Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik twijfel tussen een mid of high-end telefoon. Ik ben al een tijdje aan het kijken, maar ik weet niet of ik perse een high-end telefoon nodig heb. Marketing doet natuurlijk heel graag geloven van wel. En ik vind het uit reviews vaak ook lastig op te maken waar een telefoon staat - sneller is natuurlijk beter, maar wanneer is het goed genoeg?

Ik loop inmiddels nog steeds met een HTC desire rond. Destijds toen ik nog naar school ging goed gebruik van gemaakt tijdens reizen, maar dat is nu flink minder geworden (afgelopen jaren haast niet door ziekte - vandaar lange uitstel). Inmiddels kan het toestel eigenlijk echt niet meer. Ik schrik elke keer als ik een nieuwe Whatsapp update gepushed krijg; 15MB?! moet ik weer een applicatie zoeken om te deinstalleren. :N

Ik zoek een?
Ik heb even met een Nexus 5 kunnen spelen, maar ik vind die te groot (kleine handen). Liefst telefoon die 1 hand te bedienen is.
Ik heb graag muziek/video bij mij ipv streamen. Dus 32GB opslag intern of door SD kaart is fijn.
Een respectable camera; ik zou er niet op achteruit willen t.o.v. mijn Desire (hoewel dat ook niet veel voorstelt vermoed ik).
Zo min mogelijk bloatware over Android heen, en liefst recente Android 4.4. Custom ROMs ben ik niet graag mee bezig.
Ik verwacht eigenlijk ook wel een 720p+ scherm

Wat is je budget?
Ik wil niet meer dan 150 a 200 euro per jaar uitgeven aan een telefoon.
Afhankelijk van de levensduur dus (zie verder).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen / SMS / Skype / Whatsapp (licht gebruik), veel: internet / MP3 player / "handige apps"
Af en toe: video/serie afkijken, foto maken, maps/navigatie, en eventueel (lichte) games er op.

Net zoals op PC ben ik een multitask freak, dus een telefoon die dat enigzins kan zou fijn zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb gekeken in 2 prijscategorien (~200 en ~400 euro), <=4.5", SD kaart en daar uit 2 toestellen geselecteerd die mij het beste leken. Daar kwam uit:

Mid: Motorola Moto G (4G) 8GB
High: Sony Xperia Z1 Compact

Ik heb niet naar Chinese telefoons gekeken, dus ik weet niet wat daar tussen kan zitten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik twijfel erg of het verstandig is om lang (2+ jaar) met een duur toestel te doen of kort (1 - 1,5 jaar) met een goedkoper toestel. Mijn HTC Desire was wat betreft software al na ~1 jaar bezit EOL, maar sindsdien is de markt enorm veel veranderd.

Ik heb daarom meer een oogje op de Moto G, maar las toch wel dat de Snapdragon 400 niet altijd even vlot is (volgens t.net review), en dat 1GB RAM aan de krappe kant kan zijn voor beetje multitasken.. Ik loop inmiddels flink achter met Android versies - dus hoe ervaren jullie dat in de praktijk?

De Sony Z1 lijkt op een powerhorse die vast krachtig genoeg is. Daar heb ik nog een vraag: hoe stevig is de Z1 Compact? Een collega had vorig jaar een Sony Xperia Z gekocht, maar had <2 maanden al een barst met defect touchscreen te pakken zonder dat hij er gek mee heeft gedaan. Ik vind het design van Sony's toestellen wel mooi, maar ik verkies krassen en stoot bestendigheid liever boven design, vooral als het een tijdje mee moet.

edit:
Kleine wijzigingen. Verder toegelicht: ik stuur relatief weinig berichten, maar het is wel een must om via diverse kanalen bereikbaar te zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 25-08-2014 22:59 ]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als ik jouw verhaal lees, zou ik gaan voor een z1 met een bumber/cover om hem te beschermen of juist een totaaal andere richting ingaan als jijzelf doet.
  • Je wilt een compacte telefoon
  • Je wilt geen bloatware,
  • Je wilt geen costum roms.
  • Je hebt een SD kaart nodig
  • Je accepteerd geen zwakke camera
  • Je wilt een hoge PPI
  • Je gebruik is zéér veel berichten versturen (via diverse kanalen), internetten en multitasken.
Dan zou ik hiervoor kiezen:
  • Een compacte 4.2" telefoon 65x13x9mm
  • Waar je alle bloatware van kan verwijderen (tot de sms app aan toe)
  • Standaard blackberry 10.2 met android runtime 4.3
  • SD-kaart + NFC & 4G
  • 2GB RAM, 16GB rom
  • 768P scherm (355PPI)
  • En de HUB voor berichten, en Multi-task OS voor productiviteit.
Die telefoon kost je wel ~210 euro. Daarvan krijg je er 50 terug.
En onder de motorkap zit naast de 2GB een dualcore krait processor (s4+) die minder en ouder is dan de SD800 maar significant beter dan de SD400.

pricewatch: BlackBerry Z10 Zwart

| live and give like no one else |

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De Z10 is een leuk dingetje idd.

Overigens, wat je ook kan nemen, is dit leuke speelgoedje: pricewatch: Nokia Lumia 925 Zwart

Idd, geen Android, maar zo'n maffe Lumia, want:
Niet al te groot met zijn 4,5" en 13x7,1x0,9cm
Erg mooi AMOLED scherm.
Deftige camera
Heerlijk smooth OS met weinig echte bloatware, wel veel Nokia Apps, maar die zijn of erg handig [City Lens, de Here serie] of verwijderbaar.
Erg fijne offline navigatie voor zowel te voet als in den automobiel

Dingen die ie niet heeft maar jij wel wilt:
32GB/SD slot. De 925 heeft 16GB geheugen, waar wat vanaf gaat voor het OS. Wel krijg je iets van 15GB aan Onedrive ruimte.
Android. De WP store is inmiddels al behoorlijk gevuld, maar er zijn nogsteeds apps te bedenken waarvoor geen lekker WP alternatief is.

Overigens, als je echt veel muziek luistert, kan ik je zeker aanraden een losse MP-3 speler erbij te nemen. Inderdaad, heel erg 2010, maar de geluidskwaliteit van zoiets simpels als een Clip+ overtreft menig telefoon, en ook gaat je accu heel wat langer mee.

People as things, that’s where it starts.

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 12:07
Als je multitasken erg belangrijk vindt dan valt de Moto G af. Dat komt volgens mij ook in bijna elke review wel naar voren als minpunt.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:56
Als je veel muziek luistert is een xperia altijd een goede keuze vanwege de walkman app, die een goede equalizer aan boord heeft en zuinig is met batterij. Heb hier zelf goede ervaringen mee met mn Xperia Z1 i.c.m. Sony XBA-4ip en VW car audiosysteem.

Het leuke aan de 4.4.4 update voor de Z series is ook dat je veel bloatware kan verwijderen, zoals de lompe facebook app.

Op het gebied van soepelheid zou ik zeggen dat het on-par is met mn ipad3, maar de snapdragon 800 voert alle taken wel veeeeul sneller uit, vooral i.c.m. 2GB ram kun je bv gewoon soepeltjes 7 tabs in chrome actief en intensief gebruiken, terwijl je op de achtergrond nog Walkman/Spotify hebt draaien. Het helpt dan ook dat de Xperia skin een erg lichte skin is.

[ Voor 32% gewijzigd door Trishul op 26-08-2014 11:57 ]

• Hans1990
  • Niet online
Ik stuur weinig berichten, maar ik wil wel via diverse bronnen tegelijk beschikbaar zijn. Ik hoor veel lof over de BB Hub, maar vanwege beperkte activiteit zal dat weinig meerwaarde hebben of een dealmaker zijn. Ik gebruik(te) een smartphone meer voor zijn "nevenfuncties" dan hoofd.

Wat betreft specs is die Z10 leuk voor zijn prijs, maar dan krijg je er wel BB OS bij. Als ik wat rondkijk krijg ik niet de indruk dat de battery life issues echt top zijn (van de Z30 wel?) en dat het OS bruist van activiteit. Ik krijg het gevoel dat het een beetje geforceerd is maar niet echt voor uit loopt.
Bvb als ik kort rondzoek heb ik nog geen Last.fm music scrobbler applicatie kunnen vinden die naar verluid van user reviews werkt. Last.fm biedt geen officiele aan (ook niet voor WP).
Naar mijn idee is Last.fm redelijk populair, dus dat geeft mijn geen goed gevoel.
Mijn HTC Desire is nu 6cm, dus een Z1 of Moto G gaat al 0,5cm er op vooruit. Ik denk dat dat al genoeg/veel is.
Die Lumia is 7.1cm, nog breder dan de Nexus 5 (6.9). Tandje aan de grote kant..
Wederom LastFM niet werkend in WP gevonden, geeft mijn goed gevoel over AppStore.
Ook ben ik niet heel erg goede vrienden met MS, ik denk niet dat het een heel goed huwelijk word als ik een optie wil openlaten om van Desktop OS te wisselen.

Multitasken op een telefoon zou fijn zijn. Ik had dit topic juist geopend omdat ik in diverse reviews niet altijd een eenduidig antwoord lees. Waar bij 1 site zegt dat 1GB RAM krap is, zegt bvb T.net (en ook wel meer review sites):
Overgangsanimaties zijn zeker niet zo soepel als bij duurdere toestellen en als je flink multitaskt, verlopen zaken soms een beetje stotterig, maar het viel ons niet tegen. De browser werkte bijvoorbeeld vlotter dan we op voorhand verwachtten bij een telefoon in deze prijsklasse. Ook een redelijk zware app als Google Maps komt goed uit de verf.
"Het valt niet tegen" en "komt goed uit de verf" klinkt nou niet zo negatief als andere review sites doen geloven, of als een showstopper.
Misschien is dit ook de enige vraag die ik (zelf) moet beantwoorden om de keuze te kunnen maken; geduld hebben of niet :+

• 3x3

3x3

koop een toestel met een z.
de z1 als je high end met batterijtijd wilt
of de z10nals je budget wilt.

de z10 speelt practisch alle android apps.
ervaring met lastfm heb ik niet maar in de applicatie snap, staan letterlijk alle apps van de playstore. die je met je g-account kan downloaden,

als je wil zal ik hem eens testen op mijn q10.

• 3x3

3x3

Hans1990 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 20:17:
[...]

Wat betreft specs is die Z10 leuk voor zijn prijs, maar dan krijg je er wel BB OS bij. Als ik wat rondkijk krijg ik niet de indruk dat de battery life issues echt top zijn (van de Z30 wel?) en dat het OS bruist van activiteit. Ik krijg het gevoel dat het een beetje geforceerd is maar niet echt voor uit loopt.
Bvb als ik kort rondzoek heb ik nog geen Last.fm music scrobbler applicatie kunnen vinden die naar verluid van user reviews werkt. Last.fm biedt geen officiele aan (ook niet voor WP).
Naar mijn idee is Last.fm redelijk populair, dus dat geeft mijn geen goed gevoel.
Ik heb net last.fm voor je geinstalleerd uit snap uiteraard. En daarna dat scrobbler programma, en die gekoppeld aan mijn last.fm.

Geen idee hoe die app van last fm werkt, ik kon er alleen maar informatie over artiesten, en playlist, en mensen hun playlist ect. mee vinden. Geen geluid als ik op liedjes zocht. De app lijkt qua interface wel volledig te werken.

Via die scrobbler laat hij wel zien, welke liedjes ik afspeel op de test-LastFm-account.
http://www.last.fm/user/tweakertest

Dit werkt niet met de native muziekspeler, maar wel met de android Power-amp app, die ik al had als 'android muziekspeler; op de Q10.

Verwijderd

Als je budget gaat, zou ik gaan voor de Blackberry want zeker sinds de laatste update is de android runtime erg vlekkeloos. En elke telefoon met groot glas heeft risico op breuk, wees er vooral voorzichtig mee,

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 21:31 ]

• Hans1990
  • Niet online
3x3 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 01:08:
[...]

Ik heb net last.fm voor je geinstalleerd uit snap uiteraard. En daarna dat scrobbler programma, en die gekoppeld aan mijn last.fm.

Geen idee hoe die app van last fm werkt, ik kon er alleen maar informatie over artiesten, en playlist, en mensen hun playlist ect. mee vinden. Geen geluid als ik op liedjes zocht. De app lijkt qua interface wel volledig te werken.

Via die scrobbler laat hij wel zien, welke liedjes ik afspeel op de test-LastFm-account.
http://www.last.fm/user/tweakertest

Dit werkt niet met de native muziekspeler, maar wel met de android Power-amp app, die ik al had als 'android muziekspeler; op de Q10.
Bedankt voor het testen. Sorry voor het laat reageren.. druk met werk (16 uur in 1 dag :O ) en in het weekend enkel maar bijkomen.

Mooi om te horen dat het dan wel werkt, maar zo te horen moet je dus wel weer specifiek een Android muziek app er weer naast hebben staan.
Ik ben eigenlijk daarom nog steeds niet erg gecharmeerd van zo'n systeem; het voelt voor mij beetje hetzelfde als op Linux of Mac OSX overschakelen maar ondertussen alle oude en vertrouwde Windows programma's in Virtualbox of Wine doordraaien. En daar heb ik altijd gevoel dat ik achter oude software versies aanhol en het toch beetje te geisoleerd draait.
(nu is een telefoon natuurlijk beetje anders omdat je vast zit aan de hardware)

Ik heb daarom een Moto G besteld en kijk ik de eerste dagen hoe dat draait en speelt.
Mocht dat niet voldoende zijn ga ik waarschijnlijk voor de Z1+case, hoewel ik persoonlijk denk dat die telefoon overkill is.
Pagina: 1