Toon posts:

Desktop voor 3D + Grafische toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een desktop pc die voornamelijk gebruikt gaat worden voor 3D software (Solidworks) en grafische toepassingen (Photoshop, Illustrator, Indesign) Al zoekende kwam ik op dit forum terecht, en dat zit blijkbaar vol kenners! Voor mijn toepassingsgebied, welke onderdelen zijn het belangrijkst?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen idee welk budget ik voor ogen moet houden om een degelijke pc te kunnen aanschaffen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik beschik reeds over scherm, toetsenbord en muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij is de grafische kaart belangrijk, maar ik vraag me ook af hoe belangrijk het werkgeheugen is?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, een goede prijs/kwaliteit verhouding staat voorop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat is de levensduur van een desktop pc, is het realistisch om rekening te houden met uitbreidingsmogelijkheden? Bijvoorbeeld extra werkgeheugen, andere/extra grafische kaart in de toekomst.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Welkom op het forum!
Je topicstart is al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guides.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken waarmee er vast een mooi systeem in elkaar te zetten is. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03 14:38
https://forum.solidworks.com/thread/78834

Hier staan een aantal "Suggested Professional Builds" gericht op Solidworks. Misschien dat je er wat aan hebt!

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Verwijderd

Topicstarter
Bon, ik heb via alternate een samenstelling gemaakt (via de link van Shikaka)

Mijn Configuratie
€ 1.091,28*

CPU-koeler
Arctic Freezer 7 Pro Rev.2, Actieve CPU koeler
Retail 1 x € 19,99*

Grafische kaart
Club 3D Radeon R7 265 royalQueen, grafische kaart
DVI-I, HDMI, DisplayPort, CrossFire, Retail 1 x € 149,90*

Software
Microsoft Windows 7 Home Premium NL, OEM
OEM, Incl. ServicePack 1, Nederlands 1 x € 99,90*

CPU
Intel® Core™ i7-4770, 3,4 GHz (3,9 GHz Turbo Boost), 1150 processor
FC-LGA4, "Haswell", boxed 1 x € 289,-*

Voeding
Seasonic G-450, 450 Watt voeding
Zwart, 2x PCIe, Kabel-management 1 x € 89,90*

Behuizing
Aerocool V3X Evil Blue Edition, behuizing
Zwart/Blauw, Retail 1 x € 29,99*

Solid State Drive
Sandisk Ultra Plus SDSSDHP-256G-G25, 256 GB SSD
SATA 600, MLC 1 x € 114,90*
DVD-drives Serial-ATA

Moederbord
GIGABYTE GA-B85-HD3, socket 1150 moederbord
Gb-LAN, Sound, ATX, Retail 1 x € 82,90*

Harde schijf
Western Digital Green, 1 TB harde schijf
SATA 600, WD10EZRX, Advanced Format, Bulk 1 x € 54,90*

Werkgeheugen
Crucial 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen
BLT2C8G3D1608ET3LX0C, Ballistix, XMP, LP, Lite Retail 1 x € 159,90*

Totaalprijs meer dan 1000 euro, ik zou er graag nog 300 lager uitkomen. Waar kan ik op besparen zonder al teveel snelheid/kwaliteit/levensduur te verliezen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 22:13:
Bon, ik heb via alternate een samenstelling gemaakt (via de link van Shikaka)

Mijn Configuratie
€ 1.091,28*

<moeilijk leesbaar stuk>

Totaalprijs meer dan 1000 euro, ik zou er graag nog 300 lager uitkomen. Waar kan ik op besparen zonder al teveel snelheid/kwaliteit/levensduur te verliezen?
Om wat te besparen, kan je een iets minder snelle processor nemen(maar ik zou een iets duurdere nemen, eerlijk gezegd: volgens mij is de processor in jouw geval wel belangrijk) , een iets minder snelle grafische kaart, een kleinere harddisk, de cpu koeler weglaten, goedkopere voeding nemen, goedkopere ssd.

Maar dan moet je wel een andere behuizing nemen, want dat is toch niet serieus?

Kortom, alles moet anders :) Maar hoe je dan 300 euro lager moet uitkomen, is mij een raadsel.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
De makkelijkste manier van besparen is de GPU exit te doen.

Hoe serieus is je werk met Solidwork en Adobe? Studie/amateur/(semi)pro? De laatste categorie verdient natuurlijk een fatsoenlijk budget, dus geen 700 imo (inclusief OS, dus effectief slechts 620).

Voor de eerste twee categorieën zou ik die i7 lekker laten vallen, dat scheelt een enorme slok op een borrel. Dan maar iets langer wachten.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik schreef te snel, doe maar een vettere cpu. Ik zie net dat solidworks welgeteld 1 core gebruikt.
Met een i7 schiet je dus niet veel op. Hou je vast aan een i7? ok maar neem dan de i7-4790k. Die is op 4 Ghz geklokt (turbo 4,4). Altijd leuk, voor maar 1 tientje meer dan je eigen voorstel..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al wat wijzer.

Mijn werk met Solidworks is (semi)pro, dus iets degelijks is wel aan de orde.

Daar tegenover staat dat het een bijberoep is waar ik momenteel de eerste stappen in zet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet je voorstellen dat Solidworks in de kern een licht programma is wat goed loopt op zelf een i3. Het hangt heel erg af van hoe zwaar je het gaat belasten en hoe lang je wachtmomenten in je workflow tolereert.

Als jij veel maar lichte onderdelen maakt met niet al te veel features dan is het wat anders dan als je met flink veel features werkt en bijv. met equations en veel relaties in en tussen sketches. Rebuild en berekentijden lopen op en dat kan killing zijn voor je workflow snelheid. Ook het schetsen zelf kan trager reageren.

De enige oplossing voor die traagheid is een intel cpu met zo veel mogelijk mhz. Daarom verkoopt BOXX bijv. ook pro overclockte werkstations voor dit soort applicaties.

Daarnaast heb je bij renderen (en bepaalde simulaties) in SW wel wat aan meer cores HyperThreading.

Die 4790K is dus de beste CPU voor het zwaardere solidworks werk, en een goede keuze als je een cpu wilt die zo lang mogelijk mee gaat. Hij renderd ook heel rap. Daarbij zijn Illustrator en Indesign etc ook gevoelig voor de mhz'en van 1 core.

Maak je niet zo veel zware dingen en render je beperkt dan kom je ook prima weg met een i5 4690 bijv. (ook al erg snel)

Mensen die willen overclocken hebben wat meer opties. Een 4690k boven de 4,4ghz is een fijne i5 tegenhanger van de 4790K, die overigens ook nog over te clocken is. Wil je nog meer renderpower met behoud van coresnelheid dan die laatste dan zul je meer moeten investeren in een 5820k en die overclocken. Als je helemaal niet renderd dan is de extreem goedkope pentium 3258 dualcore met een OC van boven de 4,4ghz een hele grappige concurrent, die evensnel zal zijn als de bijna 5 keer duurdere i7

Maar mijn advies zou zijn, mits budget voor de rest: 4970K

En qua GPU, als je alleen maar Adobe en SW doet, je zou er ook bijv. een quadro K620 in kunnen zetten, maar wat je had was ook ok.

Voorbeeldje. Je zou iets minder in de gpu kunnen stoppen en de 4790k kunnen vervangen door de i5 4690, dan ben je goedkoper uit, ook omdat die koeler er dan niet bij hoeft. 8GB lijkt me wel ok, of weet je zeker dat je 16 nodig hebt?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,90€ 299,90
1MSI H97M-E35€ 69,64€ 69,64
1PNY NVIDIA Quadro K620 2GB€ 184,75€ 184,75
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 72,60€ 72,60
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,51€ 36,51
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 949,30

[ Voor 50% gewijzigd door maratropa op 06-09-2014 15:15 ]

specs

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

:+ Stomme opmerking: maar ik lees dat solidworks loopt op een core is dan misschien die anniversary editie van de pentium niet iets met een leuk z97 bordje en een degelijke koeler? /stomme opmerking[i

Verwijderd

Topicstarter
Oké, laatste vraag,

ik ben momenteel aan het samenstellen via Alternate.

Tevreden hierover? Of andere aanraders in regio midden limburg?

Thanks!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Geen idee, woon in Zuid-Limburg :)
*High-fives mede Limburger :) *

Daarnaast bestel ik altijd online, dus heb ik dat probleem niet :) Alternate is een prima winkel :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1