Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 08:02
Hierbij een vraag over de versterking van mijn KEF Q7 zuilen.
Momenteel heb ik er 2 aangesloten op een Denon AVR 1708.
Dit is via bi-amp aangesloten middels kabels. (via AB)
Nu heb ik het idee dat ik beter geluid uit mijn speakers moet kunnen krijgen, maar ik heb wel voorwaarden. Ik wil nl het liefste Spotify Connect of iets wat goed in de buurt komt op mijn nieuwe versterker hebben. (nu luister ik naar Spotify Premium via een add-on op SqueezeServer, aangesloten via een Squeezebox Classic via een gold coax kabel)
Ik twijfel behoorlijk of ik weer een surround-receiver moet kopen, terwijl ik helemaal geen gebruik maak van de mogelijkheden van surround.
Een andere reden van mijn twijfel is of ik weer bi-amp mogelijkheden moet hebben op een volgende versterker, of dit goed hoorbaar is in de geluidskwaliteit. (en of je goed gebruik maakt van de mogelijkheden van de Q7)
Wat is jullie advies? Alvast bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37

JT

VETAK y0

Tja, spotify en niet tevreden zijn met je geluidskwaliteit, ik zou zeggen, verdiep je eens in compressie :) Kijk ook eens naar je akoestiek en plaatsing.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Heb ook reeds lossless geprobeerd, maar hoor daarbij op huidige set weinig verschil met Spotify Premium. (Uiteraard 320 kbps CD-kwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:44
hang er maar eens een goed stereo versterker aan, dan zal je het verschil wel horen, je speakers verdienen een betere amp als die je nu hebt.

Die amp komt toch uit het lagere segment qua surround amps

Mijn 2010 van denon is ook veel minder in stereo als de Arcam stereo amp die ik gehad heb,met dezelfde speakers

Natuurlijk zal plaatsing akoestiek ect ook veel verschil brengen, maar als de bron al niet echt optimaal is, dan kan dat nooit goed gemaakt worden door de speakers

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 29-08-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
Bi-wiring voegt m.i. niks toe. Ik heb mijn speakers ook zo aangesloten, maar pas nadat ik ze normaal had aangesloten. Ik ga er dus niet meer in investeren als ik nieuwe kabels koop. Maar goed, daar is al genoeg over geschreven.

Wat bij mij wel gigantisch veel winst opleverde was een nieuwe versterker. Aangezien je nu dubbele kabels hebt liggen zou je een receiver van een winkel of vriend kunnen lenen en ze naast elkaar zetten en om beurten aan de speakers kunnen aansluiten. Zo kan je snel zien of een upgrade voor jou ook verstandig is.

Ik neem aan dat je al met de plaatsing van je speakers hebt gespeeld? 30 centimeter verplaatsen kan al een wereld van verschil betekenen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Dank! Verplaatsing heb ik idd geprobeerd, maakte wel wat verschil, maar ik mis stom genoeg het prachtige hoog, wat imho wel mogelijk moet zijn. Ben heel benieuwd wat jullie adviseren mbt een nieuwe versterker/receiver. (Liefst iets met Spotify) budget max 500/550 Euro. 2e hands no prob.

Ps: ik overweeg deze, is dit wat? http://www.pioneer.eu/nl/...8/405/VSX-924-K/page.html

[ Voor 22% gewijzigd door Vic83 op 29-08-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vic83 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:36:
Heb ook reeds lossless geprobeerd, maar hoor daarbij op huidige set weinig verschil met Spotify Premium. (Uiteraard 320 kbps CD-kwaliteit)
Ah ok :) Je kunt een aantal dingen doen: speakers mee naar een hifi zaak of op de gok voor een leuke prijs een goede versterker op Marktplaats vinden met het risico dat het verschil wellicht niet zo groot is als verwacht.
freaky35 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:34:
hang er maar eens een goed stereo versterker aan, dan zal je het verschil wel horen, je speakers verdienen een betere amp als die je nu hebt.

Die amp komt toch uit het lagere segment qua surround amps
De Q-serie van Kef is ook instap van de hoofdconsumentenlijn hoor. Tuurlijk zal een versterker wel verschil maken maar het is imho een beetje loos om er een versterker van 1000e op te zetten.
Natuurlijk zal plaatsing akoestiek ect ook veel verschil brengen, maar als de bron al niet echt optimaal is, dan kan dat nooit goed gemaakt worden door de speakers
Akoestiek kan meer verschil maken van speakers en versterker; denk aan dippen en pieken in de frequentiebereik van 10db of meer. Dat zijn geen verschillen die je vindt tussen verschillende versterkers. Met hifi is het niet zo dat alles zo zwak is als de zwakste schakel; met hifi is het geluid juist een product van diverse factoren waarvan akoestiek vaak wordt onderschat als het gaat om de invloed daarvan op geluid.
Dit is wle interessant; doordat de speakers zijn aangesloten via AB is er geen sprake van bi-amping maar inderdaad van bi-wiring. Bij bi-amping maak je gebruik van 2 versterkerkanalen per speaker/4 in totaal, door het te doen met AB maak je gebruik van slechts 2 eindtrappen, 1 per kanaal.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:44
Daar ben ik het niet me eens., als ik zie met b.v mijn kleine missions, met arcam spullen,hoe goed dat kan klinken en en wat het verschil was per bron.
Garbadge in is Garbadge out..

De ts zal niet alleen een andere versterker moeten kiezen,maar ik denk ook een goede DAC erbij,dan zal het verschil zeker groot zijn.
Echter natuurlijk als de ruimte een slechte akoestiek heeft,is daar natuurlijk ook veel winst te behalen.

Het zal meer een combinatie zijn van alles met elkaar

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 29-08-2014 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Formaat zegt helemaal niks over weergavekwaliteit (satellietjes buiten beschouwing gelaten). Ik zou zelf alleen nooit bij Mission speakers van 100e nieuw een versterker kopen van 1000e. Ja het zal beter klinken dan een versterker van 300e. Maar ik kan je garanderen dat een versterker van 200e (ipv 200e speakers) met 1000e aan speakers (ipv aan versterkers) nog veel beter klinkt. Het beste kun je je budget balanceren adhv hoeveel iets uit kan maken en de algemene concensus hier is toch wel dat speakers een veel groter verschil kan maken dan een versterker.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Ok, superbedankt voor de reacties! Blijven wel 2 vragen over: kunnen die Q7 boxen ook 6Ohm aan versterking aan terwijl er 8 op vermeld is? Tevens zie ik mooie receivers/versterkers met 180 watt/kanaal. In de specs van de Q7 staat 15-175 watt aangegeven. Kan die 5 watt extra kwaad aan versterking? Wederom dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:58

FeaR

In GoT we trust

Vic83 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:27:
Ok, superbedankt voor de reacties! Blijven wel 2 vragen over: kunnen die Q7 boxen ook 6Ohm aan versterking aan terwijl er 8 op vermeld is? Tevens zie ik mooie receivers/versterkers met 180 watt/kanaal. In de specs van de Q7 staat 15-175 watt aangegeven. Kan die 5 watt extra kwaad aan versterking? Wederom dank!
Ga [FAQ] Audio eens lezen en dan met name het eerste deel over vermogen en impedantie.

Een speaker is niet 6 Ohm, een speaker fluctueert in weerstand van enkele Ohms tot letterlijk tientallen. Als de speaker op een bepaald punt (Hz) 8 Ohm is zal de receiver dat gewoon aankunnen. Die 6 Ohm die je bij receivers ziet staan is een veilige waarde die door veel fabrikanten op wordt gegeven. In theorie zou je volgens die sticker dan geen speakers van bijvoorbeeld 4 Ohm aan kunnen sluiten, in praktijk blijkt echter dat het meer dan goed gaat. Op dat soort getallen moet je eigenlijk niet letten, zeker als je niet weet hoe deze te interpreteren. Idem met vermogen: dat is op zo veel manieren te meten dat je niet zo maar de ene receiver van 180 Watt tegenover een andere kan zetten. Veel merken meten op een manier zodat het vermogen lekker hoog uit komt, hoge getallen zijn beter en daar geilen consumenten op. Zo kan jouw gekozen receiver van 180 Watt wellicht minder leveren dan eentje die staat geadverteerd met 100 Watt. Ook hier geldt dat cijfers leuk zijn, maar ze zeggen niets. Met normaal gebruik gebruik je letterlijk enkele Watts per kanaal. Jij gaat nooit 175/180 Watt door die speaker jagen. Mits je receiver dat dus al levert. Zoals gezegd is creatief meten één ding, maar je hebt ook nog wat de receiver echt kan leveren. Goed voorbeeld is de Yamaha V473 en 573: opgegeven meer dan 100 Watt, maar gemeten in gebruik leverden ze slechts 20,8 Watt op 5 kanalen, op 7 kanalen klapte de receiver in de beveiliging. Maar die 20 Watt is nog steeds meer dan genoeg om ruzie met de buren te krijgen. Overigens is die Yamaha een extreem voorbeeld, maar ter indicatie voldoet het. Je mag en kan ook niet verwachten dat een receiver van een paar honderd euro zo'n berg vermogen levert.

Lang verhaal kort: koop een receiver/versterker op de features en desnoods looks, maar niet op het vermogen. Zeker niet als je niet weet hoe je de cijfers tegenover elkaar moet zetten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Een 180W versterker levert die 180W pas als het nodig is, in de praktijk dus aan de bovenkant van het volume wat de set kan leveren, m.a.w. als je de boel niet te hard zet, kan er weinig misgaan. En met hard bedoel ik zo hard dat je het geluid hoort vervormen, het is redelijk makkelijk te merken als je je set overstuurt, de speaker zal niet gauw stilletjes kapotgaan ofzo.

Ik vraag me wel af wat je nu precies niet mooi vindt aan de Q7s, misschien dat er meer valt te verklaren als we daar meer over weten. In eerste instantie (hoewel ik dat hele bi-wiring/bi-amping-gedoe uit de setup zou halen, levert niets op en je hebt wel grotere kans op verkeerd aansluiten) lijkt het electronisch allemaal wel in orde. Tenzij je wellicht erg slechte speakerkabel hebt, ook speakerkabel hoeft geen 20 euro per meter te kosten, maar het moet ook weer geen visdraad zijn.

Je versterker is niet per se high-end, maar het is ook zeker geen troep, met jouw budget en de eis dat het ding spotify moet ondersteunen, ga je er qua versterking niet per se op vooruit als je iets anders koopt. Sowieso vind ik het moeilijk om een voor mij geschikte versterker te vinden met Spotify Connect, als Marantz, Denon, NAD en consorten het mee gaan leveren op hun high-end-lijnen wordt het interessant, maar tot nu toe zit het alleen nog op twijfelachtige modellen en merken. Marantz en Denon leveren wel Spotify via hun eigen app, op zich werkt dat prima, hoewel de app niet het summum van gebruiksvriendelijkheid is, maar het zou voor jou genoeg kunnen zijn. Anders zou ik eerder kijken naar iets van Sonos (Connect), dan kun je de versterker kiezen op het geluid. Overigens geloof ik niet dat wat voor Spotify-oplossing dan ook per se beter gaat klinken dan de Squeezebox-oplossing, de enige zwakke schakel in die keten zou de DAC van de Denon kunnen zijn. Maar met die Pioneer ga je qua geluid geen klap vooruit, hooguit wordt het wat gebruiksvriendelijker met Spotify. Die Squeezebox doet maar 1 ding, en dat is het signaal wat Spotify aanlevert, digitaal versturen naar je versterker en dat kan ie prima. Wel even opletten dat je streamingkwaliteit op "high" staat (maar dat geldt ook voor de desktopapp, die standaard ook op low-quality streaming staat... wtf). Compressie kun je met een beetje geoefend oor vrij goed onderscheiden van andere audioproblematiek, want naast de frequentieproblematiek hoor je daarbij altijd wel digitale artifacting.

Als ik een vermoeden mag uitspreken, dan denk ik dat je gewoon het karakter van de Q7's niet mooi vindt. De Q's zijn op zich prima middenklassers, maar ze hebben een duidelijk karakter en daar moet je van houden. Neutraal zijn ze in elk geval niet :P Maar je zou dat dan toch ook redelijk moeten kunnen plaatsen, d.w.z. kunnen zeggen of je het laag onvoldoende vindt, of iets mist in het hoog, zoiets.
Ik zou eens naar een goede audiozaak gaan en kijken of je daar ofwel je Q's naast een paar andere speakers mag testen, of een paar andere speakers kunt beluisteren en desnoods een weekend op proef mag meenemen. Beetje gedoe, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Versterker lenen kan ook, al is het maar een simpele (maar wel goede) stereo-versterker. Je mist nu vertrouwen in praktisch al je componenten, maar je zult je probleem toch eerst terug moeten brengen naar het component dat de veroorzaker is.

[ Voor 11% gewijzigd door Solarsparc op 09-09-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Nu hoor ik ook zeker verschil tussen Spotify (op Extreme quality) en lossless muziek. Maar ergens heb ik het idee dat de verhouding tussen midden en hoog niet helemaal goed is. (Op laag heb ik de speaker niet uitgezocht) maar welk component ik dan moet vervangen.. Denk dat wanneer ik de versterker vervang voor eentje met bijv ingebouwde DAC dat ik ook al een betere balans krijg. Maar welk merk past goed bij KEF? Men zegt Marantz of Denon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Marantz en Denon is hetzelfde merk en (prijsverschil tussen individuele modellen daargelaten) de opbouw van hun versterkers is redelijk gelijk. Men roept nogal vaak iets over bepaalde versterkermerken in combinatie met bepaalde speakermerken, maar dat impliceert ten eerste dat alle speakers van een bepaald merk dezelfde karakteristieken hebben en daarnaast dat dat ook geldt voor het versterkermerk, en daarbij dat die karakteristieken ook nog eens zo zijn dat de versterker compenseert voor een karakteristiek die je toevallig niet in je speaker wilt hebben. Dat hele verhaal heb ik nog nooit onderbouwd gezien.

Lukraak een nieuwe versterker met een DAC kopen kan, maar dan weet je in feite niet of het nou aan de DAC of de versterking van de Denon ligt (misschien wel geen van beide...). Bovendien gaat je budget dan redelijk knellen. Kun je beter 100-150 euro besteden aan een redelijke DAC en kijken hoe dat matcht met de Denon. Ik zou dat sowieso op "zichttermijn"-basis doen (hetzij fysieke winkel, hetzij kopen op afstand), verhelpt dat het probleem niet, dan kan ie in ieder geval terug.
.
Perspectief: je Denon had een adviesprijs van 529 euro, de kans dat je voor jouw budget iets vindt met zowel betere versterking als een betere DAC is gewoon erg klein. Als je ervan overtuigd bent dat je speakers bij je passen, moet je het dan toch zoeken in een losse DAC bij je oude versterker of een goede stereoversterker, omdat het budget wat je anders aan 7.1 kanalen besteedt, dan naar 2 kanalen gaat.

De vraag "welk component ik dan moet vervangen" is simpelweg niet te beantwoorden, tenzij je de delen afzonderlijk kunt beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Luister je de muziek in 'direct' modus of heb je alle equalizing mogelijkheden aanstaan?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Altijd via stereo. Hierdoor kan ik de instellingen tenminste ook tweaken. Presets heb ik weinig mee, deze lijken de mogelijkheden van je speaker te killen. (in ieder geval mijn Denon AVR1708)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 01:10

Jag

Vic83 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 19:44:
Maar ergens heb ik het idee dat de verhouding tussen midden en hoog niet helemaal goed is. (Op laag heb ik de speaker niet uitgezocht) maar welk component ik dan moet vervangen.
Als je de tonale balans niet in orde vindt, is het niet het meest voor de hand liggend om een andere DAC of versterker te kopen (receivers hebben overigens altijd DACs ingebouwd). Dat zijn namelijk zeer lineaire onderdelen die niet veel (horen te) doen aan de tonale balans.

Ik denk eerder dat het een eigenschap is van je speakers. Wat ik me herinner van de KEFs (Q5 denk ik dat ik gehoord heb), geven ze idd niet zoveel hoog. Kan heel goed een eigenschap zijn van de coaxiale driver die gebruikt wordt. Die geeft namelijk een verhoogde efficientie voor de tweeter in het midden bereik door zijn werking als hoorn/waveguide.

Het meest voor de hand liggende lijkt me dan ook om in je huidige receiver eerst te proberen met de graphische EQ het hoog een klein beetje te boosten of het midden iets te minderen (gewoon op gehoor).

• Vic83
Bedankt Jag! Maar mijn receiver is een 'oud' beestje, zonder grafische toeters en bellen. Heeft ook geen weergave-mogelijkheid op de TV bijvoorbeeld. Ik heb inderdaad wel de EQ aangepast, en de treble wat omhoog gezet, wat wel resulteert in iets meer hoog. Maar het klinkt een beetje kunstmatig, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het idee dat het beter zou moeten kunnen....
Maarrrr, stel dat ik andere speakers zou willen, welke adviseer je dan die wel mooie balans hebben? Moet wel in dezelfde prijsklasse liggen, ik vermoed namelijk dat ik niet meer budget los krijg bij de schatbewaarder ;-)

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:28

Audione0

Strijdt der titanen

Vic83 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:39:
ik vermoed namelijk dat ik niet meer budget los krijg bij de schatbewaarder ;-)
En als je de bewaarder omkoopt??? :X

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Vic83
Haha, al een poging gewaagd, maar mislukt... Maargoed, voor het budget dat ik heb (zeg max 500) kan ik ook een kant-en-klare receiver kopen met ingebouwde DAC etc.
Is dat nu echt zo slecht als men zegt?

• j-phone
Nheu, dat is zeker niet slecht. Staar je niet blind op het geleuter wat over dac's rondgaat.

Wat je ook kan kan doen is de kringloop winkel binnenstappen en een stereo versterker halen en luisteren of het daadwerkelijk verschil geeft. Of je haalt even een cd speler en sluit die dan op je huidige versterker aan.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Jag

Jag

Vic83 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:39:
Bedankt Jag! Maar mijn receiver is een 'oud' beestje, zonder grafische toeters en bellen. Heeft ook geen weergave-mogelijkheid op de TV bijvoorbeeld. Ik heb inderdaad wel de EQ aangepast, en de treble wat omhoog gezet, wat wel resulteert in iets meer hoog. Maar het klinkt een beetje kunstmatig, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het idee dat het beter zou moeten kunnen....
Maarrrr, stel dat ik andere speakers zou willen, welke adviseer je dan die wel mooie balans hebben? Moet wel in dezelfde prijsklasse liggen, ik vermoed namelijk dat ik niet meer budget los krijg bij de schatbewaarder ;-)
Speaker keuze is toch ook wel voor een belangrijk deel persoonlijke voorkeur. Ik vind de Kef ontwerpen mooi en ik denk ook zeker dat het goed moet kunnen klinken. Wel is zo'n coaxiale driver zoals Kef gebruikt een uitdaging om goed te krijgen met een passief filter. Standaard geeft het effect van de woofer op de tweeter namelijk een "boost" in ongeveer 2 octaven in het midden (zeg ongeveer 2 - 8KHz). En ik kan me herrineren van de Q5 dat ie idd wat muffig klonk; wat hoog mistte. Maar dat is iets wat goed met een shelving filter is te corrigeren als dat idd het geval is.

Ik zou je niet meteen adviseren om een andere versterker te kopen. Maar mocht je een receiver krijgen met iets uitgebreidere mogelijkheden en je bent nog niet tevreden over de klank, dan zou ik proberen ofwel de treble iets te verhogen. Ofwel met de graphische EQ het 2 - 8 KHz bereik iets te verminderen.

Wat betreft het nut van andere DACs en versterkers, daar kan je idd langs over doorleuteren en daar heeft iedereen een andere mening over :+.

• Vic83
Je omschrijft het perfect Jag! Zal eens kijken of ik daar iets mee kan. Maar volgens mij kan ik qua Hz niet veel meer instellen dan alleen de Crossover. (staat nu op 120)
Wordt denk ik toch een receiver met meer mogelijkheden. Als jullie tips hebben: meer dan welkom! (voorwaarden zijn Airplay en liefst een ingebouwde DAC erbij)

• j-phone
Ik ben in het bezit van een Pioneer vsx-1021-k, leuke versterker met uitgebreide mogelijkheden (Airplay, internet radio etc). Door MCACC kan je de akoustiek enigzins beinvloeden en wordt de equalizing aangepast aan de ruimte en aan je speakers. Denon, Kenwood en Marantz (en anderen) hebben vergelijkbare mogelijkheden. Voor je budget kan je zeker iets leuks vinden :)

Edit: die receiver van jou heeft Audyssey aan boord. Kan je dat niet gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door j-phone op 10-09-2014 15:06 ]

• Vic83
Kijk, klinkt goed j-phone!

Welke speakers gebruik je hierbij?

• Jag

Jag

Zelf ben ik het meest fan van de Pioneer receivers. Met name vanwege de standing wave control die best goed werkt. En alles wat de receiver doet aan geluid verwerking is in te zien en zelf aan te passen, dit in tegenstelling tot Audyssey wat minder flexibel is en ook maar beperkt in te zien. Standaard zou ik zeggen alleen levels, delay en standing wave control door de receiver laten doen. Dat kunnen ze goed. Dat uitgebreide automatische EQen ben ik minder voorstander van.

Pioneers hebben 7 bands graphische EQs, wat natuurlijk grof is maar voor dit doeleinde wel geschikt denk ik. Dat zou ik op gehoor proberen wat te tweaken naar aanleiding van mijn eerder opmerkingen. Vergeet ook niet dat ook plaatsing en akoestiek belangrijk zijn.

Algemene tips:
Vroege reflecties zijn het meest storend en belangrijker dan de nagalmtijd van een ruimte. Daarom speakers niet te dicht bij reflecterende oppervlakten. En geen objecten tussen speaker en luisteraar :). Als de luisterpositie dichtbij een wand is, dan is het te overwegen om daar een akoestisch paneel tegen te hangen.

• j-phone
Vic83 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 15:16:
Kijk, klinkt goed j-phone!

Welke speakers gebruik je hierbij?
Een paar hele oude Audiolab Cresto als fronts. Erg neutraal en mooi mid/hoog en als de bron het bevat (wat met de tegenwoordige lage dynamic range nog aleens tegenvalt) strakke en diepe bas.

Af en toe sluit ik trouwens een Philips FA880 versterker aan, ook een oudje.

@Jag, goed advies (as usual van jou :)

[ Voor 14% gewijzigd door j-phone op 10-09-2014 15:41 ]

• Vic83
Goed om te horen!

Is deze ook wat? http://www.pioneer.eu/nl/...8/405/VSX-924-K/page.html

Ben erg benieuwd wat het i.c.m. Kef doet!

• j-phone
De VSX-924-K is een aanrader, zowel qua geluid (imho) als functionaliteit. Ga hem vooral wel even bekijken en beluisteren zodat je zeker weet dat je een aankoop doet die qua geluid bij je past. Wie weet staat er nog meer wat je bevalt. Kijk anders ook even in Het Pioneer Receiver ervaringen/discussie-topic. Een aantal jaar geleden was de voorganger, de VSX-921-K, in ieder geval erg populair.

• Vic83
Pioneer 924 ziet er goed uit!
Ik hoor ook weer verhalen over Yamaha 775 en Denon X3000.
Keuze gaat uiteindelijk dus tussen deze 3...
Iemand ervaring icm Kef?

• Vic83
Mijn idee gaat nu naar de Pioneer 924, maarrr, ik lees dat biamp mogelijk is, maar hoe.. Via de frontkanalen. Het lijkt wat beperkingen op te leveren. Willen je deskundig oog hier eens naar laten kijken? Mijn Kef Q7s hebben dus uitgangen voor zowel H als L. Als dit correct aangesloten kan worden, ben ik erg gelukkig! Thnx alvast weer!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou zeggen download de handleiding en bekijk pagina 21 eens, daar staat het behoorlijk goed uitgelegd hoe het in zijn werk gaat. Over de zin dan wel onzin van passief (!) Bi-ampen is al veel geschreven en gediscussieerd. Net als met kabels is de conclusie dat je het hoort of niet, technisch gezien is er maar zeer weinig verschil.

• Vic83
Dank, maar dat is juist het punt. Via zone schijn je alleen analoog te kunnen luisteren. En mocht bi-wired aansluiting niet lukken, weet ik niet hoe ik de Q7s dan aangesloten krijg...(aangezien je dan met 4 kabels zit zit ipv 2. 2 van high frequency en 2 van low)

[ Voor 17% gewijzigd door Vic83 op 11-09-2014 18:23 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je haalt nu wat dingen door elkaar. Je kan een receiver op meerdere manieren instellen, het is echter veelal keuzes maken. Dus of 5.2 met de fronts Bi-Amp óf 5.2 met fronts single amp en dan Zone HD Of Zone 2. Voor meer opties zie Pagina 5 en dan puntje 2. Met die Zone 2 is er inderdaad beperking in welke bronnen je kan luisteren maar dat gaat niet op als je de eindtrappen van die Zone toewijst om te gaan passief Bi-ampen. Zie Pagina 19, optie D. Daar is niets vermeld van een beperking. In de praktijk stuur je namelijk geen ander signaal over de toegewezen uitgangen. Overigens gaat dit alles met slechts twee speakers al een stuk minder op. En waar haal je Bi-wire nu vandaan? Dat kan met elke receiver/versterker, dat is een kwestie van twee aderparen in één set terminals stoppen.

Lang verhaal kort: Bi-ampen kan met deze receiver precies zoals je wilt (wederom, zie pagina 21 over hoe aan te sluiten en pagina 90 over het hoe in te stellen). Nut van dit hele extra kabels trekken blijft discutabel.

• Vic83
Ok, nogmaals dank voor de toelichting en alle adviezen, de bestelling voor de Pioneer 924 is geplaatst!

[ Voor 10% gewijzigd door Vic83 op 11-09-2014 22:25 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetjelat misschien, maar heb je je huidige Denon ingeregeld met de Audissey mic, ofheb je dat niet gedaan? Dat wilnog wel eens een wereld van verschil maken, ook bij een 2.0 set.
Zou je alsnog kunnen proberen ntuurlijk, als het daarna ineens wel goed klinkt kun je de bestelde pioneer altijd terugsturen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1