Hulp nodig met I5 2500K en MSI Z77a G45

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Beste Tweakers

Recentelijk heb ik een i5 2500k overgenomen met een MSI Z77a G45. Uiteraard is dit gekocht om er ook mee te overclocken, maar ik krijg het niet voor elkaar om de overclock daadwerkelijk consistent uit te voeren.
Wanneer ik een overclock waarde opsla in de bios, sluit de pc zich af, hoor je hem 1 seconde lang booten, gaat vervolgens weer uit, en start vervolgens op. Het vreemde is dat wanneer ik kan in windows kijk bij system stats, dan wordt de OC waarde correct weergegeven. Kijk ik met CPU-Z, dan worden de stock waardes weergegeven. Zelf heb ik al meerdere keren alle opties afgegaan, met behulp van de handleiding, maar ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd.

Als iemand mij verder zou kunnen helpen dan zou dat geweldig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Onder mijn bericht staat mijn tutorial met ->klik hier<- als je die tutorial stap voor stap doorneemt, dan kom je er wel. Het booten van een OC pc kan soms wat raar doen, maar als ie gewoon boot en de OC waaardes juist aangeeft, dan is alles ok. Van belang is de temps onder de 75c te houden, goede koeling gewenst.. Verder is voor dit soort vragen ene OC topic voor sandybridge, deze vraag is niet uniek genoeg om hier een appart topic voor te maken.. zie: Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Ik ben bekend met de beginselen van overclocken, aangezien ik dat vaker heb gedaan. Ik heb meer dan genoeg ingelezen, inclusief alle opties van de bios afgegaan met de manual er naast zodat ik weet wat elke optie doet. Het probleem is dat na het opslaan van de waardes van de bios, er gewoon gestart wordt met de standaard instellingen van de cpu en de bios. Ik vermoed dat er iets vreemds aan de hand is met de bios die telkens de standaard waardes terugzet.

Kortom: de waardes worden niet juist aangegeven, en ik krijg er geen prestaties bij terwijl ik in de bios de core multiplier wel aangepast heb.

Zou het kunnen dat de batterij van de moederbord leeg is, en dat er daarom telkens gereset wordt naar standaardwaardes?

Edit: Na een 2e biosflash kan ik de OC Genie functie WEL aanzetten waardoor de overclock wel toegepast wordt. Blijkbaar kon ik de OC Genie in de eerdere bios niet aanzetten, en daardoor werd mijn overclock niet toegepast.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardjee op 30-08-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Wat stel je allemaal in voor je OC? Kan je mij jouw procedure uitleggen? Het is zeker mogelijk dat de batterij leeg is, of dat die niet goed in zn 'socket' zit, al komt dit niet vaak voor, zo'n batterij gaat vaak zeker 10 jaar mee. Vandaar dat ik t vraag.

Edit,

een aantal screenshots van bios instellingen en windows load met prime95, coretemp en cpu-z zou fijn zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door millman op 30-08-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

nvm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
In ieder geval bedankt voor het meedenken. Nu maar eens uitvogelen waarom de moederbord niet eens boven de 4.2 GHz voorbij de POST wilt komen. Maar er is nu iig een begin! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

AAAH...OK, OC genie functie is niet aan te raden! De OC Genie functie is een Automatische OC die NOOIT verder gaat dan 4200Mhz.. Je dien het dus allemaal (zonder oc GENIE) Zelf in te stellen.

Kortom, reset je bios naar standaard instellingen (batterij ff los of switch) en dan dus toch mijn tutorial volgen MAW:

- C-states uit
- EIST uit
- Turbo uit
- Multi 44
- BCLK 100
-Vcore op 1,3v

en testen maar.. Stabiel? -> multi omhoog -> niet stabiel? ->Vcore omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Dat heb ik dus al meerdere keren geprobeerd, maar elke keer dat opstartte zonder de OC Genie functie tab aan te zetten, werden de settings niet toegepast in windows. Wanneer er gekeken wordt bij de OC Genie functies kon je hier de max multiplier zelf ook aanpassen, ook hoger dan 42.

Ik zal nog eens de bios in duiken en je list opvolgen, aangezien ik met deze bios flash al meer voor elkaar kreeg dan de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Echt, geen OC genie functie gebruiken, ik weet hoe t werkt, heb ook de z77Mpower van MSI (en met alle varianten gewerkt van Asus, Giby, enz enz). Ik weet dat de die functie nog verder aangepast kan woden, maar zoals je zelf al hebt gemerkt werkt dat niet. Ik wil daarom weten wat je instelt als je geen OC genie functie gebruikt om je OC te bewerkstelligen. post eens precies je stappen, ik kan je zeker goed helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Het werkt nu wel!

Ik denk dat mijn frustraties dat de OC niet ingesteld werden gewoon lagen aan de gare bios. Sinds de biosupdate via USB werkt de oc nu wel vlekkenloos (Ik had beter moeten weten dan de bios willen updaten via windows)

Ik heb nu de multiplier op 40 gezet, de busspeed op 10k (of 100, net hoe je het wilt noemen). Voltages van auto afgehaald, en net 1 tandje hoger dan stock, en de oc wordt nu wel toegepast. (ik zag een snelheidstoename in superpi, lekkere korte benchmark)

In ieder geval bedankt! Ik ben blij dat ik de OC Genie toch uit kan laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

4Ghz is een begin, maar (afhankelijk van je koeling) kan je nog stukken verder komen. Met een gemiddelde koeler moet je toch wel tot 44-4500Mhz kunnen komen zonder moeite. Wat is je ingestelde voltage nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Net probeerde ik met 1.28 en 4.4 GHz, maar toen kwam die niet door post heen, en freezed die in de bios al. Momenteel staat die op 4.3 met 1.3V op core, en kom ik in ieder geval POST door en windows in. De reden dat ik de voltages laag hou is omdat ik net met 1.28V en 4GHz al bijna de 70 graden aan raak (met een Mugen 2) Mogelijk is de koelpasta kwalitatief wat minder aangebracht, en ga ik dit later nog eens vervangen.

Edit: Net een freeze met 4.3 GHz en 1.3V binnen 5 seconde nadat prime95 startte. Ik ben bang dat mijn cpu geen al te beste batch is :P

[ Voor 14% gewijzigd door Ardjee op 30-08-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het zijn niet de clocks die je temperatuur omhoog laten gaan, maar je voltages. De temperatuur veranderd niet als je op het zelfde voltage van 4ghz naar 4,3 gaat. Ik denk in dit geval dat met 1,33v je de 4400Mhz wel moet kunnen halen. 75c is wel een veilige max, dus je hebt nog wat ruimte. Verder is je pasta vervangen een prima idee als je niet zeker bent van je huidige mount. Keep me posted man..

Fijn dat het nu wel goed lijkt te werken.. En nee, Biosflash doe je NOOIT in windows! Succes man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Mijn eerdere ervaringen zeggen mij dat de clock verhogen wel de temperaturen IETSJES verhogen. Niet veel, maar iig iets. Aangezien ik bij de grens van intels waarde van 72.6 zit, doe ik erg rustig aan.

Ook las ik dat de Z77a G45 maar 4+1 voedingsfases heeft. Dat zou al een hoop verklaren waarom de OC nogal moeilijk gaat icm dit moederbordje.

(4.2 GHz en 1.3V kan prime95 iig wel draaien zonder freezes. Als het 10 minuten goed heeft gedraaid gooi ik de multiplier weer naar 44 met een hogere voltage. Daarna gooi ik ermaar eens een langere stresstest tegenaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het is dan ook een ivy-bridge bordje, en ivy heeft flink lagere voltages nodig voor een bepaalde oc (in de regel dan), en dan is het 4+1 fase design al snel voldoende. Maar toch, mijn eerdere voorspelling van 4400Mhz en 1,33v zou wel ongeveer uit moeten kunnen komen, ook op dit bordje hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
De temps zullen ook niet veel meer toelaten, maar het zou zomaar kunnen dat je gelijk gaat krijgen. Momenteel stress ik met 4.3 GHz en 1.31V, en nog geen blue screens gehad, en prime95 komt verder dan 5 seconde:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Laat die 72,6c even achterwege, velen met mij hebben de 75-77c aangetikt onder prime zonder problemen, natuurlijk onder normale load zal je die temps nooit zien natuurlijk. Het is alleen zaak vast te stellen of je OC stabiel is met 8u prime, en dan wil je de temps wel onder controle hebben. Zet je systeem vannacht naast het raam en dan komt het wel goed ;)

Pagina: 1