• kelvind
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-01-2016
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum (als actief lid maar lees al jaren mee) en ik zie zoveel goede posts en adviezen, vandaar dat ik mijn vragen over een htpc project hier ook kwijt wil. Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen voorzien van goede adviezen en daar waar ik kan zal ik jullie helpen van mijn kant.

Ok here goes.
Ik wil m'n eerste htpc gaan bouwen gezien ik de toepassing van xbmc icm met met synology nas (8Tb) en domotica controller toch wel gaaf vindt.

Ik zal jullie eerst vertellen wat ik van plan ben met de htpc en daarna mijn wishlist geven.
- uiteraard films (dvd, bluray, 3d bluray) streamen naar de htpc vanaf mn nas via gigabit kabeltje
- muziek afspelen op mijn versterker zonder de tv aan te zetten (sq blaster remote of xbmc app)
- airplay via xbmc
- airprint server
- sqeezebox server (optie)
- rippen van mijn collectie schijfjes zodat die ook digitaal worden
- streamen via internet (youtube, netflix etc)
- internet
- evt nog wat kleinere softwarepakketen
- koppeling optisch naar mijn versterker, hdmi naar de tv natuurlijk

Ik zat te denken aan deze setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 108,95€ 108,95
1Gigabyte GA-H87M-D3H€ 77,05€ 77,05
1Silverstone Grandia GD06B€ 116,50€ 116,50
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit€ 121,45€ 121,45
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Noctua NF-S12B ULN, 120mm€ 20,05€ 20,05
1Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/8€ 73,-€ 73,-
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 67,50€ 67,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 61,90€ 61,90
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 20,99€ 20,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 750,67

Nu mijn vragen
- is deze setup krachtig genoeg voor nu en in de nabije toekomst?
- weten jullie een mooie manier om de cardreader in te bouwen achter de klep
- weten jullie nog een alternatief voor de case, daar ik de hotswap bays niet nodig heb en daardoor nog platter kan bouwen?
- kan ik een deze htpc in een gesloten kast neerzetten of genegeerd deze teveel warmte om dan goed te functioneren?
- past hier nog een tvkaart met smartcard in voor toekomstige uitbreiding en wat is dan een goede kaart?
- en zeker niet onbelangrijk, weten jullie soms een betere setup voor een dergelijk bedrag _/-\o_

Ik laat me aangenaam verrassen door jullie adviezen en als ik iets terug kan doen dan hoor ik dat graag natuurlijk.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Welkom :)

Voor zover ik weet kan je de audio-output naar je AV-receiver ook het beste over HDMI laten lopen. (Tenzij de jouwe daar niet over beschikt en je perse s/pdif wilt (optisch) wilt gebruiken.) De receiver sluit je dan weer via de HDMI aan op de TV.

Zelf wil ik ook een soortgelijk systeem bouwen. Ik zit daarbij eigenlijk eerder aan een AMD-build te denken. De A8-7600 is een processor die net uit is en in de (p)reviews geroemd werd om zijn geschiktheid voor htpc-builds. Wanneer deze overkill is voor jou kan je ook naar een AMD A6 kijken bijv. Je moederbord kan dan ook goedkoper (de AMD variant kost geloof ik rond de € 65.)

* Wat voor verdere adviezen niet onbelangrijk is: wat voor "andere software" wil je draaien?
* Er is wat "ophef" ontstaan over het ontvangen van IPTV op je HTPC. (Vanwege uitzendrechten/decoderen e.d.) Je kunt het beste het specifieke topic op het forum en het nieuwsbericht op de frontpage daarover raadplegen. Mocht het je enkel gaan om DVB-T, dan speelt dat niet.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kelvind
Hoi Jorgen,

Dank voor je reply.

De hdmi via de versterker heb ik wel overwogen maar doe ik liever niet, anders moet deze altijd aanstaan om beeld te hebben wat ik niet altijd wil, vandaar de optische verbinding.

Ik vind je suggestie van de amd wel interessant maar ik ben wel nieuwsgierig naar je motivatie hiervoor als ik dat mag vragen?

Qua andere software heb ik geen idee, misschien wat audio plugins of id3 tag software dat soort kleine dingen niets zwaars hoor.
Enne IPTV ben ik niet van plan hoor, heb een losse settop box die ik gebruik voor normale tv. Enige wat ik mogelijk wil is een tv kaart in de htpc zodat opnemen en bewaren makkelijker wordt ipv de ingebouwde hd recorder in de box :-)

Ps wat voor soort behuizing gaat jouw voorkeur naar uit voor jouw htpc?

[ Voor 4% gewijzigd door kelvind op 28-08-2014 23:05 ]

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik weet niet wat voor versterker je heb. Maar ik kan bijv tv kijken zonder dat mn versterker aan staat(pioneer vsx-923). Je kan hem zo instellen dat deze het signaal doorgeeft aan je tv, er gaat dan alleen een hdmi lampje branden. Wellicht ondersteunt jou versterker die functie ook?

• kelvind
Een alternatieve setup, met de vraag wat jullie hiervan vinden

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 97,95€ 97,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,55€ 54,55
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/8€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,57

Processor is beter en goedkoper en de behuizing is iets kleiner.

• kelvind
michelv5 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 07:48:
Ik weet niet wat voor versterker je heb. Maar ik kan bijv tv kijken zonder dat mn versterker aan staat(pioneer vsx-923). Je kan hem zo instellen dat deze het signaal doorgeeft aan je tv, er gaat dan alleen een hdmi lampje branden. Wellicht ondersteunt jou versterker die functie ook?
Ik heb een marantz SR5005, ik zal eens zoeken of dat kan. Tnx voor de tip man!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
kelvind schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 23:04:
Hoi Jorgen,

Dank voor je reply.

De hdmi via de versterker heb ik wel overwogen maar doe ik liever niet, anders moet deze altijd aanstaan om beeld te hebben wat ik niet altijd wil, vandaar de optische verbinding.

Ik vind je suggestie van de amd wel interessant maar ik ben wel nieuwsgierig naar je motivatie hiervoor als ik dat mag vragen?

Qua andere software heb ik geen idee, misschien wat audio plugins of id3 tag software dat soort kleine dingen niets zwaars hoor.
Enne IPTV ben ik niet van plan hoor, heb een losse settop box die ik gebruik voor normale tv. Enige wat ik mogelijk wil is een tv kaart in de htpc zodat opnemen en bewaren makkelijker wordt ipv de ingebouwde hd recorder in de box :-)

Wat versta je precies onder IPTV? Bedoel je dan om het signaal van je TV-aanbieder om te zetten en beschikbaar te stellen binnen je netwerk? Of bedoel je dat je als aanbieder een IPTV-provider, zoals KPN, Tele2, XS4All etc hebt? In dat laatste geval wordt het namelijk praktisch onmogelijk. Het eerste geval is bij vrijwel alle situaties (DVB-C/T/S/S2) het geval, alleen hoef je die stream natuurlijk niet buiten je HTPC te gebruiken, maar het kan wel zonder enig probleem.
Voor de TV-kaart is het van belang om te weten wie je TV-aanbieder is. Voor het gemak ga ik ervan uit dat je een DVB-C signaal gebruikt.
Indien je aanbieder UPC is, kan je voor zover ik weet gebruik maken van de zenders uit het basis-pakket. Deze worden unencrypted aangeboden, dus kan je zonder decrypten bekijken. Zenders die daarbuiten vallen (dus in additionele pakketten) zijn voor UPC-klanten bijna niet op de PC te krijgen.
Als je aanbieder Ziggo is, zijn er wel diverse mogelijkheden, aangezien die een andere encryptie-methode gebruiken. Wel zul je daar, m.u.v. NPO 1, altijd moeten decrypten, maar dan heb je ook alles uit je zender-pakket beschikbaar.
Je kan daar dan ofwel kiezen voor een DVB-C tuner met CI-slot (zoals Terratec Cinergy C PCI / TechniSat CableStar HD2 / Technisat Cablestar Combo) en een CI-CAM (AlphaCrypt Classic) voor de decryptie, maar je kan ook een DVB-C tuner met een card-reader (zoals de Smargo) en een softwarematige CAM (zoals oscam, cccam) gebruiken.
Daarnaast is de vraag of je 1 of 2 tuners nodig hebt. Wil je alleen opnemen en niet simultaan kunnen kijken, dan is 1 tuner voldoende.

Tot slot is dan de software nog een punt om over na te denken voor de keuze van hardware. Met name met de hardwarematige CAM's is het lastig om dit op Linux werkend te krijgen (zoals bijvoorbeeld OpenElec), maar is dat weer eenvoudig met een softcam. Andersom zijn de hardware-cams weer simpel werkend te krijgen op Windows, maar heb je met een softcam daar veer meer moeite mee.
Bedenk vooraf dus goed wat je wilt en zoek uit wat je daarvoor nodig hebt. Je kan beter nu iets meer werk en kosten eraan hebben en een goede oplossing bouwen, dan dat je straks met een beroerde setup zit die je eigenlijk niet gebruikt omdat het niet handig blijkt.

Zelf gebruik ik een Cablestar HD2 met AlphaCrypt onder Windows, met DVBViewer Pro als backend, en XBMC als front-end. Vanaf alle clients kan ik vervolgens netjes de DVBViewer Server aanspreken en mijn streams kijken, opnames terug kijken etc.
Hiervoor gebruikte ik MediaPortal met Argus TV, maar die setup bleek toch erg instabiel te zijn. Regelmatig kon er niet naar zenders worden getuned, omdat de kaart niet was vrij gegeven. Sinds DVBViewer ben ik daar vanaf, en draait alles stabiel en aanzienlijk sneller.

iRacing Profiel

• kelvind
Hey Kroegtijger,

Dank voor de uitgebreide uitleg! Zeer gewaardeerd en nuttig.

Ik heb Ziggo als provider en dus een dvb-c.
Qua iptv bedoelde ik inderdaad de eerste en ik ben eigenlijk nog wel nieuwsgierig hoe je de stream buiten je htpc kunt gebruiken?

Ik neem aan dat de omzetting in de htpc gebeurt met een tvkaart + decrypt kaart maar wat kan je er daarna mee? En betekend dit dat ik elders in het huis de stream kan zien op een ander device?

• kroegtijger
kelvind schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 12:29:
Hey Kroegtijger,

Dank voor de uitgebreide uitleg! Zeer gewaardeerd en nuttig.

Ik heb Ziggo als provider en dus een dvb-c.
Qua iptv bedoelde ik inderdaad de eerste en ik ben eigenlijk nog wel nieuwsgierig hoe je de stream buiten je htpc kunt gebruiken?
De meeste software, zoals MediaPortal, DVBViewer Pro etc bieden een service aan op het netwerk. Daar kan je vanaf je eigen lokale machine naartoe verbinden (127.0.0.1), maar je kan dat ook doen vanaf elke willekeurige andere machine, zolang deze maar het IP-adres kan bereiken (in principe kan alles binnen je eigen netwerk dat; van buiten je eigen netwerk zul je routeringen moeten gaan toepassen, maar dat laten we maar even buiten beschouwing voor nu) en zolang de benodigde poorten hiervoor open staan op de firewall. Met een client, vaak wordt een add-on in XBMC gebruikt, kun je vervolgens weer verbinden naar de stream die door de software-dienst als mediaportal of dvbviewer wordt aangeboden.
Ik neem aan dat de omzetting in de htpc gebeurt met een tvkaart + decrypt kaart maar wat kan je er daarna mee? En betekend dit dat ik elders in het huis de stream kan zien op een ander device?
Daarna kan je er in principe alles mee wat je ermee wilt, maar in de praktijk komt het vaak neer op PVR-functionaliteiten, dus opnemen van programma's, pauzeren, terugspoelen etc. En dat kan dan dus ook weer vanaf elke client die je in je netwerk opneemt.
Let wel dat je beperkt bent in het aantal simultane kanalen dat je kan kijken. Dit wordt bepaald door het aantal tuners dat in je setup is opgenomen. Met 1 tuner kan je 1 transportstream ontvangen. In die transport-stream zitten meerdere kanalen (zie o.a. \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5] voor wat meer uitleg, en Digitale TV info & frequenties bij Ziggo/Casema/Multikabel voor de streams van ziggo). Het is dus wel mogelijk om met 1 tuner simultaan 2 kanalen te ontvangen (dus 1 kijken, 1 opnemen bijvoorbeeld), zolang die 2 maar in dezelfde stream zitten.
Met 2 tuners kan je dus 2x zoveel simultaan bekijken. Handiger is om als je dat zou willen om dan voor een dualtuner-card te kiezen.

iRacing Profiel

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Graag gedaan. Zag nu net dit topic weer voorbij komen en zal proberen je vragen te beantwoorden.
Er zijn zover ik weet tegenwoordig veel AV-receivers/versterkers die een passthrough modus hebben. Je beeld en geluid worden dan ook naar de TV doorgegeven als de receiver/versterker uitstaat.
In heel veel topics over het bouwen van htpc's die ik het afgelopen jaar op dit forum voorbij heb zien komen wordt vroeger of later bijna altijd wel een keer een Raspberry Pi, Intel NUC of AMD-build voorgesteld. In het geval van AMD zijn er verschillende pluspunten, waaronder de prijs-kwaliteitvehouding. Ik ben helaas niet technisch genoeg om je de rest precies uit te leggen. AMD heeft met zijn A-serie (A4, A6, A8, A10) wel een aantal goede dingen aan boord. Zoek maar eens op reviews van bijv. de A8-7600 in combinatie met htpc's.

Qua behuizing ben ik er nog niet helemaal uit, maar de volgende heeft momenteel mijn interesse:
pricewatch: MS-Tech MC-380
Hij ziet er mijns inziens mooi uit en aangezien er een afstandsbediening meegeleverd wordt, zou hij compatible moeten zijn met mijn Logitech Harmony One.
kelvind schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:55:
Een alternatieve setup, met de vraag wat jullie hiervan vinden

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 97,95€ 97,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,55€ 54,55
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/8€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,57

Processor is beter en goedkoper en de behuizing is iets kleiner.
Jouw setup lijkt veel op wat ik in gedachten heb.
Die AMD A8-7600 (wil ik ook) is handig voor als je echt alle toeters en bellen uit je HTPC wilt halen; wat (niet superzware) games wilt spelen, enz. Evt. kan je met een recente A6 ook prima uit de voeten. Dat scheelt weer wat geld. (Zelf kies ik normaal gesproken ook voor de A8.)

Je moederbord is prima. Het verschil tussen de X en de XM versie is alleen de geluidschip en de formfactor (ATX vs mATX). Ik kies waarschijnlijk voor de ATX-versie, omdat mijn kast dat ondersteunt en het dan allemaal net iets ruimer is opgezet. Wanneer je alle voordelen van de A8 wilt kunnen gebruiken dan heb je in elk geval een FM2+ moederbord nodig. Jouw moederbord is dat ook.

Qua geheugen kan ik weinig zeggen. Daar heb ik niet zoveel kennis van en ben ik ook nog aan het uitzoeken. Zorg in elk geval dat de reepjes niet te hoog zijn; je wilt wel dat ze in je kast passen. (Ik heb niet gecheckt of dit bij jou het geval is.)

Die SSD wilde ik in 1e instantie ook. Ik begrijp echter dat men momenteel een beetje afstapt van de adviezen voor een Samsung EVO. Niet vanwege de kwaliteit (want die is uitstekend) maar wel van vanwege de prijs. De Crucial MX 100 serie doet qua snelheid en kwaliteit niet veel onder voor de Samsungs, maar is wel goedkoper. Ik neig daarom zelf naar deze: pricewatch: Crucial MX100 256GB. Er is ook een variant van deze SSD die overeenkomt met de schijfgrootte van de door jou gekozen Samsung.

V.w.b. de voeding: Seasonic is geloof ik prima, maar het kan nog wat goedkoper, terwijl je wel kwaliteit blijft houden. Met deze voeding bijv.: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W. Deze moet toereikend zijn voor jouw wensen. Ik lees dat de meeste mensen een Goldvoeding niet perse nodig vinden. Mijn suggestie is Bronze en voldoet z.v.i.w. prima. Ik zag dat je voeding ook een ATX-voeding is. Dan past hij misschien niet eens in je kast.

Nota Bene @ Tweakers met meer kennis van dit onderwerp: Mocht ik ergens de mist ingaan: gaarne verklaren wat er niet correct is. Ik doe mijn best om de aan mij gegeven adviezen in de praktijk te brengen, maar ben geen computertechneut. Als je uitlegt wat er niet klopt, leer ik daar ook weer van en dat helpt me zelf ook weer een betere keuze te maken.

• kroegtijger
[b]Jorgen schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:38:In heel veel topics over het bouwen van htpc's die ik het afgelopen jaar op dit forum voorbij heb zien komen wordt vroeger of later bijna altijd wel een keer een Raspberry Pi, Intel NUC of AMD-build voorgesteld. In het geval van AMD zijn er verschillende pluspunten, waaronder de prijs-kwaliteitvehouding. Ik ben helaas niet technisch genoeg om je de rest precies uit te leggen. AMD heeft met zijn A-serie (A4, A6, A8, A10) wel een aantal goede dingen aan boord. Zoek maar eens op reviews van bijv. de A8-7600 in combinatie met htpc's.
Elk van die platformen heeft zijn eigen specificities en zijn eigen voor- en nadelen die daarbij horen. Kijk je naar de wat meer high-end HTPC-builds, dan wordt daar vaak voor APU's (AMD dus) gekozen, omdat deze qua grafische performance in verhouding met CPU-performance en prijs uitstekend aansluiten op wat een HTPC nodig heeft, namelijk grafische kracht (weinig CPU-kracht is nodig).
Deze machines worden vaak gecombineerd met incidentele games en voorzien van een A8 of A10.
Ga je dat niet doen, dan is een A6 prima als je 3D-ondersteuning wilt hebben. De A4 schiet hiervoor tekort.

Kijk je bij de concurrentie, dus bij Intel dan is minimaal een i3 nodig voor BluRay3D-weergave, maar die is qua prijs/prestatie-verhouding niet zo heel interessant voor dit doeleinde. Je haalt dan met name CPU-kracht in huis, en daar heb je niet zo heel veel aan bij een HTPC. Uiteraard zijn ook hier weer uitzonderingen op, want wil je weer écht gaan gamen, dan is een APU of iGPU niet handig, en heb je veel meer aan een dedicated GPU. (alhoewel je dan vaak wel weer met geluids-problemen komt te zitten door keeling)
Deze machines zijn voor de veeleisende gebruiker, die het echt als een hobby ziet. Voor dergelijke builds ben je met een knappe behuizing al snel 500,- of (veel) meer kwijt voor een basic setup (dus zonder tuners, game-controllers etc) Daarnaast zijn ze relatief groot en kennen vaak een relatief hoog stroom-verbruik.

Kijk je naar een segment lager, dan kom je snel uit bij de NUC's, en A1-based platforms. Deze zijn aanzienlijk goedkoper, maar bieden redelijk vergelijkbare mogelijkheden op het gebied van MediaCenter-gebruik. Ook hierop kan prima alle content worden afgespeeld, maar gaming en hardwarematige uitbreidingen zijn hierin meestal niet mogelijk. Qua kosten kan je hierbij ongeveer voor de helft klaar zijn voor vergelijkbare mediacenter performance.

In het onder-segment komen dan tot slot de Pi's (en alle mogelijke variaties daarop), android-sticks etc. Deze zijn bedoeld als / structureel misbruikt voor dedicated mediaspeler, en kunnen vaak ook niet veel meer dan afspelen wat je m voor de kiezen gooit. Dergelijke devices varieren in kosten van zo'n 35 tot grofweg 150,-

Zo kan eigenlijk voor vrijwel elke wens wel wat gevonden worden, maar as usual heeft alles een prijs in dat opzicht.
Qua behuizing ben ik er nog niet helemaal uit, maar de volgende heeft momenteel mijn interesse:
pricewatch: MS-Tech MC-380
Hij ziet er mijns inziens mooi uit en aangezien er een afstandsbediening meegeleverd wordt, zou hij compatible moeten zijn met mijn Logitech Harmony One.
Hou er rekening mee dat de voiding van de ms-tech cases berucht slecht zijn, dus eigenlijk doe je er verstandig aan deze direct te vervangen. Een voeding die geen stabiele output geeft kan hele vervelende storingen of zelfs schade aan hardware veroorzaken. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de cases van Silverstone (maken overigens ook prima PSU's)
[...]

Jouw setup lijkt veel op wat ik in gedachten heb.
Die AMD A8-7600 (wil ik ook) is handig voor als je echt alle toeters en bellen uit je HTPC wilt halen; wat (niet superzware) games wilt spelen, enz. Evt. kan je met een recente A6 ook prima uit de voeten. Dat scheelt weer wat geld. (Zelf kies ik normaal gesproken ook voor de A8.)

Je moederbord is prima. Het verschil tussen de X en de XM versie is alleen de geluidschip en de formfactor (ATX vs mATX). Ik kies waarschijnlijk voor de ATX-versie, omdat mijn kast dat ondersteunt en het dan allemaal net iets ruimer is opgezet. Wanneer je alle voordelen van de A8 wilt kunnen gebruiken dan heb je in elk geval een FM2+ moederbord nodig. Jouw moederbord is dat ook.

Qua geheugen kan ik weinig zeggen. Daar heb ik niet zoveel kennis van en ben ik ook nog aan het uitzoeken. Zorg in elk geval dat de reepjes niet te hoog zijn; je wilt wel dat ze in je kast passen. (Ik heb niet gecheckt of dit bij jou het geval is.)
Voor wat je geheugen betreft is het handig om even te kijken wat het maximale is dat je processor ondersteund, maar of je het de meerprijs waard vindt (hoe sneller, hoe duurder) hangt af van wat je wilt gaan doen. Kort gezegd kan je voor alle HTPC-taken prima uit de voeten met DDR3-1600 voor een AMD, maar bij de hogere APU's (A8 en A10) ga je meer grafische performance ervaren bij sneller geheugen. Immers, neem je een grafische kaart, dan zit daar rete-snel geheugen op, en niet omdat het zo lekker de prijs opdrijft, maar omdat je GPU daar baat bij heeft. In een APU geldt datzelfde principe, maar gezien dat je APU met shared memory werkt van je werkgeheugen moet dat wel zo snel mogelijk zijn. Dat merk je eigenlijk alleen met gamen.
Die SSD wilde ik in 1e instantie ook. Ik begrijp echter dat men momenteel een beetje afstapt van de adviezen voor een Samsung EVO. Niet vanwege de kwaliteit (want die is uitstekend) maar wel van vanwege de prijs. De Crucial MX 100 serie doet qua snelheid en kwaliteit niet veel onder voor de Samsungs, maar is wel goedkoper. Ik neig daarom zelf naar deze: pricewatch: Crucial MX100 256GB. Er is ook een variant van deze SSD die overeenkomt met de schijfgrootte van de door jou gekozen Samsung.
Voor wat de SSD aangaat hoef je je voor dit doeleinde eigenlijk geen zorgen te maken. Elke SSD voldoet qua performance ruimschoots, en je zal geen enkel verschil merken of je nu een hele dure Samsung erin schroeft of het goedkoopste SSDtje dat je kan vinden. De verschillen liggen daarin zo verschrikkelijk dichtbij, dat je het simpelweg niet merkt met dergelijke bewerkingen. Het wordt een heel ander verhaal als je met heel intensiefe disk-processen in de weer gaat, en dan ook nog eens met name met heel veel kleine bestanden. Kies dus gewoon een betrouwbaar en betaalbaar model. Of dat nu een Samsung EVO, of een crucial MX 100 of een Kingston is, het maakt allemaal niet zo heel veel uit.
V.w.b. de voeding: Seasonic is geloof ik prima, maar het kan nog wat goedkoper, terwijl je wel kwaliteit blijft houden. Met deze voeding bijv.: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W. Deze moet toereikend zijn voor jouw wensen. Ik lees dat de meeste mensen een Goldvoeding niet perse nodig vinden. Mijn suggestie is Bronze en voldoet z.v.i.w. prima. Ik zag dat je voeding ook een ATX-voeding is. Dan past hij misschien niet eens in je kast.
Dat is enigszins afhankelijk van hoe je de machine gebruikt. Als de machine 24/7 aan staat én flink belast wordt, dan is een voeding met een hoog rendement wel zo prettig en verdient het zich wel weer terug. Staat hij een paar uur per dag aan en dan ook meestal nog eens idle, dan ga je nooit terug verdienen wat je moet investeren om van bronze naar gold te gaan. In de regel is bronze dan inderdaad ook prima.

iRacing Profiel

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:59
Zotac's ZBOXen zijn misschien ook interessant voor je. Deze zijn volledig passief gekoeld (stil!). Bijna alles wat je verwacht voor een kleine HTPC zit er al op en aan: HDMI, Displayport, infrarood, USB 2.0 en 3.0, audio-uit, SPDIF, Wifi (AC), Bluetooth 4.0... En vergeet het energieverbruik niet, deze is erg zuinig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac ZBOX CI520 nano€ 251,29€ 251,29
1Crucial CT51264BF160BJ€ 36,-€ 36,-
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,77

Er zijn meerdere types van de ZBOX nano, maar de CI520 met Core i3 (laptop variant van de i3) schijnt qua performance op een mooie sweet spot te zitten.

Als ik dit kastje afzet tegen de builds die ik zelf in elkaar zou kunnen zetten, zoals uit eerdere posts, dan vraag ik me bijna af waarom ik nog aan de slag zou gaan. Behalve dat ik eigenlijk wel graag een DVD-/Bluray speler er in zou willen hebben. Maar dat is een ander verhaal :)

[ Voor 1% gewijzigd door Emphyrio op 13-09-2014 07:34 . Reden: spelfouten ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan zat ik er met mijn gedachtegang in elk geval erg dichtbij. Dankjewel voor je verduidelijking. Denk dat de topicstarter daar ook veel aan heeft. :)

V.w.b. je opmerking over de voeding van de case die ik zou willen: ik zou die ook meteen vervangen voor die Be Quiet System Power.

[ Voor 19% gewijzigd door Jorgen op 13-09-2014 09:30 ]

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 01:26
Nog even terug komen op de versterker, mijn oude onkyo tx-sr313 hoefde niet aan te staan om t beeld door te sturen.

Dus wellicht is zoiets iets voor je?

Je hebt al een degelijke

[ Voor 24% gewijzigd door maomanna op 13-09-2014 10:59 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• kelvind
Jorgen schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 09:29:
[...]

Dan zat ik er met mijn gedachtegang in elk geval erg dichtbij. Dankjewel voor je verduidelijking. Denk dat de topicstarter daar ook veel aan heeft. :)
Klopt helemaal, ik heb net met veel plezier al jullie posts gelezen en het geeft mij veel meer info en nieuwe inzichten om een goede keuze te gaan maken. Dank daarvoor mannen!
Pagina: 1