Moederbord dilemma

Pagina: 1
Acties:

• Schmitzenbergh
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:02
Hallo mede Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een pc samengesteld en wil deze nu eindelijk gaan bestellen *jippie*. Maar bij de last minute check ben ik toch gaan twijfelen over het moederbord en vooral over de chipset.
Allereerst de bekende vragen en antwoorden:

Ik zoek?
Een moederbord in mini-ITX formaat. Overclocken ga ik niet doen. Wel zoek ik een degelijk moederbord waar ik een tijdje mee vooruit kan. Goede audio is een pre, wordt gebruikt icm een Logitech Z5500. (Dus niet dat het ruist op een headset of speakerset, heb ik met goedkopere Realteks wel eens last van gehad)

Wat is je budget?
Max is €100, goedkoper zou mooier zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Wel moet er 5.1 sound op het moederbord zitten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het wordt een allround systeem met een nadruk op gaming.
Het systeem wat ik bij elkaar heb gesprokkeld is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,80€ 158,80
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Cooler Master Elite 130€ 40,51€ 40,51
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,95€ 68,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 44,95€ 44,95
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,54

Nu heb ik 2 moederborden gevonden die mij wel aanspraken, prijstechnisch en features (Beide op de B85 chipset).
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85I Gaming€ 95,95€ 95,95
1ASRock B85M-ITX€ 67,-€ 67,-

Mijn vraag is: welk moederbord zouden jullie in deze opstelling kiezen? Ik las dat de B85 chipset gemaakt is voor business en meer het budget segment is, een beetje het tegenovergestelde van gaming dus 8)7 . Is een H87 chipset beter in deze situatie? Ook qua degelijkheid van componenten?

Alvast bedankt!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Ik zou of voor inderdaad een B85-chipset gaan of de nieuwere H97, die jou CPU automatisch ondersteund en wat uitgebreider en duurder is. Ikzelf zou gewoon een B85 plankje pakken en bij de shop navragen of de BIOS geupdate is (anders werkt je CPU niet).

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Zoek een tabelletje met de features van elke chipset. Als de duurdere varianten dingen hebben die je toch niet gebruikt, dan kun je prima voor een goedkopere chipset gaan. Er zitten bijvoorbeeld verschillen in aantal SATA-aansluitingen, aantal USB 3.0, aantal PCI-e x16 en weet ik wat allemaal. Voor jouw doeleinden zou ik gewoon een B85 nemen, die dingen volstaan prima! :)

Ik heb eigenlijk het idee dat fabrikanten vaak 'gaming' erop zetten en de prijs verhogen, maar dat de daadwerkelijke verschillen minimaal zijn of zelfs niet te vinden. Je kunt immers toch niet echt opzoeken van welke kwaliteit de moederbordcomponenten zijn. Er zijn bijvoorbeeld genoeg voorbeelden te vinden van mensen die flink hebben gegamed en overclocked op een H81 moederbord van 30-35 euro. Nu is dat misschien wel een heel extreem voorbeeld, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Dat 'gaming' moederbord van MSI bijvoorbeeld. Ik vraag me af wat er precies gaming is aan dit moederbord. Ik zie dat ze een Killer netwerkchip gebruiken, maar dat is volgens reviews vaak nogal nutteloos. Die goedkopere ASRock gaat het echt prima doen, de goedkopere H81 variant zal het zelfs goed doen. Enige verschil wat ik zo kan zien is minder USB3.0 poorten, een 2.0 x16-slot i.p.v. 3.0 en minder SATA-600 poorten. Wil je toch op safe spelen, dan zou ik gewoon de B85 van ASRock nemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou inderdaad de chipsets eens naast elkaar leggen om te vergelijken.

Verder kun je *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens doornemen, om te kijken waar je verder op moet letten als je een moederbord uit gaat zoeken.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

• Schmitzenbergh
De ASRock lijkt me prijstechnisch de betere keuze :) Ik dacht dat de MSI een wat betere audiochip had, maar dat verschil zal wel miniem zijn.
RAID ga ik niet gebruiken dus een andere chipset is niet nodig.

Alleen Smart Response Technology is iets wat ik niet goed ken. Is dit de moeite waard of is de performance boost maar miniem? Ik gebruik dan namelijk wel een HDD + SSD :/ .
(Ik lees dat de performance aardig kan oplopen: http://www.hardwaresecret...chnology-Explained/1292/7 Wel een ouder artikel)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is alleen de moeite met een cache SSD. Als je die niet gaat gebruiken dan is het niet echt een nuttige functie.

• Schmitzenbergh
Nog een laatste vraag:

Is een moederbord BIOS/UEFI (De ASRock in dit geval) te updaten zonder compatible cpu? Het moederbord heeft namelijk wel een update nodig voordat het de cpu herkend.
BIOS updaten is niet zo spannend en bij een van de bekende online shops vragen ze er €15 voor. Dit kan ik prima zelf en dat geld besparen.

Is er dus een compatible cpu nodig voordat ik de BIOS/UEFI kan updaten?

Link naar updates: http://www.asrock.com/mb/....asp?cat=Download&os=BIOS
Instant flash lijkt mij dan de optie :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Dikke kans dat je moederbord al de juiste refresh update heeft gehad. Even mailen voor bestellen om te verifiëren en anders de volgende in de prijslijst checken.

• Schmitzenbergh
De webshop zei dat de update wel nodig was...

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Voor zover ik weet kun je niet zo snel zelf updaten en heb je een non-Refresh cpu nodig om de computer op te starten. Zoals br00ky zegt is het dus beter om de volgende shop uit de prijslijst te contacteren, aangezien deze waarschijnlijk niet direct die 15 euro duurder is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Iets om bij op te letten is dat voor de MSI moederbordjes de socket heel laag geplaatst is, waardoor grote koelers veel te kort bij het PCIe slot komen. Kun je dus praktisch alleen met boxed koeler gebruiken. De schikking van de componenten op de MSI mITX moederbordjes (zowel gaming als niet gaming) vind ik eerlijk gezegd om te huilen. De 4/8 pin CPU voeding zit achter het I/O paneel, kabelmanagement van die kabel kun je gewoon vergeten. De 24 pin voeding staat imo ook op de verkeerde plaats, zoals die op de Asrock staat is veel makkelijker (in de meeste behuizingen, ook in de Elite 130). En dan zijn er nog de bij MSI vrij laag geplaatste geheugensleuven, die in conflict kunnen komen met videokaarten met een backplate. Kortom, tussen de door jou aangehaalde moederborden, zou ik de Asrock nemen.

Als je wat meer luxe wilt dan de B85M-ITX, kun je misschien even kijken naar de pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac (met WiFi, kun je eventueel een lokale hotspot maken ofzo, en optie om M.2 te gebruiken) of de pricewatch: Gigabyte GA-B85N (die heeft de Realtek ALC898 die wat beter is dan de 892, en kan vrij goedkoop uitgebreid worden met WiFi omdat die een mPCIe slot er bij heeft). De pc dient voor gaming dus dat WiFi makkelijker mogelijk is met deze moederborden doet er waarschijnlijk weinig toe, maar ik meld het maar even :).

Ik zou niet meteen zeggen dat de ALC892 slecht is, oké de 1150 is beter, maar het gaat hier over mITX moederborden, die hebben meestal al vrij zuivere audio omdat er relatief weinig componenten op het moederbord zitten. En je verbindt je Z5500 toch optisch digitaal?

• Schmitzenbergh
MacPoedel, je hebt mijn gedachten gelezen :P Ik heb de ASRock H97M-ITX/ac al binnen. Hier zaten ook goede caps op voor audio + bluetooth.

De Z5500 sluit ik idd digitaal aan, maar voor spellen ben je toegewezen op analoog voor surround. Je hebt Dolby Digital Live oid nodig voor surround via s/pdif. (Anders komt er gewoon een PCM stream uit de pc)

Ik zal wel een foto plaatsen van de final build :D

• MacPoedel
Ik ben benieuwd naar je systeem, mITX game bakjes vind ik altijd wel leuk om te zien :). Zit zelf te spelen met het idee er eentje te bouwen maar dan wel met de pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5, een i5 4690K, pricewatch: Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite en een pricewatch: Noctua NH-C12P SE14 (die ik al heb). Overklokken is relatief weinig zinvol voor gaming, maar ik heb die koeler nu eenmaal al en de meeste moederborden met echt goede componenten zijn toch Z97. En ik heb mijn pc's altijd al overklokt, zit me niet lekker dat ik daarin gelimiteerd zou zijn :p.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 23:41

M2M

medicijnman

Klein vraagje, waarom leg je zoveel nadruk op de audiokwaliteit als je gebruik maakt van een digitaal aangesloten speakerset?

-_-

• MacPoedel
Surround geluid in gaming werkt niet via SPDIF heb ik nu ook bijgeleerd. Vroeg me zelf vroeger al af waarom fabrikanten nog de moeite doen die analoge stekkers te vergulden, maar ik heb zelf een 2.1 set digitaal aangesloten.

• Schmitzenbergh
M2M schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:11:
Klein vraagje, waarom leg je zoveel nadruk op de audiokwaliteit als je gebruik maakt van een digitaal aangesloten speakerset?
Zoals ik al aangaf werkt EAX audio(Surround in de meeste games) niet over s/pdif. Er zijn een paar geluidskaarten die het realtime naar Dolby Digital of DTS kunnen encoden, maar deze kaarten zijn schaars en redelijk duur. Vandaar de nadruk op goede audio via de analoge jacks.

Ik sluit de set dubbel aan, dus analoog en digitaal. Voor films, muziek e.d. schakel ik naar digitaal(Mits ik niet te lui ben :P ). Games weer naar analoog.

• Schmitzenbergh
Zoals beloofd, een aantal foto's van de build.
Kabelmanagement is een hel, helemaal als je geen modulaire voeding hebt. Modulair is een aanrader dus!
De binnenkant is niet het mooiste gezicht, maar alles is wel lekker compact.
Mooie kast, heel licht zonder inhoud.

Voor foto's, zie m'n OneDrive. (Ik heb zo niet een andere plek om te uploaden, dit kan vast prima :*) )

https://onedrive.live.com/redir?resid=3393ABC29E26F205!4449&authkey=!AE50buVdNGgJxq0&ithint=folder%2cjpg

Als er nog verzoekjes zijn hoor ik het graag :)
Pagina: 1