Mijn nieuwschierigheid overwon de risico's(gtx 850"m" oc)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 15:12
Ok, ik wil eerste even kwijt dat ik niet gek geworden ben en je ook geen busje hoeft te bellen :), maar ik werd te nieuwschierig.

Even een kleine, die groot zal uitvallen, inleiding:

Afgelopen maand was ik van plan een laptop te kopen, ik ben een gamer die graag met een zo'n hoog mogelijke FPS wil gamen, en ja, ik weet dat desktop sneller zijn, maar ik vind het prettig om mobiel te zijn. Mijn voorkeur ging in het begin uit naar een gtx 860m, en naar een beetje rondzoeken kwam ik op de lenovo y50 uit. Mooie laptop, snelle videokaart, wat zou ik nog meer willen...? Een goed scherm, ik kan mij redelijk storen aan backlight bleeding, slechte contrast, fletse kleuren etc, dus ik wou een redelijk scherm. En, ja, ik weet dat het mee valt als je hem eenmaal hebt, maar er was nog iets. Ik heb thuis 2 beeldschermen, en ik wou deze graag beide behouden. Met een lenovo y50 zou dat niet mogelijk zijn geweest, sinds die een vga poort mist(om ruimte te besparen). Dus moest ik verder zoeken, spontaan uit verveling ging ik op notebookcheck.net eens naar het verschil tussen een gtx 850m en 860m kijken, en wat ik daar zag maakte mij zo blij als een kind. De gtx 850m is een gedownclockte versie van de 860m (mits je de versie met GDDR5 geheugen hebt), en ik wist toevallig dat msi een laptop had met de 850m gddr5, in mijn prijsklasse. (Lees hier meer over dit, ik wou dit fenomeen voorleggen aan de tweakers hier.)
Dus ik ben gegaan voor de MSI Gaming Series GE60 2PC-261XNL Apache. Nu wist ik ook dat dezelfde laptop met een 860m verkrijgbaar was(nu kan je vast wel raden waar dit naartoe gaat), dus ik dacht: misschien is de koeling en barebone ook wel hetzelfde. Nu was me in die topic over de barweinig verschil tussen de 850m -860m uigelegd dat de 850m in de msi een slechte yield zou kunnen zijn van de 860m(naar wat ik weet, een slechte fabricatie van de 860m, die mogelijk slechter werkt op dezelfde clocksnelheid als de 860m, en/of daardoor warmer wordt.). Dus volgens de tweakers hier moest ik mijzelf niet rijk rekenen met deze ontdekking. Maar nu.... tan tan tan daaaaa.....

Eerst nog even een vergelijking kwa specs(volgens gpu-z)(bron notebookcheck msi ge60 review met 860m):

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/113fc9e7d75dcf9db94456794cda49bb.png

(de gtx 850m screenshot was nadat ik had geoc'ed dus de clocksnelheden zijn niet helemaal kloppend van de standaard clocksnelheid (854mhz))

Wat ik had gedaan:

1. Ik heb vanaf de base clock(854mhz) telkens 20 Mhz erbij op gedaan met Nvidia Inspector.
2. Naar elke weiziging in clocksnelheid 2 keer Valley Benchmark gedraaid en resultaat opgeslagen. (nu had ik gehoopt dat het resultaat ook de temp en clocksnelheid bevatte, ik zal na posten de benchmark voor ± 2 uur laten draaien en daarvan een screenshot maken )
3. stap 1 en 2 herhalen tot ik dacht van: nu is het genoeg geweest 8) .

Totaal was ik er ongeveer anderhalf uur aan kwijt.

Dit zijn de resultaten:

Clocksnelheid(Mhz)Temperatuur(uit mijn hoofd)*Benchmark resultaat
95479 °C benchmark
97479-80°Cbenchmark
99479-80°C benchmark
101479-81°C benchmark
103480-81°C benchmark
1054 (860m)80-82°C benchmark
1074**81-83°C benchmark

Ik heb nog niet geklooid met het geheugen, maar misschien ga ik daar ook nog iets mee proberen, maar dan ga ik eerst wat info over wat voor impact het geheugen kan hebben bij overclocken, want ik zal waarschijnlijk als ik het geheugen ook ga oc'en de clocksnelheid weer lager moeten zetten. Ook zal een spel die intensief gebruik maakt van de cpu naast de gpu, de temperaturen verhogen, bij deze benchmark bleef het gebruik van de cpu op 15-20 % hangen, waarbij deze 73 graden werd, verder zal ik binnenkort een filmpje uploaden, voor degene die het niet geloven XD.

*De temperaturen zijn echt redelijk stabiel gebleven, de max licht volgens hwmonitor op 83 graden.

**Ik vond het al een wonder dat ik de snelheid van de 860m haalde met deze temperaturen, maar zelfs met nog eens 20 mhz extra maakt het kwa temperatuur niets uit XD.

Oh en als dit niet hier hoord, zou u zo vriendelijk willen zijn om mij te vertellen waar dan wel? Dan kan ik deze topic nog verplaatsen.

P.s: dit is snel met haast getypt, dus typfouten zijn aanwezig en het is rommelig, maar dat is wat voor nu kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

En in totaal heeft je dit 1 FPS opgeleverd.

Overclocken is leuk, maar het moet natuurlijk wel nut hebben.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
Jeroenneman schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:12:
En in totaal heeft je dit 1 FPS opgeleverd.

Overclocken is leuk, maar het moet natuurlijk wel nut hebben.
Ik wou het gewoon uitproberen, kijken of het mogelijk was, denk niet dat ik het ga gebruiken, de 850m is snel zat voor nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Lekkere OC hoor! En op een laptop helpt het heus wel iets hoor. Maar ja, 2FPS meer op 20FPS merk je inderdaad nauwelijks.

Jammere is alleen als het een koeling design betreft waarbij de GPU en CPU door hetzelfde koelblok worden gekoeld het blokje al snel gesatureerd aan warmte en zal dus flink de temperaturen laten stijgen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
Het is inderdaad een koel design met 1 koelblok en 2 koperen buizen naar de gpu en cpu(vergeet effe de naam van die dingen), ik heb het nog niet uitgetest, maar ik denk dat als ik een game ga spelen ik mijn clocksnelheden wel iets zal verlagen, hoewel ik net 2 uur achter elkaar valley heb laten draaien met een max temperatuur ban 84 graden op 1074 Mhz (kan het nog steeds niet echt geloven :P ...), ik gok op gemiddeld constant 83.5 ofzoiets, want hij wisselde daartussen flink.
Ik ga nu eens kijken of het oc'en van het geheugen meer effect heeft :) (in verhouding dan denk ik, meer oc op geheugen minder op core zelf etc).

Wel grappig vind ik dat de koeling van de gamelaptops van msi gemiddeld gesproken niet altijd gewaardeerd wordt XD.

Oh ja, ik ga in de toekomst de koelpasta ook maar eens wisselen, ik weet niet zeker of het iets zal uitmaken, maar heb horen zeggen dat het wel eens een flink verschil in temp kan veroorzaken als je het goed toepast.

Edit: oh, en het gebruik van alleen de laptop scherm tijdens de benchmark gaf me nog een boost van 1 fps (applaus 8)7 ), de rechter resultaat is na 90 minuten draaien van de bench.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/006a84f8e28dee9fc5935432658134e8.png

Ha, blijkbaar was mijn geheugen een kleine bottleneck, nu met 1074 Mhz core clock en 2955Mhz Memory clock (2505 is standaard), oh en wonderbaarlijk bleef het de temperatuur nagenoeg gelijk(na 45 min draaien): 82 - 83 graden.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/c6b79c0453af6d3a471e6f0a46dd5fad.png

[ Voor 37% gewijzigd door RareAMV op 26-08-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
Alrighty then, mijn laatste resultaat, meer ga ik niet overclocken, na +655 Mhz kreeg ik artifacts in mn bench, en was hij onstabiel, meer voltage leek me onverstandig sinds de temp al richting de 86 liepen. Dus hier mijn laatste resultaat;
(na de "/" staan twee getallen in de url balk, de linker is de core clock, de rechter is de mem clock)
Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/a36beaddb2d222b89f365572de1a7ed2.png

Ik zag dat ik niet helemaal de goede basis clock in mijn eerste post had gezet, dat is: 954Mhz Core Clock, 2505Mhz Mem Clock.

De uiteindelijke resultaten kwa framerate is als volgt: +5.9 fps bij een 120+Mhz Core OC, 650+ Mhz Mem OC, niet veel dus, eigenlijk bar weinig, dus ik denk dat ik m weer terug naar de base clock zet, totdat ik ooit een game vind die net niet speelbaar is(denk 20 fps), dan zal ik eens kijken of mijn oc een uitkomst bied^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
spoiler: off-topic alert
Ik hoop dat je niet schierig bent, maar nieuwsGIERIG :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
HeSitated schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 12:02:
spoiler: off-topic alert
Ik hoop dat je niet schierig bent, maar nieuwsGIERIG :9
XD, heb ik ergens een typo gemaakt :?

EDIT:

XD ooooh, nederlands... niet mijn sterkste kant XD. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door RareAMV op 31-08-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:41
Nvidia inspector zoeken in dit forum en dit is een van de laatste topics. wordt dit niet meer gebruikt voor tweaken? wil mijn laptop sneller maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

mark777 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:55:
Nvidia inspector zoeken in dit forum en dit is een van de laatste topics. wordt dit niet meer gebruikt voor tweaken? wil mijn laptop sneller maken.
Is ook een 5 jaar oud topic.
Je zou zoals de meeste mensen msi afterburnerkunnen gebruiken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:41
maar ik heb geen msi maar een toshiba laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

mark777 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:34:
maar ik heb geen msi maar een toshiba laptop
Dat maakt niet uit. MSI Afterburner kan je ook gebruiken met non-MSI hardware.
Pagina: 1