Wat kost jouw leaseauto? En hoe heb je dat berekend?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil er toch nog even in een apart topic op terugkomen. In het topic over ' welke leaseauto' kwam ik er een tijdje geleden mee. En daar kwam een kleine discussie uit voort.

Voor mezelf heb ik zoiets van: €350,- netto per maand is meer dan genoeg voor een auto. Dus dat wordt de leidraad.

Maar hoe bereken je de kosten nou eigenlijk?

In mijn geval is er een leasebudget van €800,- en verder is van alles mogelijk zolang het maar een diesel is. Ik mag ook een duurdere auto, maar dan komt het bedrag daarboven voor eigen rekening.

Er zijn, zover ik kan overzien, drie methodes om die kosten te berekenen.
1 de meest gebruikte:
cataloguswaarde*bijtellingspercentage=fiscale bijtelling > (fiscale bijtelling*belastingschijf%)+eigenbijdrage PM = Nettobijtelling
2 via berekenhet.nl
Hier wordt rekening gehouden met allerlei toeslagen en kortingen (heb ik begrepen)
3 Verschil van Netto salaris berekenen
Wat is je nettosalaris bij het gebruik van de verschillende leaseauto's?

Nu heb ik dit voor een aantal auto's proberen te berekenen en ik kom op de volgende verschillen:

Auto 1: Mercedes C220 Estate Lease Edition - 20% | €46.000,- | geen eigen bijdrage
Auto 2: Skoda Octavia 1.6 DSG BSL Elegance (met opties) - 20%| 39.000,-| geen eigen bijdrage
Auto 3: Nissan Qashqai 1.6 VCT Tekna - 25% | 38.500,- | geen eigen bijdrage
Auto 4: Volvo V60 PHEV - 7% | 71.500,- | 350,- eigen bijdrage €350,- pm

Dan kom ik op de volgende verschillende netto kosten:
MercedesSkodaNissanVolvo
Methode 1€322,-€308,-€337,-€525,-
Methode 2€411,-€369,-€432,-€380,-
Methode 3€370,-€346,-€387,-€552,-

Je ziet dus dat de meest gebruike rekenmethode ook de meest onrealistische is eigenlijk.
Daarnaast zie je dat een eigenbijdrage veel meer invloed heeft op je nettoloon dan wanneer je puur en alleen de leasekosten berekend.

Met welke rekenmethode houden jullie rekening bij het vaststellen van de kosten van jullie leaseauto?

[ Voor 20% gewijzigd door readytoflow op 12-09-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
Licht er een beetje aan of je mobiliteits budget hebt. zoja dan mis je natuurlijk ook een stuk bruto salaris. Zonder auto kan dat dan al 800 euro hoger zijn. Wil je toeslagen en belastingen meerrekenen is ook de bruto bijtelling van belang, want dat is het bedrag dat je maandsalaris voor belastingen hoger ligt.
mercedes = 766
skoda = 650
nissan = 802

Bij de nissan zal de berekening zoals je kan zien niet veel uitmaken met methode 3. De 800 bruto die je had kunnen krijgen is dan net zo hoog als de bruto waarde van de auto. Dan telt de eigen bijdrage.De belasting die je betaald over 800 bruto is net zo hoog als de belasting over een auto van 800 bruto.

Bij de andere auto's is het wat complexer omdat je dan 800 bruto inlevert voor een belasting over 650/766
je wint dus wat belasting door je lagere bruto salaris.

neem moeilijke berekeningen over belasting niet mee en heb je een mobiliteits budget dan kosten ze dit(ongeveer)
mis je al 800bruto dat is 464 netto.
Dan kom ik op de volgende verschillende netto kosten:
Mercedes Skoda Nissan
Methode 1 €768,- €772,- €801,-
Methode 2 €875,- €833,- €896,-
Methode 3 €834,- €810,- €851,-

ik zou altijd gaan voor optie 1 of 2 aangezien dat het meest gebruikt is.
netto salaris vergelijken is altijd onzinnig.

even de berekening aangepast naar wat het moet zijn.(pak dus maar gewoon optie 2 :))
cataloguswaarde*bijtellingspercentage=fiscale bijtelling > ((fiscale bijtelling-eigen bijdrage)*belastingschijf%)+eigenbijdrage = Nettobijtelling

bijtelling = 417 per maand bruto, daar mag de eigen bijdrage vanaf dus word je salaris 67 bruto verhoogt, daar betaal je belasting over. De totale bijtelling is dan belasting+eigenbijdrage omdat je deze netto aan je baas betaald.

[ Voor 14% gewijzigd door DaTimMan op 12-09-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Eh...ok...Maak het nog maar wat ingewikkelder voor me haha...

Ik heb een vast bruto salaris en bij mijn functie hoort een leaseauto tot een maandelijks leasebedrag van 800,- kost ie minder, krijg ik niks terug, kost ie meer dan moet ik dat zelf bij betalen. Er is verder niet gesproken over de inzet van een eigen auto en daarbij een hoger salaris. Dat kan ik dus niet berekenen.

Waarom is netto salaris berekenen onzinnig dan?
Natuurlijk zou je een compensatie moeten rekenen voor het gebruik van een eigen auto, maar dat doe ik niet omdat dat geen optie is voor mij. Wel kan je dan het verschil in netto salaris zien:
Voorbeeld:
1 geen leaseauto: netto 2.500,-
2 Inzet auto A: Netto 2.100,- (de auto kost dus 400,-)
3 Inzet auto B: Netto 2.200,- (de auto kost dus 400,-)

Dan is mijn conclusie dat auto B goedkoper is? Vooral bij veel eigen bijdrage voor een duurdere auto zie je dat die veel harder aantikt dan een vaste eigen bijdrage voor privé gebruik (wat je bij veel bedrijven ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
readytoflow schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:49:
Eh...ok...Maak het nog maar wat ingewikkelder voor me haha...

Ik heb een vast bruto salaris en bij mijn functie hoort een leaseauto tot een maandelijks leasebedrag van 800,- kost ie minder, krijg ik niks terug, kost ie meer dan moet ik dat zelf bij betalen. Er is verder niet gesproken over de inzet van een eigen auto en daarbij een hoger salaris. Dat kan ik dus niet berekenen.

Waarom is netto salaris berekenen onzinnig dan?
Natuurlijk zou je een compensatie moeten rekenen voor het gebruik van een eigen auto, maar dat doe ik niet omdat dat geen optie is voor mij. Wel kan je dan het verschil in netto salaris zien:
Voorbeeld:
1 geen leaseauto: netto 2.500,-
2 Inzet auto A: Netto 2.100,- (de auto kost dus 400,-)
3 Inzet auto B: Netto 2.200,- (de auto kost dus 400,-)

Dan is mijn conclusie dat auto B goedkoper is? Vooral bij veel eigen bijdrage voor een duurdere auto zie je dat die veel harder aantikt dan een vaste eigen bijdrage voor privé gebruik (wat je bij veel bedrijven ziet).
toon volledige bericht
Door alle belastingregels en bijvoorbeeld extra vergoedingen van bedrijven (kleding/zorg etc) is er lastig een vergelijk te maken tussen 2 netto dezelfde salarissen.

Voor je eigen salaris kan je wel een netto vergelijking maken natuurlijk. Maar als je auto volgens berekenhet 400 euro kost , maar het scheelt je netto 500 euro, dan gaat er ergens in een berekening wat mis en kan je beter aan je baas de berekening navragen.

maar zoals je het nu stelt is inderdaad auto B goedkoper voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ja, dat zit ook een beetje verborgen in mijn vraag.
Heb je de kosten van je leaseauto van te voren berekend? En komt dat nu overeen met wat je op je salarisstrook ziet? Of vallen de kosten juist hoger of lager uit dan je van te voren berekend had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 12:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wij hebben op het werk (>10.000 werknemers) een systeem waarin je de lease-auto kan kiezen. Dit loopt volgens mij via-via Alphabet Carlease en daarin zie je op de cent nauwkeurig je netto en bruto kosten. En die bleken nog te kloppen ook. Zal ongetwijfeld aan -tig interne systemen gekoppeld zijn om die berekening sluitend te krijgen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:02

vhal

ಠ_ಠ

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
readytoflow schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 13:40:
Ja, dat zit ook een beetje verborgen in mijn vraag.
Heb je de kosten van je leaseauto van te voren berekend? En komt dat nu overeen met wat je op je salarisstrook ziet? Of vallen de kosten juist hoger of lager uit dan je van te voren berekend had?
Ja dat heb ik gedaan , en het scheelde een euro.
ik heb me hiervoor redelijk ingelezen in veel belastingdingen. En eigenlijk is het als je salaris niet op de grens van de 52% schaal zit redelijk simpel.

Mocht je net over de 52% komen dan word het bedrag wat je auto echt kost best lastig. Er valt dan een deel in 42 en een deel in 52 , en mogelijk heeft het dan impact op HRA/heffingskorting etc.
Pagina: 1