Aankoopadvies "grafische" desktop

Pagina: 1
Acties:

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-03 17:21
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem wordt voor 90% van de tijd gebruikt voor fotobewerking, de resterende 10% voor het browsen op internet, het typen van een Word-briefje, het invoeren van een Excel-sheetje, email en het luisteren van muziek op de achtergrond wanneer ik foto's bewerk. Heel af en toe zal er ook een video worden bewerkt. Software die er gebruikt gaat worden: Photoshop CS5 (en hoger), Adobe Premiere, Office, Nikon Capture NX, Adobe Dreamweaver, Adobe Bridge. Games spelen of films kijken doe ik niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zou mooi zijn als het systeem (inclusief monitor) zo ergens rond de 2000 Euro gaat uitkomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik gebruik nu een HP w2207h monitor en wil overstappen op een Dell U2713H omdat ik gelezen heb dat deze qua prijs/prestatie heel erg goed is. Ik heb nog nooit gewerkt met twee beeldschermen maar mocht het mogelijk zijn dan zou ik mijn huidige HP ook nog willen gebruiken. Geen noodzaak maar lijkt me wel makkelijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Waar ik met mijn huidige systeem tegenaan loop en waarom ik iets anders wil kopen is het feit dat tijdens de foto-bewerking ik er te vaak tegenaan loop dat mijn huidige systeem te traag is en ik moet wachten totdat een bewerking is uitgevoerd. Ik werk met TIFF-bestanden die, nadat ik mijn NEF-files via CaptureNX open in Photoshop, rond de 200MB groot zijn. Echter ga ik daarna werken met lagen in Photoshop dan heb ik al redelijk snel files die ruim 1Gig (soms 2Gig) groot zijn. Het nieuwe systeem moet hier dus geen problemen mee hebben. Dat is het allerbelangrijkste.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeuren voor merken heb ik niet, de kast hoeft er van mij ook niet mooi uit te zien of zoiets aangezie die toch uit het zicht staat, dus heel veel extra's uitgeven voor geluidsdemping hoeft ook niet want hij staat in een andere ruimte als waar ik voor mij monitor zit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen wensen.

Ga je overklokken?
Overklokken, ik weet wat het betekent maar heb daar totaal geen ervaring mee omdat ik bang ben dat ik iets verkeerd doe (omdat ik niet weet hoe het werkt) en ik daardoor het systeem zou kunnen beschadigen

Eenieder die me wil helpen, bij voorbaat dank.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Kom op, lid sinds 2004, dan moet je onderhand wel weten dat je met een lijstje moet komen :).

• 103720
Ik heb de handleiding gelezen ( Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) ) waarin staat dat je 'bijvoorbeeld' een paar artikelen uit de Pricewatch kunt geven, maar geloof me, ik ben al zo lang uit de componenten dat ik echt niet durf aan te geven welke onderdelen ik eventueel in mijn nieuwe computer zou willen hebben. Ik kan er wel iets neerzetten, maar echt, of het nu Kingston geheugen moet zijn of Corsair, ik zou het echt niet durven te zeggen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen en reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014, daar staan die maand mooie workstations bij en een zoekactie in het DAA subforum zal je toch een heel eind op weg moeten kunnen helpen. Er zijn letterlijk tientallen topics te vinden met hetzelfde doel.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 31-08-2014 21:10 ]

• 103720
Sterker nog, ik heb die de afgelopen dagen ook doorgelezen maar ik ben echt op zoek naar een systeem wat echt 100% geschikt is voor mijn behoeftes. En waar ik mijn vragen die ik heb, over een bepaald advies wat wordt gegeven , rechtstreeks kan stellen. Vandaar dat ik hier gebruik maak van de mogelijkheid om een persoonlijk advies topic te openen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Maak het jezelf niet te moeilijk, het systeem wat je zoek heeft echt geen specifieke eisen boven de andere Ps/workstation achtige builds hier.

Een systeem met een leuke processor, ruime opslag (liefst SSD('s) om van te werken) en een eenvoudige videokaart zijn meer dan zat. Dat laatste zou je zelfs eventueel weg kunnen laten.

Succes!

[ Voor 41% gewijzigd door br00ky op 31-08-2014 21:30 ]

• 103720
Ik dacht het juist mezelf wat makkelijker te maken door hier in dit topic advies te krijgen en een overleg aan te gaan waarom iemand een bepaald onderdeel adviseert. Hopelijk wil iemand die moeite nemen.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze. Niemand is geboren met die kennis; neem andere topics door, kijk naar de BBG en lees reviews. Zo leer je er zelf ook het meeste van.
Post gewoon het lijtje uit een BBG wat je denkt dat het beste bij jouw doeleinden past, dan gaan we daar op verder borduren.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• 103720
Ga ik doen Joris. Maar dat wordt lastig aangezien ik echt niet meer weet wat er tegenwoordig op de markt is. Het doorlezen van de diverse topics hier heeft me doen beseffen dat ik totaal geen verstand meer heb van computers. Maar aangezien ik per dag zo'n 10 uur achter dat ding zit voor mijn werk is het de hoogste noodzaak geworden om mijn computer te vervangen. Ik ga eens kijken of ik een lijstje kan maken, maar beloof me, lach me niet uit als ik straks kom met een lijstje wat nergens op slaat en waar componenten in zitten die niet met elkaar matchen. ;-)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Maak je geen zorgen, dat komt wel vaker voor en is zeker geen schande :). Leg die eerder genoemde [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen ernaast, dan kan er weinig fout gaan.

Succes!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Voorbeeld van een prima bak voor dit soort werk. Met mercury engine voor premiere (cuda cores in 750ti kaart). 8GB ram.. liever 16 maar dit was budget <800 eur

Intel Core i5-4590 Boxed
Asus H97-PLUS
Asus GTX750TI-PH-2GD5
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Samsung 840 EVO 250GB
WD Blue WD10EZEX, 1TB
Samsung SH-224DB Zwart
LG 23MP55H-P Zwart
Cooler Master Silencio 452
XFX 550W Pro

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 21:34
voor foto bewerking xeon aangezien toch externe gpu heeft
een ssd mx100 crucial goedkoper en heeft stroombeveiliging

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-03 09:24
Zoiets?

Hoogst geklokte processor (dat is in photoshop belangrijker dan aantal cores/threads). Nette mini ATX kast, omdat de videokaart toch niet erg warm zal worden. Genoeg schuifruimte en SSD. 16GB DDR3 en een GTX750Ti voor de hardwareversnelling in photoshop.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 300,50€ 300,50
1MSI H97M-G43€ 74,45€ 74,45
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 125,45€ 125,45
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,31€ 87,31
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart€ 468,-€ 468,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 131,37€ 131,37
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.427,06

[ Voor 27% gewijzigd door Makkelijk op 01-09-2014 01:02 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:54
De PC die hierboven staat is zeker een prima PC voor je doeleinden. Eventueel zou je de i7 kunnen inwisselen voor een Xeon 4/8 om geld te besparen. Adobe software kan prima met hypterthreading omgaan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Het systeem van Makkelijk hierboven is prima. Een Xeon zou ik niet gebruiken aangezien de genoemde programma's een hoge kloksnelheid wel fijn vinden.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• 103720
Kijk dat bedoel ik nu qua onwetendheid. Altijd gedacht dat alle software gewoon sneller werkt op het moment dat je er een hele snelle processor inzet. Maar als ik het bericht van ShittyNL lees dan geeft die aan dat een goedkopere processor voor dezelfde snelheid zorgt dan een duurdere i7 omdat Adobe software op een bepaalde manier de processor gebruikt?

En dan de reactie van MK1998NL die weer aangeeft dat de programma's wel baat hebben bij een hogere kloksnelheid.

In de configuratie hierboven van Makkelijk zie ik een 3TB harde schijf voor de opslag van mijn foto's. De 256GB SSD-schijf, die is te gebruiken om programma's sneller te laten opstarten? Want ik begrijp dat SSD-schijven er niet voor zorgen dat het 'renderen' sneller gebeurd, dus als ik een filter loslaat op een foto van 2Gig dan zorgt zo'n SSD-schijf er niet voor dat de bewerking sneller gaat dan wanneer ik Photoshop op een gewone harde schijf heb geinstalleerd?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het ligt helemaal aan je workflow wat het beste is, maar de 4790K is momenteel de snelste consumenten processor, dus daar zul je sowieso profijt van hebben. Of het de meerprijs boven een tragere Xeon of "zelfs" i5 rechtvaardigt, moet je zelf bepalen. Hoe vaak doe je dit, op welke niveau (amateur/semi/full pro etc).

Overigens doet een dedicated GPU niet heel veel voor Ps, dus die zou je eventueel weg kunnen laten. Wat wél wat doet is je projecten vanaf een SSD laden, dus ik zou een 512GB exemplaar nemen om daarvandaan te werken. De HDD is by far het langzaamste deel in een pc, dus als je dat component kan versnellen door te werken vanaf een SSD, heb je sowieso winst.

De HDD is op dat moment puur voor de opslag van projecten die af zijn. Daar heb je immers geen bijzonder hoge snelheid nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 01-09-2014 20:46 ]

• 103720
@br00ky, mijn workflow is behoorlijk heftig, zit dagelijks meerdere uren achter de computer fotos te bewerken en het feit dat k met regelmaat op mijn computer moet gaan zitten wachten is de reden waarom ik op zoek ben naar een vervanger. Ik fotografeer in NEF en als ik zo'n file open in photoshop maakt die er een TIF van en die is ongeveer 270MB groot. Zet ik er dan 3 lagen overheen dan zit je al snel met 1 foto te werken van meer dan 1Gig, en wil ik daar dan nog mee werken dan zit ik soms 15 tot 20 minuten te wachten en dat kan ik me niet meer veroorloven. Het geheugen (ik heb er nu 16gig in zitten) loopt dan helemaal vol waardoor het onmogelijk is om door te werken. Ik moet nu dus photoshop afsluiten waardoor dat geheugen weer vrijkomt zodat ik weer kan doorwerken, maar na een paar fotos is het weer hetzelfde verhaal.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan lijkt me een 4790k met 32GB en een flinke SSD als scratch me geen overbodige luxe :)

specs

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als je bij die K processor nog een Z97 moederboard neemt, kun je wat gaan overclocken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• maratropa
  • Niet online
Dat moet je maar net willen, plus omdat die 4790k al zulke clocks heeft is overclocken voor een werkmachine ook helemaal niet zo zinvol imho. Ik zou het zelf wel doen, daar niet van, maar het mooie aan die cpu is dat hij zonder OC al verruit de beste keuze is, dus ook voor non OC'ers met zware eisen.
Plus hij wordt best warm en met een OC helemaal. Dan moet je weer meer geld in een koeler stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 01-09-2014 21:46 ]

specs

• 103720
Jullie hebben wel in de gaten dat ik geen expert ben, dus overklokken is eigenlijk iets waar ik niet aandurf (te bang dat ik iets doe wat niet kan en daardoor iets kapot maak).

Dus de configuratie zoals Makkelijk heeft geschreven is een goede aangezien hij de 4790k heeft, 32Gig aan geheugen en een 256Gig SSD-schijf (misschien zou dat dan ook een 512Gig kunnen worden, of is dat overkill?). Want voor zover ik weet zijn SSD-schijven leuk om programma's op te starten maar hebben ze weinig/geen nut als het gaat om het uitvoeren van berekeningen. Of kan ik ze ook gebruiken voor het snel wegschrijven van grote (>1Gig) foto's?

• maratropa
  • Niet online
Juist altijd met je grote files van een SSD werken. Bijv. grote files in Ps wegschrijven is lekkerder op een snelle SSD. Als je het makkelijk wilt houden haal je gewoon 1 van 512GB en zet je daar windows, je programma's maar ook je tijdelijke werkbestanden op.

Systeem van Makkelijk is idd best ok. Als je bijv. ook wel eens Premiere gebruikt, en ook omdat je met heule grote files in Ps werkt is zo'n gtx 750 ti ook wel fijn. Maar je zou ook eerst zonder kunnen proberen. En er zit ook een losse goeie koeler bij ipv de kleinere koeler die standaard met de cpu mee komt.

specs

• Makkelijk
103720 schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:12:
Jullie hebben wel in de gaten dat ik geen expert ben, dus overklokken is eigenlijk iets waar ik niet aandurf (te bang dat ik iets doe wat niet kan en daardoor iets kapot maak).

Dus de configuratie zoals Makkelijk heeft geschreven is een goede aangezien hij de 4790k heeft, 32Gig aan geheugen en een 256Gig SSD-schijf (misschien zou dat dan ook een 512Gig kunnen worden, of is dat overkill?). Want voor zover ik weet zijn SSD-schijven leuk om programma's op te starten maar hebben ze weinig/geen nut als het gaat om het uitvoeren van berekeningen. Of kan ik ze ook gebruiken voor het snel wegschrijven van grote (>1Gig) foto's?
Photoshop heeft veel baat bij een SSD als scratch disk. Ook het openen en wegschrijven van grote bestanden en zeker catalogi zoals Lightroom en Bridge hebben er baat bij maar SSD's voor pure opslag gebruiken is ontzettend duur. In jouw geval zou ik eerder een tweede 256GB SSD nemen als scratch disk ipv een 512GB SSD. Met 256GB kun je enorme bestanden met veel lagen verwerken.

Het systeem wat ik voorstelde heeft geen 32GB geheugen. Indien je met extreem grote bestanden (met name bij stitching) gaat werken kan dat nuttig zijn maar mijn ervaring is dat Photoshop vooral dingen naar de scratch disk schrijft. 32GB is verre van standaard, lijkt me eerder een toekomst upgrade.

• Barry|IA
Met overclocken ga je daadwerkelijk secondes sneller werken als er iets aan het renderen is.
Dat jij er geen ervaring mee hebt neemt niet weg dat het een van de grotere stappen is die je kunt maken.
Imo verdiend dat meer de aandacht dan die 32gb.

Met oc'en gaat er niet "opeens" iets kapot.
Je moet natuurlijk wel weten wat je doet en niet als kip zonder kop alle voltages gaan verhogen..
Als je een veilige overclock wilt en je volt de richtlijnen uit het Haswell overclock topic, dan moet het helemaal goedkomen.

[ Voor 35% gewijzigd door Barry|IA op 02-09-2014 14:40 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• maratropa
  • Niet online
Zonder ram komen te zitten is iig de grootste bottleneck die je kunt hebben. Als hij aangeeft dat 16GB vol loopt is 32GB logisch lijkt me.

specs

• Barry|IA
Het lijkt mij niet normaal dat 16GB al vol loopt van wat de TS omschrijft te doen.
Denk dat dit momenteel komt door een combinatie rommelige Windows en teveel achtergrondprocessen die meelopen.

32GB lijkt mij alleen nuttig als je met (kleine) ramdisks of virtuele systemen gaat werken (dan nog is 64GB beter).

De CPU is voor TS hét component wat altijd aan het werk zal zijn en waar altijd op gewacht zal worden. In dat geval is een snellere CPU dus tijdbesparing.

• maratropa
  • Niet online
Als het door errors komt lijkt het me inderdaad niet nuttig maar op zich dicteren wij niet hoe hij zijn pc gebruikt lijkt me ;)

specs

• 103720
Het vollopen van het geheugen zal zeker ook een Windows-probleem zijn. Al Googelend kwam ik er achter dat er een tweetal processen meedraaien die een of andere inventarisatie (SearchIndexer) maken voor het zoeken in Windows.

Kan ik de voorgestelde processor (de i7) wel gebruiken om over te klokken, want als het in een topic wordt uitgelegd hoe je hier mee om kunt gaan durf ik het wel te proberen. Als dit inderdaad secondes scheelt is het me dat wel waard. Vandaag weer zo'n 500 foto's doorgenomen dus als dat per foto een paar secondes scheelt ben ik in het vervolg eerder klaar, haha.

Overigens maratropa, elke hulp is welkom, ook als het gaat over het feit dat ik mijn computer verkeerd gebruik. Dus elk bericht in dit topic wordt door mij gewaardeerd.

• maratropa
  • Niet online
k ;)

Geen OC = 4790K + H97 moederbord en degelijke koeler
Overclocken = 4790K + Z97 moederbord en betere koeler

Op zich is de meerprijs niet bizar veel en kun je altijd later nog eens een OC wagen.

Maar, omdat jij serieus op de computer werkt en 0 problemen wenst wil je niet overclocken tot de max/grens. De vraag is dan of alle moeite loont, als hem hem bijv. op 4,6ghz weet te krijgen. Ik ben altijd wel voor % winst hoor, maar niet iedereen denkt er hetzelfde over.

specs

• Makkelijk
Voor jou zal een SSD waarop je catalogus staat wel het meest schelen waarschijnlijk. Ik weet niet hoe het met Bridge / of wat je ook gebruikt om door de foto's te bladeren zit zit, maar met Lightroom scheelt het ontzettend veel als hij de thumbnails op een SSD kan zetten.

De enige i7 die je kunt overklokken is de voorgestelde. Deze is meteen ook de snelste en vereist heftige koeling zoals de tweakers.net/pricewatch/378347/thermalright-true-spirit-140-power.html wanneer je besluit over te klokken. Een overklokbare i5 heeft voor jou geen voordeel t.o.v. een niet-overklokbare i7. Hyperthreading doet voor het bewerken van foto's weinig maar voor het exporteren is het wel ontzettend effectief.

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 02-09-2014 17:32 ]

• ThaBilly
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-03 13:13
ik zit een beetje boven de prijs? maar het is wel een goed systeem en het valt mij trouwens op dat iedereen het o.s. vergeet?????

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 506,49€ 506,49
1Asus P9-X79€ 201,59€ 201,59
1Asus GTX750TI-OC-2GD5€ 134,-€ 134,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,31€ 87,31
1Cooler Master CM 690 III Window€ 78,15€ 78,15
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,04€ 81,04
1be quiet! SHADOW ROCK 2€ 35,85€ 35,85
1Corsair XMS3 CMX64GX3M8A1600C11€ 571,94€ 571,94
1Corsair CS650M€ 77,90€ 77,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.347,26

• maratropa
  • Niet online
Is dit voor jezelf of de topicstarter? Als het voor jezelf is dan moet je een eigen topic aanmaken..?

Maar een x79 systeem met een 6 core slaat natuurlijk nergens op in deze context...

specs

• MK_
  • Niet online

MK_

Dit hierboven.

En €2000 vind ik al een hoog budget, eigenlijk te hoog. En dan hier nog eens €300 overheen gaan? Yeah right.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:52

Marc H

- - Is wakker - -

Grappig dat iedereen zich focussed op snelheid. Ik zou toch ook wat budget reserveren voor wat extra veiligheid.

Ik zou zowiezo alle data disken in raid 1 zetten. zo heb je tenminste wat veiligheid voor als er een disk crashed.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Barry|IA
Marc H schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:01:
Grappig dat iedereen zich focussed op snelheid. Ik zou toch ook wat budget reserveren voor wat extra veiligheid.

Ik zou zowiezo alle data disken in raid 1 zetten. zo heb je tenminste wat veiligheid voor als er een disk crashed.
Da's een goeie.

@TS: Wikipedia: Redundant array of independent disks

In RAID 1 heb je kort gezegd dus voor elke disk een ''tweede'' nodig. 2x 2TB disks betekent dus een opslag van 2 TB (aangezien de ander als backup dient).

• Barry|IA
Is dit wat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,90€ 299,90
1Gigabyte GA-Z97M-D3H€ 87,85€ 87,85
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 125,45€ 125,45
2Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,31€ 174,62
1Noctua NH-D15€ 88,-€ 88,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 142,94€ 142,94
1Crucial MX100 256GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.590,70

2x 3TB schijven in RAID 1 zodat alle data veilig is.

Gigabyte board met alle toeters en bellen, betrouwbare kwaliteit en mooie UEFI zodat alles overzichtelijk naar wens is in te stellen.

Noctua CPU cooler staat bekend om de beste luchtkoeler. Hiermee kun je een leuke prestatiewinst boeken. Google eens op ''4790k overclock'' om een idee te krijgen wat mensen uit deze processor weten te halen. Stabiel op gerenommeerde stresstesten betekent ook stabiel tijdens jouw cpu-zware applicaties.

En als je de bij de case geleverde 2 fans vervangt door 2 Noctua NF-F12 fans heb je nog een mooi stil ''all Noctua'' systeem ook :)

[ Voor 11% gewijzigd door Barry|IA op 03-09-2014 14:27 ]

• Makkelijk
Barry|IA schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:00:

32GB ram maar gelaten zoals het is (al denk ik dat het overbodig is, vooral gezien je die upgrade later nog kan maken). Maar het past binnen je budget en je zegt zelf al te weinig te hebben aan 16GB.. het is jouw computer, jouw keuze!
Het is 16GB :P
De fans replacen lijkt me wat overdreven verder!

• Barry|IA
Makkelijk schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:29:
[...]

Het is 16GB :P
De fans replacen lijkt me wat overdreven verder!
Woops, aangepast. Zit nog steeds met die absurd lage ram prijzen in m'n hoofd..

• maratropa
  • Niet online
Imho kun je beter geld stoppen in een goede frequente offsite backup policy dan in raid. Vooral als je een SSD als werkruimte gebruikt is het redelijk useless. Goede backup eerst.

specs

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:52

Marc H

- - Is wakker - -

omdat SSD's niet kapot kunnen gaan?

Zeker als je 10 uur per dag achter een machine zit, kan je niet altijd backups lopen maken. En Offsite al helemaal niet. Dan is een simpele Raid oplosssing en fijn gevoel om te hebben.

Ik heb al bij meerdeere mensen meegemaakt die significante hoeveelheden werk zijn kwijt geraakt, die voorkomen had kunnen worden door het gebruik van raid 1

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

103720 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:26:
..
Kan ik de voorgestelde processor (de i7) wel gebruiken om over te klokken, want als het in een topic wordt uitgelegd hoe je hier mee om kunt gaan durf ik het wel te proberen. Als dit inderdaad secondes scheelt is het me dat wel waard. Vandaag weer zo'n 500 foto's doorgenomen dus als dat per foto een paar secondes scheelt ben ik in het vervolg eerder klaar, haha.

...
Een dure i7, overklokken voor secondes winst; wat voor PC werk je nu dan mee?
Misschien is een CPU van 100 euro al 10x zo snel al wat je nu hebt en/of duurt het opslaan wel lang vanwege de hardeschijf i.p.v. CPU limiet.

• maratropa
  • Niet online
Marc H schreef op woensdag 03 september 2014 @ 15:46:
omdat SSD's niet kapot kunnen gaan?

Zeker als je 10 uur per dag achter een machine zit, kan je niet altijd backups lopen maken. En Offsite al helemaal niet. Dan is een simpele Raid oplosssing en fijn gevoel om te hebben.

Ik heb al bij meerdeere mensen meegemaakt die significante hoeveelheden werk zijn kwijt geraakt, die voorkomen had kunnen worden door het gebruik van raid 1
Nee omdat dan je nieuwe data toch niet op je raid volume staat. ;) Maar als je toch een werk SSD hebt dan hoef je alleen maar af en toe je nieuwe data naar de HDD te zetten. Dan heb je je nieuwe data dubbel, en alles als het goed is op je backup.. Dan lijkt me investeren in een 2de schijf zonde.

specs

• Barry|IA
Ik ben niet bekend met frequente offsite backup policy.. bedoel je gewoon een externe hdd? :)

• maratropa
  • Niet online
Wat jij wil :) Het gaat er om dat je al je data op een andere locatie hebt liggen, zo frequent als jij nodig acht. Of je gewoon een HD bij vrienden neerlegt of gebruik maakt van een online dienst, whatever, als je er maar over nadenkt.

specs

• Barry|IA
Ja, dat is wel zo veilig inderdaad. Verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Ik denk dat de topicstarter voor zichzelf maar uit moet maken wat hij belangrijk vind en bij welke backup methode hij zich het prettigst voelt.

• 103720
V.w.b. een backup heb ik nu 2 externe harde disken van 3TB. Op het moment dat ik mijn foto's klaar heb zet ik ze op beide schijven zodat ik altijd een tweede backup heb op het moment dat er een harde schijf kapot gaat.

Het 'probleem' is dat ik nu mijn foto's bewerk op de harde schijf in mijn computer en pas backup naar de externe schijven op het moment dat ik klaar ben met bewerken. Dat is wel een risico want als er iets mis gaat met de harde schijf in mijn computer VOORDAT ik helemaal klaar ben, ben ik dus de foto's kwijt. Ik ben me bewust van dat risico, maar om elke dag (of elk uur) alles wat ik doe handmatig naar twee externe harde schijven te kopieeren kost me gewoon teveel tijd.

Ik zal eens gaan Googlen wat dat 'in Raid' betekent, als dit betekent dat er dan 'on-the-fly' continu een backup wordt gemaakt is dat natuurlijk wel ideaal. Maar ik vraag me dan altijd het volgende af:

Stel dat schijf B continu monitoort wat er op schijf A staat. Op het moment dat ik nieuwe foto's plaats op schijf A ziet schijf B dat en maakt hij er een kopie van. Maar wat nu als ik per ongeluk foto's verwijder van schijf A? Dan ziet schijf B dat er foto's verwijderd zijn en gaat hij ze dan ook van schijf B verwijderen omdat hij een kopie van schijf A wil zijn?

• maratropa
  • Niet online
Virussen, foutjes, crashes, er kan vanalles gebeuren waar raid niks aan kan doen. Het is soms zelfs onhandiger.

Met raid 1 zet het systeem gewoon alles dubbel op de schijven. Als jij iets verkeerd opslaat dan heb je er dus niets aan. Of als een virus het bestand aanpakt, of dat er door een crash corruptie ontstaat, etc.

Ik zelf heb met robocopy (een gratis tooltje van MS) een shortcut gemaakt die bepaalde mappen synchroniseert naar een andere schijf. Zo kun je heel makkelijk terwijl je aan het werk bent even snel een kopie op een andere schijf zetten van bijv. alleen je werkmap. Robocopy doet alleen files die veranderd zijn dus is heel snel. Je hebt vast legio andere tooltjes.

specs

• Makkelijk
Wat je zegt klopt, daar helpt RAID inderdaad totaal niet tegen. Het is niet eens zo dat schijf B monitort wat er op schijf A staat, alles wordt gewoon tegelijkertijd naar 2 schijven geschreven.
RAID helpt alleen tegen hardwarematig falen van 1 van die 2 schijven.

Er is overigens prima software om backuppen niet handmatig te hoeven doen. Bijvoorbeeld https://bvckup2.com/ (simpel en awesome), http://www.easeus.com/backup-software/ (gratis) of http://www.acronis.nl/nl-nl/personal/pc-backup/ (uitgebreid)

[ Voor 25% gewijzigd door Makkelijk op 03-09-2014 18:26 ]

• 103720
Ik denk dat het onderstaand systeem zal gaan worden. Eenieder bedankt voor zijn/haar bijdrage.

Zit nu te kijken waar ik het systeem het beste kan gaan kopen. Hoewel ik misschien goedkoper uit ben door alle onderdelen los te gaan kopen waar ze het goedkoopst zijn, heeft het op de een of andere manier toch mijn voorkeur om alles bij 1 leverancier te halen (mocht er dan iets zijn hoef ik maar bij 1 leverancier terug te gaan). Ik kom uit bij Azerty of 4Launch. Ik kan echter geen informatie vinden of 4Launch ook het systeem zelf kan samenstellen en, als dat kan, wat de kosten hiervoor zijn. Bij Azerty kost het een klein 70 Euro om het systeem door hen te laten samenstellen en te testen.

Verder denk ik dat het voor de backup van mijn foto's wel belangrijk/makkelijk is om een RAID-systeem te gaan gebruiken maar dat betekent dus dat ik 2 van die Toshiba harde schijven er in moet zetten.

Ook zag ik dat het geheugen in deze vorm niet te koop is bij 4Launch, ze hebben wel alternatieven van Crucial Ballistix ( Crucial 2x8GB, DDR3, PC12800, CL9, Ballistix Sport ) maar ik weet niet of dat een goed alternatief is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97M-D3H€ 87,05€ 87,05
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 124,50€ 124,50
2Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,31€ 174,62
1Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart€ 467,95€ 467,95
1Noctua NH-D15€ 88,-€ 88,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,95€ 134,95
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.579,91

• Barry|IA
Geheugen is prima, ik heb onlangs dezelfde keuze moeten maken voor een vriend. Alleen de timings van het geheugen zijn wat minder, maar dat verschil is niet eens merkbaar.

Wat betreft assemblage: zou het je niet leuk lijken om de computer zelf op te bouwen?
We kunnen je hier stap voor stap helpen en het is echt niet moeilijk. Zeker niet aangezien je een mATX behuizing hebt uitgezocht waarmee prima te werken is.

• 103720
@Barry, nou ik wil natuurlijk wel geld besparen als het kan, en ik heb in het verleden wel eens een geluidskaart vervangen en geheugen vervangen, maar een heel systeem samenstellen?

Reden waarom ik bijvoorbeeld twijfel is dat ik even had gekeken naar de verschillen van de voorbeeldsystemen die jij en "Makkelijk" hadden aangedragen. Ik heb gekozen voor het Gigabyte moederbord omdat ik niet echt noemenswaardige verschillen kon vinden via Google tussen dat bord en de MSI. En aangezien ik nu ook een Gigabyte moederbord heb waar ik al jaren geen problemen mee heb gehad kies ik dus voor de Gigabyte. Ik heb ook geGoogled op de koelers omdat jullie daar ook een verschil in hadden. Zowel de Noctua NHD15 alsook de Scythe Mugen 4 komen overal goed uit de testen maar ik lees her en der dat de Noctua toch wat krachtiger is qua koelen (het geluid is voor mij niet belangrijk omdat de kast toch in een andere ruimte staat). Het prijsverschil is wel noemenswaardig maar ik denk dat een goede koeling toch fijn is juist omdat de kast in een kleine afgesloten ruimte staat waar de temperatuur soms aardig kan oplopen als ik een dag met mijn computer heb gewerkt. Vandaar de keuze voor de Noctua. Maar op die koeling verder gezocht en toen zag ik hoe die afgeleverd wordt en dat je er zelf nog schroeven in moet draaien en fans op moet zetten. En dat is dan net weer iets waar ik niet zo in thuis ben. Vandaar dat ik had gekeken of de leveranciers ook het systeem in elkaar kunnen zetten .

Waar ik ook achter ben gekomen is dat de grafische kaart (Asus GTX750TI-OC-2GD5) geen DisplayPort aansluiting heeft en dat is eigenlijk wel wenselijk omdat je dat nodig hebt volgens mij om de maximale resolutie aan te kunnen op de Dell U2713HM.

[ Voor 7% gewijzigd door 103720 op 07-09-2014 15:25 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Een paar opmerkingen. Je zegt niet te willen overklokken en je hebt wel een Z-bord (de K-processor kan ik me nog wel voorstellen ivm de 10% hogere clock). Verder past die Noctua bij lange na niet in die case! Die is ook voor overklokken bedoelt, dus die gaat bij jou gebruik uit zijn neus zitten eten. Een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 kost een kwart van prijs en is méér dan zat.

• 103720
br00ky, het moederbord is n.a.v. een advies hier in dit topic. Ik heb aangegeven dat ik niet wil overklokken omdat ik hiermee niet bekend ben, maar er wordt hier ook aangegeven dat overklokken geen hogere wiskunde is en dat je met behulp van Google misschien toch nog wel eens ooit wilt gaan proberen.

V.w.b. de Noctua, tsja dat zou wel heel vervelend zijn als die niet in de case past (hoe kom je erachter of iets wel of niet past?). Maar als ik kijk bij de recensies ( pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 ) dan zie ik toch vaak bij de negatieve punten staan dat hij juist erg groot is, lastig is in te bouwen en niet op elk moederbord past.

• 103720
@brooky, zou je me kunnen helpen met de vragen die ik gesteld had, dan weet ik weer wat meer.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
103720 schreef op maandag 08 september 2014 @ 14:43:
br00ky, het moederbord is n.a.v. een advies hier in dit topic. Ik heb aangegeven dat ik niet wil overklokken omdat ik hiermee niet bekend ben, maar er wordt hier ook aangegeven dat overklokken geen hogere wiskunde is en dat je met behulp van Google misschien toch nog wel eens ooit wilt gaan proberen.
Bedenk wel dat je dan ook een duurder moederbord nodig gaat hebben. Dit bord heeft dan wel een Z-chipset, maar is imo niet voldoende gekoeld. Het goedkoopste bord waar je lekker op kan overklokken is de pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5. Deze heeft wel voldoende fasen om niet gaan oververhitten.
V.w.b. de Noctua, tsja dat zou wel heel vervelend zijn als die niet in de case past (hoe kom je erachter of iets wel of niet past?). Maar als ik kijk bij de recensies ( pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 ) dan zie ik toch vaak bij de negatieve punten staan dat hij juist erg groot is, lastig is in te bouwen en niet op elk moederbord past.
Voor overklokken gaat die te weinig zijn, dus dat zou dan sowieso geen optie zijn. Alle towerkoelers zijn groot en sommige zijn wat lastig te installeren, maar als je er voor gaat zitten is het echt geen moeite. Waar je op moet letten bij het aanschaffen van een cpu koeler is de hoogte. In de Silencio 352 pas maximaal 155mm. Daar moet je dus onder zitten. De Noctua is 10mm te hoog. Wil je echt gaan overklokken in deze case, wordt het vrij lastig een goede koeler te vinden. Ik zou het eerlijk gezegd laten vallen, óf een andere case nemen, zodat er een pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power in past.

• 103720
Okay, dus een aantal wijzigingen.

Het moederbord is gewijzigd van een: Gigabyte GA-Z97M-D3H naar een : Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 omdat deze beter is op het moment dat ik ooit ga besluiten om te gaan overklokken. De toevoeging "Gaming" lijkt me eigenlijk dat dit een bord is speciaal gericht om 'gamen' terwijl dat juist iets is wat ik absoluut NIET ga doen met mijn computer. Maar voor het gebruik van Photoshop maakt deze wijziging niet uit?

De case is veranderd van de: Cooler Master Silencio 352 in de: Cooler Master Storm Scout II Advanced omdat eerstgenoemde te klein qua formaat is voor een goede koeling.

De koeler is gewijzigd van de: Noctua NH-D15 naar de: Scythe Mugen 4 PCGH Edition alhoewel me niet helemaal duidelijk is waarom ik beter voor de Scythe zou kunnen kiezen dan voor de Noctua NH-D15 omdat die laatste toch nog krachtiger is?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 122,95€ 122,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 124,50€ 124,50
2Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,51€ 175,02
1Cooler Master Storm Scout II Advanced€ 73,-€ 73,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,51€ 36,51
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 137,50€ 137,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.577,33

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
103720 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 14:06:
Okay, dus een aantal wijzigingen.

Het moederbord is gewijzigd van een: Gigabyte GA-Z97M-D3H naar een : Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 omdat deze beter is op het moment dat ik ooit ga besluiten om te gaan overklokken. De toevoeging "Gaming" lijkt me eigenlijk dat dit een bord is speciaal gericht om 'gamen' terwijl dat juist iets is wat ik absoluut NIET ga doen met mijn computer. Maar voor het gebruik van Photoshop maakt deze wijziging niet uit?
Dat noem je nou marketing ;). Uiteraard kan je er prima mee Ps'en :).
De koeler is gewijzigd van de: Noctua NH-D15 naar de: Scythe Mugen 4 PCGH Edition alhoewel me niet helemaal duidelijk is waarom ik beter voor de Scythe zou kunnen kiezen dan voor de Noctua NH-D15 omdat die laatste toch nog krachtiger is?
Die keus baseerde ik met name op het feit dat je het niet zeker wist. Als deze uiteindelijk, als je dan misschien toch ooit gaat overklokken te weinig blijkt, kan je altijd nog switchen. Om daar nou meteen 50 euro extra voor neer te leggen... Dan had ik liever een nog grotere SSD gehad, kan je je actieve projecten vanaf een SSD bewerken :9.

• Beerseboer
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ik maak me oprecht zorgen over het feit dat de mensen hier iemand met €2000,- budget voor een PC waar hij dagelijks intensief gebruik van maakt, lopen op te fokken dat ie moet gaan overklokken. Voor tweeduizend euro kun je makkelijk een bloedsnel, degelijk en retestabiel systeem (laten) bouwen, met RAID oplossingen voor zekerheid en SSD's om vandaan te werken. Waarom zou je risico's nemen voor een marginale tijdswinst door overklokken?

Sterker nog, ik adviseer TS om een kant-en-klaar workstation aan te schaffen met een servicecontract erbij. (om de boel maar even te polariseren :+ )

• Barry|IA
Er is niks gevaarlijks aan overclocken. Die tijd hebben we gelukkig achter ons gelaten. Mijn laatst gesloopte CPU was een AMD Duron 1600 waar ik op heb lopen solderen om er een AthlonXP van te maken. Daarnaast nog een voltmod op het moederboard om de overclock te ondersteunen. Dat ging een paar weken goed...

Maar tegenwoordig hebben fabrikanten het wat makkelijker gemaakt, zodat je niet aan je hardware hoeft te sleutelen. Ook zij zien het potentieel in van gratis prestatiewinst. Ik ken niemand die zijn CPU of andere hardware gesloopt heeft door een overclock vanuit het BIOS/UEFI. Als een overclock niet stabiel is merk je dat snel genoeg. Je moet het m.i. flink gek maken wil je hedendaagse hardware kunnen slopen.

Maar sprake van opfokken is er niet hoor.. De TS moet lekker zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft. Wil je de mogelijkheid hebben om te KUNNEN overclocken, dan investeer je nu een paar tientjes extra en ben je er helemaal klaar voor.

Je zegt dat je met overclocken een marginale tijdswinst boekt. Maar die tijdswinst is afhankelijk van je overclock. Marginaal wil ik het niet noemen. Met bepaalde settings ga je misschien een duurdere CPU voorbij, wat dan mooi meegenomen is.

Je kan inderdaad ook voor veel te veel geld en veel te basic workstation kopen met veel te weinig uitbreidingsmogelijkheden en veel te veel spam berichten van dell in je inbox.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Beerseboer schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 14:58:
Ik maak me oprecht zorgen over het feit dat de mensen hier iemand met €2000,- budget voor een PC waar hij dagelijks intensief gebruik van maakt, lopen op te fokken dat ie moet gaan overklokken.
Volgens mij valt dat ook nog wel mee. De tendens is juist het niet te doen ;).

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:51
br00ky schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 15:59:
[...]

Volgens mij valt dat ook nog wel mee. De tendens is juist het niet te doen ;).
Precies, en overclocken is helemaal niet zo slecht... Mijn i7 950 draait al tijden op ~4.4GHZ(normaal 3.06). Dat is bijna een 50% overclock.. :P. Nog 0.0 problemen mee gehad hoor;) :>

Het gaat vooral om verstand.. Als je er 2v in een keer door je CPU jast... Ja dat is niet verstandig :+

• 103720
Nou, ze 'fokken' mij niet zo heel snel op hoor ;-)

Ik heb zelf aangegeven in eerste instantie niet te willen overklokken, maar wie weet kan het best zo zijn dat ik dat wel ooit ga doen. Het is ook mijn keuze geweest om hier advies te vragen, ik had ook naar MyCom of Paradigit kunnen gaan om daar een systeem op te halen.

De reden waarom ik het hier heb gevraagd is omdat ik een onafhankelijk advies wil van mensen die, naar mijn bescheiden mening, veel meer verstand hebben van componenten dan ikzelf.

Daarom de vraag of laatstgeplaatste configuratie een goede is, en of de wijzigingen die ik heb doorgevoerd ´logisch-slim´ zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door 103720 op 09-09-2014 16:05 ]

Verwijderd

Als ik het allemaal goed lees en begrijp zou ik qua redundantie helemaal geen hdd's bij zetten maar 2 ssd in raid 1.
Aangezien de topicstarter al aangeeft alles al op externe schijven te schrijven wanneer hij klaar is met zijn projecten, dan zijn de 2 hdd dus overbodig.
qua cpu's koelers kasten en rimram:P heb ik geen kaas gegeten dus daar hou ik me buiten

• 103720
j-jk, de twee 3Gig-schijven in bovenstaande config zullen ook in Raid1 geplaatst moeten worden, dus het is niet zozeer dat ze 'er bij gezet' worden.

Verwijderd

3gig? tb bedoel je,

Of ik begrijp je verkeerd of jij mij.

Als je alles backupped op 2 schijven extern heb je buiten je interne ssd's niet ook nog eens 2 hdd's intern nodig. tenzij je dit graag wilt, maar heb niet kunnen ontdekken in je posts of je dat wel of niet wil.
Omdat je nu alles extern wegschrijfd na voltooien ging ik er vanuit dat je deze werkwijze zelf fijn en veilig vind.
als dat zo is dan zijn die 2 die in je setup staan overbodig, want die zijn puur voor opslag van je afgeronde projecten.
degene waar je nog aan werkt heb je dan namelijk op je veel snellere ssd

• 103720
Sorry, bedoelde inderdaad TB ipv Gig (ach, het gaat ook allemaal zo snel ;-) ).

We begrijpen elkaar goed. Op de SSD ga ik mijn foto's plaatsen die ik nog moet bewerken. Eenmaal bewerkt ga ik ze wegschrijven naar 2 'externe' schijven. Het is dus inderdaad niet nodig om 2 x 3TB schijven in de config te zetten, eentje is voldoende (voor overige software, opslag muziek en nog wat ander spul). Maar het moet dan wel mogelijk zijn om 2 externe harde schijven in RAID1 te zetten, als dat niet kan zal ik dus toch 2 interne harde schijven moeten gebruiken.

Blijf ik dus nog met twee vragen:

1) welke koeler. Is de Scythe Mugen 4 PCGH Edition voldoende of zal ik toch voor het zekerheidje van de Noctua NH-D15 gaan.

2) En dat is nog veel belangrijker, de grafische kaart (Asus GTX750TI-OC-2GD5) heeft geen DisplayPort aansluiting heeft en dat is eigenlijk wel wenselijk omdat je dat nodig hebt volgens mij om de maximale resolutie aan te kunnen op de Dell U2713HM.

[ Voor 8% gewijzigd door 103720 op 09-09-2014 18:19 ]

• 103720
Op zoek gegaan naar een videokaart die wel een DisplayPort uitgang heeft en dan kom ik tot dit lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 215,-€ 215,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,51€ 87,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.580,32

Verwijderd

2 losse externe schijven kan je bij mijn weten niet in raid1 zetten.
je zal dan dus idd dubbele schijven in je set-up moeten hebben.

Ik wil je daarbij nogmaals op het hart drukken raid1 alleen een hardware failsafe is, die in het ergste geval ook nog eens niet werkt. omdat hij ook een corrupt file kan overnemen waarbij dus beide schijven onleesbaar worden. als je echt voor safe wilt gaan is de dubbele back-up die je nu hanteert dus echt de beste. maar zoals gezegd zijn hier ook mooie softwarepaketten voor zodat je 1. niet je huidige externe schijven overbodig maakt. 2.zoals nu tientallen minuten bezig bent om je GB'tjes 2x weg te schrijven op de schijven

• 103720
Ik blijf ook backuppen op mijn externe harde schijven.

Iemand nog advies of ik het systeem het beste bij 4Launch of bij Azerty kan bestellen. Want ik denk dat ik er met bovenstaande config dan wel uit ben?

• MK_
  • Niet online

MK_

Met bovenstaande setup ben je er niet uit :)
Je hebt namelijk 2 powerconnectors nodig voor je GPU, en de 360 heeft er maar 1 :(
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

Daarnaast zijn Alternate, Azerty, 4Launch, Megekko goede shops.

• 103720
Je moet het maar weten,.....

Dan zou het dus dit moeten worden. Met daarbij de aantekening dat ik op zoek moet naar een software programma wat op de een of andere manier automatisch een backup maakt van (een gedeelte) mijn harde schijf naar 2 externe backup schijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 215,-€ 215,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 87,51€ 87,51
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.598,82

• 103720
Als ik bovenstaande config vergelijk bij Alternate, Azerty en 4Launch dan zie ik dat ze allemaal de componenten aanwezig hebben met uitzondering van de case. Deze is alleen bij Azerty te koop. Als ik (met mijn minimale kennis) bij de andere twee leveranciers kijk voor een vergelijkbaar model kom ik uit bij de Fractal Design Arc Midi R2 ( pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Window) welke te koop is bij 4Launch (en 12 euro duurder is dan de Cooler Master), of de X2 6019 (staat niet op Tweakers, http://www.alternate.nl/X...duct/1088586?tk=7&lk=9285 ) welke te koop is bij Alternate en 22 Euro duurder is dan de Cooler Master).

Dit meegerekend kom ik op een totaalprijs uit bij:

4Launch: 1687,47
Azerty: 1688,18 (dus 60 cent duurder)
Alternate: 1718,29 (32 euro duurder, mede door de case)

Inclusief montage en testen wordt de totaalprijs:

4Launch: 1747.42
Azerty: 1757.17 (10 euro duurder)
Alternate: 1783.29 (36 euro duurder)

• MK_
  • Niet online

MK_

De Fractal is ook een mooie case :)

Ben trouwens SiComputers vergeten, daar het bovenstaande systeem, dus met alles bij elkaar, €1691,96 , om met assemblage €1736,96 en dus 10 euro goedkoper dan 4Lauch (met assemblage basis).

• 103720
Dank je, ik woon echter in Uden en aangezien SiComputers in Rotterdam zit en 4Launch in Eindhoven is het voor mij dan weer goedkoper om de computer in Eindhoven op te halen in plaats van Rotterdam. Toch bedankt voor het meedenken.

• MK_
  • Niet online

MK_

Klopt, maar dat wist ik dus niet :)

Dan zou ik gewoon de Fractal als case nemen en bij 4Launch kopen!

PS: ze doen de geassembleerde PC's ook versturen eh :)

• 103720
Dat had ik gelezen ja, maar als ik zie hoe hier af en toe de post wordt afgeleverd dan wil ik daar geen systeem en monitor mee versturen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Prima, heb net even gekeken en naar Eindhoven is net een half uurtje rijden, dus dat valt reuze mee (had nog nooit van Uden gehoord :))

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
103720 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:58:
Dank je, ik woon echter in Uden en aangezien SiComputers in Rotterdam zit en 4Launch in Eindhoven is het voor mij dan weer goedkoper om de computer in Eindhoven op te halen in plaats van Rotterdam. Toch bedankt voor het meedenken.
Uden de gekste ! :*)

Waarom laat je hem niet opsturen?

• 103720
Om eerlijk te zijn, ik wil niet iets thuis gestuurd krijgen wat misschien niet werkt waardoor ik terug moet naar de winkel om het op te lossen. Ik wil het systeem en de monitor op de lokatie werkend zien. Daar rij ik graag voor naar Eindhoven op en neer.

Ik heb er een hekel aan op het moment dat ik zoiets thuis afgeleverd krijg, dat ik het aansluit en dat er iets niet werkt.
Pagina: 1