• b.regnerus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-12-2022
Ik ben in het bezit van een ENS202EXT EZ hotspot extender V1 en wil deze juist 'downgraden' naar een gewone ENS202EXT.
Weet iemand of dit mogelijk is?

• b.regnerus
  • Laatst online: 27-12-2022
Het is me gelukt mijn Engenius ENS202EXT EZ hotspot extender te downgraden naar een gewone ENS202EXT (het bleek overigens een EZ hotspot extender v2 te zijn i.p.v. v1).

Ik heb eerst het volgende geprobeerd, waarmee het niet lukte de firmware terug te zetten:
- via het menu System - Backup / Flash firmware flashen met ENS202EXT-firmware voor hardware-versie 1 (ens202ext-etsi-v1.6.3.0.bin) . Na het booten bleek er niets te zijn veranderd.
- systeem reset door reset knop 10s. ingedrukt te houden
- reset-knoppen ingedrukt houden; daarna voeding aansluiten en 10s. reset ingedrukt houden

Op de volgende manier lukte het me uiteindelijk wel de ENS202EXT firmware erop te krijgen:
- via het menu System - 1-Click Command de functie 'Fetch Latest Firmware Into Temp Storage' te selecteren (en druk op knop <Run>). Er wordt nu de laatste firmware van internet gehaald (van tevoren moest wel even een verbinding gelegd worden met een access point of hotspot).
- Kies nu in menu System - Backup / Flash firmware de functie 'Flash Image' (en daarna <Proceed>) om de zojuist binnengehaalde firmware te flashen.
- Na het rebooten blijkt de firmware te zijn geüpgrade van v2 naar v3.99. Ook is het IP-address gewijzigd naar 192.168.63.1 en ziet de UI er totaal anders uit, maar het is nog steeds een EZ hotspot extender.
- via menufunctie 'Systeem administratie' (of zoiets), heb ik weer de mogelijkheid firmware in te lezen en te flashen. Opnieuw selecteer ik de firmware voor een 'gewone' ENS202EXT met hardware-versie 1. Nadat het flashen is afgerond en de access point opnieuw is opgestart, blijk ik nu wel een gewone Engenius ENS202EXT te hebben met firmware versie 1.6.3.

• dsr9500
  • Laatst online: 30-01 17:36
Is het al iemand gelukt om de 3.99 werkend te maken en 'houden' en hoe.

En waar staat die 'werkende' versie 3.99 ?

[Voor 4% gewijzigd door dsr9500 op 10-08-2021 21:42]

• dsr9500
Ik heb nieuwe versie van 3.99 gevonden de ezhotspot-399-2019-10-09.bin. Iemand die al getest

URL

[Voor 11% gewijzigd door dsr9500 op 12-08-2021 17:40]

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19
dsr9500 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:06:
Ik heb nieuwe versie van 3.99 gevonden de ezhotspot-399-2019-10-09.bin. Iemand die al getest

URL
Heb die versie even bekeken, de binaries lijken identiek aan andere 3.99 versies, er zijn wel hier en daar wat configs aangepast zo te zien. Waarom ze dat zo doen, werkelijk geen idee ... Iets anders toch eenzelfde versie nummer meegeven is m.i. uit den boze. "Vroeger" toen ik zelf nog firmware voor embedded devices maakte was het hoofdversie.binary versie.subversie. Oftewel, als een release 3.99.00 zou zijn zou een binary identieke versie met een andere configuratie 3.99.01 heten.

Iedereen heeft recht op zijn eigen nukken. Ik heb het idee dat de regel dat je databundel in de hele EU geldig is, ervoor heeft gezorgd dat de ENS202 een tikkie overbodig is geworden.

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:18
Zeker is ie nog niet overbodig!

In bijvoorbeeld Duitsland is je data dekking in veel gebieden echt ruk. (zelfs bellen kan niet overal.. 2021)
Daarnaast is je data zo op met filmpjes kijken door je kids.

Dus nog steeds wifi en dan is de ENS nog steeds prima als wifi versterker.
Je wilt niet weten hoeveel campings weliswaar een mooi netwerk lijken te hebben, maar waar je met de ENS wel ontvangst hebt maar direct met de ipad niet.
En tja, kids willen filmpjes, dus ik ben er nog steeds erg blij mee!!

• Jhojo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09-2022
Iemand een linkje met de V3.92 voor mij? Beide V3.99 firmwares blijven de HotSpot config resetten na een bepaalde periode. :(

• IJzerboot
https://filebin.net/5f3616ygkc13892q

The bin 5f3616ygkc13892q was created 24 seconds ago, updated now and it expires 6 days from now. It contains 1 uploaded file at 8.4 MB.

[Voor 65% gewijzigd door IJzerboot op 27-09-2021 18:06]

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 11:49

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Diverse firmware versies voor onder andere de ENS202EXT EZ vanaf hier -> https://support.alcadis.n...m13YXJl&m1dll_index_get=0

• dsr9500
Houtenklaas schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:40:
Versie 3.92 is hier te vinden, daar zit die "phone home" functie niet in die na de verbinding met het internet je hotspot om zeep helpt ...

https://mega.nz/#!CW5xxSL...AqrWCvl8dBdrTQL9wmb1yddnc
Die link werkt nog steeds voor de 3.92-versie :)

• Houtenklaas
dsr9500 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Die link werkt nog steeds voor de 3.92-versie :)
En dat blijft ook zo, hij staat me niet in de weg daar :) En mocht hij worden weggehaald, een PM geeft dan de oplossing!

[Voor 11% gewijzigd door Houtenklaas op 09-10-2021 12:27]

• dsr9500
Ik heb de 3.99-versie dmv 7-zip kunnen bekijken en ik heb denk ik in de firmware 3.99 de tijdbom gevonden

Staat in de reg/cgi-bin/activate.cgi

in sectie trial)
een # aan begin van de regel met /etc/trial.sh &

of het bestand weggooien /etc/trial.sh werkt misschien ook wel

want in de /etc/trial.sh staat

#!/bin/sh
sleep 1800
jffs2reset -y && reboot -f & killall chilli

Nu is de vraag. Hoe pas je dat aan?
Wie kan me hierbij helpen ?
De 7-zip kan alleen maar uitpakken.

En het zou mooi zijn als we hier een 3.99a versie van kunnen maken :9

[Voor 8% gewijzigd door dsr9500 op 28-07-2022 16:47]

• Houtenklaas
Ha, leven in de brouwerij :) Dit stukje zorgt ervoor dat als je de originele firmware gebruikt die een "trial" biedt van een half uur (1800 seconde) de doos wordt gereset na dat half uur. Wat je zou kunnen doen: Het squasfs bestand "unsquashen" en een # zetten voor het jffs2reset regeltje om vervolgens de hele bende weer te "squashen". Wellicht zit er wel ergens een checksum die je daarmee om zeep helpt, geen idee.

Nu op de camping komt dit bericht tot je met de 3.92 versie, die werkt nog steeds prima hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJzerboot
Hier werken ze ook nog steeds prima!

Zou wel graag een versie willen met dubbele antennes, met 2 kids tegelijkertijd op youtube loopt de hotspot een beetje vol ;-)

• Prutsers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2022
Há mooi ontwikkeling als we naar 3.99 kunnen!
Hier werkt alles ook nog prima, ding in de mast en gaan!
Nog steeds dankbaar voor je hulp @Houtenklaas !

Fijne vakantie allen!

• Houtenklaas
Wat ik al een tijdje doe is een Fritzbox bedraad aansluiten waar iedereen op inlogt en die het dus bedraad doorzet naar de ens202. Dat scheelt het halfduplex gedrag en je kan nog een usb disk met wat films aan die FB hangen...

'Iedereen' is overigens beperkt tot 2 personen nu de Kids niet meer meegaan🙄

@dsr9500 @IJzerboot
En weer thuis. Vanavond de het 399 bestand eerst untarred. Dan komen er twee bestanden uit:
  • openwrt-senao-ens202ext-uImage-lzma.bin
  • openwrt-senao-ens202ext-root.squashfs
De laatste unsquashed en dat trial bestand mishandeld zodat zowel de "sleep" als de "reset" niet meer werd uitgevoerd. Daarna de boel weer omgekeerd ingepakt, maar dat wil niet flashen. Daar zit dus ergens een checksum of zo. Als je even zoekt op bestanden die op ".sh" eindigen zitten er best wel wat bij die contact zoeken met het thuisfront van Engenius, maar goed, die aanpassen wordt ook lastig. In de interface meldt hij wel dat hij gaat flashen, maar hangt vervolgens. Ik hou het fijn bij 3.92. Een andere optie is om eens te kijken naar een oplossing met een Raspberry Pi, dat kost ook niet veel meer. Alhoewel de ENS202 bij mij ondersteboven met zijn ethernetkabel aan een tentstok hangt. Dat heeft ook wel een grote schattigheidswaarde. Maar goed, ik ga nog wat tijd besteden om te kijken of ik die checksum ergens kan ontdekken, maar ik verwacht er niet al te veel van ... 3.92 doet het nog steeds fijn :)

Overigens heeft de trialmode - ook al zou deze oneindig duren - ook wat nadelen dat niet alle features beschikbaar lijken te zijn ....

[Voor 84% gewijzigd door Houtenklaas op 07-08-2022 20:55. Reden: Typo]

• dsr9500
Tja, op de console komt de logging van het flashen, maar ik heb dat nog niet intern eens aangesloten.

• dsr9500
even ter info het verschil tussen 3.92 en 3.99

Changelog 3.99
==============
- Added Smart Automatic Upgrade Module - (Device updates essential packages when online without need for flashing process and configurations are kept)
- Added Saved Connections Menu (for last 20 successful connections)
- Reduced Factory reset time to 60 seconds (Saved Connections are kept)

rest van de release-notes.

Changelog 3.92
==============
- Added multi language beta base support for en | nl | de | da | fr | es | pl | sv | no | fi | it | cs | hu | hr | el | ro | pt | sl | sk | lt | lv | ee | bg
- Added Homesceen Add Assist
- Added popular ca certificates
- Added optional radius server field for 802.1x authentication
- Fixed random no-response during booting or factory reset
- Fixed bug while running tor network
- Enhanced Ziggo 802.1x for ziggo/upc/delta users

Changelog 3.83
==============
- Added landing page to EzSetup Menu if device requires setup or configuration
- Added Guest Wifi in special modes
- Added System Log in EzSetup menu
- Added WPA Supplicant status in EzSetup menu
- Added Manual firmware flashing in EzSetup Menu
- Updated kernel version to 3.18.21
- Enhanced Over The Air Firmware upgrade procedure
- Enhanced visualization of EzSetup Menu Dropdown Menu
- Enhanced monitoring to auto recover if failure to join or dropped from remote network

Changelog 3.72
==============
- Fixed bug for certain applications that leaked NAT and re-trigger Splash Page Login
- Organized EzSetup Menu with drop-down menu
- Added Scan All Networks in Ezsetup menu with Auto/Realtime Scan
- Added LED Control to switch On/Off LED
- Added PROXIMUS_AUTO_FON quick join
- Added eduroam quick join
- Added LED blinking to show active upgrading process
- Added troubling shooting page if joined to incorrect SSID or incorrectly cached page

Changelog 3.6
==============
- Fixed bug for certain public hotspots which keep prompting portal logging every mintue
- Enhanced Keep Internet Alive with improved detection algorithum and re-tries joining if connection has idled
- Change Submission button to green background for easier identification
- Added Factory Default Reset button in Ezsetup menu

Changelog 3.5
==============
- Added Transparent Repeater function
- Added LED status support for RSSI wireless signal strength for easy monitoring

Changelog 3.3
==============
- Added quick button for Tor Network (anonymity) support
- Added quick button for enable/disable Auto Recovery
- enhance display color for important details
- enhance Check Online Status

3.00 (Rel 28-07-2015) - Fixed min 9 chr to 8 chr for WPA/WPA2 keys

Changelog 3.0
==============
- Added EZSetup Menu optimized for mobile phone display (320px). Add Quick Action Buttons:
--- to join popular Hotspots in Benelux
--- Quick Scan for Public Unsecured Hotspots
--- Quick Scan for Private Secured networks
--- Change SSID and wireless encyption key
--- Change Dashboard password
--- Over The Air (OTA) Firmware upgrade
--- Keep Internet Alive
--- Check Online Status
--- Added Random MAC address Generator and Clone MAC address feature if device is blocked by hotspots.

- Due to increasing numbers of Hotspot running on 192.168.88.x range, Ezhotspot's default private IP will be assigned to 192.168.93.x to reduce joining time even though it also has Hotspot Conflict Detection feature (2.40 onwards), which requires another 20-25 seconds to reassign to a different private IP range.

- Added offline Code Activation. Prior to version 3, devices requiring activation needs to be plugged into a network with internet access. It is now not required, by just entering an activation code to unlock the device if required.

[Voor 10% gewijzigd door dsr9500 op 14-08-2022 17:08]

• dsr9500
doggie34 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:55:
Kan die firmware ook in de eap300 dan?
de "EZ hotspot"-firmware voor de eap300 staat hier

http://www.engenius-europ...ezhotspot/ezrepeat399.bin
en
http://www.engenius-europ...ezhotspot/ezrepeat392.bin

Deze firmware is FUNCTIONEEL gelijk aan de 202v1-versie

Maak er een (of twee) externe antenne op en hij presteert prima.
De 2 interne antennes zijn d.m.v. een connector aangesloten op de print.
Gaatje boren in de behuizing en het ziet er zo uit....(zie foto)
Niet vochtbestendig, dus niet geschikt voor buiten, maar een droog plekje (in de voortent) is zo gevonden.

[Voor 46% gewijzigd door dsr9500 op 25-08-2022 17:56]

• IJzerboot
Wat is het voordeel van de EAP300 boven de ENS202?

• dsr9500
Functioneel niet, dit is een "mooi-weer" variant of zet/hang hem in de voortent.
Wel met de 3.99 firmware die de laatste 20 geconnecte AP's onthoudt.
Gewoon makkelijk als je weer op dezelfde camping komt of hem thuis ook gebruikt.

Ik was het upgrade script aan het analyseren en zag dat de EAP300 ook wordt ondersteund,
Dus wou ik dat eens proberen.

De EAP300 heb ik goedkoop op de kop getikt. Stond al een zeer oude EZ-versie op en heb ik technisch geupgrade met een externe antenne en zo met duidelijk meer ontvangst dan alleen in interne antennes.
De ENS202-vraagprijs op MP is belachelijk hoog.

Met deze kan ik een kennis weer blij maken en heb ik weer lekker wat geknutseld ;-)

[Voor 26% gewijzigd door dsr9500 op 28-08-2022 07:59]

• IJzerboot
mwoah 50 euro vind ik nog meevallen.
Als je ziet hoeveel lol wij ermee hebben ;-)

• dsr9500
Ter info

In de handleiding staat bij stap 5 "Type ezhotspot.eu"

nou dat kan eenvoudiger.... 1.eu doet het ook en anders nog 2.eu of ez.eu of ezrepeat.eu ;)

[Voor 15% gewijzigd door dsr9500 op 31-08-2022 17:36]

• Witte Veer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09-2022
dsr9500 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:06:
[...]

de "EZ hotspot"-firmware voor de eap300 staat hier

http://www.engenius-europ...ezhotspot/ezrepeat399.bin
en
http://www.engenius-europ...ezhotspot/ezrepeat392.bin

Deze firmware is FUNCTIONEEL gelijk aan de 202v1-versie
Ik zie dat dit draadje al lang loopt (Altijd laat zal ik maar zeggen) en heb geprobeerd mijzelf door alle informatie heen te werken. Maar ik ben toch niet zo bedreven en op de hoogte van de termen waardoor ik niet alles begrijp.

Ik heb een ENS202EXT v1 (gecontroleerd) en ook ik wil hier graag een EZ hotspot van maken zodat ook ik op de camping betere WIFI heb.

Ik heb de firmware die dsr9500 heeft gelinkt gedownload. Is dit de juiste firmware die ik nodig heb of is er voor de ENS202EXT nog een andere/betere versie en waar kan ik die downloaden dan? De meeste links uit het verleden zijn verdwenen !

En als ik die firmware heb kan ik die dan rechtstreeks gebruiken in de systeem firmware update of moet ik dan nog toveren ?

• dsr9500
Wel goed lezen, je citeerde nl een stukje van de eap300 en niet de ens202extv1

Gebruik de versie 3.92 van HoutenKlaas, zie Houtenklaas in "ENS202EXT firmware upgrade naar EZ hotspot extender"

En voor het genereren van de activatiecode, zie
MrAlbino in "ENS202EXT firmware upgrade naar EZ hotspot extender"

suc6

[Voor 25% gewijzigd door dsr9500 op 07-09-2022 21:47]

• Witte Veer
Yes (of ja) het is gelukt. dsr9500 bedankt voor je hulp ! Bedankt namens de hele familie.

Ik kreeg trouwens op md5encryption.com geen md5 key daarvoor ben ik naar een andere site gegaan.

Nu nog even uitzoeken hoe het allemaal werkt. Ik heb ook een tp-link ac750 (4g) modem daar kan een simkaart in. Ik wil de ezhotspot laten lopen via het modem om de wifi kanalen te ontlasten.

• Witte Veer
Oh dat klopt niet helemaal. Op de doos staat iets anders dan op het modem. Het is een tp-link archer mr200.

Ezhotspot in de wan poort en het werkt gelijk. Geweldig !

• dsr9500
Top... een andere site zoals deze rekent de MD5-hash ook voor je uit...
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee