mycom.
Misschien is het wel hetzelfde issue.

Vind het vanuit mijn oogpunt raar dat zon Hardeschrijf altijd stil ligt. En ineens aan/uit gaat en dan niks meer toont.
Lijkt mij dan dat de kabel of iets anders stuk is.
Maarja aangezien hij via sata het ook niet deed...

Ik ga hem zoiezo wel klonen met clonezilla (bedankt voor de tip).
Eerst nog even wat geld vinden (aangezien ik nog meer ongeluk heb ontvangen, onbekende dader reed tegen mijn auto. 135 euro eigen risico. En net een huis gekocht).
Heb mijn maand niet denk ik. Was begin September ook al door mijn linker enkel gegaan.

• nick_haak
Een winkel als mycom gaat niets met die hdd doen, alleen de conclusie trekken dat deze inderdaad stuk is.

Een schijf met belangrijke data openmaken is in elk geval geen goed idee (dit hoort alleen door gecertificeerd personeel in een cleanroom gedaan te worden), dus een datarecovery bedrijf is het enige wat daar wat mee kan doen....

• damitch300
Ow shit ben vergeten te zeggen dat er bitlocker op staat. Ben zeker nu alles kwijt?

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Niet om Mycom aan te vallen ofzo, maar ik geloof niet dat ze daar ook maar iets van datarecovery kunnen/weten....
Je gaat in mijn ogen trouwens wel een beetje klakkeloos om met de data?? als het echt belangrijke data is zou ik er een stuk voorzichtiger mee omspringen en luisteren naar de adviezen hier 8)7

• damitch300
Naja iemamd poste die link van ontrack en ik ging er meteen mee aan de haal.
Voor de rest heb ik nog niks gedaan...
Dat van het openen was een andere hardeschrijf van denk 6 jaar oud waar toch niks op staat behalve muziek die ik ook ergens anders heb.

Ik ga ook doen wat de advies zegt hier.
Moet eerst geld hebben voor een nieuwe hdd

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 14:28

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

damitch300 schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:50:
...
Vind het vanuit mijn oogpunt raar dat zon Hardeschrijf altijd stil ligt. En ineens aan/uit gaat en dan niks meer toont.
Lijkt mij dan dat de kabel of iets anders stuk is.
Maarja aangezien hij via sata het ook niet deed...

...
Het is gewoon techniek, dus het kan kapot, daarbij zitten in een harde schijf (nogmaals, zonder r) bewegende delen en die kunnen slijten...

[ Voor 46% gewijzigd door Afvalzak op 22-09-2014 09:58 ]

Last.fm | Code Talks

• damitch300
Kun je uberhaupt een Bitlocker encypted hdd succesvol clonen en weer openen?

• damitch300
Iemand een weet hiervan?
Pagina: 1