Toon posts:

klein gaming pc'tje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
edit 2 in italic

Ik zoek een?
Kleine gaming computer voor onder de tv
budget goed uitbreidbare game pc met voor nu alleen de basishardware

Wat is je budget?
De vriendin wil een PS4 dus we hebben zoieso 400 euro te besteden maar voor een beter presterend computertje heb ik ook wel meer over, ik dacht zelf aan 5 a 600 euro afhankelijk van de specs natuurlijk.
kan dus ook meer zijn

zat nog steeds rond de 600 te denken maar met een kaart van 3 tot 400 euro zit je er al gauw boven

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Onder mijn tv te leggen als mediacenter maar ook als ''console'' momenteel heb ik een Raspberry liggen met xbmc, maar we willen ook wat gaan gamen.
Zelf heb ik nog 2 xbox360 controllers, dus met zo'n receivertje erbij ben ik volgens mij al gauw het baasje.
Ik ben geen hardcore gamer maar vind het wel leuk dat ik de komende 3 a 4 jaar nog gewoon spelletjes mee kan spelen (desnoods op deperately poor settiings)

te gamen en games te streamen naar een andere client

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al de zotac boxen gevonden en de piston van Xi3.
Alleen Ik zie door de bomen het bos niet.
Ik vind het idee dat ik er meerdere schermen op aan kan sluiten leuk, maar ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken.

het standaard lijstje wat nu bij elke game pc word gegeven sinds de BBG van september,
dus (ik weet niet hoe je die set-up lijstjes maakt0
-I5 4460 eventueel een stap hoger voor future readyness
-r9 290x
-een willekeurig crossfire mobo zodat ik in de toekomst een r9 290x kan bijsteken.
-crucial ballistix ram reepjes
-crucial 256 of 512g ssd
-xfx voeding
-kast waar het geheel ook in de toekomst met 2e kaart in past.

ander deel van het verhaal is dat ik heel vaak druk met werk ben, en daarom nu ook hier de vraag plaats in plaats van zelf alles uit te zoeken.
Dus sorry dat ik zo lui ben maar ik ben heel nieuwschierig wat jullie mij aanraden.
.

Welke vragen heb je hier nog over?
Kortom ik zoek een klein stil kastje met veel grafisch geweld waar ik weinig omkijken naar heb. die eventueel nog dag en nacht aan zou kunnen staan (of oproebaar is via lan) omdat hij in de tv kast word verstopt.
indien mogelijk ( weet niet of het uberhaupt al beschikbaar is, iets met klok en een klepel) met hdmi 2.0 output(s)

Oja om inzicht te geven in wat het beestje moet verwerken,
Mijn smaak games:
Veel racegames, zelda genre en zo nu en dan een schiet spelletje, totdat ik online er weer mee geconfronteerd word hoe erg mijn skills zuigen.
.
vriendinlief houd van spyro rayman en billelik planet achtige spelletjes..
Ik heb nog steeds geen kaas gegeten van de huidige computers. maar wat betreft de GPU zie ik dat als ik een 290x in crossfire zet in de anandtech tabellen deze totaal alle nieuwe kaarten van rond de 1500 euro wegblaast. en deze kaarten nu al relatief goedkoop 2e hands te krijgen zijn en dus zeker in de nabije toekomst mijn pc'tje een degelijke performanceboost gaat geven.
qua CPUs snap ik het eigenlijk nog steeds niet helemaal welke goed overclockbaar zijn en welke niet, qua kloksnelheden liggen ze vrij dicht bij elkaar maar de prijzen verschillen enorm.
en ik zou graag een moedebord hebben met genoeg ram gleufjes, aangezien ik het type ben wat eerst een of 2 bankjes erin zet en over een aantal jaar er wat bij zet omdat het huidige type dan zo aanmerkelijk goedkoop is geworden dat je een serieuze performance boost krijg door er wat bij te zetten.

ik hoop dat de openings post overzichtelijk is gebleven.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2014 09:14 ]

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:45

skoozie

SCSI

Die dingen zijn leuk als mediacenter of office pc, niet om spellen op te spelen. wil je spellen gaan spelen kan je beter iets zelf in elkaar zetten. wil je geen losse GPU kan je kijken naar de AMD processoren. wil je er wel een losse GPU in, dan heb je meer grafisch geweld maar moet je op gaan passen met de behuizing of het wel gaat passen. Dat heeft dan ook weer te maken hoeveel ruimite er onder de TV is.
maar ik denk dat zelfbouw beter is dan een zotac oid. ik weet niet of er al steam machines te koop zijn, maar daar betaal je denk ik ook fors meer voor dan wanneer je zelf iets inelkaar zet. al heb je daar wat mee rpower mee.

edit: Zelda zal lastig worden op een PC of playstation, Rayman speel ik zelf ook op de tv via de PC met 2 wireless xbox 360 controlers. speelt leuk!

[ Voor 10% gewijzigd door skoozie op 08-09-2014 12:41 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je wil een hdmi kastje (klein, stil, zuinig) verenigen met een game machine met behoorlijk grafisch geweld (groot, luidruchtig, verbruikt relatief veel energie en heeft goede airflow nodig, dus verstoppen in een kast is onmogelijk).

Dat zal moeilijk worden.

Verwijderd

Topicstarter
He dankje voor je reactie.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Zelf bouwen is ook een optie.
Maar waar ik vroeger de jacht naar onderdelen leuk vond ben ik hier te lang uit om nog te weten welken cpu momenteel hip is en op welke socket ik die moet prikken.
Dus vandaar hier mijn vraag, het fysiek bouwen zal ik toch nog steeds wel in een uurtje gefixxed hebben denk ik en zal voor mij dus ook geen probleem zijn.

en als reactie op reepje, ik weet dat ik iets onmogelijks wil dus er zal ergens geschipperd moeten worden.
De airflow is in mijn kast niet zo probleem, er zitten lamellen deurtjes in.

En omdat hij toch in een kast staat kan het natuurlijk ook AV-receiver model kast worden.
Klein kan alleen handig zijn om hem te verslepen naar mijn computer kamer als ik eens een keer gewoon met tobo en muis wil klooien op een normaal lcd scherm ipv mijnt trage plasma.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2014 12:45 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 13:45
Als je een kleine case zoekt om mee te gamen op een tv dan gaat een console een betere keus zijn :) vooral als je weinig tijd hebt is het fijne van een console dat je games meestal in enkele secobdes op te starten zijn. Ook blijft de hardware hetzelfde van een ps4, dus minder gekloot qua prestaties enzo:

Ik raad je aan een console te halen. Gegarandeerd dat die prestatiewise de komende jaren nog mee gaat!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
hoeveel nieuwe spellen per jaar koop je zo?
want ps4 games zijn stukken duurder en na een paar jaar ben je veel duurder uit dan met een PC.

Verwijderd

Topicstarter
3 a 4 spellen hooguit.
Misschien wat meer omdat je met steam wat sneller in aanraking komt met spellen waar je normaal niet naar zou kijken en dus ook niet voor de winkel zou lopen.
Ik wil alleen mijn raspberry verhuizen naar de slaapkamer word te langzaam naar mijn smaak.dus vandaar dat ik er een iets capabelere computer wil neerzetten.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Wat niet zeker weet, maar hoeveel pc-spellen hebben splitscreen besturing als mogelijkheid?

Volgens mij zijn dat er niet veel tot geen.

Dus met twee personen spelen wordt aardig lastig.

Xbox: Gulpener88

Verwijderd

Topicstarter
er zijn er een aantal die overweg kunnen met 3d schermen, en dus op volbeeld 2 verschillende spelers weergeven. zit je wel weer met zo'n achterlijk brilletje op:).
Maar wij spelen zoieso vaak alleen spelletjes. dus zelfs dat is nog geen ramp.

Wat ik me wel afvraag, zijn er mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld de pctjes die ik aangaf in mijn openings post?
Want een bedrijf als steam zal denk ik niet doorlinken naar bedrijven die ''steammachines'' maken en vervolgens geen game kunnen spelen.
zijn ze dan zo slecht of kan niemand zich voorstellen dat er veel kracht in zon doosje gepropt kan worden?
het klinkt een beetje als amerikaanse muscle cars tegen de japanse snelheidsmonster waarbij de een zegt ik heb minstens een 6 liter motor nodig en vervolgens voorbij gereden word door iemand met een 2 liter motortje.

Nogmaals ik heb geen flauw idee ik snap ook wel dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten en weet dat pc gaming altijd al wel duurder is

En zijn er dan geen andere alternatieven? probleem is ik ben geen student meer, heb een leuk ingerichte woonkamer en een zwart monster met rode led verlichting en 6 superfans erop misstaat gewoon enorm plus dat ik daar ook geen budget voor heb en imho ook niet de behoeft, bestempel mezelf als een casual gamer of zelfs nog wel de lazy gamer.

• SmokingCrop
  • Niet online
Grofweg:

PS4: 4 spellen aan 60 euro = 240 euro + 40 euro psn online = 290 euro
PC: 4 spellen aan 35 euro (worden al snel 20-30 weken na release) = 140 euro
= per jaar 150 euro verschil :p

Online Gamekeys kopen - Deel II

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 08-09-2014 14:15 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 14:03:
En zijn er dan geen andere alternatieven? probleem is ik ben geen student meer, heb een leuk ingerichte woonkamer en een zwart monster met rode led verlichting en 6 superfans erop misstaat gewoon enorm plus dat ik daar ook geen budget voor heb en imho ook niet de behoeft, bestempel mezelf als een casual gamer of zelfs nog wel de lazy gamer.
Uiteraard zijn er mogelijkheden met kasten die in je interieur zouden passen. Zie bijv:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,80€ 154,80
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1BitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 65,50€ 65,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,85€ 22,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1XFX TS 550W 80Plus Bronze€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,35

Ook te krijgen in zwart. Of, in een ander model, in andere kekke kleurtjes. Het is slechts een voorbeeld. Misschien vind je dit helemaal niks, maar het is slechts om aan te geven dat er veel meer is dan de grote grijs/zwarte bakbeesten.

Verwijderd

Topicstarter
gaaf. kheb nog niet naar de afmetingen gekeken maar ziet er niet slecht uit.
En wat ik zeg ik ben helemaal uit de specs momenteel. heb dus geen idee hoever je met de door jou gegeven set-up zou kunnen gaan.

Maar dankjewel alvast ik heb nu in ieder geval een idee waar ik naar kan en moet kijken.
Andere set-ups zijn wel nog steeds welkom.dankje.

• SmokingCrop
  • Niet online
Doet Battlefield 3 op ultra tegen gemiddeld 60 fps
http://www.techpowerup.co...950_Twin_Frozr_III/8.html.

Verwijderd

Topicstarter
kijk das een super handige vergelijking.
Dan geloof ik het wel, dat is snel zat voor mij.

Gelijk een ander vraagje.Ik weet uit ervaring dat Computers, en dan dus grafischekaarten niet zo'n fan zijn van TV formaten.
zoieso rendert de gemiddelde kaart sneller op 60 hz dan op 50hz.
-editSorry niet rendert maar weergeeft
zijn er ervaringen wat deze kaart er in dit geval mee doet om 1920 1080 progressive te draaien.

of kan ik beter mijn tv laten verschalen op een resolutie van 1920x1200

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2014 14:47 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:31
http://store.steampowered...om/SteamMachines/?l=dutch
? Lijkt mij vooral ook qua software precies wat je zoekt.

Verwijderd

Topicstarter
zo ben ik dus ook op deze vraag gekomen. maar met name omdat dat soort kastjes op deze site door de gebruikers al snel naar beneden worden gehaald want te duur of niet snel genoeg, vroeg ik mij af wat de opties waren.

En de officiele steambox lijkt er nooit te komen net als hun controller.

Die pagina die jij net quotte is volgens mij nu al ruim een jaar oud, want dat verhaal met beta testers werd toen teruggedraaid naar alleen de VS, of ze doen het nu nog een keer maar dan valt de text Vanaf 2014 zijn er verschillende SteamOS-machines om uit te kiezen, gemaakt door verschillende fabrikanten. wel wat raar

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:31
Ik lees nu dat die Steam Machines vertraagd zijn tot 2015 en de gamecontroller wordt aangepast na de eerste betatests. Dus helaas nog even geduld hiermee.

Verwijderd

Topicstarter
dus een computer:) ik herhaal wel wat ik zeg maar die xi3 en zotac staan ook in het lijstje van authorized steam machines zou een Valve daar geld voor hebben ofzo dan? want waarom computertjes vermelden waar je naar jullie zeggen niet mee kunt gamen. of zouden die goed genoeg zijn om de games van je dikke mega pc over je netwerk naar je steammachientje streamen zodat je ze op groot beeld kunt spelen?

Das ook zo'n feature waar ik al heeel lang niks van gehoord heb dat streamen van een computer naar een ander.

Maar nu raak lk erg offtopic.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ik heb gamestream van steam regelmatig gebruikt om onder op de tv spelletjes zoals black ops zombies en wat race spelletjes enzo te spelen. Werkt op zich goed en dat op een laptop van 2011 als receiver en mijn game pc gewoon boven op mijn kamer. Vertraging is thuis minimaal toch zijn er soms wel eens wat problemen. Controller wordt niet herkent of er is gewoon geen beeld maar dat was vrij incidenteel en meestal steam opnieuw opstarten verholpen het probleem.

Als je nog een oude laptop hebt zou je die in de kast kunnen zetten en de game pc boven op je kamer. Dan kun je lekker gamen of zelfs alleen steamos op de laptop zetten (volgens mij had de laatste versie ook ondersteuning voor gamestream)

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-03 10:39
Ik zou lekker een PS4 kopen.

Verwijderd

Topicstarter
na het lezen van de reacties hier, en een goed nachtje slapen heb ik een ander idee gekregen.
Mac pro (gebruik ik pratisch nooit) de deur uit en in die plaats een redelijke game computer. plus een nuc onder mijn tv, dan heb ik op mijn tv genoeg kracht hd 3d films uit te poepen en kan ik ook gelijk streamen vanaf mijn '' dikke computer ''
daardoor sluit ik me voorlopig qua tv gaming uit de komende tijd voor niet steam games.

En voor betere/ andere ideeen houd ik me nog steeds aanbevolen.
Het systeem wat brooky voor mij heeft samengesteld is toch ook al een redelijke computer? ziet er ongeveer gelijk uit met de laatste buyersguide van september. alleen een asrock moederbord ipv msi.
zit daar nog veel verschil in qua merken?

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:45

skoozie

SCSI

Ja kan ook niet Steam games koppelen in je Steam account, een soort snel koppeling idee, maar daardoor kan je wel die games streamen naar je steam client. zo heb ik op mijn (werk) laptop diablo 3 redelijk kunnen spelen. het is wel slim om het bedraad te doen, wireless vond hij bij mij niet leuk.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk het, ik moet me echt wat beter gaan inlezen, maar klinkt het idee goed werkbaar?

Snelheid moet de komende tijd geen probleem worden heb, afgelopen jaar mijn hele huis bedraad met 1000mbits kabel.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 09:02:
En voor betere/ andere ideeen houd ik me nog steeds aanbevolen.
Het systeem wat brooky voor mij heeft samengesteld is toch ook al een redelijke computer? ziet er ongeveer gelijk uit met de laatste buyersguide van september. alleen een asrock moederbord ipv msi.
zit daar nog veel verschil in qua merken?
Die keus was gebaseerd op het nog enigzins binnen budget houden. Begrijp me niet verkeerd, voor het geld is dat Asrock bordje meer dan prima. Uiteraard zijn er andere mogelijkheden, zoals dat moederbord uit de BBG, al is het ontwerp niet helemaal lekker gekozen met de RAM sleuven erg dicht op de bovenste PCIe. Hiermee kan je in de knoop komen, mocht je (ooit) een GPU met backplate kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
dankje voor de uitleg

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 56,93€ 56,93
1ASRock H81M-ITX€ 55,50€ 55,50
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 75,85€ 75,85
1DeepCool Gamer Storm Gabriel€ 24,50€ 24,50
1be quiet! SFX Power 2 400W€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 582,48

Is ook leuk, en vrij makkelijk weg te stoppen onder je TV. De G3258 kan flink overklokt worden (ja ook onder deze koeler en op dit bordje, die van mij draait op 4.8GHz op dezelfde combo) wat hem toch wel leuk maakt voor zoiets.

Voor de videokaart zou je eigenlijk wel een 1x4 Molex naar 1x6 PEG moeten hebben, maar dat kan prima op deze voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door ECP0WERS op 09-09-2014 16:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat doet die pentium ten opzichte van een i5 of i7 dat hij een derde van de prijs is?

maar zoals gezegd,tenzij het een slecht idee is of iemand een betere heeft denk ik dat ik een nuc d54250wykh aanschaf voor onder de tv met 8 gig ram en doorspaar voor een dikker model op de computerkamer die mijn mac kan vervangen en dus ook processor power nodig heb vanwege cad tekeningen en blender hobby projectjes.

dan ben ik bij de tv ook gelijk 4K ready ondanks dat ik nu net een jaar een 60inch hd plasma heb en hoop dat die het nog minstens 5 jaar uithoudt.

ik heb de componenten in het pentium 4 en amd athlon duron tijdperk achter me gelaten.
overclocken is mijn ervaring nog steeds iets wat je niet moet doen.
Maar merk ook in andere aankoopadviesen dat het met de huidige mobo's en cpu's de normaalste zaak van de wereld is.
Maar ben toch bang dat me dat teveel tijd gaat kosten om me volledig up to date in te lezen over het hoe en wat enz.

Verwijderd

Topicstarter
edit openingspost is aangepast naar nieuwe wensen.

Zoals jullie zien blijf ik een beetje schommelen met mijn keuzes. maar als ik dit gelijk met de nieuwste nuc zou kopen, dan liggen de 2 systemen wel heel dicht bij elkaar. en is het in principe zonde om een low budget game pc te bouwen. en ik kan de komende tijd eigenlijk nog wel vooruit met mijn raspberry voor films kijken.
wat betreft games streamen schijnt ook nog net goed te kunnen gaan met een pi, zal niet ideaal worden maar ik kan in ieder geval gaan uit testen of het uberhaupt lekker speelt voordat ik een nuc koop voor 3a400 euro

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2014 09:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat het tegen de regels indruist van GoT maar heb het idee dat mijn topic te ver naar beneden gedreven is om gelezen te worden.

dus vandaar een Upje

Een nieuw topic aanmaken om weer gelezen te worden lijkt me nog minder wenselijk namelijk

thnx voor jullie ondersteuning in ieder geval

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
3x keer achter elkaar posten verdiend inderdaad niet de schoonheidsprijs, afijn, niet meer doen ;).

Als ik het goed begrijp wil je voor nu een basis van rond de 600 euro van waaruit je uiteindelijk een crossfire met 290x(!) kan gaan draaien? Heb je een fatsoenlijke monitor waar al deze grafische kracht vanaf kan spetteren? Je geeft immers aan dat je meerdere schermen niet zit zitten...

Lijstje maak je met de Handleiding Pricewatch. Ik raad je met klem aan dit zelf eens te doen. Dan krijg je ook veel meer feeling wat alles kost en kan je je wensen meer sturen. Nu gaat het, zoals je zelf al zegt, verschillende kanten op. Van een zotac naar (als je tenminste 2 kaarten wil gaan herbergen) een best wel grote case etc.

Verwijderd

Topicstarter
sorry daarvoor, wat ik al aangaf ben er echt lang uit en normaal geen tijd. zit nu toevallig voor werk de hele week op de ifa, en heb hier ineens tijd en internet zat om dingen uit te vogelen waarbij ik bij het ene nieuwigheidje in de ander val, wat dan ook weer een betere variant lijkt dan de vorige.

Maar omdat ik momenteel zo'n noob ben wil ik graag ideeen of ''erkenning'' dat ik op de goede/betereof slechte weg zit qua aanpak.

Dus mijn voorlopig definitieve versie blijft.
Eerst basis doch goed op de toekomst uitbreidbare gebouwde gamepc als vervanging op de mac pro. de verkoop van deze levert ook weer budget op dus vandaar dat budget wat mee rekt.
De genoemde Nuc zal later komen als de ''gamerig'' deftig draait en streamen nuttig word (dus als ik leuke games heb aangeschaft die ik graag op mijn grote tv beneden zou spelen.
Op mijn computerkamer staat een 27ich iyama (type weet ik momenteel niet) met een refreshrate van 120 of 144hz.

De keus van een r9 290x heb ik momenteel gemaakt vanwege dus de CF optie wat mij in de toekomst ervan verzekerd dat wanneer ik een kaart bij steek ik ineens veel meer grafisch geweld krijg voor weinig geld, aangezien deze zoals ik al eerder zei redelijk goedkoop al 2e hands te krijgen zijn.

kortom ik heb dit lijstje gemaakt met oog op uitbreiding in de toekomst van een extra gpukaart en meer ram. andere componenten zullen niet in deze computer gebouwd worden.
grafisch kaart zal 2e hands worden gekocht en valt dan dus ook goedkoper uit.
wel wil ik de mogelijkheid houden dingen te gaan overclocken, aangezien dit best makkelijk en veilig lijkt.
als daar dan een betere cpu bij past hoor ik dat graag.
Ik heb ook geen voorkeur voor intel of amd.

mocht dit al een goede setup zijn hoor ik het ook graag, heb dit voornamelijk samengesteld uit de tot nu toe al gegeven opties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,95€ 154,95
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5€ 483,50€ 483,50
1BitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 65,50€ 65,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,85€ 22,85
1XFX TS 550W 80Plus Bronze€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 992,60

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed, duidelijk. Een aantal zaken waar je rekening mee moet gaan houden. CFx klinkt erg leuk, echter, het is bij lange na niet voor alle games geoptimaliseerd. Sommige games varen er wel bij, bij anderen boek je nauwelijks winst of zijn de resultaten zelfs minder. Nog maar te zwijgen over microstuttering.

Ook moet je, als je CFx wil gaan draaien investeren in een moederbord wat dat adequaat gaat ondersteunen. Met je wens om te gaan overklokken zit je meteen al 100-150 euro duurder. Daarbij komt dan ook een zwaardere voeding, een dikkere koeler en een kast waar dit allemaal ook nog in koel kan worden gehouden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 122,95€ 122,95
2Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 331,50€ 663,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 37,85€ 37,85
1Seasonic S12G 750W€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.422,34

Zoiets. De GPU's zullen iets goedkoper uitvallen als je ze 2e hands oppikt, maar reken voor de basis dus al op ~1000 euro, wil je er echt mee aan de slag (inclusief overklokken). En dan moet er nog een fatsoenlijke monitor bij, want dit ga je niet gebruiken op FHD (hoe duur was je huidige scherm, rond 200 euro dan is het FHD, rond 450 euro 1440p).

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Modulaire voeding in de R4?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Mmm zou je me iets meer willen uitleggen wat de nadelen zijn van CFx behalve niet ondersteunende spellen.
Ik ging uit van de anadtech tabellen en daar zie ik behalve stroomverbruik geen downside.
Snap bijvoorbeeld de term microstutter niet helemaal (mijn technisch engels is daarvoor te slecht.)
heeft het iets te maken dat een kaart net iets te lang doet over het renderen van een frame dan mag waardoor het beeldscherm hem niet oppikt. klopt dat?

en hoeveel winst krijg ik door te overclocken, haalde dit eigenlijk alleen aan omdat het zo vaak in de aankoopadviesen word genoemd als 'goedkope' upgrade.
hoe merk ik dit bijvoorbeeld. wat voor soort toepassingen maken meer gebruik van cpu kracht ipv gpu

dank

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Over het algemeen zou ik het al een nadeel noemen als het niet door alle games wordt ondersteund. Je geeft immers extra geld uit aan een duurder moederbord en voeding. Dan zou ik ook voor elke game min of meer dubbele prestaties willen, terwijl dat vaak niet zo is.

Verder heb je soms te maken met microstuttering. Simpel gezegd wordt dit veroorzaakt door ongelijke tijden tussen verschillende frames, waardoor het beeld niet meer vloeiend is. Bij CFx is dit een serieus probleem.

Daarnaast wil je CFx gaan verspreiden over langere tijd. Besef wel dat maar weinig mensen later alsnog een tweede kaart erbij kopen. Een tweede kaart is pas interessant als je er een leuke monitor aan kan hangen. Eer je dat gaat overwegen zijn er single kaarten met veel meer VRAM die je CFx met alle microstuttering wegblazen.

Overclocken heeft voor games weinig invloed. De meeste games zijn GPU limited, dus een hogere kloksnelheid CPU levert weinig winst op. Dit zie je terug in vele gamebakken (ook mijn eigen) die het nog prima doen op cpu's van meerdere generaties terug. Het wordt ook eigenlijk nooit aanbevolen in adviezen. Je bent er meer geld aan kwijt terwijl het nauwelijks iets oplevert.
Hè, wat :+?

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 10-09-2014 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke. het idee van later een kaart bijsteken zit hem meer in het feit dat een r9 voor nu voorlopig meer als zat is voor mijn doeleinden. zie ze bijna in elke gamebuild terug komen namelijk.
als ik over 3 a 4 jaar tegen de beperkingen van deze kaart aanloop kan ik (denk ik) goedkoop een 2e kaart op de kop tikken en ineens weer veel meer draaien.

Ik heb de ervaring met mijn macpro waar kaarten zoieso duur maar ook beperkt zijn. tegen de tijd dat er dus een kaart uitkomt die snel genoeg is om voor up te graden moet gelijk de rest mee omdat het chipset niet ondersteunt word.
Wat ik bedoel is, ik wil me op deze manier indekken om niet zoals met een mac na 2 a 3 jaar weer hopeloos achter te lopen wat ik alleen kan oplossen door andere mobo en cpu te steken. (inclusief speciale ramreepjes) zoals gezegd ben een casual gamer en vind het leuk om brute grafische power te hebben voor speciale games. maar ik zie momenteel nog niet hoe ik dat ga weergeven, nieuwe tv en of monitor vind ik momenteel geen echte optie.

qua cpu heb ik misschien wel wat meer kracht nodig als ik wil gaan streamen van games.
want dan moet de cpu naast de game ook nog gaan encoden om het vervolgens op mijn netwerk te gooien.

corrigeer me als ik ergens een denkfout maak.

sorry dat ik zo veel dingen vraag die denk ik voor jullie vanzelfsprekend zijn of zo via google te vinden zijn
maar ik of vind het niet of begrijp het niet echt.
waar of waaraan kan ik bijvoorbeeld zien of een game crossfire ondersteun?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:04:
oke. het idee van later een kaart bijsteken zit hem meer in het feit dat een r9 voor nu voorlopig meer als zat is voor mijn doeleinden. zie ze bijna in elke gamebuild terug komen namelijk.
als ik over 3 a 4 jaar tegen de beperkingen van deze kaart aanloop kan ik (denk ik) goedkoop een 2e kaart op de kop tikken en ineens weer veel meer draaien.
Het "probleem" is alleen dat je daar nu al op moet anticiperen met een wat duurder moederbord en voeding. En dat, wanneer je kracht te kort gaat komen, er nieuwe generaties GPU's zijn met meer VRAM die in hun eentje je dual GPU's wegblazen. Die tweede kaart zal je daarnaast over 3-4 jaar tweede hands moeten aanschaffen. Die hebben dus al 3-4 jaar erop zitten. En dan maar hopen dat CFx lekker gaat werken.
Ik heb de ervaring met mijn macpro waar kaarten zoieso duur maar ook beperkt zijn. tegen de tijd dat er dus een kaart uitkomt die snel genoeg is om voor up te graden moet gelijk de rest mee omdat het chipset niet ondersteunt word.
Dat is dus het grote voordeel van een non-mac, dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn om perfect upgradebaar te zijn.
Wat ik bedoel is, ik wil me op deze manier indekken om niet zoals met een mac na 2 a 3 jaar weer hopeloos achter te lopen wat ik alleen kan oplossen door andere mobo en cpu te steken. (inclusief speciale ramreepjes) zoals gezegd ben een casual gamer en vind het leuk om brute grafische power te hebben voor speciale games. maar ik zie momenteel nog niet hoe ik dat ga weergeven, nieuwe tv en of monitor vind ik momenteel geen echte optie.
Qua cpu zit je met een huidige i5 sowieso langer dan 3 jaar prima. Wat ik eerder al aangaf, intels van 3 tot zelfs 5 jaar geleden doen het nog prima in gaming! De GPU zal je misschien na 3 jaar willen vervangen, maar dat zal prima gaan, tenzij fabrikanten ineens besluiten te switchen naar een nieuwe interface (PCIe4 of geef het een naam) die niet compatible is. Daarop kan je nu ook niet anticiperen omdat dat er niet is.
qua cpu heb ik misschien wel wat meer kracht nodig als ik wil gaan streamen van games.
want dan moet de cpu naast de game ook nog gaan encoden om het vervolgens op mijn netwerk te gooien.
Dat kan, maar of een i7 zinvol is, weet ik niet. Dat voegt namelijk nóg eens 100 euro bij de prijs.

Verwijderd

Topicstarter
bijna helemaal duidelijk.

nog wat kleine vervolgvraagjes.
Een i5 heeft die per defenitie geen hyperthrading? of zijn er bepaalde types.
Want heeft dat dan een meerwaarde in het voorbeeld wat ik geef. dus tegelijkertijd draaien van de game (rendereren doen de gpu's als het goed is) en encode en wegsturen van ethernet data.
dat lijkt me per defenitie juist een hyperthrading taak, of zie ik dit verkeerd. dan zou een i7 een betere optie zijn.

en heeft een i7 meerwaarde voor cad gerelateerde programma's? autodesk blender etc.?

als laatste, heb je in crossfire alle problemen ook als je het systeem niet max gebruikt? dus als de game zegwat op 179 frames draait hem limitten op 160? dan heb ik nog steeds de kracht die ik wil voor minder geld als een dikke kaart zonder de problemen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:39:
bijna helemaal duidelijk.

nog wat kleine vervolgvraagjes.
Een i5 heeft die per defenitie geen hyperthrading?
Inderdaad.
of zijn er bepaalde types.
Nee dus.
Want heeft dat dan een meerwaarde in het voorbeeld wat ik geef. dus tegelijkertijd draaien van de game (rendereren doen de gpu's als het goed is) en encode en wegsturen van ethernet data.
Bedoel je soms streamen? Dat kan voordeel hebben bij een i7, of dat nuttig is voor jou kan ik niet inschatten. Wil je wel eens wat streamen of (semi)pro?
en heeft een i7 meerwaarde voor cad gerelateerde programma's? autodesk blender etc.?
Hier geldt hetzelfde, wat ben je van plan?
als laatste, heb je in crossfire alle problemen ook als je het systeem niet max gebruikt? dus als de game zegwat op 179 frames draait hem limitten op 160? dan heb ik nog steeds de kracht die ik wil voor minder geld als een dikke kaart zonder de problemen.
Voor zover ik weet is er geen echte methode om het te voorkomen, ook deze methode niet. Het ligt puur aan de game (correct me if I'm wrong).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gespaard, en sta nu op het punt te gaan bestellen.
Maar wil toch even kijken naast de BBG van november wat jullie mening is over mijn set-up.

zoals eerder gezegd, het word een basis systeem voor gaming wat hobby 3d modelling en het gebruikelijke huis tuin en keuken gebruik.

het is grotendeels het systeem uit de laatste best buy guide dus verwacht wel in de richting te zitten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1MSI B85-G43 Gaming€ 74,-€ 74,-
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 90,95€ 90,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 58,-€ 58,-
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,70

hierbij wil ik nog een r9 290 uit de vraag en aanbod halen voor het grafische geweld.

Ben nieuwschierig of er nog verbeteringen zijn, rond de 7 a 900 euro voor het systeem an sich

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2014 13:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
up

Ik had mijn post aangepast wat niet de beste oplossing is om het topic weer onder de aandacht te brengen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, prima setup natuurlijk. Eventueel als cpu koeler een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power, als moederbord een H97 bordje zoals een pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO en nog extra opslagcapaciteit met een HDD. Die eerste twee punten zijn om het even, dat laatste punt moet je maar net nodig vinden. Het is een solid build zoals je hem nu hebt.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Plus je zou een pricewatch: Seasonic S12G 450W kunnen overwegen boven een bronze-voeding. Is ietsje duurder, maar wel energiezuiniger.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:22:
Tja, prima setup natuurlijk. Eventueel als cpu koeler een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power, als moederbord een H97 bordje zoals een pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO en nog extra opslagcapaciteit met een HDD. Die eerste twee punten zijn om het even, dat laatste punt moet je maar net nodig vinden. Het is een solid build zoals je hem nu hebt.
Die extra HDD stel ik heel even uit om de prijs tijdelijk een beetje te drukken.
In de eerste maand zal ik toch nog niet gelijk de 256 Gig vol hebben met programma's,
foto's muziek films en andere documenten bewaar ik op een nas.

Je zegt dat de koeler om het even is, ik heb nu die scythe gekozen omdat hij heel stil schijnt te zijn, is dat ook zo met de thermalright?

Dankjewel voor de hulp

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Met om het even bedoel ik meer dat ze allebei prima zijn. De Thermalright is echter nóg iets stiller en nog iets koeler (omdat die heel groot is, maar hij past in de Fractal, ondanks dat de specificaties anders doen vermoeden). Het maakt weinig uit, het is kommawerk, zeker als je een niet-overklokbaar systeem hebt zoals dit.

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou de winst ongeveer worden als ik een overklokbaar systeem zou kiezen met soortgelijke CPU?
Waar zou ik dit tzt aan kunnen merken? response tijd?

Ik zou dan moeten gaan voor unlocked cpu's met een K achter het typenummer toch? en waar kijk ik dan naar bij een moederbord?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2014 13:58 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is een compleet andere discussie, die wilde ik niet per se aanzwengelen ;). Maar overklokken, tja, je betaalt bij elkaar zo een 100 euro meer (voor een goed Z97 overklokbord en K processor inderdaad) voor hoeveel extra fps? 5-10? Overklokken moet je doen omdat je het leuk vindt, niet voor extra gameprestatie. De huidige games draaien prima op een 4460 en worden met name gebottleneckt door de GPU, dus voor mij zou het geen zinvolle exercitie zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 02-11-2014 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:48:
Met om het even bedoel ik meer dat ze allebei prima zijn. De Thermalright is echter nóg iets stiller en nog iets koeler (omdat die heel groot is, maar hij past in de Fractal, ondanks dat de specificaties anders doen vermoeden). Het maakt weinig uit, het is kommawerk, zeker als je een niet-overklokbaar systeem hebt zoals dit.
dat had ik al een beetje begrepen omdat je CPU steeds minder invloed heeft op prestaties van je game omdat die meer en meer leunen op de GPU.

Maar overklokken doe je denk ik een keer en daar blijf je dan op draaien, toch?
Met mijn kennis word het dan een youtube tutorial.
Dat mijn games daar niet sneller van worden snap ik, maar misschien kan ik het systeem door de extra rekenkracht wat langer in gebruik houden.
En ik vind eerlijk, ondanks dat je het niet fysiek waarneemt 5fps winst toch wel een degelijke upgrade voor een component wat niet zoveel invloed zou moeten hebben in je game.
In foto bewerking cad tekening en 3d modelling zou ik dat dus waarschijnlijk wel degelijk merken in secondes snellere response tijd?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Bij modelling etc merk je het waarschijnlijk wel meer, klopt.

Als je het overweegt, is pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 een mooie combi. Het moederbord is eigenlijk het goedkoopste plankje waar je veilig en fatsoenlijk (dus met voldoende fasen etc) op kan overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Dan word dit hem dan,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 212,-€ 212,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 128,95€ 128,95
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 90,95€ 90,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 58,-€ 58,-
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 763,75

Heb ik ook gelijk nog een upgradeble deel namelijk de M2 poort, kan ik een nog snellere ssd in de toekomst op aansluiten :)

Dan nog een waarschijnlijk stomme vraag, waarvan ik het antwoord niet direct vind.

Krijg je bij je apparatuur ook de benodigde kabels? of moet ik die ook nog bestellen?
bijvoorbeeld van de mobo naar de ssd.
Pagina: 1