Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Samsung quote:
Because of an error in the flash management software algorithm in the 840 EVO, a drop in performance occurs on data stored for a long period of time AND has been written only once. SSDs usually calibrate changes in the statuses of cells over time via the flash management software algorithm. Due to the error in the software algorithm, the 840 EVO performed read-retry processes aggressively, resulting in a drop in overall read performance. This only occurs if the data was kept in its initial cell without changing, and there are no symptoms of reduced read performance if the data was subsequently migrated from those cells or overwritten. In other words, as the SSD is used more and more over time, the performance decrease disappears naturally. For those who want to solve the issue quickly, this software restores the read performance by rewriting the old data. The time taken to complete the procedure depends on the amount of data stored.
Pcper.com heeft de fix, die als het goed is binnenkort voor iedereen beschikbaar is, uit mogen proberen en hun zijn er positief over. Meer hier:
http://www.pcper.com/revi...w-Getting-EVOs-back-speed

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 23:11
Hier net de fix gedraaid voor mijn Samsung EVO 840 120GB en aan de tests te zien heeft het geholpen:

SSD is aangesloten op een SATA II poort.

Voor fix:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V7Hkkqw.png

Na fix:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vyCCIF5.png

HD Tune voor de fix heb ik jammer genoeg niet opgeslagen maar daar dook het minimum onder de 5MB/s

HD Tune na fix:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UzIIgV4.png

Al met al heeft de fix ongeveer 45 a 50 minuten geduurd.
De fix is te downloaden van de Samsung pagina onder Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Weet je het zeker? Want ik kom uit op een Samsung Data Migration Software-pagina

nvm: niet verder gekeken. thanks.

[ Voor 17% gewijzigd door temp00 op 15-10-2014 13:07 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Schijnt best een uur te kunnen duren die update, heb ik nu helaas geen tijd voor. Maar waarom is dit een aparte tool en niet gewoon een firmware update via magician?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Omdat het meer doet dan alleen de firmware updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb het ook uitgevoerd, duurde bij mij misschien maar 15 minuten in totaal, het langste is het in orde maken van de oudere files.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/c5n5j39xl/before.png

Na:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/xqs86p6o9/image.png

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Laatst online: 14-09 09:39
Ik krijg bij deze software de volgende melding te zien na het starten:
If you use a third party storage driver, then this software may not work properly. Please check whether your driver is the latest version or is provided by microsoft.
Zie ook dit screenshot.

De start knop is weer in te drukken en hij lijkt dan ook niets te doen. Of moet ik hier gewoon wachten?

Zowel WinUpdate als Magician geven aan de de driver up-to-date is.

edit: hoe het nu is: klik

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 15-10-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb nu volle snelheid op mijn net 1 week oude 120 gb EVO volgens die magician, ik zal wel eens kijken wat HDTUne zegt.

Ik wacht ook wel eerst resultaten af van de fix, kijken of het voor iedereen helpt. Beetje jammer als de schijf al snel achteruit gaat qua snelheid eigenlijk. Zit voor 40% vol nu. Ik zal voor programmas de caches op een andere schijf zetten, ook wel handig.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Poe ik zou willen dat t bij mij ook maar 15min duurde. Hij's bij mij vanaf +_ 13.20 bezig en vanaf 80% duurt 't ongeveer 10 min. per procent (zit nu op 86%).
Dit op een Evo 1TB, 60% schijfruimte gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Er wordt geen woord gerept over de 840 :o

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
Omdat de fix alle data verplaatst zal het na de fix weer snel zijn. Het is interessanter om te meten wat de prestaties over een tijdje zijn als de data weer "oud" is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Weet iemand of er ook een tooltje komt voor gebruikers van OSX gebruikers?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

http://prntscr.com/4we8v9

Ze loopt, maar o, zo verschrikkelijk traag...
Heb hier de 250GB versie en per % misschien 5 minuten vanaf 80% haha.

Laten we maar hopen dat dit het geheel weer snel maakt, want Windows duurt bij mij ook echt niet de 15 seconden die ze beloven, eerder een minuut. Laten we hopen dat dit dan ook gefixt wordt.

Ik zal als het geval klaar is eens een benchmark draaien. En wat bestanden kopiëren.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Hier ook klaar eindelijk. @hierboven: had ik ook, alleen dan 1% per +- 10min echter ik was op 86% ff naar boven gegaan en 5-10min later was hij klaar. Dus die laatste 10-20% gaan lekker snel :)

Extreme make over - degraded SSD edition

voor (thumb):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3zVpDlHBI6C0yhqlaMedZihF/medium.png

na (thumb):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LR1n0IuLzzj3cRwPRmtogiEU/medium.png

Dat lijkt dus gefixed maar idd even zoals LordSinclair zegt in de gaten houden hoe de prestaties over een tijdje zijn. Merk trouwens direct verschil in het booten en opstarten van programma's. Lekker rap weer :)

[ Voor 6% gewijzigd door temp00 op 15-10-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Als het goed is wordt straks mijn 120GB Samsung EVO geleverd. Las zojuist pas over de problemen, raden jullie aan om hem terug te sturen of de fix te draaien en hem gewoon in gebruik nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Fix draaien en gebruiken.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:27
Kan ik de schijf via USB aan een windows pc hangen en op die manier de fix draaien?
Met behulp van zo'n kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 23:11
Mandarijntje schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:47:
Kan ik de schijf via USB aan een windows pc hangen en op die manier de fix draaien?
Met behulp van zo'n kabel.
Hierin staat het antwoord op je vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

http://prntscr.com/4wet9c

Zelfde map als gisteren, met ~10.000 bestandjes, gaat in ieder geval een stuk sneller dan eerst :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

840 EVO 500GB met 120GB vrije ruimte in pakweg een uurtje gefixed

heeft ook het probleem verholpen waarbij transferspeeds van een andere SSD (830 raid array) naar de 840 EVO langzaam terugzakten naar 80 MB/s bij filetransfers > 10GB

net ff 90 GB met ~420 MB/s gemiddeld gekopieerd dus al mijn issues zijn (eindelijk...) opgelost (jaar aan het kloten geweest met chipset drivers in een poging dit te verhelpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik ben blijkbaar de enige met dit probleem.

In de PDF die erbij zit staat en guide hoe dit te verhelpen.

Wanneer ik echter de driver van mijn SSD de-installeer en dan reboot (staat in die guide) installeert windows ze gewoon weer en staan ze weer onder 'AMD SATA controller' in plaats van onder 'Standard AHCI'. Waar ze volgens de guide dan moeten staan..

Heb de nieuwste drivers van de MSI website geplukt en geinstalleerd, windows update laten zoeken, maar alles geeft aan dat dit de nieuwste drivers zijn...

Fijn dit...

[ Voor 15% gewijzigd door ApexAlpha op 15-10-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

ApexAlpha schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:03:

Wanneer ik echter de driver van mijn SSD de-installeer en dan reboot (staat in die guide) installeert windows ze gewoon weer en staan ze weer onder 'AMD SATA controller' in plaats van onder 'Standard AHCI'. Waar ze volgens de guide dan moeten staan..

Heb de nieuwste drivers van de MSI website geplukt en geinstalleerd, windows update laten zoeken, maar alles geeft aan dat dit de nieuwste drivers zijn...

Fijn dit...
Ik vermoed dat de tool dit aan blijft geven tot je over stapt op de windows drivers voor je controller, probeer eens via:

* Update Driver Software
* Browse my computer for driver software
* Let me pick from a list of device drivers on my computer

Selecteer nu de Standaard SATA AHCI Controller driver en reboot.

Wel een waarschuwing, drivers wisselen van je storage controller wil nog wel eens problemen opleveren. In dit geval zal het vast goed gaan, maar schiet me niet neer als de zaak afbrand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
Oké niet mogelijk dus.
Ik wil de schijf graag met een verse installatie gaan gebruiken wanneer osx Yosemite uit komt.
Klopt het dat ik onderstaande moet uitvoeren?
1. De EVO in mijn macbook plaatsen
2. OSX Mavericks daar op installeren
3. De fix uitvoeren
4. Formatteren en OSX Yosemite installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas156
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-03 16:19
Mijn benchmark ziet er wat bedroevend uit qua snelheid. Waar kan dit aan liggen? Heb de SSD pas een week:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UhP2ziW.png

Ik heb ook de fix uitgevoerd, maar dit heeft natuurlijk niks voor de snelheid gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
ThaRabbit schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:23:
[...]

Ik vermoed dat de tool dit aan blijft geven tot je over stapt op de windows drivers voor je controller, probeer eens via:

* Update Driver Software

Wel een waarschuwing, drivers wisselen van je storage controller wil nog wel eens problemen opleveren. In dit geval zal het vast goed gaan, maar schiet me niet neer als de zaak afbrand :)
Enorm bedankt, dit lijkt het te zijn en nu draait de software wel. Firmware is geupdate en restoration draait nu.

Er stonden in dat lijstje een stuk of 5 AMD drivers voor die controller. Ik denk dat Windows bij iedere 'uninstall driver' gewoon de volgende van AMD aanzette. Nu ik handmatig de Windows driver heb gepakt deed hij het meteen.

Zal dalijk nog eens een HD Tune posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

sebas156 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:33:
Mijn benchmark ziet er wat bedroevend uit qua snelheid. Waar kan dit aan liggen? Heb de SSD pas een week:
[afbeelding]

Ik heb ook de fix uitgevoerd, maar dit heeft natuurlijk niks voor de snelheid gedaan.
Je hebt een sata-300 controller op je moederbord?
Geef es wat info over je systeem anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas156
Swordlord schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:40:
[...]

Je hebt een sata-300 controller op je moederbord?
Geef es wat info over je systeem anders...
Weet niet zeker.. Ik heb een N1996 moederbord.
Overige systeeminfo: OS: W8.1, CPU: i7 860, GPU: r9 280x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
sebas156 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:58:
[...]

Zeker? Da's wel een héél oud mobo. Heeft niet eens SATA poorten :p

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

sebas156 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:58:
[...]

Dat lijkt mij een foute link, dat moederbord is een socket 478 model: ondersteunt op zijn best de Pentium 4 range :9

Het modelnummer van je moederbord staat waarschijnlijk ergens tussen de PCI(-E) poorten verstopt, N1996 is een aanduiding voor overeenstemming met productnormen - niet je moederbord model.

[ Voor 17% gewijzigd door Steef op 15-10-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas156
Buzz_Fuzz schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 18:02:
[...]

Zeker? Da's wel een héél oud mobo. Heeft niet eens SATA poorten :p
Jullie hebben gelijk, ik heb een beetje te snel een link doorgegeven. Dit was ooit de computer. Vervangen zijn de videokaart, voeding, behuizing en dus de hardeschrijf. Heeft inderdaad een sata-300 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

sebas156 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 18:09:
[...]

Jullie hebben gelijk, ik heb een beetje te snel een link doorgegeven. Dit was ooit de computer. Vervangen zijn de videokaart, voeding, behuizing en dus de hardeschrijf. Heeft inderdaad een sata-300 controller.
Hmm, foutje in de pricewatch?

Het moederbord in die PC is een MSI MS-7613 (Indio), voorzien van een Intel P55 Express chipset.

Bij mijn weten gaat die tot SATA 2 (3 Gb/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:24
Wat een gigantisch verschil! Pc start nu zeker 3x zo snel op als hoorheen. Hopelijk is de fix permanent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ApexAlpha schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:03:

Fijn dit...
In mijn laptop zit een 250GB EVO waarbij ik de firmware eerst wou proberen totdat ik met de 1TB EVO op mijn PC aan de gang ging. Hierbij precies dit probleem wat jij ook hebt. Het blijft hangen op 15% en vervolgens gebeurt er verder niets. Ook na installatie van de nieuwe AMD Catalyst drivers hetzelfde probleem. Ik ga morgen de oplossing van ThaRabbit proberen. Je bent in ieder geval dus niet de enige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:07
Duurde hier haast een uur!??! Evo 250gb. Voor de pc kan profiel bekeken worden, overigens merk ik vrij weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Die tool ging redelijk goed, alleen even niet gelezen dat na de FW update mijn pc gelijk resette :P

Het hele process duurde ongeveer 20 minuten.

Nog geen benchmarks gedraaid maar ik merkte er toch weinig van dat er problemen waren.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

* Ultraman vind het jammer dat je niet enkel een firmware upgrade kunt uitvoeren.
Althans, mijn Magician geeft aan dat er geen firmware update is.
Ik gebruik de SSD uitsluitend voor Linux immers en de read performance zit ik niet zo mee. Access time blijft veel belangrijker.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat vooral interessant is ... hoe gedragen deze SSD's zich over twee maanden? Met andere woorden, verversen ze nu de in gebruik zijnde cellen naar andere cellen en is het probleem over 1-2 maanden gewoon weer terug maar dan op een andere plek?

Voor mij wederom een reden om van de Samsung SSD's af te blijven in ieder geval.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:20
Na de update heb ik ook Rapid mode aangezet, volgens Samsung geen probleem met dataloss.

Merk weinig veschil met beide veranderingen, misschien omdat de EVO alleen maar dient voor games en andere progs die ik gebruik.

Omdat het geen boot-drive is zal ik er wel niet veel van gaan merken, ook de Rapid mode voegt niet veel toe in mijn beleving. Alles start net zo snel op als anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Nou, de update is geslaagd.

Voor (klik) en na (klik).

Wat een verschil! Nu hopen dat dit met de nieuwe firmware ook zo blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Hier ook geweldige resultaten. Het was me eigenlijk niet eens opgevallen totdat iemand er over begon. De loading times van WoW vielen direct op en na deze update gaat het een stuk sneller. Happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Ik krijg net respons van Samsung dat de Performance Restoration tool ook zou moeten werken voor non-EVO drives. Vreemd, dat wordt op hun website en installation guide nergens vermeld.

Iemand die dit al heeft kunnen testen?
Our performance optimization tool will work for the 840 non-EVO drives as well, please read the PDF file that list all of the limitations and requirements of the performance optimization tool.
EDIT: of hebben ze gewoon weer niet de tijd genomen om mijn bericht te lezen en "performance optimization tool" verward met "performance restoration software". *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

RoaDHouse schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 00:56:
Na de update heb ik ook Rapid mode aangezet, volgens Samsung geen probleem met dataloss.
Hebben ze ook weten te vertellen hoe ze ervoor zorgen dat data in het ram bij stroomuitval bewaard blijft? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
dcm360 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:42:
[...]

Hebben ze ook weten te vertellen hoe ze ervoor zorgen dat data in het ram bij stroomuitval bewaard blijft? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Hier een linkje naar het pdf bestand waar alles duidelijk instaat : ergens in het midden gaat het over de stroomuitval.

http://www.samsung.com/gl...Rapid_Mode_Whitepaper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Dat het luistert naar flush commands betekend niet dat er geen data in kan zitten die verloren gaat tijdens een powerfailure...

Bij OS buffer, heb je een relatief kleine buffer, die relatief snel is geflushed. Risico is er, maar klein
Bij rapid heb je een grotere buffer, die niet zomaar even naar disk geflushed kan zijn. Risico is groter dan standaard (opzicht nog steeds best klein).

Het is dus afwegen waar het kantel punt zit van betrouwbaarheid...
Maar ga je het risico afwegen tegen het letterlijke voordeel dat RAPID geeft, dan kun je hem beter uitschakelen... Want in meeste real life scenario's bied RAPID weinig tot geen voordeel.

[ Voor 99% gewijzigd door Swordlord op 16-10-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Ik heb Rapid mode weer uit staan, merk eigenlijk geen verschil, heb zelfs het idee dat het bij mijn systeem zelfs langzamer gaat met games opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hallo,

http://tweakers.net/gallery/sys/488113
Ik heb vandaag mijn 250 GB EVO geupgrade, maar merk nu het volgende.

Ik doe veel aan (home made) video's bewerken en daarna recoding naar een ander codec.
Het recoden doe ik met n-pass en draai op de achtergrond.
De video bestanden staan op een ander HDD en niet op de SSD.
Ik heb verder nergens last van, mijn PC heeft het even zwaar (Fans gaan harder draaien) maar reageert nog goed.

Nu merk ik dat tijdens het recoden mijn PC af en toe kortstondig helemaal bevriest, mijn muis reageert dan ook niet meer. Ik heb hiervoor nooit eerder last van gehad.
Het hoeft niet aan de upgrade te liggen, maar het is wel verdacht dat ik na de upgrade hier last van hebt.

Zijn er meerdere mensen met "rare" verschijnselen na de upgrade ?
Nogmaals: het hoeft niet aan de upgrade te liggen, maar het is moeilijk te achterhalen waar het dan wel aan ligt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Net uitgevoerd.. Van 0 % tot 80% ging supersnel, halve minuut ofzo. Daarna van 80% tot 100% iets meer dan een halfuurtje.

PC uitgezet (half minuutje gewacht) en weer aangezet. Mijn eerste reactie was letterlijk "Holy Shit". Ik was in 6 seconden op mijn desktop vanaf de powerbutton indrukken. Waar dat normaal toch wel 30 seconden was.

edit: zal wel met cache te maken hebben gehad oid, na stroom eraf en erop ging booten alsnog snel, maar duurde nu iets van 20 sec

[ Voor 17% gewijzigd door Saven op 16-10-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:40
Ik ga 't morgen/zaterdag op de Macbook white 2010 proberen.

Het is wat omslachtig maar valt wel goed samen met de Yosemite release die vanavond (hoogstwaarschijnlijk) is. Mooie clean install ;-)

1. huidige Mavericks installatie naar Time Machine
2. SSD uitbouwen en formatteren naar NTFS in Windows 7
3. Firmwareupdate plus tool draaien(wss voor niets, want het is een data verplaatsing, dus op een lege schijf hoeft 'm niets te doen)
4. SSD Terug in de Macbook
5. Yosemite installeren
6. Time Machine backup terugzetten

* Jammer dat m'n goede oude Macbook nog USB2.0 heeft. Daardoor gaat deze grap me waarschijnlijk een heel weekend kosten.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Rustig aan maar ThelBex... Eind deze maand komt er een OSX/Linux compatible tool. Waarschijnlijk bootable.

Als je clean install doet, zijn al je bestanden al fris en dus max readspead en kun je dus nog wel even uitzingen tot de OSX tool er is.

[ Voor 72% gewijzigd door Swordlord op 16-10-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:40
Ja, dat is ook wel zo... Maar de Mavericks die ik nu draait is een upgrade van Lion(10.7) geweest. Dus update over update over update. Dus een clean install van m'n macbook was ik bij Yosemite toch al van plan... Dan kan die extra 'tussenstap' er ook nog wel tussen :+ .

Funny story; Ik had helemaal niet het idee dat er iets met de SSD loos was. Ik dacht bij mezelf: 'Ik zal wel gewoon verpest/gewend zijn door/aan de snelheid.' Tot ik dit bericht tegenkwam en ging meten...

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net de performance restoration uitgevoerd.

Leessnelheid van 14MB/s naar 233 MB/s gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Laatst online: 08-01-2022
Performance restoration uitgevoerd op een vrij nieuwe 840 Evo 250Gb met 10% over provisioning.

Merk 2 zaken:
- Het opstarten van windows lijkt iets langer te duren tussen de overgang van het draaiende logo naar het weergeven van de desktop login
- Ik heb meteen 1% wear te pakken (slechts 0.39TB data written)

Ik ben zeer benieuwd hoe dit aankomende maanden zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Meeste mensen maken de fout, de waarde 1 in de RAW waarde is geen 1% degradatie.
Dat er 1 verschijnt in de RAW is vanwege 1 volledige write cycle over het nand.
Bij +- 500GB geschreven zal er een 2tje verschijnen.

Bij elke 10 full write cycles zal de current value met 1% zakken, gezien de 1000 P/E waardering van het NAND.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 18-10-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
Swordlord schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:47:
Meeste mensen maken de fout, de waarde 1 in de RAW waarde is geen 1% degradatie.
Dat er 1 verschijnt in de RAW is vanwege 1 volledige write cycle over het nand.
Bij +- 500GB geschreven zal er een 2tje verschijnen.

Bij elke 10 full write cycles zal de current value met 1% zakken, gezien de 1000 P/E waardering van het NAND.
Ok dankjewel voor de uitleg. Maar in mijn geval staat de current value nu dus ook op 99 na slechts 0.39TB write. Dus ik zou zeggen dat de restoration toch fors wat heeft weggeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Dan is de restoration waarschijnlijk toch erg lustig geweest met het rondschuiven van zijn data en minder optimaal dan ik in eerste instantie dacht.

Theoretisch gezien zou het eigenlijk gedaan kunnen worden in 1 full write cycle van het NAND, gezien het in principe relocalisatie van data alleen maar is.
Oude data gaat naar de % lege cellen, oude data wordt leeg gemaakt en wordt beschreven met andere data die refresh moet hebben, ga zo door.
Write amplification zou niet al te hoog mogen uitvallen... Geen 10 cycles in elk geval zou ik zeggen...

Zelf heb ik geen 840 EVO, dus kan niet direct vergelijking voor je doen. Zal eens kijken of ik van andere bezitters wat info kan krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 18-10-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tool gebruikt en krijg nu betere waardes op mijn C schijf (840 EVO 500GB)

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/10/19/Schermafdruk2014-10-1910.28.31.png
Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/10/19/Schermafdruk2014-10-1910.21.50.png

Voor de D: (840 PRO 256GB) schijf kon ik hem niet gebruiken en heb ik eigenlijk ook geen problemen.

Bovenstaande benchmarks zijn uitgevoerd met diverse programma's open en virusscanners ENABLED.
Een 5 pass test met alle apps uitgeschakeld zal hoogstwaarschijnlijk nog iets betere resultaten geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Workaholic op 19-10-2014 10:33 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Buzz_Fuzz schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:06:
Ik krijg net respons van Samsung dat de Performance Restoration tool ook zou moeten werken voor non-EVO drives. Vreemd, dat wordt op hun website en installation guide nergens vermeld.

Iemand die dit al heeft kunnen testen?

[...]

EDIT: of hebben ze gewoon weer niet de tijd genomen om mijn bericht te lezen en "performance optimization tool" verward met "performance restoration software". *zucht*
De tool werkt enkel voor de EVO modellen, de 840 non-evo wordt niet als toepasbaar herkend. De tool geeft de foutmelding:

"Cannot find Samsung SSD 840 EVO"

Getest op de 840 in mijn laptop, die overigens vergelijkbare problemen vertoont als mijn 840 EVO voor de firmware update.

*edit*

Ook maar even een mailtje naar Samsung gedaan. Toch erg vreemd dat nergens met een woord wordt gesproken over de 840 non-evo terwijl er toch zat mensen zijn met hetzelfde probleem. EOL? :/

*edit 2*

Quote van AnadTech:
For now the tool is limited to the 840 EVO (both 2.5" and mSATA) and will only work under Windows. An OS-independent tool will be available later this month for Mac and Linux users, but currently there is no word on whether the 'vanilla' 840 and the OEM versions will get the update. Samsung told me that they've only seen the issue in the 840 EVO, although user reports suggested that the 'vanilla' 840 is affected as well. I'll provide an update as soon as I hear more from Samsung.

[ Voor 37% gewijzigd door Steef op 19-10-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:36
ThaRabbit schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:23:
[...]

* Update Driver Software

ik heb het zelfde probleem dat hij stopt bij 15%.
Echter bovenstaande oplossing werkt bij mijn laptop niet. Ik heb overigens ook geen amd maar intel.
Bij mij staat de evo 840 250gb bij apparaatbeheer onder: schijfstations. Als ik jou stappen volg, staat er bij mij geen Standaard SATA AHCI tussen.

(mijn huidige firmwareversie is EXT0BB0Q en niet eens EXT0BB6Q, maar overal zegt hij dat hij up to date is. :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Blo0odyHell schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:53:
[...]

ik heb het zelfde probleem dat hij stopt bij 15%.
Echter bovenstaande oplossing werkt bij mijn laptop niet. Ik heb overigens ook geen amd maar intel.
Bij mij staat de evo 840 250gb bij apparaatbeheer onder: schijfstations. Als ik jou stappen volg, staat er bij mij geen Standaard SATA AHCI tussen.

(mijn huidige firmwareversie is EXT0BB0Q en niet eens EXT0BB6Q, maar overal zegt hij dat hij up to date is. :S)
Wat staat er bij IDE ATA/ATAPI Controllers ? Daar moet je er voor kiezen om met de standaard drivers te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
PilatuS schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:58:
[...]

Wat staat er bij IDE ATA/ATAPI Controllers ? Daar moet je er voor kiezen om met de standaard drivers te werken.
In apparaatbeheer onder IDE ATA/ATAPI Controllers staat: Intel(R) Mobile Express Chipset SATA AHCI Controller

Bij evo 840 250gb stuurprogramma bijwerken - schijfstation heb ik alleen de keuzes uit:
Fabrikant --> Model
(standaardschijfstations) --> Schijfstation en station voor optische schijven
Algemeen --> MMC-opslagkaart en SD-opslagkaart
Compaq --> Compaq SCSI-schijfarray
Microsoft --> Crcdisk-stuurprogramma
Mylex --> Mylex RAID-schijfapparaat

EDIT: in samsung magician staat bij system information: AHCI Mode Activated AHCI mode is ON.
EDIT: in de bios settings staat SATA MODE SELECTION --> AHCI (van de 2 opties AHCI en IDE)

[ Voor 52% gewijzigd door Kasper op 19-10-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Blo0odyHell schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 16:01:
[...]

In apparaatbeheer onder IDE ATA/ATAPI Controllers staat: Intel(R) Mobile Express Chipset SATA AHCI Controller

Bij evo 840 250gb stuurprogramma bijwerken - schijfstation heb ik alleen de keuzes uit:
Fabrikant --> Model
(standaardschijfstations) --> Schijfstation en station voor optische schijven
Algemeen --> MMC-opslagkaart en SD-opslagkaart
Compaq --> Compaq SCSI-schijfarray
Microsoft --> Crcdisk-stuurprogramma
Mylex --> Mylex RAID-schijfapparaat

EDIT: in samsung magician staat bij system information: AHCI Mode Activated AHCI mode is ON.
EDIT: in de bios settings staat SATA MODE SELECTION --> AHCI (van de 2 opties AHCI en IDE)
Het is niet de driver van je SSD die je moet wijzigen, het is de driver van de SATA controller (vandaar ook de vraag van PilatuS). Hier verwacht de tool de standaard Microsoft driver. Ik vermoed dat jij een driver afkomstig van Intel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
ThaRabbit schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:50:
[...]

Het is niet de driver van je SSD die je moet wijzigen, het is de driver van de SATA controller (vandaar ook de vraag van PilatuS). Hier verwacht de tool de standaard Microsoft driver. Ik vermoed dat jij een driver afkomstig van Intel gebruikt.
Je hebt helemaal gelijk! ik begreep het verkeerd, excuses.
Het werkt nu, althans hij is verder gekomen dan de 15% tot nu toe :P heel erg bedankt in iedergeval!!

Edit: het programma voltooide zich na enige tijd, stap 3 duurde erg lang. Echter valt het resultaat me nog tegen. De benchmarks in samsung magician zijn ongeveer het zelfde, geen schokkende veranderingen. Verder heb ik het nog niet echt kunnen testen. Daarnaast heb ik al een tijdje het probleem dat opstarten en afsluiten super lang duurt. Bij het opstarten blijft hij lang op een zwart scherm hangen en bij afsluiten zie je erg lang het blauwe scherm met de tekst afsluiten. Ik had gehoopt dat dit misschien de oplossing zou zijn. Ik heb al vele dingen geprobeerd, van clean install tot register aanpassingen.

[ Voor 36% gewijzigd door Kasper op 20-10-2014 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Mijn bericht aan Samsung betreffende de non-EVO
Beste Mr. en/of Mw,

Recent hebben jullie een firmware fix uitgebracht voor de 840 EVO serie SSD schijven om een performance probleem te verhelpen. Mijn 840 non-EVO vertoont hetzelfde probleem (zeer lage leessnelheid van oude data).

Mijn vraag: is dit bekend en zo ja, komt er voor de 840 non-EVO ook een fix?
Reactie van Samsung:
Geachte heer ******,

Bedankt voor uw bericht.

Op dit moment is er geen versie voor de 840 series beschikbaar.

Ik zou u graag willen verzoeken om het formulier in de bijlage in te vullen en naar mij terug te sturen – plus een screenshot van de Benchmark parameters.
Vervolgens gaan wij een analyse maken.
Als er meer 840 non-EVO gebruikers zijn: verzend een support e-mailtje!

*edit*

Mijn 840 non-EVO:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JV1idWh.png

[ Voor 4% gewijzigd door Steef op 21-10-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wowie ik had al een idee dat dingen trager waren met opstarten etc, ik heb net de performance update op m'n evo 250 gb gedaan. Niet gemeten verder maar merkbaar sneller.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals anderen, had ook ik op mijn AMD systeem het probleem dat de EVO Restoration Tool tot 15% gaat en dan stopt met een melding over de driver. Dat lijkt vooral gerelateerd aan de firmware update. Zoals bij meerdere SSD's, kan je ook bij Samsung de firmware (buiten Samsung Magician om) alleen updaten in IDE mode. In AHCI mode gaat dat niet.

Meestal kan je in de BIOS instellen of je AHCI of IDE wilt gebruiken. Dus IDE instellen en rebooten. In principe hoef je dan geen drivers te (un)installeren, en werkt de firmware update meteen. Na gebruik van de tool in de BIOS weer AHCI instellen, anders heb je geen TRIM meer.

Maar mocht hij ook in IDE mode over de driver beginnen te zeuren, dan even in de Device Manager de IDE disk controller driver un-installeren. Dan rebooten. Meestal installeert hij dan toch de drivers weer, maar je geeft dan "Nee" op de "reboot" vraag. Dan heb je tenminste tijdens de huidige sessie de Microsoft standaard-drivers, en kan de Evo tool de firmware updaten. Wel een gepruts, maar je hoeft het maar 1 keer te doen.

Bij mij werkt het, al duurt het oneindig lang op mijn 120 GB drive. Mijn 1 TB Evo doe ik later wel een keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

reactie van samsung betreffende de 840 non-evo:
Beste xxxxxx,

Ik heb de volgende informatie voor u:
De SSD 840series heeft niet hetzelfde probleem als de 840 EVO.
Ik zou u graag willen verzoeken om Secure Erase in Magician door te voeren.

Mochten er verdere vragen zijn, dan verneem ik dit graag.
:S

Een secure erase overschrijft (neem ik aan) alle sectoren waardoor het euvel tijdelijk zal verdwijnen, ligt het aan mij of is dit een vreemde reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:42
Heb gisteren een Samsung 840 EVO bijgewerkt met de Firmware update tool, op een schone Win7 X64 Install, zonder Chipset drivers op een Sabertooth 990FX R2.0 en dat ging prima, duurde een klein kwartiertje, Windows vroeg wel om een reboot na een tijdje, terwijl de Restoration tool bezig was, niet doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

ThaRabbit schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:02:
reactie van samsung betreffende de 840 non-evo:

[...]

:S

Een secure erase overschrijft (neem ik aan) alle sectoren waardoor het euvel tijdelijk zal verdwijnen, ligt het aan mij of is dit een vreemde reactie?
Vreemde reactie inderdaad. Heb duidelijk gezien bij verschillende gebruikers dat ze ook die snelheids dip hebben...
Draai eens de tool en kijk voor je zelf zou ik zeggen en geef eventueel feedback op samsung met die resultaten..
http://www.overclock.net/...-to-confirm-affected-ssds

Secure erase is in principe een geavanceerde formatteer functie voor een SSD.
De drive wordt dus leeg gegooid en alles wat je dan opnieuw installeert is natuurlijk frisse data, wat uitstel van executie betekend ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Swordlord op 24-10-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Swordlord schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:33:
[...]

Vreemde reactie inderdaad. Heb duidelijk gezien bij verschillende gebruikers dat ze ook die snelheids dip hebben...
Draai eens de tool en kijk voor je zelf zou ik zeggen en geef eventueel feedback op samsung met die resultaten..
http://www.overclock.net/...-to-confirm-affected-ssds

Secure erase is in principe een geavanceerde formatteer functie voor een SSD.
De drive wordt dus leeg gegooid en alles wat je dan opnieuw installeert is natuurlijk frisse data, wat uitstel van executie betekend ;)
Dit was ook mijn verwachting. Ik maak een image, doe een secure erase en dump het image terug. Als dit mijn performance problemen verhelpt bevestigd dit voor mij alleen maar dat de 840 non-evo hetzelfde probleem heeft als de EVO.

Wat logisch zou zijn, het is immers hetzelfde type geheugen. To be continued...

*edit*

Het zal niemand verbazen het een erase / re-image de performance inderdaad heeft genormaliseerd, dit bevestigd enkel dat de 840 non-evo vergelijkbare problemen heeft.

Samsung rep maar weer gemaild met mijn bevindingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Steef op 25-10-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Ze zijn schijnbaar nu alsnog bezig met het onderzoeken van de 840 serie.

http://www.overclock.net/...on-the-840-series-not-evo
Originally Posted by Samsung (freely translated)
Due to the recent feedback we've seen that the reading speed of certain files on certain models of the SSD 840 can be lower than anticipated.

Currently our product experts are systematically investigating the affected SSD-Models in different system environments and work on a quick solution.

Due to different technologies the models of the PRO-Series (840 PRO and 850 PRO) are not affected.
Bron:
http://www.computerbase.d...-daten-bei-ssd-840-basic/

[ Voor 13% gewijzigd door Steef op 29-10-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
Ik had nog een nieuwe SSD nodig maar ik heb voor de zekerheid toch maar een Crucial mx100 aangeschaft. Eerst eens kijken hoe de Evo zich aankomende maanden gaat houden, mijn vertrouwen is voorlopig nog niet terug.

[ Voor 11% gewijzigd door Superstudent op 30-10-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Kan iemand mij helpen met het uitvoeren van de "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software 1.0" op de Macbook?

Ik heb verschillende manieren geprobeerd die beschreven worden bij de downloads maar het lukt mij maar niet.
Hier vind je de nodige instructies om een (Free)DOS bootable usb stick te maken:
http://chtaube.eu/computers/freedos/bootable-usb/
Hierna pak je de bestanden in het zip bestand van Samsung uit naar de hoofdmap van die stick.
Start op met die stick en kies vervolgens voor "4 - Load FreeDOS without drivers".
Als FreeDOS gestart is tik je perf.exe in, Enter.
Volg de stappen in de Samsung Performance Restoration v.1.0 Installation guide vanaf blz 6.
Ik heb alle instructies precies zo gevolgd als op die website. De Macbook ziet hem wel als bootable, maar ik krijg gewoon een zwart scherm als ik probeer de booten via de usb stick.
Ik heb deze tutorial gevolgd:
https://fuerstnet.de/en/u...d-firmware-mac-without-cd

De BTDSK.IMG file in de iso file plaats je als laatst op de USB schijf.
Vervolgens pas je in de syslinux.cfg de regel naar:
"append initrd=/BTDSK.IMG"

En voila

Edit;
Oh ja, stap 1 is dushet downloaden van de iso-file van de samsung website!
Deze boot ook, maar tevens een foutmelding.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
Zijn er al mensen die de Performance Restoration tool hebben gedraaid voor mac? Zo ja, is dit allemaal vlekkeloos verlopen?
Ik ben van plan deze week een 840 evo te bestellen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56

Lief Adje

Love is in the air

Mandarijntje schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:53:
Zijn er al mensen die de Performance Restoration tool hebben gedraaid voor mac? Zo ja, is dit allemaal vlekkeloos verlopen?
Ik ben van plan deze week een 840 evo te bestellen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Hier wel voor Linux, duurde voor de 750gb ca 75/80 min....

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10-2022
Mandarijntje schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:53:
Behalve wat frustratie en uitzoekwerk hoe de update uit te voeren, is het bij mij prima verlopen. Volle snelheid is terug. Restoration duurde ongeveer 45 minuten, heb geduld wat het gaat echt stipje voor stipje.

[ Voor 8% gewijzigd door Waltman op 05-11-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10-2022
Lennyz schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:30:
Kan iemand mij helpen met het uitvoeren van de "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software 1.0" op de Macbook?

Ik heb verschillende manieren geprobeerd die beschreven worden bij de downloads maar het lukt mij maar niet.

[...]

Ik heb alle instructies precies zo gevolgd als op die website. De Macbook ziet hem wel als bootable, maar ik krijg gewoon een zwart scherm als ik probeer de booten via de usb stick.

[...]

Deze boot ook, maar tevens een foutmelding.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?
USB boot lukt niet, maar je bent er bijna. De oplossing is een kleine aparte fat32 partitie aanmaken op een harddisk, syslinux partitie daar 1:1 heen kopieren met de terminal van de USB naar Hdd partitie. Daarna booten, refit, boot van hdd, seashell en samsung tool. Gebruik en lees wel goed de waarden van diskutil list zodat je zeker bent dat je de gegevens van de usb syslinux partitie naar de correcte hdd partitie kopieert.

Zie ook mijn post hier: downloads: Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software 1.0

[ Voor 12% gewijzigd door Waltman op 05-11-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:58
Zijn er meerdere mensen die 1 week na het installeren van de performance restoration (voor de mac), wederom last hebben van lage write snelheden? Na het installeren van de update ging het een paar dagen goed, maar nu kom ik weer niet verder dan 30MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

liptonicee schreef op zondag 09 november 2014 @ 20:04:
Zijn er meerdere mensen die 1 week na het installeren van de performance restoration (voor de mac), wederom last hebben van lage write snelheden? Na het installeren van de update ging het een paar dagen goed, maar nu kom ik weer niet verder dan 30MB/s
Ik heb even een benchmark gedraaid, het gaat hier nog steeds prima.

Misschien even naar de volgende zaken kijken:
- Partitie alignment
- S.M.A.R.T.
- Driver check van je SATA controller.
- Andere poort op je SATA controller.

[ Voor 3% gewijzigd door Steef op 09-11-2014 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Bij mij bijna een maand later alles nog prima :)

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/rxwd7m3ud/09_november_2014_21_02.jpg

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Kreeg net respons van Samsung support op mijn herhaalde vraag hoe het zat met de fix voor de non evo drives.
Thank you for contacting Samsung Support regarding your concerns and inquiries. We apologize for any inconvenience this may be causing you. The performance fix was made only for the 840 EVO. Upon hearing of the issue, Samsung's engineers tested all Samsung drives to see if the get the issue. Only the EVO was found to have the issue. There will be no fix for non-EVO drives as the issue only exists for 840 EVOs.
Say What?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 14:28

GHE

Zie hier een screenshot van mijn 840 (non-EVO):

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/95ps1d.png

Ik heb dus maar een vriendelijk doch dringend emailtje gestuurd naar Samsung. Mochten ze niet met een oplossing komen, dan gaan we het op gooien op kosteloze vervanging van een werkende serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik snap niet dat er niet meer mensen klagen over de 840 non-evo performance problemen. Zou niet iedereen er last van hebben?

Dit is toch niet normaal meer!
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/sgq4gm.png

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Scooper schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:13:
Ik snap niet dat er niet meer mensen klagen over de 840 non-evo performance problemen. Zou niet iedereen er last van hebben?

Dit is toch niet normaal meer!
[afbeelding]
Vergeet niet dat de normale consument en dus de niet tweaker gebruiker helemaal geen idee heeft van read/write snelheden. Voor die doelgroep is elke SSD (dus ook een SSD zoals die van jou met performance issues) nog altijd veel sneller dan een traditionele HDD. De "snappyness" waarmee een SSD Windows boot, programma's opent is nog altijd belangrijker voor die doelgroep.

Dus een handvol Tweakers in binnen en buitenland die (terecht) huilie doen over dit soort performance issues is een non issue voor Samsung. Simpelweg een te kleine doelgroep.

Wanneer grote consumenten organisaties zoals de consumentenbond in de US en andere grote landen als Duitsland gaan klagen zal Samsung ook sneller en anders reageren.

[ Voor 13% gewijzigd door Ibidem op 14-11-2014 12:18 ]

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Je bent zeker niet de enige, Scooper:

http://www.overclock.net/...40-non-evo-ssd-fixed-also

http://www.pcper.com/news...ce-slow-down-promises-fix

Het is op het moment nog angstvallig stil, mensen die performance benchmarks richting Samsung support sturen krijgen veelal alleen het advies een "secure erase" uit te voeren. Dit overschrijft alle sectoren en verstopt het probleem voor enige tijd :+

Benchmarks verzamelen en Samsung support mailen, misschien redacteuren van wat sites mailen. Het is inmiddels overduidelijk dat er wat aan de hand is.

[alu hoedje]
Op dit moment kunnen ze nog claimen dat het alleen de EVO was, op het moment dat ze toegeven dat ook de non-EVO 840 een probleem heeft zijn opeens alle TLC SSD schijven verdacht.
[/alu hoedje]

[ Voor 18% gewijzigd door Steef op 14-11-2014 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Samsung support heb ik in elk geval zojuist gemaild. Ik denk dat er ook minder 840 non-evo's zijn verkocht, waardoor het probleem wellicht minder boven tafel komt.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Waltman schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:04:
[...]

USB boot lukt niet, maar je bent er bijna. De oplossing is een kleine aparte fat32 partitie aanmaken op een harddisk, syslinux partitie daar 1:1 heen kopieren met de terminal van de USB naar Hdd partitie. Daarna booten, refit, boot van hdd, seashell en samsung tool. Gebruik en lees wel goed de waarden van diskutil list zodat je zeker bent dat je de gegevens van de usb syslinux partitie naar de correcte hdd partitie kopieert.

Zie ook mijn post hier: downloads: Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software 1.0
Bedankt voor de uitleg! Ik heb echter voor een andere oplossing gekozen. Ik heb de ssd in een gewone desktop geplaatst en toen geboot met de usb stick. Op mijn desktop werkt de usb stick, maar op mijn Macbook kreeg ik het met geen mogelijkheid aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Iedereen die een non-EVO heeft kan misschien defragmentatie aanzetten in Windows.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

peter123 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:45:
Iedereen die een non-EVO heeft kan misschien defragmentatie aanzetten in Windows.
Defragmentatie is niet een operatie die je op een SSD uit wilt voeren, de storage / wear controller in de SSD zelf bepaalt welke sectoren van data worden voorzien! Windows Defrag is zich hiervan bewust en voert ook geen klassieke defragmentatie uit op SSD schijven, enkel een TRIM operatie.

Defragmentatie veroorzaakt bij systemen die geen idee hebben van SSD schijven hooguit een hoop extra schrijf acties op je SSD schijf, wat de levensduur verminderd. Ook in dat geval vind er geen echte defragmentatie plaats, want:

1. Data fragmentatie is geen issue op SSD schijven
2. SSD schijven hebben interne controllers die bepalen welke sectoren worden gebruikt - voornamelijk om slijtage gelijkmatig te verdelen over de schijf.

Als je dit wilt doen om alle sectoren eenmalig te herschrijven om het data rot probleem op deze schijven tijdelijk te "patchen" dan is dit niet de goede methode.

Of mis ik je punt hier :) ?

[ Voor 13% gewijzigd door Steef op 21-11-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Klopt, maar het lost het probleem van de lage leessnelheid wel op.
Samsung EVO SSD eigenaars (zie eerste post)
Het verschil in voltage tussen 0 en 1 is duidelijker waardoor correctie niet nodig is. Dit zou kunnen komen door de 19nm schaal, maar ook door de TLC.

[ Voor 3% gewijzigd door peter123 op 21-11-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Eens met peter123.
De theorie laat ons weten dat de ssd het allemaal zelf optimaal regelt, de trim wordt uitgevoerd etc etc, maar de praktijk met de Samsung liet eenvoudig weg een ander beeld zien. Kortom, de theorie bleek dus niet te kloppen. Ik heb ook diverse voorbeelden gezien waar een simpele defrag de schijf weer goed liet presteren in de benchmarks.

De grote vraag -voor mij- blijft wel, wat er nu eigenlijk precies aan de hand was, en waarom sommige mensen er last van hadden, en andere weer niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De andere mensen gebruiken waarschijnlijk niet HDTune of HDTach als benchmark. Deze benchmarks geven geen gemiddelde zoals AS-SSD en Crystal doen, maar laten zien dat waar data staat de leessnelheid dramatisch inzakt.
Wat mij verbaasde is dat dit niet in reviews naar voren komt. Tweakers.net en Hardware.info hebben HDTune en HDTach verbannen omdat deze benchmarks alleen voor HD's zouden zijn. Het omgekeerde is waar.
Er zijn overigens meer SSD's die hier last van hebben:
productreview: Crucial MX100 256GB review door peter123
Vanwege hun nieuwe 850pro op >30nm lijkt dit een voor de hand liggende oorzaak.
reviews: Samsung gaat 3d: de nieuwe 850 Pro getest
Er zijn al mensen met leesfouten en gebruikers van een non-EVO kunnen overwegen gebruik te maken van de garantie voordat de SSD fouten maakt.
De Samsung 830 heeft bij mij minder last van slechte leesprestaties daar waar data staat.

[ Voor 28% gewijzigd door peter123 op 21-11-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

peter123 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:44:
Klopt, maar het lost het probleem van de lage leessnelheid wel op.
Samsung EVO SSD eigenaars (zie eerste post)
Het verschil in voltage tussen 0 en 1 is duidelijker waardoor correctie niet nodig is. Dit zou kunnen komen door de 19nm schaal, maar ook door de TLC.
Dat zou betekenen dat er meer gebeurt dan een simpele TRIM, de cel zou opnieuw moeten worden beschreven om het potentiaal in de cel te herstellen.

Mij ontgaat even waarom dat zou gebeuren met een defrag actie op een recent systeem (wat dus enkel een TRIM uit zou moeten voeren)?

Bij mijn weten veroorzaak een TRIM alleen maar een interne wipe van sectoren die volgens het OS niet meer in gebruik zijn, zo kan je SSD controller die sectoren weer benutten voor andere nuttige dingen.

Daar kan je performance van omhoog gaan, zeker, maar dit heeft geen effect op de "data rot" in de TLC :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Een 1 wordt gelezen bij een spanningsverschil van stel >0,1mV (noem maar iets) en een 0 <0,1mV. Deze SSD schrijft een bestand en geeft aan een 1 een spanning van 1mV. Helaas lekt die spanning weg, waardoor een 1 onder de 0,1mV komt en wordt uitgelezen als een 0. Als je veel enen hebt die nullen worden, heeft de foutcorrectie in de SSD tijd nodig om te corrigeren. Vandaar de lage leessnelheden.
TRIM zorgt voor lege cellen. (Allemaal 0) Daarom worden gedeeltes waar geen data staat ook veel sneller uitgelezen. Benchmarks zoals AS-SSD en Crystal lezen kennelijk alleen nullen op niet gebruikte lokaties van de SSD en die zijn inderdaad gemakkelijk te lezen.
De datarot kun je dus voorkomen door de enen opnieuw 1mV spanning te geven en dat doe je door de cellen opnieuw te beschrijven. Bestanden herschrijven is dus een oplossing.
Je kunt ook een clone van je SSD maken, daarna formateren en de clone terugzetten. TRIM en CarbageCollection zorgen dat ongebruikte cellen op 0 worden gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door peter123 op 21-11-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

peter123 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:52:
De datarot kun je dus voorkomen door de enen opnieuw 1mV spanning te geven en dat doe je door de cellen opnieuw te beschrijven.
Correct, maar een TRIM doet dit niet. (overigens is het bij TLC NAND 3 states per mV, maar dat doet er niet toe)

TRIM meld alleen aan de controller dat bepaalde sectoren volgens het OS niet meer in gebruik zijn en dus opnieuw kunnen worden beschreven. De cellen waar daadwerkelijk data staat (ongeacht hun status!) worden door een TRIM actie niet opnieuw beschreven.

Het herschrijven van de data in die cel zou dit wel doen, maar een defrag actie op een recent systeem doet dat niet - die voert via windows defrag alleen maar een TRIM actie door.

Ik heb het gevoel dat we beide prima weten waar we het over hebben maar constant langs elkaar heen praten :D

De overall performance van een SSD schijf bij het uitlezen van data kan dus omhoog gaan - maar het uitlezen van effectieve data wordt door zo'n TRIM actie niet sneller.

Of mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Correct, maar een TRIM doet dit niet. (overigens is het bij TLC NAND 3 states per mV, maar dat doet er niet toe)
TRIM meld alleen aan de controller dat bepaalde sectoren volgens het OS niet meer in gebruik zijn en dus opnieuw kunnen worden beschreven. De cellen waar daadwerkelijk data staat (ongeacht hun status!) worden door een TRIM actie niet opnieuw beschreven.
Dat klopt, ik heb het ook ergens over TRIM :)
Het herschrijven van de data in die cel zou dit wel doen, maar een defrag actie op een recent systeem doet dat niet - die voert via windows defrag alleen maar een TRIM actie door.
Als je een schijf defragmenteerd worden over het algemeen alle bestanden herschreven op een andere plaats. Dus alle enen worden weer 1mV. Dat TRIM (of GC) alle lege cellen weer op 0 zet die niet worden gebruikt is leuk, maar maakt voor beschreven data niets uit.

[qoute]Ik heb het gevoel dat we beide prima weten waar we het over hebben maar constant langs elkaar heen praten :D [/qoute]
Dat zou goed kunnen :)
De overall performance van een SSD schijf bij het uitlezen van data kan dus omhoog gaan - maar het uitlezen van effectieve data wordt door zo'n TRIM actie niet sneller.
Of mis ik wat?
Je mist dat ik het eigenlijk niet over TRIM heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

[b]peter123 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:19:
Je mist dat ik het eigenlijk niet over TRIM heb. ;)
Niet over TRIM?
peter123 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:45:
Maar recente windows versies doen alleen maar TRIMs op SSD schijven als je defragmentatie aan zet, ze voeren geen klassieke defragmentatie door als het systeem detecteert dat het een SSD betreft.

Ik begin mij langzamerhand zeer blond te voelen. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Steef op 21-11-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Je kunt defragmentatie forceren. Zie ook de eerste post. Rechtsklikken op je SSD, extra, defragmentatie.
Samsung EVO SSD eigenaars
Er is ook software die defragmenteerd.
Defragmentatie op een gewone HD is niets anders dan 1 bestand die in meerdere stukken over een schijf is verdeeld weer in 1 aaneengesloten stuk op de HD zetten. Op een SSD heb je niets aan defragmentatie, maar het herschrijft veel bestanden en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatline____
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 22:37
Grr, mijn 840 EVO 250GB boot disk werd vanochtend niet gevonden (AHCI / BIOS). Daarna heb ik hem nog een keer aan de praat gekregen in een externe mSATA controller. Stom genoeg pc uitgezet. Nu, na een hele dag proberen, niets meer. Data van ca 1 maand weg.

Ik weet het, een maand geen backup gedraaid, stom.... maar heeft iemand misschien een idee om de schijf te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Weet iemand toevallig hoe het kan dat de SSD zoemt/ sist. Ik heb de 840 EVO sinds 2 dagen nu in de Dell 6520 zitten. Gisteren avond was het vrij stil in de kamer. En toen viel het wel duidelijk op telkens.

Bij het lezen en schrijven op de SSD komt er een zoemen sissen vandaan. Ik heb op internet al liggen zoeken. Heb 2 á 3 sites gevonden waar er word gezegd dat het niet goed is. Zou van de condensatoren komen? Ik hen inmiddels al een mail gestuurd naar de webshop voor een RMA formulier. Iemand die dit ook al heeft gehad?
Pagina: 1 2 3 Laatste