Onlangs heeft UPC de snelheid van mijn (en velen anderen met mij) internetabonnement verhoogt (120Mb/s), en daar wil ik dus ook (eindelijk) optimaal gebruik van gaan maken. Op dit moment maakt zo goed als iedereen in het huishouden gebruik van powerline (500 Mbps). Dat ging een tijdje goed, maar op dit moment zijn de snelheden dramatisch (op zolder 15Mb/s). Ik heb o.a. Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 en Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels reeds doorgenomen, maar de situaties die ik tegenkom zijn met name in nieuwere huizen waarbij de connectie in de meterkast binnenkomt. Ik heb nog geprobeerd om een en ander op mijn eigen situatie toe te passen, maar ik kom er helaas niet uit (wel of geen patchpaneel/switch bijv.)..
Qua apparatuur:
Ik was dus sowieso voornemens om 100 meter cat5e te halen (lijkt me wel genoeg
), gereedschapssetje, en wat betreft de rest loop ik dus op dit moment even vast.
Concreet:
Qua apparatuur:
- Begane grond: 1 pc (staat aan de andere kant van de woonkamer, hemelsbreed zo'n 7 meter van het AOP)
- 1e verdieping: 2 laptops (eentje via wifi, andere via Powerline) en 1 pc (heavy user, torrents/usenet met name, powerline)
- Zolder: 1 pc (heavy user, torrents/usenet, online gaming, powerline)
- Geen (actieve) consoles, zeer waarschijnlijk ook niet in de nabije toekomst. Ook geen NAS o.i.d.
- AOP (woonkamer) > Cisco modem (woonkamer) D-Link Dir-655 gigabit router (woonkamer) > Powerline 500 Mbps adapter (woonkamer)
- 1e verdieping en zolder maken gebruik van 500 Mbps Powerline adapters en wifi.
Ik was dus sowieso voornemens om 100 meter cat5e te halen (lijkt me wel genoeg
Concreet:
- Het belangrijkste is met name dat de heavy users (1e etage 1x en zolder 1x) een WCD krijgen (opbouw, 2 aansluitingen waarvan de 2e eigenlijk optioneel is). De overige redden zich wel met de powerline adapters.
- Is het nodig om de router en modem naar de meterkast te verplaatsen?
- Als ik stugge kabel wil leggen, heb ik neem ik aan een patchpaneel nodig. Moet deze dan in de woonkamer/meterkast/1e etage/zolder?