Budget fileserver!

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 594451

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik wil mijn vader graag een dienst verlenen. Hij houdt namelijk niet zo van cloud-services, eenvoudigweg omdat je er niet zelf de beschikking over hebt (hij heeft een klein bedrijf, dus dat levert mogelijk weer andere problemen op), dus ik dacht "Hé, maar dan kun je toch ook zelf een file-servertje opzetten?"

Mijn vader mijn vader zijnde kan hij dit niet, maar ik natuurlijk wel :)
Althans, dat hoop ik, daarom kom ik hier even vragen of ik inderdaad geen foutjes heb gemaakt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling dat het fungeert als bestandssysteem, hoewel ik 't leuk zou vinden als ik dat idee kan one-uppen en 't evt. ook zou kunnen gebruiken als media streamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe is de top-prijs ca. €400,-
Er zit waarschijnlijk wel wat speling in, maar niet bijzonder veel (voor 't moment).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In het onderstaande lijstje heb ik twee 3TB schijven geselecteerd. Het gaat me first and foremost om snelle opslag vanaf het netwerk, zowel bedraad als draadloos.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur, als het 't maar doet en (naar redelijkheid, uiteraard) blijft doen.
Ik heb wel een anti-wens voor Apple-producten. Ik zoek niet naar een discussie, maar da's evengoed misschien goed om te weten, toch? :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst verbruik ik weinig energie en is 'ie zo stil mogelijk, zodat 'ie ongemerkt ergens kan blijven staan zonder dat iedereen die op visite komt vraagt wat dat gezoem toch is.

Ga je overklokken?
Hah, nee.

Dit is wat ik zelf verzonnen heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 21,30€ 21,30
1Biostar A55MLC2€ 38,82€ 38,82
2Seagate Desktop HDD, 3TB€ 88,90€ 177,80
1Aerocool V3X Devil Red Edition€ 21,80€ 21,80
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth for Desktop€ 44,67€ 44,67
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,96€ 21,96
1Arctic Cooling Alpine 64 Pro€ 8,24€ 8,24
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9/2G€ 17,51€ 17,51
1MS-Tech MS-N450-SYS€ 17,-€ 17,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,10

Ik heb geprobeerd op zo veel mogelijk compatibiliteit te letten, maar hardware is nog altijd mijn forté niet.
Hopelijk kunnen jullie helpen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35
Welk besturingsysteem ga je gebruiken? Verder zou ik hier eens kijken voor een andere voeding. De extra Gb adapter is in principe niet nodig, pak een moederbord van een paar euro meer en er zit al Gb LAN op. Waar is de draadloze kaart voor, je hebt nog geen draadloos netwerk daar?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:06
Ik zeg, koop een nas, makkelijker en goedkoper

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eens met @Dromer. Kijk eens naar bijvoorbeeld een Synology NAS. Je kunt er veel mee voor relatief weinig geld :)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:45

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yes. NAS

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Nielson: Ik wilde er zelf linux op zetten, wat betreft de distributie ik erop zou willen zetten zou ik nog even onderzoek moeten doen.
Het is de bedoeling dat het goed kan communiceren met zowel Windows als OSX en 't primaire doel zal puur fungeren als backup-systeem; in principe wil ik een beter systeem aanbieden dan de Time Capsule die Apple aanprijst met 3TB voor hetzelfde bedrag.
Er is een draadloos netwerk beschikbaar, maar het is belangrijk dat hij ook bij z'n bestanden kan vanaf z'n iPad. Transfer-snelheid is overigens ook echt een factor. Het liefst zou ik de noodzaak voor handmatige data-overzetting middels USB-sticks en/of externe schijven willen elimineren. :)

Nog steeds NAS?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-07 13:15
Zet een Synology NAS neer, deze kan ook taken als streaming op zich nemen. Dan met de DS File app bestanden raadplegen op je mobiele devices. OS X en Windows kunnen hem gewoon als netwerkschijf (Samba) benaderen.

PS bedenk ook je backup plan want een fileserver zonder backup (en recovery!) plan is geen fileserver.

[ Voor 20% gewijzigd door andy88 op 13-09-2014 13:09 ]

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:11

Spacecowboy

XBL: Biggmans

HENG HENG

Topicstarter
Hmm~ Da's opzich natuurlijk 't overdenken waard — ik zal 't zeker overwegen!

Optimale prijs/kwaliteit+prestatie verhouding daar gelaten ben ik nog steeds stiekum wel benieuwd of ik 't een beetje goed gedaan heb. Het samenstellen van een systeem bedoel ik. Zou die evt. kunnen gaan werken of zou ik dan ergens toch nog een rompslomp aan moeilijkheden tegenkomen? Of doet 'ie 't wel?
Pure nieuwsgierigheid van mijn kant, haha.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Hier nog een +1 voor een Synology. Gebruiks- en onderhoudsgemak is veel groter dan bij zelfbouw.

Wie gaat jou helpen als de RAID array van je zelfbouw server ineens niet meer werkt? Bij Synology kun je dan de support om hulp vragen.

Ook heeft Synology allerlei handige apps waardoor je alsnog een cloud hebt, maar dan met de data in eigen beheer :)

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Synology NAS, 2x 3TB in Raid 1 en klaar. Kun je alles mee doen wat je zoekt en als je hem alleen als fileserver/back-up target gaat inzetten is de meest simpele synology al voldoende :). Lees bijvoorbeeld een 214se of een wat duurder model 214. http://tweakers.net/categ...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE

Back-up kan via een simpele windows share, iscsi lun, ftp, applicatie of een dropbox alternatief. Daarnaast kan je vader eventueel syncen met jouw Synology of back-upen naar een USB disk / cloud service (voor offsite back-up).

Ik zou absoluut geen moeite steken in een zelfbouw server welke niet alleen niet meer stroomverbruikt, maar ook meer beheer nodig heeft. Kijk ook even op de site van Synology voor alle mogelijkheden i.c.m. packages.

Ik heb al jaren een synology en ik heb er 0,0 omkijken naar (wel goed dichtgezet en auto update ingeschakeld). Ook familie leden inmiddels allemaal van een NAS voorzien welke behalve back-up ook in gebruik is als streaming target (opslag van muziek, films foto's etc).

[ Voor 126% gewijzigd door Workaholic op 13-09-2014 13:57 ]

Mijn V&A

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
Hij heeft maar één schijf, dus RAID is niet van toepassing. Wat dat betreft, als je toch maar één schijf wilt gebruiken, dan is een Synology 1-bay (of 2-bay voor uitbreiding in de toekomst) wel zo fijn. Maar als je 4 of 6 schijven wilt, dan wordt een Synology imho te duur en kan je beter voor zelfbouw gaan.

Omdat je toch om opmerkingen vraagt:
Overigens is de kast die je hebt gekozen wel erg groot, ik zou daar dan iets kleiners voor kiezen zodat je het makkelijk weg kan werken.

Het is ook zonde om een moederbord met slechts 100mbit netwerkaansluiting te kopen en dan weer geld te spenderen aan een losse netwerkkaart.

Je zou bijvoorbeeld een AM1 systeempje kunnen bouwen, die zijn erg zuinig:

Moederbord: pricewatch: ASRock AM1H-ITX
CPU: pricewatch: AMD Athlon 5150 Boxed

En een mooie witte "NAS-behuizing" met ruimte voor 6 schijven:
pricewatch: Fractal Design Node 304 Wit

Kan je pa hem zelfs in het zicht zetten :)

Oh, en koop aub geen MS-tech voeding. Simpele richtlijn voor kwaliteit is 10 euro per 100 watt :) Koop Seasonic of Bequiet ofzo.

=edit=
niet goed gelezen

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 13-09-2014 13:50 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:45

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je toch zelf voor een systeem zou gaan neem dan een pricewatch: ASRock Q1900-ITX moederbord met onboard Quad Core Celeron. Energiezuiniger vindt je niet, en ruim voldoende voor wat je wil.

Maar nogmaals een NAS is veel logischer met jouw wensenlijst.

youtube.com/@hisrep

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:17
Ik zelf zou voor onderstaande gaan als het voor een bedrijf is.

Hardware: pricewatch: HP Proliant G7 N54L 1P 4GB-U 150W PS MicroServer

en OS: http://www.zentyal.org/

(eventuel met proxmox/vmware esxi voor virtualisatie :P)

Maximale uitbreiding en makkelijk beheer

[ Voor 6% gewijzigd door powerboat op 13-09-2014 15:02 ]

Topicstarter
Oeh, toffe opties~ :D
Ik ga ze allemaal uitvoerig bekijken.

Heel erg bedankt allemaal! ^-^

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-07 11:50
Ik ben het eens met de mensen hierboven. voor 2 HDD's (raid1) kun je het beste een NAS nemen. Wil je echter later nog verder uitbreiden (3 of meer schijven) is een zelfbouwdingetje weer interresant.

Het grootste nadeel vindt ik zelf het geluid. 7200RPM schijven maken nogal wat herrie, vooral als je er drie in je systeem hebt hangen. Als je dus ergens ruimte op een zolder hebt oid. is het perfect, maar op een slaapkamer zou ik het niet aanraden :+

Zelf heb ik een half jaar terug dit in elkaar gezet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
3HGST Deskstar NAS, 3TB€ 112,90€ 338,70
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,72

Al denk ik dat dit systeem voor wat simpele filestorage en mediastreaming overkill is, echter is het tov. een 4-bay syno een koopje.

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07 12:04

GB2

NAS, bij paar gebruikers DS412 bij wat meer of zwaardere taken de DS412+
Eventueel een externe disk erbij voor offsite backup, of een 2e NAS elders neerzetten en syncen.

Topicstarter
Over media streaming gesproken, ik heb daar nog een vraagje over.
Wat heeft een computer minimaal nodig op betrouwbaar (lees: zonder toch-nog-haperen-soms (Ik kijk naar jou, google tv)) om een blu-ray (ca. 8GB bestand) te streamen?
Ik heb al eens op iets dergelijks gezocht, maar ik kon alleen server aanbiedingen vinden (en om een één of andere reden vinden de aanbieders het nooit nodig om te vertellen wat er dan in dat systeem zit).

Verder brainstormend vraag ik me ook af wat er voor nodig is om een netwerk vanaf één server te laten booten, ivm onverantwoordelijke en/of onwetende gebruikers.

Het idee achter Zentyal bevalt me overigens goed, powerboat!
Dat 't Ubuntu-based is vind ik zelf plezierig, aangezien ik op dit moment de 14.04LTS draai op mijn eigen PC, dus daar heb ik in ieder geval enige bekendheid mee :)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
OK first things first, waar wil je dat ding precies voor gebruiken. de term fileserver is te vaag.
gaat het om centrale opslag van office bestanden, of dikke CAD projecten.

wees hier heel specifiek in! wat er komen leuke dingen voorbij, maar kan prima veeeeeeels te zwaar, of juist te licht zijn.

Topicstarter
Het gaat voornamelijk om office-gerelateerde documenten. Mijn vader is ambulant hulpverlener, dus het gaat voornamelijk om personalia, dossiers, documentatie en spreadsheets.
Ik weet niet hoe dramatisch een dergelijk systeem groeit, maar ik ben wat dit betreft erg leergierig — ik begrijp mijn vader erg goed (zo'n "een half woord volstaat"-verhouding), dus ik vond het een goed plan om voor hem deze veiligheid te bieden zonder dat een derde partij de vrijheid heeft om moeilijk te gaan doen over van allerlei. (da's mijn motivatie)

Hoewel ik relatief nieuw ben in de hele Linux sfeer (ik gebruik Ubuntu nu een paar maanden en wil zeer binnenkort kijken of ik Arch aan de praat kan krijgen, for fun and education) denk ik dat ik dit soort dingen (het beheren van systemen) snel oppik.
Ik begrijp heus wel dat ik in m'n eentje, zonder hulp van buitenaf maar zoveel dingen leren kan, maar hij's nou al zo vaak teleurgesteld in de betrouwbaarheid van systemen (deels door zijn eigen onwetendheid, overigens) dat ik dacht dat ik 'm een betrouwbaardere dienst kan leveren als iemand met meer verstand van zaken dan hij, om op tijd te kunnen zeggen dat we een nieuwe X nodig hebben binnen Y periode. :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Anoniem: 594451 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 17:13:
[..]
hij's nou al zo vaak teleurgesteld in de betrouwbaarheid van systemen (deels door zijn eigen onwetendheid, overigens)
[..]
Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan bouwen, maar gewoon lekker een kant-en-klare Synology NAS neerzetten. Zoals Workaholic ook zegt: neerzetten en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

Dat heb je met een zelfbouw server niet, door een update ineens packages die niet meer werken, vader over de zeik, bestanden pleite enzo... Ik wist het wel O-)

• powerboat
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 19:12:
[...]

Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan bouwen, maar gewoon lekker een kant-en-klare Synology NAS neerzetten. Zoals Workaholic ook zegt: neerzetten en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

Dat heb je met een zelfbouw server niet, door een update ineens packages die niet meer werken, vader over de zeik, bestanden pleite enzo... Ik wist het wel O-)
Vergeet niet ook de NAS/Server te backupppen :+ en backups regelmatig te controleren. Je zal niet de eerste zijn :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Anoniem: 594451 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 17:13:
Het gaat voornamelijk om office-gerelateerde documenten.
die offeice bestanden geloof ik wel, goed back uppen en en nergens last van.
Mijn vader is ambulant hulpverlener, dus het gaat voornamelijk om personalia, dossiers, documentatie en spreadsheets.
nee, dan dit punt! dit is het belangrijkste punt en als ik er niet naar gevraagd had, had je het ook niet verteld.
en had je een systeem gekregen dat heir nauwelijks rekening mee houdt.
we hebben het hierover persoonsgegevens en laatste wat jij wilt is dat die door onverlaten zomaar op straat komen te liggen!
dit ding moet aan alle kanten compleet dicht getimmerd zitten!

advies één, bezin eer je begint. kan jij wel de garant staan dat jij de boel zodanig kan opzetten dat het er nauwelijks lekken in zitten? je geeft zelf aan nog niet heel bekend te zijn met die software.

advies twee, kijk nog eens heel goed naar één. dit gaat namelijk (veel) onderhoud vergen en ik vraag me af of je dit 'er ff bij' kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Hee Bafflebox,

Ben je er nog uitgekomen ? Ik ben benieuwd wat het geworden is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 19:12:
[...]

Heb er met freenas nog nooit problemen gehad met updates. En die heb ik ongeveer 2 jaar geleden neer gezet. En loopt als een trein. 1 keer iets moeten doen. En dat was met team viewer makkelijk op te lissen. Hoor er zoveel mensen over het onderhoud. Maar vraag mij af welk onderhoud.. Tevens kan je xpenoligy draait ook gewoon prima en zover ik weet ook gewoon een auto update functie.

Oops zag de datum niet.....

@above als het een ouder topic betreft is een dm volgende keer beter. Nu komt er mogelijk weer een hele discusie die 3/4 maanden geleden relevant was.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 06-02-2015 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bafflebox is al sinds 30 september niet meer online geweest, zeer onwaarschijnlijk dat hij dit nog kan lezen.

Je kan proberen hem een DM te sturen, eventueel heeft hij het zo ingesteld dat hij een mail krijgt bij een DM.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1