Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanleggen bekabeld en wifi netwerk incl. NAS thuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Mijn naam is Pieter en ik kan op zich redelijk goed met computers omgaan. Alleen van de technische kant heb ik geen kaas gegeten.

Na een aantal jaren van twijfel ben ik nu toch overstag gegaan...ik heb een NAS gekocht. Geen topmodel, maar een mooi beginners ding...aldus de reacties op Ibood. De NAS wil ik gaan gebruiken om onze foto's op te bewaren, films op te slaan en te bekijken op de tv en opslag van overige bestanden. Ik heb ook een android-stick in de tv zitten en die was vooral bedoeld om via XBMC films te bekijken...en de mogelijkheid om deze live via internet te kunnen zien zeg maar (dus niet downloaden). Alleen via wifi...verloopt niet zo soepel.

Dus nu wil ik met de aanschaf van de NAS thuis een bekabeld netwerk aanleggen. In de meterkast staat de modem van Ziggo. Hierop wil ik mijn router aansluiten en dan heb ik 4 aansluitingen om via een kabel apparaten aan te sluiten.

1. de NAS wil ik via een kabel aansluiten op de router
2. bij mijn tv wil ik via een kabel een wandcontactdoos plaatsen met internetaansluiting (voor de smarttv/android stick)
3. bij de bank wil ik via een kabel een wandcontactdoos plaatsen met internetaansluiting (om bv de laptop aan te sluiten voor snel internet)
4. op de slaapkamer wil ik via een kabel een wandcontactdoos plaatsen met internetaansluiting

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/dwq63m.jpg

Nu is mijn vraag...gaat dit werken? Doe ik iets fout? Moet het anders? Etc, etc.
Ik zie ook vaak termen als switches, patches, etc. Maar zoals ik al zei, technisch snap ik er niet veel van ;) Daarom ook graag uitleg/opmerkingen/tips op een begrijpbaar niveau :)

And last but not least...welke kabel (qua kwaliteit) moet ik hier voor gebruiken?
Alvast iedereen bedankt voor de reacties/opmerkingen/tips!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:26
Ziet er goed uit. Een switch is datgene dat in de router die ene aansluiting van je modem verdeelt over de meerdere poorten op de router (weet waar wat heen moet). Een patch is de naam voor de kabels van het een naar het ander. Cat. 5e is voldoende voor gigabit-ethernet. Koop je het heel goedkoop, dan maak je kans dat er ijzer in zit i.p.v. koper voor een of meerdere aders, dat werkt minder ook de kwaliteit van het plastic gebruikt voor het omhulsel verschilt. Dus koop bij een pc-zaak.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 00:39:
Nu is mijn vraag...gaat dit werken? Doe ik iets fout? Moet het anders? Etc, etc.
Staat je modem in bridge mode, of heb je je router ingesteld als access point? Dat is wel zo netjes als je een extra 'router' hebt, en voorkomt NAT-issues.

Verder, als je ervoor kiest om je router als access point te gebruiken heb je nog twee poorten extra om te benutten (een minder op je TP-Link, drie extra op je modem). Als je dan nog poorten tekort komt kun je nog een switch (of tweede acess point) bijkopen (om maar even aan te geven dat die 4 poorten echt geen limiet is).
ParkOverall schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 00:54:
Een patch is de naam voor de kabels van het een naar het ander.
Of wat concreter, en waar TS waarschijnlijk op doelt, een patchpaneel in de buurt van je switch (bijvoorbeeld in de meterkast) zodat je de kabels afkomstig van je wandcontactdozen niet direct in je switch/router steekt, maar via een klein patchkabeltje.

Dat is geen absoluut vereiste, maar maakt het wel mogelijk de boel wat netter af te werken. De een neemt de moeite niet en prikt alles direct in z'n switch/router, de ander bouwt naast een patchpaneel een heel 19" rack in z'n meterkast. Ieder z'n ding, etc.
Cat. 5e is voldoende voor gigabit-ethernet.
Maar weinig toekomstbestendig. CAT6a kost niet zo heel veel meer en doet over een jaartje of 10 ook netjes 10 gigabit ethernet.
Koop je het heel goedkoop, dan maak je kans dat er ijzer in zit i.p.v. koper voor een of meerdere aders, dat werkt minder ook de kwaliteit van het plastic gebruikt voor het omhulsel verschilt.

Dus koop bij een pc-zaak.
Dat lijkt mee geenszins een garantie voor fatsoenlijke kabels. Het beste is om jezelf ervan te verzekeren wat je koopt (koper of oud ijzer aka CCA), of je dat nu bij de Mediamarkt of je lokale PC-boer haalt. In onderstaand topic staan in ieder geval genoeg kooptips voor TS.

Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips!