Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een mediaspeler die het liefst verbonden kan worden met internet zodat ik hierop Netflix kan afspelen, maar daarnaast ook bestanden kan afspelen via een USB.

Nu leek Chromecast dit ongeveer te kunnen bieden voor een klein prijsje. Veel mensen zijn hierover te spreken, alleen vroeg ik me wel af wat de chromecast nu eigenlijk allemaal te bieden heeft.

Na wat onderzoek komt het op mij over als een draadloze HDMI kabel, maar eentje die het ook mogelijk maakt om het beeld te kunnen weergeven van andere bronnen die normaliter geen HDMI ingang kennen zoals een smartphone, tablet en iPod.
Volgens mij bij een HDMI kabel is het zo dat als je een PC gebruikt met een lage resolutie, je dit terug ziet op een groot beeldscherm waarbij deze lage resolutie uitgerekt terugkomt waardoor je geen scherp beeld meer hebt. Is dit bij een chromecast ook zo? Of zie je bij de chromecast de echte beeldkwaliteit terug die je TV zelf normaal ook weergeeft?

Dien je overigens op je smartphone/pc alleen specifieke software te gebruiken die de chromecast ondersteunt, of kun je vrijwel alles gebruiken net zoals bij een HDMI kabel? Ik wil graag ook gebruik kunnen maken van XBMC en films vanuit mijn harde schijf kunnen spelen via VLC media player.

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-01 14:20
Je haalt wat zaken door elkaar vermoed ik ;) Een (draadloze) HDMI kabel is een verbinding tussen 2 systemen. De kabel doet verder zelf niets. De Chromecast (afgekort CC) is een apparaatje wat je in een HDMI-input schuift en voor jou via wifi streams kan oppakken en/of afspelen; dankzij wat software die ingebakken is in het apparaatje. Als gebruiker 'cast' je dan datgene wat je wil kijken naar je CC; welke dit zal afspelen.

Netflix/Youtube (en andere applicaties die standaard de CC ondersteunen): Je selecteert dan de CC als 'player' in je Netflix/Youtube-app op je telefoon/tablet, en de CC zal dan afspelen wat je geselecteerd hebt (in HD als je verbinding toereikend is). Omdat de CC de stream zelf oppakt en afspeelt kan je dan in principe met je telefoon of tablet iets anders gaan doen.

Chromecast ondersteunt (nog) niet het direct afspelen van lokale media; er worden vrij weinig fileformats/codecs ondersteund namelijk. Om lokale media te bekijken moet je iets hebben wat de media streamt naar de CC:

- Je kan een Plex Media Server (PMS) aanmaken en dan via de Plex client van je telefoon/tablet de media casten naar de CC. Je hebt dan wel een PC/Laptop/degelijke HTPC nodig waar PMS op draait; gezien de kans groot is dat de stream omgezet (transcode) moet worden naar een formaat wat de CC accepteerd. Als dat lastig is kan je overwegen om je collectie om te zetten naar formats die niet getranscode hoeven te worden :o

- Een andere optie is de Chrome (browser) plugin genaamd Videostream; deze kan een lokaal bestand (van bijvoorbeeld je (externe) hardeschijf) oppakken en streamen naar de CC. Wederom; als er transcode moet worden zijn de prestaties afhankelijk van o.a. het systeem wat moet transcoderen.

Ik las dat de ontwikkelaars van VLC bezig zijn met CC support, maar ik durf niet te zeggen wat dat zal betekenen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11
Chromecast is een streamer, het apparaat wat je gebruikt om de Chromecast te bedienen (smartphone, tablet, computer) vertelt de Chromecast wat 'ie moet streamen.

Als je bijvoorbeeld Netflix via Chromecast gaat kijken, dan zeg je met je smartphone (of ander apparaat) tegen de Chromecast eigenlijk niks meer dan 'ga deze video op Netflix streamen'. Waarbij de Chromecast dus zelf direct verbinding maakt met Netflix en het streamt, daar heeft je smartphone verder weinig mee te maken, behalve dan dat je het als afstandsbediening gebruikt.

Bij het casten van je scherm of het clonen van een tabblad van je laptop ligt het iets anders, maar in het geval van dingen als YouTube en Netflix, doet de Chromecast het zware werk en gebruik je je apparaat als afstandsbediening.

The devil is in the details.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 19:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Daarnaast hebben we Google Chromecast - Deel 1 specviaal voor de Chromecast. Daar mag je in verder! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Dit topic is gesloten.