Opstartproblemen na kapotte voeding

Pagina: 1
Acties:

• Firehunter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-12-2023
Graag wil ik jullie hulp vragen voor het volgende. Gisteren wou ik mijn computer weer uit slaapstand/standby halen, maar toen begon de pc raar te doen. Hij leek heel even dat hij gewoon weer aan het opstarten was, maar er ging uiteindelijk geen signaal naar de beeldschermen (2 schermen). Hij reageerde verder nergens op, dus uiteindelijk maar de reset knop ingedrukt. De pc ging toen uit, maar wilde ook niet meer aan.

Na een aantal tests leek het er op dat de voeding er mee gestopt is. Bij het normaal starten van de pc deed hij helemaal niks. Ik heb de voeding toen volledig los gehaald en de groene draad verbonden met ground. Schakelaar omgezet, maar helaas nog steeds niets.

Toevallig was ik nog met een nieuwe pc bezig, dus heb daar de voeding van gepakt en deze aangesloten. De computer ging wel weer aan, maar er kwam direct iets in beeld over een beschadigde bios:
The Main BIOS is corrupted. The system will be recovered from the Backup BIOS. Please do not turn off power or reset the system, this may take a few minutes.

Updating the Main BIOS...
Hierna startte hij opnieuw op en kwam het volgende in beeld:
De systeemgeheugentoewijzingen zijn niet bewaard gebleven in de firmware van uw systeem tijdens de overgang naar de sluimerstand. Als u doorgaat, kan het systeem op onverwachte manier gaan reageren nadat het is hervat.
Ik heb toen gekozen om het systeem te hervatten. Toen werd gemeld:
Uw computer kan niet uit sluimerstand komen.
Status: 0xc0000411
Informatie: Er is een onherstelbare fout opgetreden tijdens het verwerken van de herstelgegevens.
Bestand: \hiberfil.sys
Na hiervan een bevestiging te hebben gegeven, ging hij verder met opstarten. Nadat de eerste "lichtbolletjes" van het Windows 7 (Home Premium) in beeld kwamen, kwam een flits een blauw scherm (A problem has been detected...) met als foutcode *** STOP: 0x0000007b

De computer startte weer opnieuw op en kwam met de melding:
Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente wijziging in hardware of software. Vervolgens heb ik voor systeemherstel gekozen. Deze zou enkele wijzigingen aangebracht hebben. Helaas kwam daarna tijdens het laden van Windows weer de foutmelding 0x0000007b. Vervolgens weer systeemherstel gedaan, maar deze keer kwam helaas in beeld dat de fout niet verholpen kon worden. Daarna blijft de foutmelding 0x0000007b zich in een flits telkens herhalen tijdens het laden van Windows.

Verdere info over de pc:
Intel i7 4770 (geen overclock)
Gigabyte Z87-HD3
Crucial Ballistix Sport 16GB
MSI GTX 770 Gaming
Samsung 840 EVO Basic 250GB (Windows, programma's)
4x Seagate Barracude ST2000DM001 2TB in RAID 5 (bestanden)
Seasonic G-550 welke blijkbaar kapot is gegaan. Op dit moment een Cooler Master V650

De pc start dus niet meer op. De veroorzaker van alle problemen lijkt de defecte voeding.
Wat kan ik nu het beste doen? Op de RAID 5 staat een behoorlijk foto-archief, die ik graag weer terug zou willen. Alle tips en suggesties zijn welkom.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er iets met je SSD is. de 0x00000007b duidt daar ook op.
Misschien staat je Bios weer op standaard instellingen en staat de SSD niet op AHCI, of probeert hij te booten vanaf je Raid 5.

Kan je dat checken?

Overigens... Is je raid een software raid? :/

[ Voor 9% gewijzigd door scenix_ op 28-08-2014 12:54 ]

• Firehunter
Ik zie in de bios bij Sata Config:
SATA Controller(s): Enabled
SATA Mode Selection: AHCI

Serial ATA Port 0: Samsung SSD 84 (250.0GB)
Software Preserve: SUPPORTED
Port 0: Enabled
Hot Plug: Disabled

Vervolgens vier keer (met andere port nummers):
Serial ATA Port 1: ST2000DM001-1C (2000.3GB)
Software Preserve: SUPPORTED
Port 1: Enabled
Hot Plug: Disabled

Bij Boot Sequence staat de SSD op nummer 1, met UEFI logo. Positie 2-5 zijn allemaal ST2000DM001-1CH164, waarbij nummer 3 ook het UEFI logo heeft.

Het gaat volgens mij inderdaad om software RAID.

[ Voor 4% gewijzigd door Firehunter op 28-08-2014 13:09 ]

• Herman
  • Laatst online: 08:20

Herman

FP ProMod
Heb je al geprobeerd om met iets als Parted Magic je data uit te lezen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik lees hier:
http://social.technet.mic...blem?forum=w7itprogeneral

- I disabled my RAID array tried a boot -failed and then re-enabled my RAID array and the system managed to boot fine.

- Reboot in Safe Mode with Command Prompt
When the boot script freezes at "CLASSPNP.SYS" line hit <ctrl><break>
When I tried this it killed the frozen command line session and then Windows went on to reboot in safe mode
I then restarted in normal mode and hey presto no more problems

en een fix wat vaak helpt volgens meerdere:

had also Windows 7 with 0x0000007B blue screen while loading Windows 7.
It's turn out that the BIOS had been change to another disk mode, IDE, ex-raid. For now I wanted IDE, to be simple.
Here's what works with me:
In the BIOS, i went change the SATA to IDE mode (NOT RAID, NOT AHCI)
1.Boot Win7 DVD
2.Choose the Language Selection.
3.Choose Repair.
4.On the recovery tools choose the Command Line Console
5.Type:regedit <ENTER>
7.Highlight HKEY_LOCAL_MACHINE
8.File > Load Hive
9.Select < windows partition with problem > \Windows\System32\config\system (Backup this first, it's advised)
10.Regedit will ask for a Key name: Name it something like "temp"
11.Located HKEY_LOCAL_MACHINE/temp/Select/Current
12.Searched for every key containing the value “SCSI Miniport” where the "Start" value was a "3" and changed the "Start" value to a "0". (F3 to search next result).
13.Highlight "temp"
14.File > Unload Hive
15.Restart
16.Enter in Win7 :)

Veel succes!

Overigens... kan je windows niet nieuw installeren op je SSD? Of krijg je dan problemen met je raid?

• Firehunter
Ik was nog vergeten te vermelden, dat bij de laatste keer opstartherstel de volgende foutmelding verscheen: StartupRepairOffline

Bij Parted Magic zie ik niets staan over RAID. Wat moet/kan ik daar dan precies mee?

Ik heb de problemen en oplossingen bekeken in het topic op microsoft.com, maar de oorzaken/situaties lijken toch telkens nét even anders te zijn.

De Windows DVD heb ik hier al klaar liggen, dus ik zou kunnen proberen om daarmee een reparatie uit te voeren. Is het dan handig als ik dan alleen de SSD aangesloten heb en geen HDD's? Om daarmee verdere problemen met de RAID schijven te voorkomen?

• Firehunter
Inmiddels ben ik weer stukken verder. Ik heb met ReclaiMe de bestanden van de RAID array kunnen afhalen. Het bleek om RAID 10 te gaan, in plaats van RAID 5. Ook de bestanden van de SSD heb ik kunnen recoveren.

De vele "reparaties" voor het opstartprobleem bleken niet te helpen, dus heb ik de SSD maar geformatteerd. Op dit moment ben ik bezig met een nieuwe installatie van Windows, maar loop daarbij wel tegen een probleem aan met de RAID schijven. De schijven worden namelijk wel herkend, maar niet helemaal zoals het moet zijn. Bij apparaatbeheer staat bovenaan het rijtje "Intel Raid 1 Volume SCSI Disk Device". Daaronder de SSD en vervolgens twee maal "ST2000DM 001-1CH164 SCSI Disk Device".

Ik heb de drivers voor chipset, RAID en Intel RST ook geïnstalleerd. Sata Mode in UEFI bios is ingesteld als AHCI.

Hoe kan ik dit probleem oplossen, het liefst zonder dataverlies?

[ Voor 6% gewijzigd door Firehunter op 07-09-2014 13:48 ]

• Firehunter
Probleem is inmiddels opgelost! RAID is restored en alle bestanden staan er nog op gelukkig.

Ik heb daarvoor de volgende guides gebruikt:
http://www.overclock.net/...fter-windows-installation
http://www.overclock.net/...sk-error/60#post_16869100
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Pagina: 1