Erg interessant, vooral omdat het probleem door meerdere gebruikers wordt gemeld. Ik constateer zelf nauwelijks verschillen. Dat zou kunnen betekenen dat het per situatie verschillend kan zijn.
Wel merkwaardig zijn de verschillen tussen drie Samsung SSD's. Ik gebruik een EVO 120 GB, een EVO 1 TB en een PRO 256 GB. Alle drie zitten op dezelfde RAID controller, een Dawicontrol DC 624e. Geconfigureerd als losse, zelfstandige disks. Dus geen RAID, geen JOBD, niks. Ik kan niet controleren of het TRIM commando dat Windows stuurt, door de controller heen komt.
Als defragger gebruik ik Auslogics Disk Defrag, die vrijwel hetzelfde doet als Defraggler. Hij verplaatst de bestanden naar een andere positie en schrijft ze als 1 blok data weg. Ik heb de Samsung disk cache niet geinstalleerd. Op alle SSD's is de meeste recente firmware van Samsung geinstalleerd. De test is uitgevoerd op een ASUS P6T-SE met een Core I7-920 op 2,80 GHz. Windows 8.1 X64 met 36 GB DDR3 RAM.
Eerst de EVO 120, voor en na de defrag. De disk is half vol en heeft 20 GB OP.
Voor de defrag:
Na de defrag:

Ietsje sneller, te verwaarlozen.
Dan de EVO 1 TB. Eveneens half vol met 20 GB OP. Meer OP wilde ik niet verspillen.
Voor de defrag:
Na de defrag:

Weinig verschil, de diepste dip is afgezwakt.
Dan de PRO. Dat is een MLC, dus 2-level terwijl de EVO triple-level is. De PRO is duurder en is een paar procent sneller dan de EVO, vooral in IOPS. De 100.000 IOPS die Samsumg belooft haal ik alleen met de disk cache die via Samsung Magician geinstalleerd kan worden. Zonder cache is hij nauwelijks sneller dan de EVO. Dat wist ik van tevoren, maar ik wilde een betere disk voor zwaar gebruik. De meting is kaal, zonder cache. De disk is kwart vol met 20 GB OP.
Voor de defrag:
Na de defrag:

Eveneens ietsje sneller, maar belangrijker is dat de PRO geen dips heeft en dus altijd de maximale snelheid haalt, ook op plaatsen waar data staat.
Ter vergelijking nog mijn oude OCZ Vertex2, die al jaren betrouwbaar draait. Ondanks de SATA2 snelheid is hij gevoelsmatig sneller dan de PRO of EVO. Alleen omdat Windows 7 sneller (of soepeler) op lijkt te starten. De disk zit half vol, zonder OP.
Voor de defrag:
Na de defrag:

Nauwelijks verschil.
Mijn conclusie is dat defraggen of verplaatsen van bestanden voor mij weinig zin heeft. Voor degenen waarbij het wel helpt zou ik eerst uitzoeken of de oorzaak niet iets anders is dan een EVO probleem. Bijvoorbeeld: is de Windows defragger wel uitgeschakeld. Want dat gaat niet altijd automatisch. Dat onding verplaatst in het wilde weg bestanden en laat vaak versnipperde bestanden achter. Als het bestandssysteem zoals Windows dat ziet extreem gefragmenteerd is dan schijnt Windows daar moeite mee te hebben. Alhoewel extreme bestandsfragmentatie voor de SSD totaal niets uitmaakt, moet Windows zelf wel harder werken om de stukken en brokken bij elkaar te sprokkelen. In dat geval is een simpele defrag voldoende. Een volledige defrag met optimalisatie van de access tijd is alleen zinvol voor traditionele disks met schijven en koppen. Voor een SSD is dat zinloos en levert alleen maar extra slijtage.