Toon posts:

PC voor Fotobewerking (en af en toe video) - € 1.100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Op mijn ruim 8 jaar oude Dual Core PC zijn mijn Lightroom en Photoshop CS5 behoorlijk traag, vooral als beide tegelijk geopend zijn (wat vaak het geval is). En het af en toe renderen van een video (in Premiere Elements 11) is ook niet echt een feest van snelheid.
Ik heb met het toevoegen van (snelle) HDD’s wel wat verbetering verkregen. Maar ik wil nu (lees: ik mag van mijn vrouw) een geheel nieuwe PC aanschaffen. En € 1.100 voor een systeem inclusief een nieuwe muis, moet een bliksemsnelle PC opleveren. Toch…….?

Ik heb hierna het “DAA Beleid” zo goed mogelijk uitgevoerd in de hoop dat ik zo veel mogelijk reactie krijg op mijn vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Fotobewerking met Lightroom4 en Photoshop CS5. Af en toe doe ik wat aan videobewerking met het (relatief lichte) programma Premiere Elements 11.
- Internet.
- Af en toe een speelfilm bekijken.
- Office toepassingen.
- Ik ben geen ‘gamer’ en verwacht niet dat ik dit binnen afzienbare tijd zal worden. Toch zal het systeem veel en ook langdurig aan staan.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Ik wil het systeem voor € 1.100 werkend hebben staan.
Dus inclusief eventuele verzendkosten, eventuele assemblagekosten, e.d..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Keybord: standaard PS2 101-key toetsenbord.
- HDD: Western Digital WD RE4 1TB - 7200rpm - SATA-300 (3 GB/s) - 3,5” - 8Watt
- HDD: Western Digital WD RE4 4TB - 7200rpm - SATA-600 (6 GB/s) - 3,5” - 10Watt
- HDD: Western Digital WD Blue 500GB - 7200rpm - SATA-300 (3 GB/s) - 3,5” - 6Watt

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Veel HDD-capaciteit. Deze HDD’s heb ik al en komen mee vanaf mijn oude PC (zie hierboven), o.a. t.b.v. data (foto’s/video) en als snelle z.g. “Scratchdisk” voor Photoshop/Lightroom. De HDD voor het OS (Windows) op deze nieuwe PC zal wel nieuw zijn: betrouwbaar en snel is de eis.
- Ik heb geen SSD nodig vanwege de in totaal 4 grote en snelle HDD’s die het systeem krijgt.
Maar misschien moet het systeem er wel klaar voor zijn. De reden: wellicht dat ik over enige tijd Photoshop CC en Lightroom CC ga nemen. Met de contractvorm bij Adobe koop je nu de software niet meer, maar ‘huur’ je die feitelijk. Dan heb je steeds de modernste versie. Dit heeft wel tot gevolg dat de eisen aan je systeem langzaamaan zullen toenemen!
- De keuze voor de Processor wordt ook door het voorgaande bepaald: dus een hoge kloksnelheid (zoals Adobe ook beschrijft als eis voor Photoshop).
- De CPU Fan moet betrouwbaar zijn, als het even kan niet veel herrie maken, en vooral voldoende koelen (duh..).
- De Voeding moet vooral betrouwbaar zijn en langdurig aan kunnen staan. En de Voeding moet ook geschikt zijn om een uitbreiding aan te kunnen zonder meteen aan zijn maximale capaciteit te zitten (dat is immers bij een voeding nooit een goede zaak).
- De HDD voor Windows moet betrouwbaar en snel zijn.
- Over de DVD-brander twijfel ik: mijn oude Plextor PX-755A werkt nog steeds uitstekend. Ik weet niet of een nieuwe brander nodig is. Aan de andere kant: een betrouwbare DVD-brander voor een lage prijs moet tegenwoordig lukken. Zeker geen goedkope LG of vergelijkbare zooi .
- De Behuizing moet groot genoeg zijn voor bovenstaande apparatuur. En daarnaast moet de behuizing aan de voorzijde beschikken over 1 à 2 USB 3.0 en 1 à 2 USB 2.0 (plus nog enkele aan de achterzijde).
- De Case Fan moet betrouwbaar zijn, als het even kan niet veel herrie maken, en vooral voldoende koelen. En dat moet ook nog het geval zijn als er t.z.t. een uitbreiding bij komt.
- Een interne 3,5“ Card Reader met USB 3.0 (ik heb er nu een met USB 2.0 en dat is echt te traag).
- De Grafische Kaart moet afgestemd zijn op het gebruik van de PC voor foto- en videobewerking. Photoshop/Lightroom heeft blijkbaar graag CUDA met verder OpenGL. En snelheid. En niet de weinig geheugen op de videokaart. Hij moet minstens een aansluiting hebben voor DVI en DisplayPort.
- Ik heb voor een “Z97” moederbord gekozen omdat ik op enkele plaatsen begreep dat deze geschikt zullen zijn voor de nieuwe processoren die binnenkort gaan uitkomen. Zo hoop ik dat ik over een jaar of 4, als ‘Photoshop CC 2018’ en ‘Lightroom CC 2018’ ongetwijfeld nog veeleisender zijn, met de aankoop van een nieuwe CPU en wat geheugen nog een tijd verder kan. Daarom moet het Moederbord ook 4 slots voor geheugen hebben; 2 is te weinig.
Het Moederbord moet niet alleen de features hebben die ik hierboven heb beschreven (en in de juiste aantallen), maar ook een behoorlijke bouwkwaliteit hebben. Dus geen goedkoop exemplaar met rottige C’s, matige warmteafvoer of matige afwerking van moederbord-PCB en van de componenten. Het zal dus niet echt de goedkoopste zijn.
- Het Interne Geheugen is van belang voor een vlotte foto- en videobewerking. Dus voldoende groot (niet te krap want foto’s eisen best veel ruimte) en voldoende snel (t.o.v. CPU en Moederbord).
- Aan Geluid stel ik geen specifieke eisen. M.i. is vrijwel ieder on-board geluid goed genoeg voor mijn gebruik (t.b.v. wat muziek op de achtergrond en af en toe bekijken van speelfilms).
- T.b.v. Internet is ieder Moederbord tegenwoordig prima voorzien van on-board mogelijkheden, dus hier eveneens geen extra eisen.
- Ik heb her en der gelezen dat een z.g. “Gaming Mouse” prima te gebruiken is t.b.v. fotobewerking, m.n. vanwege het kunnen aanpassen/overschakelen van “dpi”. Dit moet ik nog verder uitzoeken, maar in dat geval wil ik er ook een eenvoudige “Gaming Muis” bij (…..dus niet een erg dure, want sommige van die “gaming” muizen hebben een voor mij onbegrijpelijk prijskaartje). De muis moet gewoon bedraad zijn: bij voorkeur USB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Behuizing: enige voorkeur voor Cooler Master, vanwege herhaalde goede ervaring.
- CPU: Intel. Gewoon ……. eh ……. daarom.
- HDD: van WD de RE of Black Serie, vanwege betrouwbaarheid en snelheid.
- Memory: Kingston, omdat het in mijn beleving een betrouwbaar merk is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Grootte: Behuizing: een ATX Midi-Tower; een Full Tower alleen als het echt niet anders kan.
- Geluidsniveau: een relatief stille PC is wel gewenst, herrie van fans is niet prettig.
- Energieverbruik: niet van belang.

Ga je overklokken?
Nee. Overklokken is m.i. niet echt zinvol vanwege de kleine procentuele winst (die blijkbaar bij “gaming” wel relevant kan zijn).

Met deze wensen/eisen kwam ik op de volgende lijst (voor assemblage reserveer ik € 50,00):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 264,51€ 264,51
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 99,80€ 99,80
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 207,-€ 207,-
1WD RE WD5003ABYZ, 500GB€ 61,77€ 61,77
1Cooler Master Silencio 652S€ 83,58€ 83,58
1Cooler Master Hyper 412S€ 27,95€ 27,95
1Logitech G100s Gaming Mouse€ 24,99€ 24,99
1Kingston HyperX KHX16C9K2/16X€ 156,40€ 156,40
1Pioneer DVR-S21L Zwart€ 17,90€ 17,90
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,05€ 72,05
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 20,99€ 20,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,94

Toelichting bij de keuzen:
Op basis van wat ik wil(de) heb ik vrij veel gelezen op Tweakers (diverse tests, adviezen, price watch).
Op basis van de adviezen aan anderen en diverse reviews heb ik hiermee:
- mijn wensen/eisen op sommige punten aangepast of uitgewerkt;
- mijn oorspronkelijke budget van € 900 à € 1.000 bijgesteld naar € 1.100 (ik heb mijn vrouw wel moeten beloven dat ik voortaan alleen maar goedkope benzine tank …..);
- een keuze gemaakt in de verschillende componenten (zie de lijst).

Vragen:
(1) Ik zoek vooral bevestiging of alle componenten in deze uitvoering met elkaar werken en op elkaar passen (ook fysiek).
Ik heb met de specs van de fabrikanten gewerkt, maar ik ben al te lang uit de “hardware” om met zekerheid te kunnen zeggen dat ik niet een fout heb gemaakt.

(2) Ik ben vrij zeker over mijn keuze voor de HDD, de CPU, de Card Reader en de Muis.
Per component heb ik de volgende onzekerheden.
- Behuizing: passen CPU-koeler, Case Fans, en alle genoemde componenten hier correct in? Heb ik de juiste typen connectoren/aansluitingen?
- Grafische Kaart: hierbij heb ik op basis van de specs gekozen voor GTX760.
Maar bij de fabrikant-keuze heb ik eigenlijk een dobbelsteen gebruikt. Ik heb niet de “ASUS GeForce GTX760-DirectCUII-OC” gekozen, maar die van MSI: de “MSI GeForce N760 TF 2GD5/OC”. Technisch kan ik niet zo veel verschil vinden dat voor mij van belang is. Maar misschien moet ik juist gaan voor de kaart waar de fabrikant zelf blijkbaar het meest vertrouwen in heeft: ASUS geeft 3 jaar garantie, en MSI maar 2 jaar op hun versie. Maar misschien heeft iemand een argument voor de ene of juist voor de andere……...
- Moederbord: Ik ken PCI-slots en de devices daarvoor. En ik ken ook AGP (zie ik vrijwel niet meer).
Ik heb echter onvoldoende kennis om de verschillen tussen diverse moederborden te kunnen beoordelen waar het de vele PCI-e varianten betreft. Dat ik “PCI Express x16 (3.0)” moet hebben voor mijn Grafische Kaart weet ik.
Maar waarom zou ik “PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)” willen hebben? Of “PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)”? Of “PCI Express x16 slot, running at x1 (PCIEX1)”? En wanneer/waarom moet ik “PCI Express 3.0” willen? Of juist “PCI Express 2”? En in welke aantallen?
In mijn beleving speel ik het met moederbord GA-Z97-D3H (Rev. 1.1) op dit gebied op safe. Maar ik kan er zomaar naast zitten.
M.b.t. de eventuele latere aankoop van een SSD doe ik er volgens mij goed aan om een moederbord te kopen met “M.2”. Echter, op alle Z97-moederborden die ik zag, zijn bij gebruik van “M.2” vervolgens 2 van de 6 SATA-connectoren niet bruikbaar. Omdat ik minstens 5 SATA-aansluitingen nodig heb (4x HDD + 1x DVD-brander), kan ik mijn 4 HDD’s en de DVD-brander dus op geen enkel moederbord kwijt wanneer ik t.z.t. een SSD wil toevoegen.
Dus zal met dit moederbord een eventuele SSD straks met SATA3 (6GB/s) moeten zijn.
- CPU-Koeler: In de specs van de fabrikant staat “CPU-Socket: Intel LGA2011/1366/1156/1155/775”. Dus geen Socket 1150 (die ik heb). Maar omdat ik op diverse plaatsen deze koeler wel tegenkom op Socket 1150, ga ik er maar vanuit dat hij desondanks past. Toch hoor ik het graag of dit juist is.
Ook zoek ik bevestiging of de inbouwhoogte goed is voor deze combinatie van moederbord/behuizing.
- Memory: Ik wil 16GB omdat ik dan tijdens fotobewerking ook nog wat andere dingen kan doen: muziek afspelen, terwijl foto’s geopend zijn even internet op gaan of een tekstbewerker openen. Ik heb een matched set van Kingston gekozen vanwege de zekerheid t.a.v. eventuele wisselwerking tussen verschillende geheugenmodules.
Ik twijfel echter of dit geheugen fysiek past. Ik heb hier en daar gelezen dat er situaties zijn dat een Grafische Kaart een belemmering is voor het plaatsen van bepaalde geheugenmodules en dat dan een z.g. “Low Profile” geheugentype nodig is. Ik kan dit echter niet beoordelen voor mijn gekozen Behuizing, Moederbord en Grafische Kaart. Ik hoor het graag van mensen die hiervan wel kennis hebben.

Zovast dank voor iedereen met een opmerking of aanvulling!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Heb de lijst wat aangepast:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,59€ 216,59
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 131,04€ 131,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,11€ 46,11
1Fractal Design Define Mini€ 72,95€ 72,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 78,51€ 78,51
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Logitech Corded Mouse M500€ 23,90€ 23,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,39€ 67,39
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Crucial MX100 256GB€ 89,80€ 89,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 913,73

Je hebt een vrij lang verhaal, heb alles niet even goed gelezen, maar ik denk dat dit jou beste optie is.
Houdt er rekening mee dat hier wel een SSD twv 100 euro bij zit!!!

CPU: Xeon processor, is nagenoeg een i7, dit model heeft geen IGP (geintergreerde videokaart) waardoor deze in verhouding goedkoop is.

Moederbord: Lekker goedkoop, die features zijn niet echt nodig, dan m2 slot eventueel, maar ik zou me daar ook niet druk om maken, het grote voordeel van de SSD is de snelle response tijden, bij voornamelijk kleine bestanden (4k bestanden) moet een harde schijf heel veel zoeken, en haalt hierbij 0,5MB/s terwijl een SSD hierbij wel 40MB/s kan behalen, dit is nog niet het limiet van het slot ;). Naar mijn mening is dit vrijwel het belangrijkste, Als je over de 600MB grens van het huidige slot wilt, kan dit alleen als data achtereenvolgend is opgeslagen dat vaak al niet zo is.

HDD: 1TB, in verhouding een betere prijs, ietsjes duurder dubbele hoeveelheid!

SSD: Moet je zeker hebben in een nieuw systeem, scheelt echt een hoop, hier een 256GB goed merk en betrouwbaar en snel zat!

RAM: 8GB krijg je niet vol, laat staan 16GB ;) Met videobewerking is dit mogelijk als je dit intensief doet, dus ik raad 8GB aan, en als je dit echt te kort vind, later uitbreiden. DDR3 raakt eruit dus dan is er op dat moment 2e hands wel een hoop handel in...

Videokaart: Als je niet game kan je af met een mindere kaart, deze is eigenlijk al ruim voldoende!

Andere muis gekozen, jouwe was niet goed beschikbaar, dit kan er voor zorgen dat je hele systeem duur uit zal vallen bij een beperkte winkel, omdat je muis maar in erg weinig winkels beschikbaar was!

Behuizing: goede behuizing, als je hem mooi vind zou ik hem zeker overwegen!

Ik hoop je hiermee goed geholpen te hebben, kan je besparen en heb je toch die SSD erbij!

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je vlotte antwoord, mirno.

Ik heb zojuist gezien dat de “MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING” geen DisplayPort-uitgang heeft. Die ga ik nodig hebben voor de monitor die ik wil gaan aanschaffen (de ASUS PA248Q). Met deze kaart gaat dat niet lukken.

Ik kan niet vinden of ik in de “Fractal Design Define Mini” behuizing de Card Reader kwijt kan. Deze behuizing heeft een front van gaas en ook bij de fabrikant kan ik niet vinden of en hoe daar een 3,5” externe bay is voor de Card Reader.

Je schrijft dat DDR3 geheugen eruit gaat. Dan heb ik dus een probleem als ik met mijn systeem een jaar of 5 wil kunnen doorgaan. Omdat met iedere nieuwe versie van Photoshop CC de eisen aan geheugen en processor alleen maar zullen toenemen, wilde ik (zoals ik schreef) met het “Gigabyte GA-Z97-D3H” moederbord juist bereiken dat ik t.z.t. simple een nieuwe generatie CPU kan plaatsen en er dan weer een paar jaar tegen kan. Dan zit ik ongetwijfeld ook vast aan nieuw type geheugen.
Of sla ik de plank nu helemaal mis?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Qua CPU, er is maar 1 juiste keuze op dit moment als je iig het budget hebt, en dat is de 4790k, omdat hij een stuk sneller per core loopt dan alles wat er voor de rest te krijgen is. (zonder overclocken, dus geen OC moederbord nodig) Deze gaat daardoor ook het langst mee.

En neem qua moederbord iig iets een beetje up to date met een nieuwe chipset, maar het hoeft dus geen Z te zijn.

specs

• Simoonzel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zou je niet te veel zorgen maken over Photoshop CC. Ik draai het zonder problemen dagelijks op een 4 jaar oude laptop met 4GB RAM en een i3 processor op 2,3 GHz...
Tegen de tijd dat DDR4 gebruikelijk is moet je volgens mij ook een nieuw moederbord kopen want deze generatie ondersteunt dat uiteraard niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het antwoord, maratropa.

Kan je iets specifieker zijn over de chipset? Ik meende met “Z97” juist het meest recente moederbord te kopen en zo het meest toekomstbestendig te zijn.
Welke chipset is nieuwer?

En Simoonzel, dank voor deze informatie uit de praktijk.
Dit wil dus zeggen dat ik met een i7 en voldoende geheugen ook met Photoshop CC nog een hele tijd door moet kunnen gaan, waarschijnlijk zelfs zonder een nieuwe generatie CPU te plaatsen.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:49:
Dank voor je vlotte antwoord, mirno.

Ik heb zojuist gezien dat de “MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING” geen DisplayPort-uitgang heeft. Die ga ik nodig hebben voor de monitor die ik wil gaan aanschaffen (de ASUS PA248Q). Met deze kaart gaat dat niet lukken.

Ik kan niet vinden of ik in de “Fractal Design Define Mini” behuizing de Card Reader kwijt kan. Deze behuizing heeft een front van gaas en ook bij de fabrikant kan ik niet vinden of en hoe daar een 3,5” externe bay is voor de Card Reader.

Je schrijft dat DDR3 geheugen eruit gaat. Dan heb ik dus een probleem als ik met mijn systeem een jaar of 5 wil kunnen doorgaan. Omdat met iedere nieuwe versie van Photoshop CC de eisen aan geheugen en processor alleen maar zullen toenemen, wilde ik (zoals ik schreef) met het “Gigabyte GA-Z97-D3H” moederbord juist bereiken dat ik t.z.t. simple een nieuwe generatie CPU kan plaatsen en er dan weer een paar jaar tegen kan. Dan zit ik ongetwijfeld ook vast aan nieuw type geheugen.
Of sla ik de plank nu helemaal mis?
Zit een 5,5-> 3,5 inch converter bij, daar kan de cardreader netjes in ;)

DDR3 gaat eruit, dit maakt echter weinig uit, RAM is al een van de snelste onderdelen van de PC, alleen een super duur platform ondersteunt maar DDR4, en dat wordt nog niet eens verkocht, zou me daar geen zorgen over maken.
Photoshop is niet heel zwaar, CPU met de kloksnelheid die ik in het lijstje had moet voldoende zijn. (Xeon CPU dus)

Moederbord maakt weinig uit, er kan een iets betere CPU voor komen, de huidige hasswells (refresh) die daar op horen zijn even goed als de normale Haswells, er zal volgens mij geen waardige upgrade voor komen... Ik raad het af, en al die zooi vervangen is ook een rot werk, na een aantal jaar kan je beter moederbord en CPU vervangen, want de CPU's over een aantal jaar zullen niet meer op die Z97 passen ;)

De GPU heeft geen Displayport, wel HDMI, voor 2 euro bij de action heb je zo'n kabel ;)

我的名字是Mirno

• maratropa
  • Niet online
Ps is natuurlijk niet zo leip zwaar, maar ik lees ook Lightroom en Pr Elements. Ik zou niet weten waarom je nu niet even een paar euro meer uitgeeft (over een aantal jaren uitgespreid is het niets) om nu op de eerste rang qua coresnelheid te zitten. Daar heb je nu en in de toekomst profijt van.

Pr elements heeft trouwens geen GPU versnelling, je moet gewoon beginnen zonder losse GPU en de gpu in de 4790k gebruiken. Tenzij er issues zijn qua resolutie of aansluitingen. Lightroom doet nog niets met de gpu en PS gebruikt een iGPU in een intel chip prima. Losse GPU kan iig altijd nog.

En dan een H97 mobootje bijv. en een goeie koeler, niet de goedkoopste, 4790k kan heet worden door z'n hoge frequentie.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 25-08-2014 20:37 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie, maratropa.

Jouw advies over de processor ligt in lijn met wat Adobe zegt: voor Photoshop is volgens hen vooral een hoge klokfrequentie belangrijk. Naast voldoende RAM en eventueel een snelle “scratch-disk”.
Dus dan is de i7-4790K inderdaad beter: 4,00 GHz i.p.v. de 3,60GHz van de i7-4790.

Jouw tip m.b.t. de videokaart is eigenlijk wel een goede: ik kan natuurlijk gewoon kijken hoe de ingebouwde GPU bevalt. Dat gaat vooral over snelheid. En dan moet ik gewoon DVI gebruiken voor de verbinding naar de Monitor (i.p.v. de DisplayPort-aansluiting).
Dat bespaart bovendien (veel) meer dan de meerprijs voor de i7-4790K.

Wat is precies de reden dat je de H97 adviseert?
Oorspronkelijk had ik als moederbord inderdaad de “GA-H97-D3H”. Die is net zo modern en (ietsje) goedkoper dan de Z97-variant. Ik las echter ergens (…) dat H97 meer is voor een kantooromgeving en minder goed is voor snellere systemen. Daarbij werden afkortingen gebruikt voor specs die me niets zeiden. Ik kan dit zelf echter nergens terugvinden in de specs.

Zou de “Cooler Master Hyper 412S” die ik voor de i7-4790 had gekozen ook een goede koeler zijn voor de i7-4790K, of moet er dan iets nog groters komen?

• maratropa
  • Niet online
Een cpu is in princiepe evensnel op een Z of H maar op een Z kun je overclocken. Die 4790k is al snel zat zonder overclocken, dus Z heb je niet echt nodig.

Waar je wel op moet letten is dat je het liefst hebt dat je een moederbord hebt die ook de turbo probeert te forceren als alles cores actief zijn. Het liefst heb je als alles belast is alles op 4,2 of 4,3 lopen ipv 4,0. Maar volgens mij doen bijv. alle asus H borden dat wel.

Die 4790k is onder volle belasting wel een heethoofd, ik zou zelf wel iets meer aan een koeler uitgeven en een scythe mugen 4 pcgh edition halen bijv. Of zelf zou ik nog iets duurder gaan en een qualitatief zeer goede noctua NH-D14 halen.

Zorg dat je lightroom library ook op een SSD staat.

specs

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Mocht je toch een losse grafische kaart willen (wat ik ook niet zou doen om te starten, zoals hierboven al aangehaald), dan kan je ook deze 750ti kaart nemen van EVGA. Ik heb deze zelf een tijdje terug aangeschaft omdat ik een degelijke grafische kaart wou, onder de €150, die zuinig is EN een DisplayPort uitgang heeft. Dit laatste is de reden geweest waarom ik voor EVGA heb gekozen.

Zij geven trouwens standaard 3 jaar garantie op hun kaarten die je eventueel via hun website kan uitbreiden naar 5 jaar of 10 jaar.

Experience the mountains!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, ben ik blij mee.

Met die opmerkingen kom ik op de volgende wijzigingen van mijn oorspronkelijke lijst:
- geen aparte GPU meer, de snellere i7-4790K i.p.v. de gewone i7-4790,
- de betere koeler Noctua NH-D14 vanwege de hetere CPU.
- een moederbord met de H97 chipset (i.p.v. de Z97),
- ik zag dat ik W7 vergeten was op mijn eerdere lijst, dus die heb ik nu ook toegevoegd.

Dat geeft nu de volgende lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 300,50€ 300,50
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 88,54€ 88,54
1WD RE WD5003ABYZ, 500GB€ 62,56€ 62,56
1Cooler Master Silencio 652S€ 83,80€ 83,80
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 72,60€ 72,60
1Noctua NH-D14€ 68,45€ 68,45
1Logitech G100s Gaming Mouse€ 24,99€ 24,99
1Kingston HyperX KHX16C9K2/16X€ 156,60€ 156,60
1Pioneer DVR-S21L Zwart€ 17,90€ 17,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,98

Ik niet weet of ik een aantal specs goed lees.
- Daarom zou ik graag weten of deze i7-4790K CPU met Noctua NH-D14 CPU-koeler in de Cooler Master Silencio 652S behuizing past (hoogte en aansluitingen).
- Ook wil ik graag weten of het Kingston HyperX KHX16C9K2/16X geheugen past (hoogte van geheugen is blijkbaar soms een problem?).
Dus als iemand met meer achtergrond daar naar zou kunnen kijken ...... 8)

Verwijderd

Topicstarter
Het is vast beter om mijn vragen van zojuist nauwkeuriger te stellen.

De afmetingen van de NH-D14 (inclusief fans) zijn: Height=160 mm ; width=140mm ; depth=158 mm
De specs van de Cooler Master Silencio 652S: CPU cooler height: 168mm.
Dus dat moet m.i. passen. Toch?

Het gewicht van de NH-D14 (inclusief fans) is hoog: 1.240 gram.
Gigabyte vermeldt bij het GA-H97-D3H moederbord:
What is the weight limit for the CPU cooler?
The weight limit is 450g

Kan deze koeler dan toch niet (want dan moet ik dus een andere CPU nemen), of vereist dit iets speciaals om het moederbord te steunen o.i.d.?

Ik heb geen idee m.b.t. de electrische aansluitingen van de NH-D14 en of die passen op de voeding en het moederbord.

De specs van de NH-D14 zeggen:
The NH-D14 provides 44mm clearance for near-socket components.
Ik kan op de site van Kingston echter niets vinden m.b.t. de fysieke afmetingen van de geheugenmodules.
Heeft iemand misschien enig idee?

Zovast dank voor iedere hulp!
_/-\o_

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 19:39:
Het is vast beter om mijn vragen van zojuist nauwkeuriger te stellen.

De afmetingen van de NH-D14 (inclusief fans) zijn: Height=160 mm ; width=140mm ; depth=158 mm
De specs van de Cooler Master Silencio 652S: CPU cooler height: 168mm.
Dus dat moet m.i. passen. Toch?

Het gewicht van de NH-D14 (inclusief fans) is hoog: 1.240 gram.
Gigabyte vermeldt bij het GA-H97-D3H moederbord:
What is the weight limit for the CPU cooler?
The weight limit is 450g

Kan deze koeler dan toch niet (want dan moet ik dus een andere CPU nemen), of vereist dit iets speciaals om het moederbord te steunen o.i.d.?

Ik heb geen idee m.b.t. de electrische aansluitingen van de NH-D14 en of die passen op de voeding en het moederbord.

De specs van de NH-D14 zeggen:
The NH-D14 provides 44mm clearance for near-socket components.
Ik kan op de site van Kingston echter niets vinden m.b.t. de fysieke afmetingen van de geheugenmodules.
Heeft iemand misschien enig idee?

Zovast dank voor iedere hulp!
_/-\o_
Ik zou zoiezo de Noctua niet nemen als je niet gaat overklokken. Je kan beter voor een goedkopere gaan dan: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of pricewatch: Cooler Master Hyper 412S

Noctua zou ik alleen nemen als je gaat overklokken, maar dan heb je nog een Z97 moederbord nodig. Anders lijkt die koeler mij wat overdreven.

Je RAM past er trouwens onder, dit is low-profile RAM, let erop dat je eerst de RAM monteerd en daarna pas de koeler, de FAN komt erover heen te zitten.

我的名字是Mirno

• maratropa
  • Niet online
Wat ik zo hier en daar lees is dat die 4790k wel lekker warm kan worden zo nu en dan, bijv. i7-4790k + Gelid Tranquillo rev2 = warm?

Ik zou zelf, als ik een machine zou maken die de cpu af en toe flink belast, liever gaan voor een wat duurdere OC koeler. Feitelijk is die 4790k door intel al overclocked, als je hem vergelijkt met z'n generatiegenoten.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook hier en daar gelezen dat de i7-4790K heeeeeeel erg warm wordt. Dus een geode koeler is dan geen overbodige luxe.

Maar als het moederbord volgens de specs een koeler van max. 450 gram kan hebben, en deze Noctua koeler 1240 gram weegt, heb ik toch wel een problem. 8)7
Of niet?

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Ik heb zelf de i7-4790K en kan bevestigen dat ie onder sommige stress-tests heel warm wordt. Of dit aan de test zelf ligt dan wel de cpu of het mobo is nog niet helemaal duidelijk. Zo lijken de moederborden bij automatische spanningsregeling het voltage in sommige testen zeer hoog te zetten, waardoor er veel hitte wordt geproduceerd. Pas je de voltage instellingen zelf aan dan kan je hem gemakkelijk een 10-tal graden koeler houden. Of dit dus een processor probleem is (slechte warmtegeleiding) dan wel een moederbord probleem (met de automatische voltage regeling) weet ik nog niet. Wellicht een combinatie. Ik heb momenteel ook een topic lopen op het Intel gebruikersforum en wacht op reactie van het Intel engineering team die, zo zeggen ze, de zaak onderzoeken.

Ik gebruik trouwens een Thermalright True Spirit 140 BW koeler die weliswaar iets minder koel is dan de veel duurdere Noctua koeler, maar in principe meer dan voldoende zou moeten kunnen koelen (als in: als deze koeler het niet kan dan kunnen veel koelers het niet).

Om een idee te geven van de temperaturen (als de uitgelezen waarden al juist zijn) met de instellingen op auto in het BIOS:
  • idle: begin 20 graden bij een kamertemperatuur van zo'n 19°C
  • stress test (100% belasting) met Intel's Extreme Tuning Tool: begin 70 graden
  • stress test (100% belasting) met laatste versie Prime95 en small FFTs test: tot 100°C (dan begint ie te throttelen). Sommigen beweren dat deze test niet representatief is door het overmatig gebruik van de AVX instructie die een onrealistisch hoog verbruik oplevert.

Experience the mountains!

• maratropa
  • Niet online
Maar laat je niet te veel gek maken door de temperaturen, die chip moet het aankunnen. Gewoon goeie koeler er op klaar. Tweakers zijn wat bovengemiddeld gevoelig voor hoge temps maar als het goed werkt niks aan de hand. Torture testjes zijn zelden representatief voor real life gebruik, zoals melwasul ook zegt.

wat betreft het gewicht, dat klinkt idd als te zwaar maar ik heb niet eerder gehoord dat het een probleem was. Misschien bedoelen ze zonder backplate en kan er met backplate veel meer aan...?

[ Voor 40% gewijzigd door maratropa op 28-08-2014 17:16 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Dank melwasul en maratropa voor jullie uitgebreide antwoorden.

Ik ga nu uitzoeken wat het gewicht van de Thermalright True Spirit 140 BW is.
En ook hoe dat zit met het maximale gewchtvoor de koeler op het GA-H97-D3H moederbord.

• maratropa
  • Niet online
Als je even google image search doet dan zie je die noctua bijv. overal hangen. Lijkt me niet zo'n issue, zal wel gewicht zonder backplate zijn ofzo..

https://www.google.nl/sea....img..0.9.935.msztv-CHUE4

specs

Pagina: 1