Macbook Pro retina medio 2014 warm tijdens netflix

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:42
Hallo mede tweakers,

ik had een vraagje over mijn macbook pro en kon helaas niet iets soortgelijks vinden op het internet.
Als ik netflix kijk op mijn macbook pro of bijvoorbeeld youtube en ik schakel niet naar fullscreen heb ik gemerkt dat mijn macbook vreselijk snel warm word. tot wel 90 graden volgens istat binnen enkele minuten. Als ik filmpjes kijk in fullscreen mode is het beter en word de macbook helemaal niet zo extreem warm. Wat is nou de reden dat mijn macbook zo warm word als ik filmpjes niet fullscreen heb?

Alvast bedankt voor jullie uitleg. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou niet mogen lijkt mij, ik heb de middelste versie MBPr mid 2014 en heb hier geen last van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:56:
Zou niet mogen lijkt mij, ik heb de middelste versie MBPr mid 2014 en heb hier geen last van ;)
bedankt voor je reactie, hoe warm word uw macbook dan tijdens het kijken van filmpjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
In Mavericks(10.9) gebruikt Netflix nog Microsoft Silverlight wat niet erg efficient werkt op Mac OS en dus veel energie kost. In Yosemite 10.10 gebruikt netflix een HTML5 speler welke dit probleem deels zou moeten verhelpen.

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wat wordt 90 graden?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
PeterPanda schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:00:
In Mavericks(10.9) gebruikt Netflix nog Microsoft Silverlight wat niet erg efficient werkt op Mac OS en dus veel energie kost. In Yosemite 10.10 gebruikt netflix een HTML5 speler welke dit probleem deels zou moeten verhelpen.
Maar Youtube gebruikt geen Silverlight en daar heeft de TS ook problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33

BCC

Wat zegt je activity monitor?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
CPU Proximity word 90 graden
Ik heb het even gecontroleerd en mijn activity monitor gebruikt bijna al mijn RAM geheugen. is dit normaal? ik heb 8GB ram en als ik wat tabbladen open heb en een filmpje kijk gebruikt hij 7,94GB RAM

Bedankt voor de reactie's _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Warmte komt van je CPU. Is er iets wat veel CPU verbruikt?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Je zou ook een virus kunnen hebben (ja dat kan!).

[ Voor 9% gewijzigd door D-TECH op 25-08-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:08
Pexdex schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:23:
[...]

CPU Proximity word 90 graden

[...]

Ik heb het even gecontroleerd en mijn activity monitor gebruikt bijna al mijn RAM geheugen. is dit normaal? ik heb 8GB ram en als ik wat tabbladen open heb en een filmpje kijk gebruikt hij 7,94GB RAM

OSX cached van alles in het RAM het kost (vrijwel) geen tijd om het over te schrijven. Dus waarom dan "leeg" laten? Als iets anders het nodig heeft wordt er gewoon iets anders wat op dat moment niet in gebruik is overschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door ZpAz op 25-08-2014 15:33 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
probeer ook is c cleaner voor mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
D-TECH schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:31:
D-TECH schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:31:
mijn macbook is een paar dagen oud dus daar ga ik niet van uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 15:44
Pexdex schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:23:

Welke browser gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 13:41

Bosmonster

*zucht*

Tim.k schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:56:
[...]

Maar Youtube gebruikt geen Silverlight en daar heeft de TS ook problemen.
Als Youtube daar nog de Flash player gebruikt is het niet veel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
Ik hoef op Tweakers maar een filmpje te kijken en hij begint al te blazen. Dus het is vrij normaal. Niet te veel zorgen maken en niet te veel naar de cijfers kijken. Als hij te warm wordt dan valt hij wel uit (ingebouwde functie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Het is niet normaal, zeker niet voor een Macbook Pro met een i7... Ter referentie: als ik een filmpje kijk op Tweakers, Netflix of op Youtube op 1080p dan heb ik een cpu-verbruik van 5% - 10%... Vroeger hadden Mac's serieus problemen met filmpjes, vooral met Flash, maar dat is inmiddels al heel wat jaar geleden. Dat het ook bij Netflix gebeurt is al helemaal een 'lachtertje'.

Dus kijk eens naar je CPU-verbruik in de Activity Manager en kies voor 'Alle Processen' in Weergave. Als je daar 100% krijgt tijdens een filmpje kijken dan is er ergens een bug in de drivers. Krijg je bijvoorbeeld maar 10% dan direct terug ermee naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
@Mick1990 ik krijg ook gewoon 60 procent CPU verbruik..

Daarnaast is wat je zegt nogal tegenstrijdig:
Mick1990 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:16:
Ter referentie: als ik een filmpje kijk op Tweakers, Netflix of op Youtube op 1080p dan heb ik een cpu-verbruik van 5% - 10%...
Mick1990 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:16:
Krijg je bijvoorbeeld maar 10% dan direct terug ermee naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Als je CPU bij 10% load 90 graden wordt, dan moet je ermee terug naar de winkel. Dat is wat ik bedoelde daarmee.

En 60% CPU load voor een filmpje met lage bitrate is nou niet bepaald normaal te noemen... Zelfs een Macbook uit 2009 met nog een Core2Duo met een Youtube 1080p stream haalt geen 60% bij mij. Dat is abnormaal omdat Flash en Silverlight op Mac tegenwoordig gewoon GPU acceleratie hebben, namelijk al sinds Snow Leopard als ik mij niet vergis. Alleen bij Lion 10.7 waren er even problemen dat het niet goed werkte, maar tegenwoordig is dat echt niet meer. Waar ik dan wel benieuwd naar ben is welke browser jullie gebruiken; het zal niet de eerste keer zijn dat Chrome voor veel CPU zorgt bij een filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is al gevraagd, maar welke browser gebruik je? Chrome is namelijk HEEL erg inefficient op Mac. Ik heb zelf de ervaring dat in Safari Netflix prima werkt terwijl in Chrome de laptop het heel erg zwaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:34:
Het is al gevraagd, maar welke browser gebruik je? Chrome is namelijk HEEL erg inefficient op Mac. Ik heb zelf de ervaring dat in Safari Netflix prima werkt terwijl in Chrome de laptop het heel erg zwaar heeft.
Ik gebruikte Google Chrome en na dit gelezen te hebben heb ik het even geprobeerd in Safari.
Dit gaat al een stuk beter en ik wacht even af hoe dit gaat op langere periode. Ik denk dat het probleem is opgelost en dat het aan de browser lag. Hartstikke bedankt voor alle reactie's *O*

Verwijderd

Je kan Netflix instellen dat deze HTML5 in plaats van Silverlight gebruikt middels het tabje 'Mijn account'. Helaas schijnt dit niet goed in de Chromebrowser te werken, met een volgende update verwacht ik wel dat dit goed komt.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:55
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:51:
Je kan Netflix instellen dat deze HTML5 in plaats van Silverlight gebruikt middels het tabje 'Mijn account'. Helaas schijnt dit niet goed in de Chromebrowser te werken, met een volgende update verwacht ik wel dat dit goed komt.
Ik heb dit net ingesteld op mijn nieuwe MacBook Pro (of eigenlijk stond het al aangevinkt) maar als ik nu verder wil gaan met mijn film, welke ik eerder via m'n PS4 had gekeken, dan vraagt hij toch toestelling om MS Silverlight te installeren. Toch maar doen? :)

Sorry voor het "kapen" van het topic trouwens....

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• BCC

BCC

Netflix is Silverlight aan het uitfaseren, maar sommige films zijn nog niet omgezet om de een of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:34:
Dank, mijn week oude MBPr 13 werd ook loeiheet (nog net aan te raken, gok 55 a 60 C) en ik maakte me zorgen.
In eerste instantie dacht ik aan het feit dat ie laadde de hitte veroorzaakte.
Na het sluiten van een stuk of 30 tabs in Chrome (waaronder een paar erg zware JS platforms die in ontwikkeling zijn) nam de tastbare hitte af.
(aangename warmte op sommige plekken (gok 30'C oid)

Ik wil dit echter graag in de gaten houden want een internal temp van 90 zou zo maar mogelijk kunnen zijn als de buitenkant nauwelijks meer is aan te raken zo heet.

Iemand tips voor een gratis temp monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellep3tje
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
SMC fancontrol ;)

MacBook Pro Retina 13" 128GB 8GB 2014 Mac mini 2010 120GB SSD 8GB (HTPC) Mac Pro 1.1, 128GB SSD +3 x 1TB HDD, 8GB, ATI Radeon 5770 -OS X 10.10-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
eL_Jay schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:36:
iStats via commandline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Heb dezelfde macbook met dedicated videokaart. Net 7 minuten netflix gekeken, 2 externe monitoren (full HD) en display van de MBP uitgeschakeld. Gekeken via Chrome, temperatuur ging van 50 naar 56 graden.

Er stonden ook nog diverse andere programma's open en een stuk om 7 Chrome tabbladen. Geen extreme temperaturen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Die probeer ik te installeren maar helaas weer gezeik met permissies :(

MacBook-Pro:~ eL_Jay$ gem install iStats
Fetching: sparkr-0.4.1.gem (100%)
ERROR: While executing gem ... (Gem::FilePermissionError)
You don't have write permissions for the /Library/Ruby/Gems/2.0.0 directory.

Dat is toch wel mijn grootste ergernis, dat elke file die je download en een hoop systeemmappen bij default enkel -r----r----- of --r--------- permissies hebben :(
Kan ik niet mijn volledige drive chmod 777-en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Die probeer ik te installeren maar helaas weer gezeik met permissies :(

MacBook-Pro:~ eL_Jay$ gem install iStats
Fetching: sparkr-0.4.1.gem (100%)
ERROR: While executing gem ... (Gem::FilePermissionError)
You don't have write permissions for the /Library/Ruby/Gems/2.0.0 directory.

Dat is toch wel mijn grootste ergernis, dat elke file die je download en een hoop systeemmappen bij default enkel -r----r----- of --r--------- permissies hebben :(
Kan ik niet mijn volledige drive chmod 777-en ;)
ZpAz schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:32:
[...]

OSX cached van alles in het RAM het kost (vrijwel) geen tijd om het over te schrijven. Dus waarom dan "leeg" laten? Als iets anders het nodig heeft wordt er gewoon iets anders wat op dat moment niet in gebruik is overschreven.
Daar lijkt het niet op. Het is voor mij onmogelijk om onder de 7GB te komen, vermoedelijk lopen daardoor de animaties als stront door een trechter. (mission-control hapert, animatie van een venster openen ging op XP i.c.m. een hdd nog soepeler.).
Interactie snelheid voelt echt als een stap terug t.o.v. een w7 met tragere sata ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Geprobeerd "sudo gem install..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
[b]eL_Jay schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:38:[/
Daar lijkt het niet op. Het is voor mij onmogelijk om onder de 7GB te komen, vermoedelijk lopen daardoor de animaties als stront door een trechter. (mission-control hapert, animatie van een venster openen ging op XP i.c.m. een hdd nog soepeler.).
Interactie snelheid voelt echt als een stap terug t.o.v. een w7 met tragere sata ssd.
hmmm... lees mijn post. Er is een halve oplossing voor, maar die slurpt iets meer accu.

Zelf vind ik het ook absoluut niet kunnen, 2600 euro en dan nog haperingen. Ook al is het retina, het moet wel goed blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Chrome is een draak van een browser snap niet waarom mensen er zo bij zweren.
Pagina: 1