IT Pro - Waar business intelligence onder te brengen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Hi Tweakers,

Met enige regelmaat post ik topics op het forum die betrekking hebben op mijn werkzaamheden (Business Intelligence (BI)). Deze topics zijn voornamelijk te vinden binnen de "softe goederen". Omdat de reacties in kwaliteit en kwantiteit zeer varieerd, vraag ik mij af of deze vragen hier wel thuishoren. Kijk ik vervolgens naar IT Pro dan weet ik niet goed waar business intelligence onder te scharen valt? Nasst client side : Excel, PowerPivot, Access wordt ook server side tools SSMS, Sharepoint en SSRS voor reporting gebruikt. Daarbij wordt er in dit vakgebied veel gebruik gemaakt van VBA binnen Excel / Access. Basis van eerder genoemde is natuurlijk SQL.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er (in potentie) een behoorlijke grote groep Tweakers makkelijker antwoorden kan vnden als hier een eigen groep "Business Intelligence" voor gemaakt zou worden (Binnen IT Pro?). Hierdoor is er een breder kennisvlak aanwezig voor het gehele vakgebied dan dat er specifiek naar een taal of applicatie gekeken wordt.

Ik zou graag willen weten of dit aansluiting vindt bij andere tweakers.

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je zou even kunnen zoeken in Lieve Adjes naar de eerdere ideeën om een nieuwe subforum toe te voegen.

Het is een beetje kip-en-ei-verhaal, maar je moet wel veel topics hebben wil het een rollende beweging maken naar een nieuwe subforum. Hoeveel topics gaan nu over BI volgens jou?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De devvers kunnen niet veel met beleids- en indelingssuggesties. ;) Ik verplaats je topic even naar Lieve Adjes.

Daarnaast: het lijkt me heel raar om een BI-forum of hoofdgroep te maken. SQL-vragen horen nu in Programming maar na jouw voorstel horen ze ineens in dat BI-forum? Hetzelfde geldt voor vragen over Access en Excel die nu in Client Software Algemeen horen en Sharepoint wat nu in Serversoftware en Windows Servers hoort.

Wat je nu vraagt is een beetje zoiets als een metselaar die hier komt vragen of de fora Stuffis Generalis, Werk en Inkomen en Wetenschap & Levensbeschouwing even een aparte groep kunnen krijgen speciaal voor metselaars omdat hij dan de fora makkelijker kan vinden. We hebben op GoT een indeling gemaakt naar onderwerp, niet naar beroepsgroep.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het gaat ook niet om beroepsgroep hier NMe, het gaat er meer om dat je vaak anders naar tools kijkt vanuit dat perspectief.

Excel en VBA worden niet meer gebruikt als Client software op die manier. En het is ook niet puur Serversoftware en het is ook niet puur programmeren. Het is juist het bekijken naar software en tools vanuit een end-to-end perspectief. En soms lukt iets niet in de clientsoftware, dan moet je het server-side in de ETL tool oplossen. Maar juist het delen van ervaringen over de gehele breedte, zie ik ook geen plek voor.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hoe is dat anders dan bij het maken van een web applicatie? Daar heb je ook verschillende disciplines die fora overstijgend zijn (HTML, JS, C#/Java, server config, etc.).

Als je een vraagt hebt over Excel, dan heb je een vraag over Excel. Dan maakt het niet uit of je het nu wel of niet als "Client software" gebruikt lijkt me. Heb je een vraag over SQL, dan maakt het niet uit welke software je nu gebruikt om je SQL in te schrijven of uit te laten voeren. Met een algemeen forum over "BI" ga je denk ik juist meer versnippering krijgen omdat dan verschillende onderwerpen op verschillende plekken kunnen staan (en ja, dat is soms nu al een probleem).

Maddog McHare: Na het doorkijken van je post history hier op het forum zie ik geen enkel topic van je over BI of technische zaken gaan de laatste paar jaar? Kijk ik ergens over heen?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok dat je dan inderdaad hetzelfde krijgt als een tijdje geleden met Software Engineering & Architecture opgeheven en De Devschuur krimpt in

[ Voor 82% gewijzigd door Orion84 op 12-09-2014 15:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

NMe schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:39:
. We hebben op GoT een indeling gemaakt naar onderwerp, niet naar beroepsgroep.
En toch was dit waar tags ooit voor waren bedoeld :P

Ik snap het punt ook wel een beetje... Een BI-er kijkt misschien wel in OFF (omdat je office-tools gebruikt), maar weer niet in IH waar SalesForce weer wordt besproken. Daardoor is niet alleen je bezoek gefragmenteerd, maar ook de expertise om vragen rondom BI te beantwoorden.

[ Voor 36% gewijzigd door BtM909 op 12-09-2014 15:35 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
@BtM909 @NMe
Ik begrijp dat er een bewuste keuze is gemaakt voor de huidige inrichting maar zoals Hooglander1 terecht aangeeft is er geen omgeving om BI ervaringen te delen.
Creepy :Als je een vraagt hebt over Excel, dan heb je een vraag over Excel. Dan maakt het niet uit of je het nu wel of niet als "Client software" gebruikt lijkt me. Heb je een vraag over SQL, dan maakt het niet uit welke software je nu gebruikt om je SQL in te schrijven of uit te laten voeren. Met een algemeen forum over "BI" ga je denk ik juist meer versnippering krijgen omdat dan verschillende onderwerpen op verschillende plekken kunnen staan (en ja, dat is soms nu al een probleem).
Het gaat niet zozeer over het gebruik van Excel of SQL schrijven, het gaat erom hoe je het beste gegevens kunt vergaren (met tools) en hoe je deze vervolgens presenteerd. Excel kent een plugin genaamd "PowerPivot" Waarmee met MDX en DAX grote hoeveelheden data doorsneden kan worden.
MS kent

• Integration Services Projects
• Reporting Services Projects
• Analysis Services Projects

Ook hierbij gaat het niet om hoe dit te installeren, onderhouden of script / Queries te schrijven, het gaat mij erom om kennis te delen hoe deze tools optimaal in te zetten om zo snel mogelijk van bigdata informatie te smeden.
Creepy :Maddog McHare: Na het doorkijken van je post history hier op het forum zie ik geen enkel topic van je over BI of technische zaken gaan de laatste paar jaar? Kijk ik ergens over heen?
Een van mn laaste BI posts....
link
De jaren ervoor ook enkele SQL / Excel gerelateerde vragen maar daarin is duidelijk te zien dat er over de jaren heen toch wat meer kennis is opgedaan O-) .

Ik heb geen idee hoeveel topics er specifiek over BI gaan. wel zie je dat topics over Integration, reporting en analysis services over verschillende subforums verdeeld staan : PRG, CNA, PRS, WSS, WOS. mensen eveneens zoekende naar de juiste plek om topic te posten?

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
BtM909 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:33:
[...]

Ik snap het punt ook wel een beetje... Een BI-er kijkt misschien wel in OFF (omdat je office-tools gebruikt), maar weer niet in IH waar SalesForce weer wordt besproken. Daardoor is niet alleen je bezoek gefragmenteerd, maar ook de expertise om vragen rondom BI te beantwoorden.
Precies hetgeen ik hierboven in mijn laaste alinea duidelijk probeer te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Maddog McHare op 12-09-2014 15:38 ]

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Business Intelligence is over het algemeen iets wat dicht bij (Strategic) Marketing ligt. Ik zou het voor het moment lekker in Internetmarketing & Social Media plaatsen - het is daar ook niet zo druk, dus daarmee wordt gelijk het forum wat levendiger daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Business Intelligence is over het algemeen iets wat dicht bij (Strategic) Marketing ligt.
:?

Met "strategic" wil ik nog wel meegaan maar in één zin met marketing laat staan social media doe je het echt te kort mee imho.

Naast marketing kun je dezelfde indeling dan maken voor Finance, Operational excellence etc. Ik denk als je het onder Internetmarketing & Social Mediaa plaatst dat het dan juist een langzame dood zal sterven.

[ Voor 38% gewijzigd door Maddog McHare op 12-09-2014 15:52 ]

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En tegelijkertijd ga ik er domweg niet in mee dat het een goed idee zou zijn om BI-vragen op hun eigen plek te zetten. Dan kan dezelfde SQL- of Excel-vraag ineens op twee verschillende plekken thuishoren. Dat zie je nu al veel gebeuren met Netwerken en Professional Networking & Servers en ik zie het niet zo zitten om die verwarring ook hier te introduceren.

Verzin eens een concreet onderwerp dat je nu echt nergens kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
@NMe,

het punt is niet dat je het nergens kwijt kunt, het punt is juist dat het niet duidelijk is waar het te plaatsen, de veelvoud aan mogelijkheden. Binnen ieder subforum heb je domein experts wat dus inhoudt dat je je deel-antwoorden bij verschillende bronnen vandaan dient te halen om er een geheel van te maken.

BtM9-09 verwoord het prima :
Daardoor is niet alleen je bezoek gefragmenteerd, maar ook de expertise om vragen rondom BI te beantwoorden.
Concreet heb ik niet direct een voorbeeld. Ik haal nu veel antwoorden van StackOverflow en Linkedin PowerPicot NL en SQL Server business International groepen. Ik zou graag zien dat deze materie ook hier op Tnet wat meer gevoerd wordt :)

[ Voor 20% gewijzigd door Maddog McHare op 12-09-2014 16:38 ]

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Hier zijn tags toch juist handig voor :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Maddog McHare schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:33:
het punt is niet dat je het nergens kwijt kunt, het punt is juist dat het niet duidelijk is waar het te plaatsen, de veelvoud aan mogelijkheden. Binnen ieder subforum heb je domein experts wat dus inhoudt dat je je deel-antwoorden bij verschillende bronnen vandaan dient te halen om er een geheel van te maken.

BtM9-09 verwoord het prima :

[...]
Maar dat is precies wat ik zeg: die fragmentatie is er door de keuze die er gemaakt is om fora uit te splitsen op de manier waarop dat nu gebeurd is. Als je BI-onderwerpen allemaal wil groeperen is dat leuk voor iemand die aan BI doet, maar dan heb je dus ofwel vragen die op twee verschillende plekken horen, ofwel dat we bepaalde onderwerpen uit Programming moeten gaan weren omdat die nu ineens in dat BI-forum horen. Terwijl dat juist voor mensen die programmeren totaal niet handig is.

Wat hier een uitkomst zou zijn is als de tags niet halfbakken waren opgeleverd maar ook daadwerkelijk nut hadden voor het forum. Je zou zelf je "eigen forum" kunnen maken op basis van tags en als je dat forum vervolgens kan opslaan zodat het gewoon net zo werkt als een echt forum, dan kan iedereen het forum gebruiken op een manier die voor hen makkelijk is. Helaas is de devtijd bij mijn weten niet beschikbaar om dat te maken... Dat betekent overigens niet dat je niet alsnog zelf die fora kan maken, je kan ze alleen niet opslaan. Gewoon wat tags aan elkaar plakken en de pagina die je eruit krijgt bookmarken in je browser.

Overigens is het wel typisch dat je juist SO als voorbeeld noemt, want SO heeft helemaal geen fora, daar gooien ze alles op één grote hoop en filter je ook op tags.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

"De" manier om desondanks een onderwerpspecifiek forum te krijgen is door voldoende veel actieve topics/discussie over dat onderwerp te zien. "If you build it, they will come" voor nieuwe subfora heeft (hier) tot nu toe nooit gewerkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maddog McHare schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:46:
[...]
:?

Met "strategic" wil ik nog wel meegaan maar in één zin met marketing laat staan social media doe je het echt te kort mee imho.

Naast marketing kun je dezelfde indeling dan maken voor Finance, Operational excellence etc. Ik denk als je het onder Internetmarketing & Social Mediaa plaatst dat het dan juist een langzame dood zal sterven.
Als jij niet weet wat strategic marketing is, en dat dat gewoon onderdeel van marketing is, dan is dat jouw verlies. Eventjes uitzoeken dat marketing meer is dan foldertjes maken voor je zo van de toren blaast.
http://www.enterpriseapps...ce-marketing-metrics.html

Ja, ik ben verantwoordelijk voor het team dat ook BI doet bij een internationaal softwarebedrijf, en daarmee onderdeel van het Strategic Marketing Team.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat maakt niet dat business intelligence marketing is of omvat (of andersom). Een van de vele doelgroepen is marketing. Vanwege de aard van het bedrijf waar jij werkt past BI misschien prima onder strategic marketing, in een ander bedrijf zou dat niet passen en hoort het onder operations, logistiek, ...

Daar is een leuke Venn diagram over te tekenen ;)

En dat geldt voor zo goed als ieder onderwerp. Iedereen bekijkt een bepaalde subset aan labels, kennis en technieken vanuit de eigen optiek. Wat voor de een een prima ordening is, past niet in de belevingswereld van de ander.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Precies, en dat maakt een indeling van onderwerpen naar een BI-forum zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist vanwege de aard van BI, wordt het onder strategic marketing gezet. Het verbeteren van operationele processen, logistieke processen vallen juist dáár allemaal samen, en nergens anders. Je past die processen aan om de markt beter van dienst te zijn, bijvoorbeeld de ervaring across afdelingen uniformer te maken.
Dat de implementatie bij logistics, operations, IT, Web en weet ik waar ligt, dat kan.

Dat er legio bedrijven zijn die het zo nog steeds niet inrichten doet daar niets aan af - velen denken bij marketing nog steeds aan foldertjes maken op basis van leuke slogans die maar half op waarheid zijn berust. En dat is omdat veel mensen denken 'het wel even te kunnen doen'. Er zijn veel prutsers helaas :P

Marketing begint juist bij BI - alleen was BI vroeger een veel kleiner veld, en je hele bedrijfsstrategie en de uitrol van wat zin heeft voor de diverse afdelingen komt daar vervolgens uit. Omdat het analyse en onderzoeksaspect al veel parallel heeft met de traditionele werkwijze en toolset van marketing analisten, wordt BI ook bij steeds meer bedrijven bij Marketing gelegd.

Maar goed, bottom line is dit onderwerp te klein om op zichzelf te staan op dit moment, en ook het IM forum is grotendeels alleen op tactical gericht. Zet het waar je het op dat moment vindt passen - die paar topics per jaar gaan ook niet echt ergens in de weg lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan er niet gewoon een subforum voor Professional Applications komen? Daar kunnen dan bijvoorbeeld BI suites, ERP suites, sharepoint meuk en eigenlijk ook alle DBMS gerelateerde vragen kwijt. Wat mijn part laat je zelfs Exact toe :P

Waar het een beetje aan schort in de professionele categorie subfora zijn de bovenste lagen van het OSI model. Tot aan serverplatforms geen probleem, maar professional gaat verder dan een OS of netwerk alleen.
De gemiddelde applicatiebeheerder heeft ook graag een eigen plekje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
@Floppus,
Als jij niet weet wat strategic marketing is, en dat dat gewoon onderdeel van marketing is, dan is dat jouw verlies.
Hoho rustig :), aannames doen voor wat betreft andermans expertise / kennisniveau is erg gevaarlijk O-) . Zoals je zelf al aangeeft, als Strategic Marketing Team, gaat dit uit van een bepaalde volwassenheid van een organsiatie. Wat jij schets is niet voor iedere organsiatie op korte termijn haalbaar. Juist voor de organisaties die, laten we er maar eens een'Internet marketing modelletje" ingooien, in een jonger stadium zitten, benaderen BI vanuit sec marketing, finance, of operational excellence perspectief. Ook dit geeft maar weer eens aan dat er veel verschillende benaderingen zijn voor wat BI betekend voor een organisatie. Vanuit dat persectief moet je ook mijn post zien; ik denk alleen dat je met de forumtitel als Internetmarketing & Social Media alsnog niet de "BI" mensen (althans een groot deel daarvan) triggert om daar te posten.

M@Dd09

Pagina: 1