Externe drive met bad sectors: recoveren data

Pagina: 1
Acties:

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 17:55
Hoi,

ik heb hier een externe HDD met bad sectors. Als ik deze aansluit op een Windows machine krijg ik alleen de keuze om de HDD te formatteren. Hij is oorspronkelijk als FAT32 geformatteerd. Als ik een bootable USB stick gebruik en in DOS ga rondneuzen, kan ik met (x)copy nog wel wat data veiligstellen, maar dan zit ik met bestandsnamen die worden ingekort met tilde's (~) en dan heb ik er ook weinig aan.
Ik heb geprobeerd met Clonezilla een 1-op-1 kopie te maken van de HDD maar na een nacht bleek dat hij op 1 bad sector bleef hangen. Met Ghost loopt e.e.a. ook rond de 20% vast.

Is er niet een handige DOS tool waarmee ik:

a) de originele bestandsnamen kan behouden
b) een grafische schil heb en zo makkelijk / overzichtelijk bestanden kan kopiëren
c) bij een bad sector gewoon dat bestand geskipped wordt en er wordt doorgegaan met de volgende

Andere tips zijn ook welkom natuurlijk!

-> ik heb nog niet gedurfd om iets van een chkdsk oid. te doen, want ik wil eerst zoveel mogelijk data veilig stellen voordat ik ervoor zorg dat dit misschien niet eens meer kan.

¯\_(ツ)_/¯

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je bad sectors hebt, dan doet de schijf het nog gewoon. Er is dus wat anders aan de hand hier.

Voor data recovery van een corrupte disk zijn legio mogelijkheden, een programma als getdataback doet soms wonderen.

• M.v.Veelen
Is dat een Windows programma? Want onder Windows voorzie ik problemen omdat hij dan alleen wordt herkend als HDD die moet worden geformatteerd. Of dit programma moet dat omzeilen?

¯\_(ツ)_/¯

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery ook eens door. Daar worden ook de nodige tools genoemd. Ik zou zelf niet met DOS gaan klooien, pak een moderne Linuxdistro, daar kun je vast veel meer mee.

En als je disk gezien wordt in Windows, dan kun je ook met Windowstools aan de slag.

• M.v.Veelen
Bedankt voor de link. Ik ben nu met "Find and Mount" aan het recoveren. Het duurde nogal lang voordat hij de schijf had gemount, maar het werkt nu wel. Helaas met snelheidsbeperking, maar dat is altijd nog beter dan eenmalig $ 45 neertellen voor iets dat je toch wss nooit meer gebruikt.

¯\_(ツ)_/¯

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
Bij een falende HDD is het raadzaam om z.s.m. (en met zo weinig mogelijk belasting van de schijf) een 1:1 kopie te maken op een 'verse' schijf en vanaf de kopie te proberen data te recoveren.

Tot nog toe heb ik de beste ervaring met ddrescue. Deze staat bij mij dan ook standaard op een flashdrive (SystemRescueCD). Wel even goed googlen voor de beste settings voor elk scenario, maar het1:1 clonen van een disk is redelijk simpel. Eerste run zonder rereads en een eventuele tweede run met rereads en/of in reverse.

Voorbeeld van een 'eenvoudige' 1:1 disk recovery:
Rescue an entire hard disk /dev/sda to another disk /dev/sdb
copy the error free areas first : ddrescue -f -n /dev/sda /dev/sdb rescue.log
attempt to recover any bad sectors: ddrescue -f -r 1 /dev/sda /dev/sdb rescue.log
Pagina: 1