Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250661

Topicstarter
Sinds febr. dit jaar heb ik een huis gekocht. Hier is door de eigenaar een houtkachel in geplaatst met CV aansluiting. Deze zit aangesloten als een bypass op het normale CV circuit.

De situatie is als volgt aangesloten:
1. Wanneer ik de houtkachel opstook wordt het interne waterreservoir opgewarmd tot de gewenste temperatuur. Deze temperatuur is in te stellen met de losse thermostaat achter in de kachel. Zodra het water bijv. een temperatuur heeft bereikt van 60 graden, wordt de circulatiepomp geactiveerd.
2. De circulatiepomp laat het water pompen, door de warmtewisselaar heen, richting de radiatoren.
3. De warmtewisselaar bevat een grote hoeveelheid water wat opgewarmd wordt door de "spiraal" met warm water vanuit de houtkachel. De CV gebruikt dit water als aanvoer van water. Doordat het water al iets is opgewarmd, hoeft de CV minder hard te gaan stoken om bijvoorbeeld te voldoen aan de vraag van warm (douch)water.
4. Wanneer het water vanuit de houtkachel de warmtewisselaar weer verlaat, zal de overgebleven warmte via de radiatoren afgegeven worden aan de ruimte.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop, is dat ik vooral savonds stook. Dan wil ik het lekker warm in huis hebben. De houtkachel geeft redelijk veel warmte af, maar de radiatoren worden nauwelijks tot niet warm. Veel van de warmte van het warmwater reservoir in de kachel wordt afgegeven in de warmtewisselaar. Met deze warmte doen wij bijna niets (douchen namelijk aan het begin van de avond). Er wordt dus onnodig veel warmte opgeslagen in de warmtewisselaar.

Hoe denk ik dit op te lossen? Een voorbeeld kan zijn om de warmtewisselaar te overbruggen. In het onderstaande plaatje heb ik dit aangegeven door (1) en (2) met elkaar te verbinden.
Ik wil in de toekomst nog wel gebruik kunnen maken van de warmtewisselaar (bijvoorbeeld als we in bad gaan). Dus een elektrische driewegklep monteren, zou dit een oplossing kunnen wezen? Wie o wie kan me hierin advies geven?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UFYYM6Q4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4UUGKHLD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat je een warmtewisselaar noemt is een voorraadvat of boiler :)
Ik begrijp dat hier sanitairwater in zit (150L)?

Een optie is om de CV ketel ook de boiler warm te laten houden (bv op 50 graden).
De meeste ketels kunnen dit (zoek in de handleiding op 'indirect gestookte boiler')

Dan houd je de voordelen van veel heet water en worden de radiatoren direct warm als de houtkachel aan gaat.

Een andere optie is om de boiler na de radiatoren als radiator op te nemen.
Het voordeel is dat je langer warmte hebt als de houtkachel al uit is (zolang er een pomp loopt), het nadeel is dat sommige CV ketels in de war raken als de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 06-06 21:52
Ik heb mijn twijfels over de hout cv zelf, die bak met water waar je het over hebt. Als die pomp aan springt bij 60 graden wat gebeurt er dan met het water in de hout cv? je moet zorgen dat die altijd minimaal boven de 60 graden blijft. Anders heb je kan op creosoot in de kachel en in je kanaal wat kan zorgen voor schoorsteen brand. Heb je meer detail van je kachel misschien daar ook een foto van? merk type nummer.
Je zal bij je boiler dan inderdaad iets van 3 weg klep moeten plaatsen die zorgt voor enkel opwarming van je boiler of enkel opwarming van je woning.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zie nog 2 aansluitingen op de boiler? Ideaal voor een zonnecollector? Overtollige warmte in de boiler steken is niet verkeerd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Proton_ schreef op zondag 07 september 2014 @ 15:10:
Wat je een warmtewisselaar noemt is een voorraadvat of boiler :)
Ik begrijp dat hier sanitairwater in zit (150L)?
Je hebt inderdaad gelijk, warmtewisselaar = indirect gestookte boiler ;)
In deze boiler zit sanitairwater, dit is de "bron" waar de CV zijn water uit haalt.
Proton_ schreef op zondag 07 september 2014 @ 15:10:
Een optie is om de CV ketel ook de boiler warm te laten houden (bv op 50 graden).
De meeste ketels kunnen dit (zoek in de handleiding op 'indirect gestookte boiler')
Om de CV continu deze boiler op temperatuur te houden lijkt me niet echt een zuinige optie, aangezien je dan 24/7 de gehele hoeveelheid water warm moet houden.
Rol-Co schreef op zondag 07 september 2014 @ 15:25:
Ik zie nog 2 aansluitingen op de boiler? Ideaal voor een zonnecollector? Overtollige warmte in de boiler steken is niet verkeerd.
Er kan inderdaad nog een zonneboiler op de boiler aangesloten worden, maar dat is iets waar ik op korte termijn niet in wil investeren.

Dit is de kachel:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7XODB74H.jpg

En dit is de thermostaat. Je kunt hem instellen op elke gewenste temp. Tis maar net wanneer je de pomp aan wil laten gaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-3DGIKLYC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
In dit gehele systeem zit zo te zien geen anti condens klep? deze zorgt er voor dat je altijd minimaal een bepaalde temperatuur in je kachel laat zitten. Brand jou vuur niet belabberd op het moment dat je pomp start?
Heb je dit geheel zelf zo aan gesloten of is dit door een installateur gebeurd?

zitten er überhaupt wel beveiligingen in? voor als de pomp een keer niet aan gaat bij stroom uitval?
klep die water loost als dit boven de 96 graden komt? een noodkoeling dus?
Ik heb zelf ook een prity kachel wel een ander model. Ik merk zelf heel erg als de temperatuur van water in de kachel te laag is dan brand hij heel anders dan als het water bijvoorbeeld 10 graden warmer is.

stef

[ Voor 14% gewijzigd door stef110 op 07-09-2014 16:29 ]

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is aangesloten door een installateur, er is geen anti condensklep aanwezig. Waar zou deze moeten zitten dan? Bij de "uitgang van het water" van de kachel?
Ik heb er niet op gelet wat het aanslaan van de circulatiepomp doet met het branden van de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Afbeeldingslocatie: http://www.houtencvkachel.nl/imgsec_nl/82/anti%20condens%20klep%20caleffi_.jpg

De anti condens klep is zo gemaakt, dat hij water wat uit de kachel komt meteen weer terug de kachel in stuurt op het moment dat het onder en bepaalde temperatuur is. Op het moment dat het water in de kachel zeg boven de 60 graden komt, opent de klep een klein beetje en gaat hij warmte afgeven aan het cv systeem.
Op het moment dat er weer koud water retour komt van het cv systeem waardoor je hout kachel afkoelt sluit de klep weer om het water eerst in de kachel weer op te warmen.

Een kook beveiliging moet je er echt wel op hebben zitten, anders is het echt niet verantwoord.
Op het moment dat nu je pomp uit valt om wat voor reden dan ook zal het water in je kachel langzaam aan de kook gaan. tot dat de druk zo hoog op loopt dat er ergens iets open klapt.

Normaal gezien bouwen ze kachels tegenwoordig met twee water circuits er in eentje voor je cv en eentje om te koelen. net zo als op de foto hier boven. de temperatuur veiligheids klep gaat open bij ongeveer 96 graden, net onder het kook punt. op dit moment val de druk weg in de koel spiraal en zal deze weer gevuld worden met vers koud kraan water om je kachel te koelen.

Bij de prity zit helemaal geen aparte koel spiraal enkel 1 tje voor het cv systeem, hierbij kan je dit beveiliging systeem wel toepassen. Het knapt er alleen allemaal niet van op. Omdat je elke keer weer koud en zuurstofrijk water toevoegt aan het cv systeem.

In dit topic kan je wat meer vinden over de na delen van dit koelsysteem:
http://technologieforum.f.../viewtopic.php?f=19&t=221

Zit er überhaupt dus wel een koel systeem op bij jou? zo niet zou ik nog even wachten met stoken deze winter en eerst je installateur er bij halen!! dit is niet verantwoord

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zit geen koelsysteem op. De installateur heeft alle kachels hier op de buurt op dezelfde manier aangesloten. Hij heeft zelf ook dezelfde opstelling en heeft wel eens geprobeerd om boven de 100 graden te komen. Kachel begon te borrelen maar gaf geen krimp. Wel had ie een plaatselijk vakantie-oord gecreëerd waardoor alle ramen open moesten. Dus ben niet zo bang dat de pomp het zal begeven. Hoor tijdens het stoken de thermostaat klikken, dan let ik er ook op of de radiatoren wel beginnen te suizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Buiten een heel belangrijk stukje over veiligheid, waar stef110 je al op wijst, zal ik de andere olifant in de ruimte maar even benoemen: Isoleer je leidingen. Zo te zien staat je kachel op de BG en je boiler op zolder. Wss moet dat (lauw) warme water daarna weer terug naar de BG en dan verwacht jij dat het nog warm is zo zonder isolatie om die leidingen?

Voel eens hoe warm die leiding in- en uit- de boiler zijn tijdens het stoken. Volgens mij is die boiler helemaal het probleem niet, want je lijkt wel alleen de top te verwarmen (kleine warmtewisselaar boven in je boiler). Normaal zou je voor SWW juist de spiraal onderin willen gebruiken, om heel de boiler op temperatuur te krijgen, maar het lijkt wel alsof bij jou alleen de bovenste ~50 liter warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjwerf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 10:41
Om even terug te komen op je probleem, je vertelt het zelf al.
Je doucht aan het begin van de avond, je boiler is dus na genoeg koud.
Je stookt de kachel op en deze gaat, zoals je schema laat zien, eerst door de boiler die na genoeg koud is. Er gaat geen warm maar 'koud' water naar je radiatoren. Ik gok dat de thermostaat ,die de cv ketel aanstuurt, in de zelfde ruimte hangt als de houtkachel. Deze meet dus een behagelijke temperatuur en de cv zal dus niet aanslaan .

Als je regelmatig stookt in de avond is het water in de boiler s nachts warm, doe je hier verder niks mee dan koelt het langzaam af en trek je dit de volgende avond leeg.
Maar als je hem op temperatuur houd met de cv, dan kost je dit veel minder energie dan dat je het water van ca 7oC naar 60oC moet verwarmen.

Plus je boiler is nog redelijk warm als je s avonds je houtkachel op stookt.

Je kunt ook de houtkachel eerder op stoken ( voor je gaat douche) . Dan zal de koude dip ook minder zijn.

En er zijn boilers die zowel water 'bewaren" voor sanitair als cv. Dan sla je al de warmte uit de houtkachel op in de boiler en is het water voor cv en tapwater al voor verwarmt indien je er gebruik van gaat maken.
Pagina: 1