Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Compatibiliteit R9 290 en H97M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een systeem gekocht op basis van de BBG van september ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1603648 laatste post is mijn uiteindelijke aankoop) en toen ik het gisteren in elkaar zette kwam ik er achter dat de Royal Ace van club 3d niet goed bij elkaar pasten qua ruimte voor de GPU. (zoals elders hier al gemeld http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1604211 , kwam ik echter pas achter bij het installeren).

Ik heb er uit eindelijk voor gekozen de plastic klik dingen van het interne geheugen in te korten en toen paste het verder (nou ja.. met de behuizing en enkele kabels was het ook geen feestje maar met wat buigen van de behuizing ging het wel).

Vervolgens software installeren (Windows 7) en drivers etc

En.. na het installeren van de AMD radeon R9 2xx drivers zijn er problemen: In de meeste gevallen direct na het opstarten zwart beeld, soms even goed beeld en dan na bewegen muis zwart beeld.

Veilige modus is geen probleem, en na deleten videodrivers kan ik ook gewoon in normale modus opstarten.

Ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben die deze build (globaal tenminste) gebruikt en ik vroeg me af of anderen vergelijkbare ervaringen hebben... en.. eventueel oplossingen.

(PS ik ben niet zo technisch dus het voorgaande heb ik gedaan met behulp van mijn zwager die dit soort dingen voor zijn werk doet, maar na het fysiek in elkaar zetten van de comp was het laat en moesten we gaan.. we wilden de software thuis doen (oa. via teamviewer) maar dit levert wat problemen op).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,89€ 169,89
1MSI H97M-G43€ 74,55€ 74,55
1Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 332,50€ 332,50
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 88,90€ 88,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Corsair CS550M€ 63,90€ 63,90
1Crucial MX100 256GB€ 67,99€ 67,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 909,08

[ Voor 48% gewijzigd door Bolletje op 14-09-2014 14:43 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-11 15:31

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ten eerste is het nooit slim om bij een moederbord fysieke aanpassingen (in dit geval plastic clips). Mijn eerste vraag is dan ook of het werkgeheugen wel goed op zijn plek zit? Door het wijzigen van die plastic clips kan het dus zo zijn dat er niet voldoende druk aan één kant van de module staat. Dit staat waarschijnlijk los van je probleem, maar het is zinvol om het wel na te kijken.

Hoe heb je monitor aangesloten? En welke drivers heb je geïnstalleerd?

Ben je er verder zeker van dat je alle kabels (PEG-stekkers van de voeding naar de videokaart bijv.) hebt aangesloten?

Gemakshalve heb ik de tabel met je systeem in je openingspost geplakt zodat het in één opslag duidelijk is welk systeem je hebt.

Verwijderd

Klinkt echt als een driverprobleem, aangezien je in veilige modus wel gewoon verder komt.
Al oudere drivers geprobeerd? En alle voedings kabels aangesloten inderdaad?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er vrij van overtuigd dat het geheugen goed zit. Het deel dat verwijderd is is meer waar je op druk om ze eruit te halen. Bij het opnieuw plaatsen van de DIMM's bewogen ze clips gewoon naar binnen en het sluit goed aan. Overigens ik koos ervoor het mobo te veranderen omdat dat een veel goedkoper component is dan de GPU. In het topic wat ik linkte bleken de 2 opties (naast nieuw MOBO halen) of de clips inkorten of de behuizing van de GPU halen. Dit leek de makkelijkste optie en ik denk persoonlijk (en hoop) dat dat probleem los staat van het huidige (ws) driver probleem.

Ik heb een oude monitor (acer AL 2623W). Deze heeft een DVI uitgang en ik heb deze zowel met een DVI-DVI kabel als een DVI-HDMI kabel aangesloten op de GPU (niet tegelijk, maar beide geprobeerd, geen duidelijk verschil).

De driver die het probleem lijkt te zijn is de radeon R9 2xx driver van de AMD site (meest recente versie, tenminste toen we het probeerden: dus gister en vandaag). Oudere drivers nog niet geprobeerd.

Voor we de bios updaten zal ik hem nog eens naar de kabels laten kijken, goed idee.

Er zouden toch meer mensen met deze combi moeten zijn en ik vroeg me dus ook af of mensen met dezelfde mobo/gpu combi ook vergelijkbare problemen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 22:37 ]

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-11 12:58
In plaats van de drivers van de AMD-site, zou je nog kunnen proberen om te kijken welke drivers Club3D zelf aanbeveelt?

Verwijderd

Daar dacht ik ook al aan, maar na een zoektocht op de club3d site hebben ze volgens mij geen eigen drivers.
De driver support word voor zover ik kan zien doorgelinkt aan de amd site.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 23:16 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De nieuwste drivers zouden gewoon moeten werken, mijn eerste keuze zou een BIOS-update zijn. Weet je welk BIOS er op momenteel op het bordje draait?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Dat is waar, en bios update is zoeizo geen slecht idee.
Maar het gebeurt zo specifiek na de driverupdate, dat ik denk dat het iets te maken heeft met de driver of kaart.
Misschien als de coreclock, of de geheugenclock verandert, voor stroombesparing of juist kracht, trekt de kaart dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zo niet welke BIOS er nu op staat eerlijk gezegd.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

ImaPseudonym schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:45:
In plaats van de drivers van de AMD-site, zou je nog kunnen proberen om te kijken welke drivers Club3D zelf aanbeveelt?
De chip is niet van Club3D maar van AMD, de drivers van AMD zouden dus in alle gevallen gewoon goed moeten zijn.

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aezeal, heb je de 14.4 drivers of de 14.7 (dus de beta drivers) geinstalleerd? Ik heb namelijk de 14.7 drivers geinstalleerd aangezien AMD ervoor heeft gekozen om minder gecertificeerde drivers uit te geven en omdat deze versie een release candidate is. De 14.4 komt ook al uit april...
De computer waar ik deze combi in heb zitten, draait op win 8.1. Zou weinig verschil moeten geven, maar wie weet...

En de pootjes drukken nu ook niet tegen de videokaart aan? Ik bedoel, ze geven geen druk op de zijkant waardoor ie geforceerd zit?

Verwijderd

Topicstarter
14.4 denk ik (ik heb nu mijn oude comp weer staan dus ik ga het dadelijk meteen controleren en die nieuwe drivers er in veilige modus eens op zetten). Win 8.1 heb ik niet maar valt waarschijnlijk wel te regelen als alternatief.

De pootjes zitten wel tegen de behuizing van de videokaart aan maar hij zit niet scheef oid, bij minimale manipulatie kan hij ook nog wel bewegen.

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tja anders krijg ik het idee dat de videokaart toch niet 100% in orde is. Als je de drivers installeert, wordt pas vol gebruik van de GPU gemaakt, dus mij zou het logisch zijn dat er toch iets mis is met de kaart zelf. Ik denk niet dat het het mobo of zo is. Heb je geen mogelijkheid om hem in een andere PC te testen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat mijn zwager er komend weekend nog maar een keer op los, als hij al zijn skills erop losgelaten heeft stuur ik de GPU anders maar terug.

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-11 21:40
Mijn ervaring:
Ik had hier ook last van bij een 280x. Drivers geïnstalleerd en daarna problemen. Andere videokaart erin en ik had geen problemen (ook AMD). Ander moederbord, hetzelfde probleem bij de videokaart.

Conclusie was bij mij dat mijn videokaart kaduuk was (had ik net via marktplaats gekocht). Maar zat nog garantie op, dus heb nu een hele nieuwe erin, en nu geen problemen meer met zwart beeld e.d.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Pagina: 1