Peltiers en 24/24 7/7 draaien

Pagina: 1
Acties:

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 21:04
Ik heb al het een en ander liggen voor met waterkoeling te werken. Watterblok en radiator zijn al in mijn bezit. Het is een ennotechwaterblock en voorzien op 2 peltiers (4*4 CM). Aangezien m'n PC's 24/24 en 7/7 aanstaan vraag ik me af of ik wel mag denken aan peltiers of ofdat ik dat beter uit m'n gedachten zet.

Normaal zijn er pompen te vinden die zodner problemen 24/24 7/7 draaien (ik dacht aan de ehaim pompen), maar hoe zit het met peltiers?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 23:41 schreef Orbit het volgende:
Ik heb al het een en ander liggen voor met waterkoeling te werken. Watterblok en radiator zijn al in mijn bezit. Het is een ennotechwaterblock en voorzien op 2 peltiers (4*4 CM). Aangezien m'n PC's 24/24 en 7/7 aanstaan vraag ik me af of ik wel mag denken aan peltiers of ofdat ik dat beter uit m'n gedachten zet.

Normaal zijn er pompen te vinden die zodner problemen 24/24 7/7 draaien (ik dacht aan de ehaim pompen), maar hoe zit het met peltiers?
kunne ze best hebben daar zijn ze voor gemaakt

Verwijderd

De peltiers wel, maar het is belangrijk dat de rest het ook aankan.

Als je pompje de geest geeft dan heb je echt wel een probleem.

Vraag bij de betere aquariumhandel.

• Orbit
Op maandag 11 juni 2001 23:45 schreef MrK het volgende:
De peltiers wel, maar het is belangrijk dat de rest het ook aankan.

Als je pompje de geest geeft dan heb je echt wel een probleem.

Vraag bij de betere aquariumhandel.
Dus de peltiers zijn niet het zwake punt in een 24/24 - 7/7 opstelling, maar eerder de pomp ...

Ok, wie heeft er ervaringen met pompen die dag en nacht werken?

Verwijderd

Mijn pompje is niet van voldoende kwaliteit om 24/7 te draaien zei mijn aquaboer.

het is een: Sicce Nova

Maar mijn pc staat toch maar 3-5 uur per dag aan.

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik zou meer denken aan de stroomrekening :) en een "shutdown-on-temp-x" proggie draaien :Y)

Concrete Loop Watercooling

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik zou een hardwarematige shut-down-on-temp-x oplossing bedenken.

Peltiers 24/24 7/7 365/365 gebruiken is geen probleem. die dingen gaan gemiddeld asociaal lang mee: 100.000 uur. (Dat is dus meer dan 10 jaar)

Verwijderd

de pomp begeeft het ook niet zosnel hoor

je moet wel een groede radiator hebben die zoveel watt kan omzetten anders word het water te warm

Verwijderd

Sicce pompjes kunnen zowiezo al 24/7 draaien (dat doen ze in de aquaria in de zaak waar ik 'm gekocht heb ook), eheims ook wel. Die schijnen zelfs nog wat beter van kwaliteit te zijn.

De grootste boosdoener voor alle elektronica is opwarmen-afkoelen-opwarmen-afkoelen, etc. Dus pelts 24/7 laten draaien is zelfs beter dan ze aan/uit te zetten.

Een goede tempmonitor is wel belangrijk, want als de pomp er ooit mee stopt, of een slang raakt bekneld, of een andere ramp, dan is het heel gauw einde verhaal. Ik geef de voorkeur aan een HW oplossing omdat mijn proc crasht boven de 10-12 graden, en dan heeft MBM + shutdown tool ook geen zin meer. Dit kun je zelf in elkaar zetten, of een tremperatuursgestuurde schakelaar kopen. Conrad oid zal deze wel hebben.

Verwijderd

Er zijn hier eens wat pics voorbij gekomen van mobo's waarbij 1 component van de koeling was uitgevallen.

Daar wordt je niet blij van.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 13:15

Skef

Ik scheer.me

Of help mee met het ontwikkelen van de Tweakers PC-Controller...
(des te sneller gaat het...)

Kijk maar eens hier:

http://www.waterkoeling.nl/forum/index.shtml

Dat moet zo'n beetje alles gaan doen wat je ermee wilt...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 17:00

Mex

Voor de 3e keer in 2 dagen :

copy-paste uit een ander topic:

Mijn vorige TB is ook overleden door een weigerend MBM.

Ik heb nu dit hardwarematige ding gekocht:

Produktinformatie

Door het grotere temperatuurbereik tot 110°C is deze module voor bijna alle toepassingen in de temperatuurbewaking geschikt. Er kunnen twee grenswaarden in 1°C stappen ingesteld worden. Bij het bereiken van de ingestelde max. resp. min. temperatuur worden een schakeluitgang en een alarmuitgang geactiveerd. Bovendien kan de max./min. temperatuur uit een geheugen opgeroepen worden. Omschakelbaar display tussen temperatuur en tijd. Deze module heeft een vaste sensor aan het einde van een ca. 3 m lange aansluitkabel.
Technische spec.: Meetbereik -10°C tot 110°C (14° F tot 250° F) · Resolutie 0,1°C (0,1° F) · Nauwkeurigheid 0°C tot 60°C ± 1°C, anders ± 1,5°C · Meetsnelheid 1 sec. of 10 sec. instelbaar · Alarmuitgang 4 kHz gedurende 1 minuut · Cijferhoogte 13 mm · Voedingsspanning 1,5 V penlite batterij (wordt niet meegeleverd) · Afm. module (bxhxd) 68 x 35 x 24 mm, display (bxh) 48 x 18 mm.
Min.- en max. geheugen
Incl. temperatuurvoeler
Alarmuitgang

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/195/G1/195715G1.JPG

Te koop bij Conrad voor 35 piek excl. postzegels.

Ik vertrouw niet meer op MBM...

Edit: de kans dat het gaat lekken is 0,0001% Alles zit vast met slangklemmen. Het is in principe onmogelijk.

Zie hier

• Orbit
Op dinsdag 12 juni 2001 10:33 schreef Mex het volgende:
Voor de 3e keer in 2 dagen :

copy-paste uit een ander topic:

Mijn vorige TB is ook overleden door een weigerend MBM.

Ik heb nu dit hardwarematige ding gekocht:

Produktinformatie

Door het grotere temperatuurbereik tot 110°C is deze module voor bijna alle toepassingen in de temperatuurbewaking geschikt. Er kunnen twee grenswaarden in 1°C stappen ingesteld worden. Bij het bereiken van de ingestelde max. resp. min. temperatuur worden een schakeluitgang en een alarmuitgang geactiveerd. Bovendien kan de max./min. temperatuur uit een geheugen opgeroepen worden. Omschakelbaar display tussen temperatuur en tijd. Deze module heeft een vaste sensor aan het einde van een ca. 3 m lange aansluitkabel.
Technische spec.: Meetbereik -10°C tot 110°C (14° F tot 250° F) · Resolutie 0,1°C (0,1° F) · Nauwkeurigheid 0°C tot 60°C ± 1°C, anders ± 1,5°C · Meetsnelheid 1 sec. of 10 sec. instelbaar · Alarmuitgang 4 kHz gedurende 1 minuut · Cijferhoogte 13 mm · Voedingsspanning 1,5 V penlite batterij (wordt niet meegeleverd) · Afm. module (bxhxd) 68 x 35 x 24 mm, display (bxh) 48 x 18 mm.
Min.- en max. geheugen
Incl. temperatuurvoeler
Alarmuitgang

[afbeelding]

Te koop bij Conrad voor 35 piek excl. postzegels.

Ik vertrouw niet meer op MBM...

Edit: de kans dat het gaat lekken is 0,0001% Alles zit vast met slangklemmen. Het is in principe onmogelijk.

Zie hier
Hoe gaat dat dan in de praktijk? Wat kan je doen met die schakeluitgang? Een relais waarmee je de stroom van je pc afsluit?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou dan voor een eheim pomp gaan. Die zijn echt te best. Gebruik er zelf een voor mijn aquarium, en dat ding is dus echt al 10 jaar oud ofzo. En draait nog steeds perfect. Als al mijn vissen dood zijn ga ik aan de waterkoeling.

I, for one, like Roman numerals

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 17:00

Mex

Op dinsdag 12 juni 2001 13:29 schreef Orbit het volgende:

[..]

Hoe gaat dat dan in de praktijk? Wat kan je doen met die schakeluitgang? Een relais waarmee je de stroom van je pc afsluit?
Of je schakeld met de uitgang van dat ding je mobo uit, of dmv een relais je hele 220.
It's so easy... :D
Pagina: 1