Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studente max € 650,-

Pagina: 1
Acties:

• nmarsman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07-2024
Voor mijn zus die onlangs een studie creatieve therapie is begonnen ben ik opzoek naar een nieuwe laptop voor haar.

Wat ga je met je laptop doen?
Mijn zus valt in de categorie beetje surfen en mailen, met als toevoeging dat ze de laptop ook als "TV" wil gaan inzetten en zodoende af en toe eens een filmpje wil kijken, zowel vanaf de computer met bijvoorbeeld "netflix" als door bijvoorbeeld een DVD in de speler te doen.

Wat is je budget?
Ik heb als absolute maximum € 650,- meegekregen. Beide hebben we een laptop gevonden die hier redelijk ver onder zit overigens.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag van huis naar school en vice versa. Wat betreft gewicht heb ik geen eisen ontvangen, wat betreft grootte wel. Haar huidige laptop is 11", wat voor het reizen wel fijn is, maar voor het TV kijken niet, ze gaat liever naar wat groter. Ik heb zelf een 17" inch laptop en reis ook elke dag, maar denk dat dat voor haar wat te gortig is. 15" zal wat beter op z'n plek zijn denk ik. Ze zit dagelijks zo'n 45minuten in de trein, dus een beetje accuduur is wel handig zodat ze tijdens de reis het een en ander kan doen (serie kijken of aan school werken).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ze heeft zelf al wat informatie ingewonnen en hoorde dat Lenovo en vooral Asus de beter merken zijn, ze neigt dus meer naar deze 2 merken, maar staat zeker open voor andere.

Aanvullende eisen
Zoals hierboven al naar voren kwam is het een absolute must om DVD's te kunnen afspelen, dat is op dit moment een erg groot gemis in haar huidige laptop. Daarnaast is uiteraard internet van groot belang, zowel bedraad als onbedraad internet, waarbij onbedraad geen absolute must is, maar wel erg handig aangezien ze een kabel heeft liggen thuis en daarmee het downloaden een stuk sneller gaat...

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus R510CA-XX187H€ 479,-€ 479,-
1Lenovo IdeaPad Z50-70-00365€ 449,-€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,-

Nadat ik de eisen van mijn zusje in de pricewatch ingevoerd had kwam ik bij de Lenovo als een resultaat. Goedkoop, voldoet aan alle eisen en heeft prima positieve recensies. De andere is door mijn zusje zelf geopperd (had ze gevonden op scheer en foppen website...) en voldeed ook aan de eisen, mijn inziens een prima laptop die misschien wel direct spot on is..

Ondanks dat het budget een stukje hoger ligt weet ik niet goed of ik mijn zusje kan aanraden om te investeren in bepaalde zaken of dat er zelfs nog betere varianten zijn voor een iets hogere prijs. Zouden jullie mij daarmee kunnen helpen?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Er zijn natuurlijk honderden laptops die aan die eisen voldoen: surfen, mailen, youtube, dvd-tje, draadloos.

-Heb je echt geen voorkeur voor de resolutie van het beeldscherm? Dan wordt het dus 1366x768 en dat soort laptopjes heb je al vanaf 250-300 euro.
-Wees slim en koop een SSD disk van 60-90 euro en zet die er in. (Geldt eigenlijk voor iedere computer)
De oorspronkelijke harddisk gebruik je dan eventueel als externe schijf.
-Dan zit je onder de 400 euro totaal, en nog steeds heb je een ruime keus aan merken en modellen.

• nmarsman
@zetje: Je hebt helemaal gelijk. Zojuist even gebeld met me zusje; Op dit moment heeft ze een 11" laptop met 1366x768 resolutie en ze vind het echt een kriem om daar een film op te kijken. Maar moet ik haar nu direct al 1920x1080 aanraden of zijn er nog logische tussenstappen?

SSD zat ik ook al aan te denken, vooralsnog blijft de Lenovo dus een goeie optie en valt de Asus af. Voor beide laptops gold dat er nog geld over was voor een SSD, waarvan mijn zusje het nut ook in zag.

• zetje01
Oei, ik denk dat we elkaar (of je zusje) verkeerd begrijpen,
Waarom je zusje film kijken een crime vindt op een scherm van 1366x768 ontgaat me volledig.
(mijn plasma-tv heeft een resolutie van 1024x768 en ik geniet echt van het beeld)

Ik begon over resolutie om twee redenen:
-er is ongeveer een lineair verband tussen resolutie en prijsklasse van een laptop.
-productiviteit: als de laptop ooit nog eens gebruikt wordt als, zeg maar desktopvervanger, Dus bijvoorbeeld verslagen schrijven, beetje fotobewerken, verschillende programma's naast elkaar op je scherm open hebben, enzovoort, dan is een hogere resolutie wel aan te bevelen.
Je hebt met een hogere resolutie immers "meer ruimte op je bureaublad'".

ps:
Het gros van de gewone gebruikers heeft geen benul van de resolutie van hun scherm, of die wel goed staat, of dat aangepast kan worden, wat resolutie überhaupt betekent, enzovoort. No offence, maar zonder verdere info reken ik jouw zus ook onder hen.
Het gros van de gewone gebruikers weet ook niet dat je tegenwoordig al voor 300 euro een prima huis-tuin-en-keuken laptop hebt, van een keurig merk.

(Deze Dell bijvoorbeeld :http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-3542-laptop uit het topic: Zeer goedkope school laptop) voldoet aan al je oorspronkelijke eisen. Een SSD erbij en je hebt voor minder dan 400 euro echt een nette snelle laptop.
.

• nmarsman
No offence taken! Zeer zeker niet. Ze gaf aan dat films niet scherp zijn en soms zelfs een blokkerig gevoel geven. Nou heb ik niet dermate veel verstand van resoluties om te zeggen of zoiets klopt maar mijn gevoel zegt dat als ze een dergelijk gevoel al heeft op een 11" laptop met een 1366x768 resolutie dat ze eenzelfde gevoel zeker op een 15" met dezelfde resolutie zal hebben, immers hetzelfde aantal pixels op een groter oppervlak... Maar nogmaals ik heb niet super veel verstand van resoluties dus ik weet niet of deze vlieger op gaat?

De laptop zal inderdaad als desktopvervanger gaan dienen aangezien ze geen desktop heeft en dus is het handig als ze meerdere schermen tegelijk open kan hebben, haar verslagen kan schrijven en kan studeren dmv digitale boeken.

Leuke laptop inderdaad, enige minpunt denk ik is het merk, of is Dell erg veranderd? Eerder hoorde ik nogal vaak slechte dingen over Dell, maar moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd niks slechts maar ook niks goeds over Dell meer hoor.. Desalniettemin plaats ik hem toch in de lijst.

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Het lijkt me sterk dat 1366x768 op een 11" niet scherp is, ik denk dat het eerder te maken heeft met de resolutie van de filmpjes die ze kijkt.

• zetje01
:)
-Ik vermoed dat ze geen dvd-speler in haar laptop heeft, en dus divx/xvid/mkv films zit te kijken. Als die dan slechte kwaliteit zijn, daar helpt geen goed beeldscherm, of hogere resolutie tegen.
(hooguit met een scherm van telefoon-formaat wordt het beeld dan acceptabel scherp)
(En als ook youtube-filmpjes niet lekker scherp draaien, dan wordt het tijd voor een upgrade idd.)

Met je redernatie/conclusies over resolutie ben ik het verder helemaal eens.

Als desktopvervanger zou ik zeker kijken naar een full-hd scherm. Daar kan je serieus op werken, imho.
Je had de pricewatch al gevonden: http://tweakers.net/categ...TsWRXCkbWrk4yJvQRqpMZZS_g
Voor 479 euro kan je er al een hoop kiezen/vergelijken.

Ik kwam trouwens met die dell als voorbeeld van een stuk goedkopere laptop dan degene die jij had uitgezocht. Maar kwa specs doet hij er niet voor onder.
En in het budgetlaptop-segment maakt het merk volgens mij niet zoveel uit. Ik heb i.i.g. geen voorkeuren tussen hp/lenovo/dell/toshiba.

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 18:33
Ik was even snel aan het browsen voor mijn vriendin. Ze wil ook een goedkope laptop voor tekstverwerken, internet en af en toe een filmpje kijken. Kortom ongeveer hetzelfde verhaal als nmarsman.

De Dell leek me wel wat, maar de website van Dell is een drama (of ik ben gewoon blind)... Hoe pas je de configuratie van de laptop aan? Ik wil eventueel een SSD erbij en misschien wat extra geheugen.

Is het verschil tussen i3 en i5 nou echt zo groot voor een 'zeer light user'?

• zetje01
SSD kan je zelf vervangen. Geheugen waarschijnlijk ook, maar van afstand valt niet te zeggen hoeveel je daar voor moet schroeven. Maar welke light user heeft niet genoeg aan 4GB?

En er is geen verschil tussen een i3 en een i5, als we het hebben over licht gebruik.
Wel een duidelijk verschil tussen SSD en HD.
Pagina: 1