Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk: van Powerline naar Cat

Pagina: 1
Acties:

• djryan87
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-11 10:01
Onlangs heeft UPC de snelheid van mijn (en velen anderen met mij) internetabonnement verhoogt (120Mb/s), en daar wil ik dus ook (eindelijk) optimaal gebruik van gaan maken. Op dit moment maakt zo goed als iedereen in het huishouden gebruik van powerline (500 Mbps). Dat ging een tijdje goed, maar op dit moment zijn de snelheden dramatisch (op zolder 15Mb/s). Ik heb o.a. Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 en Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels reeds doorgenomen, maar de situaties die ik tegenkom zijn met name in nieuwere huizen waarbij de connectie in de meterkast binnenkomt. Ik heb nog geprobeerd om een en ander op mijn eigen situatie toe te passen, maar ik kom er helaas niet uit (wel of geen patchpaneel/switch bijv.)..

Qua apparatuur:
  • Begane grond: 1 pc (staat aan de andere kant van de woonkamer, hemelsbreed zo'n 7 meter van het AOP)
  • 1e verdieping: 2 laptops (eentje via wifi, andere via Powerline) en 1 pc (heavy user, torrents/usenet met name, powerline)
  • Zolder: 1 pc (heavy user, torrents/usenet, online gaming, powerline)
  • Geen (actieve) consoles, zeer waarschijnlijk ook niet in de nabije toekomst. Ook geen NAS o.i.d.
De huidige situatie is als volgt:
  • AOP (woonkamer) > Cisco modem (woonkamer) D-Link Dir-655 gigabit router (woonkamer) > Powerline 500 Mbps adapter (woonkamer)
  • 1e verdieping en zolder maken gebruik van 500 Mbps Powerline adapters en wifi.
De pc in de woonkamer heeft op zich voldoende aan de powerline adapter. Ik vind het zelf ook niet echt praktisch om speciaal voor die pc een WCD te plaatsen. Aangezien ik in een huurhuis woon, en geen idee heb of ik hier over een paar jaar nog woon, leek Cat5e mij de beste optie voor dit moment (AWG24 en 100% koper uiteraard). Ik was van plan om de kabels langs een coax kabel die al naar boven loopt te leggen. Ik heb ook nog gekeken in mijn meterkast, maar daar lopen geen lege buizen naar zolder toe. Volgens mij is er wel ruimte om een kabel van boven naar beneden te krijgen via de ruimte waar al die kabels lopen, maar of dat verstandig is weet ik niet. Dit aangezien er in de meterkast zelf op dit moment geen cat kabels lopen, volgens mij zit er geen eens een stopcontact in de meterkast |:(

Ik was dus sowieso voornemens om 100 meter cat5e te halen (lijkt me wel genoeg :9 ), gereedschapssetje, en wat betreft de rest loop ik dus op dit moment even vast.

Concreet:
  • Het belangrijkste is met name dat de heavy users (1e etage 1x en zolder 1x) een WCD krijgen (opbouw, 2 aansluitingen waarvan de 2e eigenlijk optioneel is). De overige redden zich wel met de powerline adapters.
  • Is het nodig om de router en modem naar de meterkast te verplaatsen?
  • Als ik stugge kabel wil leggen, heb ik neem ik aan een patchpaneel nodig. Moet deze dan in de woonkamer/meterkast/1e etage/zolder?
Andere suggesties zijn ook welkom. Alvast bedankt! :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de AOP in de woonkamer zit, hoort de modem daar hoe dan ook.

Verder is powerline idd je probleem. Ik zou geen moeite doen met stugge kabel, gewoon slappe cat5e is meer dan goed genoeg. Ik zou met simpele L2 switches werken, op max 1 plek van beneden naar boven gaan. Als dat bij de modem kan, dan heb je allee boven switch nodig, anders beneden switch waar kabel naar boven gaat en boven nog eentje.

Oslik blyat! Oslik!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 13:04
djryan87 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 19:11:
...
• Is het nodig om de router en modem naar de meterkast te verplaatsen?
• Als ik stugge kabel wil leggen, heb ik neem ik aan een patchpaneel nodig. Moet deze dan in de woonkamer/meterkast/1e etage/zolder?
...
Je modem hou je bij je AOP.
Je patchpaneel plaats je daar waar alle kabels op de meest logische plaats bij elkaar komen, in de meeste woningen de meterkast; daar plaats je dus ook je switch.
Je router kan je bij de switch plaatsen, maar in jouw geval zou ik die bij het modem zetten en het switchgedeelte van je router gebruiken om de pc in je woonkamer te bedienen terwijl een andere kabel naar de losse switch gaat.

• djryan87
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-11 10:01
Bedankt voor de tips en inzichten, was helemaal helder uiteindelijk voor mij! Dit weekend mee aan de slag gegaan. 100m soepele cat5e gehaald (bij Netwerkproducten.com), perfect voor een 'first timer'! Leuk gereedschapssetje gelijk erbij besteld, kan ik in de toekomst ook weer gebruiken voor mijn eigen huis. Na alles aangesloten te hebben, bleken een paar connectors slecht contact te maken. Blijkbaar had ik de 'afgeschermde rj45' connectors met positioneringsblokje verkeerd aangesloten, positioneringsblokje zat waarschijnlijk verkeerd.. Meteen vervangen door normale rj45 connectors, en het werkte prima. Dus dat heb ik nu ook wel onder de knie. Op de eerste verdieping inderdaad een Netgear switch geplaatst, en vanuit daar weer 3 soepele kabels naar de pc's. Dacht nog even dat mijn router (dir-655) een bottleneck was (moest blijkbaar de uplink speed aanpassen), daarna volle snelheid. Prima resultaat, eindelijk genieten van de maximale snelheid :)

Afbeeldingslocatie: http://i1237.photobucket.com/albums/ff479/djryan87/Bodybuilding/120mb_zps6785bc92.png