Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-07 01:58
Beste Tweakers,

Na lange tijd met plezier gebruik gemaakt te hebben van mijn twee 24" 1080p ASUS schermen op een voetje, wil ik eens gaan kijken naar wat anders (vandaar dat ik de mijne nu op V&A aanbied).

Waar ik al wel over uit ben is dat ik om en nabij 27" wil. Ik ben de breedte al wel gewend vanwege mijn 2x24", en de hoogte vind ik ook fijn (heb bij een vriend op zijn 27" gespeuld).

Het enige waar ik over twijfel, is of het een Ultra-HD moet worden met gewoon 60Hz, of een WQHD (2560x1440) met 144Hz. En ja, van die laatste is er maar één, de Asus RoG Swift PG278Q. Voor wat betreft een Ultra-HD scherm had ik de Asus PB287Q op het oog, mede omdat deze door Hardware.info uitgebreid is vergeleken met 7 andere UHD schermen en als één van de beste uit de bus kwam, en daarbij ook een Gold Award kreeg.

Redenen om voor de Ultra-HD te gaan is omdat het gewoon 'lekker veel' is, en ik geen AA meer nodig zal hebben voor games. Daarnaast is een leuke/handige bijkomstigheid dat het precies het dubbele is van gewoon HD, dus scaling issues van programma's en games zullen er vrijwel niet zijn. Het nadeel is dat ik een redelijk krachtige GPU nodig heb (denk ik) om games een beetje mooi weer te geven op UHD resolutie. Ik heb op 't moment een Sapphire 290X. Daarnaast ga ik er op refresh rate dus niet op vooruit (maar ook niet achteruit).

Wat dat betreft kan ik ook voor de Asus Rog Swift blablabla gaan, dat is een tussenstap qua resolutie, maar wel 144Hz. Reden om daar voor te kiezen is natuurlijk de refresh rate. De resolutie is dan geen UHD, maar nog altijd meer dan Full-HD. Ik moet dan waarschijnlijk wel mijn huidige GPU omwisselen voor een Nvidia vanwege G-Sync, maar dat is niet onontkomelijk. Het voordeel van de resolutie is ook meteen een 'nadeel', het kan zijn dat er scaling issues ontstaan als 3rd party programma's niet goed meeschalen. En het is natuurlijk niet zo veel als UHD :P.

Qua geld komt het niet zo héél nauw, als ik maar een goed scherm heb voor de aankomende jaren. Dat de RoG Swift zo'n €150 duurder is dan de UHD werkt natuurlijk wel in het voordeel van laatstgenoemde.

Wat ik met mijn scherm(en) (PC) doe is films kijken, gamen, internetten en programmeren. De games die ik (op dit moment) doe zijn niet fast-paced FPS games, maar meer RTS games en Smite. Maar ik denk wel dat ik de volgende Battlefield ga kopen, dus dat kan een plusje zijn voor de Asus RoG Swift.

Ik weet op dit moment dus niet zo goed wat te kiezen!

[ Voor 3% gewijzigd door Daffie op 14-09-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mwoah, om nu voor 144Hz een andere GPU te kopen en 150 euro meer uit te geven en daarnaast de helft van je resolutie + TN te krijgen? Haal dan in godsnaam 2 normale 1440P monitors voor dezelfde prijs waar je ook nog een IPS paneel in krijgt.

Nee, gewoon niet doen, je GPU gaat geen 144 FPS halen in Battlefield en dat gaat ie meestal ook niet in RTS games. Buiten dat feit is 800 euro een absurd hoog bedrag voor zulke monitors, je kunt 120Hz exemplaren uit Zuid Korea laten komen voor 300 euro...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Eens, ik zou geen Asus ROG halen. Het is een mooie monitor, maar het TN paneel is toch wat matig vergeleken met IPS panelen. Ik vind hem zeer overpriced, het scherm is echt gefocussed op mensen met te veel geld die non stop snelle FPS games spelen.

Wat betreft 4K: het is nog bijna onmogelijk om hier echt goed op te gamen, je zal zeer weinig FPS halen of concessies moeten doen op de settings door deze op medium te zetten.

Ik zou denk ik een mooie 27" IPS monitor met 2560x1440px halen. Dat is een perfect formaat en tevens een resolutie waar videokaarten nog daadwerkelijk wat mee kunnen qua FPS in games! Daarnaast is een IPS paneel vele malen mooier qua kleuren wat fijn is voor gamen, films, internetten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
Ik denk dat dit wel twee nuttige artikels voor je zijn om door te nemen!

http://nl.hardware.info/r...-hoge-resolutie-een-drama

http://nl.hardware.info/r...tijk-4k--ultrahd-op-de-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Bedankt voor het aandragen van een 1440p IPS scherm, daar had ik nog niet zo over nagedacht, ik zal dat ook nog even in overweging nemen.

@Benotti: Thx voor de linkjes, ik moet daarbij alleen wel opmerken dat die artikelen van begin dit jaar zijn, we zijn nu bijna 8 maanden verder en in die tijd is er veel veranderd in UHD-wereld. Ik heb gisteravond nog een HWI TV aflevering gezien die ging over hun vergelijking van 8 UHD-schermen, en daarin zei de presentator al dat Windows het nu al best heel goed doet, en dat ook de drivers van GPU's geen problemen meer hebben.

Het punt dat je voor UHD een (of twee...) flinke GPU's nodig hebt blijft inderdaad wel staan. Maar goed, ik moet ook opmerken dat ik wel van plan ben om een jaar of 4-5 te gaan doen met zo'n scherm, en ik zal in die tijd wel 2, misschien 3 keer mijn GPU upgraden. Ik kan me nog herinneren dat toen ik voor het eerst wisselde van mijn 1280x1024 scherm naar een 1920x1080 dat ik met die videokaart ook echt alles best laag moest zetten. Maar na 1,5 jaar kocht ik een nieuwe GPU en die kon het al wat beter aan, een jaar later weer een betere, enz

Wat ik dus wil zeggen is dat dit een prijs is die je betaalt als je 'early adopter' bent. En dat is iets wat dan nu tegenwerkt maar wat er over een poos heel anders uit kan zien.

Ik zal er nog eens wat verhalen op internet op naslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warddekinderen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 18:28
Ik heb zelf sinds twee weken een 4k scherm van Iiyama en deze bevalt me prima. In het begin moet je inderdaad wat concessies doen als het om gaming gaat. Battlefield 4 op 50-60 fps op medium/high met een GTX 780 in plaats van ultra met 80 fps.

Aangezien de nieuwe generaties videokaarten steeds meer gericht zullen zijn op 4k gaming zal dit probleem over een tijdje wel opgelost zijn. Wellicht dat de nieuwe generatie Nvidia en AMD kaarten daar al een grote sprong in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pricewatch: Qnix QX2710 Evolution II Zwart zou ook kunnen, overklokbaar tot zo'n 120Hz, te koop via Ebay uit Korea, vanaf zo'n 275 euro incl. verzenden en importkosten.

Zie ook Koreaanse IPS monitors

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monne
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 15:55
-The_Mask- schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:54:
pricewatch: Qnix QX2710 Evolution II Zwart zou ook kunnen, overklokbaar tot zo'n 120Hz, te koop via Ebay uit Korea, vanaf zo'n 275 euro incl. verzenden en importkosten.

Yup.

Ik heb thuis zo'n scherm staan en ik ben er heel erg tevreden mee! Ik heb deze naast een Asus 25.5 Inch fullHD scherm gezet van een vriend, om te kijken naar het verschil. Het is een wereld van verschil in elk opzicht, vooral de felheid van de kleuren.

Zelf heeft die van mij succesvol ge-overclocked naar 117Hz-verified

Als je naar de kleuren en kijkhoeken kijkt van dit scherm, is het net alsof je met diefstal weg bent gekomen, voor dat geld.

Je kan het je waarschijnlijk niet voorstellen als je een YouTube video kijkt van dit scherm maar het is echt top kwalititeit! Het enige nadeel zal de stand zijn die iets of wat wankel is bij het aanraken. Hier heb je verder geen last van als je scherm op 1 plek blijft staan.(Je kan hem Vesa mounten, achterin zitten plekken voor schroeven.)

"Soon is not as good as now"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
warddekinderen schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:41:
Ik heb zelf sinds twee weken een 4k scherm van Iiyama en deze bevalt me prima. In het begin moet je inderdaad wat concessies doen als het om gaming gaat. Battlefield 4 op 50-60 fps op medium/high met een GTX 780 in plaats van ultra met 80 fps.

Aangezien de nieuwe generaties videokaarten steeds meer gericht zullen zijn op 4k gaming zal dit probleem over een tijdje wel opgelost zijn. Wellicht dat de nieuwe generatie Nvidia en AMD kaarten daar al een grote sprong in maken.
Zoiets dacht ik dus zelf ook al inderdaad. Ik zal met het nieuwe scherm gewoon internetten, tekstverwerken, programmeren en uiteraard films kijken, en ten slotte ook gamen. Als ik dan voorlopig niet (op de hoogste grafische instellingen) kan gamen vind ik niet zo erg; ik kan dan voorlopig gewoon of de settings laag zetten of zelfs de resolutie van de game gewoon op 1080p laten staan. Maar dan kan ik wel al die andere dingen op 4K blijven doen.

Bedankt voor het aandragen, ik had daar nog niet over nagedacht. Op zich heb ik per definitie helemaal niks tegen Koreaanse import-schermen, maar dan nog blijft de afweging 27" IPS 1440p versus of 28" Ultra-HD TN-panel.

Nuja, ik wil eerst mijn huidige monitor setup verkopen, dus ik kan het nog even afwegen. Ik zal ook eens wat computerzaken afstruinen om het verschil zelf even te zien, misschien wel zo handig ook :) Je kunt er zat over lezen maar het is denk ik een keuze van voorkeur ('smaak').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar de 34UM95. 3440x1440 is voor gamen en films geweldig. Het komt neer op een 27 inch met nog 2 stukken aan de zijkant. Misschien vind je het niets, maar ik zou er zeker eens naar kijken.

Zie ook deze review: YouTube: LG 34UM95 34" UltraWide Widescreen 21:9 Monitor - My New Favourite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Potverdomme... dacht ik bijna mijn keuze 'narrowed down' te hebben voor een afweging tussen 27" IPS 1440p versus of 28" Ultra-HD TN-panel.... Die 21:9 is ook wel echt gigantisch vet.

Wel enorm duur, die van LG is €850 (nog duurder dan die ASUS RoG Swift 1440p 144Hz), maar interessant om ook te verkennen...

Mijn enige kritiekpuntje dáárvan (dat zegt LinusTechTips zelf ook) is dat (veel) games sowieso voorlopig niet geoptimaliseerd gaan worden voor 21:9 aspect ratio. Dus dan zul je toch terug moeten naar een 16:9 ratio dus 2560x1440.
En hoewel het klopt dat ik bij een UHD-scherm ook concessies moet doen m.b.t. de graphics settings, is dat wel iets wat ik zelf in de hand heb; ik kan als dat 'rendabel' blijkt te worden, over 2 maanden mijn GPU upgraden. Maar bij zo'n 21:9 scherm wat redelijk nieuw is, is het altijd maar afwachten hoe game developers (en andere 3rd party programma makers) daarmee omspringen.

Maargoed, ik heb weer wat om over wakker te liggen straks :+
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online

Ik heb ook de Qnix2710, prachtig scherm voor dat geld.
(Zie ook mijn review productreview: Qnix QX2710 Evolution II Zwart review door stin00)

We horen over een paar nachten wel wat je uiteindelijke top 3 is geworden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Hehe, toevallig, ik zat net je review te lezen :+
Ik heb hem helemaal doorgelezen en ook dát is een kansmaker.
Is eigenlijk het 'betere' van 2 werelden, 1440p IPS mét hoge refreshrate (als je geluk hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Klopt! Het is overigens moeilijk om beeldkwaliteit goed via woorden tot uiting te brengen, dus je zou vooral een keer zelf de verschillen moeten zien tussen TN, IPS en AMVA panelen. Vooral het verschil tussen TN en IPS/AMVA is verbluffend groot :)

Helaas is Boxtel wat ver van Groningen dus kan je moeilijk mijn Qnix laten zien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Je mag hem best opsturen hoor...Ik ben er wel voorzichtig mee tijdens mijn 2-weekse evaluatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Prima, ik stuur hem morgen onder €400 Rembours op :D
Ok genoeg off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooie topicstart, maar iemand die zo lang zo actief op GoT is zou toch wel dit hebben moeten lezen:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn enige kritiekpuntje dáárvan (dat zegt LinusTechTips zelf ook) is dat (veel) games sowieso voorlopig niet geoptimaliseerd gaan worden voor 21:9 aspect ratio. Dus dan zul je toch terug moeten naar een 16:9 ratio dus 2560x1440.
En hoewel het klopt dat ik bij een UHD-scherm ook concessies moet doen m.b.t. de graphics settings, is dat wel iets wat ik zelf in de hand heb; ik kan als dat 'rendabel' blijkt te worden, over 2 maanden mijn GPU upgraden. Maar bij zo'n 21:9 scherm wat redelijk nieuw is, is het altijd maar afwachten hoe game developers (en andere 3rd party programma makers) daarmee omspringen.
21:9 bestaat al wat langer. Ik heb nu de 34" LG en had eerst al meer dan een jaar de 29" Dell. Ik ben nog geen enkel spel tegen gekomen dat niet werkt op 21:9. Als je wat oudere spellen gaat spelen heb je het misschien wel, maar alle spellen van het afgelopen jaar en alles wat er komt werkt zonder problemen.

• Daffie
Nou, na wikken en wegen en vergelijken en lezen en in wat winkels gekeken te hebben heb ik de knoop doorgehakt en een Ultra-HD 28" scherm besteld.

Hoewel IPS inderdaad erg mooi is, heeft dat voor mij persoonlijk niet zo veel meerwaarde. En wat betreft die 21:9, hij is gewoon peperduur en je betaald (denk ik) grotendeels omdat LG de enige is op dit moment met een scherm van die ratio en die grootte en resolutie. Maar ik zelf zal niet veel doen met die brede werkruimte; dat merkte ik al met mijn dual monitor setup en was ook deels de reden om eens ergens anders naar te kijken.

Bedankt voor de input!

• Meros
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-06 08:43
Mischien beetje laat maar er komt meer aan : http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/31.htm#144hz_ips en deze is al een tijdje verkrijgbaar uit Amerika : http://overlordcomputer.c...cts/tempest-x270oc-glossy.

[ Voor 10% gewijzigd door Meros op 24-09-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:26
@Daffie: momenteel ben ik aan het kijken naar een nieuwe monitor en ik heb zelf ook het vraagstuk of het Ultra-HD moet worden met gewoon 60Hz, of een WQHD (2560x1440) met 144Hz.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met Ultra-HD!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:50
Supahted schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:39:
@Daffie: momenteel ben ik aan het kijken naar een nieuwe monitor en ik heb zelf ook het vraagstuk of het Ultra-HD moet worden met gewoon 60Hz, of een WQHD (2560x1440) met 144Hz.

Im denk niet dat hij zo snel naar een 1 jaar oude topic zal kijken. Als je hem quote krijgt hij een berichtje. Dan is de kans groter dat hij reageert:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
Daffie schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:29:
Nou, na wikken en wegen en vergelijken en lezen en in wat winkels gekeken te hebben heb ik de knoop doorgehakt en een Ultra-HD 28" scherm besteld.

Hoewel IPS inderdaad erg mooi is, heeft dat voor mij persoonlijk niet zo veel meerwaarde. En wat betreft die 21:9, hij is gewoon peperduur en je betaald (denk ik) grotendeels omdat LG de enige is op dit moment met een scherm van die ratio en die grootte en resolutie. Maar ik zelf zal niet veel doen met die brede werkruimte; dat merkte ik al met mijn dual monitor setup en was ook deels de reden om eens ergens anders naar te kijken.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@loki504: Helemaal gelijk :P Ik had dat bericht niet gezien, pas toen hij me quote :) (quotte? quote'e? whatev)

@Supahted: Kijk eens even in mijn review van het scherm wat ik gekocht heb. Ik heb daar ook wat verteld over hoe ik het vind werken.

Kort door de bocht ben ik hier enorm blij mee. Vanwege studiedrukte heb ik nog minder tijd om eens een game te spelen dan voorheen (nu echt nog maar 4 uur per week gemiddeld), dus de meerwaarde die 144Hz voor mij zou hebben is nu helemáál te verwaarlozen.

Vanwege zojuist genoemde drukte echter, is die werkruimte van 4K echt ideaal. Ik deel altijd het scherm op in 4 delen (heb daar een handig programmatje voor, waarmee ik met de Windows-toets en een knop op m'n numpad een scherm precies ergens kan indelen. Zal als ik thuis ben even de naam opzoeken). Elk deel is dan gewoon nog Full-HD resolutie.

Linksboven Sublime Text, rechtsboven internet (stackoverflow dus :+), linksonder de verkenner van het project, en rechtsonder spotify of Git Client.

Ben dus enorm blij met m'n keuze.
Las laatst wel in het Hardware.Info Magazine dat ze weer een nieuwe test hebben gedaan van Ultra-HD monitoren, waar weer een paar nieuwe 'Gold Award' en 'Silver Award' kandidaten tussen stonden. Ik zou die website ook eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Voor beeldschermreviews kan je beter naar TFT Central en PRAD kijken. Tom's Hardware en AnandTech hebben ook nog wel goede beeldschermreviews, maar dat zijn er erg weinig. De kwaliteit van Hardware.info reviews is niet erg noemenswaardig. Enige voordeel is dat ze heel veel producten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
Daffie schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:33:
@loki504: Helemaal gelijk :P Ik had dat bericht niet gezien, pas toen hij me quote :) (quotte? quote'e? whatev)

@Supahted: Kijk eens even in mijn review van het scherm wat ik gekocht heb. Ik heb daar ook wat verteld over hoe ik het vind werken.

Kort door de bocht ben ik hier enorm blij mee. Vanwege studiedrukte heb ik nog minder tijd om eens een game te spelen dan voorheen (nu echt nog maar 4 uur per week gemiddeld), dus de meerwaarde die 144Hz voor mij zou hebben is nu helemáál te verwaarlozen.

Vanwege zojuist genoemde drukte echter, is die werkruimte van 4K echt ideaal. Ik deel altijd het scherm op in 4 delen (heb daar een handig programmatje voor, waarmee ik met de Windows-toets en een knop op m'n numpad een scherm precies ergens kan indelen. Zal als ik thuis ben even de naam opzoeken). Elk deel is dan gewoon nog Full-HD resolutie.

Linksboven Sublime Text, rechtsboven internet (stackoverflow dus :+), linksonder de verkenner van het project, en rechtsonder spotify of Git Client.

Ben dus enorm blij met m'n keuze.
Las laatst wel in het Hardware.Info Magazine dat ze weer een nieuwe test hebben gedaan van Ultra-HD monitoren, waar weer een paar nieuwe 'Gold Award' en 'Silver Award' kandidaten tussen stonden. Ik zou die website ook eens checken.
Bedankt voor de feedback. Heb je review gelezen en meerdere vragen zijn beantwoord. Het gaat Ultra-HD 60 hz worden :)
Pagina: 1