i5 Vs i7, Wat is slimmer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09 18:15
Ik zoek een?
CPU, i5 of i7

Wat is je budget?
Inclusief nieuw Mobo, ongeveer 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Uiteraard intel, ik kom nu van AMD, bevalt me prima maar word mij te warm, en Intel heeft betere Single core performance.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige System specs:
- Antec NineHundredTwo V3 ( with 3x Antec Tricool fan, 1x Antec BigBoy 200mm )
- Asrock 870 Extreme3 R2.0
- AMD FX-6300 @ 3,5Ghz
- Gelid GX-7 Rev 2.0 CPU Cooler ( 2 Fan Push & Pull Config )
- AMD MSI R9 290 Gaming 4GB Twinfrozr
- Corsair RM850 80Plus Gold PSU
- 8GB ( 4 x 2GB ) Corsair XMS3 @ 1333Mhz
- Western Digital 500GB HDD
- Samsung 840 Evo 250GB
- Sony Optical Drive
- Scythe KazeMasterPro 5,25'' Fan Controller
- Bitfenix 30CM Blue Led Ledstrip

Belangrijkste doeleinden van de PC word gamen, incl. Videobewerking

Het feit dat ik dit topic maak, is omdat ik nog steeds twijfel tussen een I5 en I7, en dan wel tussen de I5 4670k en de I7 4790k. Overclocken zal ik nu nog niet doen, maar ik wil de mogelijkheid graag openhouden zodat ik er geen spijt van krijg/nieuwe Processor weer moet kopen.

Zelf zou ik zeggen een i7, aangezien ik dan 100% futureproof ben voor wat ik met de PC ga doen. Maar ik hoor graag andere meningen. Moederbord ben ik tevens nog niet helemaal overuit, maar word hoogstwaarschijnlijk een Z97 Sabertooth Mark 1.

Nu ook even het nieuwe X99 en DDR4 meerekenen, is het slim om al aan X99 en DDR4 te beginnen? of juist slimmer dit links te laten liggen aangezien het nog te nieuw/duur is?

Alvast bedankt voor jullie meningen!

Mvg,

ItsShowTimeZ/Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je serieus gaat videobewerken is een i7 aan te raden (er vanuitgaande dat die applicatie ook wat heeft aan hyperthreading). Als dat niet het geval is, pak dan een i5.

Waarom eigenlijk zo'n belachelijk duur moederbord? Pak er eentje met de helft van de prijs en je bent er ook.

Verder is X99 een compleet andere prijsklasse, dan mag je bijna het dubbele rekenen voor een configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
Dan word het dus een i7, Moederbord ben ik nog niet helemaal overuit zoals ik al zei, maar voor mij is looks ook belangrijk, en zo'n ''Cover'' eroverheen ziet er wel vet uit. Echter bedacht ik met net dat er misschien te weinig ruimte is op het moederbord om mn Cpu cooler op te zetten, aangezien hij dan over de Ram slots heen gaat.

Nu zie ik bij geeneen moederbord voor Intel dat er veel ruimte tussenzit ( 1 a 2 centimeter ) echter heb ik er nu zon 4-5 centimeter tussen zitten. Dus dat word ook nog een probleem dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ga je met je pc doen? Het enige voordeel van de i7 is Hyperthreading, maar er zijn maar weinig programma's die dat gebruiken. Een i7 is niet meer futureproof dan een i5. In de meeste gevallen is i7 de grote meerprijs niet waard.

Check even:
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
2. Wat is Hyperthreading?

Bij hyperthreading is het zo dat één enkele processorkern twee logische processors bevat die de cache en externe interfaces delen. In de meeste gevallen wordt het hierdoor mogelijk dat de processorkern twee threads tegelijk uitvoert.
In de praktijk is het zo dat slechts een beperkt aantal programma's daar gebruik van maken en daadwerkelijk veel voordeel bij hebben. (rendering bv)
Vooraleer je dus een I7 koopt met hyperthreading, moet je eerst eens opzoeken als dit wil nodig is!

Bij gamen wordt dit niet gebruikt, en wanneer dit gebruikt wordt dan levert het misschien 1 fps winst op.
Edit: bij maken deze post, had ik je nieuwste reactie niet gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:59:
Wat ga je met je pc doen? Het enige voordeel van de i7 is Hyperthreading, maar er zijn maar weinig programma's die dat gebruiken. Een i7 is niet meer futureproof dan een i5. In de meeste gevallen is i7 de grote meerprijs niet waard.

Check even:

[...]
Als je mijn openingspost goed gelzen had, heb je dat kunnen lezen, Hij word vooral gebruikt voor gamen, en Videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ItsShowTimeZ schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:01:
[...]

Als je mijn openingspost goed gelzen had, heb je dat kunnen lezen, Hij word vooral gebruikt voor gamen, en Videobewerking.
Had ik gelezen, maar het begrip videobewerking is nog wel ruim, bij klein beetje videobewerking ga je geen verschil merken. Bij het zwaardere werk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
Bij dit videobewerking word het Montages, altijd al leuk gevonden om dat te doen, echter is het op deze dagen te zwaar gegrepen om dat met een FX-6300 te kunnen recorden en gamen tegelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Recorden en gamen tegelijk kun je door de videokaart laten verwerken, voor je R9 290 kun je dit in de Gaming Evolved applicatie inschakelen.

Als ik het goed begrijp doe je momenteel helemaal niet aan videobewerking? Het is niet zo dat de i5 4690K totaal niet geschikt is voor videobewerking, de i7 doet het gewoon iets sneller. Voor wat gameplay video's te maken is het verschil verwaarloosbaar. Het is pas als je op professioneel niveau bezig bent met videobewerking dat het wat uithaalt.

En wat betreft het moederbord, looks zijn één ding, maar die cover van die Sabertooth vind ik gewoon idioot. Kies dan toch gewoon een mooi moederbord, die bestaan ook. Als je toch zo graag je componenten verbergt achter een cover, neem dan een kast zonder venster. Hoe goed is het voor je componenten denk je als je de VRM's gaat wegstoppen in een kleine ruimte? Dan zetten ze op fans op en onder de cover om de VRM's toch wat airflow te geven, maar een stille pc kun je dan ook vergeten. Die 40mm fan bovenop de cover doet me denken aan de Asus A8N-SLI die ik ooit had (laatste Asus moederbord dat ik ooit kocht), de 40mm fan daarop was nauwelijks bevestigd aan de chipset, dus om die een beetje gekoeld te krijgen moest dat ding constant 8000rpm doen.

Zou je dus echt aanraden om een ander moederbord te nemen, die features minus de cover vind je ook voor €130.

• ItsShowTimeZ
MacPoedel schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:10:
Recorden en gamen tegelijk kun je door de videokaart laten verwerken, voor je R9 290 kun je dit in de Gaming Evolved applicatie inschakelen.

Als ik het goed begrijp doe je momenteel helemaal niet aan videobewerking? Het is niet zo dat de i5 4690K totaal niet geschikt is voor videobewerking, de i7 doet het gewoon iets sneller. Voor wat gameplay video's te maken is het verschil verwaarloosbaar. Het is pas als je op professioneel niveau bezig bent met videobewerking dat het wat uithaalt.

En wat betreft het moederbord, looks zijn één ding, maar die cover van die Sabertooth vind ik gewoon idioot. Kies dan toch gewoon een mooi moederbord, die bestaan ook. Als je toch zo graag je componenten verbergt achter een cover, neem dan een kast zonder venster. Hoe goed is het voor je componenten denk je als je de VRM's gaat wegstoppen in een kleine ruimte? Dan zetten ze op fans op en onder de cover om de VRM's toch wat airflow te geven, maar een stille pc kun je dan ook vergeten. Die 40mm fan bovenop de cover doet me denken aan de Asus A8N-SLI die ik ooit had (laatste Asus moederbord dat ik ooit kocht), de 40mm fan daarop was nauwelijks bevestigd aan de chipset, dus om die een beetje gekoeld te krijgen moest dat ding constant 8000rpm doen.

Zou je dus echt aanraden om een ander moederbord te nemen, die features minus de cover vind je ook voor €130.
Als eerste over die Gaming evolved App, die heb ik ook gebruikt, maar dan alsnog zie ik mijn Processor usage omhoog schieten. Wat het moederbord betreft zou je dan eerder de Z97 Sabertooth Mark 2 aanraden? of nog een heel ander?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou sowieso geen Asus bord aan raden maar een Gigabyte, beter in balans wat betreft prijs/kwaliteit en zoals gezegd ~130 euro.

Ik heb hem ook gebruikt in BF4 en dat ging gewoon nog steeds strak met 60fps zonder enige problemen, terwijl hij mooi liep te streamen.

pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

[ Voor 6% gewijzigd door DarkBlaze op 04-09-2014 12:44 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In een goed gethreade app zoals cinebench is het verschil tussen de 4690k en 4790k op stock snelheid bijna 50%!

Dat is bijna verhoudingsgewijs de meerprijs. Dat komt niet alleen door HT maar ook door de 0,4ghz hogere clock van de 4790k

Vooral als je niet gaat overclocken is die i7 verruit superieur, niet alleen in multithreaded taken maar ook nu met veel singlethteaded werk.

specs

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:59:

Check even:

[...]

Edit: bij maken deze post, had ik je nieuwste reactie niet gezien.
Er zijn tegenwoordig ook games zoals Crysis die wel gebruik maken van meer dan 4 threads. Daar zie je dat de i7 wel een stuk sneller zijn. Al is de prijs prestatie verhouding dan nog steeds slechter je hebt er dan wel baat bij. In de toekomst zal dit steeds meer gebruikt worden. Maar ik gok dat je niet zo lang met je pc gaat doen.

Als je het geld er voor hebt gewoon voor de i7 gaan. Maar als je bv nog geen goede video kaart of SSD hebt vooral de i5 pakken en dat geld gebruiken om een betere video kaart en of SSD te kopen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• ItsShowTimeZ
Astennu schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:04:
[...]

Er zijn tegenwoordig ook games zoals Crysis die wel gebruik maken van meer dan 4 threads. Daar zie je dat de i7 wel een stuk sneller zijn. Al is de prijs prestatie verhouding dan nog steeds slechter je hebt er dan wel baat bij. In de toekomst zal dit steeds meer gebruikt worden. Maar ik gok dat je niet zo lang met je pc gaat doen.

Als je het geld er voor hebt gewoon voor de i7 gaan. Maar als je bv nog geen goede video kaart of SSD hebt vooral de i5 pakken en dat geld gebruiken om een betere video kaart en of SSD te kopen.
Lees mijn openingspost:) zie je de specs van mn hele PC:)

Het geld heb ik er komende maand wel voor, dus dat komt wel goed..

Even over dat Z97 bord van Gigabyte, heb er goede dingen over gehoord, maar met dat Rood erop vind ik het er echt niet uitzien, mijn hele PC is Zwart/Blauw, dus dat rood erbij gaat wel een beetje vloeken...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ItsShowTimeZ schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:21:

Even over dat Z97 bord van Gigabyte, heb er goede dingen over gehoord, maar met dat Rood erop vind ik het er echt niet uitzien, mijn hele PC is Zwart/Blauw, dus dat rood erbij gaat wel een beetje vloeken...
Dan kun je natuurlijk ook een MSI Z97 uit de classicserie pakken. Die zijn blauw/zwart

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Voor zwart/blauw kom je bij MSI uit en dan is dit het bord van ongeveer vergelijkbare prijs pricewatch: MSI Z97S SLI PLUS

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• ItsShowTimeZ
Hmm is inderdaad ook nog wel een leuk bordje om naar te kijken, bedankt voor het advies, topic mag gesloten worden!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kleine tip nog die niet genoemd is: van DDR4 is voorlopig (laten we zeggen het komende jaar) de prijs/kwaliteitverhouding nog niet goed genoeg om het spul te kopen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilinin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-05-2024
zelf voor de Asus maximus ranger gegaan. Kwalitetief goed boardje en mogelijk zet ik er een cf setup in later. (zal dan ook een nieuwe voeding pakken maar dat komt later wel)

Check maar is de reviews meeste sites zijn erg lovend over dit boardje.

I7 10700K - Scythe Mugen 5 - Corsair DDR4 Vengeance 32GB - MSI MPG Z490 gaming plus - MSI Armor GTX 1080 - Kingston A2000 1TB ssd m.2 - Seagate 3TB - Corsair RM650x - ASUS VG248QE - Fractal Design Define R4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Lilinin schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 01:40:
zelf voor de Asus maximus ranger gegaan. Kwalitetief goed boardje en mogelijk zet ik er een cf setup in later. (zal dan ook een nieuwe voeding pakken maar dat komt later wel)

Check maar is de reviews meeste sites zijn erg lovend over dit boardje.
TS geeft aan dat hij het zwart roode thema van de Z97x-gaming 5 niet mooit vind passen bij zijn hardware en dan kom jij veel te laat aanzetten met een zwart/rood zwaar overpriced middelmatig RoG moederbord dat op alle fronten minder is dan de gigabyte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilinin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-05-2024
Lol, ok dat zwart rode thema even gemist. Maar wat betreft het mb, zeker niet minder dan de gigabyte. Betere sound chip, kwaliteit en Maximus serie Staat bekend goede oc mogelijkheden.

Reviews vs gb gaming. 7
http://www.bit-tech.net/h...otherboard-group-tests/11

Maar zoals ook de test op tweakers doet uitwijzen verschilt het allemaal niet echt van elkaar qua benchmarks.
reviews: Dertien Z97-moederborden getest

I7 10700K - Scythe Mugen 5 - Corsair DDR4 Vengeance 32GB - MSI MPG Z490 gaming plus - MSI Armor GTX 1080 - Kingston A2000 1TB ssd m.2 - Seagate 3TB - Corsair RM650x - ASUS VG248QE - Fractal Design Define R4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dat is de MSI Z97 gaming 7, niet de Gigabyte.

Daar komt nog is bij dat de Ranger maar vier VRM fasen heeft dat is gewoon iets dat thuis hoort op een budget moederbord en de geluidschip? Dat is gewoon een realtek ALC1150 die op zowat alle moederborden zit in die prijs range. Verder is de kwaliteit echt niet beter/slechter dan op de gigabyte maar je mist wel meer features.

Nee Asus misbruikt de populariteit van hun RoG serie om je goedkope rommel met een duur prijskaartje door de strot te duwen. De gigabyte is gewoon completer kwa aansluitingen en ook nog is goedkoper met 8 echte VRM fasen.

Pagina: 1