Ik wil er toch nog even in een apart topic op terugkomen. In het topic over ' welke leaseauto' kwam ik er een tijdje geleden mee. En daar kwam een kleine discussie uit voort.
Voor mezelf heb ik zoiets van: €350,- netto per maand is meer dan genoeg voor een auto. Dus dat wordt de leidraad.
Maar hoe bereken je de kosten nou eigenlijk?
In mijn geval is er een leasebudget van €800,- en verder is van alles mogelijk zolang het maar een diesel is. Ik mag ook een duurdere auto, maar dan komt het bedrag daarboven voor eigen rekening.
Er zijn, zover ik kan overzien, drie methodes om die kosten te berekenen.
Nu heb ik dit voor een aantal auto's proberen te berekenen en ik kom op de volgende verschillen:
Auto 1: Mercedes C220 Estate Lease Edition - 20% | €46.000,- | geen eigen bijdrage
Auto 2: Skoda Octavia 1.6 DSG BSL Elegance (met opties) - 20%| 39.000,-| geen eigen bijdrage
Auto 3: Nissan Qashqai 1.6 VCT Tekna - 25% | 38.500,- | geen eigen bijdrage
Auto 4: Volvo V60 PHEV - 7% | 71.500,- | 350,- eigen bijdrage €350,- pm
Dan kom ik op de volgende verschillende netto kosten:
Je ziet dus dat de meest gebruike rekenmethode ook de meest onrealistische is eigenlijk.
Daarnaast zie je dat een eigenbijdrage veel meer invloed heeft op je nettoloon dan wanneer je puur en alleen de leasekosten berekend.
Met welke rekenmethode houden jullie rekening bij het vaststellen van de kosten van jullie leaseauto?
Voor mezelf heb ik zoiets van: €350,- netto per maand is meer dan genoeg voor een auto. Dus dat wordt de leidraad.
Maar hoe bereken je de kosten nou eigenlijk?
In mijn geval is er een leasebudget van €800,- en verder is van alles mogelijk zolang het maar een diesel is. Ik mag ook een duurdere auto, maar dan komt het bedrag daarboven voor eigen rekening.
Er zijn, zover ik kan overzien, drie methodes om die kosten te berekenen.
1 de meest gebruikte: |
cataloguswaarde*bijtellingspercentage=fiscale bijtelling > (fiscale bijtelling*belastingschijf%)+eigenbijdrage PM = Nettobijtelling |
2 via berekenhet.nl |
Hier wordt rekening gehouden met allerlei toeslagen en kortingen (heb ik begrepen) |
3 Verschil van Netto salaris berekenen |
Wat is je nettosalaris bij het gebruik van de verschillende leaseauto's? |
Nu heb ik dit voor een aantal auto's proberen te berekenen en ik kom op de volgende verschillen:
Auto 1: Mercedes C220 Estate Lease Edition - 20% | €46.000,- | geen eigen bijdrage
Auto 2: Skoda Octavia 1.6 DSG BSL Elegance (met opties) - 20%| 39.000,-| geen eigen bijdrage
Auto 3: Nissan Qashqai 1.6 VCT Tekna - 25% | 38.500,- | geen eigen bijdrage
Auto 4: Volvo V60 PHEV - 7% | 71.500,- | 350,- eigen bijdrage €350,- pm
Dan kom ik op de volgende verschillende netto kosten:
Mercedes | Skoda | Nissan | Volvo | |
Methode 1 | €322,- | €308,- | €337,- | €525,- |
Methode 2 | €411,- | €369,- | €432,- | €380,- |
Methode 3 | €370,- | €346,- | €387,- | €552,- |
Je ziet dus dat de meest gebruike rekenmethode ook de meest onrealistische is eigenlijk.
Daarnaast zie je dat een eigenbijdrage veel meer invloed heeft op je nettoloon dan wanneer je puur en alleen de leasekosten berekend.
Met welke rekenmethode houden jullie rekening bij het vaststellen van de kosten van jullie leaseauto?
[ Voor 20% gewijzigd door readytoflow op 12-09-2014 10:16 ]