Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03 15:26
Ik heb een praktisch probleem, waar een hele simpele oplossing voor moet zijn, alleen kan ik het niet vinden :)

Ik heb dus de volgende 'hardware':
  • Canon EOS camera
  • Manfrotto statief
  • Blackrapid rs-7 draagriem
De Blackrapid riem zit in de statief aansluiting aangesloten met een dikke schroef.
Afbeeldingslocatie: http://www.bongobytes.com/media/wysiwyg/BlackRapid_RS-7_Curve-001.jpg

Als ik mijn statief wil gebruiken moet ik elke keer de riem losmaken, en de Quick release plate van Manfrotto vastmaken aan mijn camera..
Afbeeldingslocatie: http://www.freestylephoto.biz/static/images/product/7852.jpg

Daarna wil ik weer weglopen, en dan moet ik het spul weer omwisselen.
Super irritant dus :)
De draagriem is heel fijn, en wil ik blijven gebruiken. Voordat ik de riem had zat de quick release plate gewoon altijd in de camera, maar dat kan nu dus niet

Nou moet dit volgens mij vrij simpel op te lossen zijn door een soort ijzeren plaat onderin je camera te schroeven, en die plaat heeft dan weer twee schroefgaten waar ik dus beide in kan aansluiten.

Ik heb flink gezocht, maar kan niks vinden.

iemand anders een zelfde probleem, en een goede oplossing gevonden?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:35

ötzi

eclecticus

Mooya schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:50:
Ik heb een praktisch probleem, waar een hele simpele oplossing voor moet zijn, alleen kan ik het niet vinden :)

Ik heb dus de volgende 'hardware':
  • Canon EOS camera
  • Manfrotto statief
  • Blackrapid rs-7 draagriem
De Blackrapid riem zit in de statief aansluiting aangesloten met een dikke schroef.
[afbeelding]

Als ik mijn statief wil gebruiken moet ik elke keer de riem losmaken, en de Quick release plate van Manfrotto vastmaken aan mijn camera..
[afbeelding]

Daarna wil ik weer weglopen, en dan moet ik het spul weer omwisselen.
Super irritant dus :)
De draagriem is heel fijn, en wil ik blijven gebruiken. Voordat ik de riem had zat de quick release plate gewoon altijd in de camera, maar dat kan nu dus niet

Nou moet dit volgens mij vrij simpel op te lossen zijn door een soort ijzeren plaat onderin je camera te schroeven, en die plaat heeft dan weer twee schroefgaten waar ik dus beide in kan aansluiten.

Ik heb flink gezocht, maar kan niks vinden.

iemand anders een zelfde probleem, en een goede oplossing gevonden?

Dank alvast!
je hebt wel oplossingen hiervoor maar volgens mij alleen Arca swiss compatible, krijg je zoiets en zou je daartussen een conversie plaatje moeten hebben naar Arca Swiss.
Of je strap vervangen voor een CarrySpeed en heb je wederom een conversie plaat nodig voor je statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
Ik zat ook nog eens verder te zoeken.

Je hebt dus ook een Manfrotto RC-2 plate.
Daar heeft blackrapid wel wat voor bedacht.
Namelijk een andere schroef, waarvan je de bevestiging naar binnen kan klappen.

Deze past alleen niet op mijn plate, dus misschien kan ik mijn plate dan uithollen zodat deze schroef ook past..

Afbeeldingslocatie: http://www.klein.nl/media/catalog/product/cache/1/image/427x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/4/7474700078_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi

ötzi

eclecticus

Mooya schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 12:29:
Ik zat ook nog eens verder te zoeken.

Je hebt dus ook een Manfrotto RC-2 plate.
Daar heeft blackrapid wel wat voor bedacht.
Namelijk een andere schroef, waarvan je de bevestiging naar binnen kan klappen.

Deze past alleen niet op mijn plate, dus misschien kan ik mijn plate dan uithollen zodat deze schroef ook past..

[afbeelding]
gezien de ring op de moer denk ik dat je een hoop verliest op je bestaande plaat, misschien kun je hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
thnx,
wordt denk ik ook lastig met die opgegeven plate.

Ik wil binnenkort ook nog een Gorillapod kopen, dus is mijn manfrotto oplossing eigenlijk ook niet perfect.

Het mooiste is dus gewoon een ijzeren plaat van 6x3cm die ik in het huidige schroefgat kan maken, en in de plaat weer twee schroefgaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Statiefgondel om de lens op het statief te schroeven? Of is het geen telelens?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon zoals met een carryspeed dus? Die gebruikte ik eerder met een manfrotto en dat werkte prima :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
@ajhaverkamp,
Gaat om verschillende lenzen, dus niet alleen telelens. Gebruik statief vaak voor nachtfotografie, en dan gebruik ik meer de groothoek.

@Ventieldopje,
Heb even gezocht op de Caryspeed. Deze ziet er inderdaad goed uit!
Is het deze? http://www.fotosipkes.nl/...ed-c3-mounting-plate.html

En deze is eigenlijk bedoeld voor een andere draagriem. Maar volgens mij kan ik deze ook gebruiken. Is die 'stainless steel offset hang' ook los te halen? Die gebruik ik dan nl. niet.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is de oude mounting plate waarbij het koppelingspunt (het zilveren bolletje) niet ingeklapt kan worden wat lastig is met sommige tassen of statief koppen. Je wil de F1 folding plate hebben welke je oa. hier kan kopen.

Wellicht dan net zo handig om je black rapid te verkopen en de FS-Pro of FS-Slim te halen waar het plaatje al bij zit, hier te koop oa.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
Ok dank je.

Ik zag dat er ook een opvolger is voor de C3 plate, namelijk de C4 plate welke meer gaten heeft en rubber aan de onderkant.
De volgende lijkt daar wel weer op: http://www.cameranu.nl/nl...d-cs101-cs-mounting-plate

Die is nog redelijk te betalen..
Ik zal CameraNu wel eens vragen of dat palletje eraf kan.
Neemt inderdaad vrij vele ruimte in. Op de foto valt het wel mee, maar als je een filmpje ziet dan is het toch wel een paar cm..

edit:
Het vreemde is wel dat ik bij de aanschaf van de riem om info gevraagd heb bij Cameranu.
Toen wist Donald daar mij te vertellen dat het niet mogelijk is wat ik wil en dat de Blackrapid de beste keus is.
Achteraf had ik dus beter de carry-speed kunnen kopen. Nu heb ik dubbele kosten :(

[ Voor 24% gewijzigd door Mooya op 26-08-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het palletje kan er wel af, die kun je door een staafje er doorheen te steken (zit gaatje in) er zo af draaien. Je zit dan alleen nog wel wel met die uitsteeksels :)

Die zijn overigens niet zo hinderlijk met de camera's waarop ik hem gebruikt heb (met grip), mijn hand vouwt er prima omheen. Toch vind ik de F1 plate wat comfortabeler en heeft ook arca-swiss ingebouwd en ook extra gaten om een strap/ plaatje aan vast te maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Ventieldopje op 26-08-2014 16:06 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
ok top.
Ik heb Cameranu ook al gemaild. Baal er wel van dat me dit de vorige keer zo geadviseerd is.
Heb daar redelijk wat spul besteld laatste jaren (bijna alles), en op deze vraag heb ik vrij bot antwoord gekregen.

En nou blijkt dat ze zelf nog een betere oplossing verkopen die precies op mijn wensen aansluit (die ik ze ook duidelijk doorgegeven heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:05
Mooya schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:22:
Ik zag dat er ook een opvolger is voor de C3 plate, namelijk de C4 plate welke meer gaten heeft en rubber aan de onderkant.
De volgende lijkt daar wel weer op: http://www.cameranu.nl/nl...d-cs101-cs-mounting-plate
Deze heb ik op de camera zitten. Dat palletje zou je er normaal gesproken wel af kunnen draaien, maar bij mij zit dat ding muurvast.
Zoals Ventieldopje zegt past de camera door dat palletje niet meer in mijn snuittas.
De F1 Plate ziet er dan wat interessanter uit. Ik vraag me alleen af of dat palletje dan niet in de weg zit van je linker hand? Met name bij kortere lenzen.
Om die reden heb de CS101 nu heb ook omgekeerd op de camera zitten. Dus met het palletje aan de rechterkant.

[ Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 26-08-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zonder grip durf ik dat niet te zeggen al wil ik het best even proberen voor je op een 5D II zonder grip. Op mijn camera heb ik er geen problemen mee en klap ik hem gewoon naar onderen heen. Het palletje moet er bij de F1 ook gewoon af kunnen.

Bij de C3 en C4 zit er een gaatje in het palletje, daar steek je een spijker of iets doorheen zodat je meer kracht kan zetten :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Dat heb ik ook hoor. Maar als ik daar een spijker o.i.d. doorheen steek en iets meer kracht zet, heb ik een kromme spijker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon iets groters er doorheen steken!

Afbeeldingslocatie: http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20130729081208/teamfortress/images/7/7e/Heavy_with_the_Bolt_Action_Blitzer_TF2.png

"Not usually my job, but... eheheh."

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Of mooi laten zitten. Nu hoef ik er ook niet bang voor te zijn dat die zichzelf los draait.

De fabrikant lijkt overigens wel compleet van de aardbodem verdwenen te zijn.
...Zo te zien hebben ze een patentoorlogje met Black Rapid verloren: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1362032

[ Voor 57% gewijzigd door wappiewappie op 26-08-2014 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
Het viel me wel op dat de C3 en C4 beide twee uitsteeksels hebben, en de F1 heeft maar 1 uitsteeksel welke ook weer flexibel/foldable is.
Dus de F1 is denk ik de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

wappiewappie schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:07:
Of mooi laten zitten. Nu hoef ik er ook niet bang voor te zijn dat die zichzelf los draait.

De fabrikant lijkt overigens wel compleet van de aardbodem verdwenen te zijn.
...Zo te zien hebben ze een patentoorlogje met Black Rapid verloren: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1362032
Klopt, meerdere fabrikanten. Waarom? Puur omdat ze straps maken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi

ötzi

eclecticus

Mooya schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:39:
Het viel me wel op dat de C3 en C4 beide twee uitsteeksels hebben, en de F1 heeft maar 1 uitsteeksel welke ook weer flexibel/foldable is.
Dus de F1 is denk ik de beste optie.
Pff, totaal niet aan gedacht, heb deze zelf maar gebruik zelf alleen Arca Swiss balhoofden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb een Markins plaatje onder m'n camera (arca swiss compatible, niet voor Manfrotto, vrees ik), en die heeft nog twee schroefgaten aan beide kanten van de moer zitten waar ik gewoon m'n sunsniper in kan schroeven. Hoef ik dus nooit het plaatje te verwijderen en alleen even de sunsniper los te draaien als ik de camera op het statief wil gebruiken.

Ik weet niet of er andere fabrikanten dit ook zo doen, maar het lijkt wel een simpele en elegante oplossing voor het probleem. Geen moeilijke extra haken of uitsteeksels, gewoon een gat met schroefdraad.

Zeker met die nieuwere sunsniper bevestigingen met een lager er in (zodat niet de hele strap mee hoeft te draaien) is het los maken en vast maken een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Dat kan natuurlijk ook, maar het voordeel van het Carryspeed systeem is nou juist dat je niks hoeft los te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Maar het is wel een tamelijk lompe plaat en daar moet je nog een keer je plaatje op schroeven zo te zien, dus dat lijkt me wel redelijk wat extra bulk aan de onderkant van je camera te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je geen grip gebruikt lijkt me dat geen enkel probleem :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als je normaalgesproken wel een grip gewend ben, is het inderdaad niet zoveel extra ;) Maar met een kleinere body kan ik me voorstellen dat het wel een beetje in de weg van je vingers gaat zitten (als je niet al je vingers op de grip aan de voorkant kan leggen).

[ Voor 50% gewijzigd door henkie196 op 27-08-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

True, maar dan moet je gewoon een F1 folding plate kopen of een FS-Slim / FS-Pro :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
henkie196 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:33:
Als je normaalgesproken wel een grip gewend ben, is het inderdaad niet zoveel extra ;) Maar met een kleinere body kan ik me voorstellen dat het wel een beetje in de weg van je vingers gaat zitten (als je niet al je vingers op de grip aan de voorkant kan leggen).
Bij een 1000D liet ik juist altijd het snelkoppelingsplaatje van het statief (CarrySpeed had ik toen nog niet) onder de camera zitten, omdat dat iets meer steun geeft in de linkerhandpalm.

Zo ziet de CS plaat er op een 1000D uit:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5584/14867411549_cd5a918308.jpg
180° gedraait zodat de koppeling niet in de weg zit van je linker hand.

Je moet wel op slijtage letten. Er zijn al enkele gevallen bekend waarbij de koppeling zover versleten is dat de kogel los kan schieten uit de schroef. CS heeft het materiaal ondertussen al wel dikker gemaakt, maar een schroef met kogellager i.c.m. een karabijnhaak wat Blackrapid en Sunsniper gebruikt is wat dat betreft beter.

Een combinatie van een CS plaat met een Blackrapid/Sunsniper draagriem lijkt mij het meest ideaal. Wat Mooya heeft dus. :)

[ Voor 38% gewijzigd door wappiewappie op 27-08-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 06:09

ReseTTim

Chocolate addicted

wappiewappie schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:43:
[...]

Bij een 1000D liet ik juist altijd het snelkoppelingsplaatje van het statief (CarrySpeed had ik toen nog niet) onder de camera zitten, omdat dat iets meer steun geeft in de linkerhandpalm.

[afbeelding]

Je moet wel op slijtage letten. Er zijn al enkele gevallen bekend waarbij de koppeling zover versleten is dat de kogel los kan schieten uit de schroef. CS heeft het materiaal ondertussen al wel dikker gemaakt, maar een schroef met kogellager i.c.m. een karabijnhaak wat Blackrapid en Sunsniper gebruikt is wat dat betreft beter.

Een combinatie van een CS plaat met een Blackrapid/Sunsniper draagriem lijkt mij het meest ideaal. Wat Mooya heeft dus. :)
Ik heb zo'n carryspeed en ik ben er erg blij mee

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• henkie196
  • Niet online
wappiewappie schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:43:

[afbeelding]

Dus je moest het wel anders doen om niet in de weg van je vingers te zetten. Maar heb je zo dat ding niet in je wang of neus drukken?

Ik blijf er bij dat een simpel plaatje met daarin een schroefgat me het meest ideaal lijkt.

• wappiewappie
Dat ligt er aan hoe je de camera voor je hoofd houdt. Als ik door de camera kijk, raak ik in ieder geval dat uitsteeksel niet aan met mijn wang.

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16

KabalA!

[ No-Life ]

Je kunt ook kijken voor een Sun Sniper.
Je hebt dan nogsteeds die strap op je statiefmount, maar hij is er binnen 5 sec op en af en je zit niet met van die grote rare extra platen onder je camera. Ik gebruik zelf liever helemaal geen strap, maar heb de "Pro II" op vakantie gebruikt terwijl ik door steden aan het slenteren was en dat beviel erg goed :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is met de black rapid niet veel anders volgens mij, die hebben het zelfde systeem en nu net juist het probleem ;)

www.maartendeboer.net

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16

KabalA!

[ No-Life ]

Owja idd :P ik dacht altijd dat die rapid's ook zo'n plaat hadden (ooit eens gelezen of gezien en daarna blijkbaar altijd vergist vergist) :+

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Mooya
Vandaag de Carry Speed besteld bij CameraNu: http://www.cameranu.nl/nl/p519002/carry-speed-fs-slim-prime
Zal morgen wel binnen komen :)

Ik kon mijn BlackRapid terugsturen zonder verzendkosten en krijg hier het aankoop bedrag van terug.
Dus weer netjes geregeld :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mooie aankoop, blij te horen dat je de BlackRapid terug kon sturen zonder daar extra kosten aan te maken!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 19:27
Lees over de Carry Speed wel wat nare verhalen dat na verloop van tijd het kogeltje slijt met als gevolg dat je camera en lens op de keien ligt.. is dat nog altijd aan de orde of is dat van een eerste batch/versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Het is niet de kogel die doorslijt, maar de schroef: http://forums.redflagdeal...d-fs-pro-failure-1378906/
Bij de nieuwere versies is het materiaal waar de kogel aan hangt wat dikker gemaakt. Dan kan het natuurlijk nog steeds door slijten, maar dan duurt het wel wat langer.

Het valt volgens mij ook wel mee met die slijtage.
Als je googled op 'black rapid failure' kom je meer slechte verhalen tegen dan wanneer je zoekt op 'carry speed failure'

[ Voor 47% gewijzigd door wappiewappie op 30-08-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wel op letten dat Black Rapid een stuk groter is dan Carry Speed maar zelf zie ik het materiaal niet slijten. Het kan goed zijn dat dit bij de CS serie (oude serie) zo was, deze is al tijden lang vervangen door de nieuwere FS serie.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1